Het Ulo beschouwt zich als stiefkind van de overheid Contact met overheid in de dienst der barmhartigheid Wie zijn de oecumenische wolven in de kerkelijke schaapskooi? Atoompool in zicht <00., u,t: 2 VRIJDAG 20 JANUARI 1955 N Miskenning en verdrukking? Optrekking van dit onderwijs zou voldoen aan Mavo-idee Het MULO-verband, waarin de verenigingen voor christelijk, r.k. en openbaar onderwijs samenwerken, heeft klachten, wensen en plannen en vond in deze schakering aanleiding tot het laten verschijnen van een brochure, welke nu eern terdege de plaats, het karakter en het perspektief van het Ulo aantoont. En om dit geschrift nog eens toe te lichten belegde het bestuur van het Mulo-verband een persbijeenkomst, welke gisteren in Den Haag werd gehouden onder voorzitterschap van de heer J. G. Jansens uit Groningen. „Het Ulo voelt zich stiefkind van de overheid," zeide de heer Jansens o.m., „het is verdrukt en niet voldoende in tel. Maar misschien is dit stiefkind ook Assepoesteren voor haar was een betere toekomst weggelegd I" Het is waar. dat het uitgebreid lager onderwijs, tot 1920 Mulo geheten, verder gegaan is dan de oorspronkelijke een voudige doelstelling en zulks tot tevre denheid van ouders en van het maat schappelijk leven dat zijn eisen stelt, maar er heerst nog steeds miskenning en onkundigheid rondom deze nuttige tak van onderwijs. ..En", zo zegt de heer Jansens. dat, terwijl ruim 160.000 leerlingen thans van dit onderwijs profiteren! Toen in 1907 het Mulodiploma werd ingesteld, gingen 37 kandidaten in den lande op voor het examen en in 1955 telde men er 27.780! Hiermede bewijst het ULO toch wel, dat het een eigen en be langrijke plaats heeft veroverd." Maar nu de klachten. In de eerste on derwijsnota is het ULO niet eens ge noemd. in de tweede kan men het vin den onder het voorgestelde MAVO. Toch is het, volgens het bestuur van het Mu- loverband, hiermede niet voldoende er kend. Deze tak van onderwijs wordt ge remd door te weinig subsidie, door ge brek aan overheidsbemoeienis, door ge brek aan leerkrachten en outillage. De leerkrachten, ongeveer 5000 in getal, van wie ruim 1600 MO-toevoegdheid heb ben. moeten hun eigen weg zoeken om verfrissing en vernieuwing in het onder wijs te brengen, zij moeten zelf cursus sen en samensprekingen organiseren en daarvoor wordt geen cent vergoed. Naar vernieuwing Er staat nu onderwijs-reorganisatie op het programma Maar hoe komt het ULO er af? Nog Meeds heerst de ver keerde mening, dat de ULO-school be doeld is voor de kinderen van het platte land, de kinderen van ,,de kleine lui den" en de leerlingen, die het op de middelbare school ndet kunnen bolwer ken. Maar men meent dat kinderen uit meer intellectuele kringen het niet kun nen doen met ULO, ook al zijn zij niet geschikt voor middelbaar onderwijs. Daarom wordt nu gedacht aan het stich ten van algemeen middelbare scholen. Het Muloverband is echter van mening, dat, wanneer aan het Ulo meer erkenning en dus meer armslag zou worden gegeven, deze scholen overbodig zouden zijn. Het Ulo heeft zich door de jaren heen reeds duchtig aangepast bij de maatschappelijke eisen, het geen ook erkend wordt door het feit, dat grote bedrijven genegen zijn, jongelui met een Ulo-diploma aan te nemen. De wensen Het ULO wil thans, evenals de HBS i andere onderwijstakken, worden op getrokken. Waarom kan ook de ULO een vijfde klasse krijgen voo beste leerlingen? Het afsluitend examen na vier jaren zou gehandhaafd mi blijven, doch er zou dan gelegenheid moeten zijn dat goede leerlingen zich in een topklasse nog verder bekwamen. Deze topklasse zou dan eohter ook aan sluiting moeten geven op de scholen voor hoger beroepsonderwijs en de tweede leerkring van de kweekschool. Dit zou kunnen, wanneer er ook meer leerkrachten mochten t den aangenomen en de outillage van de school mocht worden uit gebreid. Nog altijd geldt voor het Ulo: één leerkracht per klas, het schoolhoofd inbegrepen. Een Ulo school met 90 leerlingen #in klassen mag slechts 3 leerkrachten hebbenmaar een HBS met 30 leerlingen mag over een volledige staf van gespecialiseerde leraren beschikken. Helaas ziet het ULO steeds meer krachten met MO-bevoegdheid afvloeien naar het middelbaar onderwijs er. veelal zijn dit oudere krachten, die zeer den gewaardeerd. Maar de salarissen en pensioenen bij het MO lokken... Ook daarvan is het ULO dupe. Indien de overheid wil meewerken, al dus de heer Jansens. komt het Mulo- verband reeds beslagen ten ijs. In de brochure is een goed omlijnd plan gelegd, dat een nieuwe bevoegdheid het ULO voorstaat. Het grondtype van de vernieuwde school zou dan vijfjarig zijn, en de al gemene vorming blijft primair. Maar er is vóór alles differentiatie in het onder wijs nodig, zulks om tegemoet te ko men aan de begaafdhed en de bestem ming van de leerlingen. De beginklasse zou dan een sterk de terminerend karakter moeten hebben, waarbij, ter verhoging van een rationeel effekt, ten aanzien van de opbouw en omvang der leerprogramma's een zeke- coördinatie tot stand dient te komen t andere typen van scholen voor voortgezet onderwijs. De determinering wordt dan in de tweede klasse nog voort gezet. Voor een verticale differentiatie zou ten met drie richtingen al heel veel kunnen bereiken. Andere wensen zijn: een eigen inspec tie, betere toekenning van leerkrachten in vergelijking met andere ^cholen voor voortgezet onderwijs en voorrechten van ansluiting op verder beroepsonderwijs. Het ligt echter niet in de be doeling, alle Ulo-scholen vijfjarig te maken. Vele zullen vierjarig blijven, maar de mogelijkheid moet er zijn, een goede topklasse te vormen. Het Muloverband meent, dat, wanneer het Ulo op deze wijze wordt gereorganiseerd, tegelijk wordt tegemoetgekomen aan de wenselijkheid van MAVO, zoals dit in de tweede onderwijsnota wordt aanbevolen. Zou dit gebeuren, dan zou het „stiefkind" inderdaad „Assepoes ter" zijn, want dan kon men een nieuwe en betere toekomst tege moet zien. MELODIE en WOORD der Ethergolven ZATERDAG 21 JANUARI VARA: 7.0C 7.10 Gym: 7.20 G 8.55 V d vrouw, 9 35 VPRO: 10.00 ..Tij delijk uitgei wijding. VARA 10.20 V d »rb 1 d nubedrljven: 11 30 Clavecimbelrecltal; Gram; 12.30 Land- en tuinb meded; Gram; 13.00 Nws; 13 15 VARA-Varia: 13.45 Sportpraatje; 14.00 Voc jeugd. 14 31 4 50 Dantmuz; 15.20 ..Onder volkszaal 1". caus; 15.35 Radio Phiih 16.20 Verslag Veilig Vekeerscongre Puzzel i 3 <-• -2 ■li J. 7 - -I" ■- PUZZLE No. 319 Horizontaal: 1 Uitheems dier/kos- tuum, 2 Europeaan Lidwoord. 3 wed strijd ras. 4 kenletters van Ned. vlieg tuigen waterkeer/keurig, 5 gereed god van de wind/pers. voornaamwoord, G spie kred.et/voorzetsel, 7 wenden/maat staf. 8 dier/gouw. 9 takje/nut. Vertikaal: 1 Naakt'vlegel, 2 Amster dams peil elfenkonk>gin. 3 speelschijfje/ geijkte hoeveelheid, 4 sprookjesfiguur stop verlaagde toon. 5 bijwoord,ont vangkamer Grieks, 6 zangnoot onfris ruikend/ongaarne, 7 Argentijns werk man/voetenbankje, 8 vertr agings toestel bijwoord, 9 vaartuig/worstvlees OPLOSSING PUZZLE No. 318 1 Stro. 2 klop. 3 bent. 4 norm, 5 wand, 6 duet. 7 pret, 8 Elim, 9 trap, 10 vork. 11 wild, 12 wesp, 13 dame, 14 stel, 15 bier, 16 snor. 17 harp. 18 spit 18.20 Operamuz 23.15—24.00 Grs i: 7.15 Koe al: 8.00 N' V d huisvrouw; 10.00 Gram. 10.30 Ben J< ■ber; 8,15 Gra rgel; 12.30 12.33 Amus arlo; 13.00 N\ 12.00 Angelus; 12.03 12.55 Rally iurprogr: 15.15 Kror 18.00 Rally v Monte Carlo; 18.15 Journ overz; 18.25 Grai het Binnenhof; 18.40 Gram; 18 uitzending: „Atlantisch allerlei der over de 15 landen, aangei Atlantisch P; 20.00 Lichtbak ne man; 20.40 Prijzer „Sprong in het heelal", I lit kal; 23.00 TELEVISIEPROGR. verz. AVRO: 20 15—22.00 Gevar progr. Engeland, BBC Home Serv 330 m. iansork; 12.30 Amus muz; 12.35 Have a 3.25 Caus; 13.55 Weerber.: 14.00 Nws, ïevar progr; 15 00 Orkestconc; 1525 S 7 05 Gram: 17 20 Orkestconc; 18.00 :lnd: 18 55 Weerber; 19.00 Nws; 19.15 S: 5.30 Rep: 19.45 Amus m; 20 30 Interv; ïevar progr: 22 00 Nws: 22.15 Hoorsp; ivondgebeden; 24 000.08 Nws. Engeland, BBC Light progr. 1500 en 24 2 00 V d jeugd; 12.31 22 00 Orkestcor er; 12.34 Gram: 13 00 Nws; 13.15 Radio .Imanak: 14.30 Journ; 15.00 Ork conc; 15." ccordeonspel: 16 30 Vlaamse liedjes; .6 Ingelse les: 17.00 Nws; 17 10 Gram; 17 liturgische zangen. 17.30 Orgelrecital: 18 ram; 18.30 V d sold: 19.00 Nws; 19.40 Op %muz; 20.00 Cabaret; 21.00 Amus muz; 21 ram; 22 00 Nws; 22 15 Gram, 23.00 Nw 1 05—24.00 Jazzmuz Brussel 484 m. 12.15 Gram: 13.00 Nw 1 15 Verz progr: 18.00 Operamuz: 17.00 Nw 7 15 Dansmuz; 18 38 Gram: 19.30 Nws; 20 lev ar progr: 22 00 Nws; 22 15 Lichte mu 23 00 Dar d dag. EEN WOORD VOOR VAN DAAG En doet niet ivat Ik zeg! Christen-zijn, kind zijn van God het is niet moeilijk. Dat is: je knieën buigen èn je hoefd buigen. Dat is bidden to; God omdat je het zelf niet meer kunt. en je gewonnen geven aan de Heer van hemel en aarde, die het wél kan. Maar christen zijn in de v/ere'.d dat is moeilijk Want als ge uw knieën buigt vcor God en Hem aan neemt als de Heer van uw le ven, dan zal dat ook naar buiten moeten blijken Dan zal uw leven één stuk pro paganda moeten zijn voor het christendom. „Wat noemt gij mij Here, Here en doet niet wat Ik zeg!", zegt Jezus in Lucas 6 vers 46. Het is de aanklacht van mil joenen tegen ons, christenen: dat we Jezus wel belijden met de mond, maar er niet naar leven. Dat we niet doen wat Hij zegt. Bid dan: „Here, help ons ook in deze dingen!" Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Rotterdam-Delfshaven (vac. Abma) H. Goedhart te Middelhar- nis; te Opheusden J. J. Poot te Delft. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Bunde B. H. Landkamp te Helsen. EVANG. LUTH. KERK Beroepen: te Gouda A. Jense, propo nent te Utrecht BAPTISTEN GEMEENTEN Drietal: Te Deventer, kand. E. Huizing te Ter Apel, J. Ketelaar te 2de Exloër- mond en Ph. Lindeman te Sneek. CONCLUSIES VAN GEREFORMEERDE SYNODE Maar karakter en zelfstandigheid van het werk der kerk moeten geëerbiedigd worden TfWEE VOLLE DAGEN heeft de generale synode der Geref. Kerken zich verdiept in de problemen rond de diakonie in haar verhou ding tot de overheid. Uitgangspunt was het uitvoerige rapport van deputaten over deze materie en het rapport met conclusies van de commissie ten deze, welke in hoofdtrekken met elkaar overeen komen. De discussie over de conclusies heeft heel wat hoofdbrekens gekost en veel geduld gevraagd van de altijd rustig blijvende praeses, ds. C. v. d. Woude en de andere leden van het moderamen, die het ene amendement na het andere op de tafel voor de kansel in de Leeuwarder Noorderkerk zagen neerdwarrelen. Want hoe verschil lend men ook over deze zaken dacht, men was het er over eens, dat de conclusies, die met het rapport van de commissie aan de kerken zullen worden toegezonden, geen vage formuleringen mochten zijn van een tweeslachtig standpunt. Conclusies De eerste zes conclusies gingen er, na verscheidene amendementen nog vrij vlot door. Maar de zevende con clusie was wel de moeilijkste. Zij moest herhaaldelijk worden omge werkt en kreeg ten slotte de vorm, zoals die hieronder is aangegeven. De conclusies zullen thans in deze vorm aan de kerkeraden worden toege- 1. De dienst der barmhartigheid is naar de opdracht van Christus aan Zijn kerk een wezenlijk deel van haar ambtelijke arbeid. Deze dienst is ais teken van de komst van het Koninkrijk van Jezus Chris tus nauw verbonden aan de pastorale De uitoefening van de dienst der barm hartigheid behoort in het bijzonder tot het ambt der diakenen en steunt op de eis, die Jezus Christus in Zijn pre diking en voorbeeld, gelijk ook in de hele Heilige Schrift, heeft gesteld. 2. De uitgebreidheid en de omvang van Prof. Van Niftrik over de oecumene T N het Hervormd Weekblad (de Gere formeerde kerk) zet prof. G. C. van Niftrik zeer openhartig zijn gedachten uiteen over het probleem der oecu- meniciteit. Hij doet dit naar aanleiding van het boekje „Panorama der Wereldkerk", een oecu menisch verhalenboek, dat verscheen bij het Boekencentrum in Den Haag, een boekje, waar voor prof. Van Niftrik veel waardering heeft. Inhakend op het hier aangesneden vraagstuk betoogt de hooggeleer de. dat oecumenisch vooral betekent een dankbaar leergierig en vertrouwend naar el kaar luisteren. ..Maar hoever gaat dit dankbare en ootmoedige luisteren naar elkaar nu? Moeten wij soms (o schrik beeld!) ook luisteren naar wat vrijzinnigen ons te zeg gen hebben? Stuit hier de oecumeniciteit niet op een duidelijke grens? In ..Eenigheid des ge- loofs". een blad. dat, hoewel het elke 14 dagen verschijnt eerder een welsprekend ge tuigenis van de verscheurd heid der christelijke Kerk dan getuigenis van ware énigheid is, nochtans op weg is naar de 10 000 abon- né's (zó diep leeft in de huidige christenheid het verlangen naar meerdere eenheid), wordt in het num mer van 9 december 1955 prof. Schilder geprezen als een voorbeeld van ware oecumeniciteit. Dr. Bos blijkt zelfs ter- wille van de oecumeniciteit bereid te zijn „tot reductie Kerkvolk vraagt om eenheid, maar wordt vroom bedrogen van de belijdenis als ak koord van kerkelijke ge meenschap. als periferische formuleringen van die be lijdenis aan kerkelijke ver eniging in de weg staan". Deze betuiging zou eerst zoden aan de dijk gezet hebben, als wij hadden mo gen vernemen door een en kel voorbeeld waarin deze reductie eventueel zou kun nen begaan en wat naar het inzicht van dr. Bos een periferische formulering in de belijdenis mag heten. Het lijkt er veel op of dr. Bos schrikt voor zijn eigen vrijgevigheid, als hij op de geciteerde uitspraak direct laat volgen, dat de grenzen der Kerk met alle kracht des geloofs moeten worden bewaard en gehand haafd daar waar een ande re Geest dan die van Christus duidelijk openbaar komt. Hij wil waken tegen de wolven in de schaaps kooi van Jezus Christus. Daarover zou hij wel graag willen doorpraten. her vormde broeders. Nu. dat willen die hervormde broe ders wel. Wie zijn eigenlijk die broeders? Alle Her vormden? Zeker niet! Denk aan de wolven! Maar kan men komen tot oecumeni citeit, als men eerst zelf begint te selecteren in de Kérk. waarmede men gaat spreken? Men zou om tot eni ge helderheid te komen dr. Bos kunnen vragen, of hij bereid is zonder reser ve van broeders te spreken zo spoedig de Hervormde Kerk op de één of andere manier alle vrijzinnigen is kwijtgeraakt. Ik vrees met groten vreze, dat dén ook onder de broe ders zou worden geselec teerd en grote reserves te genover bepaalde lieden in de middenorthodoxie, met name de Barthianen, zou den worden aangemeld. Het is één ding om in Duitsland knielend het Avondmaal met stichting te ontvangen het is wat anders in het eigen vaderland gemeen schap te oefenen met me de-orthodoxen. Men versta mij weL Ik wil geen roet in het eten werpen. Ik hoop op groei der oecumenische gedach te. Maar wij moeten duide lijk zeggen wat wij daaron der verstaan. De grote vraag is of wij uitmaken met wie wij gemeenschap des geloofs zullen oefenen (door middel van een ,.ac- coord van gemeenschap") of dat wij het de Here Christus laten uitmaken wie wij als broeders en zus ters te aanvaarden hebben. De vat oecumeniciteit in deze laatste zin op. En dan moet ik zeggen, dat de He- re Christus er rare kost gangers op na houdt. Maar ik zal toch proberen die ra re snuiters als broeders en zusters te erkennen, omdat zij nu eenmaal stellig op En aangezien ik geloof, dat mijn Here Christus met zijn genade en barmhartig heid veel verder reikt dan alle menselijke akkoorden van gemeenschap, hoe or thodox ook, ben ik nog niet toe aan procedures over de leer binnen de Wereldraad. Wij moeten eerst nog maar eens goed luisteren naar al die anderen. Mis schien komen wij tot de ontdekking van de nodige eenzijdigheden bij onszelf. Misschien horen wij in die Wereldraad de oproep tot bekering van onze kerkelij ke en dogmatische eenzij digheden en particularis- Dat neemt niet weg, dat ook ik met die rare kost gangers in de Kerk enige moeite heb. De Here Jezus heeft een wonderlijke familie hier op aarde. Ik gevoel er niets voor een akkoord van ker kelijke gemeenschap bijv. met Kopten te sluiten. Maar in Christus geloof ik, dat zij mijn broede - en zusters zijn. In dit geloof begint de oecumeniciteit te bloeien. Het kerkvolk hunkert naar meerdere eenheid. Maar het krijgt zand in de ogen gestrooid. Het gaat naar zg. „oecumenische" diensten, die helemaal niet oecumenisch zijn, omdat commigen hun meedoen af hankelijk maken van de vervulling van déze eis, dat er geen echte „zegen" zal worden uitgesproken en er niet ambtelijk gepredikt zal worden. Men levert dan een stich telijke christelijke toe spraak door een christen. En dat héét dan oecume nisch. Wij moesten met dit vrome bedrog maar eens ophouden en de gemeente duidelijk zeggen wat onze oecumeniciteit inhoudt hoe ver wij willen gaan en hoe ver wij niet willen gaan. Als dat dan duidelijk is, zal er misschien ver moedelijk een geméénte zijn, die aan haar leidslie- den-in-het-ambt vertelt, dat het haar niets meer kan schelen hoe ver haar leids lieden willen gaan, omdat zij gezien heeft, dat Christus heel erg vér is gegaan." Al dus prof. van Niftrik. de dienst der barmhartigheid worden bepaald door de roeping der kerk aan gaande de komst van het Koninkrijk van Jezus Christus, de krachten en middelen, die Hij haar daartoe heeft feschonken, en de tijden en omstan- igheden waarvoor de kerk zich ge plaatst ziet. De kerk zal de diakonale arbeid al tijd als kerkelijke dienst zien, hetzij in het lenigen van de noden van het menselijke leven met de hulp van de middelen, die zij naar haar vermo gen ter beschikking kan stellen, alsook in geval zij haar dienst der barmhar tigheid ter beschikking stelt om raad en bijstand te verlenen tot het verkrij gen van allerlei middelen welke be schikbaar zijn wanneer andere levens verbanden hun roeping verstaan. 4. Op elke plaatselijke kerk rust een grote verantwoordelijkheid, welke zich ook uitstrekt tot de kerken, waarmede zij in kerkverband samenleeft. Deze verantwoordelijkheid komt mede tot uitdrukking in hetgeen deze en vorige synoden bepaald hebben inzake on derlinge hulpverlening. In de dienst der barmhartigheid heeft de kerk ermee te rekenen, dat met name t.a.v. materiele noden ook roeping en plichtsvervulling bestaan van andere levensverbanden. K Zij eerbiedigen daarom de gaven van Gods goedheid in het liefdebetoon van bloedverwanten, in de hulpvaardigheid van de naaste, in het besef van ver antwoordelijkheid van ondernemers jegens de bedrijfsgenoten, en in de roeping van de overheid. 6. De overheid worde erkend en geëer biedigd in de vervulling van de taken, die zij krachtens haar roeping ter hand neemt, tot de instandhouding en bescherming van een goede samenle ving en de bestrijding van sociale misstanden. Aan haar verantwoordelijkheid en taak ten opzichte van de uit oefening van de dienst der barm hartigheid zal de kerk zich niet mogen onttrekken met een be roep op de mogelijkheid, welke voor de leden der kerk, evenals voor andere staatsburgers, be staat om gebruik te maken yan de stoffelijke hulp van de over heid en haar organen. De kerk zal bij de uitoefening van haar dienst der barmhartigheid bereid zijn voor zover ook de overheid en haar organen met haar sociale werk zich met leden der kerk inlaat, mede in het welbegrepen belang van die le den, in contact te treden met de o heid en haar organen en daarbij steeds op bedacht zijn: a. dat het karakter van de dienst der barmhartigheid alsook de zelfstandig heid van deze arbeid der kerk door de overheid en haar organen ten volle geëerbiedigd blijft; b. dat zij geheel en alleen steun verle- ne. met besliste afwijzing van over heidshulp, wanneer deze zou lijden tot een bemoeiing, die schadelijk wa re te achten voor het leven in ge hoorzaamheid aan Gods Woord er haar eer als kerk van Jezus Chris tus; c. dat zij er tegen waakt op de over heid en haar organen een taak af te schuiven, welke geacht moet worden tot de uitoefening van de dienst der barmhartigheid te behoren; d. dat haar diakenen 'net tot hun ver antwoordelijkheid zullen rekenen voor de nodige deskundigheid te zorgen, opdat zij goede raad en voorlichting kunnen geven en bij het ontmoeten van de overheid in het wederzijds be naderen van de maatschappelijke no den, de zelfstandigheid en waardig heid van de dienst der kerk weten te handhaven. 9. De orde in het verlenen van hulp en bijstand zal met inachtneming van het geestelijk heil van de hulpbehoe vende en hetgeen de Schrift aangaan de de nuder- en kinderplichten leert, voor elk geval naar de actuele om standigheden worden bepaald. 10. In alle zaken van principiële aard op het onderhavige vraagstuk betrekking hebbende, zoeke de diaconie steeds het overleg in de kerkeraad. en voorts handele zij met grote waakzaamheid, opdat het eigene in de ambtelijke roeping en taak bewaard blijve. 'TOEN Pierre Mendès-France de Europese Defensie Gemeenschap in het Franse parlement liet kelderen zag het er somber uit voor de ver dere eenwording van Europa. De weifelende Franse houding, de onder linge ruzie in de internationale Europese beweging, waren weinig geschikt voor het weer op gang krij gen van de Europese integratiewagen. Het wachten was op nieuwe initiatie ven. Deze zijn gekomen op de mi nistersconferentie te Messina (van de zes E.G.K.S. landen en Engeland) en door het oprichten van het comité-Monnet. Het Is ongetwijfeld de grote ver dienste van de voormalige president der Hoge Autoriteit geweest, dat hij in geslaagd is vele belangrijke figuren uit het politieke leven en uit de vakbeweging in zijn comité te verzamelen. Zoveel parlementariërs, dat een actie van het comité-Monnet eigenlijk reeds bij voorbaat kan re kenen op een meerderheid in de zes Europese parlementen. Het is niet verwonderlijk, dat het comité-Monnet juist de atoomenergie heeft aangegrepen om de verdere eenwording van Europa weer op gang te brengen. Het overdragen van bevoegdheden op dit terrein aan een supra-nationaal orgaan, betekent dat de oude tegenstelling Frankrijk- Duitsland politiek en militair gespro ken minder gemakkelijk weer tot leven kan komen. 38. „Hij heeft een telegram verzonden, waarvan ik vóór de dag om is, een afschrift in handen zal hebben. Wij weten ook dat Gainsay ronduit gezegd heeft dat hij van plan was, vijftig duizend dollar in handen te krijgen was dat niet het bedrag dat hij noemde? Ik knikte stom en hij ging voort: „En hij was van plan vanmorgen naar New York te gaan, maar is er nog altijd, onverschillig of hij al of niets hier te doen heeft." „Ook wist hij evengoed als dc anderen iets van de toestand en terwijl het de vraag is, of hij in staat was morphine te krijgen en toe te dienen, begrijp ik toch dat voor ingenieurs enige praktische kennis van de geneeskunde bijna een noodzakelijkheid is. Maar zelfs als wij hem gerust ervan konden vrijpleiten dat hij da oorzaak van Jackson's dood is geweest, is er toch nog de dood van dokter Letheny, waarvoor iemand verantwoordelijk is. En deze Gainsay is een sterke jonge kerel, die r uit ziet, of hij voor geen klein geruchtje ver aard is." „Maar hij ziet er ook eerlijk uit," protesteerde ik. ,Ze zien er allemaal eerlijk uit. Ieder van u." .Het lijkt iets vreselijks om mensen, die je kent, met zo'n afschuwelijke zaak in verband te brengen Waarom niet al de andere men sen in en om het ziekenhuis?" Hij keek mij aan. alsof hij schik had. „Maar, zuster Keate, is het mogelijk dat u niet weet dat wij onmiddellijk hebben nagegaan waar iedereen, die reeds in het ziekenhuis was. zich op het ogenblik bevond. En dat elke ver pleegster en elke patiënt een volmaakt alibi hebben behalve u en zuster Day, dokter Balman en dokter Hajek. l\et In een ziekenhuis als dit, waar alles zo zeer zijn vaste en geregelde gang gaat, is zo iets een doodeenvoudige zaak. De enige behalve degenen die ik genoemd heb, ten aanzien van wie wij geen volstrekte zekerheid hebben, is Higgins, de concierge, en wel omdat hij in het souterrain slaapt vlak bij de stookplaats voor de verwar ming en omdat niemand hem in die nacht ge zien of gehoord heeft, daar niemand anders in het souterrain slaapt. Het spreekt vanzelf dat we hem ook op onze lijst van verdachten moe ten zetten, maar tot dusver kunnen wij hem van niets anders verdenken dan dat hij de gele genheid heeft gehad om de daad te plegen." „Dus zijn Maida en ik de enige zusters, die niet precies kunnen bewijzen waar zij die nacht tussen half een en twee uur geweest zijn?" vrbeg ik onrustig. „Wij weten waar u geweest bent." zei Lance O'Leary heel nuchter. „U bent allebei in de zuidelijke vleugel geweest Hij hield even op om op zijn horloge te kijken, een plat. platina uurwerk dat in een zak van zijn onberispelijk vest zat, en ik voelde een alles verklaarbare huivering langs mijn rug gaan. ,,U ziet dus dat de wegen voor ons zoeken'be perkt zijn," zei hij gemoedereerd, het horloge weer bij zich stekend en tot dat afschuwelijke rode potloodje terugkerende. „Ja," beaamde ik flauwtjes. „Beperkt." Al te beperkt, waarlijk! „Natuurlijk blijft altijd nog wat ik de onbe kende factor genoemd heb. Er kan een indrin ger van buiten in het spel zijn geweest, maar tot dusver is er niets aan het licht gekomen, dat voor die mogelijkheid een aanwijzing zou kunnen zijn. „Het gebruik van radium schijnt volstrekt bekend te zijn geweest, behalve aan de staf van het ziekenhuis en aan de gasten bij het dineetje dat juffrouw Letheny gaf." „Er zijn van die dingen, zuster Keate, die mij vandaag bepaaldelijk belang inboezemen. Een ervan is de identiteit van de man tegen wie u bij de hoek van het bordes gebotst bent. Hebt u enigszins een indruk gekregen die u zou kunnen helpen om hem te herkennen?" Zenuwachtig pro beerde ik iets anders te bedenken dan die siga rettenkoker. „Hij ik geloof dat hij een regenjas aan had. Ik meen mij iets te herinneren dat ik iets var glad rubber gevoeld heb. En ik denk dat hij een smoking gedragen moet hebben, omdat ik mij meen te herinneren dat ik zijn gesteven overhemdborst gevoeld heb." „Dus kan het een van de vier mannen geweest zijn, die bij het dineetje van Corole Letheny zijn geweest?" „Dat kan natuurlijk," zeide ik enigszins geprik keld. daar ik de volgende vragen voorzag. „Was het dokter Letheny?" (Wordt vervolgd) 'TWEE DAGEN heeft het comité I Monnet vergaderd. Dat het heeft I besloten alleen maar een supra nationaal gezagsorgaan op te richten voor de atoomontwikkeling voor i vreedzame doeleinden is niet te I .verwonderen. Dit is zeker geen „Der- j de Weg"-mentaliteit, de mentaliteit van het verderfelijke neutralisme. Nu i West-Europa zich heeft aangesloten j bij het Noord-Atlantisch Pact zal in het kader van de Navo beslist mr«e- I ten worden over het gebruik van atomische wapenen bU een eventuele oorlogvoering. Een goede controle. ook op de atoomproduktie voor vreedzame doeleinden, is echter zeer noodzakelijk. Want als men eenmaal j over de nodige atoominstallaties be- l schikt, is het niet zo moeilijk meer om ook atoomwapens te fabriceren. Daarom is het juist, dat het comité- Monnet zijn toevlucht heeft genomen tot een bovennationaal gezagsorgaan. HET officiële communiqué, dat wij gisteren hebben gepubliceerd, valt op te maken, dat de socialistische parlementariërs uit de zes landen een nederlaag hebben geleden. In het socialistisch dogma zou men de atoomindustrie op boven-nationale wijze moeten nationaliseren. De nlet- socialistische parlementariërs hebben zich van meet af aan tegen deze ge dachte verzet. Het compromis dat in het comité-Monnet is gesloten, is alleszins aanvaardbaar. Het boven nationale gezagsorgaan zal een slui tende controle moeten uitoefenen om te voorkomen, dat er toch oorlogstuig gefabriceerd werd. De grondstof zal daarom het eigendom van de com missie zijn en zal het blijven, ook gedurende de omzetting. De vrijgekomen energie zal echter ter beschikking van alle gebruikers worden gesteld, zowel landen als on dernemingen. Yoor degene, die aan bepaalde voorwaarden voldoet, zal de markt dus open zijn. Het is dui delijk, dat de -socialistische opvattin gen niet hebben gezegevierd. CINDS de verwerping van de E.D.G. wachtte Europa slechts op een politieke daad. Er is de laatste jaren genoeg gestudeerd, maar dit alles baatte niet zolang de regeringen niet wensten door te bijten. Frankrijk was de laatste jaren het struikelblok. Maar nu heeft Guy Mollet (Frankrijks nieuwe (vice) premier?) de Monnet-resolutie aan vaard. En nu ook Mendès-France van de Europese dwalingen zijns weegs schijnt te zijn teruggekeerd, kan er dus hoop zijn. Het moge dan waar zijn dat geen land In West- Europa financieel in staat is zelf standig de atoomontwikkeling ter hand te nemen, voor Frankrijk en vele andere landen in West-Europa bestaat er bij een supra-nationaal ge zagsorgaan geen vrees meer dat Duitsland dit toch zal doen uit po litieke overwegingen. Adenauer heeft eens verklaard, dat West-Duitsland door de atoompool aan de Europese mast gebonden moet worden. De heer Monnet heeft de E.G.K.S. verlaten omdat hij ontevréden was over de weifelende houding der re geringen. Als het initiatief van de schepper der E.G.K.S. er toe leidt, dat Duitsland inderdaad aan de Europese mast wordt gebonden, dan heeft hii zichzelf ongetwijfeld ge stempeld tot een der grote -Zuropese staatslieden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2