hcdimaat Prot. en Roomse theologen op interacademiaal congres Zielszorg voor de pastores, een klemmende waag Wie kan (hoofd)leidster zijn op een gesubsidieerde kleuterschool Tere democratie 2 VRIJDAG 6 JANUARI 1956 KANTTEKENING Navolg i ers Oecumenische ontmoeting van studenten, die zich bezonnen op de eschatologie F kerknieuw «redacteur I driedaagse congres In Nijmegen Stichting Verenigde Studenten in de theologische faculteiten In Nederland kunnen noemen. In de R.K.-unlveraiteÜ hebben de honderdiestig jonge theolo gen. «owel van Roomsen als van Prn- teatantsen huize, een levendige discussie gevoerd over: De toekomstverwachting van het rijk Gods (eschatologie). Orde broeders In witte of bruine pijen, stu denten van de V.C., van de rijksuni versiteiten en van de theologische ho gescholen hebben in discussiegroepen. In het kofflebalfuur. aan een gemeen schappelijke maaltijd of elders elkan der ontmoet en van gedachten gewiv seld over theologische problemen. Een prachtig stuk oecumene, vooral omdat de R.K. broeders op dit jaarlijkse In teracademiaal congres, voor het eerst ..officieel" deelnamen. Tot dusver was het ..officieus", al waren er verleden jaar bij een ontmoeting in Kampen reeds verscheidene R.K. theologen. Bit- maal was de Nijmeegse universiteit de gastvrouwe en achter de katheder ln de aula. hebben drie Protestantse hoogle raren en een Jetulet gesproken over de betekenis van het eschaton. Dit congres is van grote betekenis Jeweest voor het zuiver bepalen van e verscheidenheid der standpunten, bij de vorming van het opkomende theolo gische geslacht een niet te verwaarlo zen factor. Wie het onderwerp congres heeft bedacht weten we niet, maar wel hebben we mogen constate- Het wondere ambt In de Zwijndrechtse Kerkbode gaf „Ds." een merkwaardig rake rijmelarij weg over het wondere ambt van predi kant. Het waardig ambt van dominee Valt ongetwijfeld lang niet mee. Wat dominee ook zegt of doet Hoe hij ook preekt, 't is zelden goed. Neemt hli al A voortdurend in. B doet hij 't niet vaak naar de zin. Is hij wat levendig van aard. Dan wordt hij als ..nerveus" verklaard. Doch is hij rustig, nimmer boos. Dan heet het: ..hij is levenloos!" Indien zijn haar is peperzout. Dan vindt men dominee te oud. Werpt hij van 't oude terecht Iets omver, Dan is hij revolutionair! Heeft hij daarentegen 't oude hef, Dan heeft hij geen ..initiatief'. Hij spreekt ..vervelend" wanneer bleek, Dat hij ruet houdt uit hoofd zijn preek. Preekt hij uit 't hoofd, als hij dat kan. Dan is hij een oppervlakkig man! It hij van taal en stijl geleerd. Dan vindt men dit glad verkeerd. En is hij in het spreken plat. Dan blijkt dat zelfs menigeen het nog niet snapt' Maakt hij bij 't spreken veel gebaar. Dan ia hij een acteur, zo waar Docb houdt hij d'armen strak aan 't lijf. Dan is hij droog en aaai en stijf' „Hij achreeuwt" zegt men als hij preekt luid. Is 't zacht. ,.'t komt er eentonig uit!" Is hij veel thuis, werkt aan zijn preek. Geeft hij om huisbezoek geen steek Doch gaat hij dikwijls op bezoek. Hij staat als ..drijver" dan te boek! Bezoekt hij veel de arme man, ..Een socialist" noemt men hem dan! Wendt Hij tnt de rijkdom zijn schree. Dan is hii een geldzak-dominee' Men merkt dus wel: 't valt lang niet mee. Het wondere ambt van dominee! ren. dat t.a v de eschatologie het den ken van Protestanten en Roomsen in grote lijnen veel gemeen heeft. Een on- bet derwerp dus. dat niet direct gericht was op wat verdeeld houdt, maar wat sa menbindt. Had prof. dr. J. N. Sevenster van de rijksuniversiteit te Utrecht op de eer ste dag (zoals wij reeds melddem ge sproken over de eschatologie in het Nieuwe Testament, prot dr. Th. L. Haitjema liet het licht vallen op het trinltarisch standpunt. De Groningse hoogleraar wees daarbij op de bijzon dere verdiensten van het proefschrift van prof. dr. A. A. van Ruler, die spreekt van het heilrijk handelen van God met deze wereld, al achtte prof. Haitjema het voor de Prot. theologie gevaarlijk de eschatologie in de toon aard van de rijksgedachte te stellen en er zo hardnekkig aan vast te houden als prof. Van Ruler doet. De klassieke orde. God de Vader, de Zoon ei de Heilige Geest moet worden gehand haafd, al is de Vader hierbij onbetwist baar primair, zoals de Ned. Geloofsbe lijdenis en ook het Credo aangeven. In 1 Cor. 15: 24 is neergelegd, dat aan het einde door Christus het Koninkrijk zal worden overgegeven aan God de Va der. Mensen van alle tijden h- >oen moeite gehad met het Koninkrijk Gods. Het vrijzinnig protestantisme in onze dagen legt er de volle nadruk op. aar- zeiend soms om toe te geven aan de drang tot verethlsering en anthropologi- sering. In dit verband sprak prof. Hait jema er zijn blijdschap over uit, dat prof. dr. J de Graaf, de nieuwe hoog leraar in Utrecht, bij zijn inauguratie het eschaton in de volle Bijbelse zin weer een plaats heeft gegeven. En zelfs wfjlen prof Heering valt het moeilijk ln zijn laatst verschenen werk over de verwachting van het Kcmnkrijk Gods zich te ontworstelen aan een vergeeste lijking van het eschaton. Het rijk Gods is niet alleen het werk van de Vader, ook de Zoon en de Heilige Geest heb ben er mee te doen. Het Koninkrijk Gods is tegelijk het Koninkrijk van Jezus Christus, zoals Efeze 5 aangeeft: de ongelovigen heb ben geen deel in het Koninkrijk Christus en van God. Van Ruler legt een zwaar accent ook op het werk van de Heilige Geest, uit de gedachte van de voleinding het Rijk. In tegenstelling tot Brunner, die het werk van de HG. personalis tisch ziet. Van Ruler ziet de H G. als schepper van de profane geschiedenis Het patrocentnsche gezichtspunt, waarbij alleen de Vader in het mid delpunt staat, achtte prof. Haitjema een bespiegelende constructi door de genadebedeling in g« kunnen komen. Prof. Haitjema legde de nadruk er op. dat de belijdenis van de wederkomst van Christus even werkelijk is als het geloof in de ge kruisigde en opgestane Heer. Die zit ter rechterhand Gods vanwaar Hij ko men zal om te oordelen de levenden en de doden. De wederkomst van Christus is een deel van de oerbely- denis der gemeente. Reeds in de En- gelenboodschap bij de Hemelvaart werd aangekondigd, dat Jezus alzo zal wederkomen als de discipelen Hem ten hemel hebben zien varen. Ta v de wederkomst van Christus valt niets te vergeestelijken of te ver- historiseren. Zijn wederkomst bete kent een tijdspunt waarop de wereld en de wereldgeschiedenis afbreken. Het komen van de Heer is mede het werk van de Heilige Geest, dat eigen lijk reeds een aanvang nam op het eerste Pinksterfeest. Een gemeente, die bidt: Ja Here Jezus, kom haastiglijk. bidt tegelijk om de scheppende kracht Beroepingsiverk NED. HERV. KERK GEREF. KERKEN Beroepen: Te Dordrecht (voor weTk Jeugdhaven). J. Bonda te Staveren. Aangenomen: Naar Raamsdonk- Drhnmelen, cand. P. C. L. de Jager te Maassluis, die bedankte voor Andel N.Br.>. Sellingen en Vreeswijk. GEREF. GEMEENTEN MELODIE en WOORD der Ethergolven i I «02 ra. VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gram. 00 Nwa; 8.15 Gram; ulavr: 9.00 Gym v d vrouw: 9.10 Wa(er«t i VPRO 10 00 ..Tijde lijk uitieachaked eau». 10 05 Morgenwij ding VARA 10 io V d arb l d continu bedrijven. 11.40 Sopr apel; 12 -*• Land van de Heilige Geest. Het eschaton achtte prof. Haitjema het best aange duid met de woorden verheerlijking voleinding. Het hele credo zet in met de belijd-- nis van de Vader, Die Schepper is. iF Heer is, Die Koning is en Die Koning wordt, en aan het slot de belijdenis de opstanding des vleeses en het wig leven. Uit de Schrift mogen we lovig aanvaarden de vernieuwing hemel en aarde in de welke gerechtig heid woont. Gistermiddag sprak dr. S. Schoonen- berg S. J. over: De inhoud van het Es chaton. een poging tof synthese der Schriftgegevens en vanmorgen refereer de prof. dr. H. de Vos over Filoso fische Eschatologie, gevolgd door een groepsbespreking en een discussie in breed verband Navolgers van Christus te zijn dat willen zelfs mensen die in Hem niet anders zien dan een goed en edel schepsel. Zij zijn de loochenaars van Zijn Godheid. Er ziin ook andprpn dip Hpto "n zle,slor«- De generale synode "J" OOK anaeren aie j de Ned. Herv. Kerk heeft uitvoerig willen volgen: mensen die aan Jezus denken als aan een goede, e vriend in de hemel. Ze zin gen de liedjes die Niet reglementeren EEN WOORD VOOR VAN- DAAG hun jeugd geleerd hebben en ze kennen nog de Bijbelteksten van de zondags school. Alles wel lief, maar heel vaag Zij zien het verkeerd zo goed als diegenen het verkeerd zien, die menen dat ze in de hemel kunnen komen door hele Bijbel hoofdstukken uit het hoofd te leren. Zie naar Christus, toen hij veer tig dagen in de woestijn was (Lucas 2); veertig dagen van zielegemeenschap met God en toen de duivel kwam werd hij afgeweerd met Bijbelteksten. Ge bed, zielsgemeenschap met de Vader in de hemelèn kennis van de Bijbel. Studeren in Gods Woord. Dat is Christus' voorbeeld voor christelijk leven. ge- de herderlijke zorg aan predikanten. Er is een brief op komst over deze aangelegenheid, een brief, die gericht zal zijn aan de predikanten. Ds. II. G. Groenewoud (Groningen) schrijft ln het hervormd weekblad De Gereformeerde Kerk. dat het even nood zakelijk is een schrijven hierover tot de kerkeraden te richten. De predikant is verantwoordelijk voor de indeling en het gebruik van zijn tijd; maar de gemeente draagt er verant woordelijkheid voor. dat de predikant ook tijd heeft voor «de eigen zielszorg en dat is ook voor z'n gezinsleven, want die twee hangen nauw met elkaar sa men, zo schrijft hij. In een oude verordening op de kerk visitatie komt de vraag voor of de pre dikant wel de Heilige Schrift en stich telijke lectuur voor zichzelf leest; gelijke vraag wordt ook ten aanzien de andere ambtsdragers gesteld. Het gaat hier om de geestelijke oefening. Dergelijke vragen werken stimulerend, zonder dat ze op onbehoorlijke wijze in grijpen in iemands persoonlijk geestelijk leven Het spreekt vanzelf, dat ze pasto raal. niet inquisitorisch dienen gesteld. Misschien moet het zelfs niet bij een officiële visitatie geschieden, maar in een persoonlijk gesprek. Dit brengt de vraag aan de orde: hoe gaan we als ambtsdragers en predikanten met el kaar om"' Hebben we alleen een zake lijk arbeids-contact? of alleen een uit wisseling van dogmatische inzichten? Gaa't het ook dieper? Tot de mensen die God roept tot de zielszorg der predikanten behoren in de eerste plaats de ouderlingen der eigen gemeente, en de leden der ge- Overgangsbepalingen in de nieuwe wet om te komen tot bevoegd personeel TN 1954 WAREN ER ln ons 1 land 1355 R.K. kleuter scholen, 947 Prot. Chr.. 783 andere bijzondere kleuter scholen en 344 openbare kleuterscholen. De verhou ding van de Prot. Chr. scholen tot de openbare ligt hier gunstiger dan bij het lager onderwijs, valt te verwachten. van de bijzondere kleuter- waarop de algemene toela- schriften A.' scholen ccn ssnUl «ml tinf van kleuters, die de Deze wetleluks „kten ïul. akte te behalen. Was ze hoofdleidster en behaalt ze voor 1 jan. '63 de akte als leidster, dan kan ze hoofd leidster blijven. De helpsters vervallen. Alleen kwekelingen, dat zijn zij die een opleidings cursus volgen, mogen onder toezicht zich oefenen in de praktijk van het kleuteron derwijs en alleen met goed- Kleuteron- vinden van de inspecteur. DEf UITVOERINGSBE- - weneujAc «Kien zui- SLUITEN voor de sa- orden omgezet In openba- door de wet vereiste leef- len in de toekomst verkre- ,la"ssei? en e ...Veto gemeenten zijn na- tyd van vie^ jaren hebben gen kunnen worden via het met goed gevolg afleggen verlofrege- nog niet. Wel heeft de minister enige glo bale cijfers genoepid. Zo kan een leidster met een akte A ln een eerste klas gemeente een salaris van 190 tot 265 per maand iteujs. S2? hónnrx melljk In de loop der jaren bereikt, zal plaats vinden, overgegaan tot het ophef- Deze data gelden dan zt fen van openbare kleuter- wel voor de openbare al scholen. De cecwichilnf Is voor de «subsidieerde bij dot van de nieuwe wet een rondere kleuterscholen in de ^leidings.ehool stimulerende werking zal gemeente. Tussentijdse uitgaan voor de oprichting lating van kleuters lllcl t van openbare kleuterscho- dan niet meer plaats heb- akten grond van het met goe(j ge_ Het bijzonder onder- ben. behalve wijs zal op zijn tellen moe- betreft een kleuter, die al ten passen wil het niet in een andere kleuter, een ongunstiger positie ko- school heeft bezocht of voor verkeren. He, kleu- wie op grond van medische Een leidster met akte B volg afleggen _T_. Rien, dat aan redelijke ei- •oldoet, nog worden gingen. terondcrwijs wordt eerste 0f sociale aanwijzing toela- front van het Christelijk tine noodzakelijk wordt ge- onderwljs! Dat men hier acht. Stelt de gemeente en daar tracht te komen raad geen algemene toela- tot het oprichten van com- tingsdatum vasf. dan mag 2jjn geplaatst r, promlssrholen Is te veroor- een kind worden toegelaten het bezit akte van bekwaamheid als jaren oud i delen. In wezen worden zodra het het toch verkapte openba re scholen. TOT DUSVER WERDEN I de examens voor kleu- Tot een gesubsidi- teronderwijzeres door par eerde kleuterschool mogen ticuliere organisaties af- alleen worden toegelaten genomen. De leidsters kinderen die de leeftijd van nu bezitten dus geen rijks-, door verenigin- bekwaamheid op Ta,nn„'°;r, u., j zal ongeveer 235 per maand kunnen krijgen eneeD hoofdleidster al naar gelang de grootte van de school een honorarium variërend tussen 275 en f 425 per maand. Dit bete kent in de meeste gevallen uivct ?e" aanzienlijke verbe leidster. ««ng. j- Tot slot nog dit. Op openbare kleuterscho- leeftijd len mag binnen het kader 23 jaren heef! bereikt J"" hel 15!"ï*Sr.^ en tenmin?'- -en diensttijd f™*1 va? de kerk m<' van drie iaren heeft ver- toestemming van de ge- iniM ai« ij,? nf tiideiiiv meenteraad godsdiensten- Sdster! w°róeV elke kleuterschool moet hoofdleidster. toestemming of tijdelijk ..v. ..jdoor "de aan de kleuter. jaren hebben bereikt maar een door verenigin- In een gemeente met school verbonden leidster, up een by Algemene Maat- gen uitgereikt diploma. Aan minder dan 50000 zielen Voorschotten op de ver regel van Bestuur te bepa- de meeste kleuterscholen kan aan een kleuterschool goedingen zullen in geen len leeftijd zullen de k eu- werfcen thans nog een met minder dan 3 leid- geval kunnen worden aan- ters oe kleuterscnoo. moe- hoofd (met akte B>. onder- sters een hoofdleidster wor- gevraagd vóór 1 februari '56 ten verlaten. Waarschijnlijk wyzeressen (met A.akte of den benoemd van 21 jaar. de belangrijke teldatum zal bepaald worden dat een» met en B) en helpsters met een diensttijd van 2 waarover wij in een vorig kleuter bij het bereiken ,met of «onder enige be- jaar en alleen de akte als artikel schreven, van de zevenjarige leeftijd voegdheid). De nieuwe wet leidster. de kleuterschool moet veria- op het kleuteronderwijs die Dit kan alleen tot een na- Het schoolbestuur moet ten- met 1 januari van kracht der te bepalen datum en is van 1 januari 1956 af Kinderen, die reed! bij if eewnrden eist dat aan duidelijk een overjangabe- .j?'!,'™.™'*'?.', de aanvang van h"t school, een gesubsidieerde kleuter- paling met het oog op 'fc het tarief te bepalen hij •sar 1955-1956 tot pen kleu- school als hoofdleidster, of aanvankelijk gebrek aan Algemene Maatregel van terschnnl ziin toegelaten en als leidster, werkzaam mo- volledig bevoegde leer- Bestuur. Het bedrag van oDlianuari 1956noggeen gen zijn zij. die de bij de krachten. het wettel yk schoolgeld vfer iaren maar wel ten- wet vereiste akte van be- Wie zonder enige akte op wordt ln mindering ge- minste 3'- jaar oud waren kwaamheid bezitten 1 jan. 1955 als hoofdleidster bracht op de rijksvergoe- mogen op school blijven Per^1 janjiar^ jl.^ had.te- oMe^er^aan^en^klejiter- dlJfn^i(.®alar,||en' 8chool. voorlopig nog behoudt de be- geen voorschotten kunnen egdheid als zodanig verkrijgen op de wettellj- •rkzaam te zijn. Heeft ze ke vergoedingen en toch deze school 'reeds januari 1956 zijn uitgereikt echter in dit geval op 31 Inkomsten jzullen moge.i worden toege- kunnen worden gelijk ge- dec. 1955 minder dan laten kinderen, die de leef- steld met de nieuwe akten, dienstjaren of is ze d tijd van 34 jaar hebben be- Verwacht wordt dat dit o. nog beneden de reikt. Hiertoe moet dus meente zelf. Tal van predikanten (en ik behoor tot hen) gedenken met grote dankbaarheid wat ouderlingen en an dere gemeenteleden voor hen geweest zijn. Men denke aan Abraham Kuy- per en Pietje Baltus! We zyn als predikanten met onze ker- keraads- en andere gemeenteleden één gezin, verbonden door de band van het zelfde geloof en dezelfde liefde. In deze gemeenschap is de een tot steun voor de ander. Hier beweegt zich het leven het geloof ook in deze zin, dat de gemeente haar predikant draagt in haar voortdurende voorbede en haar daad- erkelijk geestelijk mede-leven. Natuurlijk is er ook de wijdere kring an heel de kerk. de collega's, de na burige gemeenten. En stellig zal deze of gene predikant wél eens behoefte heb- met een collega over zijn eigen geestelijke moeilijkheden te spreken, be hoefte aan zielszorg door een ander. Maar men reglementere hier niets. Voor te schrijven dat iedere predikant :h een zielszorger kiest is, dunkt te weinig en te veel. weinig, ómdat men op deze wijze toekomt aan datgene wat een pre dikant allereerst en allermeest nodig heeft. nl. het waarachtige geestelijk sa- ■leven, de beleving der geloofsge meenschap in de eigen gemeente. Men laat dat gebrek dat de grond is van stelijke nood bij predikanten onge- Te veel. omdat we hier gevaar lopen in het wettisch plichtmatige terecht te imen, dat niet te volbrengen is en <ch ook niet werkelijk helpt. In het geloof in Jezus Christus, die de opperste Herder en Zaligmaker zer zielen is, moeten we het wagen te veel voor te schrijven, maar iets over te laten aan het waarachtig gemeente leven, dat uit Hem is. Waar waarachtig geestelijk contact en belangstellende liefde is. daar is voort durende onopzettelijke, maar niet der krachtig werkzame zielszorg. Mensen en feiten Paus Plus. die acht talen vloeiend spreekt en ook nog wat afweet van een twaaltal andere. Is thans bezig Russisch te leren. Een woordvoerder van het vatlcaan zei, dat het niet in de bedoeling van de paus liet de Rus. sische taal volledig onder de knie te krijgen, maar dat hjj zich er wel een redelijke kennis van wil bemachtigen. Benoemingen .emd tot onderwUzer(es) as te Hardenberg de heer J. v. rkstede; Bethlehemschool (b Ti. de heer M. G Luimes t Van her- .en der stand werd gehouden, gangsbepalingen is nu nder dan 25 kleuters telt paald. dat de akten 5 hebben, zal er wel geen be zwaar tcger worden ge maakt, indien zij voorlopig zal geschieden met de dan vervalt de bevoegdheid op de oude voet voortgaan :ot dusver door de Vereni- op 1 jan 1963 Ze krijgt dus met het heffen van school- gin? van Onderwijzeressen 7 jaar tijd om alsnog een geld of bijdragen. Onder auspiciën van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap en ln samen werking met de Stichting voor licha melijke opvoeding. Spel en Sport in het jeugdwerk en de Commissie sport en spel In het r.k. Jeugdwerk wordt op 17 januari a.s. een studiedag be legd ln één der zalen van Artls te Am sterdam. Rector P. Boymans. natio naal sportadviseur van de Nederland se Katholieke Sportbond, werd bereid gevonden om 's morgens een Inlei ding te houden over het verschijnsel van de sport In onze samenleving, wel naar de positieve als naar de ne gatieve kanten bezien, 's Middags zal de heer N. G. Vlot, directeur van de Stichting voor lichamelijke opvoeding, vooral nader ingaan op de gebonden enquête. De toren van de Ned. Herv. kerk te Kootwykerbroek zal niet verdwljnei maar wordt gerestaureerd. De spit» zal een andere vorm krijgen cn rond om worden verzwaard met een enkel, steens muur. De oude kerk bij deze toren zal worden afgebroken en e een nieuw bedehuis voor ln de plaats komen. De aanbesteding hiervan is dezer dagen gehouden. Wat de toren betreft, zal de kerkvoogdij zich waar schijnlijk tot de gemeenteraad rich ten, met het verzoek, de restauratie te willen subsidiëren. Tussen de Egyptische regering en de ortodoxe christelijke Kopten van Egypte is een overeenstemming be reikt, die tegemoet komt aan de wen sen van de Koptische kerk. De kerk had geprotesteerd tegen het overdra gen van zekere rechtsbevoegdheden aan nationale gerechtshoven. De be treffende rechtsbevoegdheden zij hebben betrekking op huwelijk, echt scheiding, erfeniskwesties en derge lijke berustten vroeger bU „kop tische gerechtshoven". 'TOEN in Duitsland Hitier aan het bewind was gekomen en daar zijn barre dictatuur uitoefende, verscheen Amerika een boek onder de titel „Dat kan hier niet gebeuren"- De strekking van dit boek was in tussen: te doen uitkomen, dat de be dreiging van de democratie zich niet beperkte tot Duitsland, maar dat de democratie overal ter wereld en ook in Amerika gevaar kon lopen. Frankrijk is deze week naar de stembus gegaan en de uitslag heeft allerwegen schrik en ontsteltenis te weeggebracht. Wij willen hopen, dat ;t een heilzame schrik is. Toen de uitslag van de Franse ver- kiezingen bekend werd, moesten wij denken aan een woord van de Franse staatsrechtgeleerde Guizot, die ook op onze Groen van Prinsterer grote invloed heeft uitgeoefend: „Hoe meer ik er over denk, hoe meer ik over tuigd word, dat het grote kwaad in Frankrijk, het kwaad dat aan al zijn kwaad ten grondslag ligt, dat de rege ringen en de vrijheden, de waardigheid het geluk ondermijnt en verwoest, het kwaad is, dat ik bestrijd: de af goderij met de democratie". Wij weten niet, of wat tot de uit slag van de verkiezingen van deze week geleid heeft gebracht mag wor den onder het hoofd „afgoderij met de democratie". Onze indruk is, dat hier eer sprake is van een verschrik kelijke verwaarlozing van de demo cratie en daarom ook van een mis kenning van aard en karakter der democratie. q^ROUWENS, hoe vreemd het klin ken, moge, beide: afgoderij en verwaarlozing, liggen wel zowatin eikaars verlengde. Wie met de demo cratie afgoderij bedrijft, kan gaan menen, dat de democratie hem alles veroorlooft en tot alles in staat stelt. Maar democratie is niet iets om af goderij mee te bedrijven. Wat zij dan wel is? In hetzelfde Frankrijk, waarin deze week de democratie op zo zware proef is gesteld, kwamen enkele jaren gele den geleerden uit alle werelddelen bijeen om te zöeken naar een juiste omschrijving van het begrip demo cratie. Wij weten niet, of zij in dit pogen zijn geslaagd. Het zou ons niet verbazen, wanneer dat niet het geval geweest. Democratie is een gezindheid. In Engeland zegt men: „Democracy is a state of mind"- En daaruit kan al blijken, dat democratie afhankelijk is wat mensen er van maken. Demo cratie is een levensvorm. In Frankrijk heeft nu een grote overwinning behaald een man, die nauwelijks serieus is genomen en over wie miljoenen zich hebben vrolijk ge maakt. Misschien denken wij wel: zo iets kan hier niet gebeuren. Intussen, wij hebben ze ook gehad: onze „Had- lar's", een Van Burink, een Ter Hall, een Coremans. Ook wij in ons land hebben een tijd gekend, en het is nog niet eens lang geleden, waarvan Colijn moest schrijven: „De democratie, instede van voort te schrijden van overwinning tot over winning, bevindt zich op een orde loze terugtocht". de. 12 maat. 14 voegwoord. 15 telwoord. 18 struisvogel. 19 land. 20 steen, 21 gek heid maken Vertikaal: t Vogel. 3 kommervolle om standigheden. 4 maanstand. 5 drietal 7 het visnet inhalen. 8 bult. 9 onvrucht baar. 10 dier. 13 masker. 16 maatstaf. 17 telwoord, 20 klas. OPLOSSING PUZZLE NO. 306 Horlsontaal: 1 Corrupt. 7 slop. 8 kam. 10 tuk 12 Leo. 13 eb. 14 gemeen. 16 pot 17 portée. 19 de, 20 EU. 21 pon lied. 24 eksters I Club. 2 ook, 3 R P4 uk. 3 palet. 4 tree. stempel 9 nonsene. 11 peper 14 gat. 15 moe. 16 kriek, 18 oiif. 19 dons. 21 per. 23 ds 24 26. „Zei u dat dokter Letheny dood is?" vroeg ik. De woorden kwamen er met die eigenaar dige moeite uit. die je ondervindt als je droomt. „Hij is dood," antwoordde hij ernstig. ,,Nee nee Zegt u mij hoe hij aan zijn eind 13 gekomen." „Weet u wel zeker dat u ertegen kunt? In elk geval moet u het toch te horen krijgen." „Ga voort," zeide ik, moed vattende. „Hij is al meer dan twaalf uur dood. Hij was in die kast in kamer 18 Hij hield weer op, keek weifelend naar mij, maar toen ik een ver schrikt gebaar maakte, ging hij voort: „hij had een of andere slag gekregen. Daardoor was zijn schedel ingeslagen. Hij moet dadelijk dood zijn geweest." „Wacht u even." Ik stond op en liep naar het raam toe. staarde met ogen. die niets zagen, naar het van regen druipende landschap, merk te dat mijn handpalmen pijn deden van de druk van mijn nagels erin, deed ze open en klemde ze telkens weer dicht en keerde mij om en zag O'Leary in het gezicht. Het was waar dat ik niet bijzonder gesteld op dokter Letheny geweest was maar ik had dikwijls aan zijn zijde gewerkt ..Hoort u eens. zuster Keate," betuigde Lance O'Leary jongensachtig. ..het spijt mij vreselijk dat ik het zo ruwweg gezegd heb Maar u be grijpt dat ik moest weten, of het iets nieuws voor u was. U begrijpt dat iemand die kastdeur op slot moet gedaan hebben. En in mijn vak verdenken wij alles iedereen tot de mu ren toe." Ik was te nevig ontsteld om verontwaardigd te zijn over het weinig complimenteuze dat m zijn verklaring la? opgesloten Na een ogenblik ging hij voort: „Er is nu niets meer waarmee u mij behulpzaam kunt zijn.' zeide hij ..Wij hebben vanmiddag het lijk van dokter Letheny gevonden toen wij de kast- het deur van haar hengsels lichtten. Ik heb dadelijk alles onderzocht, de brancaid laten Komen en nu kan de kamer schoongemaakt en weer gebruikt worden. Het enige wat u nog aan a! die narigheid zal herinneren is, hoop /K. dat ik hier waarschijnlijk nog een paar da- ?en of langer rond zal lopen. Dit hangt af van net geluk dat ik heb." Hij glimlachte weer. Blijkbaar deed hij zijn best om zoveel mogelijk consideratie te gebruiken en ik begon hem aar dig te vinden. „Natuurlijk zal de lijkschouwer zijn verhoor moeten houden, maar dat is niets dan een formaliteit, en daar behoeft u zich niet over te agiteren Nu heb ik niets meer, merci, zuster Keate. Kunt u niet wat gaan rusten? Hebt u vannacht weer dienst?" ..Ja." antwoordde ik op de laatste vraag. ..Mijnheer O'Leary. hebt u enig idee wie wie het gedaan kan hebben?" Zijn gezicht werd dadelijk strakker. „Neen." zei hij eenvoudig ..Wilt u mij helpen daarachter te komen?" „Ja." zeide ik peinzend ..Het is niets anders dan rechtvaardig en billijk om dat te doen." .Ik dank u voor uw toezegging Hij keek op recht. ..Het zal u misschien interesseren te we ten dat u mij al tot hulp bent geweest." „Tot hulp geweest! Hoe? Wat ik u verteld heb. betekende niets „Ik spreek u nog wel. zuster Keate A propos, ik laat vanavond hier een paar agenten. Dat kan sommige zenuwen in het ziekenhuis tot rust hel-, pen brengen." Hij deed de deur open en voor ik het wist, was hij al in de grote gang, terwijl mijn vraag nog altijd niet beantwoord was. Ik voelde mij nog altijd van streek en slap van de schrik, en het was een geluk dat de toe stand vereiste dat er gehandeld werd. Dit was de enige goede kant van die vreselijke dag' Wij hadden het allemaal zo druk, dat wij weinig tijd voor {ïiekeren hadden. Het bericht was voor de verpleegsters natuur lijk niet stil te houden, ofschoon ik hoop had dat wij het voor de patiënten konden verheimelij ken, van wie velen rechtstreeks door dr. Letheny behandeld waren. En dan was Corole er nog de burgerlijke beleefdheid eiste dat ik naar haar toe ging. Tk griste de regenjas van de een of ander de kapstok bij de hoofddeur en sloeg de gang naar de zuidelijke vleugel in. met het voorne men om de deur op het Zuiden uit te glippen en dan het pad naar het huisje van Corole te vol gen, daar dat veel nader was. In de gang kwam ik dr. Balman tegen. „Ik heb het gehoord," zei ik kort. „Ik ga Coro le opzoeken." Hij knikte. „Op het verzoek van het bestuur zal ik de plaats van dokter Letheny innemen tijdelijk althans. Ik heb daareven een vergadering van het gehele verplegend personeel bijeengeroepen, zuster. U was met O'Leary in conferentie, dus n«to ik u niet gestoord." „Ik heb hun verteld, hoe de toestand was, last gegeven, dat de patiënten het niet te horen krij gen, de opleidingscursussen voor enkele dagen geschorst en het aantal zusters dat in de ver schillende vleugels en ziekenzalen dienst doet, verdubbeld, tot wij de gang van het werk defini tief kunnen regelen. Ik merk, dat J. meisjes ze nuwachtig zijn, wanneer zij alleen zijn." Wordt vervolgd) 'yERSTANDlG doen wij, aan al deze dingen nog eens goed te denken. De democratie is een zaak, die wij ernstig moeten riemen en waarmee wij ook ernst moeten maken. Want ook voor ons Is de democratie behalve een gave een opgave. En daarom behoren wij ons allen in deze dagen de vraag voor te leggen: een democratie kan iets prachtigs zijn, maar zjjn wij er ook werkelijk altijd weer op uit, van de democratie iets behoorlijks te maken? Niet, dat voor ons een democratie nu maar de laatste en de hoogste wijsheid is- In zijn scherpe maar bijna altyd rake ironie heeft Churchill eens gezegd: „Democracy is the worst possible form of government, except all the others which have been tried" (democratie is de slechtst mo gelijke regeringsvorm, met uitzonde ring van alle andere die geprobeerd zijn). Wij mensen mopperen nogal eens graag en ook daarvoor biedt de de mocratie voldoende levensruimte. Maar om het te zeggen met de woor den, die wij eens optekenden van een Amerikaan: „In een democratie wordt veel geklaagd en weinig geleden; in een dictatuur wordt veel geleden en weinig geklaagd". En om het te zeggen in de woorden uit het bekende Herderlijk Schrijven van de Synode der Nederlands Her vormde Kerk: „Hoewel«rechtsstaat en democratie voor ons niet hoogste en laatste waarden moeten zijn, achten wij het niettemin de opdracht der Kerk, op de bres te staan voor de verdediging en handhaving van een staatsinrichting, waarin een recht, dat ook voor de staat van volstrekte gel digheid is, een garantie vormt voor de gelijkgerechtigheid van de burgers en voor hun geestelijke vrijheid".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2