OVERPEINZING KERSTMIS 1955: Besteden wij onze materiële welvaart goed JUIST IN DE FAMILIE MOET HET FEEST ZIJN KERSTBIJLAGF DF.CEMBER 1955 De aanbidding in hel qczin DECEMBER is voor velen de gezïnsmaand. Als de dagen koud en donker worden en de nachten lang, groeit de mystieke glans van de kamer- lamp. de tafel krijgt een wonderlijke aantrekkingskracht en het gezin sluit zich achter de beschermende gordijnen steeds nauwer aaneen rondom de warmtebron, waarvan de flakkerende vlammen weerkaatst worden óp de ge bannen gezichten van kinderen, die luisteren naar eeuwenoude profetieën over het licht, dat in de duisternis schijnt. In het koude nevelige Nederland vindt men te midden van de duister nis in elke plaats en streek duizenden van die kleine warme lichtcirkeltjes, waar binnen het goed en gezellig is te leven. Moeilijk valt het dan om uit te breken en zich te wagen in kille onverlichte ruimten, om te kruipen tussen de koele lakens, of wat nog erger is de straat op te gaan, die tocht als een windtunnel, in de sneeuwkledder of op de gladgevroren stenen. In Homerische tijden was er eens een held, Protesilaos ge naamd, de man, die het eerst de sprong waagde van het schip op de kust van Troje, hoewel hij Rist, dat dit zijn dood betekende. Twee maal per dag verricht de mens 's winters dit heldenstuk. Eén maal 's avonds in de koude V van het bed. één maal 's ochtends in de koude daar buiten. Maar gezelligheid en behagelijkheid zijn niet de enige bekoring zachte altijd jeugdige gro,en, terwijl het Ere zij God het beeld oproept van het onafzienbare schitterende leger van enge len, van herders en koningen, die aanbid dend knielen rondom de kribbe. De ogen weerkaatsen niet alleen hot kaarslicht, doch ook de verrukking over het wonder. Men proeft iets van de schoon heid van de hemel. Hoe zielloos en koud is de Kerstboom, als de glans van de hemel ontbreekt. Dit behoeft men werkelijk niet alleen te con stateren, als men hem in eenzame jaren plotseling tegenkomt in magazijnen, socië teiten en feestzalen. Hoe stelt de boom ook teleur als hij alleen maar het middelpunt \'ruchl zal gezien worden op nieuwe aarde Maar tóch JUIST met de feestdagen koesteren we ons in de behaaglijkheid van een verzorgd huis, een goed maal en de duizend-en-een materiële plezie rige dingen, die het dagelijks leven kunnen veraangenamen. Het gaat de mens goed in Nederland De wederopbouw van na de oorlog is geen herstel meer van geledei schade alleen. Veel verder dan ooit vóór 1940 gaan onze projecten. De vraag naar werkkrachten overtreft bijna overal het aantal aanbiedingen, de sociale voor de materiële rampen, die ziekte of ongeluk met zich meebrengen, de verzekeringen hebben het leven der werknemers minder bedreigd gemaakt techniek heeft het leven gemakkelijker gemaakt, de taak van de huis vrouwen verlicht en de mogelijkheden tot ontspanning vergroot. Kortom, voor de meeste Nederlanders is er reden tot dankbare erken ning van deze feiten. raad en de Consumentenbond, die ieder op eigen wijze trachten de kopers en verbrui kers te beïnvloeden, opdat het inkomen re delijk wordt verdeeld en besteed. Een van de resultaten van de gehaast heid onzer dagen is een enorme verspilling in het huishouden. Het ..letten op de klein tjes" is niet langer een tweede natuur dei- huisvrouwen. omdat deze oplettendheid veel overleg vraagt. Het is merkwaardig, dat niemand dit ont kent. maar dat toch veelal voor dovemans oren wordt gepraat, wanneer het gaat om maatregelen ter verbetering. Maar tóch.. Ondanks die stromen gelds. die eik jaar in de kassen vloeien van de verenigingen, die er de Liefdadigheid met een grote L mee beoefenen, is het dienstig, dat men zich afvraagt of.de drijfveren, die tot het geven leidden, zuiver waren. Wij- hebben stellig de indruk van niet. Toe, bekent u eens eerlijk «tegenover u zelf": was het u te doen om de kanker te helpen bestrijden, om de tbc terug te drin gen. om meer en langer nabehandeling van polio-patiënten mogelijk te maken, om kin deren uit volksbuurten een onbezorgde va- cantie te doen genietenOf kocht u dat lot en loste u de rebus op met de gedachte aan een auto, een huis, een slaapkamer, te- levisieoestel of ijskast, die u toch zeker ook wel eens zou kunnen winnen? gevierd. De rust. welke de dagelijkse sleur onderbreekt, de intimiteit van het gezin, wel ke te weinig genoten kan worden, de rijk dom van het Evangelie, waaraan te dikwijls voorbij wordt gegaan, het zijn alle factoren, die zovele dagen van het jaar. zovele maan den van ons leven uitgeschakeld schijnen te zijn We leven in jaren van welvaart. Maar wat doen wij met deze welvaart? En ook. waar om schenkt deze welvaart ons geen diepere voldoening'' Misschien is de mens door zijn drang raar vooruitgang nimmer tevreden Immers tevredenheid houdt gezapigheid in doodt initiatief en energie. Maar dan zouden we in plaats van tevredenheid dankbaarheid kunnen verwachten Wij bid den om ons dagelijks brood, maar nu ons materieel zoveel meer geschonken wordt, mis sen we de kracht dit materiële surplus om te zetten in geestelijke waarden. Hogere doeleinden Dit klinkt misschien vreemd, daar geeste- Hesinnina Dat wordt ook bewezen door de gang van zaken met het vluchtelingenkind. Wij willen de milddadigheid zeker wel bedrijven, maar dan moet er een soort persoonlijke voldoe- kring, ook de ziel vindt er voedsel. Het hoogtepunt van de Decembermaand komt pas als met Kerstmis de deuren openge worpen worden en de boom zichtbaar wordt, gehuld in het licht van tientallen kaarsen, glanzend van gouden slingers, met witte sneeuw, afstekend tegen het ning tegenover staan. In het onderhavige ge val was het de voldoening van iemand, die weet of meent een speciaal, met name ge noemd en dus bekend geval van ellende te kunnen verhelpen. Maar de algemene nood kon niet worden gelenigd: men zag immers de resultaten niet tastbaar voor zich? De Kerstdagen zijn weer aangebro ken en ook nu, in 1955, betekenen ze nog steeds hetzelfde als alle andere jaren. Wij bezinnen ons op de komst van de Vredebrenger. Laten' wij ons ook dit jaar, ja, dit jaar meer dan ooit tevoren, bezinnen op de vraag hoe wij in het gezin, door het gezin en vanuit het gezin vrede kunnen brengen, zoveel dat in ons ver mogen ligt. Want pas dan zullen wij onze on loochenbare welvaart goed kunnen besteden, zonder bijgedachten aan nog meer (materiële) rijkdom. Dan pas zal Kerstmis 1955 voor ons een Kerst mis zijn als nooit tevoren. H. SCHMIDT om heen en al zijn de versieringen nog zo overdadig. Er is dan een paradijs verloren, waar naar men met alle vezels van zijn per soonlijkheid terug verlangt, ook al weten velen zelf niet wat zij eigenlijk missen. Het zou echter niet goed zijn, als de mens altijd het Kerstfeest op deze ideaal lijkende wijze vierde. Hij moet soms de- eenzaamheid in om te leren, welk een ook anders stellen: hoe kunnen teriële factoren dienstbaar maki re doeleinden bijvoorbeeld - de noodzaak het gezin. Welvaart in het gezin kan betekenen: rust. geborgenheid, compensatie voor de vele af leiding. die elders lokt, bescherming van het kind. dat niet te vroeg de zorgen van de ouderen krijgt te dragen, mogelijkheden opleidingen tot een beroep, loader van vroeg meeverdienen. Welvaart kan in een gezin echter ook het omgekeerde resultaat hebben. Waar geldnood het uitgaan onmogelijk maakt kan een rui me beurs tegelijkertijd dc huisdeur open zetten De discussie, die alom. in den lande ontstaan is. d«.*»r de noodkreet welke in Den Haag geklonken heeft, toen men ontdekte, dat de jeugd dans- en drinkpartijen organi seerde, heeft duidelijk getoond, dat men het over de oorzaak ir\ zeer verschillende krin gen totaal eens is Die oorzaak ligt in de gemakzucht der ouders. Schijnwelvaart De welvaart in het gezin is een schijn welvaart, wanneer de zaken zo staan. Het kind van r.u is niet slechter of beter dan het kind van tfelke tijd ook. Het is ook niet vatbaarder voor zijn omgeving, dan het kind van vroeger. Maar de prikkels, welke de omgeving ontwikkelt, zijn scherper ge- De uiterlijkheden van het leven vragen zo veel aandacht, dat fte eeuwige waarden nau welijks door de oppervlakte kunnen heendrin gen We kennen het materieel verwaarloosde kind en hebben er medelijden mee. maar wie verdiept zich in de armoede van die keurig geklede en geschoeide jeugd, die via electnsche treinen, poppen met slaapogen en mammiestem. via radio, bioscoop en televi- siesens^tics gedreven wordt naar steeds sterker prikkels. De welvaart woont in de huizen cn al die ouders, die geconfron teerd worden met excessen van de jeugd, zijn verontwaardigd. Ze lezen de artikelen over de gemakzucht van al die andere ouders en zien hun gezin rond Ze zien de welge- dekte tafel de goedgekledc kinderen, het speelgoed der jongsten. Bij hen is alles per fect in orde. Maar de rest wordt door ve len vergeten Nood leert bidden, maar leert welvaart danken? Te weinig verwonderen wij ons. dal het ons i" goed mag gaan. I)r besteding van het Inkomen, louter materieel gezien, gaat ook gemakkelijker, beter gezegd: vlot ter. dan vroeger. Hierbij speelt het vakmanschap" van de hulsvrouw een voorname rol. De opvoeding van de meisjes is minder dan vroeger ge concentreerd op de taak. welke *lj in het gezin te vervullen zullen krijgen, de reclame Is geperfeetionneerd en de psychologische invloed, die tot kopen noopt, tot in de perfectie uitgebuit. Critischc vergelijking van prijs en kwaliteit xomt waar het geld gemakkelijker rolt. In gedrang. Moeizame strijd Ewi moeizame strijd tegen dit alles is aan gebonden door verscheidene instanties We denken aan het Instituut voor huishoudelijke voorlichting, de Voedingsraad, de Huishoud- Zo voert de Nederlandse Huishoudraad reeds lang een artie om tot eenheid te komen ten aanzien van het flessenmateri- aal. De huisvrouw, die haar waren niet uit één winkel betrekt, weet maar al te goed hoeveel potjes en flessen zij dik wijls in haar keuken krijgt, waarvan het statiegeld practisch verkeken is. omdat zU de winkel waar zij kocht ver geten is. of misschien moeilijk hereiken kan. Wanneer de fabrikanten standaard- flessen gebruikten, zou dit veel eenvou diger zün: ook een etikettering van tex tiel cn de standaardisering van droog doeken zou tot vereenvoudiging leiden. De -consumentenbond tracht de koper te leren kopen. Wat wil zeggen: uitkijken. Voor zover de beperkte middelen van deze orga nisatie, die zonder overheidssubsidie werkt het toelaten, wordt researchwerk verricht, waardoor de werkelijke waarde der produc ten al dan niet in vergelijking met andere wordt vastgesteld. II rit ongedaan bleef Het normale gezin met een normaal in komen heeft het goed. al is de opmerking, die we eens hoorden: ..Men komt eigenlijk steeds honderd gulden in de maand tekort" niet ongegrond. Met de stijging der mate riële welvaart, stijgen ook de wensen en dik wijls is he< tempo van deze laatste hoger dan van het eerste. Het is dan goed eens te zien naar de nood. die schuilgaat achter de schone facade van de goed ingerichte huizen en welgeklede mensen. Een nood, die iedereen erkent, maar waar bij velen nauwelijks stilstaan. Slechts wan neer men persoonlijk geconfronteerd wordt met een geval, is men tot helpen van harte We denken hier bijvoorbeeld aan de ac tie door een vereniging opgezet om kinderen van vluchtelingen uit de kampen een poos je bij Nederlandse pleegouders onder te bren gen. In alle kranten werden oproepen ge daan. maar tenslotte kon men inplaats van honderd slechts twintig kinderen laten ko- Tijdens de reis was een der kinderen zijn koffertje kwijt geraakt Het werd verteld in het verslag van de aankomst met een plaat je van het behuilde snoetje van het kind Resultaat, een stroom van kleding en geld. Zóveel, dat de hele groep kon worden aangekleed en ieder voorzien van een flinke koffer kleren na enige tijd terugkeerde, ter wijl de organisatie genoeg geld overhield om een volgende groep te laten komen' Het Nederlandse volk is nimmer doof ge bleven voor de nood van de medemens. Het is zelfs niet bij benadering te zeggen hoe veel er jaarlijks door collecten, prijsvraag- acties. loterijen en bazars geschonken wordt. Dat kan als ieder een taak op zich neemt CUCVC»C&oec 's Zondagsavonds waren zij met z'n allen naar een adventsdienst geweest; vader en moeder en de vier kinderen. Het leek wel op de steeds weer terug kerende situatie uit de boekjes, die wij vroeger met Kerstmis op de Zon dagsschool kregen: ..Daar zaten zij in de kerkbank naast een dikke pi laar" en dan zag je de hele familie voor je. hoorde je het orgel spelen en zag je de dominee de kansel opkomen. lolktr. had al icht. En de i de kerstfeesten ,ol, op dc elul» de opv rui hü zelf lagen lang twee andere op dr gewc „'""werd ge^el Jaar maakt de ook deel van druk heeft, dal iet meisje, «lat lie r een gezellig gr. i tyd blijkt te zy; Zondagiscli toeli wel op de zaa VOORBEREIDING ZO HE ET WORDT KERSTFEEST. Grc kersldie Kr hinj altijd /.ondagMehoolliorkje. de *fer tok I.p dr galerij, lirlci goed is. nergens, ersoonlük beleven I blij-zijn om de als dan op de kei SAMEN herhaald. Wai predikant Rjdens voorrecht hij genoot. Ook moet hij inzien, wat het Kerstfeest werkelijk betekend heeft voor het kind Dit zag niets van al die hemelse heerlijkheid, welke de her ders aanschouwden.' Omdat Christus in een stal geboren werd, is het wel eens opvoe dend het Kerstfeest te vieren in de stal. Wat honger en kou betekenen, een bed van hout of stro en wat het zeggen wil in vodden te worden gehuld. Deze dingen kun nen goede hulpmiddelen zijn 'om de diepe zin van het Kerstfeest te verstaan. Er hoort niet alleen hemelse glans bij. doch een goede dosis lelijke aardse werkelijk heid. Het is niet voor niets, dat sommige ernstige mensen de Kerstboom afwijzen. Men leert dan tevens beseffen, dat niet alle mensen gegroepeerd zijn in gelukkige, gelovige gezinnen. Er zijn vele eenlingen, die kind noch kraai bezitten. Gelukkig geeft God dikwijls een vergoeding voor dit gemis door banden, en gemeenschappen, die in veel trekken overeenstemming to nen met een gezin. En er zijn zelfs bege nadigden, die het woord van de profetie vervullen, dat de kinderen der eenzamen meer zullen zijn dan die van de vrucht baren. Men denke eens aan een Pa van der Steur, die een gezin wist te vormen uit duizenden verstoten kinderen. Een ge zin. waarvan de band nog tien jaar na zijn dosd ever de gehele wereld bestaat. Maar niet ieder is in staat een reëel geestelijk gezin te vormen, of zich bij een kring aan te sluiten. Laat men daarom nooit de eenzamen vergeten. Evenmin mag men in zijn eigen geluk voorbij zien, dat tal van gezinnen de onderlinge een dracht missen en dat juist in December velen van huis afgetrokken worden door het ^rganisatieleven, zodat zij na vier of vijf Kerstvieringen op het feest zelf moe en beu zijn. Het goede gezin is in het kerke lijk leven dus geenszins alge mene regel, het heeft gevaren van afsluiting en groepsegoïsme, er zijn krachten aan het werk, die het uiteenrukken en het heeft ook in een mensenleven een betrekkelijk kort bestaan. Toch is het van niet te berekenen, dik wijls overwegende betekenis. Als men alleen let op wat er in kerk gebouwen, scho len en organisa ties geschiedt, dan kent men nog weinig van het Christelijk leven. De Bijbel spreekt ergens van een ge meente, die bij iemand aan huis is. Dit slaat natuurlijk op een samenkomst van gelovigen, die geregeld in een bepaalde grote woning samenkwamen en dus niet op een gezin, al zal het aardig op een gezin netje geleken hebben. Maar toch herinne ren deze woorden ons onwillekeurig aan die duizenden, millioenen kleine gemeen schappen in ons land, in onze goede stad en in de wereld. Nederland is gelukkig rijk aan die kleine huisgemeenten, die bin- nenkerken, waar men samen bidt, uit de Bijbel leest en waar moeder zo prachtig vertellen kan. Naar deze kring, dit thuis, verlangen ve len bij het ouder worden terug. Het meest denkt men dan aan de hoogtepunten, dik wijls vergeet men de duizenden gewone dagen, doch een enkel feit, een lied of een geur kan ineens die oude sfeer van elke dag in het leven roepen en een heimwee doen ontwaken. Men spreekt dan wel eens van die gouden tijd van vroeger, doch vergeet dikwijls, dat die kinderjaren niet zo onbezorgd en heerlijk waren als men zich die voorstelt. Voor de meeste mensen be gint de gouden tijd pas goed als zij zelf kinderen om zich heen hebben. Dit behoe ven geen eigen kinderen te zijn. Hun kre ten- en verrukking bij een klein cadeau, of een grappig spel. de wondere blijdschap in hun ogen, veroorzaken bij de ouderen veel meer vreugde dan zij ooit in hun kin dertijd hebben beleefd. Een gezang zegt: ..Eens aan de avond van mijn leven, breng ik van zorg en strij den moe, voor elke dag mij hier gegeven, U hoger, reiner loflied toe". Laat men als men in moeilijke tijden een ogenblik tijd heeft, of als men lijdt aan slapeloosheid, eens één of enkele van die talloze verzon ken dagen opnieuw in gedachten doorle ven, terugdenken aan al het moois, dat men op één zo'n alledaagse dag heeft doorgemaakt, van de zorgen en angsten, waarmede men zich vroeger kwelde. Dan begrijpt men iets van een dergelijk loflied en dikwijls hervindt men weer rust en vertrouwen. heeft <>f juist liy gebrek komt Tweede Kr. boek pukken of zich Een gevaar rdevol al* de opend. kortom, grote categorie t is hrgrijprlyk OPGESLOKT erzet, dan duurt kloppen by hei ben je nodig. M lis helpen, je 1 Een gewichtig ogenblik.. wippen? Dat zo'n partjjtje schaken vaak uren kan duren, besef je pas. als je veel later thuiskomt, dan je je had voorgesteld. Als hij nu eens met vader een plan maakte voor die Tweede Kerstdag. Waarom bijvoorbeeld niet eens een avond besteed aan het uitkiezen van een paar goede gedichten of een boei end verhaal? Waarom dat schaken niet eens verruild voor een spel, waar aan iedereen mee kan doen en dat boek of die krant niet eens een dag helemaal vergeten? Samen zingen, luisteren naar een verhaal, naar wat verzen in een sfeer van begrijpend vertrouwen 't Wordt Kerstfeest. Als 't goed is, moet dat feest vooral in de huiselijke kring met vreugde en toewijding ge vierd worden. Daartoe werke ieder mee! ANK J. KRAIJO. Hierbij is er echter een gevaar, vooral als men ouder wordt. Men denkt dan dik wijls met een gevoel van verlatenheid aan alien, die er nu niet meer zijn. Aan alles wat voorgoed is geweest, wat verleden is. Dit is zelfbedrog, want alles wat wij heb ben gehad en verloren, is niet verleden, maar toekomst, een toekomst van een vol heid, waarvan wij ons nog geen voorstel ling kunnen maken. De gezinnen verliezen niet hun betekenis met het einde van hun betrekkelijk kort bestaan. De vrucht van hun aanbidding zal eens gezien worden in de eeuwigheid op de nieuwe aarde. Daarom is het van zo be slissend belang hoe de sfeer is in elk ge zin. Ook voor het leven op aarde. Want de ze bepaalt de band. die de gezinsleden ook in latere dagen zullen onderhouden. Ook is het gave gezinsleven een voor beeld voor de gemeenschap buiten het ge zin en voor de kerk. Hoe ontroerend kan niet het gezang zijn van grote menigten in hoge kathedralen of de krachtige psalm in het schuurkc. Maar wat baat dit weinig als daar op zich zelf staande vreemdelingen samenstromen. Toen Paulus van broeders sprak, bedeel de hij echte broeders, ook al waren zij niet als zodanig geboren. Het gezin, voe dingsbodem en ook weer zelf voedsel trek kend van de kerk, moet een weerspiege- een kerk, welke zelve als

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 20