Geheime kracht van verdrukt Leiden was het geloof Ds Kleermaker ging voor in de herdenkingsdienst NIEUWE LEIDSCHE COOT ANT 4 IN DE PIETERSKERK: ER WAS EEN KLEINE STAD, en weinige lieden waren daarin; en een groot koning kwam tegen haar, en hjj omsingelde ze, en hij bouwde grote vastigheden tegen haar. En men vond daar een arme wyze man in, die de stad verloste door zijn wijsheid". Deze woorden staan in het Bijbel boek ..Prediker", hoofdstuk 9 vers 14 en 15a. Ze waren de tekst voor de prediking, die ds N. Kleermaker gistermorgen in de Pieterskerk hield tijdens de herdenkingsdienst van 3 October. Het onderwerp was „Wijsheid is beter dan oorlogstuig". Ds Kleermaker schets'e in het eerste «fee! *'an xijn preek een stuk geschiede nis. Zo wees hij er op dat Leiden maar een arme kleine stad was Waar haalde zij de moed vandaar, om de r^orten voor de machtige vijand te sluiten? Wat de verdedlginc betreft was Lei den yi ieder geval klein en onaanzien lijk Ni het eerste beleg had de vroed schap het vrij sterke garnizoen z'n af scheid geseven. in de mening verkeren de. dat he- gevaar wel voorgoed gewe ken was En bij de zwakheid van de stad kwam nog. dat de vroedschap na latig waa geweest om naar de prins var Oranje te luisteren, die had geadviseerd voedsel In de stad bijeen te brereen Het was de prins wel duidelijk, dat het Spaanse lager bat beleg voor Leiden rog eerj zou beginnen Leiden was immers een te belangrijke stad. Wie de eer Toen Valdez naar Leiden oprukte j moesten in allerijl nog levensmiddelen binnen de muren worden gebracht. De titd was tekort om nog grote hoeveelhe- i den hier samen te brengen en zo gebeur de hat. dat reeds in het begin van Sep tember er geen eten meer was dan alleer vat mager koeien- en paardenvlees Voor Valdez was het spoedig duidelijk dat hier niet met het zwaard gevochten behoefde te worden. De honger zou het scherpste zwaard worden. Vreselijk zijn dan ook de tonelen, die ons door de kroniekschrijvers worden voorgehouden In vier maanden tijds stierven in Leiden aan honger, ziekte er. ontbering niet minder dan zesduizend Maar de ..sleutel van Holland" en de laatste hoop van de naar vrijheid snak kende Nederlanden is niet gevallen en b'eef voor de goede zaak behouden. Ds K'eermaker stelde toen de vraag, wie wij de eer moeten geven als wij dit jaar lijkse feest vlerer. Wie zou in het boek Prediker bedoeld kunnen zijn met de arme wijze man die de stad verloste door zijn wijsheid"? Komt burgemeester Van der Werff de •er toa? Is het de onverschrokken secre- tarls van He stad. Jan v. Hout. of Johan van der Does, de militaire gouverneur, die bleef hopen op de beloften van de prins, of de eenvoudige poorter Willem Coroelimoon. die niet zonder levensge vaar met zeven duiven door de Soaar.se Unies is geslopen, of Willem van Oranje, ge geesteliike vader van het verzet, d'e ondanks zijn ernstige ziekte niet ophield om de burgerij moed in te spreken? Hun daden mogen, aldus ds Kleermaker, op deze dag niet onvermeld blijven. Wij gullen ze in onze dankbare herinnering mogen gebruiken, ook reeda omdat deze mannen instrumenten waren in Gods hand. De Prediker heeft echter niet het oog op een historisch oorlogsfeit maar veel meer op de geestelijke strijd tussen de Goddelijke en de satanische macht, tus sen de stad Gods en haar vijanden Ds Kleermaker meende. In de man van de tekst van deze morgen Christus Zelf te mozen zien. ..Die méér is dan Salomo omdat Hij dè wijsheid van God is en hè: licht der wereld" Het was Zijn bewogen heid en ontferming, die de stad beeft bevrijd van haar wrede vijand Opvallend is. dat de naam des Heren door de historieschrijvers zo menigmaal wordt genoemd. Men kan zeggen, dat dat vroeger algemeen gebruikelijk was en dat men het dm moet zien als een niet- afwljken van een gewoonte Toch mag zeker worden gesteld, dat ook zij in het ontzet van Leiden Goda daad hebben ge- erhee'lijken n we mogen hun geen Imaik'beid geven, maar toch geweest d e de geestelijke de strijd du'deljjk hebben ge- het i Hae< de godsdienst van het kostbare goed om in volle vrij heid God te dienen. Zij klemden zich vast aan de beloften van de prir.s. maar bovenal aar. God Zij hebben het gezien, dat de wijsheid en het geloof beter zijn dan oorlogs'uig Daarmee willen wij de menselijke wijsheid en verantwoordelijkheid niet uitschakelen Want om Zijn raad uit te voeren, heeft God mensen willen ge bruiken Maar om de vloot met levens middelen aan do Vlietbrug te krijgen, was de Goddelijke wijsheid nodig. De geheime kracht van het verdrukte Lei den was het geloof alleen Daar 'egt'het feit getuigenis van af. dat op Zondag morgen 3 October 1574 in de Pieterskerk do saamgestroomde menigte p6alrfl 8 vers 1 zong: ..Ik zal met a! mijn hart do Heer blijmoedig geven lof en eer! Mijn tong zal mijn gemoed verzeilen en al Uw wonderen vertellen". En nu In het slot van zijn prediking trok de nr.dit""" nog seen oaralle' -ussen de tild van 1574 en onze dagen Hij zei. dat de geestelijke strijd nog in volle gang is Ook vandaag is er de Mar. Die do stad verlossen kan Verstaan wij rog iets van de verborgen kracht van Leiden in de dagen van verdrukking? Wee de stad. die de eigen wijsheid stelt boven die van Christus Hoevelen zyn er vandaag, die nog denkon aan de daden Gods? Dit is het ontstellende van vandaag, dat wij niet meer in eenvoud onze han den vouwen voor het dagelijkse brood Wetenschap en techniek behoeven niet veroordeeld te worden. maar wèl de menselijke hoogmoed, die zich stelt bo ven de Goddelijke wijsheid Het getui genis van de triomferende Kerk is. dat de wijsheid van God altijd beter is dan alle oorlogstuig Onmiddellijk op de preek werden vers 9 en 10 van psalm 33 gezongen. Na het uitspreken van de zegen zong men ten besluite van de bijeenkomst de verzen I en 6 van gezang 301 het Wilhelmus In de Chr. Gerei, kerk In de Chr. Geref kerk ging ds Van der Weele voor. die sprak over psalm 9 vers 10 „een hoog vertrek in tijden van be nauwdheid". De predikant stond stil bü de tijd van benauwdheid zelf en vervol gens bij de uitkomst, die God gaf. Ds Van der Weele vertelde eerst iets over de eerste 3 Octoberdienst in de Pie terskerk. waarin geprotesteerd werd door de voorganger tegen het randschrift op de munten, dat luidde: „ter wille van de vrijheid" Hij wenste het randschrift ..ter wille van de religie". Naar aanlei ding hiervan merkte ds Van der Weele op. dat als wij de hand Gods in dit alles miskennen, het alleen maar een dag /an brood en drinken wordt. Als wij ons aan al het uiterlijke vergapen, zullen wij niets ontdekken van de achtergronden van deze voor Lelden zo belangrijke dag Tijdens de belegering werd het In de «'ad steeds benauwder De vroedschap had n'et voldoende maatregelen geno men Men was zorgeloos. Daarbij kwam. dat er binnen de stad nog een onder gronds verzet was. dat poogde, de stad in handen van de vijand te spelen. Ds Van der Weele uitte tijdens de pre diking zijn wens. dat het volgend jaar mogelijk zal zijn. gezamenlijk op te trek ken naar de historische plaats, de Pie terskerk. Verder zei hij: „Wij moeten deze dag met in het schepsel eindigen, maar in de Weldoener alleen. Hadden wij de stad prijsgegeven, dan waren we niet alleen de vrijheid kwijt geweest, maar hadden we tevens ons geloof ver loochend" Velen hebben de achtergrond van de strijd verstaan. anders hadden zij het niet kunnen volhouden. Het ging niet zo zeer om het brood als wel om de grote vrijheid van geloof en geweten. Bij de Gerei. Gemeente Gelooi Het Is ook het geloof van de kleine schare geweest waaraan de stad haar be vrijding te danken heeft gehad. Het ge loof van d« vaderen behoeven we niet te Goed uan opzet en compositie toas ook deze wagen, die ons aan de naderende winter herinnerde. De foto geeft tevens een indruk van de enorme mensenmassa's langs de route van de reclame-optocht. Over Jozua 5 vers 13 en 14 sprak gis termorgen ds H. Rijksen uit Vlaardingen in de herdenkingsdienst van de Geref. Gemeente. Jozua. die het beleg heeft op geslagen voor de poorten van Jericho, de sleutelstad van Kanaan. ziet een verschij ning met een uitgetrokken zwaard. Het is de vorst van het heir des Heren, die zegt: .Ik ben nu gekomen." Christus openbaart zich aan Jozua. die machteloos tegenover de muren van Jerich® staat, als een krijgs held. De gelovigen 9taan voor de muren van de zonde en slechts met Gods hulp kunnen deze muren worden geslecht, maar op Zijn tijd. Dit is in de historie ook gebleken. De I Leidenaars zagen geen uitredding meer. de stad was aan alle kanten omsingeld en I toen alle hoop reeds verloren was. greep God pas In. God wacht tot de mens aan het eind van zijn krachten is. Alleen een volk, dat hulpeloos tot Hem vlucht, helpt Hij. In tegenstelling tot met wgt de Bar- thianen beweren, heeft God wel bemoeie nis met de historie Dat is. aldus ds Rijk sen. in de geschiedenis van Leiden duide lijk gebleken. De strijd van toen was een geloofsstrijd tegen Rome en nu viert ieder het feest, de Roomsen zowel als de Pro testanten. Daarom is deze feestviering een ontering van de vaderen. Dit feest moet. aldus de predikant, gevierd worden in Gods huis. Ds Rijksen waarschuwde spe ciaal de jongeren. Hun doop Is de schei ding van de wereld. Spreker bond hen op het hart die scheiding niet te verbreken. L. C. O. V. had ruimtegebrek Draaimolen met ontspanning, toneel als toetje OOK OP 3 OCTOBER laat de Leidse Christelijke Oranjevereniging niet verstek gaan, want bij de herdenking van dit feest springt toch altijd weer naar voren, welke grote rol het Oranjehuis bij het ontzet van Leiden heeft gespeeld. Praaien maarwas de titel van het programma, dat door de Timdelerclub in Prediker geboden werd. Na het gezamenlijk zin gen van „Gelukkig is het land" opende ds J. van der Wiel de feestavond. Dat velen geen plaats meer konden krijgen, vond hij aan de ene kant wel lammer, maar anderzijds bewees het. dat de L.C.O.V. uit een depressie tevoorschijn komt. Hij sprak de wens uit, dat steeds meer mensen de noodzakelijkheid van een Oranjevereniging gaan inzien. Voor de volgende avond, op de verjaardag van Prinses Beatrix, hoopte hij het ledental verdubbeld te zien „Elk lid een ander lid aanbrengen" moet daarom het motto zijn. En nu „draaien maarIn deze draaimolen werden teksten van Annle M G. Schmidt. Simon Carmiggelt en Ton van Lunteren gebruikt. Na een ope ningsnummer met serpetlnes. draaimolen en kermisgetoeter kwamen de „The four Timdeler Stumphers". Riet KrispiJn-dP Wolf. Iem de Koning .Tjeerd van Wijk en Kees Schutte, me: wat vlotte muziek voor het voetlicht. Bijzonder aardig was: Feestprogramma's. De verschil lende onderdelen van de optocht werden waarheidsgetrouw weergegeven. Gracieus waren de dansflitsen uit de oude tijd. Dien Hagenbeek speelde de oude melo- Zelfs aan zoiets nuchters als een typemachine is alturf nog wel een romantisch tintje te geven. Deze kleine, maar fijne wagen van een Letdse firma het tenminste de typiste opbloeien als en uit een bloem. Wat een symboliek in deze zakel{jke wereld Met een „marche pausée" werd de pauze bereikt. Piel Kouwenhoven en Eugéne de Geus zorgden voor de ver bindende teksten. monnik" vroeg na de pauze de aandacht. Dit spel van Jan van Ha- Piet Mossinkoff laat een Ame- vleeskoning uit Amerika naar zijn erfenis, een kasteel in Engeland, ko- Een familiespook wordt gecreëerd hem plaats te doen maken voor een onbekende neef. Het eind is goed, want de dochter van de Amerikaan trouwt met de neef, dit toch nog weer erfgenaam blijkt te zijn. Fie Kouwenhoven-v. d. Boom, Iem de Koning, Agnes Ouwer- kerk-v. d. Blij. Riet Krispijn-de Wolf. Plet Kouwenhoven, Kees Schutte. Ton an Lunteren en Eugéne de Geus zorg den. dat het publiek een goede tweede helft heeft gehad. De regie was in han- »n van Piet Kouwenhoven. Militaire parade Drie October en ongeveer half tien op de Breestraat: dat wil zeggen de militaire parade. Tussen trottoirs vol van sympto nen der overbevolking door, hebben ver ichlllende militaire eenheden gemar cheerd en gereden. Het liep allemaal „glanzend". Toen de Stadhulsklok half tien sloeg kwamen de eersten: het tamboerkorps van de Nationale Reserve uit het district Friesland en toen het tien uur gingen de laatsten De troepen stonden onder bevel van reserve-majoor der fuse liers S. Jacobson. De territoriale bevel hebber west. de brigade-generaal var generale staf G. Dijkstra, nam het défilé af. mét de garnizoenscommandant, de bitrgemeester en andere hooggeplaatsten. Dolle dwaze dingen in de schouwburg In de schouwburg werden enige honder den Leienaars gezellig beziggehouden door een gezelschap onder leiding van Cees de Lange Er gebeuren dagelijks zo veel dolle dwaze dingen. dat er stof genoeg is. zodat een afwisselend pro gramma in •ikaar gezet kan worden, dat vlot werd afgewerkt Cees de Lange Is een goed conferencier, die weet hoe hij de mensen kan laten lachen. Daar was n'et veel moeite voor nodig, wan' op 3 October is men goed lachs. Bovendien wist hei hele gezelsch-p de stemming er goed In te houden De Chico's hadden veel succes mei hun liedjes en Roland Wagler Jr toonde ook nu weer zijn talenten in verschillende parodieën. De manier waarop men de liedjes bracht, was beter dan het slngen zelf. Dat is niet de sterkste zijde van de groep, maar het geheel was zó dat ieder zich heeft geamuseerd Cees de Lange en de hadden dan ook tot slo' een lang- Erewijn bij Minerva voor jongens-onder-mekaar Voor de sociëteit Minerva was het als steeds op 3 October een gezellige druk te. De hoge heren uit het Corps hadden zich getooid met 't lint. dat ontzag moet afdwingen opgesteld op enige houten tafels, die de stoep moesten vervangen. Tegen de tijd, dat de op tocht verscheen, werd de erewijn rond gediend. Na over, onder en door de glaasjes elkaar vriendelijk te hebben toegeknikt, werd uiterst behoedzaam het edele vocht naar de monden ge- Maar ook anderen mochten meege nieten. Het escorte wan de rijkspolitie kon niet anders dan met een spijtio gezicht nee-schudden. Nog enkele an dere bedankjes moesten worden geïn casseerd, totdat de commissaris wan politie verscheen. In één teug werd het glas geleegd, wat de heren studenten ongetwijfeld een gevoel van jongens onder-mekaar moet hebben gegeven. Dat de belangstelling uitging naar het edele vocht, bleek duidelijk toen enkele wagens met reclame voor nlet- alcoholische dranken passeerden. „Ja jem. jajem, jajem moet er zijn" u;erd onmiddellijk aangeheven. Dat bier (als het niet anders kan) ook mag, bleek uit het enthousiaste applaus bij het passeren van de „bierwagens". Het succes van een muziekkorps bleek hier af te hangen van de tam- bour-mattre. Daarom was het jammer, dat de Amsterdamse politie voorop ging. De Mokumse tamboer-maltre heeft de markt eigenlijk bedorven, want zo goed als hij het deed, kon niemand het. Maar als de stok slechts een decimeter de lucht inging was men al tevreden. Een studentenhand is gauw gevuld! Idurig inplai Behoor1 vangst f ook 1 dwa Aap en ijs In één van de officiële be kendmakingen voor het 3 Oc- toberfeest stond vermeld, dat het optreden met dieren beslist niet zou wotden toegestaan. Nu, iat is wel anders uitgekomen. Op de Stationsweg stond gis teren een dame, in gezelschap van een aap en een hond. Wat die dieren er eigenlijk mee te maken hadden, begrepen we niet goed, want de voorstelling bestond uit het binden van deze dame, die dan op eigen kracht weer los kon komen. Een jon- netje van een jaar of vier stond He bedrijvigheid belangstellend qnde te slaan In z'n handje hield hij een ijsco geklemd en ran tijd tot tijd likte hij eens aan deze lekkernij. Niet te vaak natuurlijk, u'anf het was ook wel spannend. Dat vond de in rok geklede aap ook. Maar op een andere wijze. Stilletjes sloop hij nader en met één greep had het boze dier de ijsco te pakken. Er was 'maar één persoon in dit grote gezel schap, die huilde. U mag drie maal raden wie. De rest kon de lever eens gezond laten schudden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 4