Dienende Kunst JEF LAST LEEFDE OP BALI Cultureel venster Ontmoeting LEZERS PELGRIMAGE Bloeiende Baptistengemeenten in de Sovjetunie Koptische Kerk in Oud-Cairo Mobiele synagoge WISSELVALLIG LOT van BIJBELSE BEWIJZEN NIEUWE LEIDSCHE COURANT Op bezoek bij Dieuwke Aalbers Omringd van papieren, verf- en tekengerei, ligt ze soms voorover op de grond te werken, in een van haar karakteristieke houdingen, Dieuwke Aalbers Kollewijn, kunstboekbindster, schilderes, ontwerpster voor textiel en van nog heel veel ander schoons. Hoe uitgebreid ook het terrein van schepping is, waarop zij, samen met haar man B. J. Aalbers, op het gebied van boekbind-, leer- en perkamentwerk de schoonste voorwerpen creëert, tekenen en schilderen doet zij het liefst, doch het is eerst twee jaar geleden dat haar schil dertalent werkelijk is opengebloeid, als een bloem die, lang in knop gebleven, eindelijk tot volle wasdom is ge komen. Hoe rijk is het leven, wan neer men zovele gaven heeft van hoofd en hart, als Dieuw ke Aalbers. Het is echter niet altijd eenvoudig om innerlijk evenwicht te bewaren, wanneer je eigenlijk niet één, maar vier vrouwen bent. kunstenares, echtgenote, moeder en huis vrouw. Doch dit is het geheim van haar leven: .zij is toch in harmonie met haar omgeving, met zichzelf en de oneindig heid. door de liefde. Liefde van anderen tot haar, liefde die zij zelf naar de haar omringende wereld uitstraalt, maar boven al de Goddelijke liefde, die zij met heel haar diepreligieuze ziel ervaart. En het kan dan ook niet anders of het is deze liefde, die zij als vanzelf weer in haar werk tot uiting brengt, gesteund door haar echtgenoot, want een sterke band is tussen hen. een eenheid en,v0^lef'® begrijpen, hetgeen reeds begon op de dag dat zij elkaar, nu jaren geleden, voor het eerst zagen, toen zij beiden op de Kunstmjver- heidschool hun oplei ding begonnen. Credo ..Ik sta in de eeuwigheid," zegt zij. En daarom getuigen haar werken van rust en bezielde har monie en ook van devotie, het zuiverst in de 18 kleine panelen van haar ..CREDO", waarop ze de geloofsbelijdenis schilderde in taferelen, rijk aan kleurige vlak ken. bloemen, strepen en sierlijke vormen in een combinatie die zich niet verwoorden laat. maar die van een fascinerende symboliek en uiterste subtiliteit is. Met welk een schroom weet zij gestalte te geven aan hetgeen zij gelooft en welk een aanbid ding spreekt uit ieder beeld Zij heeft deze 18 kleine schilde rijen vervaardigd, gedreven door een koortsachtige drang en met een haar bijna verterend vuur. Zij was zó gegrepen door hetgeen zij had gezien en gevoeld, dat zij het werken bijna niet kon onder breken De ochtend vond haar reeds schilderende en eerst aan de avond gelukte het. haar tot rust te dwingen. Doch in vijf we ken tijd waren ze gereed en voel de zij zich bevrijd. Zij is zeer kleurgevoelig en ook hier komt dit tot uiting, doch pri mair is de geest die zij in beeld Ruitvormige vaandelfiguren in licht en donker stellen het geloof met zijn hoogte- en dieptepunten voor. Een lichtblauw kruis staat in het midden, als overwinnaar, doch hier en daar verschijnt een rode bloem, als een kleine, felle pijn. die toch nog altijd nagloeit de overwinning, terwijl de wit- •de biedt. Dit kleed, waaraan zij zich met hart en ziel wijdt, is bestemd om in een binnenkort gereedkomende kerk te Voorburg als wandversie ring dienst te doen. En daarna? Zeker is, dat haar scheppingsdrang geen rust kent en dat zij weer een religieus onder werp zal kiezen. ..Want." zegt zij. ..het geloof is voor mij als een alphabet, waar uit ik put om telkens andere com binaties te scheppen." Maud Wentinck Uet echtpaar AalbersKolleicijn bij lu Nu zijn er donkerblonde kinderen om voor te zorgen, maar Dieuwke Aal bers. slank, lang en blond, met ogen als grnsblauwe sterren, heeft haar kinderen geleerd zich zelf bezig te houden en eer- bied te hebben voor hetgeen de ouders scheppen. Zo heerste er in het huis aan de Westvlietweg te Voorburg, waar zij tezamen een kleine N.V. hebben opgericht, een sfeer van harmonie en geestelijke rijkdom, die voor een ontvan kelijke bezoeker niet onopge merkt blijft. Als stille getuigen van de wonderwerken, die hun handen deden ontstaan, zijn daar de mystieke schilderijen, de hand gebonden boeken in naturelleer, wijnrood marokijnleer. kalfsper- kamont. het ene met een hand geschilderd yrapen versierd, het andere met reliëfwerk of mo tieven in fonkelende kleuren als waren het juwelen. Vele opdrachten voerden zij reeds uit voor firma's en particulie ren en zelfs voor de Koningin. Vele gedenkalbums, oorkonde kokers. bureau-sets, cassettes, portretlysten. en zo meer. ont stonden onder de ware tover- vingérs van het echtpaar Aal bers. Ieder werk spreekt van grote vakkennis, technische vaardigheid en uiterste kunst zin. maar bovenal van liefde voor het moeilijke, doch won dermooie vak, én van liefde voor de mens voor wie het werk is bedoeld. De uitspraak van Dieuwke Aal bers ..Ik wil dienen met mijn kunst." is zeker geen frase. De religie ervaart zij als een melo die: zijzelve is het instrument, waarmee zij deze melodie trans poneert in haar kunst. Als klein meisje, uitermate gevoelig en ont vankelijk. 'nad zij reeds vreemde dromen, die grote indruk op haar maakten en altijd was het het Goddelijke, dat zij ervoer. Toen zij vrouw en later moeder werd. bleven de dromen komen: ook wakende zag zij dikwijls won derlijke voorstellingen, die vol be tekenis en religie voor haar waren. Het verlangen, in kleuren en vor men vast te leggen, hetgeen zij zag en ondervond, begon in haar te groeien en tenslotte was er één sterkdoorleefde droom, die haar de zekerheid gaf. dat het monent daartoe eindelijk gekomen was, waarna zij palet en penseel greep en begon te schildeken. De schilderijen ven Dieuwke Aalbers geven de toeschouwer een zeidzame ontroering. De oude en nieuwe vormen die zij kiest, de sterren, bloemen, planten, vegen en kleurvlakken, hebben een eigenaardige sfeer van gloedvolle, doch zachte krachten. Ze zijn vi- sionnair, dromerig en sfeervol; abstract zonder de felheid waar mee de hedendaagse experimente len hun beelden vertekenen, om uiting te geven aan het chaoti sche van deze tijd. Ook Dieuwke Aalbers ziet de chaos, maar daarboven ziet zij de alomtegenwoordige vrede van God. Zo ontroeren haar schilderijen niet in de eerste plaats door het geen het oog onmiddellijk ont waart. maar door hetgeen de ziel ervaart, want groot is de expres sie ervan, voor wie het kan ont dekken. Ragfijn zijn de lijnen en omtrek ken aangegeven en de kleuren zijn doorgloeid van alle warmte, die zij in zich draagt. Onvergetelijk is de ranke witte bloem, waar mee zij het geloof aangeeft en hart veroverend is de sfeer die el ke tekening omstraalt. Hoe sterk spreekt de droefheid uit het pa neel. dat het lijden en de dood uitdrukt en hoe pril en rein is de triomf, de opstanding na het lij den. Wie blikt in het hart van de reine witte bloem met het gouden hart. ZIET de glorie der zachte krachten, de liefde én de eeuwig heid. Rust kent zij niet lang. Eindeloze fantasie Is het ene werkstuk gereed, dan grijpt zij onmiddellijk naar het volgende. Zij is ook dessin-ont werpster voor een grote Twentse weverij. Veel van deze ontwerpen zijn ontstaan uit de oude tech niek van „marmerei^" hetgeen zij nog wel doet voor schutbladen van een zelfgebonden boek of voor versiering van dozen. Met einde-, loze fantasie doet zij telkens op nieuw weer andere, sierlijke figu ren cn bloemenmotieven ontstaan. Naast haar staat haar man, even werkzaam, even toegewijd. Hij tekent calligraphieën. ont werpt stofomslagen voor boeken. Hij is aesthetisch adviseur voor een linnenweverij en verzorgt er de verpakkingen, folders en tek sten voor. Voorts geeft hij cursus sen over machinaal bindwerk e.d. aan het Hoger Instituut voor Drukkunst in Antwerpen. Op het ogenblik werkt hij aan een ont werp voor een gezandstraald raam. dat bestemd is voor een nieuw Raadhuis. In elegante lijnen wordt hierop de historie van de stad verbeeld, door middel van voorstellingen van gewassen en een 18e-eeuws gedichtje in fraaie letters uitgevoerd. Voor de glas-in-lood ramen maakt hij een ontwerp dat 4 wapens vertoont. Dieuwke Aalbers, voor wie het scheppen van toegepaste religi euze kunst een diepe vervulling betekent, werkt thans aan een prachtig linnen wandkleed, 6X3 m groot, waarop zij. in dezelfde trant als bij haar 18 kleine pane len. allerlei bloemen en lijnenfi- guren aanbrengt, ditmaal niet in HET VERZWAKTE GEBED- Toen mijn gebed was van Uw wil geladen cn deel kreeg aan Uw ongemeten macht, heeft het, gedreven tot geduchte daden, mijn toil in zijn verzet tot staan gebracht. Gij zondt het uit het tuighuis van Uw kracht Uw wapens door de poort van Uw genade. Maar ach, het heeft niet steeds op U gewacht en steun gezocht op zelfgekozen paden. Ik. heb gezien het falen van mijn bidden, toen het de band aan U verloren had. Mijn hart lag als een zwakke, open stad, de weergekeerde vijand in haar midden. Gij hebt het niet geduld en hem verdreven! Dit is mijn troost,al bid ik nog met beuen. J. P. VAN STEENES. Verschillende jaren heeft de bekende schrijver Jef Last op Bali vertoefd. Hij heeft er onderwijs gegeven, heeft als vriend met zijn leerlingen en andere Balinezen verkeerd, en heeft zijn ervaringen opgetekend in het boek „Bali in de Kentering", dat uitgegeven werd door de De Bezige Bij te Amsterdam en met zeer goede foto's ver sierd is, afkomstig van de heer J. C. Mol en de Kon. Rotterdamse Lloyd (aantal pagina's 207). Inderdaad slaagt hij er in de lezers onder de bekoring te brengen van dit vriendelijk, gastvrij en kunstzinnig volk, waaronder hij als Balinees onder de Balinezen heeft trachten te leven en in welks ziel hij een eindweegs is doorgedrongen, voorzover dit voor een Wes terling mogelijk is. Hij heeft getracht mede te TT werken aan de ontwikkeling van hetgeen in Bali leeft onder de moderne invloeden. Zijn ziel is opengegaan voor de wijsheden van het oorspron kelijke Hindoeïsme en het fleurige heidendom met al zijn schoonheid, zijn offerfeesten, zijn tempels en culturele schatten. Wij begrijpen bij de beschrijving daarvan iets van de voortdurende terugval van het oude Israël in het hei dendom. Wij begrijpen tevens hoe Jef Last met zijn zoeken naar de rust, de vereniging met het al- lene, volkomen blind is voor de levende God. En dat hij het binnendringen van het Christen dom niet kan bègrijpen, spreekt vanzelf. Hij voelt dit ook en raadt aan de uitnemende boe ken van dr. Swellengrebel en anderen te lezen. Voor een Christen is het merkwaardig er nota van te nemen, hoe Jef Last dit be- TWj 1 JEF LAST schrijft. Van een criticus valt altijd veel te leren, ook al brengt hij het niet verder dan de fouten en belachelijke kan- We kunnen aan de woorden van de schrijver toevoegen, dat de binnenkomst van het Chris tendom ondanks alle verboden en tegenwerking een wonder is geweest en dat het dit ondanks Heeft U het al gelezen, het April-nummer van „Ontmoe ting"? Zo niet. haast U zich dan, want het is van een uit zonderlijk hoog gehalte Mis schien wel het meest door de drie verzen van Lidy van Eys- selsteijn. Deze poëzie is van een zuiverheid en oorspronkelijk heid. zoals maar weinig wordt opgemerkt. Een vers als „Iede re dag ontroert mij de rood- borst" is even rein als de zang van deze vogel. En het is als een troost vooi hen, die geen uitzicht meer menen te hebben Ergens vinden zij dan plotse ling een lied. Gods lied. Twee ontroerende verzen van Ido Keekstra en een net iets te ge zocht vers van Gré van der Laan zijn de andere poëzie-bij- dragen. Dan is er in opgeno men een werxelijk geniale fan tasie „Het mec-mannetje" van Jan E. Niemeyer en G. E. Mul der geeft een neel goede be schouwing ovei J. K. van Eer beek, naar aanleiding van de in leiding van G Kamphuis in het bundeltje Schetsen van v. Eer beek. Ten slorie zijn er nog tal van boekbesprekingen opgeno men, waarin !of en scherpe cri- tiek elkaar afwisselen. Corn. B. ..On,morfine". Letterkunde en de ongunst van de tijden, de tegenslagen en teleurstellingen van jaren van bezetting en bur geroorlog. is gebleven. Het is opmerkelijk, hoe de schrijver opmerkt, dat de tegenstand van de vriendelijke ruim den kende Baliërs tegen het Chris tendom vijandigheid wordt, en we denken daarbij aan de woor den van Christus, dat Hij geko men is om vuur te werpen op de aarde en het zwaard te bren gen. Tevens merkt Jef Last op. dat de belangstelling van de Bali ers begint uit te gaan naar een persoonlijke God. Inlichtingen over de strijd, die op Bali gevoerd is. kreeg hij uit de eerste hand, door Indo nesische bril natuurlijk. Hij ziet dit zeer we! in. Hij merkt ook op, hoe leugenachtig en fel de actie tegen de Nederlanders kan zijn, waartegenover staat dat er tussen beide volken een soort haat-liefde is gegroeid als tussen twee echtgenoten, die lang gehuwd waren. Aldus beschrijft Jef Last dit en hij voegt er aan toe: ,,Wc kennen eikaars slechte en goe de eigenschappen, we weten wat we aan elkaar hebben". Op het vraagstuk van Nieuw-Gui- nea gaat hij uitvoerig in en hij komt tot de conclusie, dat er in Indonesië ook bij de gewo ne man een vurige begeerte naar Nieuw-Guinea bestaat. Op grond daarvan wenst hij, dat we Nieuw-Guinea maar zullen afstaan, alsof er niet ge schreven staat: „Gij zult niet begeren.. ook niet het huis van de Papoea. Dit zijn echter maar enkele actuele kanten van dit boek, welks veelzijdig heid niet gauw is uitgeput. Boei end zijn de beschrijvingen van het leven en de kunst, van het land zelf. Niet elk oordeel van de schrijver over de Indonesiër in het algemeen en de Baliër in het bijzonder zal door de kenners onderschreven wor den. Afgezien van alles wat men op dit eiland kan zien voor kunstzinnigs en eigenaardigs, klemt de vraag, die schrijver in het laatst van zijn boek voor al behandelt, in hoeverre dit volk zijn cultuur kan behouden ondanks de aanval der moder ne tijden. Ook hij heeft in dit opzicht moed. evenals vele an deren, die zien hoe de kunst zich weet tc vernieuwen. *Ve mogen daarbij de hoop uitspre ken. dat ook de predikers van het Christendom er in zullen slagen met de Baliër een Ba liër te zijn. Mr. J. J. Wentink. v__ Pascal heeft cr in zijn tijd al op gewezen, hoe de publieke opinie voornamelijk langs on opzettelijke weg tot stand komt en hoe achteloos gedane uit spraken het doen en laten van de mensen beïnvloeden. Men zal zich druk maken om invloed uit te oefenen; dikke boeken schrijven, lezingen houden, ver gaderingen, ja congressen presi deren. maar in de eeuwigheid zal blijken, dat de ware invloed, die van ons is uitgegaan, in iets heel anders bestaat dan waarvoor we ons officieel en omslachtig hebben druk ge maakt. ALS ik zelf op mijn leven Alterugzie en mij afvraag wiens invloed ten goede ik heb ondergaan en hoe zich dat heeft toegedragen, kom ik tot merk waardige ontdekkingen. Ik had „ge- puzzerd" van de Zondagschool en kwam in het plantsoen achter ons huis een ran de ..meesters" tegen. In plaats van het boze of dreigende gezicht, dat ik verwachtte, zag ik vriende lijkheid en een uitdrukking van Zondagsvrede, waarvan ik de herkomst wel ter dege be sefte. Voortaan rekende k deze man tot de gelovigen en bezag ik hem onder het vertellen, waarbij hij zijn lorgnetje voort durend op en af zette, met andere ogen. al bleven de oor logen ran de kinderen Israels een onontwarbaar kluwen van namen en gebeurtenissen voor mij. Midden in de eerste wereld oorlog kom ik mijn oude boven meester tegen en in de loop van het gesprek zegt hy: we zijn in Gods hand. Een familie lid. een zwaartillend prater over geestelijke zaken, geeft me de raad om. wanneer iets in ons dringt tot gebed, daaraan altijd en onmiddellijk gevolg te geven. In mijn omgeving neem ik een man waar. in wie ik zijn gebrek aan doortastendheid afkeur, maar ik leer van hem nooit iets tot het uiterste te laten komen. PEN ingeschapen en door het geloof geheiligd gevoel voor maathouden weerhield hem in elke situatie van doorslaan en van ad absurdum voeren. Een oude organist zegt tegen me: je bent nog jong: je hebt nog je idealen. Natuurlijk, denk ik. maar later zie ik hoe ons idealisme iets met ons bloed te maken heeft en dieper moet zitten dan in onze physieke gesteldheid. En op latere leef tijd, wanneer men door de jaren heen zich tracht vertrouwd te maken met de gedachte aan ontbladeren, voorbijgaan, ster ven, zegt een professor met wie men een boterhammetje eet, achteloos en een beetje ruw: „je moet toch op een of doodgaan" Hij je niet blind op de onmiddellijke oorzaak van je dood en blijf niet piekeren over de mogelijkheid, dat deze vermeden had kunnen wor den: wanneer het niet déze oorzaak was geweest zou er zich een andere 'hebben voorgedaan. Wees er ran door- i drongen ook in jouw per soonlijk geval, dat de dood onvermijdelijk is. Want het „nu raakt het tot u. en gii wordt beroerd" uit Job betekent, dat in ieders leven een ogenblik komt. waarin de toeschouwers houding stukgeslagen wordt. Het zijn deze kleine trekjes, die in hoge mate de invloed, die van ons op anderen uitgaat, bevalen. We doen zulke uit spraken maskerloos. we nemen de ..persona" (Jung) even in de hand en praten met ons ware oezicht. Het naakte, het waarachtige. doet zich hier pelden. Daarom behoort het tot de hoae schrijfkunst zijn beste vondsten in het beloop van de stijl achteloos te ventileren Alle krampachtigheid in hef schrijven is in weren ongeloof aan de levenskracht. Ji* het waarachtige in zichzelf h»nti. C. R. OVERAL TJOKVOLLE KERKGF.BOlTVEIS mee in de Wereldvredesraad en steunen de Stockholmse oproep rede. zoals ook de te- Dr. E. A. Payne uit Londen heeft een reis door de Sowjetunie gemaakt. In het maandblad „Wending" vertelt hij, dat de Alrussische Baptistenunie vijf duizend genwoordige leiders van dc Ortho- gemeenten met 512.000 doopleden lelt. Onder het bewind doxo kerk hebben *c 8an- van de Tsaren was de Ukrjina een van de voornaamste ki*l# ,*ev°lBVg 'fussciT' bolwerken van de Baptisten. Thans vindt men echter orthodoxe6 kerk °"n de Baptist- de meeste grote gemeenten in het midden van Rusland beter dan ooit en in Siberië. Overal waar dr. Payne kwam werd hij hartelijk ontvangen in tjokvolle kerken. -en blaadje papier of uit een ge havend gezangboek. He couplet ten werden dan ook één voor één voorgelezen. Op 't ministerie van godsdien stige zaken hooide dr. Payne, Jat men waarschijnlijk toestem ming zou geven voor het ver menigvuldigen van Bijbels door middel van fotocopicën. Men Op het eerste gezicht krijgt achtte het niet waarschijnlijk, men de indruk dat de kerken dat cr toestemming zou worden voornamelijk bezocht worden verleend voor invoer van Bijbels door oudere vrouwen, met door uit het buitenli het lijden getekende gezichten. De Baptistenkerk in Moskou heeft zitplaatsen voor 750 perso nen. maar toen wij haar bezoch ten, aldus dr. Payne, was het ge bouw gevuld met 1500 a 2000 mensen, en ook andere bezoe kers hebben dergelijke ervarin gen opgedaan. Het kerkbezoek onder alle leeftijden is toegeno- ienden, aldus dr. Payne, waren vol lof over verschillende nieuwe geestelijke bewegingen on der de Orthodoxen. Wij bezochten nader be hoorlijk le jonge mensen en kinderen. In Moskou woonden wij ei doopdienst bij, waarin veertien jongemannen en zeventien vrou wen na het afleggen van een geloofsbelijdenis de doop door onderdompeling ontvingen. Samenkomsten in particuliere woningen zijn nog altijd bij de wet verboden, evenals het geven van godsdienstonderricht aan kinderen en het oprichten van afzonderlijke organisaties. De of ficiële godsdienstoefeningen wor den echter niet alleen elke Zon dag gehouden, maar ook alle weekdagen, behalve Vrijdag. Doopcandidaten moeten, voor zij in de gemeente worden opge- tc zijn met li ne! Bijbels in te kunnen bin In alle dienst< staande Baptisten werken Orthodoxe kerk en' ook hier werden wij ge troffen door het drukke kerkbe zoek. De Baptisten ziin dankbaar voor hun lidmaatschap van het Wereldverbond van Baptisten en hopen actief deel te nemen aan de arbeid daarvan. Zij staan wan trouwig tegenover het ..modernis me" en luisterden met belangstel ling naar het werk van de We reldraad van Kerken, al hadden iterst voorzichtig zij daar ook wel bezwaren tegen t ingaan op ver- Het valt niet mee. zo besluit mr. •sen. die beweren Payr.e. de banden weer aan te het Sowjetgebled knopen met een beweging, waar- lensmokkelen. mee men een generatie lang geen n wordt vurig ge- contact heeft gehad. Maar het was vrede Vooraan- een moedgevend begin. t-ef beloften voor de toekomst inhoudt. ieh de kerk s proeftijd lijke maanden doormaken, ge durende welke hun namen bij ge- Bijbels en gezangboeken. Soms probeerden tien of twaalf mensen de tekst af te lezen van banken In de kerk. In deze kerk, die Mnrcus en van Athanasius noemt is de eredienst wel zeer bijzonder. De gelovigen bidden met de belde handen en liet hoofd omhoog geheven: de elhogen rusten ongeveer ter hoogte van de heup. Deze gehedshouding zou In de catacomben ge- ette- hnlikHUk Kfwecst. Voordat het Mohammeda- De patriarch van de Koptische kerk nismc in Egypte invloed moet boven de vijftig zijn. ongehuwd regelde tussenpozen aan de ge- kreeg, wis dit land een en hij mag geen viees of vis eten. Hij meente worden bekend gemaakt bolwerk van het Christen- stelt de achttien bisschoppen aan. De diensten verschillen niet do-n De vrouwen in dc kerk hebben van die. welke ook elders bij gr' Wordt beweerd dat meestal een aparte plaats. Zoals men de Baptisten gebruikelijk zijn. Marcus in Alexandrië is weet heeft in de vrouw in Egypte wei- De Russen zijn eep muzikaal verbrand en hij wordt dan mg aanzien. Het behoort tot de ge- volk en overal werden we ont- ook als de grondlegger en woon te van het land dat zij een plaats vangen met gezang van gTotc martelaar van dc Koptische krijgt, gescheiden van die van de en goedgeschoolde koren. kerk beschouwd. Daar de mannen. In het oude deel van Cairo r, v.1,1 «„u«r» Griekse invloed groot is ge. vindt men verscheidene Koptische Er bestaat een groot tekort weest het Grieks in schuilkerken in gewone hulzen, of ver- de kerk dc voertaal. borgen achter andere woningen. Dit Nog is de Egyptische kerk- diende om het gebouw te onttrekken taal doorspekt met Griekse aan het oog van dc Turken cn de Mos- woorden. lims die de Koptische kerk in vroeger eeuwen benauwden en vervolgden. In de Koptische kerk treft '.Tien meestal houten ikonen aan en de drie altaren, alle geplaatst naar het Oosten, moeten geheel vrij staan, dus niet. zo als in het Westen vaak het geval is tegen een muur. Bij het Dctreden van het heilige der heiligen moet de pries ter zijn schoenen uitdoen, omdat men het woord tot Mozes in het brandende braambos in practijk wil brengen: Trek Uw schoen van Uw voeten, want de plaats waarop gij staat is heilig. Op onze foto de kerk Al Mukallakah QOK op godsdienstig gebied is Amerika het land der onbe grensde mogelijkheden, zo blijkt uit het bericht dat de Newyorkse correspondent van de Jewish Chronicle aan zijn blad doorgeeft. Rabbijn Harold Friedman in Noord Carolina, had namelijk reeds meermalen geklaagd, dat hij de geestelijke verzorging van de Joden in het hem toegewezen ressort niet voldoende op zich kon nemen, aangezien het hem on mogelijk was ze regelmatig te bezoeken. Dit geldt speciaal voor de 300 Joden, onder wie ver scheidene kinderen, in een tiental afgelegen dorpen van zijn IJ vier kante kilometer groot ressort. Deze kinderen kon de rabbijn niet het onderwijs geven dat zij behoeven, aangezien hij dan ande ren minder vaak zou moeten onderwijzen. Daar er echter geen rabbijnen ter permanente assisten tie beschikbaar gesteld konden worden, rijdt rabbijn Fnedman thans in een bus, die een complete synagoge en een schoollokaal hevat, zijn afgelegen gemeente leden af. Pappie heeft een kerk gekocht Ds. C_ J. Lambour te Alphen a. d. Rijn heeft, gelijk bekend, een beroep aangenomen naar Gronin gen. Fransje, het zesjarig zoontje van de dominé die van afscheid nemen en verhuizen nog geen be grip heeft, vertelt aan zijn vriend jes en aan iedereen, die het maar horen wil, met een glunderend muitje: „We gaan verhuizen cn terwijl hij even wacht om gele genheid te geven te vragen: waar naar toe? gaan z'n ogen meer glinsteren en hij antwoordt dan vol trots: „Naar Groningen, daar heeft mijn vader een kerk gekocht fRijn en Gouwe). Lek in kelder gestopt met... de Bijbel De Belgische boekhandelaren, die op verzoek van het Belgisch Bijbelgenootschap zich bereid verklaarden nu en dan eens een Bijbel te verkopen, verklaren herhaaldelijk, dat zich geen klanten melden. In België is de Bijbel nog te onbekend, te veel in twijfel getrokken, te verward met andere boeken, of eenvoudig-weg: verworpen. Ook gebeurt het dikwijls, dat zij. die zich er nog voor intereseren, de Bijbel gebruiken voor verkeerde doel einden. De Bijbel wordt gebruikt wel een offer waard, want door waarzegsters om de deze mannen verdienen hun toekomst te voorspellen, door bijnaam: Pioniers van het spiritisten voor hun geheim- Evangelie Verscheidene ker- zinnige praktijken, misbruikt ken in België hebben de door allerlei bijgelovige men- laatste 100 jaar haar ontstaan se.n voor doeleinden, waar- te danken aan hun activi- over men versteld staat: het tcit. Het persoonlijk contact, stoppen van een lek in een door hen gelegd, is onmisbaar kelder (de Bijbel immers in de bestrijding van voor heeft bovennatuurlijke kracht» oordelen en misverstand over Evangeliën van Johannes de Bijbel, vastspijkeren cp alle ramen Het Belgisch Bijbelgenoot- en deuren van het huis of schap heeft een begin ge- van de stal om de boze gees- maakt om de colporteurs au- ten te verhinderen binnen tos te geven en tracht te te komen: hetzelfde Evan- bereiken, dat ieder van hen gelie in het bed van zieken er een heeft. Stmenkomsten leggen of vastnaaien aan het der colporteurs w orden Koor hemd om een kwaal te ge- ganiseerd om samen moci- nezen! lijke vraagstukken ondei Om enigszins aan de roe- ogen te zien. om elkaar tc ho ping te voldoen zond het Bel- moedigen en samen te bidden, gische Bijbelgenootschap een groep colporteurs of om een beter woord te gebruiken: Bijbel-zendelineen het land in. Vijf in Vlaanderen, vijf in Frans sprekend België, één Italiaan om te werken onder de 200.000 Italiaanse mijn werkers in de vier mijngc- bieden; één reiziger, die tot taak heeft om de boekhande laren tc bezoeken en de pro paganda tc verzorgen: bin nenkort hoopt men aan deze groep er nog een toe te voe gen uit Luxemburg, om te werken in de Duits-spreken de delen van België en Lu xemburg. Deze mannen klopper» aan ieder hui» aan, deur na deur, •traat na atraal, dorp na dorp. proberen een geaprr'-' te be ginnen. leggen uil antwoor den, discussiëren, overreden, bidden ook soms. vinden soms gehoor en worden dik wijls afgewezen, verkopen of verkopen niet. Veel meer ho ren *e „nee" din „ja". Door dit moeizaam eD kost baar werk komt er op iedere Bijkei of Nieuw Testament zo aan de deur verkocht, een extra kost-prijs van 70 frs, (prijs van een Bijbel 60 frs. van een Nieuw Testament 15 frs i De arbeid i» echter In het Hervormde van Duinen enkele va loop der tijden hun 'ekhlad „De Gereft leid: ■aken Kerk" geeft dl. G. *.g. hijbelie bewijzen, die in de I. Zo werd vele eeuwen lang het ld op bijbelle gronden al* zonde irilir van Vienne «li atraf op het indmaal, ontneming van ring van een kerkelijke begrafenis. j" d« 'M'" «J.' k.r.k,„, k hleef de oude hesrhonwing hettaan. >og in 1745 I. bill alle nemer* van rente. De protestanten voetspoor van Calvjjn, .o, de overtuiging ge- "n|e niet tegen God* «oord wa*. san de wisselvalligheid van bijbelse hewjjzen er*' verdedigd werd op bijbelse gronden en Bijbel werd veroordeeld. De neger» «erden van Gham beschoowd. die voorbestemd waren an de blanken, de zonen van Sem en Jafeth. Bijbel de slavernij ali een beitasnde ordt bestreden. Hel heefl 'l'kjng kwam, op bijbelse rdeelde de knerhter >rdt bes ehouwd, die achttien eeuwen geduurd, voordat de kerk dat dr slavernij een door en door onmenselijke en or Heel bekend uit de geschiedenis is het feit. di gronden meende le kunnen «rrrleggen. dat de a. 'de om zjjn lei rde „ketlery" dwang vat inde i i de dn i do r.k. kerkelijke overheid. „En »ch dn redden, zijn zweren onder ie!" moe, hij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 5