Is afschaffing van Sabbath bron van alle ellende? Onze Zondagsviering is volgens de Sabbathisten rampzalig Kunsten, de Assepoesters in Australië IN QUARANTAINE De wintermode is vooral geïnspireerd op Oosterse landen "nf ;n "f? r"1- J" 5 WOENSDAG 31 AUGUSTUS 19M HOE BRENGEN WIJ DE ZONDAG DOOR? 11 (door ds H. J. Spier, Geref. pred. te Rijswijk (Z.H.) ONZE VIERING van de dag des Heren als de eerste dag der week is he merkteken van onze afval van God. De Kerk is bezweken voor de heidense verering van de zon en heeft, in flagrante strijd met de Bijbel, de heilige rustdag Gods afgeschaft. Dit is niets minder dan een eigenmacntige verandering van Gods onveranderlijke wet. In de eerste plaats is de Rooms-Katholieke Kerk hieraan schuldig. De Kerk heeft daarom Gods oordeel uitgelokt en dood en verschrikking over de wereld gebracht", aldus de Sabbathisten. Wat is hiervan waar? Eerlijkheid gebiedt te erkennen, dat •wie naar de argumenten van Sabbathis ten, met name de Zevende-dags-adven- tisten, luistert, daarvan onder de indruk komt. Immers, het klemmende In hun be toog is, dat zij zich beroepen op de lette ren van de Heilige Schrift. Er staat toch heel duidelijk in de Bijbel, dat de zevende dag is de sabbath van den Here, uw God, en dat wij op die gezegende en geheiligde dag zullen rusten. Dit vierde gebod wordt onveranderd telkens weer van de kansel in de kerk voorgelezen, en dat n.b. op de eerste dag der week, terwijl iedereen op de zevende dag gewerkt heeft, extra hard. Wie eerbied voor Gods Woord heeft, mag zich van dat feit met een handomdraai afmaken. Het feit moet geconstateerd worden, dat wij als christenen niet meer houden aai letter van het vierde gebod. Alleen de Sabbathisten doen dat. zoals er een mil- lioen zevende-dags-adventisten in d« wereld zijn, die liever een bepaalde be trekking mislopen, liever in allerlei con flicten komen, dan dat zij de Sabbath d.i. dus onze Zaterdag niet zullen hou- Het laat zich daarom versl hun grote ernst, waarmede zij zich op de Schrift beroepen, eenvoudige gelovl- gen imponeert, en naar hen toetrekt, I zoals ook vandaag nog naar mij blijkt j gebeurt. Looide 12500 uit Bij voorkeur beroepen de Sabbathisten zich op uitspraken van rooms-katholieke zijde, waarin beweerd wordt, dat de vie ring van de Zondag alleen berust op een gebod van de Rooms Katholieke Kerk. j Pater Enright, een RK.-priester, moet in een preek, die hij in 1889 .hield te Har- lam (Iowa, U.S.A.) hebben uitgeroepen, dat hij f 2500 -uitloofde aan iedereen, die uit de Bijbel kon bewijzen, dat God de Zondag a)s rustdag had ingesteld. Neen, i dat heeft alleen de Kerk maar gedaan! I Ziet u wel, zeggen de Sabbathisten, de t I de kerk is gaan knoeien. Deze heeft Gods I wet veranderd. Dat is de bron van a" I Dit klopt zeggen de Sabbathisten merkwaardigerwijs met wat in Dan. 7 vers 25 van de laatste anti-christelijke machthebber van het vierde rijk wordt voorzegd, nl. dat hij er op uit zal zijn tijden en ,wet te veranderen. r Het beest uit Openb. 13 is dan ook het pausdom. Dit heeft het kwaad van de u Zondag gesticht, in navolging van de heidense verering van de zon. Hoe vier- r kant dit in 6trljd is met Gods Woord, is zonneklaar, wanneer men in Jesaja e 66, verzen 22 en 23, leest dat zelfs op de nieuwe aarde de Sabbath er nog zijn zal. Daar staat immers dat van nieuwe maan tot nieuwe maan en van Sabbath .1 tot Sabbath, al wat leeft zal komen om zich voor het aangezicht des Heren neer te buigen. En zoals Jezus niet het kleinste onderdeel van Gods wet wilde veranderen zelfs geen tittel of jota! zo mogen wij dat ook niet proberen. Handen af van Gods heilige wet! Hoe erg het kwaad is dat de Kerk de Sabbath heeft losgelaten en omgeruild voor de Zondag, en dus, in het spoor van keizer Constantijn de Grote, de eerbied- waardige dag van de zon in het middel- g punt gezet heeft, wordt met het volgende n beeld duidelijk gemaakt. Er is een patiënt, die in een hoogst- - ernstige toestand verkeert. Er bevinden d zich in de kast in de ziekenkamer zeven genummerde medicijnflessen. De dokter schrijft aan de verpleegster voor: geef de zieke uit fles pleegster gelooft het echter wel. Zij geeft de patiënt uit fles nummer één. Gevolg? De patiënt sterft. Vergiftigd door keerd middel. Daarom is er voor de huidige Chris tenheid en voor de wereld van vandaag maar één uitkomst, maar één middel tot redding, d.i.: terugkeer van de Zondag naar Gods Sabbath. Paulus reist op Sabbath en Zondag De Sabbathisten moeten niet beginnen de Paus te beschuldigen wij zijn R.K., maar recht is recht! maar lus. Want wat heeft Paulus gedaan? Hij is volgens Hand. 20 verzen 6 's Maandags van Troas vertrokken, nadat hij daar 's Zondags de eerste dag dei week! met de gemeente het Heilig Avondmaal gevierd had en gepreekt tot in de nacht, met de bekende gevolgen voor Eutyches. Nu moeten wij even rekenen, 's Maan dags vertrok Paulus uit Troas. Hij is daai dagen gebleven (vers 6). Is dus ook »n Maandag daar aangekomen. De an Philippi naar Troas duurde een kleine vijf dagen (vers 6). Daaruit blijkt, dat Paulus, vóór hij te Troas aankwam, zowel op Sabbath als &p de Zondag ge reisd heeft. Dat dit volkomen in strijd is met de Mozaïsche wetgeving, zoals wij die in het Oude Testament vinden, behoeft geen be toog. Nu kan Iemand opmerken, dat di zegt, omdat Paulus zich ook we! kon vergalopperen. Doch ik moge hem er dan aan herinneren, dat Paulus pricipleel heeft bestreden, dat de gelo vigen in het Nieuwe Testament nog aan de viering van de Israëlische Sabbath ge bonden waren. Wanneer hij zegt tot de Collossenzen. dat niemand hen mag oordelen op het stuk van de Sabbathen, zake de nieuwe maan of feestdagen, dan duidelijk als het maar kan. De apostel zegt daar trouwens bij, dat deze dingen maar een schaduw waren, doch dat de werkelijkheid van Christus is. Wel de schaduwen verdwijnen, zegt Cal- vijn, wanneer het lichaam, de werkelijk heid, in Christus gekomen is. Dan houden de figuren ,die wijzen naar Hem en naar de grote rust, die Hij brengt, op. Dan is er de vervulling. De volle werkelijkheid, die elke schaduw overtreft. Daarbij komt Gal. 10! Het felle verwijt, dat Paulus daar tot de Galaten richt, dat zij nog da gen onderhouden en maanden en tijden jaren, als de Joden, is ook niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Het is duidelijk, dat hier ook de Joodse Sabbathsviering bij inbegrepen is. Men wilde die aan de Galaten opleggen alsof daar hun zaligheid afhing. Daartegen toornt Paulus. Wie deze beide Schriftplaatsen uit deze brieven van Paulus ernstig neemt, zal nog afgedacht van Rom. 14 vers 5 het standpunt van de Sabbathisten m afwijzen. Wanneer zij beweren, dat Coll. 2 vers 16 en Gal. 4 vers 10 alleen maar oj bijzondere feestdagen slaan en niet op d< Sabbathdagen, is daarvoor, vanuit de Heilige Schrift, geen grond. Onze conclusie moet zijn, op grond van de Nieuwe Testamentische ge gevens, dat de Oud Testament'sche Sabbath voor de gemeente van het Nieuwe Testament vervallen ts. Wat er voor in de plaats kwam? De Zondag van apostolische oorsprong De lezer, die zelf gewend is over dc Heilige Schrift na te denken, zal reeds be grepen hebben, dat het beroep van d« zevende-dags-adventisten op Jesaja 6( verzen 22 en 23, buitengewoon oppervlak kig is, om te willen bewijzen dat de Sab bath nog op de nieuwe aarde zal voor komen. Alsof de Bijbel niet de taal gebruikt vat het dagelijkse leven en van de menser van een bepaalde tijd! Daar hoor ik Jesaja in datzelfde ver band ook van de „nieuwe maan" als het maandelijks terugkerend feest spreken, zoals dat onder Israël gevierd werd. Meent men werkelijk, dat dit nieuwe maansfeest uit het Oude Testament ook terugkeert op de nieuwe aarde? Dan zou er ook van „nieuwe-m adventisten" kunnen gesproken worden! Niet alleen de afschaffing vai Joodse Sabbath, ook de instelling v. Christelijke Zondag komt in de Bijbel duidelijk te voorschijn. Alleen is het zonde dat deze dag later e naam Zondag gekregen heeft. Oor spronkelijk spraken de Christenen van d< dag des Heren, of de dag van de Heer, 1. van Jezus Christus. Zo spreekt Johannes in Openb. 1 I van de dag van de Heer, of de dag des Heren, waarop hij van Christus de open baring kreeg voor de zeven gemeenten- Het is pure fantasie, wanneer de Sab bathisten zeggen, dat de dag des Heren de Sabbath betekent. Deze dag van Óhristus hebben wij daar straks ai ontdekt, toen wij hoorden dat Paulus juist op de eerste dag der de gemeente van Troas samenkwam (Hand. 20 vers 7) voor de viering van het Avondmaal en voor de prediking. Dit was de dag des Heren! Dat horen wij ook uit de brief van Bar nabas en uit de Didachè gesenriften uit de oud-christelijke gemeente, daterend uit plus minus het einde van de eerste eeuw. De dag van Jezus' verrijzenis was de ag van de Kerk geworden Dan kwam en samen om het brood te breken (Leer der Twaalf Apostelen Didachè ver taling A. M. van der Laar Krafft, A'dam 1940, pag. 32). Daarom is het niet toevallig, dat Pau lus de mensen opdraagt juist op de dag des Heren een offer te brengen voor de Diaconie te Jeruzalem (1 Cor. 16 vers 2). Dit hing samen mét de grote betekenis an die dag voor hen, als eerste dag der •eek en dag van Christus' opstanding. Samenvattend moet de slotsom wel lul den, dat de Sabbathisten. wanneer z(| héél de Schrift laten spreken, hun stellingen niet kunnen handhaven. Over de moeilijkheden, die er voor ook afgedacht van het Sabbathisme, nog blijven, gaarne een volgend maal in slotartikel. ffet is zover: hier zijn de foto's Toch is het so 432) Het wn in de middeleeuwen niet aan de aandacht ontsnapt, dat epidemiën zich als regel van het ene land naar het andere verspreidden, waardoor het denkbeeld r(jptc dat ver spreiding van ziekte wellicht kon wor den tegengegaan door de reiziger» aan de gren» enige ijjd in afzondering te houden. Hoewel dit middel bij pest- epidemiën uiteraard niet afdoende was, omdat geen aandacht werd geichonken aan de ratten die van besmette sche pen op de wal sprongen, werd door deze afzondering»- maatregel toch een den begin gemaakt tot beteugeling van het kwaad. epidemie *van 1318 -lelde de Republiek (Van onze correspondent in Australië, Leo *t Hart) Met deze brief kom ik beslist niet in het gevlij van de Australiërs. En toch, om een klaar en onomwonden antwoord te geven op de vraag, of Australië inderdaad „cultuur-loos" is, moet de toon der welwillendheid wel worden losgelaten. ,,Ik ben blij weer terug te zijn in de ci vilisatie", zo sprak enige tijd geleden de Amerikaanse filmster Diana Barrymore, toen zij in Honolulu op het vliegveld stond, na Australië te hebben „gedaan". Het was een vernietigend oordeel over Australië: „Terug in de civilisatie t met een klein beetje eerlijkheid dit jonge land beziet, zal over dat oordeel van Diana z'n schouders ophalen; zó erg is het nu ook weer niet. Al zal men in Australië dan ook tever geefs naar een Hollywood zoeken. Trou wens is dat wel hét summum van „cul- 'oldoende verdachte voet op derd. Deze periode we geacht voor afzonderii reiziger» of Bchepelingi Venetiaanee bodem wilden zetten, en hierdoor kwam het woord en leven» het begrip quarantaine in de wereld, waarin U bel Franse woord quarante (veertig) duidelijk kunt herkennen. In de 18de eeuw waren in verscheide ne landen van Europa dergelijke qua |.""i"Tr.7hTmör zjj konden niet al tijd ten uitvoer wor den gelegd. Toen Napoleon bijv. van zijn Egyptische ex peditie terugkeerde, trok hij zich van dergelijke bepalin- worden de ziekte te verspreiden, het zij doordat zich onder hen lijder» aan de pest bevonnden, hetzij doordat het land waaruit zij vertrokken waren door de ziekte werd bezocht Een moeilijk heid bij het instellen van deze af zonderingsbepaling was de tijdsduur, tijdens welke de reiziger» moesten wor den vastgehouden. Van de oorzaken der ziekte en de wijze van besmetting wist men immer» niets af, en de incubatietijd die thans als maatstaf van afzondering geldt, kon destijds dus niet worden aangelegd. Men baseerde zich daarom op de Bijbel, waarin de tijd van veertig dagen herhaaldelijk als dunr van spe ciale afzondering wordt genoemd. Mo res had veertig dagen op d« berg Sinaï doorgebracht en Christus had zich abt Sieyès, die hel niot erg op Napoleon begrepen had, voldoende aanleiding om in de Natio nale Vergadering voor te stellen als be straffing voor dit misdrijf Napoleon te laten doodschieten. Zoals geheel Euro pa heeft kunnen ervaree. werd hieraan geen gevolg gegeven, hetgeen trouwens met nog meer voorstellen in de Natio nale Vergadering het geril is geweest. Aangezien de quarantaine het uit gangspunt voor deze ontboezeming vormde, is het wellicht dienstig er eens op te wijzen, welke een belang rijke plaats het getal veertig in vroeger tijden in het Oosten heeft ingenomen. Daarover een volgende keer. (Nadruk verboden). De opmerking van Diana verder latend voor wat die Is. zo is er toch reden iets dieper in te gaan op de hiervoor reeds ge stelde vraag. Het toneel Het nauwkeurig omschrijven van het geen „cultuur" precies inhoudt, is een be schouwing op zichzelf, doch wel kan men enkele uitingen van wat men „cultuur" it opsommen. Het toneel behoort Van het Australische toneel, is ndet zo heel veel gunstigs te vermelden. Er zijn zwakke pogingen ondernomen ri het tot een Nationaal Theater te bren- sn, hetgeen overigens reeds tot een drama is uitgegroeid, als gevolg van in terne onenigheden en financiële obstruc ties. Zonder de bijvoeging „floreren", vindt men in de voornaamste plaatsen van Australië de zgn. „kleine theaters", waar- er b.v. twee in Melbourne en drie ln Sydney zijn. Zij hebben echter veel te lijden van voortdurende emigratie meestal naar Engeland door de beste spelers, zulks of financiële redenen Het bezoek van het „Shakespeare Memorial Theater" uit Engeland, bracht het vorig jaar wel eajige opleving en een groot aan tal Australiërs binnen de schouwburgen, doch naar het woord van Touchstone in „As you like it", zouden verreweg de meeste Australiërs moeten verklaren niet „werkelijk" in een schouwburg te zijn ge- t, waarbij Touchstone ook hén zou verachten! Hoe dan ook, het pogen om in Australië leen nationaal theater te krijgen, waarbij i de voorstanders zich vooral op het I zlgn van Australië (Van een onzer redactrices) EINDELIJK dan, mevrouw, mejuffrouw het is «over. Eindelijk mag u, aangenomen althans dat u daarop met smart hebt zitten wachten, nu ook foto's zien van de collecties, waarmee de Parijse couturiers eind Juli, begin Augustus voor de dag zijn gekomen. Het is met die foto's altijd een heel gedoe j vanzelfsprekend worden er vóór de grote shows beginnen geen foto's gepubliceerd, tijdens de shows is het zelfs streng verboden en op een datum, die zij samen zijn overeen gekomen, geven de Parijse modekoningen de foto vrij voor publicatie, gelijk dat heet. Dior meestal tijdstip valt zo'n week of vier na de premières van de shows. De pers en, (wat belangrijker is voor de ontwerpers, die per slot ook zakenlie- z\jn!) de voor- Dat ziet u wel aan het plaatje hierboven. Het is een zwart cocktailjaponnetje, dat „Zemire" genoemd werd. De Y wordt ge- ÏSwz^inkopm "heb- vormd door het décolleté, de ben de collecties dan taille en de voorbaan op de rok. gezien. Vrees voor co- Op de foto is die baan niet te pieren (alhoewel dat waarschrjluk wel nooit zien, maar hij vormt in wezen heimaal kon worden een scherp contrast met de rok, vermeden) is er dan die als een parachute langs de niet meer. taille en genoemde baan is ge rimpeld. herinnert zich uit de modeverslagen waar schijnlijk nog wel. dat de mode dit komende seizoen sterk geïnspi reerd zal z\jn door het Oosten, vooral door de rijke borduursels. Men zegt dat het de opera Peking is, die de ont werpers van ideeën heeft voorzien. In elk geval blijkt het wijde en het ruime tn veel collecties de overhand te hebben. Dior is, dat weet u, Cardin Pierre Cardin heeft kenne lijk gekeken naar de tuniek-lijn, die zijn grote collega Balan- ciaga dit voorjaar bracht. Ba- lanciaga i« daar trouwens mee voort gegaan, zijn modellen omhullen het lichaam losjes. Maar om op Cardin terug te komen, het ensemble dat u ziet op de foto links is van hem. Het bestaat uit een driekwart jasje van tabaksbruine tweed - met een bijpassend, slank afkle- dende rok. Er behoort een grote hoed bij, een tulband haast, die (alweer) het geheel wel een Oosters effect geeft. Rouff Ook het tailleur van Maggy Rouff doet aan de Oosterse landen denken, vooral door de hoed. Maggy Rouff houdt haar modellen ruim en rechtlijnig. Dit tailleur, dat u afgebeeld ziet op de foto rechts, is van zwarte wol. Het jasje heeft be halve een voorsluiting van een rij knopen tot de zoom, ook nog een knopengarnering even onder de schouders. Ook de rok sluit met knopen. Heim En dan is er Jacques Heim, die ook weer met een bijzonder mooie collectie voor de dag kwam. Van hem is de avondjapon op de foto links. Het is 'n prach tig toilet, dat frinses Marga ret" genoemd werd. Zilver en wit gemetalliseerd brocaat werd bezaaid met diamanten in ster motieven. Witte mink is de af- zetting van het décolleté, dat vervloeit in de nauwsluitende mouwen. S tichel Tenslotte een plaatje van Engelse herkomst, (rechts) Victor Stiebel is de maker van een ensemble in donkergrijze Her ringbone tweed. Het jasje, dat niet getailleerd is, heeft een wel zeer rijke knoopgarnering, en ic gevoerd met zachtgele satijn. Een shawltje van dezelfde stof geeft een fleurige noot aan het wel wat strenge uiterlijk van dit pakje. Manquin Givenchy Fath weer eens op een andere letter van het alfabeth afgesprongen. Hij be gon het vorig jaar met de H, dit voorjaar werd het de A, en nu Balmain Müiehwn i, hi, toch ,0ok Balmain is op een letter wel een beetje geschrok- afgegaan Bij hem was het de V. ken van de kreten van Het lange, slanke silhouet afschuw, die opgegaan komt we] bijzonder duidelijk onvrouwelijke silhouet, zie^ op de foto hierboven. Het is dat hij geschapen had. een lichtblauw tweed-ensemble. De „Y" is althans heel Op de taille is weinig nadruk gelegd. Een rij knopen midden voor en zakjes op het lyfje en de rok zijn de enige garnering van dit eenvoudige model. Er overheen wordt een even slank vallende mantel gedragen, waarvan de dubbele rij kno pen loopt vanaf de kraag van beverbont tot aan de zoom. -regie Massa-y in Argentinië JN AROENTINIE hebben de Peronisten gisteren een staaltje van massaregie weggegeven, dat opnieuw heeft aange toond dat president Peron in zijn land nog over een enorme aanhang beschikt. En dat .is ook klaarblijkelijk de bedoe ling geweest. Toen gisterochtend de eer ste geruchten over het aftreden van Peron en het optreden var* de gewapende (nacht in Buenos Aires de ronde deden, werd rekening gehouden met de moge^ lijkheid, dat de tegenstanders van Peron tenslotte de t«d rijp achtten om zich van hem te ontdoen. De tegenmaatregelen, die de aanhangers van de president voor bereidden. schenen in dezelfde richtinr te wijzen Spoedig bleek echter, welk een geraffineerd spel er gespeeld werd door Peron en zijn aanhangers ln. de partij en de vakbeweging. Peron had z(jn ontslag nl. niet aangeboden aan het Congres maar aan de party en de vakbeweging.' En die vakbewe- Knopen worden veel gebruikt in de collectie van Madame Manquin, wier amazonestijl elegant, coquet en onberispelijk is. Heel anders dan Hu- bert de Givenchy, die de vrouw dit komende seizoen slechts als een kapstok gelieft te be schouwen. De vrouw is bij hem net een bonen- staak; een lichaam dat alleen maar omhuld be hoefd te worden; schouders, waaraan kleren hangen. Genevieve Fath daarentegen heeft haar col lectie ook dit jaar weer sierlijk en vrouwelijk gehouden. Zij zal zich aan het firmament van de modekoningen wel blijven handhaven! roepen, is nog niet met succes bekroond. Wat het baliet betreft, is het aan enkele new-Australians" te danken, dat de Boro- vansky-groep het speciaal Australisch ballet: „The Black Swan" ln eigen versie De muziek „Ik heb het die lui ln Europa eens even verteld hoe het hier staat met de ont wikkeling van het muziekleven en vooral in België heelt dat indruk gemaakt", zo vertelde onlangs de violist Eugene Pro- 'erbonden aan het Sydney Conser vatorium, nadat hy een tour door Europa had gemaakt. Volgens de Tsjech Prokop ontwikkelt het muziekleven ln Australië zich snel. Het Is erg vriendeUjk gezegd jegens het Land waarin hy gast doch de feiten steunen Prokop nu niet daverend en er zijn muziekmeesters, by tyden een heel ander geluld laten horen. Graag toegegeven, er komen soms tienduizend personen, vooral jongelieden, naar de gratis openluchtconcerten in het Hyde Park te Sydney en Melbourne. Doch die concerten zijn tijdens het lunch-uur en betekenen een goede, gemakkelijke en goedkope tijdpassering. Zodat de waar de ervan ook weer niet té hoog moet wor den aangeslagen De Australische compo- het buitenland be- nisten zijn schaars. De orkesten lijden en leiden een matig muziekleven in dit land. Het is Eugene Goossens. die als dirigent 'van vermaardheid ieder Jaar ln de grote steden enkel» bijzondere concerten brengt. De schilderkunst De geluiden welke lk heb opgevangen uit kringen van de kunstschilders, zijn wel de meest welluidende; om het eens zakelijk uit te drukken, zU „doen het goed" Wanneer er kunsttentoonstellingen zijn. is het bezoek enorm groot; er wordt veel verkocht, waarbü lk niet denk aan d£ vermaarde Australische en aborlglna/ schilder Tjamari die met zijn werken enorme sommen verdient. Hoe wel er geen reden ls om de vraa* of Australië „cultuur-loos" is absoluut bevestigend te beantwoorden, vinden de emigranten afkomstig uit de „oude we reld" toch een cultuur-dodende leegte. Wanneer men met onze immigranten en meer in het byzonder met intellectueel en cultureel „geschoolden", spreekt, ver neemt men van hen heel vaak de klacht omtrent de „geesteiyke dood" welke zij in dit land sterven. De voeding ontbreekt en men kan niet biyven teren op hetgeen men „back home" heeft vergaard Vaak is de enige uitleg om aan heim wee naar de rijkdommen op cultureel ge bied ln Nederland te ontkomen, het kwe ken van een -ekere onverschilligheid of berusten in de gewijzigde omstandigha- Nu zal ik verder de catagorie van schrU- vers, dichters, enz., maar bulten beschou» wing laten. £xcuus voor het gebrek Nu is er een goed excuus voor de dis sonanten welke in het Australische mu ziek-, toneel- en verder kunstleven wor den gehoord. Het excuus ligt ln de natuur Australië is het land vén en vóór het buitenleven, waartoe het klimaat wel zeer belangrijk medewerkt. Waar in Europa voor het grootste deel van het jaar dat klimaat naar ontspan ning en vermaak binnensdeurs doet zoe ken, brengt aat de bewoners van Austra lië juist naar buiten. Gedurende enkele maanden waarin het verbjyf 'n een concertzaal of schouwbu.-g aangenaam kan zijn. is het voor de artJs- ten onmogelijk voor de overige mnnden van het jaar zich financieel te dekken. En artisten moeten ook in die maan den leven! Vandaar dat velen van hen zich naar andere en koudere! landen begeven. gmg greep ge heel volgens de te voren beraamde plannen-naaréén van de scherpste wapenen, die zij kon vlndeni een al gemene staking, die slechts zou ophou den. wanneer Peron zün ontslagaanvrage Introk. Tegelijkertyd weigerde de meer derheid van het parlement zUn ontslaf te aanvaarden en gaven degenen, die voor opvolging ir. aanmerking kwamen, te kennen dat zij niet de plaats van Peron wilden Innemen. Peron heeft dus opnieuw een overwin ning behaald op zy>n tegenstanders, die hem achter de schermen belaagden. Hij speculeerde op de vrees van de werken de bevolking voor een terugkeer van het oude regiem der grootgrondbezitters en industriëlen. En met succes. Zyn „staats greep" slaagde volkomen en het ziet er naar uit, dat hij thans sterker dan ooit uit de strijd tevoorschyn ls gekomen. Het lijkt ook waarschUniyk, dat er een eind is gekomen aan de milde politiek van de PeronistLsche regering. Toen Peron zijn tranen afeedroogd had op het balkon van zijn paleis, riep hij dat al zyn vijanden vernietigd en verpletterd moe ten worden en voor elke Peronist, die vermoord wordt, vijf tegenstanders ge dood moeten worden. Dat is heel wat anders dan een nederig verzoek om ont slag om de eenheid van het land te be werkstelligen. Dat is een oorlogsverkU- ring. die in het bUzonder de rooms-ka tholieke kerk in Argentinië betreft, om dat deze de enige werkelyk* tegen standster van Peron Ij. Reclasseringsbroe'derschcrp van militairen Op 12 September zal te 's-Gravenhaga de stichtingsacte worden verleden vfn de „Militaire reclaseerings broederschap". Deze stichting waartoe het initiatief werd genomen door kapt. lt ter tee mr S. A. 1' Honore Naber rn majoor K. Bakker, stelt zich ten doel alle militairen, wier gedragingen of omstandigheden voor of tijdens hun werkelijke dienst tot Justi tiële of. dan wel tevens tot andére maat regelen hebben geleid, hulp en steun t» verlenen om zich te ontwikkelen t dige en zelfstandige leden der maat schappij. Zij oefent ln Nederland toezicht uit na- icns de Instellingen tot reclassering, ïede omvattend die voor de zorg van alcoholisten en andere verslavingsziekten der kinderbescherming. De wisselwerking is. dat de Australlira verstoken biyven van hetgeen kunst en kunstenaars brengen, waardoor dua mede duidelijk wordt met welke problemen da bevorderaars .van het culturele leven la Australië hebben te worstelen! Het feit dat per Jaar bijna 200 mlllloen bioscoopkaartjes ln Australiëverkocht worden, hetgeen betekent dat zowel man, vrouw al» kind twintig maal per jaar een dergeiyke inrichting van vermaak bezoeken, zal men niet als lilting van een cultureel leven willen beschouwen. Zelfa sen snikhete dag vinden de helden de Wild-West films, een Grace Kelly, Ava Gardner, Elizabeth Taylor en andera grote figuren van hel w:tte doek. hun bewonderaars. Het la droef, maar waar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 5