HET QEHEIM DER MONNIKEN
een Boek ö&t op tijö komt
Cultureel
venster
LEZERS
lPELGRIMAGE
onö&q-
ochtenö
Richard Strauss
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
DE 365e: WERELDDAG
TJF7 VLTKR MGG, profwaor aan de universiteit van
Zurich, i< bekend door zijn ..Grote heiligen" en
„Schilders \an liet eeuwige", veel gelezen en geprezen,
zij het niet zonder hier en daar uritiek. Zijn werk „Het
geheim der monniken", dat we hier kort willen hespre
ken, is een diepgaande, boeiende, soms zelfs fascinerende
inkijk in liet geheim der monniken, d.w.z. in de diepste
impulsen van hun leven-in-afzondering. ie kerkgeschie
denis bestudeert, althans zich voor cl at „geheim"interes-
11 aan dit hoek niet voorbijgaan,
ntcur i- protestant, maar het i* in Rooms-Katho-
nt de
k te
appe
Goede morgen,
Juffrouw Duif
Er waren maar weinig i ,de handen vijf straten ver' naar
i he'. ziekenhuis worder. gedragen.
mensen in het provinciale blJ sa„bllk w„lrvB1 sla*dl<.
stadje Reigersplaat die niet sidderde. Tijdens deze tocht blijf,
bij juffrouw Duif in de klas J STZSSfSM'iJSS'A
gezeten- hadden. haar gevreesde flitsende diai
Wanneer zij met haar plat
te hoedje op haar knoetje
voorbij ging kon men de
fclok gelijk zetten. „Zij
straalde iets uit dat eerbied
afdwong en vrees inboe
zemde. Niet het soort vrees
dat verlamt. Integendeel
de vrees, die de kinderen
voor haar voelden prikkelde
her tot grotere krachtsin
spanning, lezen we.
Toch was ook zij een baby ge
weest hoewel er mensen waren die
daar aan twijfelden. Zij had zelfs
een idylle gehad, welke door de
dood van haar vader wreed was
verstoord Op dat moment had zij
haar besluit genomen en afgezien
van persoonlijk geluk om de schuld
die haar vader naliet te voldoen.
Zij werd hard voor zichzelf en
vond volkomen bevrediging in
haar werk. in de wijze
waarop zij de ene gene
ratie na de andere aard
rijkskunde leerde en. wat
nog belangrijker was:
aan de opvoeding van
haar pupillen iets bij
droeg wat hen levenslang
zou bijblij
betreft
Eerst als juffrouw Duif. aan de
avond voorafgaande aan de opera
tie, welke dodelijk kan zijn, een
voor haar pijnlijk onderhoud met
d® predikant oud-leerling moet
hebben, krijgt zij de kans om eens
van haar hoge zetel af te komen.
Die kans wordt haar door de
Engelse schrijfster Frances Gray
Patton helaas niet gegund.
In het onlangs door de N.C.R.V.
per televisie uitgezonden voortref
felijke spel ..Wordt vervolgd" van
Aart Romijn, deed zich het geval
voor dat een der hoofdpersonen uit
een roman de auteur tot verant
woording roept over de manier
waarop de schrijver hem had ver
beeld. Een dergelijk twistgesprek
zou ik mij kunnen indenken tussen
juffrouw Duif en haar schrijfster,
die zeker een kans heeft verzuimd
om zelfs bij dit sterke karaktei
een inkonsekwentie aan te durven.
De inkonsekwentie van het geloof
en de genade.
Zo is er. ondanks een overmaat
var. geest die dit bock demon-
n op dat geheim en vooral
gsters daarvan. (Ook een pj
de beurt: Catharina van Sicna. volgelinge
van Vssisi en Theresia. de grootste der
ddeleeuwae Spanje».
Van de hier besproken mon
niken noem ik o a. Paehomius,
Antonius. Augustinus. Bernard
van Clairvau.s. ^natius van
Loyola. Dominions, de stichter
van de predikersorde der Domini-
Walter Nlgg vertelt boeiend en
van zij't onderwerp uit; heel
anders dan b.v. wijlen prof. Aal-
ders van Groningen, wiens ..Grote
mystieken" nog altijd een stan
daardstudie betekent. Deze gast
vooral in op de leer. de levens-
en Godsvisie van de die^-ingelcid;
Godsvrienden. Trouwens. Nigg
neigt naar de R.-Katholieke sfeer
en uit de aard der zaak is dat in
vaardt. hoewel met veel voor
behoud feiten die wij legendariscn
overlevering noemen. In de regel
r.oemt hij zulke mirakelen sym
bolisch. dus omzeilt de historiscne
feitelijkheid voorzichtig. Hij is
professor, d.wj. uit negen en
nezenhg boeken distilleert hij het
honderdste, maar met een eigen
stijl, nogal pathetisch, zoals dat
het verheven onderwerp licht
meebrengt. Hij staat boven zijn
„stof".
I zijner studiën „Uit het Woord"
betreffende het vasten, dat hij
aanbeveelt op de wyze als de Ge
reformeerde vaderen het beoefen-
i den. Hij heeft het gemis daarvan
i in eigen en anderer leven diep
beseft.
iaat tot inkeer, lot het
verkeer met God en Zijn Chris
tus:1 We denken aan de nog altijd
ontzaglijke woningnood hier maar
vooral ook buiten onze Ooster-
STIL GERED
Waar vindt de door onweder
voortgedr vcne. de slecht behuis
de een plek tot innig-stU eebed-'
Het gedaver der straalvliegtui
gen is a's zenuwkwellend geraas
symptomatisch voor ons grote
manco aan stilte, aan rust die
zich vullen laat met Gods tegen
woordigheid Daa- is in onze ver-
techniscerde en hopeloos gesple
ten samenleving het altijddurend
gevaar van nooit eens te zitten
..met een boeksken in een hoek-
sken", waar zonder het geloofs
leven zich met handhaven kan.
Ps. 25 vs. 7 blijft ons voortdurend
de ..verborgen omgang" priizen;
het heilgeheim is voor de Gods
vrienden. die het zoeken en vinden
naar Gods belofte.
Nog eens: het geheim der mon
niken en der nonnen is ons geen
voorbeeld meer naar de wijze der
middeleeuwen. waarvan Walter 1
Ni rig zo .boeiend verhaalt. Maar: i
laten we vooral niet vergeten dat
we zelfs in onze kerkgemeenschan
niet kunnen volstaan met een
Zondagse traditie, maar elke dag
opnieuw bezig hebben te zijn met j
Christus' woord: „Zalig zijn de i
OP TIJD
Dit boek komt op tijd. Want als
het er op aankomi. is hel geheim
der monniken ook ons geheim,
dat van elke belijder.
Zeker, het in een koud kunstje
op de levens van deze „heiligen"
zoals die hier worden verteld,
zware critiek af te vuren. Dat kan
mon zelfs doen oo b.v. Thomas a
Kempis en zijn „Imitatio Christi
o zo ketters achten. Maar:
laten wij één heel bdangrijk ding
toch niet vergeten: de monniken
orden hebber, voor de
destijdse cultuur veel
juffrc
Duif volkomen begrijpe
lijk dat zij in al die grote
mensen van haar stadje,
de doktor, de dominee,
de bridgende dames, de
verkeersagent, de gedi-
Slomeerde verpleegster
icluia. altijd het kind
blijft zien dat zij mede
heeft gevormd voor het leven. Zij
weet/yich op de meest hachelijke
momrnten haarfijn te herinneren
welke letter zij achter de namen
van ieder hunner in haar geheime
boek had geplaatst. De T van
twistziek, de B van bevredigend,
de K van kinderachtig, de H van
handelbaar, en sóms de O van
oorspronkelijk, welke werd toebe
deeld ..aan ongedisciplineerde kin
deren die er eigen ideeën op na
hielden." (De O's waren geen
teken van juffrouw Duif's hoog
achting, zij verleende ze spijtig
Toch gebeurde, wat niemand, juf
frouw Duif allerminst, had kunnen
verwachten. Op een middag,
tijdens de pauze, toen het domi
neeszoontje moest nablijven, voel
de juffrouw Duif. De Verschrikke
lijke. een steek in haar rug. Geen
half uur later moest zij. door de
dokter en dc dominee, letterlijk op
We denken aan
grondverbetering
grondaanwinst. vervenin
gen enz.; het waren niet
alle bedelmonniken ofte
wel luie buiken. We noe
men hun voortdurend
ropiëren van de Bijbel of
gedeelten daarvan, die
dan onder het volk te
recht kwamen, de meer
tegoeden, die er geld
voor over hadden, inder
daad. binnen de kloostei
streert. waarbij we als lezer grote
bewondering hebben voor de vol
harding van de schrijfster om een
eenmaal begonnen karakterteke
ning tot in de uiterste konsekwen-
tie te voltooien, toch. aan het eind.
de teleurstelling. Juffrouw Duif
stoot zich verschrikkelijk aan dc
oude formulieren die spreken van
zonde en genade.
Het einde van dit uitstekend ge
schreven boek is dan ook helaas
meer stoïcijns dan christelijk.
Het Duifjes-motief, het platte
hoedje en de Globe komen telkens
als „illustratie" in het verhaal te
rug. Een alleraardigste vondst.
J. R.
Frances Gray Patton:
„Goede morsen juffrouw Duif"
Vertaling A. Rutgers van a»
Lneff-Basenau.
Uitgeverij Ploogsma, A'dam.
•(jtririr-ti-ü-tfCftfCftftEir-Crtrti-trirtrCrCECTirCr-ij-Crirü-üirii-ati-ir-tiirüii-ü-b-Ciirtrti-ü-tEtr*
TEGEN de morgen wordt het i CHTER mij is zachte, voor-
autoverkeer minderals het name barokmuziek aan de
licht geworden is gaat er soms gang. van huis uit wereldlijke
een minuut voorbij zonder het j muziek die
snel aangroeiend en weer afne- twintigste
mend gerucht van personen
wagens.
nkele maal slechts
schokt het huis zachtjes door
het langskomen van een zware
vrachtwagen. Met het openen
ran de weerbarstige overgor
dijnen zijn nacht en slaap on
herroepelijk voorbijDe zon ziet
nog wal bleekjes door een te
langzaam herstel maar het
trater van de ha
ren is al donker
blauw van opti
misme en speelt
„rimpeltje" in
aftcacfitinp ran
grotere dingen
Voor zover ijzer
vrede kan tiif-
drnkkev. zijn de
nardajrpelschepev
daari n geslaagd.
Het nog vochtige dek van ijze
ren platen van de schuit recht
tegenover my laat dc ingekrom
pen' weerspiegeling zien van de
Heine schipper, die. op z'n Zon
dags gekleed, naar de loopplank
wandelt om ran boord te gaan.
Zijn foxje slaat, met één poot
op het gangboord en één poot
opgetrokken, een oor op en een
oor neer, dit heengaan met am
bivalente gevoelens gade. Op
ditzelfde ogenblik ik heb een
stalen raam half opengezet
bepint een klok te luiden. De
trillingen van een enkele klok
een carillon vind ik lelijk) of
een dialoog van twee of drie
kerkklokken die langs elkaar
heen argumenteren, mij berei
kend door de stille morgen
atmosfeer heen bezorgen mn de
diepste muzikale indrukken,
door het spel der bijtonen die
men hoort of vermoedt. Boven
dien. het is Zondag.
king
-Jtit-tt-CetririctrirlKs-tritiriririt-y-U
halverwege de
bijna als reli-
gieus aandoet. Es ist der Tag
des Herrn: noch eine Morgen-
glocke nur. und Stille nah' und
fern. Ja. scheldt maar op de
romantiek, kleine napraters van
zekere grote theologenmaar
ziet niet over het hoofd dat het
romantisch natuurgevoel ons.
als wapen tegen vernatuurlii-
•ereldlijking van de
heilsfeiten, heeft
geschonken de
tuur als uitstra
lingsgebied van
hel Evangelie
Hieraan had die
Scherpenzeelse
boer deel. die
zei. dat het bos
er 's Zondags an
ders uitzag dan
in de week. En de grote dichter
Goethe hoorde koren van enge
len en vrouwen de Paasbood-
schap verkondigen. ingeluid
door klokken, tegen de achter
grond van het Paaslandschap.
Öp wandelende burgers en bur
geressen. over dc rivier met
haar scheepjes, tegen verre
bergpaadjes aan straalde het
Evangelie heerlijkheid en
schoonheid uit. ..Als ging de
Heer door 't groene woud" zon
gen we vroeger op de zangver
eniging. en waarom zou Hij niet
over de Coolhaven gaan'' Het is
Zijn dmg vandaag
WAN de natuur uit worden de
heilsfeiten uitgehold. Pasen
betekent dan eigenlijk lente en
Kerstmis huiselijke intimiteit.
geaccentueerd door koude en
sneeuw buiten. Heilzaam en
hard is het. deze feesten bijv.
in Zuid-Afrika of Nieuw-Zee-
land in geheel andere jaargetij-
werd
stuk cultuur bewaard
meerderd. De broederschar
gentenen 1 j
zorg.
deed aan zicls-
het school- en opvoe
dingswezen in de middeleeuwen
dankt die fraters veel goeds.
Zwolle en ook Deventer weten er
van mee te praten.
school. Wessel Gansfort, lux mun-
di. (licht der wereld) was een
graag geziene gast op de St. Ae-
nietenberg. En we herinneren hier
•.egelijk aan de zendingsarbeid der
Franciscaner monniken tot in
die mede tot de
reformatie hebben geleid. Er was
een soort monniken- en nonnen-
vroomheid. die niets anders was
dan gekwelde erotiek. En de
'elfkastijdingen, zelfkwellingen zijn
het sterke bewijs dat de zaligheid
gezocht werd buiten de ge
nade om.
Bernard
het hooglied
der liefde, altijd een gevaarlijk
onderwerp voor te mystiek aan
gelegde geesten. Maar bij de
stichter der Cisterciënser orde
er toch vooral de liefde, de
•otie tot Jezus. Uit zijn sfe-
Natuurlijk zijn
Het lievelingslied
„Het geheim der monniken" is.
zeiden we. op tijd verschenen.
Het vertelt de ingewijden in de
met dat „op tijd" bedoelen we:
als er ooit een opfrissing van ons
kerkhistorisch geheugen noodza
kelijk was. dan zeker in deze tijd.
Walter Nigg wijst o.m. op de
Carmolieter orde, die naar buiten
niets van zich liet horen: de
„geestelijke oefeningen" waren
hun het één en het al. Dan con
cluderen we graag: dwaasheid, tot
niets nut. Maar dan denk ik aan
de kracht van Wet gebed van een
oude vrome ergens op een achter
kamertje drie of vier hoog. een
bidden dat de krachten des hemels
naar deze wereld doet bewegen.
„Een krachtig gebed des recht
vaardigen vermag veel". We zeg
gen dit. niet om een leven in af
zondering als genoemde Carnae-
lieten te bepleiten. Waar vind je
dat nog zelfs in R.-Katholieke
kringen? We denken aan een piet-
dooi van dr. A. Kuyper in één
den te moeten vieren. Maar om
gekeerd, ik zei het reeds, ker
stent het Evangelie het land
schap Het ..geloofsoog" (won
derlijk en lelijk woord voor een
heerlijke zaak) wordt het oog
van een schilder of dichter.
Mag dit subjectief heten, dan is
het geloof het hoogste waartoe
het subject (uiteraard niet uit
zichzelf) komen kan. Maar
tevens is het objectieve waar
heid: de grote verlossing van al
het geschapene werpt zijn lich
tende schaduw vooruit. Briider.
es ist der Tag des Herrn.
C. R.
lijk geheim ontdekken.
A. Wapenaar
„Het geheim der monniken"
door Walter Nigg. Vertaald
door Rob Limburg. Uitgave
Ploegsma, Amsterdam.
Kunst en techniek
Het dienende
meubel
»ncr geworden, waprbü de vraag op rijn eenvoudigst is beantwoord
mei Merk irrrnl op het prartiseh cffert. Groot i* hierbü torh dc
rsrbeidrnheid van vormen, waardoor ieder een persoonlijke keuze
Belangwekkend acht ik de stevig aanzien geven en zeker
hierbij afgebeelde stoel naar niet de indruk vestigen
ontwerp van W. Rietveld en
uitgevoerd door „Gispen". Hier
i: een zitmeubel ontstaan, dat
eenvoudig aan zijn doel beant
woordt cn daarbij met ec;: mini-
materialen, dus
leuk geheel, maar onge
schikt om op te zitten, een goe
de vorm zien.
Hen. die niet stalen-meubel-
minded zijn. raad ik aan eens
ie kijken bij onze goede wo-
nnmisc.h juist gezien. Dank zij vinginrichters, waar toij deze
de technische mogelijkheden stoelen met bijpassende tafel,
kon de ontwerper echter tege- dikwijls reeds gedekt voor de
moetknmen aan de eisen, welke maaltijd, zien staan. En juist
door ons gesteld worden, als dan. wanneer we deze stoelen,
wii gemakkelijk willen zitten, met een keuze van andere ma-
Op ingenieuze wijze zijn zo- terialen voor de bekleding van
wel in zitting als rugleuning onze kamer, gecombineerd zien.
rubberringen aangebracht, rullen we erkennen, dat hier-
waardoor de stoel zich aanpast mede een uitstekende eetkamer
aan onze zithouding. Op geen gevormd kan worden, welke
enkele wijze is getracht deze wondergoed past in onze mo-
constructieve elementen te 'ca- derne architectuur, terwijl ook
moufleren. doch zij zijn op goe- 'm een wachtkamer, op een kan-
de wijze, als dienende in het toor. of als enkeling op een jon-
geheel opgenomen. Hierdoor pens- of meisjeskamer, ik me
Iaat deze stoel met zijn mooi- geen beter meubel kan inden-
gevormde zitting en leuning, de ken
fragiele pootjes, welke toch een
Arie Vermeer
in brieven en documenten
Er is een nieuw boek ver
schenen over Richard
Strauss. Niet maar zo'n ge
wone biografie met een op
somming van feiten en wat
fantasie er tussen. Neen,
een boek over Richard
Strauss samengesteld uit
brieven van de meester zelf
en zijn tijdgenoten, alsmede
uit belangrijke documenten.
Franz Trenner, een van
Strauss' vrienden, heeft de
documenten en brieven uit
gezocht en er een verbin
dende tekst bij geschreven.
Niet saai, niet
academisch, niet
musicologisch,
maar levend, boei
end en vol liefde
Over Richard
Strauss is al meer
geschreven. Maar
mag ik eerlijk
zijn alleen uit
dit boek heb ik
Richard Strauss
herkend, heb ik
zijn muziek terug
gevonden. Omdat
hier niet de schrij
ver, maar de com
ponist zelf spreekt.
Franz Trenner zegt niet wat
de lezer mooi of niet mooi moet
vinden, hij bepaalt niet wat wel
of niet belangrijk is in het werk
van deze grootmeester.
De lezer leert Richard Strauss
zplf kennen, niet de mening van
de schrijver. Een enkel voor
beeld. Over zijn liederen schreef
Strauss eens aan Marschalk:
„Ich arbeite sehr lange an Me-
lodien; vom ersten Einfall bis
zur letzten melodischen Gestalt
ist ein weiter Weg. Ja, die melo
dische Gestalt; auf den Konser-
vatorien wird al-es gelehrt, nur
nicht mit der gebotenen Gründ-
lichkeit die Melodienbildung. das,
was mir als das Wichtigste er-
xcheint.
Da» Motiv ist Sache der Ein-
gebung; es ist der Einfall. und
die meisten begnügen sich mit
dem Einfall, wahrend sich in der
Entwicklung des Einfalls erst
die wahre Kunst zeigt. Nicht aus
den Anfang der Melodie kommt
es an, sondern auf die Forset-
zung, auf die Entwicklung zur
vollkommenen melodischen Ge
stalt". Wat zou ik zo graag heel
veel citeren, wat zou ik graag
alle mensen die Strauss nog
niet begrijpen of niet bewonde
ren woord voor woord uit dit
boek willen bijbrengen. Maar dat
kan hier niet.
Fraai boek
En dat hoeft ook niet, omdat
U zelf het boek kunt lezen, een
fraai boek in zakformaat met
320 bladzijden en 12 grote foto's.
Het is alles zo bij elkaar ge
bracht, dat dit boek de mooiste
roman is die ik ooit las. En
iedereen kan dit boek lezen, ook
hij of zij die niet „aan muziek
doet" Uit de 320 bladzijden
verrijst een groot mens en na het
lezen heeft men de indruk
Richard Strauss persoonlijk te
hebben gekend.
En dan ook persoonlijk dat
concert in Meiningen te hebben
bijgewoond, toen Brahms zijn
Akademische Festouverture di
rigeerde en Hans von Bülow en
Richard Strauss resp. bekkens
en grote trom bedienden. Maar
tellen konden ze niet en de trom
pettist moest telkens vertellen
yaar ze waren. „Bei welchen
Buchstaben stehen wir? Und
dann ging's von neuen los: Eins,
zwei, drei vierRichard
Strauss in brieven en documen
ten, maar zo, dat de lezer leven
en werk leert kennen. Het rijk
ste monument, dat ooit voor
Richard Strauss werd opgericht.
Een boek om telkens weer te
lezen en er ook telkens weer uit
te leren.
Corn. Basoski.
..Richard Strauis. Dokumenle
seines Lebens und Schaf-
fens" von Fran* Trenner.
Verlaq C. H. Beek. München.
DM 11.80.
Bij de Ver. Naties is de invoering van een nieuwe
kalender aanhangig gemaakt, de zg. eeuwigdurende ka
lender Men hoopt, dat deze tijdrekening op 1 Januari
1956 door alle landen zal worden aanvaard, daar zij
astronomisch gerangschikt t.o.v de zon regelmatiger,
wetenschappelijker en voordeliger zou zijn dan de Gre
goriaanse kalender, die wij thans hebben. De nieuwe
kalender zal twaalf maanden behouden met vier kwar
talen van gelijke duur.
Ieder kwartaal heeft drie maanden, dertien weken
of 91 dagen, beginnende op Zondag en eindigende op Za
terdag. Elke eerste maand in het kwartaal krijgt 31
dagen, de beide volgende maanden ieder 30.
het een hele schrikkehveek nodig
heeft maken, zodat dit jaar dan 53
eken met 371 dagen zou krij-
■PPhet kw_
taal telkens vijf Zondagen, de gen. Zulke schrikkcljari
overige slechts vier. Daardoor ten 71 maal in de 400 ji
bereikt
dat elke maand 26 den ingevoegd, wat practisch be
door immers inplaats van 7, 8
dagen, terwijl de wet des Heren
duidelijk spreekt van de ordinan
tie van 7 dagen. Ieder, die de
naam van Christelijk wil dragen
moet hiertegen in het strijdperk
treden om met alle ten dienste
staande middelen te doen wat mo
gelijk is om deze schrikkelijke
verkrachting van Gods wet en or
dinantiën te voorkomen, aldus dit
kerkelijk weekblad. Men spreekt
van een dag der eenheid onder
de volken, maar lijkt deze leuze
niet op het streven van de toren
bouwers van Babel?
Herziening van onze kalender is
sinds jaren het onderwerp van
studie en onderzoekingen. Onze
tijdrekening is nagenoeg dezelfde
als die door Julius Caesar in 45
voor Christus is ingevoerd en die
later door paus Gregorius XIII in
1582 gecorrigeerd en gereorgani
seerd werd.
werkdagen heeft en dat het i
tal werkdagen pc
steeds 78 bedraagt
Het aantal dagen van het jaa
wordt ian 364, in plaats van 365
De 365e dag. een ..maandvrije'
dag dus.
bestempeld. Deze 3ag
tot een internationale feestdag
maken, zonder werkdag-naam.
die gelijktijdig in elk land
de wereld zou moeten wo
vastgesteld ter bevordering
de harmonie en de eenheid var.
de mensen over de hele wereld.
Men acht zulk een Werelddag
zelfs van grote waarde voor het
verstevigen en bevorderen van de
internationale vrede onder de
naties. Voor schrikkeljaren is
een soortgelijke feestdag uitge
stippeld tussen 30 Jun
tekent, dat elke vijf jas
kwartaal schrikkeljaar wordt. Het beste
voor dit doel acht hij de jaren,
rvan het jaartal eindigt op
nul of een vijf. Op de volle
ren (2.000) en de halve
f jaren (2.050) moet het
Werelddag schrikkeljaar vervallen.
Volgens prof. Mahrenholz zou
men de schrikkehveek het beste
kunnen inlassen in het midden
van van het jaar. b.v. aansluitend
rden op de Junimaand, die dan 37 in
va" plaats van 30 dagen zou tellen,
var. De hoogleraar meent dat men
door zo te doen tegemoet komt
aan de bezwaren van het ver
breken \an het rhythme van de
zeven-dagen-week.
De Saambinder, het blad van
de Gereformeerde Gemeenten
acht eveneens dé door de Ver-
igde Naties voorgestelde rege-
1 Juli.
Het zou dus zo worden, dat op üng in strijd met de Scheppings-
ordinantie, die God Zelf gege
ven heeft voor alle tijden en
eeuwen. De week, waarin deze
wereldfeestdag valt heeft hier-
de laatste Zaterdag in het j;
de Werelddag volgt en dan de
Zondag, waarop naar de be
staande tijdrekening, dus eigen
lijk Maandag valt.
Prof. dr. Mahrenholz uit Han
nover, voorzitter van de Duitse
Lutherse Liturgische conferen
tie en Oberkirchenrat heeft in op.
dracht van de Duitse Bondsrege
ring deze kalenderhervorming
bestudeerd. Hij is tot de slotsom
gekomen, dat deze hervorming
zal worden toegejuicht door han
del. verkeer en nijverheid.
Van de zijde der Joden er. der
Adventisten zijn tegen deze
voorgestelde veranderingen ech
ter sterke bedenkingen naar vo
ren gebracht. En ook de Ober
kirchenrat is van mening, even
als andere figuren in de Evan
gelische Kerk. dat als mén de
zeven-dagen-week op één punt
opgeeft, men een principe op zij
zet, dat sedert het bestaan v?n
de mensheid als onaantastbaar
gold.
Hij stelt daarom voor het jaar
weken met 364 dagen te ge-
vijf jaar
Kerkbezoek in
Engeland
In Engeland gaan thans
meer mensen naar de kerk dan
in 1948, maar twintig procent
bezoekt helemaal geen gods
dienstoefening. Regelmatige
kerkgangers, die minstens een
maal.in de week ter kerke gaan,
vormen een vierde deel van de
Engelse bevolking. Deze cijfers
zijn het resultaat van een door
de Daily Express gehouden
enquête. Bovendien is gebleken,
dat 27 procent van de vrouwen
minstens eenmaal ter kerke gaat
tegen 21 procent mannen, Drie
kwart van de mannen gaat al
leen bij bijzondere gelegenheden
of helemaal niet naar de kerk.
Ds. Okke Jager over: Polemiek
de
een humoristisch stukje over het
grondschema van alle polemiek.
Het begint met een uitroep van
oprechte verbazing: goeie morgen,
.lat is me er nok eentje! en dan
volgt ccn scherpzinnige opmer
king over een mogelijkheid, die
de bestredene in zjjn kortzichtig
heid over het hoofd heeft gezien.
De stryd is niet uitgevonden door
de pennen, maar de pennen wer
den uitgevonden voor de strijd.
Als A. over het Verbond schrijft,
zegt B.. dat hjj de Vcrkieziifg ver
geel. Als C. de zonden van de
kerkmensen aanwijst, kan D. hem
niet vergeven, dat hy de vergeving
vergeet. Zo bljjven de persen
hun brood.
Snip snapt niet, wat Snap snapt,
en-Snap snapt niet wat Snip snapt;
als Snap Snip snapt en Snip snapt
Snap wel, dan doen Snip en
Als een paar schrijvers roepen:
Gereformeerden waarheen? dan
ander
rden i
Als X. zegt: Ik ga naar Amster-
dam, dan vraagt V: Waarom zeg
je er niet bij waar je vandaan
komt?
Als X dan zegt: Dat weet je
toch, je heht altijd in Den Haag
naast me cewoond, dan zegt Y:
Ja, maar dat weten ze in Rotter-
Wij dachten, dat het een bankbiljet was, dat op ons burevw
terecht kwam, toen wij een brief van het Leger des Heds
openden. Maar de prent op de voorzijde was wel heel realis
tisch: de kassier van de duivel (devil's paymaster) presenteert
een rekening: de dood (death). Dwars over het biljet de Bijbel
woorden uit Romeinen 6:23 The wages of sin is death, het
loon van de zonde is de dood of als de oude vertaling van de
Bijbel u vertrouwder in de oren klinkt: de bezoldiging der
zonde is de dood.
Toch merkwaardig, en vooral pakkend, als men ineens, aan
materiële dingen denkend, wordt geconfronteerd met een
machtig en geladen Bijbelwoord.
Aan de onderkant de vraag uit Mattheus 23:33 How can you
escape the damnation of hell, Hoe zult gij ontkomen aan het
oordeel der hel?
Dat is alles somber en weinig opwekkend.
Maar het biljet omkerend, lezen we in frisse groene letters:
De genadegift van God is het eeuwige leven door Jezus Chris
tus onze Heer.
The Bible Crusaders uit Seattle weten wel hoe men de mo
derne mens moet confronteren met de Schrift!
In de verstrooiing
Van n eenzame post op Sumatra
(maar toch getroost)
Uit Pendopo, een eenzame
post in de buurt van.Palembang
(Sumatra) kregen we een brief
„Uit de verstrooiing".
De briefschrijver, de heer P.
E. de Roos, werkzaam bij de
Standard, heeft veel aan het ra
diocontact. De avondsluitingen
van ds. Sillevis Smitt, prof. Ba-
vinck, ds. Straatsma e.a. ma
ken op stille avonden een mach
tige indruk, zo schrijft hij.
Verder zijn wij afhankelijk
van de geregelde bezoeken van
de predikanten ds. F. Salverda
van de Prot. gemeente, en van
ds. K. F. Ie Grand van de
Geref. Kerk.
ZuidSumatra omvat een ko
lossaal kerkelijk rayon: Palem-
bang, Pladju (9 km), Sungei Ge-
rong (12 km), Prabamulik (90
km), Pendopo (150 km), Tand
jong Enim (200 km), Bangka,
Singkep, Singapore en Kuala
Lumpur.
Dat enorm uitgestrekte ge
bied reist de predikant gere
geld af. Per trein, per vlieg
tuig, per boot, met de bus of te
voet. Vaak wordt er op één dag
op een bepaalde plaats catechi
satie gehouden, huisbezoek ge
bracht. gedoopt, avondmaal be
diend en gepreekt. Zo is het
predikant-zijn in Palembang een
Maar ook. omdat bijna
opponent zijn slacht
doet. Het ligt nl. in om
krasse dingen te zeggci
Wij kennen ten dele en wjj pro
feteren ten dele. Wjj hebben ge
lijk „tot op zekere hoogte".
EX wat doet nu meestal de po
lemicus? Hij trekt de lijnen
van zyn tegenstander zó ver door,
totdat die tegenstander zjjn eigen
lijnen er niet meer in herkent.
Als U gelijk heht, zegt de aan
valler. dan zit de zaak zo en zo in
elkaar, en dan volgen de conse
quenties, die dc aangevallene zelf
nu juist niet heeft willen trekken.
In elk geval zou iets meer nuch
terheid en gevoel voor humor onze
pennestrljders geen kwaad doen.
,Ja, ja", zeggen ze „maar Chris
tus heeft ons bevolen: Weest
waakzaam!" Ik moet het toegeven,
maarHjj zei er toen tegelijk
al bij: „Weest nuchter!"
Er zijn treinreizen bij van
400 km; vliegtochten van ander
half uur. Dat betekent een zeer
druk leven. Neen. de helden zit
ten niet alleen in Lambarene.
Djogja of Solo, maar ook in Pa
lembang, Medan en in nog vele
andere plaatsen. En hoe be
voorrecht zijn de kerkmensen in
Nederland!
Wij, die hier werken op de on
dernemingen zitten hier niet
vast op kleine verschillen. Wij
voelen ons één in Christus. Er
wordt hier niet gekeken of wij
links of rechts van Christus
staan. Wel of wij veraf zijn van
het hart van Christus, van Hem,
die eenmaal roepen zal: Chris
tenen sta op!
New Yorks
religies
De stad New York met
zijn acht millioen inwoners
is naar de religies wel van
bijzondere samenstelling, 47.6
pet is r.k., 22.8 protestant,
26.4 joden en 3.2 procent
behoort tol een andere gods
dienst of is zonder religie.
Les van
Evanston
„Wij moeten opnieuw le
ren verstaan wat het feit,
dat wij allen gedoopt zijn.
inhoudt: n.l dat zoals Chris
tus kwam om te dienen zo
ook alle christenen dienaren
moeten worden van Zijn
heilsbedoeling als boodschap
pers van de hoop, die in
Christus geopenbaard is
overeenkomstig de bijzonde
re, door elk ontvangen, gave
des Geestes. Daarom zijn de
gewone gemeenteleden in het
dagelijks leven en werken
niet maar lusse stukjes van
de kerk, die overal in de we
reld verspreid zijn en die
weer bijeenkomen voor ere
dienst, onderricht en bepaal
de vormen van christelijke
gemeenschapsoefening op dé
Zondag. Zij zijn de vertegen
woordigers van de Kerk,
waar zij zich ook bevinden.
Zij zijn het, die in woord en
daad duideriik maken, dat
Christus de Heer is van die
wereld, die zoveel van hun
tijd, kracht en arbeid op
eist. (Uit: Evanston 1954)