Blad
CT«*
Honderd jaar op de bres voor de
belangen van jonge wouwen
Volgen, waar God riep
rna
,Je zegt maar gewóón..."-
SS'
•V
CHRISTUSDOORN
Rose en bleu....
1.
nieuwe leidsche courant
*Ly
In 1894 organiseerde de YWCA zijn
eerste internationale conferentie op gro
te schaal. Driehonderd vertegenwoordig
sters uit twintig verschillende landen
wooden deze conferentie bij en dat
in een tijd. dat er van vrouwenkies
recht of andere vrouwenrechten vrijwel
nauwelijks sprake was!
Met de groei van de YWCA ging sa
nten de groei van de saamhorigheid,
die weer tot gevolg had. dat de erva
ringen, op conferenties uitgewisseld, in
eigen land werden toegepast. Jkvr. Van
Gehoord
dat een Haagse matrassenfabriek een
kindermatrasje heeft gefabriceerd,
dat behalve stofvrij ook waterdicht
is. Het is gevuld met alpengras en
overtrokken met een damast, dat zo'n
grote moleculenvastheid heeft, dat
er geen vocht van buiten naar bin
nen of slof van binnen naar buiten
kan doordringen. De matrasjes kun
nen met water en reep worden
schoongemaakt.
Gezii
en
een door Max Factor in de handel
gebracht stiftje, waarmee op een
voudige wijze kleine schoonheids
foutjes ..gecorrigeerd" kunnen worden.
Wanneer men zo'n plekje met deze
,.Errace"-stiit bestrijkt en daarna de
gewone make-up aanbrengt, is het
onzichtbaar geworden.
Gelezen
in „Indüstrie-Ni
vezels nooit echt vuil
worden. Het wassen
hoofdzakelijk uit heen ei
len bestaan.
dat i
In het Tropisch Ontwikkelingscentrum in Londen leren Afrikaanse en
Aziatische vrouwen allerlei dingen, .die haar bij terugkeer in haar vader
land van pas kunnen komen. Een belangrijk onderdeel van zo'n cursus
is de eerste hulp bij ongelukken.
Britse YWCA gaat het
eeuwfeest vieren
De Britse YWCA gaat het eeuw
feest vieren. Honderd jaar is het
geleden, dat de eerste verenigin
gen van de Young Women's
Christian Association werden op
gericht. Verenigingen, die ver
takkingen vonden over de hele
wereld (in ons land is de CJVF,
de Christen Jonge Vrouwen Fede
ratie er bij aangesloten) en die
een niet te onderschatten invloed
hebben uitgeoefend op allerlei
gebied.
Het begon in de tijd van de
Krim-oorlog, toen de navolgsters
van Florence Nightingale na aan
komst in Londen, waar zij kwa
men om dienst te nemen, nauwe
lijks verblijfsmogelijkheid vonden.
Mary Jane Kinnaird opende toen
in Charlottestreet een tehuis en
daar vonden deze jonge vrouwen
onderdak, totdat zij naar de Krim
vertrokken.
Ongeveer te zelfder tijd had eer
dere jonge vrouw. Emmy Robarts,
groep van 23 jonge vrouwen om
heen verzameld, met wie zij de Bijbei
las en gebedssamenkomsten hield. Uit
die groep ontstond een ..Gebedsunie''
met vertakkingen in Engeland, Ierland,
Schotland en Wales. En het duurde niel
lang of de bewegingen, begonnen door
miss Kinnaird en miss Robarts. vonden
elkaar en versmolten tot een vereniging,
onder de naam Young Women's Chris
tian Association.
Het doel van deze vereniging? Zij
zag haar taak van het 'begin af als een
sociale en nam bijvoorbeeld, in de tij
den van de opkomende industrialisatie
en dus van de grote toeloop van platte
landsmeisjes naar de stad, de zorg op
zich voor het lichamelijk en zedelijk
welzijn van de. jonge arbeidsters. .-Het
tehuis in de Charlottestreet kreeg reeds
in 1857 een bredere bestemming, toen
het opengesteld werd voor werkende
jonge vrouwen. Geleidelijk aan ontston-
den meer van die tehuizen, evenals eet
huizen, clubs, vacantie-oorden, sanato
ria zelfs. Geen wonder, dat. toen tegen
het einde van de vorige eeuw vele jon
ge vrouwen emigreerden naar overzeese
landen (meest eenvoudige meisjes, die
de wereld niet kenden en zodoende ge
makkelijk ten prooi konden vallen
misdadige elementen» de YWCA
een behoorlijke overtocht ging zo
en zodoende de Britse grenzen met haar
activiteiten overschreed.
In andere landen (op het ogenblik £ijn
het er 66) ontstonden zusterverenigin
gen. Er waren geen beperkende bepa
lingen met betrekking tot het lidmaat
schap. Dit was een der redenen van het
Srote succes van de YWCA als wereld
eweging: iedere jonge vrouw, ongeacht
nationaliteit of ras, kon lid worden
de organisatie. Lang voor er s-prake
van een volkenbond of een Wereldraad
van Kerken, toonde de YWCA in de prak
tijk aan, dat mensen van alle ras. rang
en stand kunnen samenwerken
gemeenschappelijk doel.
Dat wordt ook gezegd door jkvr.
C. M. van Asch van Wijck in haar
brochure van de CJVF-reeks „Waar
om, een wereldwijd verband?" „De
jongeren waren hier in zekere zin
de „ouders" van de volwassenen", zo
zegt zij. Maar deze gedachte is wer
kelijk geen uitvinding geweest van
YWCA, YMCA of zending! Wij we
ten nu dat zij een noodzakelijk uit
vloeisel is van het Evangelie en daar
om onlosmakelijk verbonden met de
boodschap der kerk."
Asch van Wijck stelt het zó: de n
nale verenigingen zijn zeer onderschei
den wat hun opzet en arbeidsmethoden
betreft. Toch zijn de grenzen niet scherp
te trekken, vooral niet in de tegenwoor
dige tijd. omdat de jarenlange onder
linge beinvloeding ten gevolge heeft ge
had, "dat men steeds meer van elkan
der leerde en overnam.
Het grootste onderscheid is. dat in
het algemeen in de angelsaksische lan
den en in dé landen, waar door het werk
van hun secretaressen de YWCA is
staan, het sociale karakter van het werk
op de voorgrond staat. In de Westeuro-
pese landen ligt de nadruk anders: da-
is de YWCA een groep leden, die s
menkomsten beleggen en waar de gees
telijke vorming van de leden de hoofd-
Maar aan die uitwisseling van gedach
ten hebben de verenigingen veel te dan
ken: de ene vereniging is er zich steeds
meer bewust van geworden, dat het niet
voldoende is. een veelzijdige dienst voor
vrouwen open te stellen, maar dat men
haar het allerbeste helpt, indien men
haar de vorming geeft, die er haar ook
toe brengt zich bewust in een christelij
ke gemeenschap in te schakelen. En de
andere vereniging werd, aldus jkvr. Van
Asch van Wijck. hoe langer hoe onrus
tiger. dat zij er maar niet in scheen
te kunnen slagen, haar arbeidssfeer uit
te breiden tot buiten de kring derge
nen die als vanzelf, soms uit trage tra
ditie, «de weg tot dé YWCA vonden.
Dienende functie
De dienende functie van de Britse
YWCA is vooral in oorlogstijd tot uiting
gekomen. Er werd gezorgd voor clubs
en tehuizen voor de vrouwen, die op
enigerlei wijze actief bij de oorlog be
trokken waren. Hulp en bijstand aan
oorlogsvluchtelingen en het lenigen van
de nood vlak bij de frontlijn dat wa
ren zo de taken die de Britse YWCA
zichzelf oplegde.
Voortdurend is de YWCA zich er
van bewust, waakzaam te zijn en
activiteit te ontplooien waar die ver
eist wordt. Tal van Afrikaanse en
Aziatische landen maken momen
teel een sociale revolutie door. die
menig punt van overeenkomst ver
toont met die, welke Europa door
liep in de tweede helft van de vori
ge eeuw. In die verre landen ver
laat de vrouw haar beschermde ge-
isoleerde plaats in de samenleving.
Zij moet gaan werken in fabrieken
en op kantoren, bezoekt middelbare
scholen, komt midden in het volle
leven te staan.
Om de Afrikaanse en Aziatische vrou
wen enigermate te helpen heeft de
YWCA in zijn hoofdkwartier in Bedford
House in Londen een Tropisch Ontwik
kelingscentrum geopend. Daar kunnen
de jonge vrouwen zich bekwamen in tal
van dingen, die haar na haar terugkeer
in haar vaderland zeer van pas zul
len komen, zoals de kennis van de eer
ste hulp bij ongelukken.
Maar toch. al is dit nu het enige in
stituut op dat gebied het wil niet zeg
gen, dat andere bij de YWCA aange
sloten landen geen deel hebben in dit
werk. Het kan bijvoorbeeld gebeuren
dat Nederland (de CJVF dus» een of
meer maanden salaris op rich neemt
voor een vroedvrouw die door de Finse
YWCA wordt uitgezonden om onder
Arabische vluchtelingen te werken. De
werkzaamheden ..grijpen in elkaar";,
het een is niet meer los te denken van
het andere.
Daarom ook zullen de bij de YWCA
aangesloten verenigingen met vreugde
dit honderdjarig bestaan van de Britse
groep herdenken. En dat ondanks het feit,
dat de YWCA een verscheidenheid kent.
die de meesten zich nauwelijks bewust
zijn. Is in ons land de CJVF van een
uitgesproken protestants karakter, in
andere landen, de latijns-amerikaanse
bijvoorbeeld, maken rooms-katholiekcn
het overgrote deel van de YWCA's uit.
om nog maar niet te spreken van de
grieks-katholieke en de maronitische
ianden.
Begin September wordt het hon
derdjarig bestaan dus gevierd. Van
1 tot 16 wordt de vierjaarlijkse World
Council gehouden in Holloway Col
lege bij Londen; de festiviteiten val
len daarmee samen. Voor de onge
twijfeld talrijke bezoekers is een aan
trekkelijk programma opgesteld,
waarvan de uitstapjes natuurlijk eeu
belangrijk punt vormen. Maar de
meeste indruk zal wel maken de spe-
le dienst in de eeuwenoude St.
Paul's Cathedral in Londen.
Amerikaanse mannen hebben het
gewoonlijk zo druk met geld verdie
nen, dat ze nauwelijks piekeren over
geringe veranderingen in de kledij
of het kapsel van hun vrou»
Maar ook zij vinden dat er ergens
een grens moet zijn en ze zullen het
heus niet dulden dat vrouwlief met
heldergroen of afschuwelijk rose
haar zal rondlopen.
DA T is de mening van een Ameri
kaanse kapper, Ralph Lapolla
uit San Francisco. Hij beweert, dat
elke vrouw er aantrekkelijk kan uit
zien, als haar kapsel en haar kleren
maar bij haar passen Maar, zegt hij,
op bijna iedere bijeenkomst of ver
gadering in dit land (Amerika dus)
r veel vrouwen aanwezig zijn,
men zulke vreemde kapsels, dat
sterk de indruk krijgt, dat de
Amerikaanse vrouw alleen maar wil
opvallen door buitenissigheid.
JN het bijzonder keurt Lapolla de
Italiaanse kapsels af, die de laat
ste tijd populair geworden zijn. En
ook voelt hij niets voor „die rafelige,
als door de muizen aangevreten lijn",
millioenen Amerikaanse meisjes
hebben nagebootst of laten naboot
van het kapsel van de filmster
Audrey Hepburn.
J^APOLLA vindt dat d
zichzelf moeten zijn. Maar de
lijkheid is, dot vele vrouwen
de kapper gaan met de op
dracht: ,.U moet maken dat ik pre
cies op dia of die lijk". Ze willen,
zegt Lapolla. er altijd uitzien als
iemand anders.
J7LK opvallend effect behoort tijde
lijk te zijn. Als u werkelijk meent,
zegt Lapolla. dat u groen haar moet
hebben of een kapsel met gouden of
ren strepen, maak dan gebruik
een verstuifbare vloeistof en
het haar de volgende morgen
uit. Groen of rose haar kan in-
maken bij uw avondjapon, maar
denk eens aan. hoe het de volgende
morgen aan de ontbijttafel zal lij
ken
Toen op die stralende vroege
ochtend van 10 Mei plotseling in
de meest letterlijke zin de oorlog
uit de lucht viel, zagen twee
vrouwen zich direct geplaatst
voor een onzegbaar zware beslis
sing: onze Landsmoeder en Haar
dochter.
Velen verloren het hoofd in die
rampzalige dagen. Zij niet. De
stem van het verstand, dat wikte
en woog hoe op de voor ons volk
beste wijze te handelen, niet die
van het hart, werd gevolgd.
Hoe dankbaar zijn we nü nog. dat
Juliana, om de toekomst van de
Kroon zoveel mogelijk te u'nnrbor-
gen, vrijwillig tot een scheiding be
sloot en die moedig verdroeg, gelijk
zovele andere Nederlandse vrouwen
die gedwongen ondergingen.
Maar in die critieke dagen schrokken
we erg van het bericht, dat onze
Kroonprinses met haar beide doch
tertjes uitgeweken was. Eerst veel
later zouden we te weten komen,
dat slechts onder grote gevttren. als
door het oog van een naald Neer-
lands kostbaarste bezit aar. de vij
and was ontkomen.
Bij het volk sprak in de eerste plaats
het sentiment. Toen bekend werd,
dat onze Koningin zich eveneens
aan de hard toeslaande hand van de
overweldiger had ontrukt, gevoel
den velen zich op het hart getrapt,
als was hier sprake van een smade
lijke vlucht, van ontrouio aan het
De dankbaarheid, dat geen brallend dic
tator in staat zou zijn de Koninklij
ke mond te snoeren, de dankbaarheid
dat wij als bondgenoot konden blij
ven meetellen bij de Westers', mo
gendheden. kwam eerst achteraf,
nadat we als volk ons hersteld had
den van de doffe verslagenheid
der vertwijfeling, teweeg gebracht
door het verbijsterende nieuws.
Maar zodra ons volk zijn gedachten
weer wist te ordenen, prijkte in
na elk gezin de clandestien
vaardigde foto van Hare Majesteit
met het daarnaast afgedrukte
van de grijze hofprediker.
Weiter:
Maat 40
is niet altijd
Maat 40
e kuót en te keur3
Er zijn dertig soorten wasmiddelen
in de handel, 513 typen dames- en
herenrijwielen, circa 100 soorten tex
tiel, en 200 soorten beddelakens. Er
zijn 13 verschillende maten van
knopen en 37 verschillende soorten
gaatjes in die knopen
Eigenlijk is zo'n verscheidenheid gro-
t dan noodzakelijk! Dat vindt de
Werkgroep Typebeperking ook en het
merkwaardige is, dat die groep na een
door haar ingesteld onderzoek tot de
ontdekking is gekomen, dat velen het
met haar eens zijn. Van de paar dui
zend rijwielhandelaren was 83,3% 'het
eens met het feit, dat er meer modellen
dan noodzakelijk is in de handel wor
den gebracht en 87% was diezelfde
mening toegedaan over de kleuren;
88.7% zou wel willen meewerken als
die typen beperkt zouden kunnen wor-
In Canada kan de huisvrouw uit vier
soorten lakens kiezen, bij ons. zoals
gezegd, uit 200. Natuurlijk, zegt de
erkgroep. zouden wij een oneindig
ia ie wereld krijgen als wij alles het
zelfde gingen maken. Maar er zijn in
ieder geval duizenden artikelen, die
uitsluitend op hun doelmatigheid be
oordeeld worden en waarbij dus zou
kunnen worden volstaan met slechts
enkele typen.
De achtergrond van de onnodige
productie is verlies van tijd er. geld.
Steeds moet men de machines opnieuw
instellen en deze zg. insteltijden belopen
35% van de productieve tijd! Als
maohine dus 8% uur productief zou kun-
draaien, gaan er ca. 3 uur voorbij
met het instellen van de machine.
gCL 0êj
ca. 30
ca4i3typen fietsen^
57 typen kettjngkasten
78 typen ZjekenhursPeMen
ca.63 typen haarkarrvnen
ciioo^^^bPdde-
ca.100soorten textiel
13ver^^^L groot
tes van knopen Q>|]
I's
H"
levendig herinner ik
ze mij nog, die vrese
lijke boodschapjes waarmee
mijn moeder' mij kon op
knappen, onder het motto:
„Je zegt maar gewoon...."
Ja, ja, ga maar met de
gesneden worst naar de
slager terug en dan zeg je
gewóón: „slager, die worst
is niet vers, ze is helemaal
verkleurd, geef u dan maar
rookvlees, zegt m'n moe
der". Of je gaat met het
stukje hnnenband. dat kc-
keperband moeten zijn",
naar de winkel terug en je
zegt maar gewóón: „het had
had keperband moeten zijn".
Dit hield in, dat je ook nog
gelrl terug moest ontvangen,
omdat keperband goedko
per is dan linnenband. En
zo waren cr velerlei van
die gehate karweitjes, waar
je op af gestuurd werd als
zijnde een flauw, bang kind,
dat nodig eens wat flinker
moest worden en dat maar
„gewoon" zeggen moest...
NGETWIJFELD zullen
velen met mii soortge-
•ijke jeugdherinneringen
bezitten. Die flauwe, ban
ge kinderen van toen zijn
nu zelf Moeder èn... ho
ren zichzelf op haar beurt
haar kinderen bepreken:
„hè. wat ben jij toch 'n
flauw, bang kind. 't Wordt
tijd, dat je eens over oie
verlegenheid heen komt.
O. zogenaamd volwassen
moeders, laat nu de zelf
kennis en de humor u niet
ontbreken! Want beken het
maar eerlijk, dat u in uw
diepste zelf nog datzelfde
verlegen kind van vroeger
bent En glimlach om uw
..heldhaftige" moeder, die
ook haar kinderen „ge
woon" liet zeggen, wat zij
zelf niet zou gedurfd of
althans op andere wijze
gedaan hebben. Mannen
zijn óók van die ..helden"!
Aldus richten zij zich tot
hunne gades: „Van wie
heb je nu dit zenige, taaie
vlees? Toch weer van sla
ger Bokspoot? Hoor eens
eventjes, jij laat je alles
ook maar in je handen
stoppen. Tegen mij durf je
alles te zeggen, maar door
de slager laat je je maar
goedschiks een stuk zeen
met vet verkopen. Nu ga je
ernaar toe en je zegt
maar gewoon: „hoor
eens slager, nu is het de
laatste keer dat ik derge
lijk vises accepteer. Als u
mij niet beter levert, ga
ik naar een ander." Zal je
dat nu zeggen!? Bijt toch
eens flink van je af!"
„Ja man."
EEN week later. Er wordt
gebeld. In de plensende
regen staat de slager voor
de deur. De heer des hui-
zeis. die toevallis in de
gang staat, doet open. „Dag
slager. Zo. dat tref je ook
niet met het weer. Kom er
even in staan. (Pakt het
vlees aan). Hoeveel is het?
Zin in een sigaret? Alsje
blieft. neem er maar twee'
Slager af. Manlief depo
neert het met papier om
wonden vlees in de keuken.
En hebt u dan hel hart
niet, o vrouwen, om langs
uw neus wee te vragen:
„Heb ie gekeken of het
vlees er goed uitziet? Je
hebt je toch niets in je
handen laten stoppen?"
want dan zal in negen van
de tien gevallen het min
of meer hooghartig ant
woord velgen, dat het zijn
taak niet is. om het vlees
te controleren, maar dat dit
des huisvi
Zó is Pa,
Ma
Bange kinderen. die
meesterlijk het maskerade-
spelletje van de flinke,
dappere grote mensen spe
len. Zolang dit: „je zegt
maar gewoon" tot boven
beschreven materiële ge
valletjes beperkt blijft, is
er alleen maar plaats voor
de glimlach van de humor.
1\,T AAR wee ons. als dit
1Y1 euvel uitgroeit tot een
betweterige levenshouding.
U kent ze wel, die mensen,
die altijd zo precies kunnen
zeggen, hoe een ander in
dit of dat moeilijke geval
handelen moet „Nou. als
ik jou was. zou ik gewóón
zeggen...." Ja, ja, „zou
ik gewoon zeggen", maar
ik is jou niet cn ik kan
zich zo heel moeilijk in de
toestand van jou. tot in
alle finesses, alle tere,
uiterst kwetsbare puntjes
verplaatsen.
Zo werd deze week in
mijn bijzijn een gesprek ge
voerd over een huis aan
huis-actie van de evangeli
satie. Wie zal ontkennen, hoe
uitermate moeilijk d i t werk
is? Toen één der aanwezi
gen dit uitsprak, viel een
ander plomp er bovenop met
haar: „ach. waarom? Je zegt
maar gewoon: „hebt u dat
blaadje gelezen, dat u nu
een maand lang ontvangen
hebt? Nou en dan ontwik
kelt er zich vanzelf een ge
sprek." Dit kan inderdaad
zo gaan. maar het kan alle
maal ook zo héé: anders
verlopen, b.v. zó: „O. dat
blaadje? Heel aardig hoor.
Ja, u hoeft bij mij niet met
het evangelie te komen, want
ik ben een gelovige. Ik weet
er misschien meer van dan
u." Pats! De deur flicht. En
dan gaan we met Gods hulp
wéér bij zoéén aanbellen en
wéér en we laten ons eruit
schoppen, want zaaier,
móéten we.
]V1 AAR wélk mens voelt
-*1 zich in zichzelf hiertoe
bekwaam? De wijsheid, de
tact. de woorden in onze
mond. ze moeten ons alle
maal van God geschonken
worden. En daarom word
ik kriebelig, als mensen
bij zo'n geweldige opdracht
cn ook in andere zeer moei
lijke. ingewikkelde situa
ties zo makkelijk een an
der kunnen voorschrijven,
hoe hij (zij) handelen moet.
Dikwijls ligt het ons vóór
op dc tong dat: „je zegt
maar gewoon tegen je
baas. dat je recht hebt op
die salarisverhoging.... je
zegt maar gewóón tegen de
dokter: ..en nu wil ik hom
of kuit hebben" je zegt
maar gewóón tegen de do
minee: ..Man. ie wordt er
voor betaald... ie zegt
maar gewóón tc?en je
werkster, die telkens te laat
komt: .je hoeft hier niet
meer te komen, voor jou
tien anderen." (Welke huis
vrouw lacht daar?.')
Wat weten wij het toch
allemaal goed voor een an-
En als het op onszèlf aan
komt? Lat wij dan voor
God weer het flauwe, ban
ge kind van vroeger wor
den. dat belijdt: ik durf
niet. Vader, maar.... met
Uw hulp zal het gaan. met
U spring ik over een muur.
Dan zal óók dat gerede
antwoord tot de naaste
van: .je zegt maar ge
woon" achterwege blijven
en plaats maken voor het
gebed om hulp of wijsheid
voor haar of hem. die dit
behoeft.
MARGARITHA
Nemo. Nee. je moet mij
dit niet sturen. Als een
psychiater jou niet helpen
kan. is dit mij, die jou
nooit persoonlijk ontmoette,
nóch ie man en zijn fami
lie kent. zéker onmogelijk
Praat toch eens alles uit
tegenover je dominee. Rut-
tiz op zijn studeerkamer.
Hij is als jouw zieleherder
toch de eerst aangewezene?
Maar hulp en raad geven,
als men iemand nooit per
soonlijk ontmoet heeft, in
een geval als het iouwe,
«.vaar ccn hele vóórgeschie
denis aan vast zit en die
zoveel facetten heeft is mij
niet mogelijk. Ik kan op
zo'n afstand immers niet
zuiver oordelen" Boven
dien verneem ik alles maar
van één kant. Nogmaals: ga
met alles in je gebed tot
God en ga naar jewijk-
predikant.
Mhr. J. H. O. te R. Op
uw schrijven hoop ik de
volgende of daaropvolgen
de week terug te komen.
We knielen naast en met U neer,
Tot God de blik. de hand;
Geef Neérland Oranje weer
Oranje aan Nederland.
Er komc dan wat kome mag,
We aanbidden, zwijgen stil.
De nacht zij zwart, omfloerst de dag.
Geschiede, Heer, Lui wil'"
Toen werden hier graag de risico's
gedragen, die het afdrukken ver
spreiden en bezitten van de. kiekjes
uit Canada met zich brachten. Heel
Nederland zat graag gedoken voor
het verboden radiotoestel, vooral
als nu en dan de bekende warme
stem vanuit Ottawa vertelde over
de kleine prinsesjes, of ook toen
het bericht kwam, dat de geboorte
van een nieuwe Oranjetelg aan
staande was.
En hoe heeft koningin Wilhelmina
met de inzet van al haar krachten
en gaven de gevaren in Londen, de
stad die voortdurend gebeukt ivcrd
door het boze oorlogsgeweld (hoe
veel V2-raketten zijn van ons land
uit niet op die grote metropole af
geschoten') koelbloedig tiotserend,
ons niet telkens weer een hart on
der de riem gestoken.
Nederlands vorstelijke vrouwen
we mogen er thans nog wel eens
aan herinneren rijn voorgegaan
in vastberaden plichtsbesef en hoge
levensopvatting in volharding en
nationale zin. De vrouwen in het
bezette vaderland hebben gelegen
heid, te over gehad om dit hoge
voorbeeld m de meest uiteenlopende
moeilijke omstandigheden te vol
gen. Uitzonderingen daargelaten,
zijn zij daarin op prachtige wijze
geslaagd.
Wij zijn alleen vertrouwd met het
feit. dat de maten van confectie, spe
ciaal voor dameskleding, allesbehalve
uniform zijn, zo lezen wij in de Con
sumentengids, Wie de ene ken slaagt
met een mantel of japon maat 40. kan
bij een andere gelegenheid met een
evengoed passend kledingstuk in maat
42 of 44 thuiskomen. Andere herkomst
van de confectie betekent nu eenmaal
andere indeling van de maten.
Dat dit systeem onpractisch is werd
ook in Amerika ervaren, waar vooral
het daar wijdvertakte systeem der ver
zendhuizen de bezwaren hiervan deed
voelen. Vandaar dan ook. dat men daar
te lande van overheidswege naar uni
formiteit in de maatindeling streeft.
Aan de confcctie-industric werd ccn
plan voorgelegd van standaardmatcn,
waarbij iedere maat verkrijgbaar is in
drie lengten en deze lengtematen weer
in drie heupmaten, dus in totaal negen
typen, die op eenvoudige wijze worden
aangegeven. Dit systeem zou het voor
deel met zich brengen, dat de klant
die naar zijn speciale maat vraagt, ook
verzekerd kan zijn van een goed pas
send kledingstuk, hetgeen een grote
tijdsbesparing betekent (minder zoeken
en passen.'), zowel voor het winkelper
soneel als voor de klanten. We zien de
ervaringen in Amerika met belangstel
ling tegemoet, zo besluit de Consumen
tengids. Wellicht kan men ze zich ten
nutte maken bij pogingen om ook hier
te lande aan de matenverwarring een
eind te maken.
Rijst of gort mot
lever
ft Het is, nu de aardappelen 0ud worden,
wel eens een prettige afwisseling om ccn
rüst- of gortschotel of peulvrurhtcngc-
rerlit als hoofdmaaltijd te gebruiken.
Voorwaarde is erhtcr, dat er lijj zo'n ge-
ft Bü rijst of gort met lever zou u dan
bijvoorbeeld een slaatje kunnen geven
van kropsla en biet. Voor vier perso
nen beeft u in totaal nodig: 400 gr. rijst
of gort, 250 gr. lever, 50 gr. mager spek.
50 gr. boter of margarine, 250 gr. ui.
zout en peper. Rij gebruik van gort deze
ter. De rijst of gort wassen en opzetten
met 3/4 liter water en aan de kook bren
gen. Voor rijst bedraagt de kooktijd 30
minuten, voor gort ongeveer anderhalf
de pi
iddels de lever cn bet spek
:ncn snijden,
nipperen. Het spek langr.au
en tot het goudgeel is, dat
in nemen. De boter of margt
et voegen en heet lat
boom
order
ft Dc blokjes lever met zout en peper
bestrooien, door bloem wentelen en in
liet bete vet aan alle kanten bruin bak
ken. De uien toevoegen cn eveneens
bruin bakken. De rijst of gortkorrel* lov
spek. Het geheel door en door warm la
ten worden. Dc sla die hij Hit gerecht
gegeven wordt, ka.
1 olie
weinig paprikapoeder
iryn t
r-C>
kan bijna het hele jaar bloeien
Uit Madagaskar is de zg. Christusdoorn via Duitsland in ons
land gekomen en een veel en graag geziene gast geworden in onze
vensterbanken. Bij een goede behandeling tooit zij zich bijna het
hele jaar met haar heldere bloempjes.
Maar dan moet ze ook vlak voor
het raam op het Zuiden staan, want
ze vraagt veel en direct zonlicht. Daar
bij mag ze maar matig water heb-
en weinig mest. Een theelepeltje
kamerplantenmest op 1 liter water
en daarvan om de twee weken een
scheutje, is voldoende. En denkt u er
aan, dat dit alleen van April tot
September gegeven mag worden!
De potgrond moet daarenteger
niet te licht zijn. Twee delen blad-
aarde, een deel fijne klei en een deel
scherp zand is als potgrond aan te
bevelen.
Soms laat de Christusdoorn haar
bladeren vallen. Dan meent men wel
eens, dat de plant te weinig water
krijgt en dan geeft men wal meer.
Dat is verkeerd: ze moet dan juist
minder water hebben, want ze geeft
met die bladafval te kennen, dat ze
een poosje wil rusten en daarom
voorlopig geen of weinig water en in
het geheel geen mest begeert. Be
ginnen er zich weer blaadjes te ver
tonen, dan is het goed weer wat
water te geven.
Dat pasteltinten en streepjes dit
izoen de heersende motieven zijn m
de dames-schoenenmode, wist u waar
schijnlijk al wel. Rose en bleu zijn
favoriet, niet alleen in de kleding en
de hoedjes, maar ook in de schoenen!
Maar rose is niet zo maar rose en bleu
zo maar bleu respectievelijk 15
12 verschillende tinten zijn uit te
zoeken.
De Franse schoenenmode zoekt het be
halve in streepjes ook in de ruitjes. Het
grappige is, dat men nu werkelijk
schoenen in de zelfde stof als de japon
kan dragen. Een zwart-wit geblokt
japonnetje, waarbij schoentjes gedra
gen worden in het zelfde motief. lijkt
ons overigens niet veel meer dan een
grapje. Wie over een uitgebreide col
lectie schoenen geschikt, zal zich die
exclusieve ballerina's kunnen veroor
loven. anderen zullen er, dunkt ons
toch beter aan doen niet al te veel
vreemde elementen in het schoeisel te
kiezen.
Er zijn ook schoenen in de handel,
voorzien van een touwzool. Zij zijn
heel geschikt om bij het zeilen te dra
gen. Zowel voor strand als straat zijn
de bont gekleurde schoentjes, voorzien
van een heel dun rubberzooltje, ge
schikt.
Men kan, door haar wat in te kor
ten, de plant een gedrongen vorm ge
ven. De afgesneden stukjes kunnen
als stekken gebruikt worden door ze
en mengsel van half bladaarde,
half scherp zand te zetten.
Bezetting in
BORDUURWERK
Een Nederlands meisje, mejuffrouw
Haan uit Sappemeer, dat op het ogen
blik by haar familie in Kalamazoo
Michigan, USA) vertoeft, heeft daar
ginds veel bewondering geoogst met
een groot borduurwerk. Het is een
doek van 2 by 1.20 meter en het
brengt in beeld hoe de Nederlanders
geleefd hebben tydens de bezetting.
De kleine steekjes geven de weg
in van de bliksemoorlog van de
Duitse tanks, brengen het bombarde
van een kerk in beeld, burgers
die naar een schuilplaats tegen lucnt-
allen snellen en een gezin, dat in
het donker van zijn magere rantsoenen
eet.
Het borduurwerk is helemaal van
restjes wol vervaardigd. Het midden
stuk wordt gevormd door het wapen
het Huis van Oranje en is geflan
keerd door de vlaggen van de V.S. en
Canada met daaronder de leuze: Wy
zullen zy aan zij staan en samen zul
len wy overwinnen.