Vreselijk land van Sodom 3 Chr, Schoolcongres heden in Amsterdam begonnen Rond Dode Zee was nimmer enig lerentotdat H Met 5 VehkoJk Dan, desnoods preventief geweld toepassen DONDERDAG 27 OCTOBER 1955 iiiiiiiiiiiii IWAAR eens Sodom en Gomorrha lagen verrijzen thans moderne industrieën. Deze installatie maakt deel uit van de phosphaatfabrieken die aan de Westelijke oevers van de Dode Zee in vol bedrijf zijn. Men moet zicji dit eens indenken: Uit ongeveer 20 landen en dus van 20 verschil lende nationaliteiten werden deze mensen tussen Beer-Sheeba en Sodom bijeenge bracht. Men sprak 20 verschillende talen en van de nieuwe lands taal, hèt Iwritih ver stond men nog geen woord. Het die het grootste deel nog mer zware lichame lijke arbeid hadden verricht: Schoenpoet sers uit Marokko, be delaars uit Yemen, winkeliers uit België handelsreizigers uit Duitsland en kantoor bedienden uit de Ver enigde Staten. Zodra zij voet aa« wal hadden gezet wer den zij hudje bij mud je bij hun kraag ge pakt en in een hitte van 120 graden aan het werk gezet. En zij lieten zich aan het werk zetten: Dat was het grootste wonder. Voor onze begrippen omtrent emigratie is dit iets onbegrijpe lijks. Dagelijks be zweert onze pers: Emigreert niet naar Canada of naar Australië alvorens de knopen aan uw jas duizend keer geteld te hebben. Frons Uw voorhoofd en denk er over na wat U te wachten staat En dan moet men dit volk zien Meer dan 800 deelnemers Dr Wijngaarden over betekenis van de opvoeder in de Christelijke school VANMORGEN heeft de voorzitter van het achtste Christelijk School congres, de heer J. W. van Hulst, de meer dan 800 deeinemers aan deze driedaagse conferentie in Bellevue te Amsterdam welkom geheten. In zijn openingswoord constateerde hij, dat de chr. school de laatste jaren onder zware critiek heeft gestaan. Maar evenals een eeuw geleden geldt ook nu: „Wierook bedwelmt, weerstand hardt". ET LAND VAN SODOM i6 een verschrikkelijk land. Ver schrikkelijk is zijn klimaat en verschrikkelijk is zijn schoon heid. Er is geen landstreek ter wereld die men met dit 300 meter beneden de zeespiegel liggende land kan vergelijken. Karte lend rijzén zijn priemende zoutrotsen aan de oever van de Dode Zee omhoog en in een wilde dans, macaber als de moordende zon, springen zij naar het Noorden, waar zij zich verliezen in de tril lende stilte van een gloeiende nevel. Het troebele smaragd van de Dode Zee gaat daar over in de van licht verzadigde Palestijnse lucht en men krijgt het gevoel, dat dit de diepst verdoemde plaats ter wereld is. Aan de overkant van de zee schemeren de hoge ruggen van het gebergte van Moab, vanwaar Mozes eenmaal de Jordaanvallei overzag en onverbiddelijk grendelen zij het dal van de wereld der levenden af. „Dit is het voorportaal van de hel zelve", denkt men, „hier kan geen levend wezen het uithouden, hier sterft men van de hitte". Het zweet stroomt de bezoeker van het gezicht, zijn hoofdhuid en haren geraken doorweekt en zijn huid gloeit. De temperatuur be draagt 104° Fahrenheit in de scha duw en men heeft het gevoel of men bezig is langzaam te stikken. Loom scharrelt men heen en weer en loopt dan over het grind op de oever toe. Grind? Neen, zout- stenen! Uw gids maakt u er op attent. U waS te veel door de hitte bevangen om het zich te reali seren. Men wil göan zwemmen, het is hier niét uit te houden. „Ik raad het u af", zegt uw begeleider. „Het is niet aangenaam" en als men toch met zijn hand het water van de Dode Zee beroert dan schrikt men: Het is minstens twee maal zo warm als uw lichaam en 'als men het proeft bijt de ver zadigde zoutoplossing uw_ gehele mondholte af. Een kwartier later proeft men het nog, het zout van de Dode Zee. Vers in ceilojaan de Dode Zee De lucht is helder en op de achtergrond is daardoor het ge bergte van Moab, vanwaar Mozes eenmaal het Beloofde Land" over zag. duidelijk te zien. D>'t meer ligt 300 meter beneden de zeespiegel en is de laagst gelegen plaats op aarde. Een jong journalist over een jonge staat Dood zijn rotsen, dood het water dood is de ge schiedenis dit land. Eenmaal lag hier het gevloek te en later ver woeste Sodom. Gevloekt om zijn verderfelijke be woners, verwoest om zijn godde loosheid. Van een „hof van Eden", zoals Mozes het in zijn eerste bijbelboek beschrijft, tot een door zwavel en vuur uitgebrande en uitgerookte helleplaats. Meer dan achtendertig eeuwen hield hier de dorre dood deze verschroeide bodem in zijn klauwen. Hij wenste geen léven aan zijn oevers. Maar sterker dan de dood Is het le ven. Het leven dat van geen ophouden, geen einde weet, dat zich door niets uit het veld laat slaan en voor wie de dood slechts een uitdaging is. Een volk, dat honderden jaren de dood in de ogen had gezien, keerde naar zijn land terug. Het waren de Joden voor wie de begrippen Sodom en Go morrha vertrouwde begrippen waren, symbolen van verderf en vervolging, van ghetto's en concentratiekampen en misschien was het wel daardoor dat zij er niet tegenop zagen om ook weer tot hun eigen Sodom door te dringen. Het Noordelijke deel van de Dode Zee, aar de wereldberoemde potaswerken lagen, was na de oorlog van 1948 voor Israël verloren gegaan. De enige plaats deze industrie opnieuw leven in te blazen was de Zuid-oever van dit doden de streek van Sodom en op een gegeven dag verschenen er de eerste ingenieurs. Schel lachten de rotsen hen uit en troebel keek het bijtende water hen aan. Een hete woestijnwind en een blikke rende zon begonnen een niet aflatende strijd tegen deze mensen..die verdwe- ;n maar terug kwamen met meer men- :n en meer materiaalen begonnen bouwen. Een fabriek en een weg. Dwaasheid In een nederzetting langs deze weg die enige tijd geleder klaar is gekomen 1 hebben wij met deze mensen gesproken en langzaam, heel langzaam, zijn wij hun „dwaasheid" gaan begrijpen.' Maar de felle verbetenheid van deze mensen verstonden wij pas goed toen wij een gesprek voerden met de wachts- man van de nederzetting. Een gesprek iwaarin hij ons duidelijk maakte, dat zijn immigratie in Israël niet een vlucht" was geweest, maar een doel bewust streven om het land, dat hij immer als zijn vaderland had beschouwd te helpen opbouwen. Toen wij hem vroegen hoe men in dit vervloekte land eigenlijk kon leven pakte hij -ons bij de schouder, draaide hij ons met' een forse slag om en wees hij ons op een garendun streepje groen dat in de verte tussen twee zandheuvels doorliep. ..Kijk" zei hij ruw. „Daar hebben wij geboord en water gevonden. De bron levert nog niet veel. maar het is ge noeg voor het telen van de groenten immigranten gerecruteerd en getraind worden. Maar de weg kwam klaar en Sodom werd na duizenden jaren weer in de bewoonde wereld opgenomen. Het oude Israël herrijst. Heldenhootdstuk De bouw van deze weg is een helden hoofdstuk uit de jongste Israëlische ge schiedenis. Niet omdat de technische pro blemen bijna onoverkomelijk waren, maar omdat men moest werken met mensen die regelrecht na hun immigra- Isra^jl, in het hart CHOCOLADE... Spreker wees erop. hoe dit schoolcon gres zich moet gaan bezinnen op de per soonlijkheid van de opvoeder. De Bijbel vindt het kind zeer belangrijk en de vol- slechts in zoverre als deze de daden Gods aan het nageslacht weet door te geven. Wij hebben tegenwoordig men selijke mensen nodig, die weer weten, hoe ze naar het kind moeten luisteren. Wij hebben behoefte aan mensen, die een persoonlijkheid hebben, ja, die een per soonlijkheid zijn. Des morgens hield dr H. R. Wijngaar den het hoofdreferaat over het onder werp: De persoonlijkheid van de opvoe,- der in de Chr. school. De heren dr Van Klinken, dr De Klerk, Gilhuis, Rittersma. dr Turkstra en Steinz kregen ieder tien minuten om met de hoofdreferent van ge dachten te wisselep. Dit werd gedaan om de discussie zoveel mogelijk op een be hoorlijk peil te houden en om de diverse richtingen aan het woord te laten komen. In de middagpauze heeft de inspecteur l.o. te Amsterdam, de heer L. v. d. Zweep, de onderwijstentoonstelling geopend, die in hetzelfde gebouw is ingericht en waar op tal van smaakvolle stands op het ge bied van de moderne leermiddelen te genwoordig te doen is Reteraat dr Wijngaanrden Dr Wijngaarden stelde in zijn referaat voorop, dat degene die onderwijs geeft, In welke vorm dan ook, de leerling niet i alleen intellectueel beïnvloedt, maar ook vorming geeft aan d 11 lijkheidsontplooiing t gaf DOOR WERNER SPRUIT een ruk. „Daar zijn wij bezig dam te bouwen, die het regenwater dat in de winter van de heuvels komt, zal tegenhouden. Verleden jaar dachten wij het geklaard te hebben, kwam zo veel water omlaag, dat de dam het begaf en wegspoelde. Volgende zomer ziet U daar een groot kunstmatig meer!Men zwijgt en kan zich nauwelijks voorstellen dat in deze om water jammerende woestijn eenmaal tarwe en maïs, sinaasappels en druiven, appels en peren zullen groeien. Nóg kan ook de wachtsman het bij- a niet geloven. „Maar het moet mogelijk zijn" zegt j en hij fluistert het bijna. „Geduren de de gehele geschiedenis van onze aar de heeft hier de woestijn geregeerd, laar wij zullen dit stuk van de ,,de- irt" klein krijgen". Dan loopt hij van ons weg. Hij is één van de bouwers van de weg naar Sodom geweesteen weg In wolken van stof is ontstaan. Twee honderd en tachtig duizend kubieke meter rots heeft men voor dit doel moeten opblazen, waarvoor men 260.000 kilogram peperduur dy namiet moest gebruiken. Het kwam voor, dat wanneer de werkers na hun dagtaak in het kamp terug kwamen, zij geen geluid meer konden uitbrengen. Hun stèmbanden n door de hitte en het stof uitge droogd en weigerden dienst. Sommi gen hielden het niet meer uit en ver trokken naar plaatsen waar het wer ken minder zwaar was en dan moes ten weer nieuwe werkers, nieuwe Als Israël geen versterking krijgt PARUS, 27 OCTOBER DE ISRAëLISCHE minister voor de Ontwikkeling, dr. Dov Joseph, heeft in New York verklaard, dat Israël eventueel gedwongen zal zijn „ern stige besluiten" te nemen, wanneer het evenwicht niet zal worden hersteld, nu Egypte van de landen achter het Uzeren Gordijn grote hoeveelheden wapens ontvangt. Deze hoeveelheid wapens zal neerkomen op een, bedrag van circa 700 millioen dollar. Elders In dit blad hebben wij reeds vermeld, dat de kwestie van het Midden Oosten op de conferentie van Genève tei sprake zal worden gebracht. Nieuwe in cidenten hebben zich voorgedaan, waar bij beide partijen, Israël en het Arabische blok, elkaar de schuld in de schoenen schuiven. Israël heeft bij de V.N.-com- Weldadige kalmte komt over U en de zenuwen wordt U bestendig meester door het gebruik v»n de van ouds bekende en beroemde MIJNHARDT'S ZENUWTABLETTEN Boeren „delen niet mee in hoogconjunctuur" Moge men tn ons land spreken van een hoogconjunctuur, de boer merkt daar niets van. Integendeel. Donkere wolken zijn bezig zich samen te pakken boven de landbouw: met toenemende moeite kun- afzetgebieden gevonden worden voor export-overschot en het zijn die over schotten die al te zeer de wereldmarkt noteringen bepalen. Dit zei de voorzitter van de Friese Chr. boeren- en tuindersbond, de heer H. M. Gerbrandy uit Nijland, op een gisteren in, Leeuwarden gehouden algemene verga dering. Het schijnt volgens spr, dat de regering niet altijd voldoende bereid is elke drei ging op te vangen. missie voor toezicht op het Palestijnse bestand een klacht ingediend wegens Egyptische aanval op een Israëlische po litiepost te Beerotajim. Hierbij sneuvelde een politieman, drie werden gewond twee politiemannen werden ontvoerd. Echter heeft Egypte verklaard, dat juist Israëlische troepen in het gedemilitari seerde gebied waren gekomen en hadden geschoten op een Egyptische post. Er zijn oDnieuw vuurgevechten geleverd tussen Israëlische kolonisten te Ktzioth, binnen de gedemilitariseerde zone en Egyptische stellingen in dat gebied. Met straalkachels Bouwwerk wordt in de winter verwarmd (Van onze correspondent). In Apeldoorn wordt in opdracht het Pensioenfonds van Philips te Eind hoven een object gebouwd, omvattendo i winkels waarboven twaalf woon- flats komen. De architecten, de gebr. Heuvellnk te Apeldoorn, zijn van plan het complex in de komende wintermaanden te verwar- zodat men ook bij vriezen weer kan doorwerken. Het ligt in de bedoeling eventueel de gehele oppervlakte door middel van stra lingslampen te verwarmen, niet alleen de gehele bouwput doch ook de naaste om geving, waar de materialen liggen. In overleg met de aannemer, J. W. Mekking te Apeldoorn, hebben de architecten be sprekingen gevoerd met Philips te Eind hoven, waar de mogelijkheden thans worden bestudeerd. Toch <o. .iet zo JODENLIJM IS IETS HEEL ANDERS hoogte zijn, dank zjj de herinneringen die ze aan het straatleven uit hun jeugdjaren hebben, maar wat nu volgen dwaling moeten genezen. Het i« noodzakelijk dat we ona, ter opheldering van dit misverstand, weder om naar de Dode Zee spoeden, de zee die in de Bijbel gewoonlijk het Zoute Meer of Cadmonietenzee wordt ge noemd; de laatste naam eigenlijk Oosten". 1 Bahr Loth, dus Grieken en Roi van het Asfaltmeer, wat wonderlijk is, omdat de b< westelijke oever veel bitumen bevatten, afkomstig van organische stoffen die Vich hier in lang vervlogen perioden hebben opgehoopt en tot ontbinding zijn overgegaan. Deze vloeibare bitu men verzamelde zich in spleten en na vervluchtiging van een deel van deze offen, bleef de taaie asfalt achter, die Zoals we vroeger al eens hebben verteld, werd asfalt in de oudheid als bijv. gespt mortel gebruikt, dus om stenen en tegels aaneen te voegen en het deed zo kwaad als dat ging waterdicht te thar dooi golvf world ordt. De dat vol lijmputten en bedoeld zulle isfalt bevond. He! 'èrtalers uh de "lTd" 'elke stof daaronder Hebre het Hebi cl ook met het •ten hebben. Ho. eeuwsr woord het i aid do kelijke fum val duidelijk naar voren trad. Nu werd asfalt in de oudheid ook met het latijnse woord „bitumen judai- cum" aangeduid, wat dus indien asfalt nis lijm wordt aangednid niet anders betekent dan „joodse lijm" of ,jddenlüm". Dat was dus asfalt, afkom stig uit de streken rond de Dode Zee. Zij die onder jodenlijir nder anders hebben kunne hun ling. Er fs geen onderwijs, dat ln opvoed kundig opzicht neutraal is of onwerkzan.n zou kunnen zijn. Van doorslaggevend belang is of on-» omgang met de leerling christelijk d.w.z. bepaald wordt door de liefde vn Christus. De keuze van stof is belangrm de didactiek is belangrijk, maar onze Iv m- ding is beslissend voor de vraag of ;i school christelijk is of niet. Als onze om gang met de klas niet gedragen wordt door liefde voor de leerlingen, dan is om school niet christelijk, ook al staat dal honderdmaal boven en al geven we nim dag twee uur Bijbelse geschiedenis. Nu gaat het in de christelijke school niet om een volmaaktheid, die toch on bereikbaar ls; we schieten allen tekort en we hebben zelf evenzeer de vergevm van onze leerlingen nodig als zij die v.t:-. Maar wel mag van ons gevraagd wor den dat we van dag tot dag bewust wer- de bereidheid tot dienen, want daarmee staat of valt het christelijk zijn school. Bij de keuze van de stuf is altijd nog wel enige ruimte voor indi viduele variatie, terwijl aan visie van du stof geen beperkingen zijn opgelegd. Het belang van de vakken Bijbelse ge schiedenis en godsdienstonderricht kan moeilijk worden overschat. Hier hebben de gelegenheid onze leerlingen te ver tellen van de grond, waarop hun leven De houding, die zij concreet aan ons en, zal echter met hetgeen wij ver tellen in overeenstemming dienen te zijn, onze persoon voor hen tot een belemmering worden voor hun geloof. Deze vakken maken op zichzelf een school dus niet tot een christelijke. Het is ook helemaal niet christelijker om bijbelse geschiedenis te geven dan rekenen. Hoe geven wij onze lessen? Overwe gend gebeurt dat in de vorm van een monoloog: wij zijn aan het woord en d«i leerling die niet luistert krijgt straf. Wij doordringen hem er zodoende van, dat de meerdere, de leider, iemand is op een afstand, met wie geen wisselwerking mo gelijk is. Zijn we zo niet vaak bezig hun alle samenwerking systematisch en gron dig af te leren? We kunnen anderen moei lijk leren samen te werken en een team te vormen, wanneer ze daar zelf niet aan Wij hebben wel eens te weinig oog voor de enorme invloed die wij uitoefe nen op ons volksleven. Ons onderwijs geeft een stempel aan heel onze maat schappij. Wij leggen samen met de ouders de grondslag voor de vormen van samen leving. In alle vakken hebben wij met grote ernst te zoeken naar onderwijsme thoden, die onze leerlingen minder op kweken tot individualisme en meer ge wennen aan samenwerking. Productieschap zuivel komt er (Vervolg van pag. 1) d- Heuvel vreesde Juist, dat d« 6feer in de organen van het productschap nadelig beïnvloed zal worden door deze wet. Daartegenover stelde minister De Bruijn, dat alle betrokken organisaties hem had den verzekerd de wet loyaal te zullen uitvoeren. „Ik ben een zo warm voorstander van de bedrijfsorganisatie", zo zeldc de heer d. Heuvel, „dat Ik daarom tegen deze vet moet stemmen, want aan de vrij willigheid wordt afbreuk gedaan". Kwaliteitscontrole Het amendement-Den Hartog (lib.) om buiten twijfel te stellen dat het product schap geen taak zal kunnen vervullen op het terrein van de kwaliteitscontröle, werd verworpen met 13-50 stemmen. Voor stemden de V.V.D.. K.N.P., C.P.N., S.G.P. de heren De Ruiter (C.H.) en Van Meel (Kafch. V.). Alle tegenstanders waren het wel eens met minister Mansholt, dat dit amendement ln wezen een uitholling n de P.B.O. Waarom moet aan de bedrijfsorganen deze taak ontnomen wor den? Uit deze stemming bleek ve<?l meer verzet tegen de P.B.O.-gedachte, dan uit de eindstemming. Voor de a.-r. en c.-h. heeft toen ln ieder gevai alleen maar het punt van de vrijwilligheid een over wegende rol gespeeld. Een amendement-De Ruiter (c.h.) om het bestuur van het productschap niet paritair te laten samenstellen is inge trokken. Hij zwichtte voor het orgument dat de wet de gelijkheid van vertegen woordiging van arbeiders en werkgevers dwingend voorschrijft. Wel ls er een uit zonderingsmogelijkheid, maar de poging n de heer De Ruiter om dit bestuur laten bestaan uit negen werkgevers en i werknemers zou toch geen schijn van kans hebben gehad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 5