4 Volharding voor de Duitse vrienden .VvdicJk Het verleden keert weer smaken: 2 VRIJDAG 11 NOVEMBER 19! /~\NZE VRIENDEN van de christelijke vakbeweging in Duitsland zetten door. Ze zetten door ondanks tegenwerking en miskenning. Wij wen den hun volgaarne dezelfde volharding toe. die in tijden van zorg en tegen spoed ook in ons land de mannen en vrouwen van de ohristelijke organi saties steeds hebben getoond. We hebben op deze plaats al geschreven, dat de voorstanders van de christelijke vakbeweging in Duitsland, hoe juist hun motieven ook ziin. geen gemakkelijke weg gaan. Er is daar een overmachtige socialistische éénheidsvakbeweging. Die is destijds in het leven geroepen met 9teun van de bezetters, in het bijzonder van de Engelsen. De Engelsen hebben wel meer bewezen, dat ze een onvoldoende kijk hebben op de situaties op het Europese vasteland. Ze dachten wellicht, dat het Duitse socialisme te vergelijken zou ziin met het Engelse. Maar het Engelse socialisme is sterk beïnvloed door Engelse christen-socialisten en het Duitse socialisme verloochent nog altijd niet zijn marxistische af komst. TVAT marxistische karakter heeft het Duitse socialisme tot op vandaag behouden. Geen wonder, dat velen het er op den duur niet in kunnen uithouden. De gebleken onmogelijkheid om binnen deze éénheidsvakbe weging de christelijke visie op het maatschappelijk leven tot gelding te brengen, heeft dan nu geleid tot een eigen christelijke vakbeweging. Deze christelijke vakbeweging in Duitsland bestaat, juist zo als daar met de christelijke politieke partijformatie het geval is, uit protestanten en rooms-katholieken. Het is al gebleken, dat de rooms-katholieke kerk geheel achter de christelijke vakbeweging staat. Ook de r.k. arbeidersbeweging in Duits land heeft reeds een ..vóór" doen horen. 1\MOEILIJKER ligt het bij de protestanten. Zoals wij reeds in een vroeger -L'A artikel hebben opgemerkt, hangt dit geheel samen met bepaalde pro testantse visies, die in Duitsland belangrijk ingang hebben gevonden Binnen de bestaande evangelische arbeidersbeweging in Duitsland (een bezinningsorganisatie) zijn de meningen verdeeld. Een typisch voor beeld van'deze verdeeldheid is. dat van de twee vice-voorzitters der evan gelische arbeidersbeweging de één voorstander en de ander tegenstander is van een afzonderlijke christelijke vakorganisatie. Heel belangrijk is intussen al. dat men binnen de evangelische arbei dcrsbeweging heeft afgesproken, elkaar in het toetreden tot de christe- lnke vakbeweging vrij te laten. Het is ook gebleken, dat binnen de evan gelische arbeidersbeweging het aantal voorstanders van een eigen chris telijke vakbeweging niet onbelangrijk groter is dan men had verwacht. Bovendien is reeds bereikt, dat de scholing van de leiders voor de jonge christelijke vakbeweging confessioneel zal worden bepaald en dat deze scholing zal plaats hebben in samenwerking met de r.k. en de evan gelische arbeidersbewegingen. MEN BETREURT het intussen in de kringen van onze vrienden der christelijke vakbeweging wel zeer, dat men van de protestantse kerkelijke leiders zo weinig steun ontvangt. Integendeel, het heeft er to op heden alle schijn van, alsof deze leiders nog alleen maar de éénheids vakbeweging zien, ondanks haar sterk marxistische inslag. De evangelische groep van de jonge christelijke vakbeweging heeft nu een waardig schrijven gericht tot de protestantse kerkelijke leiders en het moet al dadelijk tot voldoening stemmen, dat dit schrijven door de ontvangers kennelijk heel ernstig wordt genomen. Het is doorgezonden naar de sociale raad van de Duitse evangelische kerk om prae-advies. Ook wordt ons. van een zijde die het weten kan. ontkend, dat de Duit se nikskanselier Adenauer, zoals beweerd is. zich tegen een afzonderlijke christelijke vakbeweging heeft uitgesproken. T TET is begrijpelijk, dat de nog jonge Duitse christelijke vakbeweging -in ons land door de mannen en vrouwen van de christelijke vakbe weging met warme belangstelling wordt gevolgd. Er staan hier immers wel bij uitstek belangrijke dingen op het spel. Binnen de internationale christelijke vakbeweging ziin de christe lijke arbeiders van Duitsland oude en goede bekenden. Vóór Hitier het bestaan van hun orranisatie onmogelijk maakte, vormden zy van die in ternationale christelijke vakbeweging een belangrijk deel en zij hebben haar mee helpen opbouwen. Bovendien, wie op maatschappelijk gebied zich door zijn christelijke overtuiging laat leiden, kan zich niet laten binden aan politieke lands grenzen. Ook het maatschappelijk leven krijgt meer en meer een inter nationaal karakter. Dan ziin er de bovennationale gemeenschappen als die van kolen en staal, waarin de vertegenwoordiging van de voorstanders ener christe lijke vakbeweging werkelijk wel uitbreiding kan velen. Een christelijke vakbeweging in Duitsland, die tevens tot steun kan zijn van gelijkgezinde vakbewegingen elders, b.v. in de Scandinavische landen, kan voor de ver wezenlijking hiervan van de grootste betekenis zijn. YV/TE dit alles overweegt, zal willen begrijpen, dat de mannen en vrou- wen van onze christelijke vakbeweging zich bereid hebben ver klaard, de vrienden in Duitsland in hun harde strijd te steunen, ook mate rieel. en dit laatste door de toezegging van een lening. Dat is niet helemaal een nieuw besluit. Reeds in 1947 was men bin nen het Christelijk Nationaal Vakverbond vooruitziend genoeg om gelden, hiertoe bijeengebracht door alle christelijke vakbonden in ons land. te reserveren en te bestemmen voor: de kadervorming in ons eigen land: het werk in Indonesië: en ook voor de arbeid van de sociale beweging buiten Nederland in Europa. Welnu, er is nu een gelegenheid, ook aan deze laatste bestemming te voldoen. Van de kant van het C.N.V. heeft men aan deze lening twee voorwaarden verbonden: de Duitse vrienden moeten zelf tot het stichten van hun christelijke vakbeweging zijn overgegaan: en binnen die christe lijke vakbeweging moet de protestantse invloed zijn gewaarborgd. Het laat zich thans wel aanzien, dat aan beide voorwaarden naar behoren zal worden voldaan. ZO KOMT dan nu in Duitsland een jonge christelijke vakbeweging tot stand. Bij onze dankbaarheid voor dit feit zouden we één ding wensen: dat er in dat land gelijke inzichten leefden onder de christelijke werkge vers, de christelijke boeren en de christelijke middenstanders. Het zou de strijd van de christenarbeiders vergemakkelijken, een strijd die tot inzet heeft, ook het maatschappelijk leven te brengen onder het zegenrijke be slag van het Evangelie. Hoe staat Hevderl. Schiijven tegenover de cultuur? Ds W. Barnard over: Hervorming en Kunst He: Kerkelijk conflict te IJzendooin len einde De Gelderse prov. commissie van toe zicht der Herv. kerk heeft besloten de ontzegging van de IJzendoornse kerkt raadsleden uit het ambt te handhavei Hiermede is het reeds vier Jaar oude ker kelijk conflict aldaar tot een einde ge komen. want op deze beslissing ls geen beroep mogelijk, tenzij de synode de zaak nog aan een ander provinciaal ressort in behandeling zou willen geven. Beieite pastoois waien het burgerlijk huwelijk voor De WestduiUe minister van binnen landse zaken, Gertiard Schroeder. heeft In de Bondsdag verklaard, dat de Heilige Stoel de geestelijken in het bisdom Passau opdracht heeft gegeven, dat zij zich strikt houden aan de 80 jaar oude Duitse wet lgens welke een kerkelijk huwelijk ora(gegaan moet worden door een bur gerlijk huwelijk. Volgens de socialistische oppositie had den R.K. geestelijken huwelijken ingeze gend zonder voorafgaand burgerlijk hu welijk. Kard Segura van zijn taak ontheven Paus Pius XII heeft thans definitief Pedro kardinaal Segura ontheven v zijn taken en verantwoordelijkheden tn aartsbisdom Sevilla. Dr José Maria Duene y Monreal is benoemd tot aarts- blsschop-coadiutor. Zoals men weet dr Duene reeds enige tijd de werkzaam heden van de 75-Jarige kardinaal-aarts bisschop waar. Welke de redenen dit pauselijk besluit zijn, Is nog bekend. Kardinaal Segura was een heftige tegenstander van het Franco-regie fervente vijand van het Protestantis- ..nOD ZIJ MET ONS," staat ^de rand van de gulden, maar vaderen hebben deze spreuk niet gouden letteren geborduurd b.v. op het gordijn in de Amsterdamse Stadsschouw burg. M.a.w. de Calvinistische Reformatie wist wel nit te gaan tot de wereld de economie, de wetenschap, de politiek, het sociale leven, maar La.v. de cultuur was men niet to zeker. Dit is niet quent, want de Reformatie wordt juist gekenmerkt door de „reisvaardigheid" vanuit het heilige midden der kerk naai bet marktplein der' wereld. Over de verhouding van Hervorming er Kunst sprak ds W. Barnard gisteren it de Duinzichtkapel te Den Haag op de eerste serieavond over het Herv Herder lijk Schrijven. (Op de volgende avond: 24 Nov. spreekt mr W. A. Kist over: „Kan het nog: Christen zijn in de moderne samenleving?"). Met veel genoegen had ds Barnard de opvoering door de Haag- sche Comedie van „Pas op, kijk niet om!" gezien. Vooral de Anglicaanse bis schop. die aangestoken door het pianootje Minny aan het dansen sloeg, had hem goed gedaan: al brevierende dansen of al dansende brevieren Zo moet de kerk in de wereld ziin. Wij hebben, helaas, maar al te zeer Gods wijdheid in pacht met knarsende gewrichten. De wijsheid echter (lees Spreuken 8) ls spelenderwijs wijs, zij speelt voor Gods voeten. Wij moeten vanuit het heilige spel van de cultus naar het spel voor Gods Aangezicht in cultuur en kunst, op het marktplein, waar de fluit wordt bespeeld. Het tor.eel is in de kerk ontstaan en kwam daarna op de markt. Shakespeare had hieraan nog de reminiscentie: op de achtergrond van zijn (blijspelen ligt nog het mysterie. In Hamlet omschrijft hij de functie van de kunst als beeld en gelijkenis der werke lijkheid te zijn. Beeld en gelijkenis. denk aan Genesis; Gods scheppen van de mens Zo transpo- ert de kunstenaar eveneens de reali teit tot beeld. Gelijkenis. Nljhoff recht vaardigde het lekespel in de kerk met het spreken van Christus in gelijkenissen. Dit lag in Zijn wegen, want Hijzelf was beeld en gelijkenis van de Vader. De kunst vormt deze gelijkenisfunctie van s. Hierdoor is de kunst niet wezensvreemd aan het Evangelie, mits het daemonische wordt uitgedreven Dit: De velling van de Stichting Binnen- daemonisehe is daar. waar het beeld tot 'andse Eierafzet Barneveld heeft gisteren werkelijkheid word: gemaakt. Hiertegen i *'<x>r het eerst gedraald. Deze veiling, richt zich het tweede gebod (geen gesne-| welke naast de Bameveldse Eiervciling den beelden). Dan gaat de mens Godj wordt gehouden, heeft volgens de stich- snijden naar de maat van het geschapene *ers *en doel eieren uit andere delen van Men wachte echter tot God Zichzelf open- j het land tegen de hoge Barneveldse prijs „Jeugd 1955" gisteren geopend Jongeren niet ingenomen met opzet van congres „Zonder u over u" nej. T. K de Vriei kroningen: F. Jes Jong. Leeuwarden; Ned. Heerenveen; J. Berg- urun. Paramaribo- J H. T. Kijlstra, i^H. G. Jage Geslaagd voor ïej. T. M. Kloostem Hooge- Rotterdam; mej. L. C. Haag; mej. C. R. Wlarda te Den Haai L. C. Verstegen te Leiden en de heer Benthem v. d. Bergh te Aerdenhout. ROTTERDAM. 10 Nov. Geslaag. act. economie: S. Sterft. Rijswijk. i A. P. Oerleman: Voortaan goedkoper? Nieuwe eierveiling in Barneveld baart in (geschapen) beeld en gelijkenis (Incarnatie). Zo kan de kunst naar ana logie der vleeswording zijn: onthulling! Fan h (openbaring in beeld en gelijkenis) en te- heeft, gelijk: verhulling (mysterie). De kerk «eyolg aal hebben, hebbe geen vreesachtigheid voor de kunst. trede haar in wijsheid tegemoet, zoals zij ook geen vrees heeft gekend de Mammon (denk aan het rand schrift op de gulden). verkopen. In Barneveld is men echter oordeel, dat men, slechts overvoering aanbod te Barneveld voor ogen daling der eierprij: volgens de plaatselijke Nog meer emigranten Urker visser (76) naar zoon in Zuid-Afrika Vandaag vertrekt de 76-jarige heer F. rar» Urk uit Urk met de Bloemfontein >aar de Unie van Zuid*-Afrika waar zijn :oon visser is aan de Walvisbaai Het bedrijf floreert uitstekend, maar de jonge emigrant-visser denkt meer te kurmen bereiken door de zgn. kamer- visserij toe te passer., welke ook aan de Afsluitdijk wordt uitgeoefend Hij heeft hier echter geen ervaring in en nu gaat zün vader raar Zuid-Afrika om hem et raad en daad bU te staar. Men za! gaan vissen on sardines, die >or de kust van Zuid-Afrika niet ge makkelijk in een sleepnet zijn te vangen Men hoopt nu met de kamervisserij tn systeem van staande, aan palen be vestigde netten met verschillende afde lingen betere resultaten te bereiken. De heer Van TTrk keert in April 1956 ïaar Nederland terug. Van rUn rapport tal het afhangen, of nog meer Urker rlsaers naar de Walvisbaai zullen emi greren. Baden Powell-weg in Zierikzee. Als dark aan de padvinders, die een bedrag inzamelden voor de herbeplarrtring van Zierikzee. zal een wee in deze s»tad de Baden Powell-weg worden genoemd. Hoewel verordening veiling te Barneveld een vergunning var B- en W nodig heeft, is men zonder offi clëie toestemming gestart. De rechter za nu moeten uitmaken, of de velling geoor loofd is of niet. De vrees, dat eieren uit andere delen van het land als eieren uit Barneveld worden verkocht, ls volgens het bestuur van de nieuwe veiling geheel ongegrond, daar de eieren op naam worden geveild. De velling heeft, althans de eerste dag, geen invloed gehad op de prijzen te Bar neveld. De eieren bleven even duur. Twaalf verdachten bij oplichting te Sappemeer Gisteren stonden voor de rechtbank te kroningen twaalf verdachten terecht, die .Hen zouden zijn betrokken bij onregel matigheden bij het expeditiebedrijf van de Fa. A. J Koeman en Zn. te Sappe- Zü allen zouden banden hebben ver handeld. die door de hoofdverdachte, de 44-jarige chauffeur-bandenreparateur J D uit Sappemeer, zouden zijn weggeno men. Tegen hem werd een jaar gevange nisstraf geëist, waarvan drie maanden voorwaardellj-k. De overige verdadhten hoorden straffen tegen zidh eisen, varië- delijke straf. Minister Minsholi (landbouw. visserij voedselvoorziening) is op de achtste conferentie van de tien jaren bestaande Voedsel- en Landbouworganisatie der Verenigde Naties gekozen ais derde vice- voorzitter beviel hun niet Het door de tien jaar bestaande Nederlandse Jeugdgemeenschap op touw gezette „Congres Jeugd 1955". waarin vele organisaties van aller lei gezindten samenwerken e voor 78 volwassenen zich bijzonder inspanden, is gisteravond in het Kon. Instituut voor de Tropen te Amster dam geopend. Alvorens prof. dr W. Banning als eerste zijn rede hield, voerde hij een kort gesprek met enkele jongeren en dezen verklaarden onomwonden, dat zij niet ingenomen waren met dat „zonder u over u". Het gaat dan wel allemaal over de jeugd, er mogen ook jongeren deelnemen aan kingen tn sectiesmaar de jeugd staat in feite buiten alles en interes seert zich daarom niet erg voor dit congres Deze critiek was misschien wel verwachts en ontgoochelend enthousiaste ouderen, maar prof. Banning sloot het korte gesprek met de lachenda opmerking: „Het is m elk geval een be loftevolle uitspraak van de Jeugd, dat zij toch wel iets van de ouderen verwacht", zulks als repliek op de opmerking: „Het was beter geweest, eens met de jeugd te praten en de jongeren iets mee te geven waaraan zij zicb kunnen optrekken. Wij hebben meer de steun dan de critiek van de ouderen nodig!" Het conflict .Jeugd en maatschappij in het midden der 2bste eeuw" was het onderwerp dat prof Banning Inleidde. Spr. is geneigd, alle verschijnselen van de rijpingsperiode, drang tot ongeremd heid, zucht naar sensatie, onverschillig heid voor politiek en voorbijgaan aan kerk en geloof, toe te schrijven aan het ontstaan van allerlei conflicten door de ontmoeting met de maatschappij en de losmaking uit het gezin. Wat de ouderen ook voor wijsheden ten beste geven hierover, de Jeugd doorleeft de spanning van het rijpen als een be dreiging en aantasting van het meest Bij eerste ontmoeting moet het kind de maatschappij wel aanvoelen als een chaotisch geheel en voor hoeveel vol wassenen blijft zij geen labyrinth? waarin kerkelijke en politieke opvattin gen. maatschappelijke verschillen e.d. verwarrend door elkaar zijn gevlochten. Is dan voel cynisme van de jeugd niet te herleiden tot het conflict tussen et gen groeiproces en de veelzijdige maatschap- Taant niet de belangstelling voor kerk en politiek in het al te moeilijk te ontdekken verband tussen de strijd welke de groepen vormen, en <te humaniteit? in enorm belang acht spr. de soliditeit het goede gezin welke onvervangbaar is. Helaas maken nog talloze kinderen zich met negatieve vreugde los uit een gezin, waar huwelijksmoeilijkheden of scheiding tussen de ouders voorkomen of •aar onstabiliteit heerst Zeer belangrijk is het, dat het technisch arbeidsproces toeziet op het verschaffen e vrije tijd. Voor de besteding hiervan ziet spr. vooral de jeugdbewe ging van onschatbare waarde, omdat deze menselijke solidariteit en kameraadschap ntwikkelt. De school De nchool krijgt tegenwoordig taken aangewezen die zij niet aankan en waa op zij in de verste verte niet ia voortn neid, zei dr N. Perquin SJ vandaag op het congres. Hij bedoelde dat de maat schappelijke omstandigheden tegenwoor dig voor een groot deel het karakter var de school bepalen (onrust op school: be dreigen de eisen der maatschappij d< harmonische groei der jonge mensen? en dat de meeste gezinnen niet meei rustgeven en zekerheid scheppend zijn. Het belang van de jeugd sta voorop en niet de eiser, van de maatschappij! meende pater Berquan, zeer diepgaand en opvoedend moet de school zijn. Aan vaardt geen eisen waardoor de jonge mer.s schade lijdt aan zijn ziel! Heeft de poging om de jongens en meisjes in het betonnen geraamte van door ons uitge dachte schoolvormen te wringen, zich zelf niet overleefd? Over dat schoolsysteem zei pater Per quin nog meer behartcnsvvaardlge din gen. Bijvoorbeeld dat ons schoolsysteem naar uitwendige organisatie (typen enz.) en inwendige organisatie (cijfers, bevor dering enz) duidelijk de kenmerken draagt van een voorbije tijd. rationalis me en materialisme, waarin het ideaal van een algemene ontwikkeling welig kan tieren in samenwerking met een verouderde paedagogiek en psychologie! Het kind dat leeft In de geest van dé ze t(jd vraagt om een andere psycholo- giscb-pacdagogische benadering, omdat bet die nodig heeft in deze chaotische, losgeslagen en onzekere wereld, aldus dr BeroepingswerJc Beroepen: te Alphen aan den RlJj (vac. C. J. Lambour, toez.) J. H. Bogers U. St Annaparochie; te Ouderkerk a.d. IJsse 1 J. G. Abbringh te Oosterwolde (Gld.). I Bedankt: voor Opheusden P. West I land te Waarder. Beroepbaarstelling: W. A. Bo, vic. te Wieringerwerf. Benoemd: door de prov. kerkverga dering van Overijssel tot vic. te Hetnt voor het prov. vormingswerk mej. K. var Drimmelen te Heinu. Geref. Kerken art. 31 Examens: De classis Stadskanaal- heeft praep. geëxamineerd en beroepbaaj I Evang. Luth. Kerk Drietal' te Gouda L Eevelein t« Enkhuizen. J. Hal'ewas te Nieuwe-Pekeia en A. Jense, prop. te Utrecht. Doopsgez. Broederschap Aangenomen: naar Akkrum mej,* da. S. E. Treffers te Berlikum. pi( Rem. Broederschap E. Beroepen: te Amsterdam (vac. dDn J. F. van Royen) J. J. Hille te Haarlem. >u] Chr. Geref. Kerken Sn Beroepen: te Veenendaal M. VlleWtu gtra te Eemdijk. ipo CHOCOLADE... ZATERDAG 12 NOV 7.10 Gra 8.00 Nieuws en w 9.00 V. d vrouw 10.00 10 30 Ben je 8.15 Gran gers 10.15 V d. zieken 11.45 Gram. 12 00 Angelus 1 Me-tropole ork. en solist 12.55 Z< er 13.00 Nieuws en Kath. nieuws Salonork en soliste 13.45 Gram. 14.00 Boek- bespr. 14,10 Recital 14.20 Engi i kun: arogi 15.15 Ki 15.55 Gram 16.00 De schoonheid 16.30 V. d. kind. 17.00 •ugd 18.00 Lichte lalistiek overz. 18.40 Grar tlantisch allerlei. iws 19.10 Kamerork. en soils en", caus. 20.20 Act. 20.35 D. 0.40 Gevar. progT. 22.45 Wij Zondag J i liturg, kal. 23.00 Nlei -i Esperanto 23.22 Dansmi VARA; 7.00 Niet Morgenwijding. VARA; 10.20 Lichte r 1045 Buiten) weekoverz. 11.00 ..De Fan Doorsnee" 11.30 Pianorecital 11.45 Gr 12.30 Land. en tuinb.medcd. 12.33 Gr 13.00 Nieuws 1315 VARA-varia 13.20 Li< mui. 13.45 Sportpraatie 14 00 V. d. ie „Van de i ork. en solist ie lezing 16.50 Gra 15.05 'n Barstende hoofdpijn U voelt U weer "stralend" n0 een AKKERTJE Naast atoomonderzoek de landbouw De Noorse en Nederlandse organisatie oor landbouwwetenschappelijk onder zoek zullen elkaar voorstellen doen over samenwerking op het gebied van het fundamenteel landbouwkundig onderzoek. Hierbij zal niet alleen sprake zijn van de uitwisseling van gegevens en het onder houden van een nauw contact, doch de voorstellen beogen tevens te komer arbeidsverdeling. Reeds In 1956 met de practische samenwerking kunnen worden begonnen. (Op het gebied het atoomonderzoek werken Noorwegen Nederland al geruime tijd samen.) Hilvereums buig. Boot 25 jaar in het ambt De burgemeester van Hilversum. J. .1. G. Boot. herdenkt 18 November het feit. dat hij 25 jaar geleden In de Groningse gemeente Winaum het burgemeesters ambt aanvaardde. In 1937 werd hij bs- noemd tot burgemeester v d. viermaal grotere gemeente Wlseh in de Achter hoek. in 1946 van Ede en enkele Jaren geleden van Hilversum. Hij ls vlce-voor ■Itter geweest van de Anti-revolutionairs Jongeren Actie. Burgemeester Boot en *ijn echtgenote «tjn gisteren vertrokken voor een reis van enkele weken naar de Verenigde Sormevanck heeft nieuwe operatiezaal nodig (Van onze correspondent) In het afgelopen Jaar het aantal pa- tténten van het sanatorium Sonnevanck tets ingekrompen, n 1 van 412 tot 402. D;t zede ds C J Sitebei uit Ams'erdam op de gwieren in Ams*erdam gehouden ledenvergadering waart)tj bU tevens be kendmaakte dat een nieuwe operste- afdsltvg dringend nodig la. Evenais een economtegeteouw voor centrale verwar- ming. dit ook van dienst zou kunnen zijn voor de te bouwen kerk. is de bouw hiervan echter onderworpen aan da van rijkswege ingee*etde bouwstop. Ais nieuwe bestuursladen werden ge kozen drs S Feltsms en de beer W F. Z Deen beiden te Amsterdam en de heer J. van Eijbergen uit Utrecht. 64. ,,'t Is een raadsel", zei de baron tot rijn vrouw. ,,Je zou haast zeggen: het kèn niet. Tja, ik moet het Alice en Ernst wel meedelen. Zij hadden zo'n stellige hoop. Nu is die ook de bodem in geslagen." Op een middag zocht Ernst, die weer van het bed was en door de pastorie liep hij mocht nog niet naar buiten in verband met het gure weer naar Alice en vond haar in de slaap kamer. waar rij voor een open kast stond, kleertjes van Marietje in haar hand.... „Dat moet je niet doen. liefste", zei hij, haar wegtrekkend en de kast sluitend. Snikkend wierp zij zich aan zijn borst. „O. Ernst, ik kan er maar niet over heen komen Waar zou die schat toch zijn?" „Kind. ik weet het niet. Als ons kind dood is, is het bij God in de hemel. En als zij nog in leven is. de Here zal haar besehermen Maar het is niet gemakkelijk, om te zeggen: de Here heeft gegeven; de Here heeft genomen; de naam des Heren zij geloofd! En toch moeten wij bei den die kant op, Alice." Enkele weken later kon Ernst weer voor de gemeente, waarin het medeleven ontroerend groot was geweest, optreden. En zodra hij er kans toe zag. reisde hij naar Headbury. om Arthur te bezoeken. Dominee Merrick was op de hoogte gehouden, zodat Arthur wist, dat de do minee weer hersteld was en dat het kind nooit was teruggevonden. Op verzoek van Alice nam Ernst Arthur wee: mee terug naar Wynsdale. waar hij nu het week je van „toen" zou doorbrengen. In die week hechtte Alice zich zo aan de knaap, dat zij Ernst een voorstel deed. waarvan hij even duizelde. Het was niets meer of min der dan het verzoek, om Arthur als kind aar te nemen, zodat hij in de pastorie blijven kon en verder door hen zou worden opgevoed. Het plan, om Alice alles te vertellen, had Vrü bewerkt door J. Harwood Ernst weer opgegeven. Kon, mocht hij, zo over legde hij, haar weer opnieuw gaan kwellen? Dat zou toch onmenselijk zijn! Neen, het verleden mocht zeker nie* opgerakeld worden. Welk een goed tehuis Arthur ook had bij domi nee en mevrouw Merrik met grote blijdschap vernam hij van het plan, dat hij voortaan de naam Arthur Peyton zou dragen. „Ze hebben een zoon weergekregen", zeiden de dorpelingen, die nog lang vol waren van het vermiste meisje. Op de duur luwde dat natuur lijk. maar het bos kwam in nog slechter reuk te staan: het moest er beslist spoken; nu waar den er al twee geesten rond. die van de ver moorde vrouw en die van het vermiste kind.... HOOFDSTUK XXIII. De jaren verstreken. Zestien jaren snelden voorbij sinds de ontzet tende Octoberavond. toen Ernst, met Arthur naar Wynsdale komend, vernemen moest, dat zijn dochtertje verdwenen was. Hij 'was nog steeds predikant van Wynsdale en zou er. zoals de baron vroeger eens had op gemerkt. zijn leven wel slijten Wat hij uitste kend vuad. Ky voelde lich er beat thuis en uiter aard Alice ook, want die was er geboren en ge togen. Hij werd er nog steeds als op de handen gedragen. Natuurlijk was er in al die jaren in beide dorpen het een en ander gebeurd en veranderd, al was het alleen maar in het uiterlijk der per- sonen. Alice en Ernst woonden nog steeds in de zelfde pastorie, maar zij waren ouder geworden. Hun haren begonnen al te grijzen en zij kregen lijnen op het voorhoofd. Maar de ogen van Alice waren nog even zacht en eerlijk; die van Ernst groot en sprekend. Doch één ding was heel niet veranderd: hun wederzijdse liefde. Het verlies van de kleine, dat nooit opgehelderd was. hoeveel moeite zij er»ook voor gedaan hadden, had hen, zo het kon, nog dichter bij elkaar gebracht. Nóg een groot verlies had Alice in die jaren geleden. Van het kasteel had een rouwstoet ba rones Glenby naar het kerkhof gebracht, welk verlies beiden diep hadden gevoeld. Want feite lijk was zij de band geweest tussen het kasteel en de pastorie. Zelden zagen zij de baron meer, behalve in de kerk en dan niet eens elke Zon dag. Hij was het grootste deel van de week in Londen, evenals Percy en Isabella. Inplaats van de baron, die ontslag genomen had, was Per cy vrederechter geworden. Over zijn particulie re leven liepen wel eens praatjes, maar het rech te wist niemand. Ernst had altijd gehoopt, dat Rob Martin nog eens zou terugkeren, maar dat was niet gebeurd. Zo nu en dan kreeg zijn moeder bericht van hem en zjj beantwoordde zijn brieven trouw, al viel het moeilijker dan tien jaar geleden, want het laatste jaar was zij sukkelende. „De levens lamp wordt uitgeblust", zeide zij tot Ernst, die haar geregeld bezocht. (Wordt vervolgd) caus. 1550 Radiophilh; „Onderwijs-volkszaak" 17.15 Act. 17.45 Orgelspel 18700 Nieu- comm. 18.20 Gram. 19,00 Artistieke staal kaart. VPRO: 19.30 „Passepartout", caus. 10.40 S)e Bijbel in bet kerkelijk jaar", caqs. 19.55 uDeze week", caus. VARA: 20 00 kti - progr. 22.00 Soc. Ween se 22.40 „Binnen zonde kroppen". hnnrsp. 23.00 Niéiiws en SOS-bei 23.15—24.00 Gram. Televisieprogramma's. NCRV: 20 15 Joum. en weerber. 20.30 Gevar. progr. 22.05 Dag sluiting. Engeland. BRC Home Service. 330 m. 12.00 Gevar. muz. 12.30 Gram. 12.55 „Have a go!" 13.25 Caus. 1355 Weerber 14.00 Nieuws 14 10 Gevar muz. 1450 Sport 15.06 Ork. muz. 15.30 Hoorsp. 16.30 Ork.conc. 17.30 Klankb 18.00 V. d. kind 18.55 Weerber. 00 Nieuws 19J5 Sport 19 30 Ge> 0 15 Pari. Ge- 247 m. 12.00 V. d. jeugd 12.30 Liet 13.00 Pari. i Sportparade 15.00 Lichte soel 16.15 Voetbalrep. •Iksmuz. 18.00 Sport: 15.30 Filmmuz. 16.01 17.15 Dansmuz. ïd. 19.00 Gevar. 19.30 Llchti Voetbaluitsl. 20 30 Gevar. progr. 21.00 Hoor spel 22,00 L.ichte muz. 23.00 Nieuws 23.15 Lichte muz. 24.00 Gevar. muz. 0.50—1.00 NWDR. 309 m. 12.00 Amus. muz. 13.00 Nieuws 13.15 Gevar. muz. 14.00 Amus. muz. 1500 Mannenkoor 16.00 Gevar muz. 17.00 Amus. muz. 18.00 Lichte muz. 19.00 Nieuws 1925 Koorzang 20.00 Carnavalprogr. 21 45 Nieuws 22.10 Symph. ork. en solist 22 30 Amus. muz. 24.00 Nieuws 0.15 Symph. ork.. koor cn sol. 1 00 Symph. ork. en soliste 2.15— 5.30 Gevar muz Frankrijk. Nationaal Programma, 347 m. 12.30 Gram 13 00 Nieuws 13.20 Hoorsp. 14.05 Nieuws 14.17 Symph. ork. 16.10 Orkestconc. 18.30 Amerik. Kruiswoordraadsel rlzontaal: 1. Beveiliging, 9. vod, 10. troefkaart bij jasspel, 11. voorzetsel, 14. vogel, 15. vissoort. 18. delfstof, 19. hemellichaam, 22. misnoegd, 24. klaar, 26. :angnoot, 27. vogel, 29. naaldboom. 31. vrucht van een boom. i r 11 c a a 1 2. Maat, 3. bode, 4. bij woord, 5. binnen, 6. dee'l van het lichaam, 7. zonder oneffenheden, 8. stupide, 12. on wrikbaar, 13. waanzinnig. 16. spie. 17. pret, ivier in Afrika. 21. getroffen, 23. af val, 25. broeder. 28. spil, 29. kindergroet, 30. najaar. 262. Oplossing vorige pnzzle Horizontaal: 3. Oslo, 7. gevel, 10. Tar, 11. eloge, 13. lor, 14. talpa, 15. ma, 17. LL, 18. globe. 20. lep, 22. godin, 24. are, 26. engel. 27. mens. Verticaal: 1. Egel. 2. wel, 4. stel ling, 5. la, 6. orka. 8. vermogen, 9. lot, 12. gal, 16. Abo, 18. gram, 19. Ede, 21. pulp, 23. ink, 25. re. .rdeonmuz. 16.00 Gram. 16.15 A 16.30 Gram. 16.45 Eng. les 17.00"; or 17.20 Liturgische 18.15 Vocaal kwar-lir 8 30 V. d. sold. 19.00 Nieuw«iei .00 Cabaret 21.00 Verz. progr.. l 00 Mteuwc 33.05— Brussel. 484 m. 12.15 Gevar. muz. 13.00n Nieuws 13.15 Verz. progr. 14 00 En Secondele Audition 16.00 Bel Canto 17.00 Nieuws 17.15nu Gram. 17.30 Jazzmuz. 19.30 Nieuws 20.00. Gevar. progr. 22.00 Nieuws 22.15 Lichte muz.f 22.55 Nieuws 23.00 Gram. 23 55 Nieuws. Ie BBC. Ultz. voor Nederland. 17.45-48.15— Nieuws. Feiten v. d. dag. Op de planken n (op 224 en 49 m). jl Duitse TV-progr. 16.30 V. d. Jeugd 17.00 In de TV-dierentuin 17.15 Progr. overz. 20.00 Rep uit Brits-Guyana 20.33 „Die Nacht- r glocke", opera 21.25 Weekjourn. en Een, woord voor de Zondag. Belg. TV-progr. (Vlaams). 17.00 V. d.'D jeugd 19.31 TV-nieuws 19 45 Panorama 20.15 I Film verz. progr. 20.45 „De dood ls misschien [ai voor hedenavond" 21.15 Gevar. progr. 2145,- Intermezzo 22.10—23.00 Eurovisie; Bokswed- strijd Parijs-MUnchen. 1^ Belg. TV-progr. (Frans). 18.45 Testbeeld I* 19 00 „Le Carrousel aux Images" 19.30 „Pêche d'Automne" 20.00 Act. 20.15 Nieuws,. 20.40 TV-spel 22.00 Filmprogr. 23.30 Journ. Virginia American Half st raar Ztcaar Ja! Shagretta smaakt beter dan shag! Geen wonderShagretta is zo rijp - dank zij de natuurgefer- menteerde tabak, die bij het Clark Procédé EQ 7 wordt verwerkt. Koop en rook een pakje Shagretta en vergelijk het met shag beter in de pijp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 2