mm
Tegenover invloeden van
buiten onwankelbaar
Endocil
Luitenant ter zee Lemaire
over korps mariniers
Ds. Tabaksblatt klaar voor de
reis naar Israël
3
DONDERDAG 26 JANUARI 1956
Hervormde classis Leiden bijeen
Organisatie van Kerkdag in 1957
wordt nader bekeken
In januari komen de classes van de Hervormde Kerk in ons gehele land
in vergadering bijeen. Ook de classis Leiden vergaderde gisteren in het
Zendingshuis in Oegstgeest. De presentielijst werd getekend door 41 pre
dikanten, 33 ouderlingen, 1 diaken en 3 ouderlingen-kerkvoogd. De opening
geschiedde door de oudst aanwezende. dienstdoende predikant, ds. M.
Ottevanger van Leiden. Na Schriftlezing uit 1 Cor. 15 sprak deze: „Niet
tegenstaande er verschillende gevoelens heersten in de gemeente van
Corinthe, heeft dit Paulus niet verhinderd te spreken tot „Mijn geliefde
broeders". Ook onder ons zijn verschillende gevoelens. Daarin komt de
veelkleurigheid der genade uit.
Laat echter de broederschap blijven
1 versterkt worden, ook in het jaar 1956.
We kennen de eschatologische gerichtheid
de apostel Paulus. Hij spreekt van
het vergankelijke, maar ook van het
wi-ge. Bij dit alles gaat hij voort met
arbeid. Wereldontvluchting is hem
enen male onbekend. Hij sloeg met
zijn woorden niet zo maar in de ruimte,
sen, hij sloeg raak.
De Kerk van onze dag wordt ook opge
roepen standvastig te zijn. We hebben
graag te doen met mensen, due tel
kens tussen „ja" en „neen" zweven. We
kunnen echter alleen standvastig zijn, als
waarheid kennen, dan heeft dat
niets te maken met een zekere arrogantie;
dan hebben we deze kennis door genade
verkregen. De Kerk heeft belijdenis af
te leggen van dat geloof in het midden
van d« wereid-
Medearbeiders
Daarnaast hebben we onwankelbaar te
zijn tegenover de invloeden van buiten.
„Altijd overvloedig" is het werk des He
ren, dat Hij ons te doen geeft. Daarbij
denk ik ook aan hen, die met mij staan
In de bediening van het Woord. Zijn we
ons bewust, dat we staan onder de op
dracht van Christus? Dan zal schaamte
aangezicht bedekken, want we deden,
we niet moesten doen, en we lieten
wat we moesten doen. Het apostolisch
moge diep in ons hart doorklin
ken. „Standvastig, onwankelbaar, altijd
overvloedig". Ondanks teleurstellingen
mogen we dan toch voortgaan met onze
arbeid, want we zijn door genade mede
arbeiders van Jezus Christus".
Ds. D. J. Vossers van Leiden moest pe-
jriodiek aftreden, maar was herkiesbaar.
'ergrote meerderheid stelde de clas-
slcale vergadering zich weer onder zijn
leiding. Ook de assessoren, ds. A. de
Leeuw van Boskoop, «Ir. K. E. H. Oppen-
heimer van Leiden en ds- N. J. Cupedo
Noordwijk-Zee, werden met grote
meerderheid herkozen.
Ds. Vossers nam het praesidiaat over
i sprak een woord van welkom tot die
predikanten, die de laatste tijd binnen
de classis waren komen wonen. Dit waren
ds. Offmnga van Katwijk aan Zee, ds. Jo-
nssen van Oudshoorn, d6. Schinkel van
Woubrugge en ds. De Vos van Katwijk
1 Zee.
Kerkdag
Er
schrijven ontvangen uit
Koudekerk aan den Rijn om de moge
lijkheid tot het houden van een „Kerk-
de grenzen van de classis
onder ogen te zien. Het Moderamen meen-
da-t de tijd vari voorbereiding voor
Kerkdag in 1956 al te kort 16. Im-
s, in alle gemeenten moet dan een
bepaald onderwerp van vele kanten en
kringen besproken worden.
Voor 1957 wil men de organisatie bestu
deren. Op voorstel van ds. Kloek van
Leiden zal men zich verstaan met „Kerk
Wereld" in Driebergen, opdat men over
iet gehele land een gemeenschappelijk
Miderwerp in studie zal nemen.
Het volgende agendapunt, de verkiezin-
'en, vroeg niet veel tijd. Bij enkele can
to da afstelling werden de volgende per-
ge- of herkozen. Een secundus-lid
de Provinciale Kerkvergadering:
Juderling J. de Graaf uit Rijnsaterwoude;
ie voor opzicht ds. M- Ha-
lemaayer uit Alphen aan den Rijn en
suderling G. v. d. Berg van de geetichts-
;emeente „Martha-Stichting" uit Alphen
den Rijn; voor de classicale zendings
missie: ds A. M. Knottnerus uit Oude
Wetering, mevr. M. Sels-Jager uit Hil-
legom en mevr. mr. A. Honnef-Bender
uit Leiderdorp; voor de Classicale Com-
nlssie voor het Jeugdwerk de heren L.
ribboel uit Lisse en J. van Leeuwen van
Financiën
Ds. J. N. de Ruiter van Leiden bracht
'erslag uit van de vergadering van de
ale Synode; de scriba, ds. J- P. Hoo
it Leiderdorp gaf een overzicht van
le werkzaamheden van het Breed-Mode-
de classis. De quaestor K. van
liepenïngen uit Leiderdorp diende zijn
ieel verslag over 1955 en de be-
iroting over 1956 in. De afgevaardigden
verden er op attent gemaakt, dat men
de gemeenten een bijdrage van f 15
predikantsplaats verwacht voor de
irbeid, die door het Moderamen en de
laden moet geschieden. Overigens was de
inanciële toestand gezond.
Tenslotte werd in de morgenzitting nog
Ie eindconclusie vastgesteld over het Her-
lerlijk Schrijven van de Synode over
,Het Huwelijk"
Rapporten
Wereldraad van Kerken te Evanston 1954
de orde. Het rapport over „Geloof
Kerkorde" van Sectie I werd ingeleid door
ds. J. J. Meuzelaar uit Noordwijk-Binnen.
Hij zei: „Het rapDort handelt over de een
heid en de verscheidenheid van de Kerk.
eenheid der Kerken is gegeven in
Christus. Waar we de broeders ontmoe-
zouden we ook de Heer der Kerk
moeten ontmoeten. Er komt echter van
ïenheid weinig terecht. Ze wordt tel
kens bedreigd. Al is er een zekere groei,
de volmaaktheid bereiken we nooit. Torh
zien we punten, die de eenheid tot uiting
brengen- Er is één Vader, één Biibel. één
Doop, één Avondmaal, één ambtsbed'
ning, al wordt dit laatste dan ook wc
niet in alle Kerken aanvaard. Er is v<
schil tussen verscheidenheid en geschei
denheid. Er is een verscheidenheid, die
niet zondig, maar goed is. Wanneer ver
scheidenheid de zichtbare eenheid van
het Lichaam verbreekt, verandert zii van
aard en wordt tot zondige verdeeldheid
Vaak komt dan zelfoverschatting aan de
dag. Gaat het om de waarheid, of gaat
het er om, dat we eigen meningen tot
geen prijs uit handen willen geven, dan
kan het ongehoorzaamheid aan God ziin
als we eigen „standpunt" willen hand-
Wat staat ons nu te doen? vroeg spr.
Berouwvol denken over de gescheiden
heid Dit kan niet geforceerd worden:
dit kan alleen gewekt worden door dp
Heilige Geest. We dienen onze overtui
gingen daartoe kritisch te onderzoeken.
Een voortgaande ontmoeting der Kerken
in de Wereldraad kan tot dit doAl leiden
Niet bevredigend
Als geheel vond spr. het rapport niet
bevredigend. Dit zal wel komen, omdat
men bij een Raad van Kerken alle dii
gen voorzichtig wil zien. Maar voortdu
rend komt dan de vraag om de hoek
kijken: „En nu wij?" Telkens wordt het
begrip „groei" gehanteerd. Zien we
ook in onze Kerk? Spr. weet. dat we 1
onder de opdracht en de belofte. Dit zijn
de gegevens en daarmede zullen w
onze Kerk voort moeten gaan- De „v
heidsvraag" kan geen kwestie van .".stand
punt" zijn. Het gaat om e.èn persoonlijke
relatie, want de waarheid wil gedaan
worden. De vragen van geloof en kerk
orde hangen samen met die van leven er
werk. Spr. meende, dat de Hervormdf
Kerk een soort van exercitieterrein vooi
de oecumene kan zijn. Dat kan, volgens
hem, niet gezegd worden van Kerken,
waarin men „vaste standpunten" heeft,
want dit kan niet"
lurgeiiijke stand van Leiden
GEBOREN: Elisabeth Maria Cornelia,
v G. van Kalkeren en M. Smits;
latthijs Daniel Izak z v I. D. de Ridder
H. A. v. d. Linden; Willem, z v W.
Wolf en A. Smits, Helena Wilihelmina
H. Schrijer en J. G. M. Rietbroek,
laria Elisabeth, d v I. Mooten en H.
'lasveld; Adaana Jenny, d v J. H. Voor-
en J. Bo6; Pieter, z v G. Hoeksema en
Huseman, Herman Cornells, z v C. Z.
alomé en S. S. T. van de Kasteelen.
GEHUWD: G. K. Steenbergen en W.
van Setten v. d. Meer; W, A. v. d.
lelde en W. H. Noordermeer, P. de Jong
C. J. Kuiken. T. van Weelie eh D. A.
M. van Wave ren, S. H. Bos en S. M.
torenhof.
OVERLEDEN: C. Helling, huievr.
Hawk, 25 jaar; J. C. Akerboom man 41 jr.
Evangelisatie
Ds. P. Kloek van Leiden leidde daarna
het rapport van Sectie II in over „Evan
gelisatie". Volgens spr. draagt dit woord
in onze taal een erfelijke belasting mee
Het heeft bij ons vaak met een nood
situatie te maken. Er zijn minderheids-
en a-fstandsevangelisaties. In'de evange
lisatie trekt men dan de mensen binnen
een bepaalde kring, terwijl men hele
maal uit het oog verliest, dat het Evan
gelie van ons eist. dat we zullen
gaan in de wereld. Tot nu toe is
arbeid, die verricht wordt, meestal door
verenigingen, in de ontkerstende geble-
heel duidelijk
ie" te maken
de Kerk; het
Het rapport komt
leggen, dat „evangel:
heeft met het wezen
een daad zonder m
Christus is met deze wereld bezig, want
ij Is de Apostel Gods. Onze dienst is
daarbij: deelgenoot te worden van Hem.
opdat anderen pok mogen delen in de
vreugden des Heren. De kerkelijke ver
deeldheid maakt het woord van het Evan
gelie vaak krachteloos- Men heeft zelfs
de vraag gesteld, of het wel zin heeft
vanuit én bepaalde Kerk zending te be
oefenen. Moet dat niet vanuit het geheel
der Kerken worden gedaan?
Bij het doorgeven van het Evangelie is
daar eerst de ontmoeting met de wereld.
Daarop moet volgen het spreken van een
d. dat nauw verband houdt met de
problemen van de enkele mens in de
•eld. Ten derde zullen onze woorden
door daden van dienstbetoon en mede
leven vergezeld moeten gaan. De verta-
en de verspreiding van de Heilige
Schrift is een van de eerste taken van
s evangeliserende Kerk.
Nadat spr. aan de hand van het rap
port nog verschillende middelen en wegen
evangelisatie had aangegeven, kwam
het geheel van de beide secties in be
spreking.
De praeses beloofde, dat de rapporten
van de vier andere secties in volgende
vergaderingen aan de orde zullen worden
gesteld.
'n Mens heeft eigenlijk geen leven
met dat brandend maagzuur...
Zo lang dit
opkwam, was de dreiging er toch
en zo was er dan, zelfs zonder enige aanwijzing,
van eten al geen sprake meer. Maar... komt 't
eenmaal zo ver, dan is ook de meest snerpende
zuurbrand (U kent dat) met een of twee Rennies
bezworen. Die doven het vuur en stillen de pijn.
Radicaal! 'n Heerlijk veilig gevoel zo'n paar Rennies
op zak - bij voorbaat Altijd bij de hand en
als de nood aan de man komt, onmiddellijk baat-..
Waarom zou U zé niet bij U steken?
apotheeh of drogist
Kat op heet zinken dak
Tocht door de krochten van het
menselijk leven
Theater gai voor K. en O. sublieme
opvoering van onaanvaardbaar stuk
Zijn de mensen daar zo in het zuiden van de V.S.? We weten wel dat
Tennessee Williams bij voorkeur niet de lichtste kleuren gebruilct wanneer
hij een milieuschildering geeft. Als hij in: „Kat op een heet zinken dak"
het leven wil laten zien, mengt hij de donkerste kleuren, die hij op zijn
palet vinden kan, en geeft een beeld zo somber en donker, dat het de toe
schouwers benauwt. We gaan met Brick, Margaret en hoe ze verder heten
mogen, door donkere holen en sloppen, waar het muf is en stinkt, niet
omdat er geen straaltje licht binnen kan vallen, maar omdot Williams
er geen streep licht in toelaat.
Zo wordt het
?n tocht door kroch
ten van het menselijk leven. Maar is dit
nu het leven? Is men daarginds zo ver-
materialiseerd. dat er geen geestelijke
waarde meer bij komt? Het diepste punt.
waar Willams zijn mensen heenvoert, kan
tet begin zijn. de kiem waaruit de kunst
zich ontwikkelt.
Hier ontstaan de klaagliederen en de
gebeden, de religieuze dans en muziek. In
deze omstandigheden gekomen voelt de
waarlijk levende mens zich geplaatst te
genover God. Uit het contact, hoe dat dan
ook zij, met die God komt de bevrijding,
ook al is dat dan soms in de dood.
.Alleen op deze wijze kan een kunstwerk
ontstaan, want alle kunst moet een be
vrijdende werking hebben. Dan kunnen
we spreken van „goddelijke" kunst. Al het
andere is diabolisch. Ook dit werk var
Williams. En daarom kunnen we hel
s'echts afwijzen en zeker de oorspronke
lijke versie, die „Theater' gemeend heeft
te moeten spelen.
Waarom Elia Kazan, de Amerikaanse
regisseur van Williams' stukken, die heus
geen kwajongen is, vond het te somber eD
wanhopig.
Williams heeft het toen veranderd, zo
dat er tenminste wat licht zou gloren.
Margaret krijgt de zo lang gekoesterde
i er komt een zekere
stand, er is dus een
bekering. Men zegt
kind,
verbroedering tot
soort bevrijding, e
dat het er maar zo
mogelijk. In de
hangt ook alles m:
kaar. dus waarom 2
ijn? Het bewijst r
1 beetje aanhing. Best
orspronkelijke versie
ir zo'n beetje aan el-
u de omwerking beter
dat het slot. dat op
verzoek van Kazan geschreven werd, niet
bij het stuk zou passen en er logisch uit
voort zou kunnen komen. Het toont alleen
maar aan dat Williams als toneelschrijver
Bond van oud-strijders
De voorzitter van de afdeling Leiden van de bond van oud-strijders en
dragers van het mobilisatiekruis, majoor b.d. M. Verhoeven, mocht gister
avond in De Harmonie als spreker de luitenant ter zee Ilde klasse o.c. van
speciale diensten, W. C. Lemaire, welkom heten. Bij velen zal een „einde
lijk" over de lippen gekomen zijn, want al drie jaar heeft men het erover
gehad luitenant Lemaire over het korps Mariniers te laten spreken. Nie
mand zal er spijt van gehad hebben, want de oud-marinier wist zijn toe
hoorders van het begin tot het eind te boeien met zijn causerie over de
belangrijke wapenfeiten uit de ^schiedenis van het korps en de tegen
woordige positie.
Michiel Adriaansz de Ruyter is de vader
(Advertentie.) v'an dit korps, want toen hij ontdekte,
dat ce Engelsen in d.e zeeslag vaci 1664
Bi/
twijfel
achtig
licht
toch
goede foto's
met de
dubbel-qevoeliqe
ROLFILM
zo onder de indruk zijn geweest
hij Johan de Witt zo wist te werken
de Staten van Holland ertoe c
haalde een Regiment Marine op te rich
ten. De ronselaars hadden druk werk
de „mariniers" bij elkaar te krijgen.
Van Gent was de eerste commandant
dit keurkorps. Een keurkorps werd
want de opleiding werd bijzonder
goed aangepakt. In de vierdaagse veld
slag, die voor Engelar.d eer zware neder
laag werd. verzamelde het korps de
sle roem. De mannen hoefden niet alleen
ip het schip te vechten, maar konden dit
ook doen op het land. want zij k. t
hij de Theerrsmondine od Engels grond
gebied
Gibraltar
Maar zij hebben ook wel eens wat vóór
de Engelsen gedaan; in de Spaanse
cessieoorlog namen zij de rots van Gibral-
voor Engeland. Deze twee gebeurte-
>n zijn met gulden letters In het
vaandel van het korps geschreven. De
zeesoldaten kunnen ook goede diensten
richten bij het verdedigen van marine
objecten. Dat hebben zij in de afgelopen
oorlog bij de strijd om Rotterdam be-
:n. In een vier dagen durende strijd
hebben 400 mariniers tientallen kame
raden zien vallen.
Het jaar 1942 ls voor het korps
niet de gave bezit, tenminste nu nog niet.
om een hoopvoller stuk te schrijven. Hij
blijft de schrijver van het decadente, het
leven in de grote afbraak. En dat doet hij
dan. dramatisch bekeken nog niet best.
We zijn het volkomen eens met- wat
mevrouw Jeanne van Schaik-Willing
zchreef in de Groene Amsterdamme:
21 januari: „Bovenal is hem te verwijten,
dat hij het etaleren van stinkend
was met dramatisch verwerkelijken
menselijke tragiek verwart".
De opvoering, die „Theater" van
stuk gaf in de serie „Groot Toneel" va
en O., was boven alle lof Anny de Lange
en Kees Brusse, Hetty Beck en Richard
Flink speelden magnifiek en overrompe
lend goed. waardoor het stuk belangrijke:
scheen dan het in werkelijkheid is. Di
voosheid schemerde door dit sterke spel
ternauwernood heen.
Voor de wijze waarop Richard Flink de
regie heeft gevoerd en voor de speelsters
en spelers hebben we grote bewondering.
Toch moet men oppassen met het kiezer
van stukken, die men kan „overspelerf*.
Aan mooie facades alleen -heeft
-inlg. Er moet een behoorlijk gebouw
achter staan.
Schenkt men daar niet genoeg aandacht
an, dan kan dit meewerken om de waar
lijk-toch al niet grote belangstelling
AGENDA VAN LEIDEN
Donderdag
r en 9.15 uur: Cefa met
het kerstverhaal
het toneel i
5 I-and -te doen dalen. En (g0,uden jubileum)
Scrooge en Marley,
Schouwburg, 8 uur: K. en O. (groot
toneelf, toneel-groep Theater met „Kat op
een heet zinken dak" door Tennessee
Williams.
Gulden Vlies. 8 uur: Leidse smalfilmliga.
Clubhuis Westerkwartier (Ten Kate-
straat). half 811 uur: bazar.
Rehoboth, 8 uur: Veron. Om. Grim
bergen over T.V.
Oegstgeest, bovenzaal Geref. Kerk,
8 uur: beeturenconferentie district Leiden
ARJOS. D. C. van Oosten uit Voorecho-
ten over: Wat bezielt ons7
Leiderdorp, Irene, 8 uur: Geref.
Jeugd centrale. Ad. Kuiper over: Woord-
Leiderdorp, Dorpshuis, 8 uur:
feestavond buurtvereniging Doesbrug.
Vrijdag
Stadsgehoorzaal. 8 uur: K. en O.. Re
sidentie-Orkest o.Lv. Louis Stotijn, so
liste Margot Pinter, piano
Kamer 204 stadhuis, half 8: Leids
Jeugdparlement over: Jeugd en Interna
tionale samenwerking
Jacobazaal Burcht. 8 uur: afdeling Lel
den Dierenbescherming, jaarvergadering.
Wijkgebouw Stille Rijn 13, 8 uur: zen-
ddngssamenkomst G.Z.B., spreker ds. A.
van Eijk van Benthuizen.
Café Aniba, 8 uur: Leidse tuiniers en
bloemistenvereniging D.E.V
Leiderdorp, kantine touwfabrle-
ken, 8 uur: jaarvergadering „Zijlkwar-
Oegstgeest. bovenzaal Geref. Kerk
8 uur: A.R. kiesvereniging, G. van Gallen
uit Zwijndrech-t over: Heeft het nog zin
A R: "té zijn?
Voorschoten. 8 uur: gemeenteraad.
Zaterdag
Lakenhal. 3 uur: opening tentoonstel
ling werken van Jan Kalsbeek door wet
houder Van Schaik.
Rijkemuseum voor geologie en minera
logie. 2.15 uur: Kon. Ned. Natuurhistori
sche Vereniging bezoekt nieuw ingerich
te Nederlandse afdeling.
Wijkgebouw Irene Driftstraat, 5—7 uur;
receptie zondagsschool De Graankorrel
De schoonheid
van uw huid ontsluierd
Endocil hormooncrcme wekt de
huidcellen tot nieuw leven en doet
rimpeltjes en ongaafheden verdwij
nen. Endocil is dag- en nachtcrème
en dient overdag als basis voor
poeder of make-up.
hormooncrémo van Organon
Per tube f2.90
groot belang, want bestond het tol
jaar uit beroepsmilitairen, nu werden ook
oorlogsvrijwilligers opgenomen. Als
derdeel van het korps werd een brigade
Marine in het leven geroepen. Deze bri
gade deed mee aan de grote landingen
op vijandelijk gebied. Voor het korp*
heeft altijd grote belangstelling bestaan,
maar de selectie is streng: ongeveer 20
procent van de aanmeldingen wordt af
gewezen.
De brigade Marine werd na het
eindigen van de taak in Indonesië
opgeheven. Het korps bestaat ".-genwoor-
dig uit 1900 beroepsmilitairen en uit 2100
dienstplichtigen. De basis is nog steeds
Rotterdam. Twee nieuwe taken heeft dit
korps erbij gekregen, namelijk een rt
sentatieve taak en een instructieve
De avond werd besloten met de v
ning van twee goede films. De e
toonde een tocht van de Marinabrlgade
met de „Noordam" van Amerika naa
Indonesië. Realistisch was de tweede filrr
die een beeld gaf van de landing van d
Amerikaanse mariniers op het eil i,?d Iw
Jlma.
feestavond.
Burcht, 8 uur: personeelsvereniging
S R.O. 'Smit-Röntgen), feestavond.
Schouwburg, 8 uur: K. en O., toneel
groep Theater met „De dochter van de
b Tonnenmaker"
Zondag
Kooikapel, 7 uur: herdenkingsdienst
zondagsschool De Graankorrel, ds J. N.
de Ruiter.
Waalse kerk, 7 uur: padvinderedienst,
oübaas L. Questroo
Tentoonstellingen
Prentenkabinet (Kloksteeg 25), 2-5 uur,
Kersttentoonstol'ling, litho's in kileuren
"oor J. Bezemer en J van VHjmen (tot
februari).
Rijksmuseum voor volkenkunde 105
ur. Chinese houtsneden (tot 4 maart).
Nachtdienst apotheken
Apotheek Herdinsh en Blanken. Hoge-
oerd 171. tel. 20502. en apotheek Reijst.
teenstraat 35. tel. 20136.
WIE DEZER DAGEN bij ds. S. P. Tabaksblatt (Vliegenvangerslaan
in Den Haag) op bezoek komt, ziet dadelijk dat hij reisvaardig is:
grote koffers staan al klaar in zijn studeerkamer, want op de verjaar
dag van prinses Beatrix vertrekt hij met de trein naar Marseille om
daar scheep te gaan op de „Jeruzalem" met bestemming Israël. Drie
maanden uit en thuis.
Het is een oriëntatie- en studiereis, want ds. Tabaksblatt komt bij
zijn werk zo vaak over de staat Israël te spreken, dat hij er noodzake
lijk zelf eens poolshoogte moet nemen.
Zeg met, dat het wel zo'n soort zen
dingsreis zal zijn, want dan heeft u
hem uit zijn tent gelokt. Trouwens ds.
Tabaksblatt heeft niets liever dan dat,
want dan kan hij goed duidelijk maken,
waarom het in het gesprek met Israël
„De Joden", zegt de dominee, „zijn
geen zondagsschool-kinderen, aan wie
wij christenen uit de heidenen nu eens
het Evangelie moeten uitleggen, a-ls
aan on-mondigen. Dat is de aarts-mis
vatting van het christendom. Men zegt
dan: de kerk is in de plaats van Israël
gekomen. Zo in de geest van: „Wij
(christenen) zitten op het
paard en zij (Joden) moe-
Maar zo is het niet. Als
heeft men nooit goed Ro
meinen 11 gelezen, want
daar zegt Paulus het on
omwonden: „Gij christe
nen uit de heidenen zijt
er als een wilde loot daar
tussen geënt." Er zijn tak
ken weggebroken en nu
hebt gij deel gekregen aan
dezelfde saprijke wortel.
De aartsvaders vormen
deze wortel. Israël en de
gemeente vinden hier bei
de hun voedingsbodem.
Het gesprek met Israël
heeft ten doel gezamenlijk
tel te zoeken. Dit is een
levensbelang, want een
loot zond-er wortel ver
dort.
Tweeduizend jaar chris
tendom heeft bij de chris
tenen het begrip voor de
plaats en de waarde van
Israël scheefgetrokken.
Het Oude Testament is j
voor vele christenen een
gesloten boek gebleven en waar het
gelezen word*, wordt het dikwijls mis
verstaan. Zeker, er is sinds de vorige
eeuw veel ten goede veranderd. Men is
zich, voora-l door de droevige gebeur
tenissen i-n de laatste oorlog weer op
hot bestaan van Israël gaan bezinnen,
maar het gesprek is nog lang ndet op
gang gekomen. Het eerste Wat nodig is
voor een gesprek, is wederzijds respect
„Zie", zegt ds. Tabaksblatt, „ik wil,
dat de christenen de joden weer respec
teren, zoals ik ook vraag, dat de Joden
respect hebben voor ons. Als dit
wederzijdse respect hersteld is, ben ik
al zeer tevreden, want dan kan er
verder gepraat worden. Dit streef ik
altijd na bij mijn gesprekken met
Joodse catechisanten (sinds de bevrij
ding ben ik nooit zonder geweest).
Geheel als gelijkwaardige partners
doorzoeken wij de rijkdommen van
het Jodendom en van het Evangelie.
Wilden zij zich laten dopen, dan drang
ik daar niet op aan; daarin staan zij
geheel vrij. Maar ik behoud mij ook
mijn vrijheid voor om neen te zeg-
?en, als ik vind, dat zij de consequen
ties van hun stap niet doorzien hebben
of verkeerd interpreteren".
Het gaat er nl. niet om, van Joden
christenen te maken. Het gaat er om,
dat zij de God van Israël leren kennen
en Zijn Gezalfde. Maar omgekeerd
kunnen ook de christenen uit dit ge
sprek met Israël de grootste rijkdom
men putten. Hier kunnen zij de bron,
het principe vinden, want zoals Paulus
het zeide: „Niet gij draagt de wortel,
maar de wortel draagt u".
GEEN SCHEIDING
"PtOOR DIT uit elkander vallen van
Israël en de gemeente is de chris
telijke theologie in de verleiding ge
komen een scheiding te maken tussen
Oud en Nieuw Testament, als zou het
eerste een specifiek Joods en het an
dere in tegenstelling daartoe een spe
cifiek christelijk boek zijn.
Het Oude Testament werd dan be
schouwd als het boek van de harde
wet, van wraak en vergelding; het
Nieuwe als het boek van liefde en ver
geving. Het Jodendom was dan een
voorbeeld van een primitieve religie
en het christendom een stap verder op
de weg naar een hogere evolutie.
Steeds hoger zag men de mensheid
klimmen op de weg naar een edeler
gezindheid.
Deze mythe, die vooral in de vorige
eeuw opgeld deed, was echter totaal
onbijbels; net Oude en het Nieuwe
Testament staan niet tegenover elkaar:
wet en Evangelie zijn geen antipoden,
recht en vergeving niet elkanders
vijanden. Als ds. Tabaksblatt dit begint
uit te leggen voelt men zich als de
kamerling van Ka-ndacé bij wie
Fil-ippus op de wagen geklommen is
„uitgaande van het Schriftwoord pre
dikte hij hem Jezus".
Wie kan dit beter uiteenzetten, dan
B.B. houdt oefenervond
Maandag 6 februari houdt de B.B.-ver-
bindi-ngsdien6t van de A-kring Leiden
een oefen-avond, waarbij van radio-ver
bindingsmiddelen, mobilofoon en porto
foon gebruik wordt gemaakt. De deel
nemers vertrekken om 8 uur van het
Gulden Vlies.
Leidse Jeugdactie organiseert
weer filmscholingscursus
ds. Tabaksblatt, die zelf geboren en
getogen ts in het rabbiriistische Joden
dom. Als jongetje in Lodz hij is in
1902 in het toenmalig Russisch-Polen
geboren groeide hij op in het Ta-1-
mudisme. Hij droeg de orthod-oxe
haarlokjes en ging naar de „leer".
Al vroeg werd hij gegrepen door het
Zionistische ideaal, maar met de jaren
werd zijn instelling tegen het Ta-lmu-
disme kritischer en toen hij ook over
Jezus anders ging denken dan in zijn
kringen gebruikelijk was, moest hij
wel breken met zijn familie en trok
hij weg. Eerst in 1928 naar Parijs en
later naa-r ons land, waar ds. Rotten
berg hem opving ln de kringen van
Elim het toenmalige genootschap
voor zending onder Israël. Dait was in
1930. Zijn christelijk-theologische op
leiding kreeg hij op de Theologische
School van de Vrije Evangelische Ge
meenten in Apeldoorn onder leiding
van ds Wi-nckel. Na deze studie werkte
hij eerst met ds. Rottenberg samen in
Rotterdam, maar later, toen het werk
van Elim zich uitbreidde, ln Den Haag.
Op 23 april '40 kwam hij naar Den Haag.
Precies 3 jaar kon 'hij nog zo goed en
zo kwaad, a-ls dat in d'ie ja-ren ging,
zijn werk als hulpprediker van de Her
vormde gemeente (om hem een ker
kelijke functie te verschaffen) doen,
maar toen brak ook voor hem het on
ontkoombare Joodse lot aan: Vught,
Westenbork, Theresienstadten als
hij daar niet net bijtijds nog was be
vrijd, ook Auschwitz. Zijn vrouw, zijn
kinderen (de Jongste 1M jaar) deelden
dit lot. Ds Tabaksblatt vertelt ervan;
levendig, want dat is zijn aard, maar
niet uit eigen beweging, ndet opdrin
gerig, alleen als men hem ernaar
vraagt, want deze man ls. die hij is.
En dat vindt hij ndet Iets om over te
praten.
VERSTAAT GIJ?
TTIJ IS VERVULD van een bood-
schap en daar praat hij over.
Daarover kan hij mi-et zwijgen. Met
Jood en christen voert hij het gesprek.
Bedden legt hij de vraag voor: „Ver
staat gij, wat gij leest?" Sinds 3 mei
1953 doet hij dit als predikant der Her
vormde Kerk. Op die datum werd hij
in de Bethlehemkerk bevestigd als
predikant voor buiten-gewone werk
zaamheden voor het gesprek met Israël
met standplaats Den Haag.
De Nieuwe Kerkorde maakte het
mogelijk, dat hij zijn theologische op
leiding te Apeldoorn kon aanvullen
met de vereiste universitaire examens
aan de gemeente-universiteit van Am
sterdam, waar hij bij de hoogleraren
Van NLftrik gn Smeli-k zijn ka-ndidaats
afle|de, zodat hij in oktober 1952 zijn
proponentsexamen kon doen.
Men kan begrijpen, wat een reis naar
Israël voor deze man. Zionist van het
eerste uur, betekent. Want Israël is
voor hem, zowel naar de geest als naar
het vlees: het land der vaderen. Wij
wensen hem een gezegende reis.
Filatelisten hielden
jaarvergadering
De Leidse vereniging van postzegelver
zamelaars heeft gisteravond haar jaarver
gadering gehouden in de bovenzaal van
de Kleine Burcht. De voorzitter, de heer
Meiboom, opende de goed bezochte ver
gadering en gaf het woord aan de heer
Minnema, secretaris, die het jaarverslag
uitbracht. De vereniging blijkt thans uil
231 leden te bestaan. Over het gehele land
gezien, staat zij op de elfde plaats.
Er bleken nogal wat klachten te zijn
over de stempeling der zegels. Het beste
kan men de zegels twee centimeter onder
de bovenrand plakken, aldus de heer Min
nema. Het filatelistenloket ls nu tweemaal
in de maand geopend. De heer Spijker, ad
ministrateur van de rondzenddienst, drong
er op aan betere zegels te laten circule-
De heer Kampenhout las het jaarverslag
voor van de jeugdafdeling. Het ledental
gaat achteruit en staat thans op 21. Men
zal een grote actie beginnen tot het ver
werven van nieuwe leden Zodoende hoopt
men het aantal jeugdige verzamelaars
zeker tot 50 op te voeren.
De heer Spijker gaf het verslag van de
veilingcommissie. Hij noemde de velling
zeer aantrekkelijk door de vele prima
kavels. Door de afwezigheid van de pen-
Evenals vorig jaar organiseert de Leid-
Jeugdactie ook nu weer een filmscho
lingscursus. bestaande uit vier avonden.
cursus is bedoeld om ouders en op
voeders in school en het jeugdwerk wat
inzicht te geven in de verhouding
jeugd-film. Zij wordt gegeven in samen
werking met de Leidse afdeling van de
vereniging voor paedagogiek.
Op dinsdag 7 februari leidt de heer
H. Wielek de film Fury, van Frits lang,
in. De nog niet zo lang geleden in Lel
den vertoonde film Wonder in Milaan be
spreekt hij dinsdag 21 februari. Pater R.
van Sasse van Ysselt houdt op 6 maart
een inleiding bij de Spaanse film Welkom
mr Marshall. Op dinsdag 20 maart houdt
hij een causerie bij de Western Shane.
Alle avonden beginnen om 8 uur in het
Leidse Volkshuis. Deelnemersbewij:
zijn te krijgen bij het secretariaat 5
de Leidse Jeugdactie, Stadhuis; het sec
tariaat van de afdeling van de vereniging
voor paedagogiek. Brederostraat 36; bij
het Leidse Volkshuis zelf en ook bij het
clubhuis De Sperwers. Langestraat 67_69.
Schriftelijke of telefonische aanmelding
is ook mogelijk.
nlngmeester wist men nog niet hoe het ei
stond met de financiën. In de rond
vraag werd voorgesteld in het vervolg eer
ruilbeurs te houden ln plaats van de ge-
i rullavonden, die In de regel niet zc
goed worden bezocht Dit punt werd op
het programma gezet voor de eerstkomen
de bestuursvergadering. Tót slot van
avond werd een grote veiling gehouden.
Dode en ernstig gewonde
te Oegstgeest
Personenauto schoot onder
grote kaasauto
Om ongeveer kwart over zeven dins
dagavond reed op de rijksweg te Oegst
geest een grote kaasauto met aanhang
wagen fan de firma S Laan, expediteur
te Avenhorn. Tussen de Almondebrug en
het Rijnaiohtvi-aduct werd deze wagen
ingehaald door een personenauto, waar
van de bestuurder tekens gaf dat er iets
aan de vrachtwagen mankeerde. Beide
auto'6 stopten en de chauffeur van de
personen-auto zei de vrachtwagenbestuur
der, dat zijn achterlicht niet brandde.
Laatstgenoemde zette zijn wagen weer
in beweging om die te parkeren op de
even verder gelegen parkeeretrook. Op
dat ogenblik botste met grote snelheid
een Opel, die ook in de richting Den
Haag reed, achterop de kaasauto, en ver
dween er voor het grootste deel onder.
De bestuurder, de heer N. Haasbroek uit
Den Haag, werd ernstig gewond uit de
wagen gehaald. Hij had een hersenschud
ding, zijn kaak is gebroken en het ge
zicht is gewond door epli-ntere. Zijn echt
genote zat helemaal klem onder de kaas
auto en kon met veel moeite worden be
vrijd. Zij i6 in de ambulanceauto op weg
naar het Academisch Ziekenhuis te Lei
den overleden.