Groningerland - Orgelland w NAALD-, PLAAT ZONDAGSBLAD 10 SEPTEMBER 1955 Vele instrumenten bezitten technische en aesthetische kwaliteiten Aan rijke landadel veel te danken ATEN we eerlijk zijn: als er één provincie m ons land ist die wij, mensen in het Westen van Nederland, niet of practisch niet kennen, dan is het Groningen Och, wat biedt het Groningerland ons eigenlijk: wijde vlakten, bouwland en vmt dorpen, meer niet. Tenminste, zo hebben we van-horen-zeggen.... Toch vergist u zich. Nee, wij willen allerminst suggereren, dat u voor bos sen. heuvels en strand naar Groningen moet gaan; die vindt u daar weinig. Wat u er er echter wél vindt, dat zijn oude en stoere bakstenen kerken, gaaf en schoon van stijl. Sommige van deze kerken zijn voor onze begrippen veel ti groot voor de betrekkelijk weinige en kleine huisjes, die om deze kerken zijn gegroepeerd. Aan de schoonheid van deze kerken zelve doet dat echter mets af. Imponeren deze kerken aan de buitenkant reeds, niet minder zal het inte rieur run heel veel kerken de bezoeker doen verbazen. Mooie muurschilderin gen uit lang vervlogen tijden, veel kunstig houtsnijwerk en in enkele kerken schitterende marmeren praalgraven (Stedum en Uithuizermeeden). En of het nog niet genoeg is: de prachtige orgels! Uit diverse gegevens kunnen wij zo on geveer opmaken, dot het omstreeks 1600 is gemaakt. Tot 1735 deed het in strument dat over één klavier be schikte dienst Toen kreeg de in het Noorden van ons land zo bekende orgel meester A Hinsz (uit de school van Schnitger) opdracht om het te vernieu wen Het behield daarbij echter één kla vier en dit heeft de Loppcrsummers mis schien wel dwars gezeten, want in 1803 kreeg de orgelbouwer H. H Freytag op dracht. een rugwerk daarbij te maken. Het orgel had toen de volgende dis- ln het mooie uit het begin van de 13e eeuw daterende kerkje Z undeweer treft IJ dit Hinsz-orgeltje aan, dat 8 registers in hoofdwerk en C in het rugpositief heeft. ■t zijn er vele. Niet deze alleen ia de <x raak, da wl. iel aan wijden. Ons gehele nll- nd Is l U dat het orgelminncnd buitenland ons deze rijk dom benijdt?) Veel meer vonden wij een aanleiding in de kwaliteit van de Groninger instrumenten, de technische en bovenal aesthetische kwaliteiten. De orgels, die wij hieronder gaan br- npreken, zijn alle producten uit ren lijd, Higtepunt had bcreil belangrijk) gaaf gcblcvi nauwkeurig bijna geei barokke orgel gangem atyllatli orgelkans it. Kovendien (en dat Is IM zij afle min of meer zodat wij ons een vrij berin van bet klankideaal, e orgelmeesters uit die tijd linnen vormen. Het behoeft betoog, dat op deze orgels Hoi Jwerk (klavi Quintadeen Prestant Fluitdolce 1): 4. Oct Misschim plattelan hoeveelhei ISSCHIEN vraagt U zich af. hoe he i Groningen aan zulk vrn vrij grote orgels Kwam. nicrvoir noemen we enkele bij zondere factoren die in 't kort op het volgende neerkomen. Ie. De aanwezigheid van de in vele gevallen rijke landadel (niet van adel lijken bloede) vanaf dc middeleeuwen, die dc plaatselijke kerken in het bezit Kleide van fiaaie interieurs, luidklokken Deze landadel tisch heer en meester in dc dorpen en zijn stem was allesbeheersend en -be- ■lissend. ook in de kerk. De sch< nkingen werden niet altijd ge boren uit begrip voor en van de kunst, neen. hel was dikwijls heel e. -ifvoudig een kwestie van praal en pracht en uit de grootte en veelheid der schenkingen moest de rijkdom van het ene geslacht tegrnover het andere blijken. 2c Juist in dc tijd toen de bloei en macht van deze l.-.ndade! haar hoogte punt had bereiKt. had dc school van de >rdduitsc barok. Aip (dal. Spitsfluit li. Qumt 7 Octaaf 8 Sesquialter 9 Mixtuur 10. Fagot Het was een instrument van hoog ar tistiek gehalte geworden (het werk dor verschillende orgelbouwers sluit volko men op elkaar aan). In 1912 achtten de kerkvoogden weer een restauratie nodig en toen is helaas het erge gebeuro. Op het hoofdwerk werd het tongwerk Vox Humana 8' dror een strijker Vox Celeste 8' vervangen en dc vulstem Sesquialter verwijderd. Op het rugwerk moest de vulstem Scherp het veld rui men voor een Viola Gamba 8'. Geluk kig werd de intonatie van de overige registers niet al te zeer aangetast, zodat veel schoons bewaard bleef. Het is nog een heerlijk orgel. NOORDWOLDE. 11. Trc 12 Voj npet humana tugwerk (klavier II): 13. Roerfluit 14. Prestant 15. Gedekte fluit 16 Nasard 17 Octaaf 18. Woudfluit De koppeling van het rugwerk aan hel hoofdwerk verkrijgt .nen door ver schuiving van het bovenklavier. Het pc- dunr m uit maken we i l naar Noordwolde, i stad Groningen en 1 tufdwerk (klavier I) 1. Prestant 2. Roerfluit 3. Octaaf Scbnil dc 18c 17e eeuw). Schm Der A-kerk. Peisl begir elf bu vrij cl. H-e ïlddclen vo laten i hij „grondige" rcsiaiu .mes m.e meesiai een verminking souden hebben betekend* te verschaffen De hoognodige reparaties en soms een kleine dispositie-wijziging werden ver richt en dan nog dooi orgelmakers, die indirect uit de Schnitgcr-school voort kwamen <ïb v. H.H Freytag). Het Groning. r volk zelf, over het al gemeen w)iiig km stminnerxt van aard. voelde weinig voor veranderingen. Het wa* Jaren goed geweest, wijlen de ..Jon kers" hadden het zo gewild, het moest maar zo blijvm Hieruit spreekt ook duidelijk de behoudende en stoere aard vim de Groninger plattelandsbevolking Als het orgel mam speelde en zij haai psalmen kon zingen, was het goed. Deze typiso-v gesteldheid treft men daar ook thans veelal nog aan. Men heeft eenvoudig niet door, welke schat ten men bezit en beseft evenmin, dut het bezit hiervan ook verplichtingen op legt Wij behoeven U In dit verband wel- licht niet te vertellen, dat aan vcrschil- dom gebreken vertonen die kundige behandeling vragen Bij het bo- ajo-len van dece orgels zijn de gebreken helaas een bcnoorlijke handicap Het is niet doenlijk, over al deze or gels uitvoerig te schrijven, elk der in- strumenten zou een artikel waard zijn. Wij doen hier en daar een grr<p. LOPFKRMUM Tn de oude en grote kerk te Lopper- «um staat eer orgel, dat over dc eeuwen heen g-sroeid is. In welk jaar het eerste deel van het instrument klaar kwam is niet meer bekend (het arcim-f ging bij een brand verloren). Op ren bord geschilderd staan echter dc Jaren vermeld dat het werd gerestaureerd. In 1665 vond de ecratc restauratic pluaU. SSTMA" finale orgel in de Ned. Herv. kerk t barokke kunst wan pijpwerk tot front hun prachtig houtsnijwerk. vervallen bakstenen kerkje zegt U zo op het eerste gezicht allerminst dat het een prachtig orgel herbergt, dat ook nl oud is. namelijk in 1621 gemaakt. Het bezit eer hoofdwerk, rugwerk (door H. H. Freytag in 1802 gemaakt) en vrij pedaal. De dispositie luidt' de volgende dis- Rugwerk (klavier 9. Quintadeen 10. Prestant 11. Roerfluit 12. Octaaf 13. Speelfluit 14. Sesquialter 15. Vox Humam Pedaal 16. Bourdon met 27 positie bouwde: Hoofdwerk (klavier 1. Quintadena 2. Prestant 3. Roerfluit 4. Octaaf 5. Speelfluit 6. Gedaktquint 7. Octaaf 8. Mixtuur 9. Trompet 10. Vox Humana 11. Fluit douce 12. Prestant 13. Holpijp 14. Nasai 15. Woudfluit 20 Bourdon 16' 21. Prestant 8' 22. Roerquint 5 1/3' 23. Octaaf 4' 24. Mixtuur 4—6 st. 25. Bazuin 16' 26. Trompet 8' 27. Cornet 2' Een meesterstuk (let U eens op de prachtige pedaalbezetting), dat helaas in zeer vervallen toestand verkeert. Verder zijn he' hoofdwerk er. pedaal practisch ongewijzigd gebleven; op het rugpositief is rog al wat veranderd UITHUIZERMEEDEN. IN dc kerk te Uithuizermeeden bouw de Hinsz in 1785 een orgel, dat het zelfde front heoft ais het orgel in Leens. De oorspronkelijke dispositie van het werk (28 stemmen, verdeeld over hoofd-, rugwerk en pedaal) week echter nog al af van die te Leens en vertoont qua op bouw meer overeenkomst met de dis positie van het orgel te Midwolde (Old.) In Uithuizermeeden heeft men blijk baar wel over de nodige contanten be schikt. want het orgel onderging ver schillende restauraties, met als pover resultaat, dat van het oorspronkelijke weinig overgebleven is MIDWOLDA (OLD.) Onder Uithuizermeeden heeft U al kunnen lezen, dat Hinsz ook een orgel in de kerk te Midwolda bouwde en wel in hit jaar 1772. Het bezit 33 sprekende stemmen, ver deeld over hoofdwerk (IS), rugwerk (10) en pedaal (10). Een meesterstuk noemden wc het or gel te Leens; van dit orgel geldt het zelfde Hier willen wc U oog even wijzen op een opmerkelijk verschil in dispositie van Hinsz' orgels zo omstreeks 1740 en die van 1770 en later. Zijn eerste instru menten waren in feite nog van barokke aard, terwijl dc latere Rococo-orgels NOORDBROEK. gaan. Hier maakte de grote Arp Schnit- ZONDAGSBLAD 10 SEPTEMBER 1955 Dansen uii Be eren en Hongarije, liederen uit Italië De dirigent Bruno Walter achter midden), die de Hongaarse Dansen van Bralims voor dc gramofoonplaat speelde. Links dc zangeres Lotte Lchmann en rechts Erika Mann. Op de roorgrond de thans overleden schrgvcr Thomas Mann. HET klinkt misschien wat vreemd, maar toch is het waarheid: een Engelsman schreef prachtige Beierse dansen en een Noord-Duitser schreef prachtige Hongaarse dansen. De gramo- foonplatenindustrie heeft ze vastgelegd op de plaat en iedereen kan zich nu overtuigen van de waarde dezer dan sen, waarin de componisten hun eigen aard niet verloochenden, doch op geni ale wijze de sfeer van het andere land aanvoelden. De Beierse dansen werden geschre ven door Sir Edward Elgar. Deze Engelse componist werd op 2 Juni 1857 te Broadheath bij Worcester geb'/ren. Zijn vader had een muziekwinkel en was organist in de R.K. kerk. Ook leid de hij een dilettantenorkest. De jonge Edward ging zijn vader helpen in de winkel en studeerde orgel, viool en fa got Later werd hij klerk op een advo catenkantoor, maar bleef voor z'n ple zier toch wat muziek studeren. Uit de boekjes in de winkel leerde hij wel wat theorie en op 12-jarige leeftijd schreef hij reeds muziek bij een toneelstukje. Contrapunt, harmonie, analyse, instru mentatie en al die andere zaken die men als componist moet beheersen, Elgar bekommerde er zich weinig om. Sir Edward Elgar, de Engelse com ponist van prachtige Beierse dansen voor orkest. Intuïtief deed hij alles goed en al gauw kreeg hij wat bekendheid om aardige salonstukjes, zoals b.v. het nog steeds populaire ..Salut d'amour". Een grote meester zou er niet uit hom groeien, was de toen gangbare gedachte Plo.- seling kwam hij in 1899 met zijn ..Sca Pictures" voor alt cn orkest en met zijn „Enigma-Variaties" voor orkest (muzikale portrettengalerij van zijn vrienden). Ineens was hij beroemd en toen hij later nog met oratoria als „The dream of Gerontius", „The Apostles" cn „The Kingdom" cn met zijn ode „The Music Makers" inmiddels een internationale -bekendheid was ge- ger in. 1096 een orgel met hoofdwerk (10 stemmen), rugwerk (7 stemmen) en pe daal (7 stemmen' In het jaar 1855 werd er aan het rug- we: k behoorlijk gedokterd, doch korte tyd geleden is het weer in zijn oor spronkelijke toestand teruggebracht. ZANDEWEER. Even ten zuiden van Uithuizen ligt het dorpje Zandeweer, met een kerkje dat één der oudste uit dc provincie Gronin gen is (begin 13e eeuw). Hinsz bouwde hier in 1731 een orgel met hoofd- en rugwerk. Het pedaal ia aangehangen. Ondanks restauratie, waarbij haast vanzelfsprekend vulstemmen werden weggenomen, toch nog een bekoorlijk orgeltje. EKNRUM. Do orgelbouwer N A. Lohman uil Gro ningen maakte in 1817 in de kcik te F.enrum een orgel, dat oorspronkelijk 28 sprekende stemmen bezat (hoofdwerk 13, tugwerk 8 en pedaal 7> Het orgel is in dc loop der tijden flink gewijzigd, waardoor het wel veel scfioona heeft verloren, en bezit thanc 31 «pre kende registers. UITHUIZEN. WIJ zouden het Schnitger-orgel in Uit huizen tekort doen. indien wij het nu alvast niet onder Uw aandacht bren gen. Te zijner tijd hopen wij over dit instrument een apart artikel te schrij ven Van die gelegenheid willen wij dan tevens gebruik maken om wat nader in te gaan op dispositie- en klankopbouw van de Schnitger- en Hinszorgela in het algemeen Met opzet hebben wij ons daarvan hierboven onthouden Eén advies willen we U nog gevea». waaneer U In de gelegenheid mocht ko men om deze orgels te bezoeken en be- pelenDistant ieer l' volkomen van de romantische orgelklank en stelt U aleh In op bet lijnenspel, dat deze orgels vragen. I'aa dan snit U ervaren, hoe schoon en hoe monumentaal drie voor het me rendeel barokke orgels zijn. A. BOLT worden, werd hij in de adelstand verhe ven en kreeg hij verschillende hoge on derscheidingen. Op 23 Februari 1934 overleed Sir Edward Elgar Tot de werken vóór zijn beroemdheid behoren ook de Drie Beierse dansen voor orkest, die op 18 September 1899 op een Promenade-Concert in Londen voor het eerst werden uitgevoerd o.l.v. de componist. In 1895 had Elgar oen reisje naar de Beierse Alpen gemaakt en er gewoond in Garmisch. Hij schreef er zes Beierse liederen, waarvoor zijn vrouw Alice Elgar de woorden ontleen de aan volksliederen. Drie van deze liederen bewerkte Elgar later als drie Beierse dansen voor orkest, nl. 1. De dans, 2. Slaapliedje en 3. De schutter. Het zijn echte Elgar-loonstukken ge worden, geniaal geïnstrumenteerd, vlot eri vloeiend geschreven en geheel ge baseerd op Beiers rhythme en m. i !i Eigenlijk is het jammer dat deze werk jes zo weinig worden uitgevoerd, ze zijn verrukkelijk van ongecompliceerdheid en vrij van ballast. Kort geleden heeft DECCA van deze drie dansen een langspeelplaat (LW 5174) doen uitkomen met het I.ondens Philharmonisoh Orkest o.l.v. Sir Adrian Boult. Als U ooit eens op een meesle pende wijze wilt horen spelen, moet U deze plaat kopen Een dirigent en een orkest in topvorm en een geluidsweer gave in de perfectie Aan de andere plaatzijde staan twee andere korte wer ken van Elgar. nl. Chanson de Matin Op. 15 no. 2 en Chanson de Nuit Op. 15 No. 1. eveneens in een sublieme weergave door het Londens Philh. Or kest o.l.v. Sir Adrian Boult. Beide werk jes behoren tot de periode van de snlonmuziek van Elgar. doch het is wel een zeer goede salonmuzick Welk een zuivere sfeer roep Elgar hier op cn hoe melodieus zonder sentimentaliteit is deze muziek. Zowel de dansen als de chansons zal iedereen graag horen. Uit deze muziek spreekt ons ecu vrien delijk cn goed mens toe. Naar zo iemand is het altijd goed luisteren. T} E Hongaarse Dansen werden ge- schreven door de Hamburger Jo hannes Brahms en PHILIPS nam er vier op. no's 1. 3. 10 en 17 (kleine 45-toerenplaat 409513 NE). Die Hongaar se Dansen hebben Brahma een enorme populariteit opgeleverd, een populariteit die wel eens deed vergeten dat Brahms ook nog andere werken heeft geschre ven: symphoniecn, een onvergelijkelijk Requiem en ontroerende liederen. Dé altijd ietwat pessimistische Brahms hunkerde toch naar de lichtheid in het leven en in de muziek. Hij was jaloers op Johann Strauss, die zulke geniale walsen schreef Zelf schreef hij chter walsen, die niet voor die van Johann Strauss onderdoen Hij schreef soms liederen met dc meest lichte toets en componeerde zigcuncrliederen zoals dc zigeuners ze niet kenden, maar et d..l op waren. Die zigeunerliederen van Brahms zijn nl. thematisch volkomen eigen werk. Het zijn dus geen echte zigeunerliederen, maar hebben wel de zigeunersfeer. Met de Hongaarse Dansen is het an ders gesteld. Dit zijn w 1 Werkelijke Hongaarse dansen, door Brahms ge arrangeerd tot kunstwerken van de eer ste orde. Czardas en friska fascineer den Brahms en hij heeft er z'n volle kunstenaarschap aan gegeven Alleen de dirigent die iets voelt van dit Hon gaarse sfeer zal deze dansen goed uit voeren. zal het tempo rubato niet over drijven en ook niet te kort doen. PHILIPS heeft die dirigent gevonden in Bruno Walter, nog steeds een dei- topfiguren onder de orkestleiders. Met het Philharmonic Symphony Orchestra of New York brengt Bruno Walter dc vier genoemde Hongaarse Dansen op zulk een meeslepende wijze, dat men geneigd is de plnat telkens weer af te- draaien. Bovendien hebben de geluids technici deze 45-tocrcnplaat voortreffelijk gemaakt. T ENSLOTTE gaan wc nog even Hon- x garijc en B i. ren verlaten en reizen door naar het zonnige Zuiden. In ccn fraaie gondel maken wc ccn roman tische vaart door Venetië en we luis teren naar die charmante zwartogige gondelier die zijn liederen zingt, echt. Italiaanse liederen Dat zijn geen opper vlakkige straatliedjes, maar veelal ge passioneerde liederen De Italiaans, zangers zingen ze met emotie, geven er een dramatisch accent aan. Zo ook de t.nor Gianni Poggi op de nieuwe DECCA-crpname (langspeelplaat LW 5159i. Begeleid door een '«kest o.l.v Ernesto NicelH zingt Poggl zes liede ren en Itallaanaer dan hij zal wel nie mand het doen. Een heerlijke lichte stem met heel veel expressie, een stem die aan Bcniamino Gigli doet denk n Dit is nu een prachtige vorm van bel canto. Dc orkestpartij is volkomen op dc zang ingesteld, blijft steeds op d, tweed" plaats en geeft toch aan het geheel een aparte sfeer. Een heerlijk plaatje uit het land van de zang COPN. BA*N K U .'vCeü'frtvCrirtHrfrtftrft ft Uii O-bit bbietv ■d Mieke! bij de massajeugd fcj Uit de VOLKSWIJK H.ÖC 2, yn- weer beg i onnen HET spijt me zo! Daar had ik een echt mooi feestelijk stukje willen schrapen het weer geopende gebouw: vun de zo juist gestarte activiteiten! Ik heb er feitelijk dc hele maand Augustus over lopen te denken, en ik had ook prachtige ideeen op dit gebied. Zo'n stemmingsverhaal, dat U de tranen in de ogen zou persen, al hebben w\j daar eigen lijk niet veel aan, want van tra nen kun je mets bekostigen Maar het slot ran het liedje is dat ik bals ot>er de kop enkele indruk ken moet neerschrijven, omdat de redactie jammert om myn copy, en er van het hele mooie histo rietje geen spaan terecht komt. En dat allemaal omdat het begin t*an een nieuw wijkjaar zo'n over stelpende chaos ontketent dat je met meer vóóruit of achteruit Weet U hoe de aanvang van een nieuwe cursus is? Alleen men sen, die geen kwaad vermoedend thuiskwamen van een vacantie en die dan by het ontsluiten van hun roordeur ontdekten dat cr een bende inbrekers gedurende hun af wezigheid in hun woning onderdak had gevonden, zouden zich voor kunnen stellen welke indrukken en ervaringen wy doormaken! Denkt U het even in: alles is over hoop gehaaldniets staat meer op zyn plaats; het zilver is gestolen en de brandkast is geplunderd; het linnen is gescheurd en de stoe len zyn kort en klein geslagen! Welnu, zo voelen toy ons in de eerste werk van de lieve Septem bermaand. Dat wil niet zeggen dat er letter lijk in onze wijkgebouwen ingebro ken is. Ik zou met weten waarom men dat zou doen, want er vult bij ons toch mets te gappen. Zo voor en na sluipt een fantasierijk diefjesmaat wel eens onze huizen binnen, maar als h\j daar mets dan lege spaarvarkens en dito bureau laden vindt, maakt hij rechtsom keert en tracht elders betere buit te verwerven. Zodra we dus de poorten openden. bevonden we alles m de beste orde. Ik durf zelfs te zeggen: schoner dan ooit. want in Augustus worden onze stallen extra uitgemest en je kunt op 1 September van de vloer eten. als er wat te eten zou wezen, dan altijd. De chaos zxt 'm in heel andere dingen. Die zit in de mensen, die dit werk doen en in de mensen waaronder dit werk gedaan wordt. Want bij de aanvang van de nieu we cursus wordt opeens schreeu wend duidelyk wat we allang wis ten: er zyn verschillende oude krachten weggegaan en er zyn evenzovele nieuwelingen óp komen dagen. En éér nu ieder weer zyn eigen plaats en taak gevonden heeft, is de Septembermaand om! Maar dat betekent dut zo'n stuk of tien leiders en leidsters wan hopig en verwilderd naar hun lokaal, hun kinderen, hun mate riaal, hun geld. hun moed. hun krachten en hun verstand lopen te zoeken Boetend om er naar te kijken. Misschien laten we hen een volgend jaar eens bezichtigen bijvoorbeeld tegen een tientje per Het gekke is dat je deze stand van zaken niet voorkomen kunt. Natuurlijk zijn er op papier alle maatregelen genomen om een der gelijke chaos te voorkomen. Er zijn uitvoerige sta) besprekingen geweest en in theorie is alles eer lijk verdeeld. Jeugdleider Jifti heeft Dinsdagmiddag zijn eerste club. en hier is de h.r t met de namen der leden. Hij moet in dat gebouw wezen ru in lokaal cover-I en de materialen zijn present. Maar het is helemaal niet gezegd dat zyn twaalf schaapjes ook aanwezig zullen zyn, ook al hebben die be richt ontvangen dat hun club weer start. Het is veeleer denk baar dat er slechts drie van de twaalf komen opdagen en dat er daarnaast twintig wildvreemde knaapjes op het appél verschijnen Het is bovendien waarschynlyk dat deze dubbele horde van geen orde of discipline zal weten en dat men alles wil doen behalve dut waarvoor de nieuwe jeugdlei der opdracht en materialen heeft. Daarenboven zullen ze trachten om uit te vinden of hy hen de baas is, of zij hem Zodat jeugd leider Jan zyn eerste uur zelfs op zyn tachtigste verjaardag nog in ontstelde herinnering zal houden.' En misschien ook dankbaar Afiebcl zal gedenken, die hem te hulp snelde toen het lawaai iets al te onstuimig werd en die op het eerste gezicht constateerde dat het grotendeels kiruleren waren, waar op in een ander gebouw een an dere nieuweling zat te wachten... Neen. ik kan geen mooi ope ningswoord neerpennen. Ik kan alleen maar van kastjes naar mu ren draven, van links naar rechts galopperen. Want ik ben geen nieuweling meer. Ik ben oud gediende' Ik draag de verantwoor delijkheid mee! Ik ben een persoon van gewicht.'.' Al heb ik het dan nog steeds niet klaargespeeld om die twintigduizend gulden te ver- ik bedelde! MIEBEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 10