Naar een wetboek voor sociale verzekei ring In Ver. Staten grote, geestelijke opleving Ontstemming over gesol met overheidspersoneel Mrabas: KANTTEKENING Sociale zekerheid YRIJDAG 13 JANUARI Hoopvol en gevaarlijk Het Amerikaanse blad „Newsweek" laat drie vooraanstaande mannen uit verschillende kerken in de V.S. hun oor deel zeggen over de godsdienstige ople ving in dat land in de laatste honderd jaar. In lat si de Amerikanen een van de meest kerk se volken op de wereld zijn geworden. De Europese christenen zijn echter hui verig voor statistieken en zij zien in Amerika vaak het land. dat overgele verd is aan een grenzenloos materialis me en secularisme. Mannen en vrouwen in Amerika zijn nauwelijks bestand tegen de verleiding om God naar eigen beeld te vormen, om de eeuwigheid in dienst te stellen van de tijd, in plaats van de tijd te zien in het licht van de eeuwigheid en daar hun materiële macht de grootste in de geschiedenis is, zou de verleiding om de godsdienst te gebruiken voor deze macht ook wel eens de grootste kunnen zijn", aldus ..Newsweek". ..Men mag met recht trots zijn op de opleving van de godsdienst in Amerika, daar zij getuigt van een ontwaakt geestelijk bewustzijn Maar aan de andere kant is er het ge vaar. dat men de godsdienst vereenzel vigt met een of andere vorm van ..Ame rikanisme". De godsdienst gaat uit bo ven tijd en plaats. Hij geeft geen steun aan de materiële aspiraties van welk volk ook. Hij oordeelt alle volken cn God is nimmer de mede-piloot in enig gevechtsvliegtuig." Naar aanleiding van de vraae van „Newsweek" aangaande de godsdiensti ge opleving in Amerika zegt de protes tantse theoloog, prof. Reinhold Niebuhr: „De meest onmiddellijke oorzaak var de herleving van het traditionele Christe lijke en Joodse geloof, slechts een eeuw nadat deze door vele filosofen en geleer den als redelijk onhoudbaar werden ver klaard is. dat de verschillende seculaire pogingen tot verlossing door onze droe vige huidige geschiedenis waardeloos *Ün gebleken." Prof. Niebuhr meent verder, dat de Amerikanen misschien godsdienstiger zijn. omdat zij wereldser zijn. De Amerikaan heeft wellicht meer dan enig ander een godsdienstig leven nodig, juist omdat het volk met grotere GELEZEN BOEK Josine Reulings: „De heilige van St. Jean". Querldo's Uitgevers My. Am sterdam. In de bekende Salamanderreeks, uit gegeven door Querido's uitgevers Mij te Amsterdam verscheen een herdruk van Josine Reulings roman ..De heilige van St Jean". Het is goed op deze wijze bekende uitgaven zo nog eens onder de ogen te krijgen. De heilige van St. Jean heeft eigen lijk geen hoogtepunten, gëen climax, het verhaal vloeit als een stroom ge lijkmatig voort. De schrijftrant van de ze schrijfster doet denken aan een goe de documentaire film waarin de lens uitstekend werk doet en vele kleine fijne details weet te ontdekken, m, even snel weer naar een ander punt flitst om het geheel levendig te houden. Maar alles wordt toch scherp waarge nomen. Op deze wijze geeft Josine Reu lings ook de verandering die zidh in St. Jean voltrekken, dat van vergeten dorp in een prachtige omgeving wordt tot een trekpleister voor kunstenaars en la ter voor vreemdelingen met al de ge volgen van dien. Zo ongemerkt heeft het beeld van St. Jean zich diep in geheugen genesteld, alsof geweest zijn. Dit is een verdienste dit verhaal en het is waard nog - gelezen te worden. zelf vastberadenheid het technische doel van het leven najaagt. Billy Graham zegt in zijn antwoord, dat het oumerkelijke van de huidige godsdienstige opleving is, dat zij in een tijd van voorspoed kc.mt. Deze opleving van het geloof gaat vergezeld van min der emotie dan vroegere en alleen de tijd zal leren, of de weerslag op het ze delijk leven van langdurige aard zal zijn. Tenslotte waarschuwt de bekende r.k. publicist John La Farge (S.J.) voor het dienstig maken van de godsdienst aan menselijke doeleinden. „Het zou onge lukkig zijn, indien de vrije wereld ont snapte uit het slop van het secularisme om terecht te komen in het moeras van de geseculariseerde godsdienst." De Protestantse kerken in Europa in 1955 heeft kenen kunnen ,w rugkeer tot meer orthodoxe opvattin gen. De Duitse kerken, als geheel ge zien. hebben zich ook veel bezig gehou den met het vraagstuk van de kerkelij ke verantwoordelijkheid tegenover de staat. Zij werden gedreven door een zelfde verlangen naar vrede en naar de hereniging van Duitsland. De politieke spanningen (de herbewapening en de aansluiting bij de E.D.G.) hadden haar weerslag in het kerkelijk leven. Bis schop Dibelius zette in een brief aan de ouders van kinderen in de Oostzone nog eenS duidelijk het standpunt van de „Evangelische Kirche Deutschlands" in de kwestie van de communistische jeugdwijding uiteen, aldus een jaarover zicht in de „Neue Zürcher Zeitung". Het lijdt geen twijfel, dat de kerken in het oosten een levende behoefte heb ben aan oecumenische gemeenschap. Het afgelopen jaar is er veelvuldig con tact geweest tussen kerkelijke leiders uit oost en west, aldus dit overzicht. In Polen moest, na de opheffing van de r.k. theologische faculteit, ook de enige protestantse faculteit in Warschau verdwijnen. Uit de Hervormde kerk van Tsjechoslowakije kwamen berichten over pogingen om het kerkelijk leven te verdiepen door bijbeluren en cursus- In de kerken van de V.S. stonden de vraagstukken van de evangelisatie, de christelijke verantwoordelijkheid tegen over de arbeiders, de maatschappij, de oplossing van het probleem der rassen discriminatie en de kritiek tegenover radio en televisie in het centrum van de belangstelling. Grote sommen wer den ook weer voor het zendingswerk opgebracht. Het leven van de Anglicaanse kerk stond het afgelopen jaar in het teken van een groeiende wederzijdse toenade ring tussen de verschillende confessies De banden met de kerk van Zuid^India werden nauwer aangehaald. Men heeft pogingen gedaan, de leken te activeren, de gemeenschap in de gemeenten te versterken en meer geestelijken ven. In Schotland stond het kerkelijk leven in het teken van de evangelisatie campagne „Teil it to Scotland", die drie Het Franse protestantisme legde op zijn generale Synode een verklaring af van zijn houding tegenover het rooms- katholicisme. In Italië maakten de on derhandelingen over aaneensluiting tus sen de Waldenzen en de Methodisten goede voortgang. De protestanten in Spanje en Italië zijn nog ver van een onbeperkte godsdienstvrijheid verwij derd Ook in Zuid-Amerika. waar in Brazilië de groei van het protestantis me opvallend is, kon men nog geen ver mindering van de spanning met het rooms-katholicisme waarnemen. MELODIE en WOORD der Ethergolven ZATERDAG 14 JANUARI 19*. fllverium 1. 402 m. VARA: 7.00 Nw Gyro; 7.23 Gram; 8.00 Nw»; 8.18 Gran 9 00 Gym Orgelspel; 12 30 Land- en tuir Gram; 13.00 Nws; 13.15 VARA-varia: 13.20 I Lichte muz: 13 45 Sportpraatie; 1400 Jeugd. 14 33 Muzikale eau»; 14 50 Danst 15 25 StreekulU: 15 50 Omr kamerork; 16 35 „Het volle pond", caus; 18.f* iet Atlantisch Pact; 19.00 Artistie aart VPRO: 1930 ..Passepartou 9.40 ..De Bijbel in het kerkelijk jai 23.30—24.00 Gra 17.15 Ut kal; 8.00 1 w: 10.00 V d kleuters Puzzel mee .33 Dansmuz; 12 55 Zonnewijzer; 13.00 Nws i kath- nws; 13 20 Promenade-ork; 14.00 lekbespr; 14.20 Eng les 14.40 Koorzang; 15.00 Kron v. Do goriaans; 16.30 V d jeugd; 17.00 Musettemuz; 17.20 V d jeugd; 18.00 Simple Music; 18.15 Journalistiek overz: 18.25 Gram; 18.30 Van het Binnenhof; 18.40 Injtr octet: 19.00 Nws- 19.10 Omr ork en solist; 20 00 Lichtbaken; 20.20 Act; 20.35 De gewone man; 20.40 Ge- var progr: 2145 „Sprong in het heelal", 22.35 Wij luid. 14.00 Gra TELEVISIEPROGR. PUZZLE No. 313 Horizontaal; 1 Handtas, 7 rivier In Utrecht. 9 levenslucht, 12 stuurinrich ting. 13 plantengeslacht, 14 heer. 15 reeds. 16 schaaldiertje, 18 oningewijde. 19 telwoord, 20 troefkaart by jas- spei. 22 berustend. Vertikaal; 2 Levenslucht, 3 dieren roep. 4 Eur. land, 5 struisvogel, 6 verscheurend dier. 8 schreeuwen, 10 plaaggeest. 11 wonder, 15 streling, 16 verlegenheid. 17 jongensnaam. 21 zangnoot. OPLOSSING PUZZLE No. 312 Horiaontaal; 1 Ara, 4 web, 7 blaam. 9 er, 10 te. 11 prul, 13 ruk, 15 dieet. 16 A M„ 18 si, 19 molen, 21 sla. 23 meet. 25 al. 26 li. 28 roest. 30 ons. 31 net. Vertikaal; 1 Al. 2 rap, 3 aard. 5 Ee. 6 brutaal. 7 beu, 8 muis, 10 tremolo, 12 leis, 14 kalm. 17 meer, 20 neon, 22 lat, 24 tee. 27 in. 29 St. 5ordellg zijn". Wereld- 1.30-22.30 Cabaret, [eland, BBC Hom 6.10 Sport "19.15 Sport: 19.30 Lich Voetbalrep: 20.30 Gevar progr; 21 00 Hot 22 00 Ork conc; 23 00 Nws: 23 15 Dansr 24 00 Lichte muz: 0.45 Progr overz: 16.30 Accordeonrecital: 16 45 Engelse les; 17 Nws; 17.10 Gram: 17.20 Liturgische zange 17.30 Mannenkoor; 17.40 Gram; 18.00 Ma nenkoor. 18 15 Ork conc, 18 30 V d sold: 19.00 Nws; 19 40 Gram; 19.45 Omroep Ommegan* 21.15 Gram: 22 00 Nws: 22.15 Gevar rai 23 00 Nw»; 23 05—24 00 Gram 12.15 Lichte muz; 12-55 Operamuz; 17.15 Rhythm muz; 18 38 Gri 13 01 10.30 Nws; 20 00 Gevar progr 22.00 Nw s; 22 15 Lichte muz; 22 55 Nws; 23.00 Dansmuz; 23 55 Nws RRC uitr voor Nederland. 17 45—18 15 Nws. Feiten v d dae Vorm en kleur. Sportjourn (Op 224 en 49 m) Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Vlootpredikanten. Ds. R. H. ter Haar Romeny, vlootpredikant op Nieuw- Guinea, is na eep verblijf van anderhalf jaar "aldaar met verlof naar Nederland gekomen. Hij zal zich in februari voor vier maanden naar het seminarium te Driebergen begeven om zyn studie te vol tooien. Ds. D. v. d. Meulen, vlootpredi kant op Curasao, is voornemens eind van deie maand met verlof naar Nederland te komen en zich dan beroepbaar te Ds. A. E. Kolkert te 's-Gravenmoer heeft met ingang van 1 januari jl. zijn ambt neergelegd en ontslag genomen als predikant. Ds. Kolkert, geboren 1911, diende de gemeenten van Lopikerkapel. Bunschoten en 's-Gravenmoer. dam-C. en Chr. van Dam te Barneveld. Beroepen: Te St. Annland, H, van Gilst te Dirksland; te Zeist, A. Vergunst te Corsica (U.S.A.), voorheen te Zeist. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Bedankt: Voor Gorredijk-Lippenhuizen, mevrouw E. Franken-Liefrinck te Nieuwe Niedorp. Mensen vangen „Zieltjes winnen" vindt men een lelijke uitdrukking. En terecht als men er die nare uitleg aan geeft die er dikwijls aan gegeven wordt: het meeslepen van iemand naar de eigen kerk zonder die iemand het besef bij te brengen wat die kerkgang eigenlijk in houdt! Maar daarmee is lang niet alles gezegd. Als Petrus met verbazing bevangen is over de wonderbare visvangst (Lucas 5) dan sterkt Jezus hem met de woorden: „Wees niet be vreesd: van nu af zult gij men sen vangen!" Maar dan is dat „mensen vangen" het doorgeven van het Evangelie, van de blijde boodschap van Gods genade en liefde. Inderdaad moet daarvoor wel eens vrees worden overwonnen. EEN WOORD VOOR VAN- DAAG Kritiek van senatoren op minister Beel Vele leden der Eerste Kamer kunnen niet instemmen met het beleid van minister Beel ten opzichte van het overheidspersoneel. In hun voorlopig verslag over de begroting van binnenlandse zaken merken zij op, dat een meerderheid in het parlement elk jaar weer dezelfde wensen naar voren brengt, zonder dat daaraan op bevredigende wijze wordt tegemoetgekomen. De gang van zaken in het georganiseerd overleg blijft teleurstellend, zo constateren zij. In de Tweede Kamer (en vorige week nog iin de Eerste Kamer heeft de mi nister betoogd, dat hij helemaal niet slecht te spreken was over het functione ren van het georganiseerd overleg. Maar de senatoren wijzen er op, dat slechts overeenstemming is bereikt op ondergeschikte punten en dat de bespre kingen over essentiële aangelegenheden, als de bezoldiging, de ziektekostenrege ling, de bezitsvorming en de gemeente classificatie nog geen resultaat hebben Wat de bezoldiging betreft, zal. aldus de leden, de verschijning van het rap port van de commissie van loondeskun- digen moeten worden afgewacht. D( Vrees en valse schaamte maar laat men het u maar kwalijk nemen dat u tracht andere „men sen te vangen". Want uw spreken is een uitdelen van een schat, groter dan alle geluk op aarde! Studieconferentie C.N.V. sociale redacteur) TTOOR de verzekering van de geldelijke gevolgen i van arbeidsongeschiktheid kennen we in ons land in hoofdzaak een vijftal wet ten, nl. 3 ongevallenwet ten, de ziektewet (die ech- r Maar voorlopig zijn afzonderlijke ivetten nodig zonder dat men vooruit loopt op een definitieve wettelijke regeling. Ook is het feitelijk een dwaas heid, dat bij wegvallen wan de kostwinner de kin- derbijslag vervalt. Waar- om stoot men de weduwe 1 kering geeft en geen uit kering by biyvende Inva liditeit) en de invaliditeits maar er blijven gevallen, keringen geeft, waardoor vaar een blijvende gehele aanvullende regelingen no haar man door zijn arbeid stond? 1 wet. De laatste, die ook de weduwen- en wezenverzor ging bij overiyden anders dan door ongeval regelt, is onvolwaardig geworden. jf gedeeltelijke invalidi- d'S zijn. eit voor altijd aanwezig Voor de financierlng koo. s Dat is totdusver alleen spr. voor een omslagstei jij invaliditeit door een sel, waarbü, naar schatting bedrijfsongeval geregeld, een percentage van gemid nog ingeschakeld kan war- den in het arbeidsproces, zal afhangen van de vraag, of ze valide is en of ze kinderen heeft. Een jonge Talma niet is aangepast aan de verhoudingen in de maat schappij. wat premie en toonhoogte en dus uitkering betreft. Deze stelling legde giste ren de heer C. J. van Mas- trlgt, secretaris van het CNV, ten grondslag aan het referaat over „Voorzienin gen voor invaliden, wedu wen en wezen", dat hij hield vpox. .een zeer druk bezochte eendaagse studie conferentie van het CNV. Er zijn drie hiaten in on- 1 ze sociale verzekering, zei hij: de zorg voor de oude ren, voor de invaliden en Voor de ouderen hopen we al beginnen ./e soms waarom men wel uit ar- deld 3% nodig zou zijn eidersmond kan horen: waarbij hij echter uitvoe- lis ik invalide wordt, hoop door de bedrUhvere fc de. hel door een ou8e- ~h.!5 }al taksgewfjze variatie in de Mm verwachte van re- /ch't*. eei,.Z7rtcr".rd?„erïïf e kan bijdragen aan het houden. persoonlijk geluk van de Anderzijds achtte hij. ook betrokkene, ook al zoui eco- me, hel de beperkle tomisch gezien bet bedrag keu2e van d(, daarvbbr ter kosten hoger zun dan ,chlkte desk„„dlgen. de tn ie baat. stelling van één gemeen schappelijke medische VODIG Is een afzonder- djenst wenselijk, waardoor lUke wetteiyke regeling. ook de maatstaven gelijk weduwe zonder kinderen l| neemt dezelfde positie in i als een ongehuwde, al is het noodzakelijk, haar door een uitkering een overgangs tijd te geven. Het geheel zag spr. zo nodig als afzonderlijke wet ten, later saam te vatten in één wet op de arbeids ongeschiktheid. DaaroD te wachten, is echter niet roo- gelijk. Met nadruk wees hy er op. dat ook bij de uitvoe ring def betten, deze zo gehanteerd zullen moeten worden, dat er toch altyd een stuk van de eigen ver antwoordelijkheid over blijft, naar het voorbeeld L van Talma, die aangifte voor de invaliditeitswet stelde, maar strafbaarheid, 1 domswet 1 januari 1957 in werking zal treden. Voor beide andere groe pen werkt op het ogenblik een speciale studiecommis sie uit de sociale commissie van de SER aan een rap port. dat waarschijniyk in de loop van dit jaar z?l verschijnen. Dan kan we hebben dat bij de ouder domsvoorziening gezien menwet mag dragen en ook zou ^ij, evenals bij de onge niet alleen voor de wer- vallenwet op 70% willen kenden mag «relden. Ook stellen, tenzij het mogelijk iet meisje, dat haar ouders zou zijn oolc v00r de onge- ■ot hun dood verzorgde en vallenwet het cijfer op 80% tet lichamelijk of geestelijk te brengen, nvolwaardig kind moeten *r onder kunnen vallen. De voorziening voor we- A'at dit laatste betreft is duwen weicnwide de en verlenging van de kin- heer Van Mastrlgt niet ge lerbijslag geen oplossing, koppeld zien aan de ouder loch staat slechts een goe- dom1svo®I?11?"ing' doch aan ie en definitieve oplossing dc Invaliditeitswet. als men zich niet meldde. TNE heer Ruppert kon in zyn slotwoord vaststel len, dat het CNV deze ma terie niet behandeld heeft 1 in een propagandistische sfeer, maar nuchter en zakelijk, met het oog op het belang van de betrokkenen. Wij moeten vasthouden aan wat het CNV in Jrijn sociaal- 1 politiek program stelde en 1. wetsontwerp verschijnen De moeilijkheden bij deze materie liggen niet zozeer op principieel terrein. Het gaat meer om het vinden van een praktisch-aan- vaardbare oplossing. Dat er praktische moei lijkheden zün, bleek over duidelijk uit het referaat, maar ook bleek, dat het CNV zich een oplossing van die moeilykhoden goed heeft ingedacht. n de wes:- /"WER een noodregellng e!?*teteSh,>esbsrd=fV.T.: „ene is"'dat" de loongre'ns ""voor wel een plan n de Ziektewet verdwijnt. m bepleitte de heer Van Vlastrigt voor de invalidi- definitieve regeling, terwlj eitsverzekerine een verze- raen Pas een n°°drege ering van de loontrekken- Jj"* ^^Sinib1* '"r? den. waarbij men echter ^L°0ve5jle defliutleve re ie kring zo ruim mogelijk eens is. iioet trekken en ook moet Waarom, als men een •asthouden aan de regel, noodregehng wenst, laa eeds door Talma gesteld; men die dan niet gelden krachtig streven naar een wettelijke regeling op de arbeidsongeschiktheid, waar- i "bij we echter tijdelijk ge- 1 noegen nemen met aparte regelingen. De uitvoering door be drijfsverenigingen bevor dert de zelfverantwoorde lijkheid van werkgevers en werknemers. Een noodregeling voor de weduwen en wezen zou een definitieve regeling belem- 1 meren, een regeling op laag zien als een maatschap pelijk begrip. Het kan zijn, dat iemand medisch valide is, maar toch on geschikt voor zijn beroep. ens verzekerd, blijft ver- voor alle weduwen en 7ekerd. waardoor degene, wezen, waarvoor een ren- die de loondienst verlaat tekaart van de kostwinner en zelfstandige wordt, de aanwezig mas, Door v„_ verzekering zelf kan voort- zetten. Een vbfcsverzeke- 'a0'"5 j"1" d' niveau zyn, zelfs lager dan wat nu op andere wjjze is te bereiken en bovendien een neerdrukkende tendens hebben, zoals de noodrege- L ling ouderdomsvoorziening scholing moet dan bereikt worden, wat mogelijk is, dat zij alleen een bodem- bezit van kinderen als zoorziening en dus lage uit- uitgangspunt te nemen kan verzekering omlaag heeft getrokken. voortdurende onrust onder het over heidspersoneel in aanmerking genomen, zouden zij gaarne vernemen, wanneer die verschijning kan worden tegemoet Vele leden stellen minister Beel de vraag, of hij niet van oordeel is, dat de vrijere loonpolitiek gevaarlijk kan zijn voor het overheidspersoneel. Andere leden willen hierover niet dis cussiëren, voordat bekend is tot welke conclusies de commissie van loondes- kundigen gekomen is met betrekking tot het verschil van inzicht tussen de rege ring en vrijwel alle organisaties van overheidspersoneel over de salariëring van werknemers in het vrye bedrijf en die in overheidsdienst. Nieuw centrum voor Ned. Baptisten? In de algemene vergadering van de Unie van Baptisten-gemeenten in Neder land in Stadskanaal is verleden jaar besloten, de mogelijkheden te onderzoe ken voor de stichting van een Neder lands Baptisten-centrum. Dit zou een centrum moeten worden vooi gehele werk van de geloofsgemeenschap der Baptisten: voor conferenties, zo werk en voor de opleiding van de gangers. Het centrum zal alle takken an de gemeentelijke en landelijke ar- aid van de Baptisten moeten dienen. Het zomerwerk van de Baptisten-ge- ïeenten geschiedde totnogtoe op „Ren- derloo". In het niéuwe centrum zou dit zomerwerk kunnen worden uitgebreid en door een betere accommodatie betere mogelijkheden kunnen krijgen. Ook .en veel meer aandacht kunnen beste en aan het conferentie- en cursus-werk. Verder bestaat 't plan om in dit nieu- e centrum de opleiding van de voor gangers onder te brengen. Gedacht is vierjarige opleiding voor stu- net een algemene ontwikke- u.l.o. of daarmee gelijkstaande. Bij de opleiding zullen vaste docenten twee in getal niet alles kunnen doen. Hulp van enkele predikanten zal nodig zijn. Voor bepaalde onderdelen kan men ook gebruik maken van de universiteit. Studenten, die meer dan een opleiding tot voorganger wensen, kunnen aan een universiteit of buiten lands seminarium geplaatst worden. De opleiding beoogt vooral de studenten goed bijbels-theologische vorming te ven en hen voor de practijk van voorgangerschap in de Nederlandse Baptisten-gemeenten klaar te maken, al dus „De Christen", het orgaan van de Unie van Baptisten-gemeenten in Neder land. .Renderloo" is voor de stichting van n nieuw centrum te klein en te afgele gen. aldus het blad. Er moet ook een universiteit in de buurt zijn. Men denkt larom aan Utrecht. Het plan is voor de leiding van centrum een vaste staf aan te stellen personen. Zij zullen hun werk moeten doen in mede-verantwoordelijk- J~JE sociale zekerheid heeft in onze tijd een grote omvang aange nomen, zózeer zelfs dat ze een goed deels automatisch karakter heeft gekregen en de persoonlijke verant woordelijkheid wel in het gedrang is gekomen. Over het bestaan van een grote sociale zekerheid zou men op zich zelf verheugd kunnen zijn, ware men zich niet bewust, dat aan het verant woordelijkheidsbesef een belangrijk goed verloren dreigt te gaan. Daarom is ook voor óns de jongste ontwikkeling in Duitsland Interes sant. Daar heeft op verzoek van bondskanselier Adenauer een viertal hoogleraren zich gezet aan het zoeken van een regeling voor de sociale zekerheid en wat uit hun bus te voorschijn is gekomen, is: beperking staatswege tot wie iie zorg behoefte denten i zijn. Voor de oprichting van het centrum werken verschillende comnöisaies en or ganen samen. Meri wil daarom een stichting vormen, waarin de Unie van Baptisten-gemeenten in Nederland, de Nederlandse Baptisten Jeugd Beweging en de Nederlandse Baptisten Vrouwen Bond zijn vertegenwoordigd. Er zijn ook plannen uitgewerkt om an de nodige gelden te komen. Men 'kent hierbij ook op Amerikaanse Van her- .en der dat op 21 maart door ds. J. R. Wol- fensberger uit Amsterdam op de toog- dag van de organisatie voor Hervorm de gemeenteleden In Dienst der Kerk te Kampen zal worden ingeleid. Een forum zal de bespreking lelden. Op 20 maart daaraanvoorafgaand wordt de huishoudelijke vergadering gehouden. (Centraal adres: D. v. d. Snee, Oude straat 56, Kampen). 'lt voorjaar zaï worden begonnen met een aantal leergangen voor leraren bü het voorbereidend hoger «n middel baar onderwijs, waardoor deze leraren zich op de hoogte kunnen stellen van de raakvlakken tussen onderwijs en bedrijfsleven. Een en ander geschiedt op initiatief van de Stichting contact centrum bedrijfsleven onderwijs, die in het leven is geroepen, door de vier grote werkgeversorganisaties en de raad van leraren. Dit werd gisteren aangekondigd in een rede, die de vlce- voorzitter van deze stichting, drs. A. S. van Dam, heeft gehouden in de radiorubriek Uit het bedrijfsleven. 32. it is een van de eisen van ons vak, dat er het meest van onze krachten gevergd wordt op »n tijd waarop zij het meest zijn ingezonken. Gisternacht waren er twee dode mensen in onze vleugel geweest en hun dood was door andermans hand veroorzaakt. Wiens hand was het geweest? In die sombere uren in de stille vleugel met zijn schaduwen was hetgeen mij met de grootste rschrikking vervulde, zodat mijn hart in mijn keel klopte en het kippevel over mijn armen liep, de herinnering aan die gesloten kast. Wie had die deur gesloten? Wij moesten ge loven, dat het een of ander was die binnenge drongen was, iemand buiten onze kring in het ziekenhuis. En stellig had de politie het gebouw doorzocht en kon die indringer zich niet ergens stilhouden, verborgen in een of andere schuilhoek van de donkere oude gangen en zijgangen. En toch wie kon vertrouwd zijn met de plat tegrond van het ziekenhuis? Wie kon weten dat het radium in gebruik was? Wie ook wat het waard was? Het seinlicht van 11 klikklakte en ik liep er haastig heen om te zien wat er was, terwijl ik de lijst neerlegde waarnaar ik gestaard had zon der zelfs de rode lijn van de temperatuur te Ik vond 11 met koude rillingen, gevolgd, naar ik verwachtte, door een felle koorts, waarin hij aan het ijlen sloeg Dr. Balman had last gegeven om een verdo vend middel toe te dienen, als de toestand dit nodig maakte. Dus ging ik naar de apotheek toe. De apotheek is aan het noordelijke eind van de vleugel recht tegenover de ziekenkeuken. Wij hebben daar altijd een kleine voorraad midde len bij de hand, die wij dikwijls nodig hebben Wij houden de deur niet op slot, omdat er maar een kleine voorraad aan geneesmiddelen bewaard wordt. r~ <00.. het In de apotheek bewaren wij ook de verschil lende gereedschappen en instrumenten die wij nodig kunnen hebben, en onder andere een spuit je voor onderhuidse injecties en wat naalden De vorige week was het spuitje, dat in de zuidelijke vleugel bewaard werd, niet in orde geweest, omdat er iets aan de kleine zuiger ha perde, en Maida had haar eigen etui meege bracht, opdat zij dit kon gebruiken. Dit stond naast het kapotte spuitje in een lade. Toen ik de lade opentrok, nam ik het enige spuitje dat erin lag, in de hand en merkte dat dit hetgene was, dat stuk was. Maida had ze ker op dat ogenblik het andere in gebruik, dacht ik, en na enkele ogenblikken op haar terugkomst gewacht te hebben, ging ik erop uit, om haar te zoeken. Zij was in de keuken, bezig met het klaar maken van moutmelk. „Mag ik het injectie-spuitje hebben?" vroeg ik gehaast. „Het injectiespuitje?" „Ja zeker. Ik heb het onmiddellijk nodig." „Ligt het niet in de apotheek?" Zij mat het roomkleurig poeder voor de moutmelk nauwkeu rig af. „Neen. Ik dacht dat j|j het had." „Ik heb het vanavond niet gebruikt." Zij zag mij niet aan. „Dan zal ik zien, of zuster Flynn hel heeft." Maar zuster Flyrm had het evenmin en had het niet gebruikt. Zij opperde de onderstelling dat ik het misschien over het hoofd had gezien en ging zelfs met mij naar de apotheek terug, waar zij de lade zelf opentrok. „Ach, daar ligt het!" riep zij triomfantelijk- uit. Ik had deerlijk het land vooral omdat zuster Flynn lachende zeide dat mijn ogen achteruit gingen. En juist toen ik bezig was het te vullen, kreeg ik iets in het oog, waardoor ik het bijna uit mijn handen had laten vallen. Het was enikel een krasje over het stukje nik kel waar de naam van de fabrikant op gegra veerd stond, maar het was een krasje dat ik zelf erop gezet had, om het te kunnen herkennen. In een ziekenhuis raken dingen licht door de war, daarom had ik eenvoudig een chirurgische schaar genomen en daarmee een kras door de letter K gemaakt, die in de naam van de fa brikant: Kesselbach, voorkwam. Mijn eigen injectie-spuitje! Hoe was het daar gekomen? Opeens schoot het mij te binnen hoe ik Maida in het kozijn van het raam had zien zitten, toen zij naar mijn etui met instrumenten had zitten kijken en zij ditzelfde spuitje in haar vingers had genomen. Ik diende het spuitje werktuigelijk toe, sterili seerde de naald en zette er hem weer in. Daar na keerde ik naar nummer elf terug. Maar in die donker gemaakte kamer, luiste rend naar de gaandeweg minder snel "wor dende ademhaling van de zieke man en de nog steeds bij vlagen uitschietende wind en klette rende regen, waardoor langzaam een grijze da geraad begon aan te breken, had ik het gevoel dat ik met nieuwe problemen worstelde. Wvrdt vervolgd van de zorg werkelijk a hebben. J^E vier Duitse hoogleraren zijn bij het onderzoek beland bij een' bestaande hoeveelheid van wettelijke voorschriften, zóvele dat niemand ze nog kan overzien, maar als geheel van deze strekking dat de staat is geworden tot een automatische verzorger van de massa. Van eigen voorzieningen, van eigen verant woordelijkheidsbesef komt in deze situatie al minder terecht. Hiertegenover nu bepleiten deze vier hoogleraren in hun rapport aan bondskanselier Adenauer een geheel andere opzet, een opzet namelijk, waarbij de sociale verzorging haar automatisch karakter verliest, waar bij iedere werker niet langer automa tisch „aan de staat vervalt", maar waarbij de eigen verantwoordelijk heidszin wordt gewekt en gekweekt. Primair, aldus de vier Duitse hoog leraren, behoort ieder zijn eigen voorzieningen te treffen, en dit wer ken zij dan uit onder meer voor het geval van ziekte en voor de oudedag. De overheid behoudt dan de taak, bij te staan en in te grijpen daar, waar hulp wérkelijk noodzakelijk is. JQIT dan voorlopig voor wat betreft het rapport der Duitse hoog leraren. Er blijkt wel uit, dat hier aan de orde is een herstel van de persoonlijke verantwoordelijkheid tegenover ,de vér voortgeschreden bemoeiingen van de overheid. En in zoverre is, wat in Duitsland gaande is, zeker ook van betekenis voor ons hier in Nederland. Ook bij óns is wel de vraag ge rezen, of de sociale zekerheid niet een al te automatisch karakter .leeft gekregen. Er is een tijd geweest, waarin de arbeidersbevolking ook te onzent behoefte had aan grote steun van overheidswege in het verkrijgen van deze sociale zekerheid. Mede daardoor is de positie van de arbei dende bevolking aanzienlijk gestegen. Men behoort lich daarover te ver heugen. Maar tegelijk rijst de vraag, of daarmee óók niet ruimte is ge schapen voor de mogelijkheid, meer dan thans geschiedt voor zichzelf te zorgen, voor zichzelf en voor de huis genoten, voorzieningen te treffen voor dagen van ziekte en voor 4e oudedag. Blijft die mogelijkheid onbenut, dan kan dat alleen geweten worden aan een overspanning van de sociale zekerheid. land is een herziening sociale verzekering al geruime tijd aan de orde. Daarbij gaat het, zo is onze indruk, in het bijzonder om een grote vereenvoudi ging in de opzet. Het streven is er daarbij op gericht: een zo groot mo gelijke invloed van de belanghebben den te combineren met een admini stratie, die zo goedkoop mogelijk is en mede ingericht op het verzekeren van onwilligen. Wij hopen gaarne, dat de bevordering van de eigen verantwoordelijkheid in dit alles een zeer krachtig woord zal blijven mee spreken. Zoals gezegd: het vraagstuk van de sociale zekerheid heeft allengs een verschuiving ondergaan. Of om het te zeggen met de woor den, die minister Zijlstra onlangs in de Tweede Kamer sprak: „Het sociale probleem is niet per definitie het arbeidersprobleem. Het sociale pro bleem behoort te zijn het probleem van de achtergeblevene, van de zwakke, van de hulpeloze. En dat zijn in onze maatschappij veel meer de mensen, die niet meer werken en groepen van kleine zelfstandigen dan de werknemers, die zich op doeltref fende wijze door organisatie en met behulp van sociale wetgeving gro tendeels aan de positie van het zwak achtergebleven zijn hebben weten te ontworstelen". Het verheugde de minister intussen terecht, dit laatste te mogen constateren. Telegram van kerkeraad De kerkeraad der Herv. gemeente te Zuilichem zond aan de minister van Verkeer en Waterstaat een telegram, •in werd aangedrongen tot het nemen krachtige maatregelen tot bescher ming van mensenlevens bij de heersende verkeersonveiligheid. Tevens werd in lit telegram er op gewezen, dat de eigenlijke oorzaak der rampen die ons volksleven treffen, hierin bestaat, dat er geen terug- t de erkenning van de God der 0°K i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2