^Qltodeó'' 4 ZONDAGSBLAD 5 NOVEMBER 19S5 hetQRöte R^ösel ziekeLijke öomineeszoon wêrö öiómèutkonincj j man van qrote moeö, stiLen wil en heLöeR veustdnö door 1 Rhode het destijds lezen in het speciale bij voegsel van de Rhodesische ..Sunday- Express", gewijd aan Cecil John Rho des en aan de belangrijke tentoonstel ling. die naar aanleiding van de her denking van zijn geboortedag op 5 Juli 1853, honderd jaar later, werd gehou den in Bulowayo. Een raadsel is deze vreemde man zijn gehele leven gebleven. Bewonderd door de één en verwenst door de an der is hij zijn weg gegaan. Een man, die geen geduld had om te wachten, die bij alles wat hij deed haast scheen te hebben, haast, zo geloven sommigen, omdat hij ervan overtuigd was dat hij niet oud zou worden... Wiens laatste woorden geweest zouden zijn: ..Zoveel te doen en zo weinig gedaan.." al moet men aan de waarheid van deze overlevering zeer twijfelen en al zou. volgens één van zijn vele biografen, in dit geval een vrouw, Mrs. Sarah Ger trude Millin, zijn laatste verstaanbare woorden zeer menselijk zijn geweest, n 1. het verzoek hebben ingeh'Aiden om op zijn andere zijde gelegd te worden In de zware benauwdheid door zijn hartkwaal veroorzaakt, snakte hij naar verlichting maar vond die niet. Hoe men ook over deze merkwaardi ge figuur moge oordelen, dat hij een groot man is geweest staat zonder twij fel vast Enorm veel heeft hij bereikt. ..Omdat hij geen scrupules kende", hoor ik nu een woraanstaand Zuid-Afrikaner zeggen. ..Hij móést succes hebben, ten koste desnoods van al zijn medemen sen. U weet van de raid op Johannes burg door Jameson één van zijn dier baarste vrienden, die dicht bij hem be graven ligt in de Mataposbergen van Rhodesia Ook hierin heeft Rhodes de hand gehad, al is het anders gegaan dan hij dacht en op een enorme mis lukking uitgelopen, die hem zijn minis ter-presidentschap kostte. De raid ge schiedde zogenaamd om de arme „ver trapte" Engelse uitlandcrs „te helpen tegen de onderdrukking van Paul Kru- ger." maar het was alleen een ma noeuvre om de Engelsen ook de macht in de Transvaal in handen te geven. XTiJKT U eens rond in „Groote Schuur", zijn huis aan de voet van de Duivelspick. door hem als ambtswo ning aan Zuid-Afrika's minister-presi dent nagelaten, al had hij nooit van zijn leven kunnen vermoeden, dat er een tijd zou komen, dat in dat huis uitsluitend Zuid-Afrikaans zou worden gesproken en Engels alleen dan. al& de ezoeker deze taal niet zou verstaan. U kent de kunstschatten, die Rhodes in dit huls verzamelde, heerlijk antiek, maar ook werken, die hij door beroem de kunstenaars liet uitvoeren. Ondanks zijn grote kudden (om in Bijbeltaal te spreken), was ook het ooi lam van de arme bij hem niet veilig, Mary Pos Het bekende portret van Cecil John Rhodes: dic tator met een piep stem. Maar ook zijn sterke toil en onver- schrokken moed staan op deze kop te lezen. op had gezet, -n Zuid-Afrikaan- ?en Oud-Hollands prachtig hand- medicijnenkastje. ICMl IllUlUUt werk van edel hout. Hij moest dat kastje hebben en ofschoon de boer weigerde, omdat het een familiestuk was. dat hij weer zijn kinderen wilde nalaten, het gaf niets. Rhodes, die een mens maken en breken kon en zijn be staan vernietigen, indien hij dit wilde, smeet een absurd klein bedrag op tafel en nam het kastje mee.. Hebt U die kostbare behangsels in „Groote Schuur" gezien? Zij kwamen van een Spaans schip, waarop Rhodes in zijn kwaliteit van minister-president van de Kaapkolonie eenvoudig beslag liet leggen.... Zo kreeg hij zijn schat ten bij elkaar. Inderdaad, hij had haast. hij kon niet wachten tot hij, zoals een goede verzamelaar doet, ze op oorbare wijze in zijn bezit kreeg en er met liefde op kon neerzien.. bovendien alleen op uit was, om zijn nagedachtenis te doen eren. U weet toch dat hij reeds jaren vóór zijn dood heeft gezegd, dat zijn naam minstens 4 000 jaar bewaard zou blijven? Ons land bezit in totaal acht univer siteiten, en dan nog die te Fort Hare voor de naturellen.. In verscheidene wordt uitsluitend in het Afrikaans ge doceerd. Eén, van Rhodes liefste wensen was om een universiteit te doen bouwen op het gebied van zijn eigen landgoed ..Groote Schuur". Zelf heeft hij er de plek voor uitgekozen. De Hertog van Windsor heeft eindelijk op 1 Mei 1925 de eerste steen voor de Universiteit ge legd, die tegen de berghelling gelegen, over de hele stad domineert. Zijn stand beeld vindt U op één der terrassen vóór de Universiteit. Zo wilde Rhodes ook het Engelse element doen domine ren in Zuid-Afrika en ons Afrikaner- dom ten slotte geheel overvleugeren. Daarom moesten ook deze Universiteit en andere onderwijsinstellingen, door hem gesticht, er komen. Hij, de grote bouwer aan het Engelse wereldrijk, had maar één ideaal. Dat wereldrijk helpen bevestigen en daarmee ook zijn eigen naam onsterfelijk te maken. Desnoods ten koste van alles..." HOE bitter klonk die stem, maar ik heb Afrikaners nog wil bitterder over Rhodes horen spreken. Het vreemde van deze man was dat, terwijl hij de Afrikaners door zijn op treden met de ene hand in het gezicht sloeg, met de andere hand op allerlei wijzen voor zich trachtte te winnen. De Engelse schrijver en Rhodesia- kenner Maelaer Bate zegt van hem: „Hij doodde en hij redde mensen. Hij was tot groot heldendom in staat, maar hij was ook tot kolossaal bedriegen in staat. Hij vertelde grote waarheden én grote leugens. Hij deed alles in het groot. Hij liet wegen trekken door de 't in Rhodes' tijd. Een Zuid-Afrikaanse Voortrekker op zijn „plaas"- „Aan de andere kant heeft hij toch voor millioenen gelegateerd, waarvan ook mensen in Zuid-Afrika profiteren", waagde ik op te merken, „denkt U al leen maar aan de Universiteit van Kaapstad en de 50.000 ponden jaarlijks uit zijn nalatenschap uitgekeerd voor beurzen, waarvan niet alleen jonge men sen in Engeland, de Verenigde Staten, maar ook uit dit deel van de wereld kunnen studeren ..Ons Afrikaans sprekenden, doet deze erfenis niets, waarbij de erflater er 4?!- fïTïfl tot in Centraal Afrika, de hun isolement verlossend. Hij sliéhtte een land. dat nog tijdens zijn leven zijn naam kreeg. Het werd zijn troetelkind, zijn alles. Hij begreep, dat het een uitweg naar zee moest hebben en hij sloeg het oog op de ha vens In Portugees Oost-Afrika en hij overwon zichzelf en klopte om coöpera tie in deze aan bij Paul Kruger. zijn grote tegenstander, die het verzoek on voorwaardelijk weigerde. Kruger en Rhodes, kan men zich twee groter tegenstellingen denken, dan deze beide mensen? En beide mensen hadden dezelfde grote liefde: Afrika!" Dan vervolgt de schrijver: „Kruger was oud geboren. Rhodes was gedoemd om iong te sterven. Kruger was 74, Rhodes 46. Belden zagen het voorwerp van hun grote liefde met totaal ver schillende ogen. Niet alleen hun menta liteit. hun karakters, waren uitersten. Ook hun uiterlijk. Rhodes had helblau we ogen, ongeduldig Uitziend naar al tijd nieuwe horizonnen. Die van Kruger weggezonken in de rimpels, wel- i geleden pijn op dat door verweerde, door de grau- [•Igedragcn Zo breed zijn de straten in Salisbury, de hoofdstad van Zuid-Rhodesia. Inderdaad: een door tien span ossen getrokken wagen zou er in kunnen keren. ke de tijd wind en zc we baard omringde gezicht hadden gegroefd.. Zijn grote handen hadden vierkante nagels als van een grondwer ker. Zijn hoge hoed en veelg zwarte jas waren ouderwets Rhodes droeg zeer dure kleren volgens de laatste mode. Hij was bi zijn ver schijning op en top een Engelsman, zes voet lang. en zeer bewegelijk." Deeds in 18»9 schonk Cecil Rhodes de Kaapkolonie het bekende stand beeld van Jan van Riebceck. stichter van Kaapstad, dat hij door dc Engelse beeldhouwer John Tweed had laten ver vaardigen. aan de stad. Voor het voet stuk werd een steen uit dc Tafelberg R-houwen, de rots, waarheen Jan van iebeeck en Maria de la Qucllerie, aan het einde van hun maandenlange reis, met zoveel verlangen hadden uitgezien en aan de voet waarvan zij zich ves tigden. Maar ondanks alle gerechtvaardigde verwijten en alle zware tekortkomingen was Rhodes een geniaal man. Anders zou hij ook nooit tot zo'n hoogte zijn opgeklommen. Geboren in Bishops Stortford, waar van zelfs Engelsen moeten zeggen, dat het een slaperig plaatsje was en zoon van een plattelandsdcminé, die twaalf i kinderen had, waren de omstandighe den voor Cecil Rhodes dus niet bepaald gunstig om iets groots te bereiken. Daarbij kwam dat de jongen een zwak ke constitutie bezat en zo'n aanleg voor tuberculose, dat zijn ouders hem maar naar het droge klimaat van Zuid-Afrika zonden, waar een oudere broeder een sinaasappelplantage was begonnen en dus een beetje zorg voor hem kon dra gen Eén der ergste dingen echter, welke een man die het ver wil schop pen, tot handicap kan hebben, is wel als hij geen mannelijk geluid kan laten horen. Rhodes, had zo'n eigenaardige, hoge stem. zelfs Engelsen moeten toegeven dat het een piepstem was dat het iedereen onmiddellijk opviel Al deze handicaps hebben er echter met een zeer helder verstand, i ren volharding te doen werker, aan zijn doel om door de exploitatie van Zuid- Afrika's bodemschatten een rijk en machtig man te worden... hij, de zwakke domineeszoon, die een piepstem had, geboren in een ingedommeld gat ergens op het platteland van Enge land OP de reeds teder genoemde uiterst interessante tentoonstelling, welke door de Koningin-moeder van I-inge land in gezelschap van Prinses Marga ret werd geopenu, was onder de pavil joens van practise!) alle Afrikaanse ge bieden beneden te Sudan ook dc trotee „Court of Rhodes' waarin men aiUe souvenirs, die men over hem tezamen had kunnen brengi-n, had uitgestald Van zijn doopmulsje tot aan zijn doden masker was er aa iwezig. Welk een da dendrang en w.uk een verlangen om naar buiten te tredtn werd er gevonden in dat leven liggend tussen die eerste publieke gebcurten.s van zijn doop en hot uiteindelijk w boos al het tot stand- gebracihte en bijeenvergaarde moeten loslaten om weg te zinken in de eeuwig heid Van al lijn D-z «ungen, Rhodes had onder andere een groot landgoed in de buurt van Bulowayo, de tweede stad van Zuid-Rhodtsia. was „Groote Schuur" dit plekje paradijs hem wel het liefst. Hij had het voorname witte huis, in Kaaps Hollandse stijl op getrokken. zo kunstzinnig mogelijk la ten inrichten en had daarbij voor Oud- Hollandse meubelen en voor antieke klokken, waarvan hij een prachtige verzameling had. een sterke voorkeur aan de dag gelegd. Trouwens, ook Chinees porcelcin. Delfts aardewerk, gobelins en oud ko per nemen er een grote plaats ir. Het was. zoals we zagen, bij Rhodes niet zó dat hij met liefde een geheel leven lang kunst verzamelde, daarbij geduld aan volharding parend zoals de jager, die het apoor van het wild volgt, maar het moest alles in de korst mogelijke tijd bij elkaar geoiacht worden En toch. wat was de man Rhodes, bij al wat hij bezat, een doodarm en een zaam mens. Geen v ouw schijnt ouk een ral van enige betekenis in zijn leven te hebben gespeeld „In heel „Groote Schuur" was geen kast t« vinden waar een vrouw haar martel of Japonflen ui kon weghangen, bi een bezoek aan Rhodes als „kuiergaat" zei me deatijda ZONDAGSBLAD 5 NOVEMBER 195S I Vijf Concerten van Mozart en één van Mendelssohn IN 1776 Mozart was toen nog maar 19 -jaar werden in het zgn „Tamameisterhaus" in Salzburg niet •minder dan vijf Vioolconcerten geschre ven, werken dus voor viool en orkest. De jonge hofmusicus Wolfgang Ama- deus Mozaxt kreeg van zijn broodheer Hieronymus graaf Colloredo weinig op drachten. Deze It-.-rkelijke en tevens we reldlijke heerser was voor zijn perso neel niet al te aangenaam en de jonge concertmeester Moeart onderging de strenge houding van Colloredo als iets onrechtvaardigs, vooral toen deze hem gewoon als een lakei behandelde. Een bewijs van Mozarts houding ten opzichte van de aartsbisschop Colloredo is wel dc brief, die hij aan zijn zuster Nannerl schreef uit Parijs, waar hij in 1775 enige maanden met zijn moeder vertoefde. In deze brief stond om.: „Pappa moet op zijn gezondheid letten en er om denxen, dat de moefti H.C. (d.i. Hieronymun Colloredo) makkelijk aanbrandt, maar dat God zelf medelij dend, barmhartig en liefdevol is". Toch hield Colloredo veel van muziek en moest Mozart voor hem veel kerkelijke muziek schrijven, o.m. een serie korte Missen. Om op het gebied der sympho- nische muziek niet stil te zitten, schreef de 19-jarige componist dat jaar de be roemde vijf Vioolconcerten, dus niet vol gens opdracht maar uit vrije wil. In de kleine werkkamer van - hot „Tanzmeisterhaus", tijdens de laatste oorlog helaas lclijic beschadigd, kreeg Wolfgang de geniale invallen voor deze werken, die weliswaar veel op elkaar lijken, maar toen elk een eigen thema tische ontwikkeling hebben. Mozart had toen al grote concertrei zen achter de rug als pianist <op 30 September 1765 gaf hij ,.een groot con cert op het clav-ecymbel in de zael van den Ouden Doelen" in Den Haag), als violist was hij heslist niet minder. Aan het hof in Salzburg speelde hij als con certmeester altijd de solo-vioolpartijen en iedereen was verbaasd over Mozarts grote virtuositeit op dit instrument. Va der Leopold Mozirt had bovendien een uitnemende ,,viool.:chooi" geschreven. Dit studiewerk is in 1766 bij de Haar lemse drukker J. Enschedé verschenen onder de titel: ..Grondig onderwijs in het behandelen der viool, ontworpen door Leopold Mozart, Hoogvorstelijk- Salzburgschen Kamer-Musicus". Dat Wolfgang later .1c viool „aan de wil gen" hing en uit.-luitend als pianist (soms als orga.ilst) optrad, heeft de vader heel veel verdriet gedaan. Aan de periode dat Mozart graag en veel vi ool speelde, danken we nu de vijf Viool concerten. Hel is bij deze weiken opvallend hoe Mozart, ondanks zijn aansluiting bij de voor-klassieke periode (Vivaldi o.a.t. ge bruik wist te maken van de mogelijkhe den der viool, ik bedoel de zangmoge- mevrouw Isie Sta ut g, de echtgenote van wijlen Generaal Smuts. Rhodes had voor zijn costuums alleen het bovenste deel van een Oud-Hollandse ladcnkasl „Er was ook in het hele huis geen spie gel te vinden geweest, waarvoor een vrouw een beetje toilet kon maken", vulde haar opgewekte dochter mevrouw Smuts aan. Het enige van dier aard was Rhode«' scheerspiegel! Scherper nog dreng de afwezigheid van vrouwelijke invloed in dit vreemde mannenleven ot mij door. toen ik in Rhodes' slaapkamer geesi portret van een vrouw zag hangen, zelfs niet van de diamantkomags moeder, behalve dat van een - stokoud.-, foeilelijke, halfnaak te negervrouw, moeder van Lob en gu ls. die haar in/loed zou hebben aange wend dat bet Matabelen-opperhoofd zijn grote concessies pan Rhodes deed. ten aanzien van het tegenwoordige Rhode- Dat hoogst onaesthe'.ische portre-* hing recht tegenover Cecil Rhodes' bed! Zo somber en afstotend het slaapver trek is. zo heerlijk h de omgeving, waar de ramen op uit zien. Wanl daar rijst de Duivelspiek op. Dikwijls nam Rho des zijn weg naar eer zeldzaam schoon uitzichtspun' en k»ek hij neer op het witte Kaapstad pan zijn voeten. Daar op die plek »s een trots monument ver reeen te zijner nagedachtenis Het is opgetrokken uit wit graniet en doe' den ken aan een deel van een Griekse tem pel. geflankeerd door acht leeuwen. Op de voorgrond ziet men een Jonge ruiter te paard, de Energie voorstel lend. Op de acü'ergrond vindt men het borstbeeld van Cecil Rhodes, zijn on doorgrondelijk gezicht een raadsel. Niet echter in zijn meest geliefde wo ning blies Rhodes de laatste adem uit, maar in een kleine „cottage" op de Muizenberg, met het uitzicht op de oceaan, waarheen hij als het ware in sijn benauwdheid, veroorzaakt door een hartkwaal, was gztlucht, omdat hij tel kens sterker het gevoel kreeg in „Groo te Schinsr" te tullen stikken, soma in het witte huis gaande van raam naar raam. om lucht te krijgen en verlich ting. d*c hij met vond lijkhoden der viooltoon. De vioolpartijen hebben niet de s'rakheid der vooi-klas sieken, maar hobben een cantabiliteit, die men gerust kan zien als een lang zame overgang naar dc romantiek Het zou echter onjuist zijn bij een vertolking dezer wei-ken een bepaalde romantiek er in te leggen. De solist zal uit de muziek zelf de bewogenheid moeten pu ren, hij zal de jeugdige onbevangenheid der eerste delen, de stille en innige rust der langzame delen on de elegantie en humor der laatste delen (veelal ron do's) voor zichzelf moeten laten spreken zonder „hineininterpretieren". Dat is gelukt aan de grote violist Ar thur Grumiaux. die voor PHILIPS in de ..Mozart Jubilee Edition" eon lang speelplaat maakte met twee Vioolcon certen, n.L in D-dur K V. 211 en in A- De violist Isaac Stern, die voor Columbia Vioolconcerten van Mozart en Mendelssohn speelde, met zijn Israëlische vrouw Vera Lindenblit. dur K.V. 219. 00258 L). Welk een intens geluk straalt er uit deze werken in deze vertolking. Grumiaux laat zijn viool echt zingen i.ict alleen, maar hij laat ook Mozart zingen. Het is een ont roerend spel geworden. En wie zou hij beter kunnen hebben als begeleider dan de Mozart-expert bij uitstek prof. Bern- hard Paumgar'ner die de orkestpartij en subliem laat uitvoeren door het Weens Symphonisch Orkest. De Philips- technici hebben etn volkomen afgewo genheid in de klankverhoudingen be reikt. ZEKER ook gen.aal, maar toch ge heel anders is de vertolking die Isaac Stern geeft van Mozarts Vioolcon cert m G-dur K V. 216 voor COLUMBIA (langspeelplaat CX 1071). Isaac Stern is eveneens een vrtuoos op zijn instru ment, hij beheerst de materie volkomen en verrast ook lour zijn prachtige toon. Maar Stern ge°ft toch een iets meer uiterlijk spel dan Grumiaux, hij be klemtoont sterker de accenten, werkt met meer licht-donkcr-effecten, zonder echter de muziek geweld aan te doen. Isaac Stern is in deze vertolking niet alleen de solist maar ook de dirigent van een kamerorkest, dat de begelei dende partii speelt En dat orkest-spel is van bijzonder hoog gehalte. Op de andere plaatzijde speelt Isaac Stern, expressief begeleid door het Phi ladelphia Orkest o.l.v. Eugene Orman- dy. het Vioolconcert van Mendelssohn Hier is Stern op volle toeren in zijn fel le kleurgeving. Het is uitzonderlijk knap vioolspel en uitzonderlijk knap orkest- spel, maar het wil ons voorkomen, dat de opname, die vroeger op normaalpla ten is uitgekomen, bij de overbrenging op de langspeelplaat wat geleden heeft Er zijn merkwaardige klankinzinkingen. Voor de verzamelaar van vioolpla'cn echter een uiterst interessante en muzi kale vertolking. OM nu ook Mozart als piamocomponist te laten zien, wijs ik hier op een PHILIPS-opname met de grote Franse pianist Rober* Casadesus in de Piano concerten in c-moll K V. 491 en in D- dur K.V. 537 (het zgn. Kroningsconcert Een symphonie-orkest o.l.v. George Szell begeleidt, (langspeelplaat A 01142 L). Van de 25 Pianoconcerten die Mo zart schreef zijn er maar 2 in mineur. Het is bekend, dat Beethoven heel erg gesteld was op het Pianoconcert in c- moll. welk werk htm tot de uitspraak gebracht moet hebben: ,,We krijgen nooit meer een idee ais dit". Onbegrij pelijk is die bewondering van de steeds opstandige Beethoven niet, want dit Con cert heeft voor Mozart ook iets opstan digs. Het is een der minder opgewekte werken van Mozart, waarin verzet <le deel) en tragiek :3e deel» even worden onderbroken doir een stille ontroering (2e deel». Het is een tragische Mozart, die hier aan het woord is. maar hoe schoon en rijk is t'ch deze kunst gebit- Hoe geheel anders, hoe feestelijk is Voor Philips speelde de Franse pianist Robert Casadesus op één langspeelplaat twee Pianoconcer ten van Mozart. rinarnoast het Pianoconcert in D-dur, dat zijn naam „Kroningsconcert" ontleent aan het feit. dat Mozart dit werk »»p 15 October 1790 uitvoerde in Frankfurt tijdens de feestelijkheden bij de kroning van Leopold II tot Duits keizer. Dat was niet de cers e keer. dat Mozart in Frankfurt a Main speelde. Als wonder kind was hij t reeds opgetreden en toegejuicht. Dit keer was de zaal wat leger, daar de feestelijkheden zoveel omvatten, dat de aandacht versnipperd werd. Belangrijke diplomatieke figu ren hadden net een officiële maaltijd en in de stad was ci bovendien nog een militaire parade. Het eigen-werken-con- cert van Mozart leed daaronder dus wel wat. Maar de bijnaam ..Kroningscon cert" is gebleven en als het eens wordt uitgevoerd mag er in de zaal geen pleats onbezet blijven. Welk een geniaal en opgewekt werk is d»* Pianoconcert, brillant en levenJig. Beide Concerten worden door Robert Casadesus niet a'lcen technisch gaaf. maar ook muzikaal onaantastbaar ge speeld. Hier is d.? goede Mozart-inler- preet, die het heldere klankbeeld nim mer opoffert aan het grote effect en bovendien met een prachtig toucher speelt. Het Kroningsconcert speelde Ca sadesus voor h"*. eerst in ons land op 5 November 1925 in het Concertgebouw te Amsterdam onder Pierre Monteux. Dat hij met dit concert een triomftocht heeft gemaakt dooi de wereld is be grijpelijk als me.l deze opname hoort, waarbij George Szeü met zijn orkest zulk een unieke stc-in zeef en zulk een bij zondere homogeniteit met de solist weet te bereiken Voor de Mozart- en voor de pianoliefhebbers is deze plaat een on misbaar bezit. CORN. BASObKl. -AAAAftftftftft*ftftftAftftftftA*ftftftftftft1^ftftftft Miebei bij de massajeugd Uit de VOLKSWIJK cAdoptie planner^ J^.4f doen een paar mensen, die ouder worden zonder dat er kinderen komen? Er zijn er, die volstaan met zich daarover te be droeven. Er zijn er, die zich er in toeten te schikken. Soms op die ontroerende wijze dat ze als het- ware tegelijk man èn zoon, vrouw èn dochter spelen. Of op andere manieren. Misschien wel door open lijk te verklaren, dat die tegen woordige jeugd toch zo verschrik kelijk moeilijk is: een mens is blij wanneer-ie er niet mee te maken heeft. Maar er bestaan ook echt paren, die dan op een peperen moment besluiten andermans kin deren aan te nemen en zo toch een volledig gezinsleven te verwerven En dat is de weg die Kees en Kornelia kiezen. Geen gemakklijke weg. De adop tie maakt in ons land nog steeds een onderwerp van veel bezinning uit. Sommige andere landen zijn er reeds lang toe overgegaan en ze hebben niet altijd het aanbevelens waardige voorbeeld gegeven. Het blijft een netelige kwestie. Ook het kleinste kindje heeft reeds een voorgeschiedenis: het wordt mede bepaald door allerlei erfelijke fac toren. Zo kan het gebeuren dat de snoezige aangenomen baby zich totaal anders ontwikkelt als de pleegouders voorzagen en wensten. Zullen ze het klaarspelen om dit kind dan toch als een eigen kind te blijven aanvaarden? Of ook: zullen ze eventueel later afstand van dit kind kunnen doen, als de oorspronkelijke ouders het om een of andere reden weer opeisen? En nop eens: blijft de liefde bestaan als men een kind kiest om bepaal de uiterlijke redenen, en de inner lijke eigenschappen het ideaalbeeld lelyk verloochenen'' Wie zich op het pad der adoptie begeeft, moet wel heel precies weten mat htf doet Fn bovendien moet hij op een leeftijd rijn, die kleine kinderen aan kan Er is een periode in ons leven, dat peen last te zwaar valt als het om de zorg voor babies, peuters en kleuters gaat. Men ver draagt hun gehuil en gekrijl Men heeft behagen in hun spel, ook als ze in hun ijver om dc wereld te verkennen brokken maken. Men is bereid om dit opgroeiende geslacht de ruimte te laten. Maar er komen andere tijdperken. Tijdperken waar in men niet meer opgewassen ij tegen de drukte. Tijdperken waarin men zelf zo zeer aan vaste metten gemend is geraakt, dat men daarop peen inbreuk meer verdragen kan. laat. Ze rün al meer dan vijfendertig jaar petroutód. als het er bij hen van komt. Dat heeft natuurlek zijn eigen redenen. Eerstens omdat b\j ons zoals gezegd het aanne men ran kinderen niet vanzelf gaat Ze hebben het weliswaar al vele malen geprobeerd, maar ze zijn altijd meer bü instanties verzeild maar men voor dergelijke proefne mingen meinip voelde. Ze hebben eft ft allerlei organen aangeschoten, die 3 met kinderen te maken hebben, 3 maar ze zijn altijd weer met kluit- 3 jes in het riet gestuurd. Eens is ij. Kees naar een kinderziekenhuis ge- mande ld, heeft daar aangebeld en geïnformeerd of ze niet zo'n klein hummeltje voor hem hadden; hij j? zou er goed vopr zorgen. Een an- dere maal is hij bi) een sociaal jj werkster op bezoek gegaan en heeft haar zijn wens onthuld. Ten derde male is hu zowaar bij de politie J? binnenpedrenteld. Dat was toen een vrouw in de straat was opgepakt. 3 Waarschijnlijk vermoedde Kees dat ij de agenten meteen de kinderschare jj hadden meegenomen om die even- r, eens in diverse cellen te stoppen J? net zolang totdat ze aan liefhebbers waren uitgedeeld. Maar in al deze en vele andere gevallen kreeg Kees ij niet hef begeerde mensenkindje. De wereld is nu eenmaal hdrd en |j wreed. Soms werden zijn vragen heel serieus beantwoord; soms dat 4 niet eens. Maar ook het best ver- antmoorde gesprek leverde geen tastbare resultaten op. Ik meet niet of U deze kleine tragedie kunt navoelen. Kornelia is reeds lang zó ver. dat re enkel maar thuis zit af te wachten of j: Kees slagen zal. Uit het liefelijke n grensdeemtje van 1915 is een wat zure en zielige vrouw gegroeid. In ij hoeverre de teleurgestelde ver- wachtingen daarbij een rol speel- den. is me niet bekend. In elk geval is ze tobbeng aangelegd met J: die piekerachfipheid. die zich altijd o in eigen kwalen en kwaaltjes ver- j- diept. Het is in zo'n geval ook een p vraag wót het eerst komt: het ge- jj pieker, dat kmalen oproept of een kwaal waardoor je piekeren gaat. Maar ergens leeft don nog de stille Jf hoop dat Kers zal thuiskomen met een kind. Dat het plan van van- daag mant ze bespreken elk plan i; uit den treurr succes zal hebben. y Maar als ze zijn zware tred op de trap hoort bonzende, langzame g voeten op een trap zonder loper u wéét ze al dat bet wéér mislukte. Dan kwakt ze de van met aardap- Jj pels op tafel en is die verdere w avond riek Ziek van narigheid. Tot het volgende plan geboren wordt! V MIEBEL. ij A»ft***ftftftftAftftftftft6<lftftftAA6<rilft»AAftftftftftftftft**ftAft*ftft»ftft*AftA«ftA*ft*<i****»*A

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 18