de PREDIKANTSVROUW Kerstster Wilt U nog even wachten HIEUWT LETOSCHE COURANT (Dmótreekó 3^erM}eeót wordt veel gevergd van WE MOESTEN DAT EIGENLIJK IETS MINDER VANZELFSPREKEND VINDEN.... Neen we zullen maar niet vertellen, wie deze predikantsvrouw is. We zeggen niet hoe ze heet of waar ze woont of van welk kerkgenootschap haar echtgenoot voorganger is. Ze is voor ons de predikantsvrouw tout court. De vrouw, die met een dominee getrouwd is en dus die dominee moet delen met de gemeente, onder welke omstandigheden dan ook. Het wordt weer Kerstfeest en de Kerstwijdingen zijn in volle gang. Er zijn adventsbijeenkomsten, avonden van de mannenvereni- ging, middagen van de vrouwenbond, een Kerstmiddag in een tehuis voor bejaarden, een wijdingsdienst van het kerkkoor.... Een predikant heeft het eens genoemd „de tiendaagse veldtocht". We realiseren het ons wel eens: wat heeft zo'n man het toch druk in de Kersttijd. En misschien voegen we er wel aan toe: zo'n dominees vrouw heeft toch ook maar weinig aan haar man We pra-ten e vrouw over. V nu eigenlijk r representatie „Nu_ ja", zegt i Ja. er zijn momenten waar dat realiseren, maar meestal zijn dóe momenten spaarzaam. We vinden het heel gewoon, dat predikantsvrouwen naast haar drukke werkzaamheden in het (meestal» grote gezin, ock nog vrouwenclubs leiden. Dat kan plaatselijk natuurlijk verschillen, maar gaat u het bij uw eigen kerk of gemeente maar na: de activiteiten van de predikants vrouw buiten haar gezin zijn niet ge- r Wilt u zomaar eens een willekeurig ..weekoverzicht"? Maandagavond vrou wenclub. Dinsdagavond spreekbeurt op een andere vrouwenclub. Woensdag avond bijeenkomst van jeugdleiders thuis ontvangen. Donderdagavond ..vrij", d.w.z. de was van Maandag verstellen. Vrijdagavond jaarvergade ring. Zaterdagavond meegaan mzt do minee. die buiten de plaats het woord voert op een feestelijke bijeenkomst van noem maar op welke vereniging. En iedereen vindt het heel gewoon, dat ..'mevrouw" meekomt, ze wordt vrien delijk en hartelijk ontvangen en ieder een verwacht dat ze vriendelijk en har telijk is op haar beurt en vol belang stelling voor hetgeen een ander haar vertelt. met onze predikants- vragen: ..Vindt u da'. akelig, dat er zoveel i u verwacht wordt?" predikantsvrouw, en mét haar de predikantsvrouwen in andere dorpen en steden ,.zó erg is het nu ook weer niet.. We zijn er heus niet elke avond op uit, hoor. maar., nou ja., je kunt het ook niet laten lo pen. hè. Het hóórt er bij". Het hoort er bij Het hóórt er bij. Er zijn avonden, dat ze thuis is, natuurlijk. Maar dan is ze alleen, met de oudste kinderen, die hun huiswerk maken. of. als ze nog klein zijn. zit ze alleen in de huiskamer Misschien luistert» ze naar de radio, maar haar handen staan niet stil. Ze moet nog strijken maar o, ze heeft zich nog niet voorbereid op de contact avond. die de volgende dag gehouden zal worden. Welk onderwerp moet ze voor haar toespraakje kiezen? Ach nee, eerst dat strijkgoed afmaken. En dan moet ze straks met manlief toch eens praten over hun oudste jongen, die kwam vandaag qlwéér met een onvol doend cijfer thuis voor Frans. Bijles? Maar dat is zo duur.. Een dominees vrouw uit het noorden van het land heeft eens gezegd: vast tractement vaste armoede. Nu ja. zó erg is het ook weer niet., maar de beide meisjes zullen toch deze winter een nieuwe pyjama moeten hebben. De telefoon. Needominee is niet thuis, hij heeft 'catechisatie. Hoe laat hij thuis is? Dat zal om een uur of half elf zijn. misschien later. Of hij dan nog bellen kan? Jawel, ze zal het zeggen maar waar gaat het eigenlijk over? O, wacht eens, maar s daar weet zij wel liever dominee sprekenZoals wilt, die "^meneer die opbel de. Maar als dominee thuis komt is hij moe. Moe van het praten op huis bezoek. moe van het verwerken van de problemen die hij daar gehoord heeft, en toen hij thuis kwam heeft hij zich boos gemaakt op een van de kinderen omdat ja. waarom eigenlijk? Hij heeft heel vlug gegeten en ging naar het wijk- lckaal voor de catheciisaties. Er werd met propjes papier geschoten en bij de meisjes leek de beantwoording van vra gen naar niets. Dominee is moe. Hij verlangt een kop thee en een krant en hój mompelt wat als zijn vrouw iets vraagt. Man. ik wou even met je pra ten Toe. zegt dominee, laat *fne even dne krant lezen, ik heb vandaag al zo veel gepraat. Een domineesvrouw moet veel kun nen „opvangen". Ze moet het kunnen verwerken wanneer ze bij wijze van spreken de ene dag een uitvoerig ver slag krijgt over iets. wat dominee heeft ervaren, en ze moet de volgende d'3g bij hem de woorden uit zijn mond trek ken. De ene keer moet ze in gezinsaan gelegenheden zelf de beslissing nemen, de andere keer krijgt ze te horen: maar waarom,pleeg je geen overleg met me? Het tvent wel „Het zijn dingen Maar in het begin is het moeilijk en hoeveel jonge demineesvrouwtjes zullen niet in tranen uitgebarsten zijn als een rustige avond met zijn tweeën be dorven werd omdat dominee „ergens" Ze begint op dreef te raken, onze pre dikantsvrouw. ..Weet u". zegt ze. „de mensen accepteren het allemaal maar zo. De kinderen zien hun vader veel te weinig, eigenlijk alleen aan tafel en uitgerekend dan .wordt er opgebeld of komt een breedsprakerig gemeentelid eens met dominee praten. Motto: ik dacht zo. om etenstijd tref ik dominee wel thuis. Ja, ja. en dominees eten staat koud te worden en de kleintjes beginnen te huilen omdat vader beloofd had na het eten nog wat te vertellen, en dat kan dan niet meer, want er is geen tijd meer voor. Een domineesgezin moet zich hele maal regelen naar de gemeente. Éérst de kerk. dan het gezin die stelregel geldt in de meeste domineesgezinnen. Die stelregel geldt zeker omstreeks Kerstfeest. Mijn man leeft vooral in de ze dagen onder een grote spanning", zegt onze predikantsvrouw. „Overbekende stof moet hij in een nieuw licht bren gen in zijn preken. Dat is op zichzelf al geen eenvoudige taak. en daar ko men dan al die bijeenkomsten nog bij. En het huisbezoek mag er toch ook niet onder lijden, en er zijn nog zoveel an dere dingen die dóór gaan. Die span ning deelt zich aan jezelf mee. je moet meer dan anders bemiddelend kunnen ....predikantsvrouw.... optreden, want het gezin gaat óók door. En je moet er toch ook voor waken, dat de Kerstfeestviering voor de kinderen er niet onder lijdt." Ze glimlacht. onze predikants vrouw. Ze zegt: „Ja, vroeger heb ik wel eens opgespeeld cn gezegd: „Maar heb ik dan helemaal geen recht op een eigen leven?" Maar dan zei m'n man: „Je moet kijken naar vrouwen, wier echtgenoot op zee is: en denk je dat doktersvrou wen het zoveel gemakkelijker heb ben?" En zo langzamerhand heb ik het wel geleerd. En weet u, ik zou nu zelfs niet anders willen! ervaren namelijk zoveel hartelijk heid van de gemeenteleden, zoveel ech- ongeveinsde belangstelling, dat je het aar vergeet, wanneer bijvoorbeeld cp sdag een vrouwelijk gemeentelid bij je komt en zegt: „Ja, dominee zei. ik moest maar eens met u gaan praten ik houd u toch niet op?" En je ent er wel aan. dat je man, terwijl net druk bezig bent, tegen je "zegt: Nu moet je even meegaan naar die of e, want iik heb er vanmiddag geen tijd oor en morgen komt er ook niet van. De telefoon gaat. Nee mevrouw, domi- ;e is niet thuis. Kan ik de boodschap innemen? Of dominee inplaats van inmiddag, morgenmiddag wil komen? Ik zal het mijn man zeggen, mevrouw en", zegt de domineese tegen ons. was er geen onderbreking geweest „het geeft je als vrouw toch wel een voldoening, dat dit alles bij ons maar kèn. Waht als mijn man zag. dat ik dit niet aankon, en dat hij moest ingrijpen. kwam er dan van zijn werk te recht?" Een opgewonden jongetje draaft naar binnen: .Moeder, ik had een tien voor mijn dictee!" Nee maar!" zegt moeder en knuffelt haar knappe zoon. Straks zal haar man komen cn haar een probleem voorleggen, dat hij mis-1 schien op een van zijn huisbezoeken heeft ervaren. Vanmiddag moeten ze met zijn beiden op een verjaarsvisite en vanavond, moet ze een repetitie bijwonen van een zangstukje door een vrouwenvereniging. Overmorgen is de uitvoering. Zij zal zelf de liturgie leiden en de overbekende Bijbelwoor den lezen. Heel gewoon natuurlijk. Heel vanzelfsprekend. Zouden icij het evenwel niet iets minder vanzelfspre kend kunnen vinden? Het Kerstfeest van de Zondagsschool het is een evenement waar ze al lang naar uitkijken. Ze leren versjes met veel ijver en toewijding, en als moeder even tijd heeft, gaat ze achter de piano zitten en samen zingen ze: „Heerlijk klonk het lied der eng'lenen kleine broer doet óók mee. Kerstfeest op onze Wij vieren Kerstfeest, ieder op onze eigen manier. Misschien hebben wij een kerstboom, of wellicht ook geven wij niet om uiterlijke schijn, maar vieren het feest op de maniy zoals wij die de beste achten. Te ontkennen valt niet, dat Kerstfeest in de rij van huiselijke feesten een hoogtepunt, zo niet hèt hoogtepunt is. Tal van gewoonten en gebruiken hebben zich gevoegd bij de kerkelijke viering. Vaak zijn deze gebruiken reeds eeuwen oud. zo lezen wij in de Gazet van Antwerpen. Wel heel bijzonder treffend is de wijze waarop men op het platteland in Ierland het Kerstfeest viert. Daar gaan de jonge boeren drie weken vóór Kerst iedere nacht de heuvels over om een uur lang op de hoorns te blazen. Dit herinnert aan de her ders. die in de heilige nacht bij de kudden waakten en op hun hoorns bliezen om de roofdieren op een af stand te houden. Het eigenlijke Kerstfeest wordt in de familiekring gevierd. Alle zoons en dochters, waar ze ook wonen, gaan dan naar huis, want het ouderlijk huis wordt beschouwd als de aangewezen plaats om het Kerstfeest te beleven. Na het eten, wanneer het donker geworden is, wordt een kerstkaars op de tafel gezet, die vlak voor het venster wordt geschoven. Geen zwer ver of bedelaar blijft op straat en overal is hij hartelijk welkom. Dit geschiedt ter herinnering aan Maria en Jozef, die nergens een onderkomen vonden. De avond wordt verder bid dend en zingend doorgebracht, terwijl men rond het brandende kerstblok in de open haard zit. Tot in de morgen ziet men voor de vensters de oranje gele vlammetjes van kerstkaarsen pinkelen. Fruit, dat gekleurd is We hebben er op Blad Zij al een eerder op gewezen, dat men in sommi ge sinaasappels-exporterende landen c toe is overgegaan, om sinaasappels. di< geen vrolijk oranje kleurtje hebben, dan maar een te géven. M.a.w. men verft de sinaasappels. Aan de kwaliteit van de vruchten doet het niets af, maar het publiek wil nu eenmaal dat sinaas appels oranje zijn, dus krijgen, ze hun In de „Consumentengids" lezen wij, dat in Amerika de toepassing van scha delijke verfstoffen van overheidswege ls verboden. Het met kleurstoffen be werkte fruit moet bovendien voorzien zijn van de opdruk „color added". Dit laatste is niet altijd het geval in ande re sinaasappelen-exporterende landen. Het verdient dus wel aanbeveling voor zichtig te zijn. daar gebleken is dat lang niet alle kleurstoffen onschadelijk zijn. Deze waarschuwing geldt in het bijzonder wanneer men bijvoorbeeld de schil wil verwerken tot oranjemarmela- Geen Peperoniamaar Peperomia Onze plantkundige medewerker maakt ons attent op het feit, dat in zijn laatste artikel, verschenen op 10 December, een fout is geslopen. De besproken plant heet nl. niet PeperoNia maar PeperoMia. De toevoeging „mar- morala" moet zijn „marmoraba". Japon en krantenpapier H«t i*. bg even ntdenken, niet zo heel erg onbrgrgpel' dat de fotograaf deze mannequin liet po»eren voor aantal aan elkaar geplakte kranten. Kranten i» druk* zal hg gedacht hebben, en dexe japon óók. Het i* nl. wit wollen stof, bedrukt met motieven in bruin en gi De japon is ontworpen door Harry Arditt. Het is een ..separable", d.w.z. dat de tok afzonderlijk van de bl gedragen kan worden. Deze drang tot combineren ziet men de laatste tijd lig ontwerpers. Cocktail- en avondtoiletten worden dai maakt landen lehte wollei toffer ,r middags tot 12 uur 's ar voor alle gelegenheden: ihouden voor het bijwonen prachtige bloemen, die geen bloemen zijn Tegen Kerstfeest kan men in de etalages van de bloemisten zeer fraaie planten bewonderen van flinke lengte, met vrij donker blad en vuurrode „bloemen". Die „bloemen" zijn echter geen bloe men, doch de dicht opeen staande bovenste bladeren, die als schut bladeren dienen voor de onaan zienlijke bloempjes. de somberste tijd van het jaar deze opvallende bloem in huis te heb ben. Maar daaraan zijn consequenties ver bonden, die men niet te licht moet ach ten. Want er worden zware eisen gesteld, als men tenminste de plant tot het vol-j gend jaar wil behouden. kerstster (Euphorbia pulcherrima heeft veel licht, veel warmte en veel vochtige lucht nodig, wil ze goed gedijen. Zet haar dus; i in ka- nachts niet achter de gordijnen, maar in het volle licht van een heldere kamcrlamp. En dan natuur lijk boven water, dat de bo dem van de pot niet raakt en vaak aangevuld moei worden. Worden de bladeren geel. dan is dat in de regel eer bewijs, dat de plant het te koud heeft. Gaan de blade ren krullen, dan wijst dat er op. dat de plant te droog staat. Na de bloei snijdt men de Kerstster kort bij de grond zó. dat er ca. 15 blijft. Bestrooi de wi met wat houtskool, ft. norrit kan ook. Desnoods doet men het met sigarenas. Dit is om het doodbloeden tegen te gaan. Men geve dan geen mest meer en maar heel weinig water. De bladeren die overgebleven zijn, zul len wel afvallen, maar dat is niet 'Mei Ook broodmaaltijd kan feestelijk zijn Ook de broodmaaltijd kan, met u-einig mm daarom geven wij u een tip, die u misschien in gedachten kunt houden voor de Oud bijvoorbeeld tóch een runderlapje in huis maken, waarvan wij hier het recept geven. 'en feestelijk tintje krijgen er harte kunt nemen of anders kunt u nu de vleesbroodjcs -Jf- V heeft nodig een uitje, een boter of margar loofde Het vlees in stukjes snijden. De u Vlees en groenten in twee lepels Ongevedr 2 dl. (V/j kopje) met hierin nog even stpven. De bloei onder roeren in de jus schenken, afmaken. De broodjes doormidden snijden i in de hete boter of margarine i vlepsragoüt er over verdel enige uren of zelfs wel ee gebruik worden gewarmd. i de prei schoonmaken en zeer fijn snijden. van de jus aan alle kanten licht bakken, titer verdunde jus toevoegen en het vlees massa even laten doorkoken en op smaak en een beetje Uruim verwijderen. De broodjes aan weerszijden heel licht bruin bakken, de de broodjes warm opdirnrn. De ragout kan van te voren worden bereid en kort voor het ten de plant HHM geve langza merhand wat meer water, 's Zomers is het zeer aan te bevelen om de plant buiten op een beschutte, maar zon nige plaats te zetten. In Sep tember gaat ze weer naai binnen en tot en met October krijgt ze flink mest daar- v Mocht men afgesneden bloemen kopen of krijgen, snijd dan nooit een stulkje van de steel af, zoals men met andere bloemen wel doet. De bloemen bloeden anders dood. Hartige hapjes Als u het plan heeft, hartige hapje te maken voor de feestdagen, kunnen we u aanraden het met sandwiches of toastjes te proberen. Het voordeel sandwiches is. dat u ze al enige tijd vdn te voren kunt klaarmaken, terwijl toastjes direct opgegeten dienen te wor den. Wilt u de gulden middenweg? Maakt u dan „enkele" sandweihes, dat zijn dus die, welke niet door een twee de sneetje brood bedekt worden. Met borstplaatvorm. koekjessteker of drink glas steekt u de dunne sneetjes uit en belegt ze bijvoorbeeld met kaas. plak jes hardgekookt ei o.t.d. en garneert ze met ketchup of mayonnaise. Peterselie staat ook aardig! HOE als een dief in de nacht, maar dat zal dan later, veel later, misschien wel pas over duizenden jaren zijn. Hé. wat We 1 Weet op het wereldrond, hebben we waarschijnlijk al die geloven dat Zijn tweede der schooltijd komt vcrlos- ■meerdere malen gezongen <omst zeer nabij is". Men: in de achter ons liggende die iedere dag zichzelf i weken. Maar aan wélke diepste i ntmoeting dénken i eigenlijk, als we dit zingen? Of denken we er hele maal niet bij en zingen ik stollen: „Hoe zal ik U ont- angen0 Hoe wilt Gij zijn die ik gemankt heb En de predikant zelf de fluistert achter zijn bede óók .maar". „Maar mag ik juist die nieuwe lezing lezen, zaamheid stakkerds, be delaars. mensen die letterlijk maand!"? niets bezaten en een beroep Het klinkt ons haast als een deden op zijn barmhartig- belediging van die zo bij uit- heid. En hij. die zelf arm was stek gezellige maand in de hielp in zijn keldertje al de- deze maand hun t ontmoet?' £ij echter „sla- Voor hen is dit we stuk van hun belijdenis even ons reëel als dat van Jezus' eer bij ste komst in deze wereld. En jeugdverband. zult het wel verstaan (O. bittere ironie!). heel erg pijnlijk dclijk. c.vo.c». Weduwen en wezen, die de herinnering aan De cembermaanden uit het verle den toen het gezin nog eerst werd het hem dui- c, dat Jezus die dag driemaal bij hem geweest s. in de gedaante van dc- bcdelaars. Jezus had drie maal aangeklopt cn driemaal staan. Als wij de Here lampeschijn? Nee, zegt er hier en daar wellicht één ik oiaa„ „10 u denk daarbij wel degelijk echT'iiefhebben^ aan het Kerstfeest, aan het den wij dan Kind in de kribbe. En dat is goed. Knielen wij morgen in ootmoed en aan bidding bij die kribbe neer. Toch is het zo lang geleden als wij .in de tijd rekenen Van Bethlehem gaan we naar Golgotha, vandaar naar Jozefshof. de Olijf berg, en dan? „De beden komen in den pleet was, haast niet dragen had hij opengedaan. ïonder - kunnen. Vrouwen, die door te weten dat het Jezus was. verstoten werden. "oe za' "ij ons ontvangen gescheiden straks op het tweede Kerst- bid- weinig hele hart, of Hij spoedig Hen komen wil? ian- Zou onze Here misschien zo iecr. lang wegblijven, omdat er zo weinig naar Hem wordt ver langd? Laten we 't maar eerlijk bekennenHij komt ons nog niet gelegen. Prac- tisch komt het er op neer, dat de één na de ander vraagt: „Wilt U nog even wachten?" De predikant-dichter Okke J-agcr houdt ons in zijn ge- De cherubijnen zwijgen, die haar ze brachten Kinderen En Jezus vraagt: „Kan Ik echtpaar. Jonge vandaag al gaan"" wachten." de ziekenhuizen. Inderdaad, dit belijdt de kerk dicht: „Kom haastig' in al haar credo's. We zin- spiegel jj gen ervan en er wordt zo zelf 'n i_ nu en dan over gepreekt barmclijkheid (niet te dikwijls!) maar le- ven wij er ook bij. dat die Dag morgen kan zijn? Nee. dat geloven u en ik niet. Wc weten ook precies met de boer bedingt: „Mag ik bijbel in de hand. te vertel- nog even van m'n len. waaróm de Here Jezus ;tuk land de opbrengst morgen nog niet wéér zal ko- nemen? Komt U dus men. Er moet eerst nog dit oogst' gebeuren en dat. O ja. er eerst even die m< staat wel dat Hij zal komen mantel kopen, die Hier buigen wij beschaamd ria. ons hoofd. Realiseren wij „thuis" ons nu. dat we nooit echt Kerstfeest kunnen vieren, als we niet gelijkertijd verlan- de wolken komt? MARGARITHA Mevr. H. to G. Uw brief ontroerde mij. Wonderlijk is Zijn Naam ook daarin! Uw man zal ongetwijfeld zelf veel zegen terugontvangen. Waar de Koning der kerk roept, geeft Hij ook tijd, wijsheid, krachten cn liefde. Mejuffrouw A. B. Jammer, deze maand dat u mij alleen uw initialen missen en geen adres schrijft, an ders zou ik u beter persoon gans onze slaperige er- lijkheid zien. In dat gedicht bidt de predikant: .Kom haastig. Jezus!" en al e gemeenteleden zeggen: Amen, ja Amen", Zijn de komst? Op onze vraag: .Hoe zal ik U (dan) ontvan- beluisteren wij Zijn kring op het Kerstfeest. Toch moet mij i het hart en ik hoop. dat d- pir net opvangt en er gehoor aan geeft. Zie niet voor liefde aan. wat louter en alleen op X die Wonderlijk is. Vrouwen, het sexuele vlak ligt. Deze tr irgeet de herberg i mijn minste zaamheid niet! U kent mis- hebt. hebt schien wel het bekende En la haaltje man weet niet i de ls. zelfs vaderliefde bezit hij niet. Hij is door en door die onbetrouwbaar. Loop er niet i de tijd hebben, dat Jezus zelf die dag bij We kunnen steeds „buigzamer" lopen Tot een van de eisen, die aan schoeisel gesteld worden, behoort de buigzaamheid van de schoenen. Hoe gemakkelijker de zool, waarop men loopt, „meegaat" met de voet, kon prettiger de schoen zit Die buigzaamheid is onder meer het gevolg van een. spaarzaam gebruik aan spijkers, die het bovenleer an de schoen tegen de binnenzool houden. Hoe meer spijkers men gebruikt, hoe steviger de binnenzool moet zijn en ook dat komt die buigzaamheid niet ten goede. Nu heeft men in ons land al een paar jaar het systeem van spijkerloos schoei sel. wat vooral toegepast worth voor herenschoenen. Overleer cn binnenzool worden met een grote stiksteck op een leren band gestikt. Die band is te zien ais het uit-stekende randje, waaronder de zool bevestigd wordt. Vanzelfspre kend komen daar ook nog andere be werkingen. als lijmen enz. aan te pas. Dat lijmen is de voornaamste bewer king van het nieuwe systeem, dat sinds kort in de Swillt -schoenfabrieken in Nijmegen toegepast wordt. Het is een Amerikaanse methode, die hierbij gevolgd wordt. Een speciale lijm. waarin o.m. hars is verwerkt wordt op hot overleer en de binnenzool aangebracht. Het over leer wordt d'an op dc leest gezet en in een machine gestoken. De rand van het overleer wordt door* drie tangen vast gegrepen, strak over de leest getrokken en onder tegen de binnenzool gedrukt. Twee verwarmde platen schuiven on der de leest tegen het overleer aan. Deze platen drukken het overleer vast tegen de binnenzool, waarbij door de warmte de lijm weer week wordt. De harselementen vervliegen, zodat dc met werking geen spijker gebruikt. Daarna volgt dan de afwerking: de bevestiging van de hak en de loopzooi". Wist u. dat om het uiterlijk van die loopzolen te verfraaien, op de slijpmachines heel wat zoolleer weggesneden wordt? Hei scheelt volgens deskundigen, zeker wel drie weken in het lopen! Vrij vormen Laat ze het zelf doen en geef ze de mogelijkheid eigen initiatief te ontplooi en. Dat is ongeveer de inhoud van het voorwoord, dat Ab Meilink en David Ruting schreven bij de tweede druk van het boekje „Vrij vormen", uitgegeven door J. Muusses te Purmerend Het is een bundel artikelen, die ver schenen zijn in het tijdschrift „Ver nieuwing van Opvoeding en Onderwijs". De schrijvers hebben nu bedoeld, om naast de vele boekjes, die bijvoorbeeld verschenen zijn over het vervaardigen van maskers, houtsnij- eft raffia werk. een beknopte handleiding te geven voor onderwijzend personeel en voor jeugd- il voorkomen, een waardevolle bijdrage is voor het ultdri de gedachte van de vrije-\ plakken, maar zélf laten boetseren, of knoeien met aardappelstempels. d.it werkt inspirerend en zo komen de kin deren vanzelf tot de vervaardiging van eenvoudige en zuiver gevormde voor erpen. Gehoord dat een eidooier (als h"t eiwit bij voorbeeld voor een schuimige vla gebruikt is), rauw door dc soep ge i'oerd kan worden. Wanneer u hem met een beetje water verdunt, kunt u er een dun flensje van hakken. In reepjes gesneden staat dat bij zonder aardig In een donkere, ge- Gezien een versiering voor de Kersttafel, bestaande uit één lange, dikke kaars van zo'n vijf cm. doorsnee. De kaars stond op een plankje, waar over heen een tros druiven, wal no ten. een paar m larljntjes en wat denncgroen was neergevlijd. Gelezen hem komen zou. Met grote grote desillusie in „Vrouwenbelangen", het maand blad van de Ned. ver. vrouwenbe langen, vrouwenarbeid en gelijk staatsburgerschap dat het aantal vrouwelijke theologische studenten voor de nieuwe cursus le Gronin gen één bedraagt, te Utrecht 13. te Leiden 12 en aan de Gem. Univer siteit te Amsterdam 15.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 5