Wat de Bijbel wijn noemt is
niet de hedendaagse borrel
Onjuist huwelijksamendement
Antithese komt ook aan de orde
in Partij van de Arbeid
2
MAANDAG 30 JANUARI 1956
Gerefvereniging van drankbestrijders
Ter redding van drankzuchtigen moet om
Christus' wil een offer gebracht worden
Het matig gebruik van alco
holische dranken is voor de Geref.
christen op grond van Gods
Woord normaal te achten. Hij be
schouwt de wijn als een goede
gave Gods, die tot Zijn eer mag
worden genoten. Het gebruik er
van staat volgens de Heilige
Schrift in het teken van de
vreugde.
Dit verklaarde zaterdag de heer J.
Wartena, hoofd van een christelijke
school te Enkhuizen in zijn referaat
getiteld „De strijd naar binnen" op
de conferentie van de Geref. vereni
ging voor drankbestrijding in hel
Geref. jeugdcentrum De Witte Hei te
Huis ter Heide.
De heer Wartena voegde hier ech
ter aan toe, dat de wijn, die in de
Bijbel genoemd wordt een gegiste
vruchtendrarïk was en niets te maken
heeft met de hedendaagse borrel. Nu
de alcoholische dranken in onze maat
schappij tot heerschappij zijn geko
men en de zonde van het onmatig
gebruik met alle geyolgen daarvan
tot een volkskwaad is geworden,
een kritische instelling ten aanzien
van het anders normale gebruik
eist. Het gaat thans om het redden
van drankzuchtigen, waartoe
Christus' wil een offer gebracht moet
worden.
De heer W. C. F. Scheps. die sprak
over „De strijd naar buiten"
toogde. dat de drinkgewoonten een
wezenlijke slagboom zijn in de strijd
om de komst van het Koninkrijk
Gods; deze strijd mag men niet be
schouwen als een particuliere lief
hebberij. Zij is zwaar, omdat het
gaat om de ombuiging van de pu
blieke opinie.
De conferentie, die onder leiding
stond van ds. C. M. van de Loo uit
Dordrecht, was speciaal belegd voor
jeugdleiders uit de verschillende ker
ken van Geref. confessie. Aan het
slot van de conferentie werd nog een
forum-discussie gehouden waarbij in
het forum zitting hadden ds. v. d.
Loo en de heren Wartena, Scheps,
Ad Kuiper en J. O. Elshout te Apel-
Belgische onderscheiding voor
dr. Premsela
Als waardering voor zijn werk heef
de koning van België dr. Premsela ter
gelegenheid van zijn 60e verjaardag be
noemd tot ridder in de kroonorde.
Dr. Premsela heeft talrijke werken op
het gebied van de Franse literatuur het
licht doen zien.
Boek
VAN DE DAG
Van her-
.en
der^)
Grondbeginselen der moderne eco
nomie, door B. Buitendijk. Uitg. De
Technische Uitgeverij H. Stam,
Haarlem.
Een eenvoudige en beknopte behande
ling van de moderne economie voor be
ginnende leerlingen bergt het gevaar
in zich, dat men door een al te sterke
vereenvoudiging van de probleemstel
ling nagenoeg los komt te staan van de
werkelijkheid. De schrijver heeft er
daarom in dit boekje terecht van afge
zien uit te gaan van de momenteel ih
de literatuur sterk op de voorgrond tre
dende .economische kringloop om de
stof direct op practisch niveau te kun
nen behandelen. Door een eenvoudige
duidelijke beschrijving van de belang
rijkste begrippen en verschijnselen der
moderne economie en te wijzen op de
onderlinge samenhang wordt de belang
stelling levendig gehouden en aan de
leerlingen enig inzicht bijgebracht in de
werking van een moderne volkshuishou
ding. Hoewel dit boekje voor schoolge
bruik ls geschreven zal 1 het ook aan be
langstellenden buiten schoolverband een
nuttige oriëntering op economisch ge
bied Kunnen geven.
Het landelijk verband van jongelingsver
enigingen der Geref. Gemeenten komt
dinsdag 14 en woensdag 15 februari te
Gouda In jubileum-vergadering bijeen
ter viering van het 25-jarig bestaan.
Dinsdagavond spreekt ds. K. de Gier
uit Den Haag een gedachtenisrede uit:
woensdagmorgen spreekt ds. A. Ver
hagen, voorzitter van het verband,
openingswoord en zal de heer H. Hoo-
gendoorn (secretaris) refereren
„25 Jaar L.V.". In de middagbijeenkomst
zal ds. H. Rijksen van Vlaardingen de
herdenkingsrede houden.
Het aantal studenten, ingeschreven aan
de vrije universiteit te Amsterdam,
bedroeg op 1 Januari jl. 2077, vai
1801 heren en 276 dames. De m
dames studeren psychologie (81), de
meeste heren wis- en natuurkunde
(416). Theologie studeren 374 heren er
7 dames, rechten 151 en 54; letteren en
wijsbegeerte 134 en 43; wis- en natuur
kunde 416 en 25; economie 400 en 14
psychologie 88 en 81; medicijnen 146
en 35; politieke en sociale wetenschap
pen 15 en 2; sociologie 12 en 9; nota
riaat 18 heren en 2 dames. Voor meer
dan een faculteit zijn 47 beren en 4
dames ingeschreven.
De oecumenische raad van kerken voor
hulp aan vluchtelingen heeft de heer
W. H. A. Blankers uit Veen (N.b.) uit
gezonden voor het werk van de we
reldraad voor kerken in West-Grie
kenland De heer Blankers zal spe
ciaal werken voor de landbouwont
wikkeling in het gebied van Epirus
b|j de Albanese grens. H(j is vandaag
per trein vertrokken naar Athene.
Beroe pingstcerk
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Apeldoorn J. P.
Haspels te Goënga; naar Winsum (Fr.)
A. Prins, kand. te 's-Gravenzande, die
bedankte voor Zwartewaal, Krabbendam
Hijken.
CHR. GEREF. KEÖKEN
Aangenomen: naar Amsterdam-Oost J.
de Vuyst te Vlissingen, die bedankte
>or Nijmegen.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Beroepen: te Veendam H- R. Timmer
man te Yerseke.
Mensen en feiten
Ds. C. M. de Vries, evangelisch-luthers
predikant te Nijmegen, die, zoals men
weet, bij een auto-ongeluk gewond werd,
nagenoeg hersteld. Gisteren leidde hij
jer een kerkdienst. Ds. De Vries heeft
nog geen beslissing genomen op het ver
zoek van het Ikor om de leiding op zich
te nemen van de kerkelijke televisie
uitzendingen.
Bevorderd tot doctor in de wis- er
tuurkunde aan de gemeente universiteit
van Amsterdam op proefschrift getiteld:
„Physlsch-chemische metingen aan or
ganische phosphor verbindingen" de
heer H. R. Gerssmann, geboren te Hal-
berstadt.
Ds. D. J. Politiek, Ned. Herv. predikant
te Helium (Gr.) is op zijn verzoek om
gezondheidsredenen met emeritaat ge
gaan. Ds Politiek ging in november
1928 naar zijn eerste gemeente Kolham,
vertrok in 1931 naar Fetwerd en stond
van mei 1934 af in Helium.
Benoemingen
Benoemd tot onderwijzer aan de School
met-de Bijbel te Barendrecht de heer C. H.
Mostert te Ouderkerk a.d. IJssel; aan de Chi
Nat. school te Oldenbroek mejuffrouw I
Hulzenga te Arnhem; aan de Ds. J. L. Plei
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
school te Rotterdam
frou J. L. v. d. Maa
Gij zijt mijn
vader
Ieder mens heeft zijn persoon
lijke verantwoordelijkheid jegens
God en ieder mens heeft zijn le
ven te stellen onder Gods wet en
het te besteden in Zijn dienst.
Zodat ieders leven een getuigenis
van Gods liefde en Gods
trouw.
Heel in het
bijzonder geldt
dat voor wie in
hoogheid zijn ge
zeten. Mensen tot
wie een ieder
opziet, dragen
een dubbele ver
antwoordelijk
heid. Maar
God legt nie1 zo
maar dubbele verantwoordelijk
heid op hun schouders hij geeft
ook zijn bijzondere genade In
psalm 89 wordt verteld van het
verbond dat God sloot met David,,
de schapenhoeder. „Ik heb David,
mijn knecht, gevonden", zegt God.
En verder: „Mijn trouw en Mijn
goedertierenheid zullen met hem
zijn." Omgekeerd legt God aan
David deze woorden in de mond
Hij zal tot Mij zeggen: Gij zijt
mijn Vader, mijn God en de rots
van mijn heil!
Morgen verjaart Nederlands
oudste prinses, die wellicht latei
tot Koningin zal worden g:
kroond. Morgen is het voor haar
een bijzondere dag. Bidt, dat zij
in die zelfde bijzondere verhou
ding tot God mag staan als Da
vid deed. Dat ook zij tot God al
zeggen: „Gij zijt mijn Vader'."
Hoogleraar Nieuwe Testament
Dr. P. A. v. Stempvoort
naar Groningen
Als opvolger van prof. dr. J. Th. Ub-
bink is tot hoogleraar bij de theologi
sche faculteit aan de rijksuniver
;e Groningen benoemd dr. P. A.
Stempvoort, Ned. Herv. predikant te
De Bilt.
ïwbenoemde hoogleraar, die on
derwijs in het Nieuwe Testament zal ge
ven, werd op 10 oktober 1911 te Vee-
nendaal geboren. Hij studeerde theolo
gie aan de rijksuniversiteiten te Utrecht
en Groningen en slaagde in oktober 1946
cum laude voor zijn doctoraal examen,
waarna hij m 1950 promoveerde aan de
gemeentelijke universiteit van Amster
dam op hec proefschrift: Eenheid en
schisma in de gemeente van Korinthe.
Als predikant stond hij te Haskerhor-
ne. Eindhoven en sinds 1945 te De Bilt.
Sinds 1953 is dr. Van Stempvoort pri
vaat-docent aan de rijksuniversiteit te
Utrecht.
Prof. v. Stempvoort heeft zich in Eind
hoven met name beijverd om te komen
tot een goede en verantwoorde verhou
ding tot de vrijzinnigen. De nieuwe
hoogleraar is medewerker óan het
Handboek voor de prediking en schreef
een boekje voor de belijdeniscatechi-
santen „Naar het Heilig Avondmaal"
Met ds. B. v. Ginkel gaf hij uit .,De
eenvoudige Heidelberger", een verzame
ling van catechismuspreken van H. F
Kohlbrugge.
In verschillende theologische tijdschrif
ten heeft prof. v. Stempvoort gepubli
ceerd. Hij heeft vooral bekendheid ge
kregen door zijn zondagavond-voor
drachten voor de NCRV over: „Waar
heid en verbeelding rondom het Nieu
we Testament".
De toestand van prof. V. Stempvoort.
die enige tijd geleden bij 1
werd gewond.
Ouderlingenconferentie
Chr. Geref. kerken
De uitgestelde ouderlingenconferentie
der Chr. Geref. Kerken wordt donderdag
2 februari a.s. te Utrecht gehouden. De
voorzitter de heer G. Landheer uit Oud-
Beijerland is aftredend, evenals de heer
F. A. Hazenberg. Ter voorziening in de
vacatures is het volgende drietal ge
steld: K. Geleijnse en M D. Stafleu bei
den uit Den Haag en H. Korteweg uit
Oud-Beijerland.
De heer M. Molenaar jr. uit Amster
dam-west zal refereren over het onder
werp „Kerkelijk besef-nu!" en ds. G.
Bilkes van Amsterdam-zuid spreekt het
I slotwoord.
DIJ de omwerking van het wetsont-
werp-Wijers was de minister van
justitie gebonden aan de door de
Tweede Kamer, naar aanleiding van
^kSpDivIrS val! haar voorgelegde vraagpunten inzake
het nieuwe Burgerlijk Wetboek, aan
genomen conclusies.
In deze conclusies is uitgestippeld,
ten eerste dat aan de gehuwde vrouw
volkomen handelingsbekwaamheid
moet worden verleend. En ten tweede,
dat de algehele gemeenschap van
goederen (95% van de gehuwden zijn
in gemeenschap gehuwd) van het
huidige recht, behoudens enkele ver
beteringen, regel moet blijven, terwijl
de afwijkingsmogelijkheid daarom dus
danig moet worden geregeld, dat aan
reële belangen zoveel mogelijk tege
moet gekomen wordt-
Bovendien wil dit ontwerp overigens
in het huwelijksgoederenrecht niet
meer wijzigen dan strikt noodzakelijk
is. Het gaat dan ook slechts op één
punt verder, nl. door het maken en
wijzigen van huwelijkse voorwaarden
tijdens het huwelijk mogelijk te ma
ken. En deze wijziging is op éénparig
verzoek van de vaste commissie van
justitie in de Tweede Kamer aange
bracht.
Aan het oorspronkelijke wetsont-
erp-Wijers is destijds wel verweten,
dat het de gehuwde vrouw „stenen
voor brood" gaf, waar het wel formeel
de onbekwaamheid ophief, maar mate
rieel de bestaande situatie in de ge
meenschap goeddeeels liet voortbe
staan.
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
O
DINSDAG 31 JANUARI 1936
Gym; 7.20 Gram. VPR_.
AVRO: 8.00 Nws: 8.15 Gram; 9.00
lagopenim
V d kleuters; 11.00 Lichte i
bariton en plano; 11."
plano; 12 30 Land-
Gram; 13.00 Nws; 13
Lichte muz; 13.55 Beurst
meded; 12.35
16.30 V d Jeugd; 17.20 ..De dieren-
NATIONAAL PROGRAMMA: 20.00'Nw
20.05 Toespr; 20.10 Metropole -ork^20.43
igt", klankb; 21.15 Kat
PUZZLE No. 327.
Van buiten naar binnen toe woorden
invullen waarvan de omschrijving als
volgt luidt. Elk woord begint steeds met
de laatste letter van het voorgaande
woord. Tussen haakjes is steeds aange
geven uit hoeveel letters het gevraagde
woord bestaat. Bij goede oplossing vor
men de letters in de 5e vakjes van bover
naar beneden gelezen een beroep.
Artikel voor visvangst <8>, pech (9)
hachelijk (9), bekwaam (6). diepgaand
(7), steensoort (7), gebakje (7). zuilvoet
(6), tandeloos zoogdier (7), opening (8),
figuur (8), gelijkmatig (5), broedplaats
(4). dicht (3).
OPLOSSING PUZZLE no. 326
HORIZONTAAL: 1 Pas. 4 wip. 6 kopje.
7 ooi 9 lap. 11 sta. 13 lila. 14 leeg.
15 pos. 17 oma. 19 zat. 21 animo. 22 mik,
23 nul.
VERTICAAL: 1 Pro. 2 ski. 3 spijt. 4
wel. 5 pijp. 8 opium. 10 akela. 11 sap.
12 als, 16 ooit, 17 olm. 18 aak, 19 zon,
20 tal.
eraties", klankb;
st; 23.00 Nws; 23.15 I
^sluiting.
4ws; 8.15 Gra
.Lichtbaken", caus:
ïram; 11.00 V d
1.50 .Als de
12.03 Gram;
der: 12.30 Land- er
12.55 Zonne'
13 20 Amus
15.00 Schoolradio:
12.15 Voor boer
meded: 1
13.00 Ni
nb meded: 12.33 Lunch
en kath
progr;
d Jeugd; 17 40 Koersen; 17.45 Regerings-
Rijksdelen Ov«
niek van overzee.
Sport: 18.30 Sopr. lult
19.15 Uit het
19.00 NflPHBHBWSni
Boeken; 19.30 Gram; 19.50
NAAL PROGRAMMA: 20.00 Nws; 20.05 Toe-
10 Metropole ork; 20.45 „Zij die ge-
•ngt". klankb; 21.15 Kamerork; 21.J"
23.00 Nws; 23.15 Gram; 2350—24.00
klankb; 22.35 Promenac
O
Dagsluiting.
TELEVISIE PROGR.
NATIONAAL PROGRAMMA; 20.00
•ntaire; 20.50 „Bei
caus; 21.10 ..Wie in Januai
wedstrijd in handigheid en in
LT.S.22.15—22.25 Olympischi
Winterspelen.
Engeland, BBC Home Service, 330 m. 12.0
d scholen; 13.25 V d arbeiders; 13.55 Weer
ber; 14.00 Nws; 14.10 Discussie; 14.55 Inter-
- 16.00 Rep; 16."
Hoorsp: 18.00 V d kind; 18.55
7.30 „By Heart"; 17.45
19.15 V d boeren: 19.25 Sport; 19.30
jrogr: 20.30 ..Scrap-
progr; 22.00 Nws:
caus; «:«o ivamermuz; 23.15 Rep; 23 4!
overz: 24.00 Nws; 0.08—0.13 Koersen
teland, BBC Light Progi
1 30 Gi
Mrs. Dale's Dagb: 12.
13.00 Pari overz;
7.45 Mil ork; 17.15 Mrs Dale's Dagb;
irgelspel; 18.00 Ll<
ntw; 19 00 Gram
Hoorsp.: J20.00 Nws;
T "progr 23
".00 Voo.
0.50 W<
|1.00 Nws.
Brussel 324 m. 11.45 en 12.15 Pianospel;
12.30 Weerber; 12.34 Pianorecital (om 12.55
Koersen); 13.00 Nws; 13.15 Gram; 14.00
Schoolradio; 15 45 Gram; 16.00 Koersen; lf
Orgelsp; 16.30 Gram; 17.00 Nws; 17.10 Zi
en piano; 17.45 Boekbespr; 18.00 StriJkkwj
18 30 V d sold; 19.00 Nws; 19.40 Gram: II
Svndikale kron; 20.00 V d vrouw; 21.00 O
ork en solist: 22 00 Nws; 22.15 Ork co
22.55—23.00 Nws.
Brussel 484 m. 12.00 Gram; 13.00 Nws. l<
Gram; 15 00 Oi
Nws; 1930 Iden
Solidariteit en „verzuiling"
MET genoegen zullen velen
de „kanttekening" in ons
L de „kanttekening'
blad van 26 januari j.l. ge
lezen hebben, waarin pro
test werd aangetekend te
gen het klakkeloos gebruik
van de term „verzuiling"
ter aanduiding van organi-
saties op „levensbeschouwe
lijke basis." Wanneer het solidariteit." Was de 19de-
pleit gevoerd wordt
de z.g. „neutrale" o
gemene" levensverbanden bewust, trots op haar
onder voor velen maar a! digheid,
te vanzelfsprekende critiek bij ve
op de confessionele organi- mens van nu aanvaardt zijn
saties, wordt inderdaad ook mondigheid als
een „zuil" opgericht: een zijn vrijheid als
„neutrale", een „algeme- hij dapper hoopt te dra-
ne", een socialistische. gen."
Bovenbedoelde „kantteke- Veelal lijdt men
ning" riep ons in herinne- aan het bestaan. Zeer be
ring, hoe op de laatste pa-, slist wordt elke antithese
fina van het Herderlijk afgewezen: niet tegenover-
chrijven vanwege de ge- maar naast deze mens heb-
nerale synode der Ned. ben wij te gaan staan; anders
Herv. Kerk „Christen-zijn levende om hem
Er is een brutalitei t in
het toeten en in het
niet'tveten
7 januari j.l. levert
Schrijven zich niet verzet
tegen een solidariteit, een
homogeniteit met een ge
heide vorm van ongeloof,
wat het wezen van de z.g.
mondigheid feitelijk is."
Ook ds. J. J. Buskes aar
zelde niet deze mondigheid
van de moderne mens (die
sommigen hem naar hun
zéggen gaarne gunnen
vijandig ongeloof te noe-
artikel van d<
deze trots heer F. G. de Groot, di<
élen gebroken. „De zich aandient als lid dei
prot. werkgemeenschap v'
op de voet volgen, doch
noemen z(jn protest om al
te gemakkelijk af te reke
nen met de z.J?. „chrlsten-
PvdA.de partij, die in dommelijkheid."
lot; dat hechte solidariteit allen wil „Wanneer dr. Jan Schon-
oeremgen, die gegrepen zijn ten zegt; „In de diepste
door het ideaal van de so- grond heeft geen enkel
ngstig cialistische maatschappij- mens op aarde de hevoegd-
vorm. Naast de protestant- held oier God te zwijgen,
se kent de PvdA de r.k. zijn Schepper en de Sou-
en de humanistische werk- yereln op alle gebieden
gemeenschap.
de Nederlandse
leving" (n.b. in de slotali- tenen i
Juist nu bij vele niet-chris
-K- het »eyen." dan *pu ik de
te herinneren, dat prof. meestal stompzinnige hoon
dienen. 3anning enige jaren gele- tegen
den reeds waarschuwde
over „de kracht der veel wat verkeerd
verwachting") nog de klacht een zegenrijke onr
geslaakt wordt, dat wij tien constateerd kan
jaren na de bevrijding le- „die hen opwekt o
ven in een „steeds meer we wegen te gaan" „be-
verzuilend land." horen de christenen zich
Nu verwondert ons deze daarin te bege-
uitlating allerminst in een gei
Schrijven, dat bij alle waar- de
dering voor wat „een begrij
pelijke en noodzakelijke ge-
loofsbeslissing was" in een JN deze apostolair nogal
opstand tegen gen ..verzuiling" binnen de
willen af-
raffen met de woorden
prof. De Hartog „er is
brutaliteit in het we
maar er ls ook een
brutaliteit In het niet-we-
gemeensehappelijke nood
deze tijd."
Partij.
ust ge- Welnu, wij krijgen uit het
worden, artikel van de heer De
m nieu- Groot de indruk, dat dit
proces volop aan de gang Helaas, er is onder chris-
is. Geen wonder, omdat de tenen verschil van inzicht
de diepste eenheid ontbreekt, in politieke keuze, doch uit
Zostrookt het niet tussen het bovenvermelde conclu-
vorige periode, voor het he-
schap. De Groot herinnert de orde,
aan een beschouwing in de Geen wonder:
optimistische beschouwing „Doorbraak", waarin zijn constructie i
den het gevaar ducht, dat wordt niet alleen de anti- geestverwant J. A. Hes het doch levenswerkelijkheid.
bij
doorgevoerd organi- these (zoals gezegd) afge- een humanistische partij-
Ook bemerken wij, dat
het bloed kruipt, waar het
niet gaan kan. Een belij
dend christen in de PvdA
het klassieke hu- voelt ziel} blijkbaar méér
van Erasmus. en solidair met dr. Jan Schou-
dit humanisme de ten dan met een geheide
menselijke rede de drijf- neo-humanist. De heer De
kracht was; de mens het Groot zegt te tobben met
middelpunt en God erbui- de vraag, „of het niet meer
ten. De Groot noemt dit psychische motieven zijn.
neo-humanisme opdringerig die de christenen uit elkaar
is bezorgd voor e- drijven, dan wel voorgewen-
wereld te verva- homogeniteit met de dus- de Bijbelse of wetenschap
vooral tégen de genaamde mondigheid, die pelijke excessen." Dat kén
ook leidt tot een on- soms 'zeker het geval zijn
natuurlijke distantie met o.i.
fond gees- Doch de solidarieit, die
xwant zijn. gegrond is in het deeiheb-
Daarom betreurt hij het, ben aan Christus, moet de-
Herderlijk ze uiteindelijk overwinnen.
ba- dariteit (mede om redenen dige neo-human:
sis „op den duur 'ons volk van democratie) zo ver, dat continue voortzetting
vrijwel geheel uiteenvalt in men zelfs het humanisme zijn|~H|Mgf
een aantal gesloten groe- geen strobreed in de weg mar
pen, die alleen in de top- meent te mogen leggen, dat
organisaties nog voeling wanneer het zich in onze mer
met elkaar houden, maar samenleving gelijkberech- kracht
overigens weinig gemeen- tigd wil zien beschouwd i
schap meer met elkander de christelijke Kerken,
hebben, zoals in vele ge- Vóór solidariteit (ook
vallen reeds een feit is." dreigen de grenzen tussen
Reeds eerder sprak dit kerk
Schrijven als diepe overtui- gen)
ging uit, „dat het huidige „verzuiling". Dit zit thans
tijdsgewricht in West-Euro- in de lucht!
pa vraagt om een nieuwe Zo nu en dan blijkt, dat broeders, die
en krachtige uitdrukking zelfs in doorbraak-kringen telijk met
van het menselijk samen- in verband hiermee vrager n—
zijn in de wereld, van de rijzen. ,,In de Waagschaal'
commissie van justitie in de Tweede i
Kamer is van oordeel, dat de thans
aanhangige versie van het wetsont
werp niet voldoende recht doet weder
varen aan de handelingsbekwaamheid
van de gehuwde vrouw en ook de
laatste consequentie van de tweede j
hierboven aangegeven conclusie van
de Kamer niet trekt. Ter opheffing
deze, naar haar opvatting aan- i
wezige manco's is nu een tweede
amendement ingediend, ondertekend
door de leden van de vaste commissie, I
behorende tot V.V.D., P.v.d.A. (uitge
zonderd Burger) en K.V.P.
F)IT amendement is uitermate ingrij
pend. De inhoud van het nader
gewijzigd ontwerp wordt er goeddeels
door opzij gezet. De bedoeling er van
is, het beschikkingsrecht van de vrouw
geheel gelijk te stellen met dat van
de man. In het voetspoor van prof.
Van Oven wordt o.a. bepaald, dat de
gemeenschap aansprakelijk is voor alle
schulden van beide echtgenoten. En
ieder der echtgenoten heeft wanneer
bij huwelijkse voorwaarden niet
anders bepaald is het bestuur over
de goéderen die van zijn zijde in de
gemeenschap zijn gevallen of te zijnen
staan of tot zijn bedrijf of be
roep behoren dan wel tot zijn persoon
lijk gebruik bestemd zijn. Bij verspil
ling en op lichtvaardige wijze schulden
KANTTEKENING
'TERZIJDE latend in hoeverre een
dergelijk verwijt juist is het ge
wijzigd wetsontwerp geeft nu een
belangrijke verbetering in de rechts
positie van de vrouw, ongetwijfeld
mede in het belang van de huwelijks
gemeenschap als zodanig.
Ten aanzien van ieders persoonlijk
vermogen behandelt het wetsontwerp
de echtgenoten gelijk. De figuur, dat
nan over het algemeen het be
stuur van de gemeenschap heeft, blijft
behouden, zij het met de nodige be
perkingen en uitzonderingen, waaron
der ook de mogelijkheid, dat onder
bepaalde voorwaarden het bestuur aan
de vrouw kan worden opgedragen.
Dit laatste is zeker beter in over
eenstemming met het organisch ka
rakter van het huwelijk en kan ook
meer in het belang van het gezin zijn
rlan de weg van scheiding van goede
I, die het huidige stelsel als enige
mogelijkheid aangeeft in geval van
wanbestuur. Laatstgenoemde weg
blijft overigens ook in het wetsont
werp nu onder de benaming van
opheffing van de gemeenschap
open,
Tevens is vastgelegd, dat de hoofd-
bestuurdèr, dus als regel de man, de
enige is. dio het gemeenschapsgoed
met al zijn schulden kan bezwaren.
Dc vrouw kan dat wel met bepaalde
overeenkomsten die zij aangaat, bijv.
die betreffende huishouding, beroep en
bedrijf, evenals thans, maar andere
verbintenissen, die zij vrijelijk zal
kunnen aangaan, blijven voor haar
persoonlijke rekening en kunnen niet
verhaald worden op de goederen der
gemeenschap, tenzij de man in zulk
een overeenkomst heeft bewilligd.
J^AAR het ons voorkomt, dient deze
structuur niet beschouwd te wor
den als een beknotting van de hande
lingsbekwaamheid van de gehuwde
vrouw als zodanig. Veeleer als een
beperking in haar beschikkingsrecht,
voortvloeiende uit de aard der ge
meenschap-
In het huwelijk moet men in ge
meenschappelijke aangelegenheden één
koers gaan en zal uiteindelijk de ver
antwoordelijkheid daarom aan één
moeten toekomen. Anders zal het be
stuur der gemeenschap tezeer kunnen
worden doorkruist.
Maar juist om benadeling vai
vrouw tegen tc gaan in die huwelij
ken, waarin de onderlinge verhouding
te wensen overlaat of zelfs slecht is,
geeft het wetsontwerp, in een gede
tailleerde, vrij ingewikkelde regeling,
waarborgen om benadeling van de
vrouw te voorkomen.
De meerderheid nu van de vaste
46.
Ik vermoed dat er in mijn ogen een vraag lag,
want hij voegde er gemoedereerd bij; „Hij had
mij verteld dat hij komende week met de Tus-
cania dacht te vertrekken. Ik merk dat hij u
hetzelfde gezegd heeft. Hij is geen erg voorzich
tig jongmens, anders had hij kunnen weten dat
ik dadelijk zou nazien wanneer de Tuscania
moest vertrekken."
Ik zuchtte; al de onaangename kleine twijfe
lingen ten aanzien van Jim Gainsay kwamen
met alle macht weer bij mij op.
„Als hij het radium heeft, is het niet op zijn
kamer in het huisje van Letheny," zeide O'Lea-
ry peinzend.
„Hoe weet u dat?" vroeg ik.
„Wij hebben de kamers en het boeltje van
iedereen doorzocht die Donderdagavond bij dat
dineetje is geweest."
„Wat!"
„Eigenlijk geloof ik dat er geen kamer in het
hele ziekenhuis is, zowel als in het huisje van
Letheny, die wij niet volkomen overhoop hebben
gehaald."
Ik haalde mijn tong over mijn droge lippen.
Het was waarlijk geen half werk, zoals hij de
zaak aanpakte.
„Waarom?" stamelde ik.
Er kwam een ongeduldige glinstering in zijn
ogen.
„Om het radium natuurlijk. U had toch zeker
niet gedacht dat wij dat zo laten verdwijnen,
zonder er maatregelen tegen te nemen."
00 Gevar progr'; 22.001 In de enkele ogenblikken van stilzwijgen, die
22.50 Gfam: 22 55 Nws volgden, bestudeerde ik de glanzende glazen
d°da N enerlvraag1 esp7' P,aat °P de lessenaar voor mij zonder die te
1 (op 224 en *50 m). zien.
HOi.
het
„Hebt u Huldah gevraagd, waarom juffrouw
Letheny er vrijdagmiddag in de regen op uit
is gegaan?" informeerde O'Leary na een pau
ze van nadenken.
„Ja." Ik vertelde hem in enkele woorden het
weinige dat Huldah mij verteld had. „En dan is
er nog iets wat ik ontdekt heb,".ging ik verdrie
tig voort. ,.Ik moet het u zeggen, ofschoon ik
moet zeggen dat ik dit liever niet deed. Het is
die morfine. De morfine, die mijnheer
Jackson zijn dood is geweest, weet u. Ik ik
weet waar die vandaan is gekomen."
„Wat zegt u?!" O'Leary schrok ditmaal nu
eens uit zijn gewone kalmte op.
„Ik weet waar zij vandaan is gekomen," her
haalde ik met tegenzin. „Dat wil zeggen, ik ge
loof dat ik het weet. U moet weten dat er
morfine ontbreekt aan de vooraad in onze zui
delijke vleugel."
Ik moest hem natuurlijk er alles van vertellen,
onder zijn vorsende vragen en niet minder vor
sende blik en hem zelfs uitleggen, hoe ons stel
sel was orn aantekening van de middelen te hou
den
Hij moest de apotheek
de lijsten
zo meer. Terwijl ik hem de lade liet zien, v
in de morfine lag, liet ik mij die ongelukkige
opmerking over het spuitje ontvallen.
Ik was bezig met hem te tonen hoe de naalden
in het instrumentje gezet worden en ik stak de
hand naar een spuitje voor onderhuidse injecties
uit. Het bleek het mijne te zijn.
„Dit spuitje is van mij," zei ik gedachteloos,
terwijl ik de fijne, holle naald in het instrumen-
je deed. „Het andere, dat wij in gebruik hadden,
is verdwe..."
Ik hield mijn woorden zo plotseling in dat mijn
adem er als een ontploffinkje uitkwam en O'Lea-
ry lichtelijk strakker werd. Het was een uitdruk
king die ik begon te herkennen.
,,U kunt nu wel uitspreken. Dus is het andere
„verdwenen," niet? Wanneer en hoe? Van
was dat? Hoe zit het met het spuitje dat i
dwenen is?"
„Ik weet het niet," zei ik dof, „dan nei
wij, moet u weten, het steriele water en meten
het vocht af
O'Leary keek op zijn horloge.
„Ik heb niet veel tijd," zei hij vriendelijk.
„Maar ik heb genoeg tijd om hier te blijven
wachten tot u mij alles verteld hebt van he
jectie-spuitje dat verdwenen is. Of ik kan, z<
dig, u de hele avond nalopen om mijn vraag tel
kens weer en op pijnlijke ogenblikken te herha
len. Natuurlijk kan ik het hele ziekenhuis terde
ge laten doorzoeken en naar elk spuitje da
wezen moet, vooral als het vermist wordt,
ken. Ik kan u tot aari tafel volgen was dat
niet de etensbel? en u maar steeds vragen.
(Wordt vervolgd)
maken door de ene echtgenoot kan de
ander opheffing van de gemeenschap
vragen, die dan bij helfte tussen hen
verdeeld wordt.
De handelingsbekwaamheid aldus
ten volle honorerend, bedoelt dit stel
sel, dat de aantrekkelijkheid van grote
eenvoud bezit, tevens een „meer wer
kelijke" algehele gemeenschap van
goederen tot stand te brengen dan het
aangeboden wetsontwerp te zien geeft.
Eensdeels is men hierin ook uitste
kend geslaagd, nl. in zoverre nu ook de
schulden en verbintenissen van de
vrouw op de goederen der gemeen
schap worden verhaald. Aan de andere
kant echter wordt aan het gemeen
schapskarakter in sterke mate ge
wrikt, juist doordat ieder der echtge
noten de gelegenheid krijgt, geheel
zelfstandig eigen gang te gaan. Het
hier voorgestelde systeem heeft grote
gelijkenis met de maatschap in de
vorm van een vennootschap onder
firma. Nergens herinnert nog iets
aan het organisch eenheidskarakter
van het huwelijk. Integendeel, het in
dividualisme wordt ten top gevoerd.
pjOEWEL het moeilijk is, voorspel
lingen te doen over de werking van
de hier voorgestelde regeling in de
praktijk. bestaat er alle reden, zich het
volgende af te vragen: Zal een derge
lijk stelsel in een aantal huwelijken
□iet als een ontbindende in plaats van
tot gemeenschap voerende factor wer
ken? Gaat dit voorstel niet verder dan
door de ethische krachten in ons volk
gedragen kan worden? Is bovendien
de sprong van het geldende recht naar
dit systeem niet te groot om een even
wichtige geleidelijke ontwikkeling mo
gelijk te maken? Dreigt dit systeem,
waarvoor vele vrouwen, die zich nim
mer met financiële zaken buiten de
huishouding hebben opgehouden, thans
zeker nog niet rijp zijn, niet tot moei
lijkheden te voeren, wanneer dezen
straks door al haar handelingen de
gemeenschap zouden kunnen binden?
Met het oog op de gezinsbelangen
lijkt het ons een verlies, dat de moge
lijkheid tot overneming van het be
stuur door de ander bij wanbestuur
van de een vervalt. Zo wordt de helft
van de gemeenschap altijd prijsgegeven
aan verspilling, althans aan onoordeel
kundig handelen.
Naar onze overtuiging tast liet toe
kennen van de eerste plaats aan de
man wij schreven het reeds noch
de handelingsbekwaamheid van de
vrouw, noch haar wezenlijke gelijk
waardigheid aan. Wie met werkelijk
heidszin in het leven staat, zal toch
moeten erkennen, dat in vele vormen
van onze samenleving leiding is, al
thans behoort te zijn, zonder dat er
sprake van is. dat deze leden zich in
hun handelingsbekwaamheid beknot
achten. Er is ook geen reden, dit bij
de huwelijksgemeenschap anders te
zien.
JLJET is de aard van de gemeenschap,
die de beperking in bevoegdheid
van de vrouw meebrengt. Erkent men
dit niet, dan krijgt men een stelsel als
dat van dit amendement, dat tegelij
kertijd een kiem tot verwijdering in
zich bergt. Wij prefereren dan ook het
systeem van het regeringsontwerp.
Ten slotte nog één opmerking. Naar
ons gevoelen wringt er iets in de op
vatting van de K.V.P.-leden, die zo
wel het eerste als het tweede amende
ment hebben ondertekend. Enerzijds
wordt gepleit voor de regel: de man
is het hoofd der echtvereniging. Aan
de andere kant wordt een amendement
gesteund, dat zorgvuldig alle sporen
van het hoofd-zijn voor het vermo
gensrecht uitwist.
De behandeling van het wetsontwerp
en van beide amendementen (de mi
nister nam ze geen van belde over),
die deze week plaats heeft, kan met
[belangstelling tegemoet worden gezien.