l!ü
ETHERGOLVEN
KV P-commissie stelt bouw
voor van satelliet-dorpen
Nauwe samenwerking nodig van
wijsbegeerte en theologie
Kerkelijk grootboek van Ned. Herv.
Kerk voorziet in behoefte
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
Haar is de ootmoed
Geref. svnode over de verschraling
van het geestelijk leven
Een vermanend schrijven aan de kerkeraden
over schuldbesef en prediking
(Vin ome kerknleuwsredacteurt
Nur aanleiding van klachten
over verschraling van iet geestelijk le
ven en gebrek en aekerheid des geloof*,
over het ontbreken van het ontdekkende
element In de prediking en het geml*
aan kerkelijk besef heeft de generale
synode der Gereformeerde Kerken te
Leeuwarden depntatrn benoemd met
de opdracht te trachten ilch een oor
deel te vormen over de vraag, hoe het
over het algemeen met het geestelijk
leven en het kerkelijk besef in de ker
ken ia gesteld.
De synode meende echter reeds nu
enige punten onder dc aandacht van
de kerkeraden te moeten brengen en
richtte ilch met een vermanend schrij
ven tot de kerkelijke vergaderingen.
In de eerste plaats stelt de synode
de vraag, of de dienst der gebeden in
de samenkomsten dei kerk van zondag
tot zondag wel regelmatig, diep en con
creet in de persoonlijke en kerkelijke
zonden afdaalt, zodat de gemeente tel
kens in oprechte droefheid, haar schuld
en vervloeking bedenkt er. zich voor
God verootmoedigt. Leeft onder ons. zo
vraagt de «ynode zich af. nog wel
krachtig de geest van de ootmoed, die
onze vaderen blijkens het formulier
gebed, zondags voor de predikatie er
toe bewoog, gedurig voor jie eeuwige
Het offer bij uitnemendheid dat de
kerk ook in haar eredienst haar God
kan brengen, bestaat nog altijd in een
verbroken geest en een verbrijzeld
hart Het leidt noodzakelijk tot ver
vlakking van het geestelijk leven en
doet een der voornaamste wortels ver-
her-
.en
der
In het Geref. Jeugdcentrum De Witte Hel
te Hul* ter Helde, op de zevende con-
- ferentie voor Calvinistische studenten,
onder auspiciën van het Centraal Co
mité van A R. kiesverenigingen, geor
ganiseerd door de Arjos, refereert vrij
dagmiddag dr. S. van der Linde, lector
aan de rijksuniversiteit te Utrecht, over
het herderlijk schrijven der Ned. Herv.
kerk en het mandement van het Ned.
episcopaat. Zaterdagmorgen worden
vraagstukken besproken uit de practi-
ache politiek, waartoe een aantal des
kundigen aanwezig zal z|Jn.
De apostel Mattheus la benoemd tot be
schermheilige van de boekhouders, so
wordt uit Vaticaanstad gemeld. De apos
tel rou zelf boekhouder zUn geweest,
voordat h(J een volgeling werd van
Aartsbisschop Makarloa. de lejder van
de beweging op Cyprus voor aanslui
ting bij Griekenland, heeft zondag
In een kerk te Nicosia duizenden
Cyprioten toegesproken. Volgens de
aartsbisschop werd Cyprus veranderd
In één ..reusachtig concentratiekamp".
Toen Makarlo* op het punt stond zich
van zijn zetel te verheffen, om zlcb
naar het altaar te begeven, daalden
plotseling pamfletten van de Eoka.
de Cyprische verzetsbeweging, vanaf
het halkon omlaag. De pamfletten be
vatten een nieuwjaarsboodschap van
de leider Dlghenls. waarin tot verzet
tegen de Brlttsen wordt aangespoord.
Gouverneur Hmrding dringt aan op een
vreedzame regeling.
sterven als de schuldbelijdenis den
Here wordt onhouden. De ambtelijke
dienzt des Woords is ons voor alle
dingen geschonken als de bediening
der verzoening en de synode stelt de
klemmende vraag of deze waarheid
in elke preek wel in voldoende mate
op de voorgrond en in het middelpunt
Wekt de prediking op grond
de gelovigen op tot ee
liefde en gehoorzaamheid
verzoening
del
Gods aangezicht? Worden wij bij elke
preek gedreven, zowel door profetische
ernst als door priesterlijke liefde om
de zielen aanhoudend en dringend te
noden tot het heil des Heren en bid
den w»j hartstochtelijk met hen:
u met God verzoenen?
Ook wordt gewezen op de catechese
en de pastorale zorg van de dienaren
des Woords en van de andere ambts
dragers en de vraag wordt voorgelegd
of op het huisbezoek geregeld en
stig de persoonlijke vraag: Wat is
enige troost in leven en sterven?
de harten wordt gelegd.
Zijn alle ambten doende de leden der
kerk in deze ontzaglijke tijd
ingewikkelde vraagstukken en velerlei
verwarring de door God gewilde weg
wijzen en hen op te wekken het leven
zo in te richten, dat het voor ieder
duidelijk is. dat wij de toekomst des
Heren met verlangen tegemoet zien.
wordt verder gevraagd.
Met sterke aandrang verzoekt de sy
node deze vragen in kerkeraads-
^ere kerkelijke vergaderingen
orde te stellen, omdat het leven der
kerk hier op het spel staat.
Het schrijven besluit met de bede.
dat de Heilige Geest Zijn licht moge
schenken om de Here Jezus Christus
steeds beter te leren kennen
kerk niet te beoordelen naar menselijke
maatstaf, maar haar te zien met nel
oog, waarmee God haar ziet en keurt
..Hij ontferme zier over ons en bekwame
ons tot de vernieuwing en de oprechte
terugkeer tot Hem. Die wij allen
dag tot dag nodig hebben."
Het schrijven werd ondertekend door
het mode ra men der svnode ds C. v d
Woude. praeses. ds P. N. Kruyswijk.
assessor, ds H. W. H van Andel.
Ie scriba en dr. L. ten Kate, 2e scriba.
Pauselijke encycliek over
gewijde muziek
Paus Pius XII heeft in een encycliek
aan alle r.k. bisschoppen ter wereld be
paald. dat slechts aan musici ..met een
krachtig geloof' kan worden toegestaan
muziek te componeren, die in r.k. kei
zal worden gespeeld.
De paus betoogt, dat de karaktertrekken
van gewijde muziek heiligheid, pas
sende vorm en universaliteit ten volle
tot haar recht komen in de Gregoriaanse
zang. die de kerk altijd nauw verbonden
wil zien met de Latijnse woorden va
heilige liturgie. Het feit. dat bij uitzonde
ring de moedertaal is toegestaan, doet
niets af aan de regel, dat de woorden,
welke tot de eigenlijke liturgie behoren,
niet in de moedertaal moeten worden ge
zongen. aldus de paus.
De Gregoriaanse zang. waarmee de
vroege kerkmuziek wordt bedoeld, is ge
noemd naar paus Gregorius de Grote
(590 tot 604).
De paus beveelt het zingen van popu
laire godsdienstige gezangen warm aan
en sprak zich ook uit voor net zingen door
missionarissen, „daar dit het evangelisatie
werk op krachtdadige wijze bevordert".
DINSDAG S JANUAI
9 00 Gym
9.18 Gr»
Mor-
i «axofoon; 11.30 Sopr en p
11 80 Gram: 13 00 Promenade ork; 1230
Land- en tuinb meded. 12 33 Promenade ork,
13 00 Nwa; 13 18 Meded of gram; 13.20 Lichte
mux, 13 83 Beur*ber; 14.00 ..Het schoolleven
80 jaar geleden", eau»: 14 30 Radio
- m ork: 18.00 V d vrouw: 13 30 Piano
recital. 16 00 Gram; 16 30 V d Jeugd: 17.2(
..Da dierenwereld en wij", eau»; 17.30 Jazz-
mur: 18.00 Nwa; 118 Pianospel; 130 RVU
dr Ir H L Muller De automatisering Ir
Eer»te lazing: ,J3« technische
Phllhai
Puzzel
Kruiswoordraadsel
PUZZLE No. 303.
Horizontaal: 1. Muziekinstrument. 4
aanw. voornaamwoord. 8. oppervlakte-
maat, 10. aanw voornaamwoord; 11
dichtbij; 12. kledingstuk; 14. voegwoord;
15. zweep; 17. gezwollen taal; 20. voor-
letsel. 21. wilde haver; 22. zangnoot; 23.
delfstof; 25. strik; 26. inkeping; 27. vuist
handschoen.
Vertikaal: 1. Lichaamsdeel; 2 vogel; 3.
zangnoot. 5. en dergelijke; 6. nihil; 7. een
maal; 9 raamscherm; 12 dans: 13. drank;
18. traptapijt: 17. vissoort; 18 dier; 19 da-
ÜJkse brieven; 22. mager; 24. dierenroep.
25. bergplaats.
zijde": 19 00 V d kleuter»; 19 05 Paris
parle; 19.10 Amateurprogr: 19.48 Fllmpraatje.
20.00 Nw», 20.05 Gevar progr; 21.40 De Ant
woordman; 21.53 .Mag Ik mij even voor
stellen? Mijn naam I» Cox!", hoorap; 22.25
Bas en piano; 22 55 ,.Ik geloof, dat
23.00 Nwa: 23.13 New York calling;
Act of gram; 23.30-34.00 Gram.
weerteer; S I
kind. 10 13 Gra
KRO: 7.00 Nws;
oed en liturg kal.
I Gram; 9 00 V d
10.00 V d
"0 V d
luis
tert caus; zz.uu Angelus; lï.ra Oram; 12.15
V d boeren: 12.30 Land- en tulnb meded.
12.33 Planoduo; 13.00 Nws en kath nws;
13.30 Metropole ork en solist; 14.00 Frs
muz; 14 30 Gram. 15.10
0 Sopr en
w: 16 00 V
sen: 17.45 Regerlngrultz
Lampa De Nederlar'
Jeugd; 18» Sportpr
19.00 Nwa; 19.10 Gri
der Boeken; 19 30 Gr»
Verslag schaakwedstrijd. 23 20-24.00
Engeland. BBC Hoi
100 Lichte muz; 12 45 Klankb; 13.00 Grs
d arb: 13 53 Weerteer; 14
14 58 Ork conc
17 15 Klankb
d kind;
1335
43 Rhythm mi
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Alle dingen nieuw 1 Rapport met twintig voorstellen
Toelage tijdens opleiding van
I Dat uur nul van 31 december
op 1 januari doet ons iets.
brengt ons in een stemming van
„laten we Het eens opnieuw pro-
beren" We zijn echt bezield van
goede voornemens. We willen
onze verhouding tot de medemens
echt en oprecht verbeteren. We
zijn vol goede
Beroepen; door de generale synode
n op te treden als koopvaardijpredi-
kant te Amsterdam en secretaris van
de Zeemansraad L Bodaar, te Dor
drecht.
Aangenomen, naar Leiden als predi
kant van het werk onder Oosterse stu
denten kand. H. R. Blankesteyn te
Utrecht; naar Rekken vicaris W. Jans
sen te Amsterdam-W,
GEREF. KERKEN
Knijpe kand. W. J.
CHR. GEREF. KERKEN
Driebergen G. Blom
EVANG. LUTH. KERK
GEREF. GEMEENTEN
bedoelingen
r
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
straks is het wéér
nieuwjaar en be
ginnen we over
nieuw!
Sla op deze
dag Gods Woord
open: in het
laatste hoofdstuk
van het laatste
Bijbelboek spreekt God over „oud
en nieuw". Daar gaat het niet
over de verhouding tussen mensen
maar over de verhouding tussen
mensen en God. „Ik zal hem een
God zijn en hij zal mij een zoon
zijn", staat er. Want „de eerste
dingen zijn voorbijgegaan". God
maakt alle dingen nieuw.
Wat zullen wij u wensen bij het
intreden van dit „nieuwe" jaar.'
Dit: dat ge deel zult hebben aan
GODS nieuwjaar. Voor eeuwig!
bouwvakarbeiders
Prof. dr. H. Dooyeweerd:
(Van onze Amsterdamse correspondent)
In de jaarvergadering van de Vereni
ging voor Calvinistische Wijsbegeerte,
die hedenmiddag onder voorzitterschap
van prof. dr. D. H. Th. Vollenhoven te
Amsterdam Is aangevangen, heeft prof.
dr. H. Dooyeweerd gesproken over. De
verhouding van theologie en wfjsbegeer-
Het probleem van de Christelijke wijs
begeerte. aldus spr.. is ten nauwste ver
bonden met dat inzake haar verhouding
tot de Christelijke theologie.
In de geschiedenis van het Christelijk
denken is dit probleem veelszins gedron
gen in het kader van een onaanvaardbaar
dilemma.
1. Of wel de wijsbegeerte mist auto
nomie tegenover de goddelijke Woord-
openbaring en dan heeft ze zien te
voegen in het theologisch kader, omdat
alleen de theologie de Woordopenbaring
Gods tot voorwerp van onderzoek heeft.
2 Of wel de wijsbegeerte heeft auto
nomie op het natuurlijk gebied der
kennis en dan is een Christelijke wijs-
begeerte „nmnjslijk. Zij kan dan
slechts hulpdiensten verlenen aan de
theologie, die zelf uit het bovennatuur
lijk licht der Openbaring haar kennis
heeft te putten.
In dit dilemma, vervolgde spr., mist
men een behoorlijke onderscheiding tus
sen de religie als de centrale sfeer van
het menselijk leven èn de geloofsfunctie
geloofsfunctie als zodanig tot de gescha
pen menselijke' natuur behoort en aoor
de zondeval slechts in afvallige richting
werkzaam is. Functie, norm, inhoud en
richting van het geloof dienen scherp te
worden onderscheiden.
Ten slotte mist men hier een duidelijke
onderscheiding tussen de dogmatische
theologie en de leer der kerk. Spr. zette
uiteen, dat de genoemde geloofsfunctie
steeds op de goddelijke Openbaring is
betrokken. De Openbaring is een centrale
geestelijke drijfkracht,'die door de wer
king van de Heilige Geest het hart van
ons bestaan aangrijpt. Als zodanig is zij
noodzakelijk vóór-onderstelling en uit
gangspunt van alle Christelijk denken.
Haar Bijbelse voor-onderstellingen ont
leent de Christelijke wijsbegeerte niet
aan de theologie, maar rechtstreeks aan
het centrale grondmotief van de Bijbel.
Dit heeft ook de theologie te beheersen,
zal zij zich. ondanks alle formele recht
zinnigheid. niet op gevaarlijke dwaal
wegen begeven.
EEN K.V.P.-commissie, indertijd
1 ingesteld speciaal met de op
dracht. wegen aan te geven om
te komen tot een opvoering van
de bouwproduktie is met haar
rapport gereed gekomen.
De commissie beveelt een 20-tai
maatregelen aan, waarvan we
hieronder de belangrijkste laten
volgen.
Instelling van een bouwkundig
nomisch instituut (eventueel met O'
heidssteuni ter bestudering van de
buiging der woningbouw m industr
normalisatie en standaardisatie, dus ver
eenvoudiging van typen en toepassing
van geprefabriceerde grote bouwonder
delen en daarmee samenhangend krach
tige bevordering van de continu-pro-
Stichting
dustriële grondslag, uitge'
ticulieren onder toezicht
heid.
Bouw van houtrijke woningen en daar
toe aanpassing van bouwvoorschriften.
In de zomermaanden moet langer ge
werkt worden en er moet eens een fis
cale stimulans komen ter aanmoediging.
Voorts tegemoetkomingen voor noodza
kelijke voorzieningen bij onwerkbaar
weer en een hardheidtoeslag aan de werk-
De adspirant-bouwvakarbeiders die
nen een toelage te krijgen tijdens de op-
leidingstijd. zowel aan ambachtsschool
als in het leerlingenstelsel als op de
Rijks werkplaatsen.
Er moet vrijstelling komen van mili
taire dienst voor bouwvakarbeiders; de
grensarbeiders moeten teruggewonnen
worden en zij, di enaar een andere be
drijfstak overgingen moeten naar d<
bouwvakken teruggelokt worden.
De theologie als wetenschap heeft al
tijd ook wijsgerige voor-onderstellingen,
die zij veelzins aan de Griekse en in de
moderne tijd aan de humanistische wijs
begeerte heeft ontleend. Deze niet-Chris-
telijke vooronderstellingen hebben vaak
de theologische exegese beïnvloed. Hier
door kregen onschriftuurlijke religieuze
grondmotieven invloed op de verklaring
der teksten en op de dogmatische bezin
ning. j
Daarom, zo besloot de hoogleraar zijn
doorwrocht betoog, is een reformatie van
deze wijsgerige vooronderstellingen nood
zakelijk. De theologie dient daartoe in
nauwe wederkerige samenwerking met
de reformatorisch-Christelijke wijsbe
geerte te komen.
Men schrijft ons
Hervormde zijde;
Nationale Schuld staan
nog steeds belangrijke
bedragen ingeschreve
van kerkvoog-
diaconieën der
ten
Zoveel mogelijk kerkegeld
voor kerkeiverk
ook door
dijen
eigen leven dan tegenwoor- lijke behoeften zijn veel
ze instelling, die wil bevor
deren. dat „kerkegeld voor
kerkewerk" zal worden be
stemd. Reeds werd een be
drag van J 1.700.000.- inge
schreven (w.
particulieren).
Het is geblekendat dat
het kerkelijk Grootboek
in een behoefte voorziet
en wel uit de vele ver
zoeken om geldleningen
bijna steeds voor nieuw
bouw van kerkelijke ge-
Ned. Herv. Kerk, die dit dig het geval is; centrale gelden nodig. Steden
in het verleden voor hun kassen hebben trouwens snel groeiende dorpen moe-
in nei\ er lenen voor nun ?;efds weinig svmpa_ ten kerken en w"-jkgebou.
te beleggen gelden de thie bij zeer velen. Denk wen bijbouwen, terwijl ook bouwen. De vreugde
meest veilige mogelijk- sIechtg ♦«- -j- m-s
heid achtten. En stond
het geld eenmaal op het kantstractementen. die jaardenzorg
Grootboek d.n l.-t mrn "'""ft?1' D, situ.ti. I, du,
da.r ni.ti. ,l.an. v_ande "n.ncic- overtreffen
dit feit wordt echter ge
temperd doordat in toe
nemende mate de aan
vragen om leningen het
bedrag der inschrijvingen
Men kan er niet onmid
dellijk over beschikken;
de zo belegde gelden
werden hij een kastekort
niet aangesprokei
zelfstandigheid
der kerkelijke instellingen te- Nog méér moet
[jden zijn ver- jj? d^aa^de^Ne-" Gro°tboek en de mod
derlanden, door middel
len, die het biedt, gaan
kerkvoog- 2V>'en"TpTöc'ent'~nschrlj- leven in de belangstelling
dijen en de diacomën vingen op het Grootboek vooral van die gemeenten,
minder prijs zouden stellen der Ned. Werkelijke die grotere of kleinere
T m? h8.®meentelijke zelf- Schuld, terwijl anderzijds bedragen ingeschreven
Het gevaar *»•»_-—
(dat
even wordt geleend, ter- e'sen van de tijd is het b v. ken. pastorieën,
will mpn later oron bn« onmogelijk. dat iedere klei- voor bejaarden - -
wijl iucii lai.r geen Kans ne of middelgrote gemeen- veel hogere rente kapitalen verstrekt leningen
ziet om het weer op de te oen eigen Tehuis voor moeten lenen van derden een looptijd
bank brengen I ba...., ST^SSTmÏÏÏ
dan met zo gauw; alle- streeksgewijs kan dit in de
m..l redenen Hat menige nweite gevallen heal goad AANGEZIEN op daza
en doelmatig. ze jaarlijks ongen
kerkvoogdij en heel wat zeer belangrijke bedragen
diaconieën, die bezit te \T^ SLAAT de handen voor de kerk en haar ar-
('t ineen en dient geza- beid verloren gaan, heeft
melijk een kapitaal op ta- de Generale Financiële
fel te leggen. Heeft men Raad der Ned. Herv. kerk naar
-iet of in onvoldoende verleden jaar in September menwerkina
dan moet men lenin- het „Grootboek der Ned. -- 9'
gen sluiten. Heeft men gel- Herv. kerk" in het leven
den op het Grootboek, dan geroepen en vestigt zij
i interen fj*£dlgh'idH.r D^.ni«tS v"*le kerkvoogdijen. diaco- hebbe'n staan op'hêtGroot-
i -. i leeft minder geïsoleerd meen en instellingen voor hfiph. ap- i\r w c
het kapitaal dan voorheen Gelet op de de bouw van nieuwe ker-
- tehuizen Het kerkelVk Groot-
tegen hoek geeft 3Y* pet rente,
HPP normaal
deze nieuwbouw te be- 30 jaar; aflossing steeds
a pari; geen koersrisico,
terwijl de Ned. Herv. Kerk
jaarlijks ongemerkt ten volle garant blijft
'mm voor de ingeschreven
gelden.
beheren hebben, destijds
„het Grootboek" de
meest ideale instelling
vonden.
Hier wordt dus gestreefd
waardoor
allen gediend worden, zo
dat geen gelden der Kerk
Het gehele woningbouwcontingent
moet direct aan de gemeenten worden
toegewezen Aan dc gemeenten waai
waar achteraf nog bouwpotentieel be
schikbaar blijkt te zijn. dient een extra
contingent te worden toegewezen.
Door decentralisatie moet er een gro
tere invloed komen van producent en
consument, bij een afnemende invloed
van de overheid.
Om op grote schaal te komen tot ge
mechaniseerde bouwmethoden voor klei-
bedrijven moet een op verhuur ge
richt machinepark gesticht worden, zc
nodig met overheidssteun.
Aan het slot van haar rapport spreken
de commissieleden als hun mening uit,
dat vrijwel geen produkt van onze in
dustriële tijd zo samengesteld en ge
compliceerd is als het produkt wonin
gen en het behoort tot de onmogelijk
heid op korte termijn de voorwaarden
te scheppen welke voor een sprongs
gewijze vergroting van de produktie
noodzakelijk zijn.
Onredelijke en ongerechtvaardigde ori-
tiek op het bedrijfsleven of verantwoor-
woordelijke gezagsdragers, omdat zij
dit verlossend woord niet hebben kun
nen spreken zijn uitingen van een nega
tieve houding welke de oplossing var
het vraagstuk eer schaden dan bevor
deren. Zo min als het bedrijfsleven of
de regering dit woord heeft kunnen
spreken, mag dit van de commissie
worden verwacht.
Zij is echter van oordeel, dat naast het
vele dat tot dusverre is en dat nog zal
worden gedaan, de overheid en het
bedrijfsleven en alle anderen die recht
streeks met de oplossing van het vraag
stuk doende zijn, aanspraak moge
moeten kunnen maken op de mede
king en de bereidheid tot het brengen
van persoonlijke offers van het gehele
Nederlandse volk.
Nieuwjaarstoespraak
door dr. Drees
Minister-president dr. W. Drees
heeft op oudejaarsavond voor de
radio gesproken tot de Nederlan
ders in het land en nieuwjaars
morgen tot de landgenoten in den
vreemde. Bij de terugblik op he'
oude jaar kon dr. Drees gewagen
van veel goede dingen: de nieuwe
rechtsorde van het Koninkrijk,
het Koninklijk bezoek aan Suri
name en de Nederlandse Antillen,
de versterking van onze interna
tionale positie, en de ongekende
bedrijvigheid op allerlei gebied.
Het tekort aan arbeidskrachten, de
woningnood, de spanningen in de we
reld vormden echter de duistere kan
ten van het vervlogen jaar.
Een teleurstelling noemde -dr. Drees
het feit, dat de tegenstellingen in
land in de loop van de tien jaren
de bevrijding scherper zijn geworden.
Toch hoeven wij ook hierover verge
leken bij andere volken niet al te pes
simistisch te zijn.
Tot de Nederlanders in den vreemde
wees de minister-president in zijn
nieuwjaarsboodschap speciaal op hun
waardevolle taak voor ons land in het
buitenland: de intensieve ring van het
internationaal verkeer. Tenslotte wens
te dr. Drees hen allen „weer als zc
vaak door de wereldomroep in eer
band verenigd" van harte een geze
gend jaar toe.
Bemiddeling bij
echtscheiding
De Indonesische regering zal haai
goede diensten verlenen bij het door
mevrouw Fatmawati Soekarno inge
diende verzoek tot echtscheiding. Dc
eerste vice-premier Djanmshmadi er
de minister voor godsdienstzaken, K
H. Iljas. zijn door het kabinet aange
wezen om deze kwestie af te hande
len. Het punt van uitgang zal zijn, dat
volgens de Islam in geval van onenig
heid tussen man en vrouw, getracht
dient te worden hen te verzoenen.
Personalia
De Grieks-orthodoxe patriarch van
Heilige Land, Thimotheus Thenelis, ls
Zaterdag 78 jaar oud in de Jordaanse
sector van Jeruzalem overleden.
Ds. C. Balke, Ned. Herv. predikant te
Schoonrewoerd, zal als miss. predi
kant door de Geref. Zendingsbond
In de Ned. Herv. kerk worden uitge
zonden, nu zijn uitreisvisum is afge
komen. Ds. Balke zal worden uitge
zonden door de gemeente van Leer
dam, waar hü Donderdagavond
Januari zal worden bevestigd door
ds. A. Meijers. Herv. predikant
Utrecht, voorzitter van de Geref,
Zendingsbond en ds. L. Kievit, Herv.
predikant te Woerden, die dc bcvestt-
glngspredikatle zal houden. Op Nieuw
jaarsdag nam ds. Balke fsrhe 1 van
dc gemeente van Schoonrewoerd.
17 43 Cau»; 18.00
'.9,00 Nwa; 19 15 V d boei
19 30 Lichte muz; 20 00 Gevar
Klankb met muz; 21.30 Gevar
22 15 C»u**rteén; 22 45
33 30 Cau»; 23 50 Gram; 24.00 1
0 08—0.13 Koenen
reland. BBC Licht Pro(ra
13 00 Schot* ork; 14 00
ipel: 10
Dale» Dagb;
-ikaan.e mur; 1 .Yi Llchti
ren, 19 30 Caus; 19.45 Hoor-
en Journ. 20.25 Sport; 20 30
- progi
24.00
19.00
30.00 Nwi
e a go'" 21 OO Gevar progr; 21.30
<p; 23.00 Sportrep; 22 30 Verz progr;
Nw*. 23.13 Act; 2320 Jazzmu;
Voordr; o 15 Danamuz: 0 45 Progr
50 Weerber en politieber; 0.35—1.00 I
Rnu.el, 124 m 11 45 Gram. 12 15 PIl
KI. 12 30 Weerber; 12 34 Pianospel. 13
13.10 Tulnb kron; 13.15 Gram
Zang en plano. 15 30 Gram. 16 00 K-
16 02 Orgelspel; 16 30 Gram; 17 00
17.10 Pianorecital. 17.45 Boekbe*pr; 18 00 V
Jeugd; 1830 V d sold: 19.00 Nwa: 19.40
am; 19 50 Syndicale kron; 20.00 V r
vrouw; 3100 Omr ork en sol: 22 00 Nwa
22 15 Documentaire: 22 59-23 00 Nw*
Brutaal. 484 m 12 00 Gram: 13 00 Nw*
i 15 Lichte muz; 14 00 Gram; 14 15 ..L'At
ntlde". np«ra1605 Lichte muz; :7 0.
w»; 17 15 Verz progr. 1830 Gram. 1930
Nw*. 20.00 Gevar progr: 22 00 Nw*: 22
Moderne mui: 22 55 Nw*
BBC ultx. voor Nederland 17 45—16.15 N
eüen van de dag. Vraaggespr met on.
iisterair* Boeken en «chrljver». (Op 224
22.
Er stond op dat ogenblik een man in de open
deur, van wie ik niets gewaar werd dan een
paar buitengewoon heldere grijze ogen; later
nam ik waar dat hij slank on niet erg lang
was. dat zijn grijze pak goed gesneden was, zijn
grijze sokken van dikke zijde waren en er een
klein rood draadje doorgeweven was, zijn das
keurig gestrikt en zorgvuldig gekozen was, zijn
gezicht glad geschoren. Hij had een fijn. scherp
gesneden gezicht en hij had iets welgestelds en
verzorgds over zich. Ik begreep dadelijk dat dit
Lance O'Leary was.
,,Ik ben zuster Keate," antwoordde ik.
„Ik ben Lance O'Leary." zei hij (het was over
bodig. maar hij kon dat niet weten); ..ik zou U
graag even spreken als U tijd hebt. Wilt U met
mij naar de spreekkamer gaan ik denk. dat
wij daar ongestoord kunnen praten."
Daar ik een vrouw met wilskracht ben. was
ik van plan geweest die detective, die ieder
een als zo'n merkwaardigheid beschouwde, flink
aan te pakken, maar ik merkte dat ik alras zo
gedwee als een lam naast hem liep: en toen
wij eenmaal in de grote spreekkamer achter de
gesloten deur waren, ging ik even berustend op
een stoel tegenover hem zitten alsof er niet dui
zend dingen waren die ik te doen had.
..U bent de hoofdverpleegster van de zuide
lijke vleugel*"
Hij sprak heel rustig en met iets onverschil-
r~
ciOu
het
ligs dat, naar ik later merkte, ten enenmale
misleidend was.
„Ja."
„Juffrouw Maida Day was uw assistente?"
„Ja."
..Dokter Balman heeft mij verteld, dat zuster
Dav om twee uur ongeveer aan hem getelefo
neerd heeft misschien tien minuten daarvoor.
Ik begrijp dat dit enkele ogenblikken was nadat
u gemerkt had dat uw patiënt dood was?"
„Ja. Het moet ongeveer zo laat geweest zijn.
Het was iets over half twee toen het onweer
losbarstte en ik liep haastig de gang door
en deed de deur op het zuiden dicht. Toen heb
ik het raam in kamer 17 gesloten en ben dade
lijk 18 binnengegaan".
Mijn stem was niet helemaal vast, toen ik mij
die ogenblikken herinnerde en hij wachtte even.
Zijn heldere ogen bestudeerden een potloodje in
zijn handen, voor hij voortging.
„De ramen in kamer 18 stonden ook open?"
„Ja. Alle ramen in de vleugel stonden open.
Het was erg warm en benauwend
onweer losbarstte".
Hij knikte.
„Die ramen zijn niet ver van de grond. Denkt
u dat iemand van buiten af het ziekenhuis bin
nen kon komen, zonder dat dit uw aandacht
trok?"
,,Ja," zei ik langzaam. „Het was mogelijk,
maar erg waarschijnlijk lijkt het niet. Terwijl de
deuren van de ziekenkamers openstonden
nacht zo stil was, geloof ik, dat ik elk ongewoon
geluid gehoord zou hebben. Maar de deur van
kamer 18 was dicht. Ik kan het dus niet zeker
zeggen."
„U hebt dus niets bijzonders gehoord?"
„Nu, neen behalve enkele ogenblikken vóór
het onweer loskwam, hoorde ik een soort van
slag alsof een raam op het kozijn neerviel.
Het was niet erg duidelijk te herkennen."
Hij keek mij recht in het gezicht, zijn ogen
waren zo helder als water.
„Bent u er zeker van dat het een raam was?
Het kon een deur zijn, die dichtgedaan werd."
„Het was niet de deur, want die was nog open.
Ik ben er niet zo zeker van ik stelde eer
onderzoek in. maar ontdekte niets. De deur op
het zuiden stond nog open en voor zover ik
weet, waren ^de ramen precies zoals zij ge-
Wordt vervolgd
KANTTEKENING
A.o D.i 1956
70 is het dan weer begonnen, het
nieuwe jaar. Ogenschijnlijk is cr
niets veranderd, behalve dan natuur
lijk de spelling. We zijn, tenzij we
vorige week met pensioen zijn gegaan,
vanmorgen aan de arbeid getogen; er
was het werk in huis; en alles was als
anouds.
Toch is het een nieuw begin en we
mógen het ook zien als een nieuw be
gin. Het is het begin van een nieuwe
opdracht, die ons wordt gegeven.
Want zo mogen we ook dit nieuwe
jaar toch wel beschouwen: als een
geschenk en tegelijk als een opdracht.
zullen van dit jaar iets hebben te
maken.
Er is een dichter, Achterberg ge
heten, die wel genoemd is „de dichter
van de achtste dag". Deze naam is een
herinnering aan de schepping. De
schepping zelf was in zeven dagen
voltooid, maar voor Achterberg, de
dichter, was het hiermee niet afgelo
pen. Hij ziet achter die zeven dagen
de schepping een achtste dag,
waarin de mens, achter zijn Heer aan
lopende, de dingen ziet en bewondert
en ook benoemt.
"[7 EN prachtige gedachte. De mens
heeft op deze geschapen aarde een
taak, juist ook binnen het raam van
de schepping. En zijn taak is daardoor
bepaald. Hij mag niet eigenwillig pro
beren, van de schepping, en dus ook
de Schepper, los te komen. Hij
mag bijvoorbeeld ook de wetenschap
niet gebruiken om zich een eigen ver
lossing te scheppen, die trouwens toch
alleen maar een schijnverlossing kan
zijn. Hij mag wèl voortwerken aan de
schepping. Hij mag dat doen thuis en
op kantoor en in de opvoeding van
zijn kinderen. Hij mag het eigenlijk in
alles.
En daarvoor wordt ons nu ook weer
dit nieuwe jaar gegeven. Het is een
mogelijkheid, een gelegenheid, die we
krijgen. Daarom kan het een belang
rijk jaar worden. Dat is nog in het
geheel niet afhankelijk van voor het
uiterlijk belangrijke dingen. Het kan
een goed jaar worden, wanneer we het
in de goede gezindheid beginnen, dat
wil zeggen: wanneer' we het beginnen
in het geloof. Dan wordt het nieuwe
jaar maar niet iets van onszelf, waar
mee we naar goeddunken kunnen
handelen. Dan wordt het „een jaar
des Heren".
AT daarvoor nodig is, vinden we
prachtig uitgedrukt in het Bijbel
woord, dat ook gekozen is als thema
voor de Kirchentag 1956. Dat thema
luidt: „Laat u met God verzoenen".
Het is een woord, waaraan we gemak
kelijk voorbijleven en dat we al zó
vaak gehoord hebben, dat we er de
beklemming van nog maar nauwelijks
gevoelen.
Het is niettemin een woord met een
verschrikkelijke achtergrond. Want
het komt hierop neer, dat wij mensen
in oproer, in rebellie leven tegen God.
Anders immers zou de verzoening niet
nodig zijn. Wij mensen zijn tegen God
opgestaan, of we dat nu met zoveel
woorden hebben gedaan, hetzij dat
we langzamerhand achteloos aan Hem
zijn voorbij gaan leven.
Aan het begin van het nieuwe Jaar
mogen we dit Bijbelwoord (van de
apostel Paulus aan de Corinthiërs)
stellig op ons laten inwerken. We zijn
dus rebellen, al leven we zo voor het
oog misschien nog zó fatsoenlijk en
weten de buren van ons geen kwaad
en al zijn we ons misschien zelfs van
geen kwaad bewust.
J^AAT u met God verzoenen! Dat zal
dit jaar het thema zijn van de
Kirchentag. Maar het is ook een be
slissend woord bij het begin van dit
jaar. Voor wie even nadenkt, is het
een woord met een verschrikkelijke
achtergrond. Maar het is gelukkig ook
een woord met een heerlijk uitzicht.
Want er is dus verzoening.
Dat uitzicht is er inderdaad. Nog net
vóór de afsluiting van het oude jaar
hebben wij allen het Kerstfeest mo
gen vieren. We zouden het door het
geroezemoes rondom de jaarwisseling
bijna weer vergeten zijn. Maar we
mogen er aan het begin van het nieu
we jaar nog best eens aan terugden
ken. Het Kerstfeest was stellig nipt
het minste wat 1955 ons heeft ge
bracht. Het bracht ons de boodschap
van de verzoening. En daarom wist
Paulus ook wel wat hij tot die men
sen in Corinthe zei. Hij liet hen niet
met hun rebellie aan zichzelf over.
Wij weten weer niet, wat 1956 ons
zal opleveren. Zelfs de krant weet het
niet, al doet ze wel eens alsof. Wat we,
óók als krant, wèl weten, is, dat wij
mensen niet alleen behoeven te gaan.
Er is Iemand, die mèt ons wil gaan en
die ons zélfs wil vóórgaan. We kun
nen het jaar ingaan als misschien
hoogst fantsoenüjke rebellen; we kun
nen het óók ingaan als kinderen aan
de hand van vader. Dan wordt het
jaar 1956 voor ons allen een kans.
Een kans om er iets goeds van te ma
ken. Er valt wel wat goeds te maken.
Er valt zelfs dikwijls wat goed t«
maken. Die mogelijkheid is er dan nul
Anno Domini 1956.