uit de dagelijkse sleur Rook Stewardess 7Jct fc Waarom moet Zondag naarste dag der week zijn? Zacht? (featy?.> Beoordeel de Fransman niet naar zijn pantalon Juiste weg ligt tussen wettische en liberalistische opvatting s VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1955 HOE BRENGEN Wil DE ZONDAG DOOR Ill (door ds H. J. Spier, Geref. pred. te Rijswijk (Z.H.) "W/"E ZIJN ER VAN overtuigd met de voorafgaande artikelen een hele serie vragen te hebben opgeroepen. Inderdaad, wie een duik neemt in de Zondagskwestie, en dat niet slechts oppervlakkig doet, komt er niet zo gemakkelijk meer uit. Hoe is het nu: heeft het vierde gebod werkelijk voor ons afgedaan, wanneer wij naar Paulus luisteren? Wordt door ons niet veel te rechtlijnig vanuit de Joodse Sabbath tot onze Christelijke Zondag doorgeredeneerd, ook in maatschappelijke en politieke kwesties? Hoe lossen wij in de praktijk het Zondagsprobleem op, zodat wij staan in de vrijheid van Christus? tijd, zoals de duidelijke verwijzingen in de Bijbel ons leren, aangevoeld, en heeft, onder leiding van de Heilige Geest, de dag des Heren ingevoerd. De wijsheid van Calvijn Daarom staan wij nu niet met een geschonden wet van negen geboden in onze handen, maar zien wij. dat §én gebod door de Wetgever Zelf is omgevormd. Hel vierde gebod is ge transporteerd tot een nieuw Testa- mentisch lied van onze verlossing. aok Wanneer het, gezien de Bijbelse ge-' gevens. waarover we eerder handelden, uit Coll. 2 vs 16; Gal. 4 vs 10; Openb. 1 vs 10 en Rom. 14 vs 5. duidelijk is, dat de Israëlietische Sabbath in het Nieuwe Testament vervallen is, komen wij voor de benauwende vraag te staan, hoe het dan staat met Gods wet. De wet van de tien geboden is toch voor de Christelijke Kerk niet opgehe ven? Dat blijkt duidelijk uit het Nieuwe Testament. Bepaalde geboden komen steeds weer ter sprake, zo bijv. het vijfde gebod in Ef. 6 vs 1 en 2. Alleen het vierde gebod wordt nergens genoemd. Is dan toch werkelijk de wet inzake de rustdag vervallen? Ds Koole drukt zioh in zijn eerder ge noemd werk over liturgie en ambt in de Apostolische Kerk zo sterk uit. dat wij niet mogen zeggen dat de Zondag in plaats van de Sabbath is gekomen (pag. 24). De Zondag mag dus volgens prof Koole niet als een Christelijke variatie van de Sabbath gezien worden. Slaven van de arbeid Nu moeten wij ons de consequenties even indenken, wanneer wij alleen maar een streep halen door het vierde gebod, dat blijkbaar schaduwachtig was, door Chris tus vervuld, en dus voor ons weggevallen. Dat betekent, dat God ons dan in het Nieuwe Testament zou toestaan om zeven dagen van de week te werken. Dat is het zelfde als arbeid aan één stuk door. Dan worden top werkpaarden aan de lopende band, mensen, die aan één stuk doortol- len, zodat wij als slaven verdrinken en verstikken in onze arbeid. Is dat de bedoeling? Is het Nieuwe Testament op dit punt zoveel harder dan het Oude? De vraag stellen is haar beantwoorden. Wanneer wij het scheppingsverhaal le zen in Genesis 2, horen wij. dat God op de zevende dag rustte van al het werk. dat Hij scheppende tot stand bracht. Daarom heeft Hij die dag gezegend en geheiligd. En nu is de schepping fundamenteel voor heel ons menselijk bestaan, voor de wereld en haar historie. Daarom kan de scheppingsordening, waarbij de, mens geroepen werd, in het rhythme van z'n leven, werken èn rusten het beeld van z'n hemelse Vader te vertonen, toch niet zo maar verdwenen zijn. Een poging tot oplossing Wanneer ik nu een poging wil doen jdit probleem, waarvoor de Schrift ons tst, op te lossen, zie ik maar één itweg uit de moeilijkheden. En dat is. dat wij zien, dat God Zelf de Sab- lathsvreugde van het eerste grote begin n Zijn schepping, weer heeft terugge- ;regen bij het grotere nieuwe begin van herschepping, op de dag van Jezus' De opstanding van Christus betekent ers een vreugde groter dan de hemel bevatten. Toen heeft God gezien, dat het werk, t Hij scheppende tot stand gebracht id, ondanks onze zonde en ondanks Ie duivelse vernielzucht, voltooid en 'lmaakt was voor eeuwig. God heeft de nieuwe mens gezien, stra nd van levensvreugde, vol vön gehoor- amheid uit liefde, die sterker bleek ,n de dood. U kent die mens toch, die Dds zoon heet en is? Jezus!! Toen heeft God zijn Sabbath gevierd, larop Hij Zijn vreugd uitgoot over de reld, bijzonder over Zijn Kerk. Dat was, juist op die derde dag der standing, d.i. de eerste dag der week. Toen zag God. de HERE, in Christus ■uwe wereld en de nieuwe mensheid rhten en opdagen In Jezus Christus, n Hij noemde Hem het Begin der schep- g Gods (Openb. 3 vs 14). Zo gezien komt dus op de „dag des ren" Gods vreugde in Zijn schepping :er terug en Zijn goddelijke rust van n Sabbath, die nooit ophoudt. Daarom kunnen wij de Zondag noemen ids jubellied over Zijn schepping. Hij eft gejuicht over het werk Zijner inden. Inde mens. naar Gods beeld ge- akt, moet nu Zijn gelijkenis vertonen dus mede-lachen, mede-juichen, mede- iten op die eerste dag der week, om nieuwe Zaligheid, jüe Kerk heeft dat in de apostolische Het behoudt zijn waarde voor ons, maar op een heel ander plan. Aan ie sociale zegen, die het biedt en aan de bevrijding van de arbeidsslavernij, wordt niets afgedaan. Maar.... het wettische van de Joodse sabbath is voor eeuwig af gedankt. Calvijn, de grote reformator van Genève, heeft i.z. de Zondag met grote wijsheid gesproken. Enerzijds geeft hij de „ouden", d.i. de kerkvaderen, gelijk, die het vierde gebod een schaduwachtig geval noemden, zodat de uitwendige on derhouding van die dag door Christus Is afgeschaft. Aan de andere kant ontdekt Calvijn toch een blijvend, een duurzaam element in het vierde gebod. Dit laatste bestaat dan in drieërleia. dat wij de rust in Christus aanvaarden, door van de zonde af te laten. b. dat wij een spe ciale dag hebben om de kerk en de bijzondere dienst van God; c. dat de mensen in dienstbetrekking worden urjj- In dit verband moge ik nog wijzen op de soberheid van de Heidelbergse Cate chismus, die geen enkele omschrijving geeft van de Zondagsrust, maar de kerk dienst in het middelpunt plaatst. Op dit punt gekomen moge ik trachten tot enkele praktische conclusies te komen. Het treft mij, dat ook op politiek en maatschappelijk gebied, zo wettisch van- Een week geluk in drie oude dozen Invalide jongeren genieten in Henri Dunanthuis (Van een onzer verslaggevers) HENRI DUN ANT, de stichter van het Rode Kruis, heeft deze week aan de voet van zijn standbeeld voor het Henri Dunanthuis in Zeist, een parkeerplaats vol invalidewagens gehad. De helper van Solferino heeft echter daar meer gezien. Zijn blik ging over een bedrijvig leven en weer zag hij bewezen, dat het Rode Kruis ook in vredestijd een taak voor de zieke en ongelukkige mens heeft. Het lage huis, gebouwd door jonge Oostenrijkse handen als geschenk na de watersnood, gonsde van leven en het terrein van bos en hei werd her- en derwaarts doorkruisd door andere jongeren, die alle andere dagen van het jaar dikwijls thuis, in bed of in een stoel, hun uren op één plaats moeten slijten. Want in het Henri Du nanthuis werd de laatste invalidenweek van dit seizoen gehouden. Het Jeugd Rode Kruis heeft deze we ken mogelijk gemaakt en ze zijn dan ook speciaal voor de jongeren bedoeld, jon geren van 1628 officieel, maar in wer kelijkheid wordt die grens niet zo erg strak getrokken. Het gaat er om, jonge ren, die lichamelijk zwaar gehandicapt zijn een week uit huis en ziekenkamer te halen, eens te laten genieten van excur sies, van lezingen en concerten, van ge sprekken met elkaar Alleen dat laatste is al zoveel waard, als men er nooit eens uitkomt Dit jaar zijn allen, die voor de vacantieweek ven helemaal geen tillen meer bij, ze r ij d e n overal naar toe. Er moesten helpers zijn. Op de 38 patiënten van de laatste groep waren 31 helpers en help sters, allemaal mensen, die er een week vacantie voor opofferen! Misschien is op offeren een verkeerd woord, want ze doen het graagl De gasten worden onthaald, maar ze doen zelf ook iets! Tijdens hun verblijf In het Henri Dunanthuis worden aller lei handwerken gemaakt; pitrietvlechten, handwerken en schilderen zijn vaardig heden, die menigeen in het Henri Du- uit het Oude Testament over de Zondag geredeneerd wordt. Het hemelsbrede verschil tussen de Sabbath en de Zondag wordt niet erkend. Het lijkt er soms op, of in bepaalde organisaties alles alleen maar draait om het punt van de Zondag, die als een Sabbath wordt opgevat. Wan neer men de Sabbath maar houdt, zo streng mogelijk, dan is alles okay en door de weeks kan er wel het een en ander mee door, weet u wel? 'k Zou niet graag zeggen, dat een krui denier, die „stipt" de „Zondag" houdt, alle automaten afsluit, het witte gordijn voor zijn raam laat zakken, daarmede reeds heeft aangetoond dat hij een echte Christelijke kruidenier is. die in het ge loof leeft en dus ook zo z'n zaken doet. Omgekeerd zou ik van een winkelier, die op de Zondag z'n automaten laat functioneren, zonder er zich zelf iets van aan te trekken, durven zeggen, dat dat geen goed christen is. Wij stuiten hier op het punt van de Christelijke vrijheid. Het gaat erom, dat deze vrijheid op gevat wordt als een vrijheid van het ge loof. Ieder ligt hier voor rekening van z'n eigen Heer! Enalles wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Maar gezien de duidelijke uitspraken van het Nieuwe Testament, zullen wij er voor moeten oppassen, dat wij elkaar niet te spoedig veroordelen op het punt van de Zondag. „De naarste dag van de week" In de praktijk kom ik het noga! eena tegen, met name bij buitenkerkelijken, die vroeger wel kerkelijk zijn opgevoed, dat zij vooral op het stuk van de Zondag in conflict gekomen zijn. En dan hoor ik de verzuchting: „De Zondag was voor mij de naarste dag van de week! Je mocht letterlijk niets. Moest binnenblijven. Alleen naar de kerk. Een dag zonder plezier." Zou het wettische standpunt, het wel niet principiële maar practische Sab- bathisme, met z'n geestdodend karakter al te ver om zich heen gegrepen hebben? Hieruit komt de vraag op: wat maakt u van uw Zondag? Is dit werkelijk een feestdag voor u en zorgt u ook voor feestelijke vreugde voor uw kinderen? Een ander levensgroot gevaar, zie ik aan de andere kant in de liberalistische Zondagsopvatting, die in Christelijke kringen snel om zich heengrijpt. De Zondag wordt dan onze „holiday" aardat holy of heilig, is er allang af Het wordt de dag van de mens. van :ijn sport, zijn vermaak, inplaats dat het de dag is van de Heer. e men het ook keert of wendt, de Schrift zegt duidelijk, dat wij onze eigen kerkdiensten niet mogen verzuimen (Hebr. 10 vs 25). En dat geldt dan toch bijzonder voor de Zondag. De lege namiddagdiensten in vele grote plaatsen zijn m.i. een teken van een chris tendom, dat zo verschoten is. dat d» oor spronkelijke kleur haast niet meer te herkennen is. Tenslotte, hoe vinden wij de juiste weg tussen wetticisme en liberalisme Lz. onze Zondagsviering? Dit is niet met een eenvoudig re cept voor te schrijven. Ieder zal hier persoonlijk in het geloof beslissingen moeten nemen en de wijsheid vinden, die van boven is. Met het voorafgaande hoop ik al thans enige stof tot overdenking ge geven te hebben. BIEFSTUK EN WIJN GAAN VOOR... Nog een kans ri Dunant ziet neer op zijn werk Er wordt veel aan handenarbeid gedaan. Hier zien we twee gasten, die van pitriet bodems maken voor handwerktassen. Het middelste meisje borduurt de zak. Een Rode-Kruishelpster springt in als er moeilijk heden zijn. werden opgegeven, ook uitgenodigd. En graag wil het Rode Krui6 meer gelukkig maken. Wie denkt iemand te weton, die voor een vacantieweek in aanmerking komt, kan dit bij de plaatselijke afde ling opgeven. Een medisch rapport wordt dan ingewonnen, en dit is doorslagge vend. In Maart moeten die rapporten reeds ingediend worden, dus is het ver standig de opgave reeds zeer vroeg te De drie dozen Een week geluk in drie oude dozen, schreven we. En zo is het, want de kos ten worden bestreden uit de opbrengst van oud papier, capsules van melkfles sen, gebruikte postzegels en zilverpapier. Huishoudens, kantoren en scholen moes ten eigelijk allemaal drie oude dozen hebben om de capsules, het zilverpapier en de postzegels in te sparen. De plaatse lijke afdeling zal de resultaten graag in ontvangst nemen. Jan Gamier, de bode van het Hoofdbestuur in Den Haag komt de eer toe, de eerste stoot gegeven te heb. ben. Hij zag dagelijks capsules van melk flessen, enveloppen met postzegels en kranten in de prullemanden verdwijnen en ging die er netjes uitvissen en sorteren. Na één jaar kon hij triomfantelijke f 900 op tafel leggen. Maar wat op één kantoor kan, gaat elders ook en het Jeugd Rode Kruis be gon een campagne om de schijnbaar waar deloze materialen te verzamelen. Met de opbrengst kon een taak begonnen wor den, die niet op de begroting stond en juist had mej. H. Schokking. hoofd van de Sociale Dienst, een verzoek gekregen van een moeder, wier zoon genoten had in de kampen van de stichting Het Vier de Prinsenkind, maar die nu de leeftijds grens overschreden had. Zo begon verle den jaar de eerste invalidenweek op het Henri Dunanthuis. Alles was een experi ment, maar dank zij veler enthousiasme en toewijding werd het een enorm suc ces. Voorbeelden? De stoelen van het huis bleken niet bestand tegen het voort durend optillen, met ga6t en al; maar de technische adviseur van het Rode Kruis, de heer Schroder, vond rijdende tableaux uit, waarop zo'n stoel precies past! Nu ls er zolang de gasten binnenshuis blij- Maar men gaat nog verder. Menig min- dervalide mens kan nog tot goede ar beidsprestaties komen als hij maar de kans krijgt en daarom komen er tijden6 elke week enige heren van het bureau bijzondere bemiddeling van het Rijksar beidsbureau om eens te zien of zij iets voor de mensen kunnen doen. Na een scholing volgt dan plaatsing in een der beschutte werkplaatsen of wordt mate riaal verschaft waardoor met thuiswerk verdiend kan worden. Zo kon een patiënt, dankzij een gekregen boormachine, na enige maanden reeds een weekloon gaan verdienen van f 50f 60. Een week geluk, eigenlijk veel méér betekent de opbrengst van die drie oude dozen, want na zo'n week hebben de gas ten van het Henri Dunanthuis net als iedereen na de vacantie weer nieuwe moed opgedaan voor lange tijd. En ze zien uit naar het volgend jaar! Het is namelijk belangrijk, dat de uitnodiging niet éénmalig is, maar herhaald kan wor den. Van de 13 000 invaliden in Neder land velen te helpen is het ideaal van het Rode Kruis. Het wil juist de eenza men bereiken en een lichtpunt zijn, voor hen die in grauwheid leven. Toch is het zo! HET GETAL VEEKTIG 433) Het l« opmerkelijk, hoe veel vuldig het getal 40 voorkomt in ver halen en gebeurtenissen uit het ver leden. In de eerste plaats zullen allen zich herinneren, dat Jezus 40 dagen en nachten in de woestijn vastte (Matth. 4:2). Hjj verbleef 40 uren in het graf en vertoefde 40 dagen op aarde (Hand. Want de gewone man spaart dat de stukken er van af vliegen I Oosters klooster verhaalt ons van de 40 derwischen. en wie herinnert aich niet de Arabische vertelling van All Baba en de 40 rovers? En de sage der Skyten spreekt van de 40 Amazonen. Voorts wordt in de Talmoed gezegd dat de mens eerst na zyn 40ste jaar tot verstandelijke rijpheid is gekomen, een regel, die ook door de Romeinen reis tot aan de berg Horeb. 40 jar duurde de overheersing der Filistyni de vredesperiode onder Othniël stri Ook allerlei tden we in het O.T. het getal 40 vermeld. Niet meer dan 40 slagen mochten de onrechtvaardige worden toegediend (DeuL 25 3), de reini gingsperiode na de geboorte van een zoon was vastgesteld op 40 dagen, na de geboorte van een meisje op twee maal 40 dagen (Lev. 12 2—5), 40 dagen duurde de rouw van Joz.ef over de dood van zijn vader Jacob, twaalf maal 40 jaar na de uittocht uit Egypte werd met de houw van de tempel be gonnen door Salomo, die 40 jaar re- ■MM David aa ](M| 40 rrrJ he land Kanaün gedurende 40 dagei spied. Goliath stelde zich 40 dagen achtereen vóór de Joden op en daagde hen uit. en Ninive zou volgens de spelling van Jona na 40 dagen wordei Echter, de Jodei niet de mpels. da de be- Stonehenge, werden 40 gewel dige stenen pijlers gebruikt, waarsan dertig stuks werden geplaatst in een kring die een middellijn had van 40 passen, enz. enz, VTe zullen het aantal voorbeelden, die zelfs uit de Chinese kuituur of uit de doilenritus der Danalja-slam- men in Nubië kunnen worden geput, niet verder vervolgen, doch wijzen er nitsluitend op. dat in de volksgebrui ken en -overleveringen het getal 40 volg van een drietal grondslagen, t.w. de Bijbelse, de Bahylonisch-aslrolo- gische (in Babyion waren de Plejaden 40 dagen door de stralen van de zo merzon onzichtbaar, terwijl het getul 40 een combinatie vormde van astroln- bisch hoog gewaardeerde getallen 12 en 28) en de rekenkundige (de vol gelingen van Pythagoras beschouwden 40 als de--hoogste volmaaktheid). \Te zullen ons in deze verwarring verder niet begeven. maar stappen iluutsehoten, die altijd lallen worden gegeven. (Nadruk verboden) (Van onze correspondent) HflJ, DIE pessimistisch plegen te zijn t.o.v. de economische positie van Frankrijk, hebben lang liiet altijd gelijk. Ook niet degenen, die de laatste tijd beweerden, dat de gemidelde Fransman verpauperde of zijn hele loon aan eten en drinken besteedde. De feiten zijn namelijk heel anders. Al na een gedeeltelijke stabilisatie van de koopkracht van h«t geld hebben de elastische Fransen opnieuw vertrouwen gekregen in hun franken. En de laatste jaren sparen ze, dat de stukken er af vliegen. In 1953 bedroegen de inlagen op de spaarbank 574 milliard meer dan de uitbetalingen. En in 1954 bleek het voordelig saldo zelfs 825 milliard te bedragen, aldus werd dezer dagen tijdens het Spaarcongres bekend ge maakt. GOUDLAND BIJ UITNEMENDHEID Al deze milliarden werden opgebracht door loontrekkenden en kleine midden standers. De grote zakenlieden hebben geen spaarbankboekje, doch bankrekening en zij sparen niet. r investeren. Zodra de Franse kleine (en grote) man onrustige tijden ziet aanko- (oorlog. revolutie of inflatie) haalt n spaardulten terug en belegt puur goud. Frankrijk is in zulke perio- goudland bij uitnemendheid. De economist Frank Pieck heeft hand van de cijfers van 31 December 1953 onder andere berekend, dat zijn landge noten op dit tijdstip voor 1400 milliard franken aan goud in een oude kous had zitten, tegen de Amerikanen slechts 490 illiard en de rest van West-Europa 780 milliard. Maar nauwelijks was de rust teruggekeerd, of de Fransen deden het goud weer (met verlies) van de hand brachten hun spaarcentjes naar de spaar bank, of kochten staatspapieren, sloten ---i levensverzekering af en soms stopten de duiten ook wel in een matras. Er werden dezer dagen méér opmerkelijke cijfers bekend: 53 pet der spaarders legt iedere week wat terzijde voor eventuele angelukken, werkloosheid oude dag; 16 pet spaart voor een stuk grond en of een huisje en 8 pet kinderen een goede opvoeding te kunnen HUUR: ÉEN GULDEN PER WEEK Er 2(jn nl te veel sprookjes over dl rran$cn geschreven en verteld. Het wordt hoog tijd, dat men durft constateren, dat arm zijn. De slechtst betaalde is die der landarbeiders, maar de boerenknechts verdienen altijd nog 100 frs of een gulden per uur, werken gemiddeld vijftig uur per week en halen .odoende vijftig gulden per week Aange- tomen dat de man vier kinderen heeft geniet hij ook nop vijftig gulden pci kindertoeslag. Dat is dus honderd gulden tezamen. De levensmiddelen en kleren, welke hij moet aanschaffen, zijn inderdaad dertig percent duurder dan in Nederland, maar in vrijwel olie gevallen woont hij voor een gulden per week. heeft hij een flinke groententuin, bezit, kleinvee enz. De positie van de Franse landarbeiders steekt dus zeker niet on- tstig af bij die collega. Een timmerman, ei onteur, een schilder verdienen heel vaak e komen zodoende vlot weekloon van honderd gulden. Voor deze categorieën is de kindertoeslag nog hoger bedraagt ze bij vier kinderen reeds zijn Nederlandse metselaar, een een plaatwerker rijksdaalder per zestig gulden per week. Een jong gezin, bestaande uit man, vrouw en vier kinde ren. heeft zodoende een inkomen van 160 gulden per week. Vaak betalen zij echter veel meer huishuur, soms twintig gulden per week. De verhoudingen worden di rect ongunstiger voor jong-gehuwden zonder kinderen of voor oudere arbeiders met volwaseen kinderen, voor wie geen bijslag meer wordt verstrekt Een recent onderzoek van een Europese overkoepel ingsinstan tie heeft overigens ook uitgewezen, dat de spanning tussen lonen en prijzen in Frankrijk zeker niet groter is dan in Duitsland, Engeland. Ne derland of Italië. Wat denkt u overigens van een PartJse typiste zonder eindexamen, die een mondje vol F.ngels spreekt en honderd gld. (en meer) per weck verdlent7 ZIJ KIJKEN OOK MEEWARIG NAAR ONS Geloof me, de Fransen verkommeren be slist niet. Ze hebben natuurlijk even goed hun zorgen als de andere volkeren. Maar degenen, die naar uiterlijke symptomen willen oordelen, komen er gemakkelijk toe de plank vèr mis te slaan. Het meu bilair van een Franse academicus is vaak soberder dan dat van een Nederlandse arbeider. Heel vaak ontbreken zelfs ln zo'n intellectueel Frans milieu de tapij ten en de zware clubfauteuils. De Franse arbeider denkt helemaal niet aan een dergelijke luxe en in vele gevallen leeft hij genoeglijk op een plavuizen of houten vloer zonder balatum en zonder kleed, i met een minimum aan meubilair. Ook de garderobe is doorgaans zeer beperkt Hij is echter een geboren lek kerbek en een vleeseter, die er trota op gaat iedere dag een flinke biefstuk te kunnen verorberen, alsook een fles prima wijn. Desnoods mogen er dan enige rafels aan z'n pantalon zitten of mogen z'n schoenen versleten zijn. Dc Nederlandse toerist, die In Parijs ■n arbeider ziet In een versleten broek, geneigd hem wat meewarig gade ta slaan. Maar de Fransman, die constateert, hoe de Nederlandse toeristen aan de leant van de weg vlug eon stuk brood naar binnen werken met wat margarine en matige „belegging" spreidt een zelfde meewarigheid Jegens ons ten toon. Zuiver oordelen kan mm dan ook slechts op grond van de cijfers. Men vergist zich beslist indien men de verveloosheid van de huizen, de bouwvalligheid van de vele boerderijen en de versleten pantalon en |dn acheve hakken voor symptomen van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 5