Witte tonden frisse ndern Prof. dr Woltjer ten grave gedragen Herderlijk schrijven en ons onderwijs Blijf meester KERK e» SCHOOL Vrijz. Hervormden pleiten voor de nuanceringen binnen de kerk IWITSAL L Puzzle =j 2 DONDERDAG 28 APRIL 1955 J70 ct Verrukkelijke pepermuntsmaak COLGATE DE MEEST VERKOCHTE TANDPASTA TER WERELD In Noozdhoüands duinen Zijn arbeid voor de onderwijspacificatie van nationale betekenis (Van een onzer verslaggevers) gedeelte uit 1 Johannes 3 en wees er In h.t mooiste „deelt, v.n het Noord-1 da' «rlUkhoId één van dr kenmerken alleen eerlijk voor anderen, (Van een Ned. Hervormde onderwysmedewerker) ONGETWIJFELD krijgt het herderlijk schrijven vanwege de Generale Synode der Nederlands Hervormde Kerk de aandacht, die het verdient. Wel houde men in het oog, dat dit een synodaal schrijven is en dat de Kerk als zodanig alleen spreekt via haar ambtelijke organen. Deze onder scheiding kan veel misverstand voorkomen. Bij een beschouwing over de plaats en de betekenis van het christelijk onderwijs is van belang te weten, dat de N.H. Kerk zich niet beschouwt als de enige representante der kerk temidden van het Nederlandse volk. Wèl meent de Synode, dat zy krachtens haar geschiedenis een bijzondere roe ping heeft. Wy kunnen dit begrijpen, al menen we. dat op de N.H. Kerk ook een historische schuld ligt, die ons allen met ootmoed moet vervullen en die we allen hebben te dragen. TfTANNEÉR in het herderlijk schrijven gewezen wordt op het gevaar der verzuiling van de samenleving, waaraan de christelijke organisaties zouden meewerken, komt de vraag naar voren, of de kerk zelf, door haar houding in het verleden, hieraan niet mede schuldig staat. Is de christelijke organisatie vaak, ook thans, niet anders dan een vluchtheuvel voor hen. die zich teweer stellen tegen de machtspolitiek op staatkundig en maatschappelijk terrein van diegenen, die zich alle invloed willen toeëigenen. zodat het er vaak op lijkt, dat de organisatie een machtsstrijd voert, terwijl het in wezen, wat de christelijke organisatie be treft. geen striid om de heerschappij is? Het kan echter geen kwaad, dat de Synode de vinger hierbij legt, om dat dit gevaar altijd latènt is, waar mensen werken. In dit verband willen we wijzen op een nog groter gevaar: de modaliteitenverzuiling in de kerk zelf. waarbij men zeer ijverig etiket en lijmpot hanteert erfeen menselijke ontmoeting vaak wordt bemoeilijkt. GELUKKIG doet de Synode recht wedervaren aan hen, die gestreden hebben en nog staan in de christelijke organisatie i.e. de school. „Daarom kunnen wij dan ook de geestelijke motieven, die in de vorige eeuw reformatorisch denkende christenen er toe brachten, in hun verzet tegen de verlichte dictatuur van het toenmalig libera lisme. tot de vorming van politieke partijen op confessionele grond- sla e over te gaan, begrijpen en billijken. Uit eenzelfde verzet tegen een alles-overheersend neutralisme ontsprong in diezelfde tiid ook de striid voor een eigen „school met de bijbel", welke striid in de 19de eeuw en in het begin van de 20ste eeuw goeddeels de politieke verhoudingen ten onzent heeft bepaald". Al zijn door de onderwijspacificatie de scherpe punten weggenomen, toch wil dit niet jeggen, „dat de geestelijke motieven achter de confessionele partijvorming, de schoolstrijd en de christeliik-sociale beweging hun waarde en be tekenis in het heden zouden hebben verloren". Juist in onze menselijke samenleving „kan van het christelijk organisatiewezen een bewarende en ker stenende invloed uitgaan, die zowel het persoonlijke geestelijke leven van hen. die er aan deelnemen, als het kerkelijke leven ten goede kan komen". DE VRAAG, of we moeten komen tot een christelijke organisatie moet volgens het schrijven geval voor geval en gebied voor gebied worden bekeken, al zal „de keuze afhankelijk ziin van de aard en de doelstelling van de betreffende instelling of organisatie". Belangrijk en van niet te onderschatten betekenis is dan hetgeen hierop volgt: „Naarmate deze doelstelling in een nauwer verband staat met de opvoeding en vorming van de mens, zoals bijv. in het gezinsleven, in het onderwijs, in het vormingswerk en in de jeugdverbanden het geval is. zal men er ook des te nauwlettender op hebben toe te zien, dat de geestelijke waarden, die daarbij in het geding zijn, tot hun recht kunnen komen, althans niet in verdrukking worden gebracht". Het lijkt niet te ver gezocht, wanneer we. speciaal in dit gedeelte van het schrijven, menen te vinden eerherstel en bestaanserkenning van de christelijk-sociale arbeid en de christelijke school. Men dient zich n.l. af te vragen, of de openbare school alszodanig, krachtens artikel 42 der l.o.-wet; iets anders kan zijn dan symbool der strikte neutraliteit, waarbij wel aanwezig is eerbied voor het Evaneelie, maar waar we tevergeefs zoeken naar erkenning van het Evaneelie. Hier mee kan eri mar de kerk geen genoeeen nemen. Men leze hiertoe maar eens nauwkeurig hetgeen d<» Svnode verklaarde n.a.v. de zaak-Hardegaryp, nu ruim een jaar geleden. Zonder wetswijziging zal ter zake niets kunnen worden veranderd. SCHOOLKEUS en doopbelofte zijn niet te scheiden. Daardoor rust immers op de ouders de plicht van een christelijke opvoeding van de hun toe vertrouwde kinderen. Het opvoedingsinstituut, dat wij school noemen, is hierbij, zij het ten dele, ingeschakeld. Indien er zich een geval voordoet, dat een openbare school deze taak aan kan, zijn we er dankbaar voor. Hier en daar zijn wel openbare scholen, waarvan hoofd en personeel kerkelijke functies bekleden of actief meeleven en waar geen onderscheid is tussen de vorming en het leerplan van de christelijke school. Deze toestand vinden we b.v. in kleine plattelandsgemeenten, waar burgemeester, raadsleden en onderwijzend personeel 's Zondags onder het Woord komen. Practisch altijd vinden we hier een sterke confessionele partij. Op zulk een plaats te ijveren voor een bijzondere school geeft onrust en is, zolang die toestand blijft, overbodig Wel moet hierbij vermeld worden, dat een dergelijke situatie in strijd is met geest en letter van artikel 42 der l.o.-wet en dat een „omgaan" van de gemeenteraad een volkomen andere toestand kan veroorzaken. Deze openbare scholen zijn de uitzonderingen, die de regel bevestigen, dat van de openbare school als zodanig niet die openheid kan worden ver wacht. die het synodaal schrijven vraagt: „maar men zal er ook naar dienen te streven, te voorkomen, dat de waarden, normen en zeden, die onder de prediking van het Evan gelie gestalte hebben gekregen in de gemeente van Jezus Christus, worden genegeerd en een bloedloze neutraliteit de maat wordt van alle dingen". lyOG OP een ander aspect willen we ten 9lotte de aandacht vestigen. De Synode zegt. dat de Hervormde Kerk intens contact en samenwerking behoort te zoeken met d» reformatorische kerkgemeenschappen in West- Europa. terwijl voorts wordt gesteld, dat zij de gemeenschap dient te zoe ken met sndere kerken om. waar dit maar enigszins mogelijk blijkt te ziin, tot samenwerking te kortten in de verwerkelijking van de opdracht der kerk. ten aanzien van de verschillende samenlevingsgebieden Onzes inziens vinden we hier een ruggesteun voor allen, die t.a.v. het onderwiis streven naar een daadwerkelijke oecumene. Juist nu velen een pleidnni voeren voor tymsch hervormde scholen, is dit synodaal bezinnen een «•ermaan van grote betekenis. Voor ben. die staan in de kracht der verwachting, zijn hergen laag en dalen geëffend Ook hier is het roeping. God Die de wee baant en open houdt naar Ziin Riik. niet voor de voeten te lopen, maar in ons werk kleine voortekenen te openbaren van dat onwankelbaar geloof. z'.ch zelf. Hij wilde er niet op bou- dat hij zelf zoveel heeft betekend., omdat hij wist. dat zijn eigen wetenschap aan een begrenzing gebonden was. Tot het einde toe heeft hij gezocht om het volle licht te ontvangen en daarbij de volle eerlijkheid toegepast. Hij leerde ons. dat wij gewaarschuwd ztjn voor iedere intel lectuele hoogmoed en dat men alleen maar leven mag in dankbaarheid voor wat men krijgt. Woltjer was geen on- arrivé. maar een strijdend mens. die wist L ngiieraam. aitf nei j A R. Kiesvereniftn- d« hollands duinlendsohep hebben .allozon gistermiddag van hun belangstelling blyk gegeven, toen prof. dr R. H. Woltjer op ÜJ Westerveld werd begraven. Met nagenoeg alle Hoogleraren van de Vrije Universiteit, het college van curatoren en directeuren, waren vele anderen gekomen. Zo zagen wij o.m. de minister van Economische Zaken, prof. dr J. Zijl; tra. de Eerste Kamerleden prof. mr I. A. Diepenhorst, prof. mr H. J. Hellema, de Tweede Kamerleden prof. mr M. C. Romme en de heer H. W. Tilanus, verder Staatsraad dr A, A. L. Rutgers, de heer J. Wilschut uit Rotterdam, die het Centraal Comité van A.R. Kiesverenigin- i gen vertegenwoordigde, mr Th. Versteeg s,anaigen| namens de Schoolraad in Den Haag. de Unie School met de Bijbel en het Geref Schoolverband, wethouder A, In 't Veld namens het Amsterdamse gemeentebe. stuur, het college van curatoren van het Gereformeerd Gymnasium te Amsterdam, waarvan prof. dr Woltjer voorzitter was. de leden van de Onderwijsraad en vele andere vooraanstaande figuren uit het kerkelijk- en schoolleven. In de oula, die slechts een klein aantal van de vele belangstellenden kon bevat ten. speelde de organist, de heer Egb. A Vos. toen de baar werd binnen gedragen Gez. 293 ..O God. die droeg ons voorge slacht". Prof. dr G. C. Berkouwer, die ook in Bronovo in Den Haag. waar prof dr Woltjer was overleden een rouwdienst had geleid, sprak naar aanleiding van een V.H.M.O.-congres Haarlem Leraren moeten gids zijn voor jonge mensen Godsdienst, geschiedenis en naiu ui we tenschap (Van onze schoolnieuvvsredacteur) Hoe moeten we onze jonge mensen lei ding geven in een tijd vol verwarring? Voor dit probleem staan niet alleen de ouders, maar in het bijzonder ook de leraren bij het V.H.M.O. Vooral in de hugere klassen moet de leraar leider zijn van de jeugd, want juist daar blijkt hoe diepingrijpend het onderwijs is voor de jonge mensen met al hun vragen ln een wereld met een kaleidoscopisch en een chaotisch karak ter. Op een conferentie voor het V.H.M.O. van het Chr. Paedagogisch Studiecentrum Haarlem heeft een groot aantal leraren deze vraagstukken met elkander bespro ken. Dr G. J. Laman, leraar aan het Mar- nexlyceum te Haarlem belichtte deze op voeding in verband met het geschiede nisonderwijs. Beide vakken hebben een relatie, maar zijn niet identiek. Er zijn tendenzen om bij het geschiede nisonderwijs te moraliseren en te theolo- De leraar zal zijn leerlingen wijzen op de betrekkelijkheid: er nieuws onder de zon (Prediker) de waarde moeten leren van het peilen de motleven der werkelijk bewegen de krachten. De zelfzoekende leerling zal men niel mogen afschepen met afgesloten begrip- met apodictische dooddoeners of •witschablonen. De leraar zal bij de geestelijk-zedelijke opvoeding aten zien van de formidabele strijd tegen de zonde. Zijn eigen houding Christelijke geschiedbeschouwing zal daarbij van grote Invloed zijn. Bij fundamentele vragen, die zich bijv voordoen bij het bespreken van de school strijd in de vorige eeuw. zal men zich rijd en rust moeten gunnen, ook al zou lit een drastische Ingrijpen betekenen ,n het leerprogram. Dr W. J. Claas. eveneens leraar het Marnixlyceum te Haarlem, besprak het verband tussen Bijbel en natuurwe tenschappelijk onderzoek, leerlingen var 14 tot 16 jaar zijn nog niet rijp voor eer, abstracte discussie, pas in de hogere klas- komt de verkenning van "filosofische problemen. Ons onderwijs zit dikwijls nog vastgeroest in de 19c eeuwse gedach- tenwereld. We zullen eerlijk ook jegens de leerlingen moeten bekennen dat geen absoluut natuurwetenschappelijk beeld is bouwen: de moderne natuurver schijnselen zijn zo Ingewikkeld geworden, dat zij nauwelijks anders dan wiskundig formuleren zijn. Vele Christenen derzoeken de natuurwetenschappen niet omdat zij er geen belangstelling hebben. De leraar zal er ernstig naar moeten reven zijn leerlingen de Boodschap ook in de, natuurwetenschappen zo goed gelijk te leren verstaan, want het gaat n Gods werk. Voor de aanvang van de conferentie herdacht de voorzitter, dr A. la Fleur, met gevoelvolle woorden het plotseling •erscheiden van prof. dr R. H. Woltji wiens werk van zo grote betekenis vo het Christelijk onderwijs is geweest. de wijzen verborgen is. Namens de regering Daar minister Cals in de Tweede Ka- ,er eanwezig moest zijn, sprak prof. dr F. L. R. Stassen uit Leiden namens de be windsman en namens de Onderwijsraad. Prof. Stassen schetste prof. dr Woltjer als de beste kenner van onze Nederlandse onderwijswetgeving. Met een onfeilbaar geheugen wist hij over zijn kennis te be schikken. Toen hij tot volle rijpheid was gekomen zag hij het als zijn levertaak de onderwijspacificatie uit te voeren, •aardoor zijn arbeid van nationale be tekenis is geworden. Hij zag zijn taak. die hij in alle eenvoud verrichtte in het licht des geloofs". aldus prof. Stassen die be sloot met een woord van persoonlijke dank voor de ondervonden vriendschap. Tenslotte sprak prof. dr J. Waterink na- lens de directeuren en curatoren van de Vrije Universiteit, die er aan herinnerde, dat prof. dr Woltjer altijd getracht heeft de practijk van de universiteit op te bou wen olgens een bepaalde wet. Het merk waardige is echter dat hij zelf zich een enorme positie had verworven, die op geen enkele wet steunde. Wanneer men de eerste keer in aanraking kwam. kreeg men de indruk, dat Woltjer buitengewoon formeel was. Dit was ech ter gebaseerd op zijn eerbied voor het gesproken woord en voor hen. die spra ken. Op de achtergrond stond bij hem altoos de eerbied voor de waarheid. Spr. •ervolgens op. dat prof. dr Woltjer geworsteld heeft voor de to: standkoming van de medische faculteit van de V.U. Hier was Woltjer op zijn best. Hij hee"ft altijd getracht trouw te zijn !n het kleine waarbij spreken zijn „kinderlijke" i over Uw zenuwen. Neem Mijnhardt's Zenuwtabletten Ds G. W. K. Hugenholtz, Herv., met emeritaat Ds G. W K. Hugenholtz, Herv. predi kant te Nijkerkerveen. gaat 1 Mei met emeritaat. Geboren op 25 Dec. 1889 te Zuid-Beijerland. uit een geslacht waarin eeuwenlang het predikambt overging van vader op zoon. was hy aanvankelijk bij het onderwijs werkzaam. In 1929 werd hij predikant bij de Herv. gemeente te Ransdorp en Sohellingwoude, in '32 ver trok ds Hugenholtz naar Klaaswaal, in '46 naar Woubrugge en in '49 naar Nij kerkerveen. Na zyn emeritaat zal hij als ziekenhuispredikant te Amersfoort werk- Synode Oud-kaiholieke keik te Utrecht De jaarlijkse zitting van de synode der Oud-katholieke Kerk is te Utrecht ge houden. Na een dienst in de kathedrale kerk aan het Willemsplantsoen aldaar, wees aartsbisschop mgr dr A. Rinkel op de goede betrekkingen met de zusterker ken. Hij releveerde de reis naar Ame rika en Evanston. Hij vroeg de belang stelling voor de jongste herderlijke brief over de aanvulling der geestelijkheid. Pastoor J. C. M. Keman drong aan op de aanstelling van een kerkelijk jeugd leider. De synode stond onder voorzit terschap van kanunnik Th. Moleman. êL&S&HIA chocolade... PASTILLES lijkheid. Woltjer heeft een lijn gespan nen van de eerste generatie, waartoe Kuyper en zijn vader behoorden tot de generatie van vandaag. „Wij danken God voor wat wij in Woltjer ontvingen, maar ook oij zijn begrafenis mogen wij de Vrije Universiteit opdragen aan Hem, die Ko ning is op alle terrein des levens, dus ook op het terrein van de wetenschap" aldus besloit prof. Waterink. Nadat de organist Psalm 42 had ge speeld werd de kist de aula uitgedragen. Terwijl de familie de baar volgde, liet de organist nog Gez. 232 „Neem Heer mijn beide handen" horen. Aan de groeve las prof. dr Berkouwer enkele gedeelten uit Openbaringen, waarna hij het Onze Va der bad. Een zoon. mr J. Woltjer uit Leeuwarden dankte voor de grote belangstelling Bij de aanvang van de gisteren gehou den vergadering van de Amsterdamse gemeenteraad hebben de leden staande prof. Woltjer hepdacht. die voor de oorlog vele jaren lid van de raad is geweest. Burgemeester d'Ailly bracht zijn werk op het gebied van onderwijszaken in de ge meenteraad en later ook in de Eerste Ka mer in herinnering en zeide grote bewon dering en waardering voor deze arbeid te hebben. Schtijven aan de keikeraden over wijziging van de overgangsbepalingen tot de Nieuwe Kerkorde Beroepings werk Ned. Herv. Kerk Beroepen: te Wynjeterp-Duurs- woude C. Verbaas te Harkstede. d: tot hulppred. te Amers foort F. E. T. Kelling. em. pred. te Vis vliet. Geref. Kerken Beroepen: te Hilversum (vac. N. B. Knoppers) J. Kremer te Utrecht. Aangenomen: naar Nijmegen R. Valkhoff te Nieuwolda. Examens: Aan de Theol. Hoge school te Kampen is geslaagd voor het cand.-ex. K. Hoogsteen te Heemstede. Predikanisconferenlie voor Gerei, zielszorg Door de Stichting Centrum voor Ziels zorg wordt in het Zendingscentrum der Geref. Kerken te Baarn op 2 en 3 Mei een conferentie belegd over het onder werp „Psychologische richtlijnen voor de pastorale Zielszorg". Prof. dr J. Wate rink. dr A. L. Jansen de Jonge, psychia ter te Amsterdam en ds C. Gilhuis, geref. predikant te 's Gravenhage-O zullen het leis eredoctoraat voor prof. dr Christine Mohrmann De nationale universiteit van de Ierse Vrijstaat zal op»6 Mei in Dublin het doctoraat verlenen aan prof. dr Christine Mohrmann te Nymegen. Zoals men weet, heeft prof Mohrmann zich in het bijzon der onderscheiden door haar studies ge wijd aan de kerkvader Augustinus. Ned. kerkdienst op 8 Mei in Hamburg Ds M. Boertien. missionair predikant der Chr. Geref. Kerken te Hamburg zal op Zondagmiddag 8 Mei om 5 uur in de Jerusalemkirche SchSferkampsallee 36 al- n Nederlandse kerkdienst houden Nederlandse kolonie in Hamburg. Promoties LEIDEN. 28 April Geprc tor in teld: ,,Pi ibocyten", de heer Ch proefschrift ge sucocyten W. Leeksn see* amen Onderwijsbenoemingen aan de Chr. Nat iej. Nelly l 1 Nes e Ronse (België). De Protestantse herdenkingsdienst van de Nederlandse bevrijding zal op Zondag 1 Mei te Parijs gehouden worden in de Temple de l'Oratolre du Louvre, 147 Rue St. Honoré. De dienst begint des avonds om 6 uur. Advocaat houdt een jaai gevangenisstraf Het hof in Den Bosch bevestigde gis- ren het rechtbankvonnis waarbij d> Bossche advocaat en procureur mr H. W egens verduistering van 40.000 ten na dele van een advocatenkantoor en zij: cliënten tot een jaar werd veroordeeld In appèl was twee jaar en drie maanden Zeepost Met de volgende schepen kan zeepost; worden verzonden. De data, waarop df correspondentie uiterlijk ter post moei zijn bezorgd, staan, tussen twee haakjes, achter de naam van het schip vermeld. Indonesië: ms Oranje (2 Mei); ss Drente (4 Mei). Ned. Nw-Guinea: ms Japara (12 Mei). Ned. Antillen: ms Daphnis (4 Mei)j ms Oranjestad (10 Mei). Suriname: mi Bonaire (4 Mei); ss Tiberius (9 Mei). Unie' van Z.-Afrika en Z.W.-Afrlka: ms Jagers fontein (2 Mel); ms Carnarvon Castle (7 Mei). Canada: ss Grote Beer (2 Mei); si Black Falcon (4 Mei); ss Nieuw Amster-j dam (7 Mei). Argentinië: ss Uruguay Star (10 Mei). Chili: ss Black Falcon (4 Mel),j Brazilië: ss Rinland (2 Mei); ss Uruguay Star (10 Mei). Australië: Via Engeland (28 April en 7 Mei). Nieuw-Zeeland: via Enge- land (29 April en 7 Mei). Inlichtingen betreffende de verzendings- data van postpakketten geven de post- kantoren. Voor het rehabilisatieprogramma van de Oecumenische Raad van Kerken in Kenva is dezer dagen mej. G. Sluiter naar dit land vertrokken. Academische examens AMSTERDAM (V.U 28 April Geslaagd1 voor doet psychologie: mej A H Zeyl. Huli ter Heide; Cand paedagogiek: A J van Rut ten. Middelburg. NIJMEGEN, 28 April Geslaagd (cun de) voor doet Nederlands; Q W J Daai Oudenbosch. GRONINGEN, 28 April Geslaagd •skunde (II b): M W Hoekstra, Winschots •lel-ingii rg. Har Cand wer dig ingenieur: W G HG/ 8 April Geslaagd eur; W Kuil, Lopik; W Meulen- ilen; J B den Ouden, Oegstgeest; uigkundig ingenieur: D van Wa. lag: Ingenieursex schei kun- G van den Akker. Zeist; sk. Monster; P M Beneken ge- lof). Den Haag; r T Frielin Groen, Enschede; H Hensel (met lof). A'*dam; J van Hoeken, Den Haag; F G A Kampi Maastricht: J Konings, Zevenbergen; J I Kranenburg, Den Haag; S Lammers (m lof). Leiden; H T Philippi, Voor' Reth, Delft; W P Ringers K Schinkel, Schinkel; F W' Storm v Delft; H van Veen, Hoogeveen: A B H V< voorn, Dordrecht; GAM Sprangers. F w(Jk (Z-H); G J van Weezei, Den Haag; GRONINGEN. 27 April Geslaagd cand medicijnen; K v d Sluis, Schagen; 2 a: J T Bosker en F R van der Spek. beide te Groningen; Doet wis- en natuurkundi' (scheikunde)K G de Noord. Wins logie)mej F van der Tuin. Groningen; Car_ wis- en natuurkunde (D)J Hasker Leeu warden; (F); E P Grommers. Haren (Gr) (L); W Dermer, Groningen. Huidjes als satijn In de eerstkomende classical? verga deringen van de Ned. Herv Kerk zul len ook de voorgestelde wijziging en aanvulling van de overgangsbepalingen tot de Nieuwe Kerkorde ln behandeling komen. In verband hiermede heeft de Ver. van Vrijz. Hervormden aan de ker keraden en classicale vergaderingen een schrijven gezonden, waarin zij haar standpunt t.a.v. dit onderwerp uiteen zet. In bet schrijven wordt opgemerkt, dat de Vereniging dankbaar is voor de voor gestelde regeling, die tot ontspanning in verscheidene moeilijke situaties aanlei ding kan zijn. Men vraagt zich echter af of het juist is deze zaak alleen to behandelen als een nood van de kerk en haar te regelen in de overgangsbepalin gen,' alsof te verwachten ware. dat de verscheidenheid en zelfs de spanning tus sen modaliteiten in de Herv. Kerk iets van voorbijgaande aard zou zijn. Dc openbaring van God in Christus is zo rijk, dat geen kerk. geen richting, geen modaliteit en geen enkeling ooit zal mogen denken, dat hij het omvat heeft en er mee klaar is: allo gedachte aan een monoDolie der Christelijke waarheid is aanmatiging. Een Protestanse kerk. aldus het schrij ven. kent geen onfeilbaar leergezag heeft geen vast omschreven en bindende Schriftuitleg, zodat modaliteiten in vertolking van het Evangelie onvermij delijk zy'n. en. gezien de rijkdom Openbaring, ook het hare er toe kunnen bijdragen deze beter te doen verstaan. De geschiedenis van de Protestantse ker- ken toont dit ook aan Wannee- de verschillende groepen bin nen de kerk echter elkander niet kun nen verdiagen en elkaar het leven on mogelijk trachten te maken of wanneei persoonlijke grieven of sleur of gemak zucht een nodeloze gescheidenheid ver wekken of bestendigen kan eerst var „nood" gesproken worden. Het komt ons dan ook juister voor. aldus vervolgt het schryven. om op het voetspoor van de eerste synode te Je ruzalem aan nuanceringen, voorzover zij i blijven binnen de greruzen van de kerk orde, een normale plaats toe te kennen en deze materie dan ook te regelen in de kerkorde en met in de overgangs bepalingen Zelfs indien deze zaak een nood van de kerk was, zou hiervoor een regeling in de kerkorde zelf gewenst zijn. Het verschijnsel van de modale -nuancering zal zich echter naar menselijk inzicht altijd weer opnieuw voordoen, gelijk ook altijd weer bezwaren en geschillen in de kerk zullen voorkomen. De regeling van de behandeling van de modale nuance ring behoort volgens de Vereniging op precies dezelfde grond in de kerkorde als de regeling van de behandeling van de bezwaren en geschillen daarin is op genomen De kerkorde is niet een be schrijving van het Koninkrijk Gods. maar de regeling van een samenleving van mensen, waarin juist voor de rece- ling van verhoudingen, die men minder gewenst acht, richtlijnen moeten worden getrokken. Hoeveel te meer geldt da-t de zaak van de ..minderheden" in de kerkorde be hoort te worden geregeld, nu de modale nuancering op zichzelf geen nood is. maar ontvouwing kan betekenen van de rijkdom van het Evangelie. Er moeten maatregelen worden getrof fen, aldus het schryven, waardoor in een plaatselijke gemeente onverdraagzaam heid of confessional'.stische beperktheid van blik niet de oorzaak kunnen wor den van onverkwikkelijke verhoudingen en tenslotte van afstoting van lidmaten en afschrikking van buitenkerkelijken. Daarom zou de Vereniging gaarne als prealabele vraag behandeld willen zien: „Behoort deze materie thuis in de over gangsbepalingen of in de kerkorde?" VRIJDAG 29 APRIL 1955 rrrsum I «02 m NCRV 7.00 N SOS-beriohten 7.10 Gewijde mu; n. 7.45 Een woord voor de dag 8.00 Nv, weerbericht 8.15 Gram. 9.00 Voor de zi 9.30 Voor de vrouw 9.35 Waterstand! 9.40 Gram. 10.30 Morgendienst 11.00 Pi 13.15 Pro 13.20 Lichte m-uzie radio 14.30 Kamerorkest 15.15 Voordracht 15.35 Surinaamse volksmuziek 16.00 „Zaal- planten die we ln de tweede helft'van April kunnen zaaien", causerie 16.15 Herdenking voedseldroppings 16.25 Gram. 16.35 Sopraan, basbariton en plano 17.00 Voordracht 17.20 Pianoduo 17.40 Koersen 17.45 „Stemmen van Overzee" 18.00 Gram. 18.15 Chr. Muziekver. 18.35 Vraaggesprek 18.50 Gram 19.00 Nws. •n weerbericht 19.10 Gram. 19.15 Herdenking i/oedseldroppmgs 19.43 Regeringsuitzending .Verqlarl-ng en toelichting": 1. „Wat is stu- leren", door Prof. dr F. J. Th. Rutten 2 ïoonheid 23.35—24.00 •rsum II 298 m VARA 7.00 Nieuws 7.15 Gymnastiek 7.30 Gram. 8.00 8.18 Gram. 8.45 Voor de huisvrouw Staatsiebezoek Zweeds Koninklijk Paar Gymnastiek 9.25 Gram. 9.40 Voord VPRO 10 00 .Avonturen met kinderen", serie 10.06 Morgenwijding VARA 10.20 Voor 22.45 23.15—M.00 Kamerorkes Engeland BBC Hoi Sport 18.30 Gram. 18~50 Gevi 19.30 Klankbeeld 20.30 Gevar programmi -1.00 Nieuws 21.15 Causerie 21.45 Gevar! rogramma 22.15 Recital 22 45 Pari. over- loht 23.00—23.08 Nieuws Engeland BBC Light Programma 1500 e 12.00 Fabrieksfanfare 12.30 Pianospe is. muziek 16.15 Mrs. Dale .10 V< RO 12.00 Muse bouw meded. 12.33 12.48 Gram. 13. I 40 PI; iraoht 11.30 Orgelspel arkest 12.30 Land- Soort en prognosi 1315 Meded. of i listenkwarieet 14.35 Boekenschouw 13 00 Ba< en plano 15 15 Gevar. progr. VARA 16.CK Gram. 16.30 Voor de Jeugd 17.00 Gram. 17.07 -ldroppin.?. 17 30 Mux 1 19.00 Voor de jeugd Iram 19 20 Ronde van Nederland VPRO 3.30 Het dogma voor ons", causerie 19 50 Ier 20 00 Nieuws 20.05 Boekbespreking 20.15 9. haar Met een zweem van een glirr mondhoeken plaagde Ieneke: „Je houdt toch niet van damesvisite?" ,,Nou ja..." „Of vind je mij geen dame? Trouwens, je mag gerust weten, ik verlang er in t minst niet naar een dame te wezen, of het ooit te worden. En als ik eens iemand gevonden heb van wie ik houd, dan zal 't voor mij ook niets geen ver schil maken, of hij véél verdient of weinig, en of hij meneer is. zoals ze dat noemen, of een werkman. Ik vind altijd, dat er maar een ding werkelijk van belang is: niet het air dat iemand aanneemt, maar z'n innerlijk...' De woorden kwamen zo kinderlijk heftig op eens. dat ze weliswaar Louis te denken gaven, maar hem 't eerste moment ook zó in twijfel brachten, dat hij niets wist te antwoorden Intussen waren ze al tamelijk dicht genaderd tot de ingang van het landgoed, waarop Ieneke s vader tuinman was of liever Manusje van alles: portier en houtvester, maar ook verzorger van de zwanen, de pauwen en de damherten die de eigenaar, een Eerste-Kamerlid, erop na hield. Van de straatweg af was 't met klimoi begroeide huisje, waarin de weduwnaar Garde nier met zijn beide dochters woonde, duidelijk tussen het kale geboomte zichtbaar Teleurgesteld merkte Louis, dat Ieneke vaart minderde. „Ga je niet mee?" Het meisje schudde het hoofd. Op een toon of ze 't wel jammer vond, maar er tot haar spijt toch van af moest zien, zei ze: „Nee, 'k heb nog véél te veel te doen thuis. h*us En m'n vader is niet gemakkelijk, als niet alles naar z'n zin g^at." Ze waren zo langzaam gaan rijden, flat Ieneke haar wollen handschoen op Louis' schouder leg de om haar evenwicht te houden. „Misschien vanmiddag" opperde ze nadenkend. „Hoe laat?" drong Louis aan. Weet je waar om?" dan wacht ik je hier op, zie je Ieneke kon niet nalaten, hem te plagen dat het veel te koud voor hem zou zijn, om wie weet hoe lang op haar te staan wachten. Met z'n rode neus tussen de opstaande punten van z'n jasrevers zag de jonge Vliegenthart er in derdaad niet naar uit, of hij goed tegen de kou bestand was. „Beloven kan ik trouwens niets hoor", zei ze. :ich aan hem afduwend, ,,'t Hangt van m'n va der af..." Ze zwenkte de straatweg over; ze glimlach- .e en wuifde nog even, toen ze bij de vierkante zuilen van het inrijhek was afgestapt, en de jongen nakeek. Louis voelde zich opgelucht en dankbaar. Hij was ervan overtuigd, dat het ijs tussen hen ge broken was, en dat ze elkaar, ondanks wélke bezwaren ook, 's-middags zouden VIERDE HOOFDSTUK „Je bent zeker nog steeds druk bezig met studeren?", informeerde Ieneke. „Hoezo?" „Wel, omdat...je bent nu al een -dag of t;en hier met vacantie, niet?" Louis knikte zónder zo gauw te kunnen vermoeden, waar Ieneke heen wilde. „Bn je hebt de twee jaar dat je nu in Rot terdam bent, al dikwijls vacantie gehad. Maar wie ik ook te zien kreeg, geer. Louis! En ik weet zeker, als ik gistermiddag niet bij jullie had moeten wezen niet om jou hoor, o nee! maar in elk geval, dan had ik je vast en zeker wéér niet te zien gekregen. Ik vind dat je best een ogenblikje van je kostbare tijd af had kunnen nemen om ons nog eens op te zoe ken al was het maar geweest om even Nieuwjaar te wensen." Louis liep verontschuldigingen te bedenken, maar aarzelde, en bleef zwijgen. Vroeger, toen ze nog allebei op de Ulo gin gen, kwam hij wel vaker in het kleine tuin manshuis. Ieneke's moeder leefde toen nog: een rustige, goedhartige vrouw, die, als ze je niets anders kon presenteren, altijd nog wel appels in huis had, en steevast de appe'. die »e je gaf, éérst langs haar schort glimmend wreef. Maar reeds in die tijd was Ieneke's vader daarente gen een in zichzelf gekeerde, noise man, met wie je met de beste wil van de wereld geen gesprek kon voeren. En over Ieneke's oudere zus Nera had Louis van z'n moeder nog niet veel goeds te horen gekregen: een jongensgek, die om wat avontuur conductrice bij de A.D. was geworden en avond na avond met mi litairen scheen uit te gaan. Eerlijk gezegd, had geen haar op Louis' Hoofd er ooit aan gedacht, dergelijke vroegere kennis sen nog eens speciaal op te zoeken, 't Was ook nooit bij hem opgekomen, dat de jongste, met de baldadige vlechten die hij zich van haar herinnerde, eens zijn bijzondere aandacht zou trekken. .(Wordt vervolgd) i -dansen 22.20 Lach. „Vandaag", caused» ARA 23.00 Nieuw 17.30 Causerie 17.35 Chansc •rspel 19 progra muziek 19.24 Sport 19.30 Gevai 15 Discussie 2i.0Ó .00 Nieuv mma 20.1 „7!S w.-.,uu-u.u.ar, rpuzie 22.00 Nieuws 22.15 Actualiteiten 22,20 Cai :rie a2.35 Gevar. muziek 23.05 V<x>rdrac 1.20 Gevar. muziek 23.50—24.00 Nieuws. NWDR 309 m 12.00 Amus. muziek 13.L ieuws 13.15 Operamuziek 16 00 Kiass m< ek 17.00 Nieuws 17.35 Gram'. 19 00 Nieu» 19.15 Blaas-ens. 19.35 „II barbiere dl Siviglii opera 21.45 Nieuws 23.40 Symph. orkest 21 Nieuws 0.25 Rhythm, muziek 1.15—4.30 Geva. Frankrijk eert 23.45—24.0< Brussel 324 m 11.45 Weerbericht 12 34 Gra Gram, 13.30 Gevar. muziek 14.00 Schoo radio 15.45 Vlaamse dansen 16.00 Koerse 16.02 Opsramuziek 17.00 Llcl •■.10 Voordracht 18 Voor de soldaten 19.00 Nieuws 19.40 Volta ing 20.00_ Filmmuziek 20.15 Symph. ork( soliste 20.50 Kunstkaleidoscoop 21.15 Syr kest 22.00 Nieuws 22 15 Intern. Rad- telt 22.30 Gram. 22.55—23.00 Nifeui 12.00 Gram. 13.00 Niuews 13.20, 14. 15.00 Gram. 16.05 Lichte rr ÜUWS 17.15 Gram. 17 30 Fluiti 19.15 Idem 19f"" 17, lital 17. s 20.00 Hi 22.55 Niet rvice. Uitzet "30 Nieu» eekbladd OP- puzzle NO. 98 1 Klap, 2 Overhellend door z van boven, 3 Handelsgoed, 4 Onderdee van de herenkleding, 5 Voor geld i hand doen, 6 Weggeborgen, zodat h' onvindbaar is, 7 Verbindingsgang. Oplossing vorige puzxle No. 97 Horizontaal: 1 Troep. 3 Oor, 5 Docht»: 7 Romp, 8 Cent. 10 Ordelijk, 12 toe, Licht. Verticaal: 1 Tod. 2 Puts, 3 Oordeel, Rabat, 6 Commode, 7 Recht, 9 Adel, 1 I Kat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1955 | | pagina 2