haüonajCtt
lil
A.R.-partij vraagt ook
radiozendtijd
lao5 Uchte mui. lg30
Nog geen beslissing over
de gezangenkwestie
Godsdienst zonder hart mist
liefde en verstand
„Verzuiling"
2
DONDERDAG 26 JANUARI 1956
Het Centraal Comité van Anti-
Revolutionaire Kiesverenigingen
heeft zich in een brief tot de
minister van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen gewend met
het verzoek, dat ook aan de Anti-
Revolutionaire Partij radiozend
tijd beschikbaar zou worden ge
steld.
In deze brief is medegedeeld, dat de
Anti-Revolutionaire Party met grote
belangstelling kennis genomen heeft van
hetgeen in de memorie van antwoord
op de begroting van onderwijs, kunsten
en wetenschappen wordt opgemerkt
over het beschikbaar stellen van zend
tijd aan de Volkspartij voor Vrijheid
en Democratie.
Oecumenisch weekend
op Oud Poelgeest
De Stichting Oud Poelgeest te
Oegstgeest organiseert op 11 er
februari het zevende weekend ir
cyclus *In gesprek met tijdgenoten.
Ditmaal zal gesproken worden over
de betekenis van Martin Buber. wiens
ideeën thans in grote mate het
denken beïnvloeden. Het weekend
begint 's middags om 4 uur. Zaterdag
Is de inleider ds. F. J. C. Bredschney-
der uit Velp en zondagmorgen wordt
een oecumenische huisdienst gehouden
onder leiding van ds. J. M. Hoekstra.
Boek
VAN DE DAG
..Maliënkolders op Broadway" (The
mouse that roaredi van Leonard
Wibberly. in de Prisma-serie uitge
geven door Uitgeverij Het Spec
trum te Utrecht en Antwerpen.
IN DEZE fantasie van een abije toe
komst heeft Wibberley een kostelijke
parodie gegeven op enkele huidige po
litieke wereld-aspecten, die door leken
zo spoedig „eenvoudig" geïnterpreteerd
worden. Hij stelt, dat een land, dat
een oorlog van Amerika verliest, finan
cieel en economisch op de been wordt
gezet, en laat daarom het Groot
hertogdom Grand Fenwick (acht bij
vijf kilometer groot, met enkele dui
zenden inwoners), dat er niet al te
best voor staat, met deze opzet de oor
log aan Amerika verklaren. De oor
logsverklaring raakt daar zoek. en de
Fenwickers zijn cenoodzaakt. een ex
peditie naar de vijand uit te sturen,
gekleed in maliënkolders en gewapend
met pijl en boog en knots. Amerika
houdt een grootscheepse luchtbescher
mingsoefening en in het uitgestorven
New York dringen de maliënkolders en
knotsen door. Zy veroverden Amerika's
verschrikkelijkste wapen, de Q-bom en
diens maker. dr. Kokintz. voeren zij ge
vankelijk mee naar Grand Fenwick.
Amerika heeft de oorlog formeel ver
loren - en de problemen die hieruit
en VM bezit van 'i werelds ge
vaarlijkste atoombom voortspruiten,
zijn aanleiding tot een voortreffelijke
politieke satire. Literatuur is „Maliën
kolders op Broadway" in de verste
verte niet - het is lectuur van de bo
venste plank. Het is een van de beste
vondsten, de laatste jaren in een boekje
neergelegd.
Waar blykens deze
antwoord door de minister aan de
Radioraad verzocht is advies te willen
geven over de wijze waarop en de mate
waarin deze zendtijd ter beschikking
van belanghebbende politieke partijen
kan worden gesteld, stelt het Centraal
Comité er prijs op te verklaren, dat
de Anti-Revolutionaire Partij bij de
beslissing van de minister te dezer zake
gaarne als een der „belanghebbende
politieke partijen" zal worden aange
merkt, daar deze partij zich inzake
radio-uitzendingen voor vrijwel gelijke
moeiiykheden geplaatst ziet als de
Volksparty voor Vryheid en Democratie.
Promotie ds. Roubos
V oorbeeld voor bouw
van chr. ziekenhuis
Het is dringend nodig, dat in de vraag
naar protestantse ziekenhuisverzorging
wordt voorzien; de oprichting van
een ziekenhuis, waarin de burgerlijke
gemeenten en de prot. chr. groepe
ringen (zoals in Zwolle werd gedaan)
kan een voorbeeld voor de toekomst
De
he
de kennis van de Bijbel. Daaro
moet op die scholen ook weer byzo
dere aandacht worden gegeven a<
het verantwoorde Bijbelonderricht.
Dit zijn twee van de zestien stellingen,
die ds. Roubos. Ned. Herv. predikant
te Zwolle, gisteren te verdedigen had
tijdens de promotieplechtigheid
Utrechtse universiteitsgebouw, v
op het proefschrift Profetie en cultus
in Israël promoveerde tot doctor in
de theologie.
In zün proefschrift behandelt ds.
Roubos o.m. de vraag of de roeping tot
profeet in Israël als een liturgisch ge
beuren te zien is. voorts de profetische
kritiek op de volksreligie, de verworden
cultus en de volkszonden, die door de
profeet worden aangewezen. Promotor
as prof. dr. A. H. Edelkoort.
Ds. Roubos werd 7 oktober 1910 te
Rotterdam geboren. In 1932 werd hij
kandidaat in Gelderland en diende ach
tereenvolgens de Herv. gemeenten van
Steggerda «Fr.». Culemborg en Zwolle.
Var. i945 tot 1947 was hij afgevaardigd
naar de generale Synode.
Niemöller uit de raad
van Evangelische Kerk
Dr. Martin Niemöller is uit dé
bestuursraad van de Duitse Evan
gelische Kerk getreden. Hij heeft
tegenover een verslaggever verklaard
dit te hebben gedaan, omdat hij tevens
voorzitter van de Evangelische Kerk
in Hessen en Nassau is. De twee
functies werden niet goed verenigbaar
geacht.
Van welingelichte zijde verluidt,
it dr. Niemöller is afgetreden
omdat men hem weg wil hebben als
directeur van het bureau buitenlandse
betrekkingen van de kerk. Er is veel
critiek op zyn neutralistische houding
i de politiek.
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
Hilversum I. 402 m. VARA
Gym; 7.20 Gram; 8.00 N'
V d hulsvr; 9 00 Gym
JANUARI 1950
Nwi; 7.10
AVRO: 12.00 Danam
d- en tulnb; 12
13.00 Nw
8.18 Gram; 8.48
g "ouw; 9.10
>lradlo.V.P.
Morgen wij-
10.40 Or-
Aitviool en pla-
12.30 Meded.v
gno«e; 12.3C
\Toi
1435
18.00 Nwi
18.45 ..Tot nleu
PUZZLE No. S24
Horizontaal1 Veevoeder. 4 kroot, 7
oefekt. 9 klein persoon, 11 inhoudsmaat.
12 naschrift onder brieven, 13 varkens
hok. 15 dik, 16 hemellichaam. 17 jong
dier. 18 afstandsmaat, 20 worstvlees. 22
voegwoord. 23 bedorven. 25 Chin, maat,
26 hoofddeksel, 28 sghoolafdeling, 29 on
behaard.
Vertikaal: 1 Dot haar, 2 manstand, 3
kostuum. 4 kaar, 5 pers.voornaamwoord
6 vuurpotje, 8 kap van een huis. 10
raamdorpel, 12 ij stap, 14 cijns, hoeveel
heid. 18 drank 19 knook. 21 gemeente
in de Betuwe, 23 takje, 24 boom, 26 ge
zinslid. 27 rondhout.
oever. 27 bot. 28 ieme. 29 gans
Vertikaal: 1 Slap. 2 taart. 3 as. 4 alt,
5 nu. 6 tip, 7 emoe. 9 pionier. 14 ook,
15 Ada. 17 Orion 18 kooi, 20 erts. 22
mee. 23 lee, 26 V.M.. 27 ba
ro*?."10/,8*"!'- c,Ui: 1950 Nw« v d VPRO-
«v. ns: ,20 Nw,; 20 08 Philhar
30 30 ..Benelux", caus; 20.40 „Na tl(
n c.tu', VARA: strijkorkest en sólls
21.30 Aetherforum; 22.10 Bulten!weekover
SM» Gram. VPRO: 22.40 „Vandaag" .eau
^4 O^^Gramd1"'. VARA: 23 00 Nw*I 23.15
KRO:
Idem; 11.00 V
sum II. 298
7.45 Morgengebed
weerber; 8 15 Gram; 9.00 V d'huls'.
10.05 Gram; 10.25
i: 11.40 Mannenkoor
ollat; 12.00 Angelui
tuint
land;
13.00 Nwi
40 ri
„«UIO ""'13.45
Gram; 15.00 Schoolradio^™^»™ ocaaï 'env
ork en sol- 1500 V d zieken: 17.00 V de
iW. r,,1715 Kinderkoor; 17.40 Beursber;
18.55 Professor
9.10 Regerings-
Romme spreekt;
uitzending: Rub
Nederlanden en
H. van Halsdlni
Het emigratiepr
1930 Verz prog
De gewone ma
Politiek forum:
overheidadlenaat
18.45 Grat
19.00 Nw
Emlgratlerubr!'
TELEVISIEPROGR.
Gevar muz; 13.55 Weerber; 14 00
Gevar muz; 14.50 Voordr; 15 00 V
16.00 Orkestconc. 16.45 Rep; 17.15
Hoorsp. 18 00 V d kind; 18.55 Wet
20.45 Klankb: 21 15 Con-
progr: 23.15 Vlot
rogr. 1500 en 247 m.
Dagb; 12.15 Voordr; 12.30
21.00 Pianospel; 21.15 Discui
muz. 23.00 Nws; 23.15 Act; 23.20 Gram; 24 00
Voordr; 0,15 Amus muz; 0.45 Progr overz;
0.50 Weerber; 0.55—1.00 Nws.
Brussel 324 m. 11.45 Gram; 12.30 Weerber:
12.34 Gram; 13 00 Nws; 13 15 Gram; 14.00
Schoolradio 15.43. 16.10 en 1635 Gram: 17 00
Nws; 17.10 Lichte muz; 17 45 Voordracht:
17.55 Gram: 18.00 „Idomeneo", opera (Om
19 00 Nws. Om 21.30 Caua): 22.00 Nws; 22.15
Int Radio-Unlvaraltelt en lultrecltal; 22.55—
i. 1200 Gram: 13 00 Nw
14 00 Gram: 15.00 Ork con
05 Lichte muz; 17.00 Nw
17.15 Gram; 17.35 Zaï
Brussel 484 i
30 Ork conc.
15 45 Gram;
Gram; 19.30 Nws; 20 00 Ork
21.55 Gram:
22 55 Nw
Utti.
feiten v
21.35 Gram; 22.00 Nws; 22 15
Nws
Nederland. 17 45—18 15
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Rotter dam-Feyenoord (vac.
P. A. A. Klusener) A. J. de Jong
Scheveningen.
Bedankt; voor Nieuweschans, A. P.
Rasch te Emmeloord.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Ee (Fr.) S. A. Boonstra te
Houerwijl.
Beroepbaar: de classis Klundert heeft
praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar
verklaard kand. J. van Wattum Pzn. te
Breda (Olympiastraat 30).
GEREF KERKEN (ART. 31 K.O.)
Beroepen: te Baarn J. J. Arnold te
IJmuiden; te Neede-Eibergen K. D. Gerber
te Marienberg.
GEREF. GEMEENTEN
Scheveningen J. W.
Benoemingen
Benoemd tot onderwyzer aan de J
Fransenschool te Rotterdam-zuid de heer
D. P. Knoop te Roermond; aan de school
met de Bybel te Badhoevedorp de heer
H. A. Willemsen te Amsterdam; aan de
Groen van Prinstererschool te Spaken
burg de heer A. M. de Jong te Wapen
veld; aan de Hervormde school te Hasselt
mejuffrouw G. J. Hazenberg te Vollen-
hove en mejuffrouw M. Laansma te
Ommen; aan de Chr. Emmaschool te
Woerden mejuffrouw G. Slokker te
in de 2de Chr. Nat
v.g.l.o te Zoetermeer
Brummelen te Rotter-
Bodegraven
school voor l.o.
mejuffrouw E.
Mensen en feiten
In het kader van de voordrachten v
afgestudeerde Juristen van de Neder
landse Universiteiten, die mede toe
gankelijk zijn voor notarissen, candi-
daat-notarissen, bestuursambtena
ren, ambtenaren van de belasting
dienst en andere belangstellenden,
spreekt op Woensdag 1 februari a.s.
des avonds van 7.45 uur tot 9.30 uur
In het Academiegebouw te Lelden.
roerend goed.
Achtergrond,
Bezie het tafereeltje dat Lucas in
het achtste hoojdstuk beschrijft,
eens met menselijke ogen, dus
alsof het niet in de Bijbel stond.
Simon, een geëerd en vooraan
staand man, ontvangt gasten.
Dan dringt een vrouw van slechte
reputatie zijn huis binnen en gaat
zich met een van
die gasten be
moeien. Toch
een klein schan
daaltje!
Nu staat het
verhaal wèl in
de Bijbel. Gods
woord laat u
zien dat het hart
van die Farizeeër
koud was en dat het hart van die
vrouw tot barstens toe vol was
van schuldbesef Simon was er
naar zijn gevoel en die .vrouw
voelde zich allerongelukkigst. En
de Bijbel leert u dat die vrouw
zalig is geworden en dat Simon,
tenzij hij zich bekeerd fieeft, voor
eeuwig verloren is gegaan.
Dus: moet het lezen in de Bijbel
v leven veranderen. U een
andere kijk geven op wat er om
u heen gebeurt. God ziet het hart
aan. Wij kunnen dat niet, maar
moeten het wel proberen!
Woonruimtecommissie
contra burgemeester
Twee maanden geleden ongeveer is
de woonruimtecommissie uit de gemeen
teraad van Rosmalen en bloc afgetre
den. omdat de leden meenden te wei
nig invloed te hebben. Naar hun gevoel
werd alles door de burgemeester alleen
geregeld, zodat de woonruimtecommis
sie zich overbodig voelde. De burge
meester benoemde daarop een woon
ruimtecommissie uit een aantal notabe-
ran de gemeente. Hiertegen had de
gemeenteraad echter bezwaar. Tijdens
een geheime zitting van de gemeente
raad heeft de oude woonruimtecommis
sie uit de raad te kennen gegeven haar
taak weer op zich te willen nemen.
De gereformeerde synode
Eerst een voorlopige selectie en pas
later een definitieve bundel?
(Van onze kerknieuws-redacteur)
MEER gezangen' Daarover is men het op de generale synode der
Gereformeerde Kerken te Leeuwarden wel eens, maar hoe kan
men deze uitbreiding op verantwoorde wyze de kerk aanbieden?
Eerst een voorlopige selectie uit dt bestaande bundels, de Hervormde
bundel, Stemmen des Heils en Geestelijke Liederen uit de schat van
de Kerk der eeuwen. En dan op zijn vroegst na de Synode van 1959
een definitieve bundel?
Door deze oplossing zou de Synode moeten tegemoet komen
de grote aandrang, die op haar wordt uitgeoefend meer gezangen
aan het bundeltje „Enige gezangen" toe te voegen. Anderzijds kleven
er aan een tijdelijke selectie ook bezwaren, omdat het wellicht voor
kan komen, dat de tekst of de melodie later moet worden gewijzigd.
KANTTEKENING
Deputaten voor deze materie van
predikant L. Hoorweg (Haarlem) e:
D. Kuiper iSassenheim) ter Synode
ren, gaan niet over een nacht ijs. Bij
hun omvangrijk en tydrovendwerk, ont
dekten zij dat een Hervormde com
missie bezig is met het toetsen var
tekst en melodieën van de reeds ir
gebruik zijnde bundel. Overleg was toer
wel noodzakelijk en op verschillende
punten kon men tot overeenstemming
komen ten aanzien van de redactie.
werd een eerste proeve van tv
tig gezangen aan de Synode voorge
legd. Vermoedelijk zullen deputaten er
slagen een tweede serie gezangen
de zitting van april a.s. aan de
Synode voor te leggen. Ds. Hoorweg
vertelde het een en ander over
moeizame voorbereidende werk,
uit wel bleek dat deputaten zeer
scientieus te werk gaan. De lust bekroop
in de bestaande serie „Enige ge
zangen" te gaan schrappen maar men
kwam daarvan terug, omdat men geen
oude schoenen moet wegwerpen voor
en nieuwe heeft..
Enige hilariteit ontstond bij de be
spreking van de nieuwe versie van het
lied „Rust mijn ziel en laat het stor
en", een tegenstelling, die prof. Dyk
oeilijk kon waarderen.
Juist omdat er in deze materie
jzichtig gehandeld moet worden,
klaarden deputaten zich tegen het v
stel van ds. Zeyl. Ds. Kuiper vergeleek
de deputaten met kippen, die met veel
kakelen het met z'n tienen tot e<
Overpeinzingen bij Zadkine
Ds. Hennephof roept op tot
schuldbelijdenis voor God
Wij vrezen, dat velen met
hun doop en belijdenis „ge
arriveerd" zijn. En zondag
33 laat men netjes (natuur
lijk netjes, want wij zijn
toch „christenen") staan op
zijn plaats, vergetende, dat
wij zonder een eerste beke
ring niet kunnen komen tot
de beleving van zondag 33,
de tweede bekering.
vehaven, vervaardigd door
de Franse beeldhouwer
Zadkine, heeft vele bewon
deraars. Dit beeld zonder
hart, met de ten hemel ge
heven armen en de geopen
de mond, die als het ware
een kreet om hulp uitstoot.
is reeds door velen ge
roemd als een prachtige
vertolking van Rotterdam.
zoals het uit de oorlog te gehele leven, doch vooral pers ons van het leven in zün niet teveel gezien
voorschijn kwam. het godsdienstig leven een ieder van die kerkgemeen- als een „vanzelfsprekend-
ieugen voor God. schappen afzonderlijk, een heid" terwijl de kracht
Dit beeld zou echter ook Bij het leven zonder hart triest beeld. Hier zouden van verloren gegaan ln?
een vertolking kunnen zijn past het woord van Johan- wij vele uitspraken kunnen Klaagt men niet overal,
van toestanden op vele ter- nes de Doper over de bijl, aanhalen, doch waartoe dit en niet ln het minst in de
reinen van het leven. Zo die bij de wortel van de te doen? Gereformeerde Kerken,
wil ds. Hennephof. oud-Ge- boom ligt en het woord van Die zonder vooroordeel over een geestelijke opper-
reformeerd predikant te de verheerlijkte Immanuel deze dingen overdenkt, vlakkigheid? In alle kerk-
Dordrecht hier een uitbeel- aan de Engel van de ge- weet, dat het hart aan on- gemeenschappen is dit
ding zien van de heden- meente van Efeze: „De ze godsdienst ontbreekt! zichtbaar!
daagse godsdienst. heb tegen U, dat gij Uw De vraag mag gesteld:
Ds. Hennephof schrijft eerste liefde verlaten hebt." hoe gaat het in werkelijk- Nu blijft er o.I. maar een
ons hierover: heid met de onderlinge ding over om „ons hart"
Dit beeld brengt ons op /"ONTZETTEND woord, waar- liefde? Kunnen we waar- weer terug te krijgen. We
de gedachte, dat er in de in velen wel gedeeltelijk achtig nog zingen: „Ai ziet moeten er niet op uit zijn
Bijbel ook iets geschreven toestemmen, maar direct hoe goed, hoe lieflijk is 't onze schuld te verbloemen,
staat over Iemand „zonder de kracht daarvan breken dat zonen van hetzelfde of daarop af te dingen,
hart", n.J. Efraim. die door te zeggen, „dat wij huis als broeders samenwo- maar we moeten samen,
door de profeet Hosea toch nog veel goeds bezit- nen", zonder dat wij blo- afgedacht van het feit, dat
(7:11) vergeleken wordt bij ten. dat ons enige hoop zen en zonder dat de scha- er misschien nog veel goeds
een botte duif zonder hart. geeft voor de jaren, die terlach van Satan gehoord gevonden wordt, met
De Heere openbaart hier komen." wordt over onze kerken? schaamte vervuld tot God
Efraims dwaasheid: zij, die Leeft men dan allerwegen de toevlucht nemen en voor
in eigen ogen menen wijs °P gevaar af voor „pes- z<5 Ver van ons kostelijk Hem eigen en gemeen
te zijn (botte duif) „leven- simist" gehouden te wor- bezit, de Bijbel, af, dat niet schappelijke schuld belij-
zonder-hart". Efraim doet den, vinden we dit optimis- eens meer gevoeld wordt, den. Laat ons „christen-
in het nette met de wereld me niet op zijn plaats. Want dat onze godsdienst leeg en zijn", dat veelal doodse ver-
mee terwijl hij ten slotte ais het gnat om veel goeds, futloos is? starring is, ons nu eens
meent dat zijn godsdienstig dat wij nog bezitten, dan Ligt de oorzaak niet voor- niet in de weg staan. Laat
leven straks een vrijbrief geven we toe, dat wij. Go- al hierin, dat wij niet meer ons liever eens op school
zal zijn aan de hemelpoort, de zij dank, het beste zelfs weten, dat ook wij, bonde- gaan bij Ezra (hoofdstuk
De Heere noomt dat leven- neg bezitten, n.l. de Bijbel, lingen, kerkmensen, die be- 9); Nehemia (hoofdstuk 5
zonder-hart. maar wat baat het ons. kering nodig hebben, waar- en 9); Daniel (hoofdstuk
Zonder hart, d.w.z. zon- wanneer wij de inhoud van zondag 33 spreekt, 9) en meer profeten en Ko-
der liefde, maar ook zon- daarvan niet beleven? de afsterving van de oude ningen van Israël,
der verstand, want het hart Wanneer wij ons vertrou- mens en de opstanding van Dan zouden wij ons één
was voor de Oosterling ook wen op alles'en nog wat de nieuwe mens; de be- voelen met allen, die van
bijzonder de zetel van het stellen, maar niet langer kering, die een radicale God afwijken, omdat hun
verstand. op de levende God! breuk in ons bestaan werkt, schuld ook de onze is, en
God zegt hier niet van Afgedacht van het feit, Onverschillig of deze tot wij zouden het met God
.de wereld", maar van dat de kerken in ons land ons komt als bij Saulus van eens worden betreffende
Zijn kerk, dat zij de liefde nog steeds tegenover elkaar Torsen, of zoals bij Timo- Zijn oordelen over de vol-
mist. Daardoor wordt het staan, toont de kerkelijke theus. ken der wereld.
kunnen brengen, maar ds. Zeyl schynt
een toverkip te zün, die er op een
avond negen en veertig legt. HU doelde
daarmede op het reeds gisteren ver
melde voorstel van ds. Zeyl, waarin hy
voorsloeg een selectie van negen en
veertig gezangen uit bovengenoemde
bundels voorlopig voor gebruik (of toet
sing, zoals ds. Vellenga voorstelde) ln
de vryheld der kerk te geven.
Er wordt hierdoor onrust en onbeha
gen in de kerken gewekt, zo oordeelde
deputaten. Ds. Hoorweg merkte op, dat
„er veel gekeurd wordt", door deputa
ten op art. 8, maar deputaten zyn
mening, dat de door hen gevolgde
thode de enig juiste is. Na de eerste
de heeft de commissie der Synode teza
men met ds. Zeyl. na ruggespraak met
beide deputaten zich teruggetrokken
tot een nieuwe conclusie te komen.
Na dit overleg verklaarden deputaten
dat de kans bestaat, dat zü in april
niet zo maar wellicht 40 gezangen in
spreking kunnen geven. De voorzitter
dezer commissie ds. L. Praamsma (Gro
ningen) vroeg daarom de Synode de be
slissing aan te houden.
De rapporteur ds. J. D. Boerkoel (IJs-
selmondei kan hierin niet meegaan. Hy
voelde meer voor een definitief, afge
ronde bundel op de volgende Synode 1959
en thans een voorlopige selectie in
geest van het voorstel van ds. Zeyl.
Over deze drie voorstellen ontspon zich
eren nog niet tof
worden gebracht.
Efficiency van
de r.k. kerk
Het Amerikaanse Instituut voor
drüfsleiding is in 1948 begonnen met
uitvoerige studie van de efficiency in
circa 4000 bedrüven in de V.S. en Cana<'
da. In zyn onderzoek heeft het instituut
ook de technische organisatie va:
r.k. kerk betrokken.
Het onderzoek is nog niet geheel af
gesloten, maar aan de belanghebbenden
is reeds een korte samenvatting van de
resultaten van het onderzoek verstrekt.
Het instituut, dat niet-commercieel van
opzet is, heeft ook de paus een telegram
gezonden, waarin van het onderzoek
wordt melding gemaakt.
Het instituut heeft onderzocht de effi
ciency van de sociale functie vai
kerk, de organisatorische structuur, de
fiscale methoden, de ontwikkelingspro
gramma's en de doeltreffendheid va
De studie toont aan, dat het efficient
functioneren van de kerk in de e
500 jaar toenam van 50 tot 80%, daarna
in de tiende en elfde eeuw daalde be
neden 40% om in de 19de eeuw weei
tot 75% te stijgen. Thans bedraagt het
percentage 88%.
Verder leest men in het rapport by
verslagen over het lidmaatschap der
Kerk door de eeuwen heen en aan
hand van statistieken wordt de enoi
groei in de laatste 30 jaar bewezen.
Voor de eerste keer is ook de geloofs
ijver van de katholiek door de eei
heen bestudeerd; dit is gebeurd door
kerkbezoek en ontvangst van de Sacra
menten te onderzoeken.
Andere conclusies, waartoe de studie
komt, zijn o.m.: „Geen ander religieus
genootschap (dan de Kerk) voorziet
zulke wydlopiee noden en dient aldus
de leden der Kerk en heel de gemeen
schap". En: „Op basis van strikt nut
heeft de Kerk met matigheid en door
het zorgvuldig doen van uitgaven sinds
het begin van deze eeuw aan iedere
nood beantwoord. Wanneer scholen
nodig waren, waar ook, werden ze
gericht. Als er hospitalen, kerken of
vondelingenhuizen gebouwd moeten
worden, dan komen die. Dit is het
grote organisatorische wonder var
Kerk
Over de fiscale politiek: „Geen
dere organisatie.... doet zo veel met
weinig". En, voor de Amerikaanse
zakenman zeer typisch gedacht:
Kerk zou de wereldwijde industriële
itwikkeling moeten kapitaliseren er
ar gestage verzameling van rükdom-
;n in corporatieve hand moeten stre-
n. Weinig belangryke maatschappijen
Amerika of elders heeft de Kerk
der hun grote aandeelhouders.
43.
Er brandde een lekker vuurtje in de haard en
de theetafel op wielen was naar de divan toege
trokken en beladen met haar mooiste zilveren
thee-servies en verleidelijke Franse petit-fours
die alleen van Pierre konden zijn, een zeer fijne
dure banketbakker. Ik maakte bij mezelf uit
dat Corole niet lang gewacht had met van haar
pas vermeerderde inkomen te profiteren, en gaf
mijn cape aan Huldah.
Corole en Maida wisselden beleefdheidsfrases
en daar ik mij mijn belofte aan O'Leary herin
nerde, volgde ik Huldah in de gang.
„Voelt juffrouw Letheny zich wat beter, Hul-
ah?" vroeg ik.
Zij wierp mij een veelzeggende blik toe.
„Hm!" gromde zij. „Er wordt hier in huis niet
erg gerouwd! Zij" zij maakte een beweging
met het hoofd in de richting van de studeer
kamer „dirkt zich elke dag op en ontvangt
aldoor bezoek."
Ik heb opgemerkt dat zij dezer dagen dat
groene zijden toilet met haar bronskleurige
schoentjes aan had," merkte ik op, om te trach-
wat naders te weten te komen.
.Zij zal de bronzen schoentjes in elk geval
niet meer aandoen," zeide Huldah met wrange
voldoening. „Zij heeft er mee in de regen moe
ten lopen en nu zijn ze geruïneerd."
„Mee in de regen moeten lopen?"
„Ja, zuster! Die eigen middag toen wij die
slechte tijding gekregen hadden. Geen uur nadat
die heren hier geweest waren, om haar te ver
tellen dat de dokter dood was Het waren an
ders vriendelijke heren van de politie." Zij
hield op, blijkbaar in gepeins over zekere ge-
het
daanten in blauwe uniform. Ik moest haar zacht
jes opporren.
„Waar is zij zo haastig heen gegaan dat zij
niet eens meer andere schoenen kon aantrek
ken?"
„Dat mag Joost weten! Zodra zij weg waren,
nam zij gauw een sjaaltje en is de achterdeur
uit en door het lucerne-veld gelopen. Het laatste
wat ik van haar gezien heb, was dat zij de appel
boomgaard inschoot en zij is een vol uur weg
geweest. Het regende op de koop toe, en zij had
op zijn minst een paraplu mee kunnen nemen.
Maar niets daarvan! Zij doet nooit iets als een
gewoon mens!" besloot Huldah nijdig.
„Wilt u een kopje thee hebben, zuster?" ver
volgde zij, na een ogenblik gepiekerd te hebben.
„Een kopje thee en dan een stukje van mijn
cake. die ik gisteren gebakken heb. vóór zij die
Franse gebakjes besteld had9 Ik geloof bepaald
dat ze vergiftig zijn met al die gekleurde suiker
er op."
„Heel graag. Huldah," zei ik sussend, ofschoon
zij in haar cake gewoonlijk te veel karwijzaad
doet, „En geef mij dan ook een ansjovis-sand-
wichje," voegde ik erbij, zodat ik haar tegen wil
en dank een glimlach ontlokte, toen zij
keuken stevende.
Ik was niet veel wijzer dan ik geweest was, en
ik kon werkelijk niet inzien wat ik Huldah nog
verder had kunnen vragen. In elk geval had zij
mij vermoedelijk alles verteld wat zij wist, want
Huldah is van nature geneigd, om alles wat zij
hoort of weet uit te bazuinen. Ik ging naar de
twee anderen in de studeerkamer toe, bijtijds om
een zekere spanning in de atmosfeer te bespeu
ren, zodat ik onwillekeurig bleef staan en van de
een naar de ander keek.
Maida stond er stokstijf bij, haar ogen fonkel
den als blauw vuur, haar vingers waren in el
kaar geknepen tot de knokkels en nagels wit wa
ren geworden en haar hele houding had iets uit
dagends en verwoeds en ja ongerusts.
Corole lag bevallig achterover in haar stoel ge
leund, haar met crème kant afgezette middagj;
pon viel in zachte plooien van haar bruine hals
neer, de topaas aan haar ene hand ving het
schijnsel van het vuur op en jaar vreemde
ogen waren loom half dicht geknepen met een
uitdrukking die veel op die van Morgue leek.
Noch Maida noch Corole schenen lust te heb
ben om dit gespannen stilzwijgen te verbreken,
dus ging ik mat in een stoel zitten.
„Huldah schijnt iets tegen die Franse petit-
fours te hebben," zei ik. „Waar heb je die van
daan, Corole? Van Pierre?"
„Zij heeft overal iets tegen," zeide Corole
traag. „Ja, van Pierre. Je moet ze eens proeven.
Zij zal verse thee zeten. Ga zitten, Maida. Je
maakt me nerveus door daar zo stokstijf te
blijven staan."
IWordt vervolgd)
QP de protestvergadering, die aan
het begin van. deze week te
Utrecht werd gehouden naar aanlei
ding van de situatie bij het voorbe
reidend hoger onderwijs, heeft een
der sprekers de ongezonde situatie
binnen deze tak van onderwijs mede
geweten aan wat ook hij noemde „de
verzuiling".
Het was een vergadering, die be
doelde een algemeen karakter te dra
gen en die was opgezet om heel het
voorbereidend hoger onderwijs te be
strijken. Daarom lag het ook voor de
nand, dat uit de vergadering zelf te
gen het verwijt van deze spreker ver
weer kwam.
Toch is onze indruk, dat de uitdruk
king „verzuiling" meer en meer in
gang gaat vinden zonder dat er bij
elke gelegenheid mensen opstaan om
zich tegen deze uitdrukking te keren.
Ja, onze indmk is, dat ook aanhan
gers van organisatie op wat men
noemt levensbeschouwelijke basis het
woord „verzuiling" langzamerhand al
te gemakkelijk hebben overgenomen
in hun woordenschat. Wij achten dit
onjuist en het lijkt ons nuttig, hier
een waarschuwing te doen horen. Men
kan in het volgen van anderer woord
gebruik ook tè vriendelijk zijn.
tv/te het woord „verzuiling" bezigen,
leggen vaak blijk af van onvol
doende inzicht in hetgeen anderen
drijft en in meer onsympathieke ge
vallen is het zelfs een blijk van on
voldoende respect voor anderer me
ning. En de voorstanders van organi
satie op levensbeschouwelijke basis
doen er goed aan en hebben er trou
wens volle recht op, zich zulk een
woord niet op de schouders te laten
leggen.
Van „verzuiling" spreekt men, wan
neer mensen van oordeel zijn, dat een
brok politieke of maatschappelijke
activiteit, ook wanneer het in organi
satorisch verband wordt verricht, ook
als organisatie behoort te worden ge
plaatst onder het gebod van God.
Dit laatste ls voor deze mensen be
paald niet iets uitzonderlijks. Zij we
ten, dat Christus de Heer ls van het
leven, en zij zijn er van overtuigd,
dat in de Bijbel, dat is: in de open
baring van God en van Gods wil, de
normen liggen voor het leven. Daar
om achten zij het ook normaal, hun
politiek en maatschappelijk werk
daarnaar te richten, en zolang dit
werk wordt verricht langs organisa
torische weg, ligt het volgens hen ook
de hand, dat deze simpele eis
ook wordt doorgetrokken tot binnen
die organisaties.
jyjEN kan daaraan allerlei namen ge
ven. Men kan gewagen van isole
ment en van wat niet al. Maar wie
nadenkt, zal moeten erkennen, dat
deze mensen zich laten lelden door
alleszins respectabele motieven en
dat wat zij doen, verre van uitzon
derlijk, normaal mag heten, ook in de
zin van: overeenkomstig het leven
naar de norm.
Zo staan de zaken en wie de juist
heid van de goddelijke norm voor het
leven aanvaardt, zal moeten toege
ven, dat de afwijking, dat de afzon
dering, dat het isolement juist aan
de andere kant ligt, ligt bij mensen m
die, vaak tè gemakkelijk, het woord
„verzuiling" spreken, dan zullen we {e
daaraan terstond moeten toevoegen, «a
dat de oorzaak daarvan ligt bij de c
anderen. je{
De critiek op de „verzuiling" heeft un
•or velen iets vanzelfsprekends. Men N
•u het gevoel kunnen hebben, dat
het in de lucht zit en dat het in de
mode is, ln het onderling gesprek of
op conferenties zo nu en dan eens 1
het woord „verzuiling" te laten val- Gee
len. Voor ons heeft het, gelet ook op se:
de praktijk van het gebruik, een ie
ongunstige klank en is het meestal P'
ook ongunstig bedoeld. Daarom doet Kq
verstandiger, vooraf te overwe- »rc
gen hoe de zaken werkelijk liggen. ,at
jy/JEN kan het ook zó stellen: wie irlï
zich zo gaarne keren tegen de pa*
„verzuiling" zijn in de regel hard
bezig, zelf een zuil op te richten, de pe
zuil van hun eigen opvatting. Dat is ,der
dan meestal een zuil van de neutrali
teit, in elk geval voor wat betreft de
organisatorische vormgeving. Het is 1
vaak ook de zuil van de socialistische
zienswijze. De man, die dat doet, is I
dikwijls ijverig bezig met de „ver- Bu
zuiling" op het moment waarop hij j G
zich met woorden tegen de „verzui- v
ling" keert. 1Iai
Dus geve men acht op een juist en L
gezond woordgebruik. Men bedenke, - v
dat er binnen dat woordgebruik al ï?31
.verzuiling" genoeg is. u
Benoemingen
Benoemd tot onderwijzer aan de Reho-
bothschool te Huizen (N.H.) de heer II.
van Arkei te Oud-Beyerland; aan de
Prinses Ireneschool te Wageningen de
heer H. H. Dykstra te Polsbroek.