Herderlijk
schrijven
KRACHT
Voorzichtigheid
is geboden
6
WOENSDAG 13 APRIL 1955
Voor 1180 gulden.... Beperking uilkering
Oude man in Den Haag door Geen/cLhteruitg,a,ng voor
de bouwvakken
onverlaat neergeslagen
Slachtoffer bleef bloedend en buiten
bewustzijn liggen
Sfaalssecrelaris Van 1ihijn
Overwerk bouwvakken
niet zo somber inzien
(Van een onzer verslaggevers.) De heer Wubben pakte
T^E 72-JARIGE HEER W. J. WUBBEN, daarmee de rover-tc lijf
brandstoffenhandelaar aan de Engelen-
burgstraat ;n Den Haag. Is gistermorgen
het slachtoffer geworden van een roof
overval door een onbekende man, die zich
met bijna twaalfhonderd gulden ui* de
voeten heeft gemaakt. De politie stelt een
onderzoek in aan de hand van een vr'J
nauwkeurig signalement, dat de heer
Wubben heeft kunnen opgeven.
He* geld was de opbrengst van een col
lecte voor het Jaarlijkse uitstapje van de Ke'tszstraat heeft. Deze broer liep
r.k. vereniging, waarvan de heer Wubben waarschuwde de politit
nu al 28 jaar penningmeester is. Hij was
de 1180 aan het tellen, In afwachting
van de komst van de melkboer, om dan
voor zichzelf en zijn jongere broer koffie
gaan. maai
deze was de grijsaard voor. De heer W
kreeg met de hamer slagen op borst er
handen. Hij struikelde over een rooKs'.e
en geraakte bewusteloos. Bloedend er
buiten kennis bleef hu ruim drie kwartiei
liggen, tot het misdrijf door een kletr
jongetje uit de buurt werd on'dekt.
Dit knaapje liep onmiddellijk naar de
broer van de heer W., die een timmer-
-.rtwlMU aan da nabU(alatan I
(Van onze parlementsredactie.)
Toen het risicofonds zijn uitkering
duur bij vorstverlet heeft teruggebraent bouwvakken,
van onbeperkte duur tot maximaal vier
weken, heeft het Tweede-Kamcrlia Reu
ter (comm.), zich genoodzaakt gezien,
enkele vragen aan de regering te stel
len. De heer Van Rhijn. staatssecretaris
van sociale zaken, ziet de toekomst voor
de bouwvakken door deze maatregel
echte.' helemaal niet zo somber in als de
heer Reuter, zo blijkt uit zijn antwoord
op die vragen.
Wanneer de bouwvakarbeiders niet
meer kunnen teruggrijpen cp het risico
fonds. kunnen zii altijd nog uitkering
ontvangen krachtens de werkloosheid®,
wet. want deze geldt, volgens het oor
deel van de regering, voor het gehele
alle
htoffer
ddels weer bij kennis gekomen
staat, de politie een redelijk signal*-
op te geven. Op de deurpost en op
de hamer werden bovendien
zet'en. Mevrouw Wubben was uitge- duidelijke vingerafdrukken gevdnden.
gaan om te werken.
Het zal ongeveer half tien zijn geweest,
toen een onbekende man binnenkwam, d.e
de heer Wubben leta te koop aanbood.n»
Dat ..iets" had hij nie* bij zich; hij zou hui
het echter later gaan halen
Toen de onbekende man gehoord had. j hove f 481,65,
Uniecollecte 1954
-ansport lijst no 29: f 318.073.90; Helliger-
f 242.20. Nwe Pekela i Doorsnee i f 106.
i Pekela f 115,50. Uithui -
erkloosheid Hier kan dus zeker niet
gesproken worden van een verslechte
ring van de sociale zekerheid.
De bezetting van de bouwvakken zal
ook niet achteruitgaan. Integendeel, in
deze situatie ontvangen de bouwvakar
beiders langere tüd uitkering aan dc
werknemers in andere bedrijfstakken nl.
weken uit het risicofonds
Het communistische Tweede-Kamerlid
Reuter voorzag het ontstaan van een
groot aantal arbeidsconflicten in de
'ing van ae produc-
tiviteit en een vermindering in de per- i Neaerm
soneelsbezetting, wanneer vergunning I to make;
verleend zou worden tot overwerk ge-! der insta
durende de zomermaanden. Sb
Nederlandse sluisbouw
in Australië
Onze industrie krijgt kans
in 340 millioenen project
Austr'.'ië heeft
in een groep
se industrieën verzocht offerte
voor het bouw
aties van de g'ote waterkracht-
bij Cooma in de Aus:
Rhijn heeft hem nu geant- j staat V.ctori= De installaties
hij geen aanleiding ziet. heto-derded van het giear/is.
>rgunning
woord, dat hij
college van rijk9bcmiddelaars
ken de vergunning in te trekken.
Waar de aanvraag voor de ovenverk-
komt van de bedrijfsraad
nijverheid, is de heer Van
Rhijn niet van oordeel, dat deze aan
vraag zonder overY2 met de organisaties
is ingediend.
Andere maatregelen om de achter
stand. door de langdurige vorst ontstaan
o.a. vrijstelling van militai-e dienst
voor bouwvakarbeiders zijn bij de
staatssecretaris niet in overweging.
Noodtoestand in Pakistan
onwettig verklaard
4.50, Hoe
f 350. Zeven- maatregel
l 126.70. Kol-1
l 227.80. Zwa-
weken k-ichiens de werkloosheidswet. Mohammed het recht ontzegd, volgens
Het wo.oingbouwprozram zal door deze noodbevoegheden wetten geldig
gevaar komen.
klaren. Vorige maand kondigde hij de
>ef i 477.U
1 LcK f 559.45. Leid»
dat mevrouw Wubben nie: thuis wu|Ktmerik f 216.87. Mljdre
vroeg hij. of de heer Wubben vijf cr
twintig gulden kon wisselen. Deze pakte Moerkapelte f 87.85,
he» geld en daarvan maakte de aanvaller 'and 193.22
gebruik door een groot gedeelte van hei van**?»
op de taiel liggende geld weg te grissen f 292 653.57..
14.27. Elberger
De heer Van Rhijn ziet geen aanlei- noodtoestand af om wetten van de grond-
ding, de rijksbijdrage in het risicofonds wetgevende vergadering rechtsgeldig tc
te verhogen, gezien de aanzienlijke fi-1 kunnen verklaren.
naneiële lasten, die het rijk al draagt op
grond van de werkloosheidswet.
Op 20 deze zullen
derlands-Finse handels
sprekingen beginnen.
Golf van arrestaties. In Oost-Duits-
land en Hongarije zijn de laatste weken
ruim 500 mensen gearresteerd wegens
..werkzaamheden voor Amerikaanse en
Britse geheime diensten".
gieantische Si
i project, dat in 25 jaar gereed
•et zijn
De raming voor het bouwen van sluis-
taüa" es bedraagt in het totaal ru
I 340 mi!' oen gulden.
I De Snowy Mountains Hydro-Elect
Authority te Cooma heeft een gedeelte
Ivan ce -eeds gereedgekomen en in aan-
j bouw zijr.de werken uitbesteed aan Atne-
j rikaar.s? en Engelse firma's
Hei is aan de beimddeling van de Big-
I Six-expo-tmaatschappij te danken dat
I thans ook de Nederlandse industrie in
de gelegenheid wordt gesteld om in te
schrijven. Deze maatschappij maakt in
opdracht van zes Nederlandse bedrijven
j in Australië pronaganda voor orze ex-
i portproducten Met films werd de aan
dacht van de Australische autoriteiten
gevestigd op de prestaties van de Neder
landse industrie.
De betrekkelijk korte levertijd die door
onze inoustrie kan worden verzorgd,
wordt "ooral van belang geacht.
De Nederlandse geneesheer dr T
van Strien. die in Washington aan de ge
neeskundige dienst was verbonden, is
benoemd tot hoofd van die dienst in
Charles County. Maryland
Vervolg van vorige pagina
eigen, christelijke instelling, verband
of organisatie, rekenschap dienen te
geven van de bijzondere verantwoor
delijkheid en opdracht, die men in
elk van deze verbanden heeft. Als
men zich bij een algemeen verband
voegt, zal men niet alleen waakzaam
hebben te zijn. omdat daarin plaats en
openheid blijve voor de boodschap
der Kerk, maar men zal er ook naar
dienen te streven, te voorkomen, dat
de waarden, normen en zeden, die on
der de prediking van het evangelie
gestalte hebben gekregen in de ge-
meènte van Jezus Christus, worden
genegeerd en een bloedloze neutrali
teit de maat wordt van alle dingen.
Daarentegen zullen zij, die zich voe
gen bij een christelijke instelling, or
ganisatle of verband zich dienen te
hoeden voor het euvel der vereenzel
viging, dat wij in ander verband reeds
hebben aangewezen (zie III. 5)
voor de neiging, zich toe te sluiten
voor het woord der Kerk. dat zich im
mers niet alleen tot hen, maar tot al
len richt, die op onderscheiden wijze
in de verantwoordelijkheid va
getuige-zijn van Jezus Christus
ze wereld zijn gesteld.
Zij zullen zich er voor moeten hoe
den in hun betrekkelijke afgesloten
heid te gaan staan tussen de Kerk en
hun medemensen, opdat ze geen be
lemmering worden voor de doorwer
king van het evangelie. Zij zullen
steeds dienen te beseffen, dat deze
afgeslotenheid geen afbreuk mag
doen aan hun bereidheid haar te door
breken waar en wanneer dit maar
enigszins mogelijk is.
Tenslotte zullen zij er voor hebben
te waken, dat de eigen levens- en
werkverbanden, waarin zij zich heb
ben samengevoegd, niet in de samen
leving worden gehanteerd als raidde
len tot uitoefening van macht, met of
tegenover andere groeperingen. Zij
mogen niet toelaten dat op deze
ze schade wordt gedaan aan het e
gelie van Hem. die niet in deze
wereld is gekomen om te heersen,
maar om te dienen.
3. De roeping der
Kerk in een verdeelde
samenleving
ONGEACHT DE KEUZE VAN HAAR
LEDEN voor algemene of eigen or
ganisatievormen op de verschillende ter
reinen des levens, weet de Nederlandse
Hervormde Kerk. als Christus-belijden
de volkskerk, zich verantwoordelijk voor
het volk in zzifn geheel en in al zijn
samenlevingsverbanden en zal zij daar
om moeten trachten deze*verantwoor-
delijkheid in haar dienst aan het volk
te realiseren.
De Kerk weet immers dat het die
nen van God niet alleen een zaak
van het innerlijke leven, omdat de aar
de van de Heer is met al haar volheid.
Om dit waar te maken is Hij ingegaan
in onze stoffelijkheid, sterfelijkheid,
schuldigheid en verlorenheid. Hij heeft
in de gestalte van een dienstknecht on
der ons gewoond, opdat wij Hem zouden
kunnen dienen in zijn navolging
Vanuit de gemeenschap met de Heer
dienen de leden der gemeente, indivi
dueel en in kerkelijk verband, gehoor
te geven aan hun roeping tot onderling
dienstbetoon en tot bijstand aan hen.
die lichamelijk, zedelijk en maatschap
pelijk in nood verkeren, om zo hun dia
conale opdracht ten opzichte van elkan
der en de wereld te vervullen 'K.O.
art. II en XIX). Zij dienen te verstaan,
dat de ontwortelde mens in de moderne
samenleving alleen geholpen kan
den als ook de Kerk haar roeping
staat
De dienst der Kerk zal zich echter
niet tot die der barmhartigheid hebben
te beperken. Daar het Gods wil is. dat
het leven gered wordt uit de chaos
en bewaard voor de ondergang, dient
de Kerk juist in dc samenleving, die
in de crisis der verdeeldheid is bc
gen. vast te houden aan haar pi
tische en priesterlijke roeping door
voortdurende bemoeienis met alle
reinen van het maatschappelijke en
Evenmin als zij het aan de politieke
partijen mag overlaten te spreken tot
de overheid en het volk over de genade
en het recht Gods, zomin mag zij er
van uitgaan, dat de hailigine van het
leven een taak is. die zij gedelegeerd
mag achten aan de verschillende le
vensverbanden. die christenen onderling
hebben gevormd.
Nog minder mag zij zich in haar
woord en dienst alleen tot haar eigen
leden richten als zou Jezus Christus al
leen de Heer zijn van hen. die zijn
Naam hebben leren aanroepen Het is
haar opdracht, te trachten zoveel mo
gelijk zowel de ban der neutraliteit en
der onverschilligheid, als de afgrenzing
der christelijkheid te doorbreken
Evenmin als «ij de mede-verantwoor-
delljkheid kan en mag afwijzen
hele leven is doortrokken v
het recht Gods.
V. VOLKEREm ERELD
EN OECUMENE
1. Volk en volkeren KS" behoreB 'e
Daarnaast zal de Kerk een open oog
.oeten hebben voor de eisen, die ons
worden gesteld door het feit, dat wij het
atomaire tijdperk zijn binnengetreden.
Hierdoor immers is thans zonneklaar.
verdediging in de vroegere zin
woord niet meer mogelijk is en
dat wij staan voor de keuze tussen de
weg naar een internationale orde. waar
in vrede, gerechtigheid en vrijheid ver
zekerd zijn en de weg naar totale ver
nietiging van wat wij juist willen ver
dedigen. n.L de leefbaarheid van ons be
staan. Daarom zal juist de Kerk. die
uit alle volkeren vergaderd wordt, zich
niet mogen neerleggen bij de bestaande
kloven tussen Oost en West. maar moe
ten trachten om nieuwe bruggen te
bouwen en de oorzaken, die tot een
oorlog kunnen leiden, te bestrij-
WAN NEER in de vorige
hoofdstukken sprake was
van de verhouding van de
Kerk tot cultuur, staat en maat
schappij, stond ons daarbij
zelfsprekend de Nederlandse
staats- en volksgemeenschap voor
ogen en het culturele en maat
schappelijke leven, dat daarin op
gebloeid is.
Tot de factoren, die mede het
christen-zijn in onze tijd in cul
tuur, staat en maatschappij bepa
len, behoort echter ook het feit,
dat de volks- en staatsgemeen-
schap, nog minder dan dit voor-j de kloof met
heen reeds het geval was. kan en den'
mag worden beschouwd als een
gesloten gemeenschap. 2. Kerk en kerken
Enerzijds mogen wij, in aanmer
king nemende, dat het Nederlan- 71 an het slot
derschap ons verbindt aan een bc- vestigden
paalde geschiedenis en taditie, het
als een gave en een opdracht zien.
dat wij tot dit volk behoren.
Waar het Woord Gods de gehele
breedte en diepte van het mensen
leven raakt, wil het ook gehoord
worden als het gaat om het natio
nale leven. Hoogmoed en angst
kunnen er toe drijven het volks
bestaan tot een grootheid te ver
heffen. die waarde in zichzelf heeft
en het volk toesluiten voor het
recht en het heil Gods.
Als het behoren-tot-een-volk
echter als gave en opdracht wordt
I ontvangen en toegeëigend, zal
steeds weer de bereidheid geboren
j worden om het nationale leven op
I zulk een wijze gestalte te geven,
dat daarin God en de naaste wor
den gediend.
dezelfde Heer belij-
n de vorige paragraaf
reeds de aandacht op
de betekenis van de samenwerking der
kerkeu in internationaal verband
Hetzelfde geldt echter ook
Anderzijds dienen wij echter te
denken, dat onder de rlrane var
politieke en economische ontwikkeling
van West-Europa en dc Atlantische vol
keren-gemeenschap zich gaandeweg een
ntgrenzing van het nationale bestaan
oltrekt. waardoor we op een nog weer
heel andere manier voor de vragen van
het volk-zijn en van het Kerk-zijn in
het midden van dit volk worden gesteld,
•enzettinsen in de vorige
hoofdstukken in rekening kon worden
laar voren werd gebracht
an de leefbaarheid van
laar Gods bedoelen, de
i de christen in de
in velen met het oog
i maatschappelijke voi
de politieke
geving van
toepassing
lev.
ip de
politieke en eco
iteeds dringender
rkingsverbanden
^^■urd, dl»
ragen.
ze aandacht
ils het nationale leven kan
de internationale samenleving werkelijk
worden vernieuwd zonder een klaar in
zicht. waarin uiteindelijk het hoogste ge
zag voor geweten, denken en handelen
tc vinden is en zonder een helder be
sef hoe wij de mens. zijn roeping en
bestemming in deze wereld moeten zien.
Daarom heeft dc christen, heeft de
Kerk. juist ook in de vorming en de ar
beid van dc internationale samenwer
kingsverbanden de grote verantwoorde
lijkheid te getuigen van het recht Gods.
Noch de vrees voor het communis
me. noch de drang van de economische
ontwikkeling mae voor hem het enig»
of laatste motief zijn. dat hrm doet
medewerken aan de bevordering van
een heilzame ontgrenzing van het na
tionale bestaan van ons volk.
Zoals in het uiteengaan en in het te
genover elkander staan van de volke
ren op de aarde het oordeel van God
werkt over de menselijke eigenzinnig
heid. zo is het rijn genade, die Hem
zijn gemecote als een eigen volk
zijn dienst doet roepen uit de rassen en
c volkeren der aarde, om een teken te
,jn van zijn Heerschappij.
Dit volk wete zich dan ook geroepen
i het zoeken en bevorderen van die
ormen van internationale samenwer
king. die het leven kunnen dienen zoals
God het heeft bedoeld, op zijn beurt
een teken op te richten van het komen-
Je Ryk.
schap, zich ook in het West-Europesc
volkerenconglomeraat niet aan deie ver
antwoordelijkheid sal mogen onttrek-
In de vorige hoofdstukken hebben wij
roeping en plicht van de Nederlandse
Hervormde Kerk ingevolge haar belij
denis en geschiedenis te midden van ons
volk sterke nadruk gegeven. Daarbij
hebben wij echter steeds de Nederland-
Hervormde Kerk, in overeenstem
ming met art. 1- van haar kerkorde, ge-
tien als „openbaring van de algemene
katholieke) Kerk". Daarom hebben wij
dan ook vaak eenvoudig gesproken
Kerk zoDder meer. zonder een scher
pe begripsmatige onderscheiding ti
beide kerkbegrippen te maken.
Wij meenden dit te mogen en te
m doen. omdat de zin van het kerk-zijn
an de Nederlandse Hervormde Kerk
hierin is gelegen, dat zij zichzelve mag
houden voor een deel van het Lichaam
Christus en daarom zichzelf mag
zien als Kerk in de meest diepe
brede zin van het woord.
Dit betekent natuurlijk niet, dat
Nederlandse Hervormde Kerk
zichzelve zou willen beschouwen
als de enige representante vat
Kerk temidden van het Nederlandse
volk, al heeft zij daarin wil, al
was het alleen maar krachtens haar
geschiedenis en haar huidige plaats,
bijzondere roeping. Ook terwilie
deze roeping dient z\j echter
de gemeenschap met andere kerken
zoeken om, waar dit maar enigs
zins mogelijk blijkt te zijn, to
samenwerking te komen in de ver
werkelijking van de opdracht der
Kerk ten aanzien van de verschil
lende samenlerinpiflebieden.
Advertentie
VI. DE KRACHT DER
VERWACHTING
ken.
In verbahd met het karakter, dat cul-
i maatschappij in West-
Europa dragen, aal rij er in het hij-
de bijzondere scholen, de christelijke zonder acht op moeten geven, dat h*t
ziekenhuizen, de christelijke vakbewe- reformatorisch belijden inzake de plaaU
ging. radio-verenigingen enz kan en en taak der Kerk in het openbare leven
mag zij zich onttrekken aan haar mede- tot geldigheid kan komen en ral rij
verantwoordelijkheid voor de openbin daartoe Inlcns ennta» l en samenwerking i
scholen, de algemene ziekenhuizen, demet de reformatorische kerkgemcen-1
extra
altijd bij d» hand. als U Sana togen
in huis heeft Een paar lepel
tjes na elke maaltijd veriekert
U een blijvende reserve aan
zenuwkracht en frisse aezond-
heid. Sanatogen maakt U fit en
houdt U fit.
cANATOGeh
w kat MMuwtlarkéftd tomcw»
VEEL van wat in het vooraf
gaande is gezegd, kan
misschien van buiten af
schijnen niet méér te zijn dan een
staatkundige en maatschappelijke
opvatting, temidden van andere,
en dan misschien nog een, die
weinig omlijnd en moeilijk grijp
baar is. Wat wij zeiden, kan slechts
worden begrepen door hen, die
beseffen vanuit welke werkelijk
heid wij spreken en welke kracht
ons drijft Aan het begin (in II, 1)
hebben wij daarvan getuigenis
afgelegd. Het wezenlijke van onze
roeping is niet, dat wij dragers
zijn van een wereldbeschouwing
temidden van andere, maar dat
wij een Heer hebben en daarom
hebben wij een bepaalde wijze-
van-zijn, die ons midden in de
wereld stelt en ons daar leert op
andere wijze te leven dan wij
van nature zouden doen. Nu aan
het slot de consequenties daarvan
zichtbaar zijn geworden, willen
wij nog eenmaal onder woorden
brengen, welke kracht ons op deze
weg drijft. Aan het begin zeiden
wij: wij hebben een Heer. Daar
mede legden wij de nadruk op
het eigensoortige heden waar
in wij w^ten te staan. Nu leggen
wij de nadruk op de eigensoortige
toekomst, waarheen wij leven.
Van daaruit wordt opnieuw
duidelijk waarom wij in het
hedendaagse Nederland zo staan,
als wij menen te moeten staan.
woont (2 Petr. 3: 13). Dit zal nief
andere wereld zijn, maar het zal deze
vereld zijn. doch geheel anders,
stelbaar verheerlijkt. Daarom
belijden wij met blijdschap, dat de ge-
inte dezer wereld voorbijgaat (1 Cor.
31). Er komt een einde aan hoog
moed en zelfzucht, aan bedrog, on
recht en verdrukking. Er komt een einde
alle ijdel pogen om dit leven leef
baar te maken, buiten de wil v
In deze wereld, waarin het
eigenmachtig toegaat, weten wij c..~
door het geloof vreemdelingen. Wij zijn
geroepen om aan deze wereld niet ge
lijkvormig te worden (Rom. 12; 2). Van
ure is haar bestaan ons niet vreemd,
ar de Geest doe\ ons er. tegen
dank. vreemd tegenover staan. Wij
weten van de strijd tussen onze Heer
en de machten der duisternis, die nog
gaande is. Wij weten van de vaak ver
borgen, maar zeer werkelijke antithe
se, die nog ons hart en dit gehele be
staan beheerst.
Maar wij mogen ook weten, dat wij
daarom vreemdelingen in deze wereld
zijn, omdat wij erfgenamen zijn van
deze aarde 'Matth. 5: 5>. Daarom kvm-
cn wij met de zienswijze en de lev
•eg. die onze Heer ons geeft, wel in
en hoek gedrukt worden, maar
kunnen dit nooit aanvaarden, omdat
weten, dat onze Heer de Heer van deze
gehele wereld is. Krachtens de heilige
ontevredenheid, waarmee wij verlangen
naar het ogenblik, waarop deze ganse
aarde aan haar wettige Koning zal toe
vallen. weigeren wij te berusten bij de
grenzen, waarbinnen het bondgenoot
schap' van neutralisme en sectarisme
ons telkens weer tracht op te sluiten
Dat brengt strijd mede. Maar wij we
ten, dat God zelf voor zijn overwinning
grenzen heen mensenharten ertoe neigt,
om zijn Koningschap te erkennen. Daar
om is onze strijd niet krampachtig.
Daarom verwachten wij het niet van
onze macht. De Geest overtuigt, wij
zijn slechts getuigen. God strijdt er
overwint, wij zijn slechts ondergeschik
te werktuigen. God brengt het Rijk; in
ons werk worden daarvan slechts klei
ne voortekenen gezien. Maar wij 9
vullen pas de zin van het leven.
neer wij zo. zonder overmoed en
der vrees, zonder krampachtigheid
zonder lijdelijkheid, in de kracht der
verwachting als vreemdelingen en noch
tans erfgenamen, temidden der mach
ten en meningen onze weg gaan.
Deze weg behoeft echter allerminst
zoals het zou kunnen schijnen,
eenzame weg te zijn. Zeker, wij zuch
ten bij onszelf in de verwachting vai
het zoonschap (Rom. 8: 23). Maa
juist daarin weten wij ons verbonden
met de ganse schepping, die zucht
der de vruchteloosheid, waaraan zu
onderworpen is (Rom 8: 18—22). W j
horen dit zuchten m ziekte en leed.
in honger, ballingschap en onrecht
in armoede en verdrukking. Wü ho
ren dit zuchten in de verbeten wijze
waarop de mensheid eecht tegen
haar lot en strijdt voor een gelukk-
ger bestaan. Wij voelen ons met dit
zuchtende schepsel ttn diepst* verbon
den. Wij menen het. in het geloof
beter te verstaan aan het zichzelf
verstaat. Wij horer. hierin het o
roeibare verlangen naar de ni<
aarde, die wij verwachten En i^l
kracht van die verwachting willen wij
strijdende
n met hem
weten.
naast onze zuchten?*
medemens staan om
te worstelen als
arbeid niet vergeefs is io
de Heer (1 Cor. 15. 58).
Onze verwachting verhindert ons
om vrede te hebben met het bestaan
de. God zelf geeft ons door zijn toe
komstbelofte de vrijmoedigheid om
in opstand te komen tegen alle mach
ten, die zijn wereld aan haar bestem
ming onttrekken. Wii weten ons ge
roepen om het op t.e nemen voor het
verdrukte en onderliggende tegen het
hoogmoedige en zelfzuchtige, daur
wij weten, dat G.»d eenmaal deze
scheve wereld recht zal zetten.
Onze verwachting geeft ons de
kracht om deze strijd vol te houden,
ook waar ze geheel uitzichtloos
ichijnt. mogen immers wetpn
dat het laatste uitzicht dat op de
overwinning is. Daarom houdt de ver
achting ook de kracht is om in
plosbaie vragen stand te houden en
1 het donker voort te gaan in groot
geduld en zonder moedeloosheid.
Maar tevens verhindert de verwach-,
ting ons om allerlei zogenaamde op
lossingen en valse perspectieven als
de ware en uiteindelijke te beschou
wen. Zo is de verwachting de grond
zowel van onze standvastigheid als
van onze nuchterheid.
Dit is het wat de verwachting ons
leert: om. ook in <dit uur van de ge
schiedenis, de weg open te houden
naar het Rijk van God, zonder neutra
lisme en sectarisme, zonder moede
loze compromissen met het bestaan
de en zender ongegronde illusies voor
leze wereld, welker gedaante voorbij
gaat.
Wij kunnen dif alles niet zeggen,
zonder ons diep te schamen over
de wijze, waarop wij tekort zijn
geschoten in het demonstreren van
deze houding temidden onzer
medemensen. Het is onze schuld,
wanneer zij in onze houding in
staat en maatschappij de kracht
der verwachting niet als het laat
ste geheim hebben weten te ont
dekken. Hoe zelden immers heb
ben wij onze harten werkelijk voor
deze verwachting geopend en haar
kracht, ervaren. Maar daar is deze
verwachting zelf niet minder om.
En nu wij tien jaren na de bevrij
ding in dit steeds meer verzuilen
de land en onder de dreiging der
atoom-techniek geroepen zijn om
voort te leven zonder moedeloos
heid en gezapigheid, zonder bitter
heid en angst, nu beseffen wij het
duidelijk en willen wij het hier
ook uitspreken, dat het geloof in
onze Heer, wie alle macht gegeven
is en de verwachting van de ver
nieuwde aarde, die wij beërven
zullen, onze enige, maar ook onze
volstrekt genoegzame grond zijn
om volhardend onze aardse weg
verder te gaan.
Op Islamietisch verzoek
Beeld van Mohammed in
New York weggehaald
Een halve eeuw had het een
gerechtsgebouw gesierd
Van de balustrade rond het dak van een
gerechtsgebouw te New York, waar het
meer dan 50 jaar bijna onopgemerkt heeft
gestaan, is een ruim twee meter hoog
beeld van Mohammed naar beneden ge
haald op grond van prote-sten van de am
bassadeurs van Indonesië. Egypte en
Pakistan en de bezwaren van tal van
Mohammedanen.
In de Islamietische landen wil men sinds
Mohammed in de zevende eeuw zijn
godsdienst stichtte niets weten van ..ge
sneden beelden".
Het beeld was in 1902 tegelijk met de
beelden van andere grote wetgevers der
wereld op het gebouw geplaatst. Tot 1953
schijnen weinig mensen er aandacht aan
geschonken te hebben, maar toen d*
dienst van publieke werken een restaura
tieplan bekend maakte, kwamen de pro
testen los. Het beeld is in een krat opge
slagen in een pakhuis in New Jersey en
niemand schijnt te weten, wat er mee
moet gebeuren.
Het is vervaardigd door de Mexicaanse
beeldbouwer Charles Albert Lopez, die-
van 1884 tot zijn dood in 1906 in de V.S
heeft gewerkt.
Het toont de profeet zoals hij door tijd
genoten is beschreven, n.l als een man
van middelbare lengte, breedgeschouderd
met krachtige handen; een lange, zware
baard golft over zijn gewaad In zijn
rechterhand houdt hij een kromzwaard en
in de linker een boek als symbool van he;
nieuwe geloof, dat hij heeft ge-sticht.
De AA-conlerenlie
Soekarno als zuiveraar
van de kunst
President Soekarno is enkele dagen
geleden per vliegtuig te Bandoeng aan
gekomen om de voorbereidingen te in
specteren van de AA-conferentie, aidus
meldt het A.I.D. Bij de grootse ont
vangst waren 2000 man troepen op de
been. Op voorstel van de president werd
de sociëteit Concordia herdoopt tot Ge-
doeng Merdeka. het gebouw der pen
sioenfondsen tot Gedoeng Dwiwarna en
de Grote Postweg tot Djalan Asia-Afrika.
De grote zaal van Concordia werd ge
ïnspecteerd, waarbij Soekarno geen ae-
tail verwaarloosde. De minister van bui
tenlandse zaken moest achter het spreek-1
gestoelte plaats nemen om te laten ho
ren. dat het geluid van zijn stem ook
achterin de zaal te verstaan zou zijn. De
president houdt namelijk daar in he;
Engels een openingsrede. In Savoy Ho-
mann probeerde Soekarno de lift en ver
klaarde de versiering van de in een len-
omgetoverde wintertuin niet te
kunnen waarderen. Hij adviseerde me
dewerking tc vragen van Inddnesische
kunstenaars, die het ..beter doen
goedkoper." De souvenirswinkel werd
geïnspecteerd en de president gaf
raad Indonesische deskundigen te raad
plegen om te voorkomen, dat er allerlei
prullerig massawerk wordt verkocht In
Hotel Preanger liet de president
schillende naar zijn oordeel smakeloze
schilderijen verwijderen en gelastte die
te doen vervangen door stukken van
Affandi en Soedjono. Toen de president
de kamer van de confereiïtiesecretai
Roeslan Abdoelgani wilde inspecteren,
riep deze; „Een ogenblikje. Ik weet niet
of ik mijn kamer al opgeruimd heb",
maar anderen hadden het reeds voor
hem gedaan.
Intussen wordt in Homann met man
en macht gewerkt. De arbeiders hebben
een drievoudig loon afgedwongen bene
vens twee maal eetgeld Men vreest, dat
zij na afloop van het werk zullen trach
ten deze buitensporige lonen te handha
ven De hotels krijgen militaire en po
litiebewaking. Homann zelfs acht posten
en zelfs de melkboer wordt er niet
gelaten.
Sensatieverhalen in
Ind. parlement
In he'. Indonesisch parlement heeft het
communistische lid Batharoeddin be
weerd, cat op 18 October 1954 tussen
16 en 19 uur op het Nederlandse Hoge
Commissariaat o.a. drs Mayor Polak, m;
Tan Po Goan Manoppo. mr Boerhanoed-
din, Harahap, mr Bouman. mr Cohen er
mr Dijkstra een bespreking hebben ge
houden over het ten val brengen
Indonesische kabinet voor de algemene
erkiezir-gen Mr Dijkstra had volgens
dit verhaal 290 millioen roepiah beschik
baar gviteld bij de Nationale Handels
bank. Aan mr Tadjoeddin Noor was reeds
September rp. 20 millioen overgedra
gen. Aan Isa Ansjari stelde mr Dijkstra
I millioen roepiah ter hand voor de ver
dediging van de Noordsumatraanse olie
bronnen. De Masjoemi. de socialistische
partij en de partij van Tadjoeddin Noor
zouden c!e zaken-Schmidt en Jungschla-
ger gebruiken om de regering in het
parlement te bestoken.
Het Nederlandse Hoge Commissariaat
heeft deze verhalen tegengesproken.
Vier Nederlanders op
Celebes ontvoerd
Volgens een bericht uit Makassar aan
Pia zijn vier Nederlandse personeelsleden
van de Garuda Indonesian Airways, een
Chinees personeelslid en 'n Indonesische
chauffeur ontvoerd bij Makassar, toen zij
op weg waren naar het vliegveld Man-
dai. Het zijn de heren J. Sibenius Trip,
assistent-stationschef, B. L. Kobesen, mo
tormonteur, beide door de K.L.M. bij de
Garuda gedetacheerd. Emond en Gas-
persz. die plaatselijke krachten zijn.
Nederlander verdronken
op Aruba
Bij het zwemmen op Aruba is de heer
Thomas F. Lawerman verdronken. De
overledene Was 32 jaar. Hij was acooun-
tar.t bij de rijksaccountantsdienst te
Zwolle en gedetacheerd op Aruba. HU
laat vrouw en drie kinderen achter.
De onderneming Taloen ln het Pen-
ga'enganse op Java is weder door een
%ende overvallen en geplunderd. In het
Garoetse hebben bandieten in de distric
ten Nagrek. Leles en Bajongbon? 110
woningen verbrand. 11 leeggeroofd en
drie morsen vermoord.
De toestand in het Verre Oosten wordt
meer en meer gespannen, naarmate het
begin van de Afrikaans-Aziatische con
ferentie te Bandoen 1 in zient komt. De
vrees bestaat nl.. dat het bes'n vin deze
conferentie zal samenvallen met een com
munistisch Chinese aanval op de natio
nalistische eilanden Quemoy en Matsoe,
die voor de kust van rood China gelegen
zijn. Een aanval d;e bedoeld kan zijn als
voorspel voor een invasie van Farmcsa.
President Eisenhower, die zich met t je-
ivillen v
geeft
op
rustige wijze le
ding. Hij gaf zijn
strijdkrachten
rondom Formosa
bevel, zich gereed
te houden voor de
strijd, maar geen schot te lossen, zolang
zij zelf niet worden aangevallen. Overi
gens zal hij zelf uitmaken, of de commu
nisten werkelijk van plan zijn een aan
val te ondernemen en zo ja. welke om
vang deze heeft. Amerika is dus paraat.
Maar Eisenhower heeft (als we de be
richten uit Washington mogen geloven)
meer gedaan. Hij heeft de Chinese natio
nalisten laten weten, dat zij (en niet de
Amerikanen) in de eerste plaats verant
woordelijk zijn voor de verdediging van
Formosa, Quemoy en Matsoe. Amerika zal
niet bij een aanval automatisch aan de
strijd deelnemen. Pas als blijkt dat de
nationalisten verslagen dreigen te wor
den, zal Eisenhower besluiten of Amerika
tussenbeide komt. Hij zal dan zijn beslis
sing baseren op de beste Amerikaanse
schattingen van de communistische kan-
Uit deze berichten blijkt, dat Eisenho
wer zich meer en meer losmaakt van de
heethoofden in de leiding van de Repu
blikeinse partij. Hij neemt enerzijds maat
regelen om aan elke toestand in het Verre
Oosten het hoofd te kunnen bieden. Maar
anderzijds laat hij de mogelijkheid open,
dat de kwestie nog op vreedzame wijze
zal worden opgelost, door de zaken niet
onnodig op de spits te drijven. En dat
is heel wat waard.
Voor goed»
maatkleding
Pnma stoffen root prettige
prijzen. Vraagt Uw kleermaker
Kunstenaars laten werk
door publiek keuren
Tien kunstenaars hebben de uitnodiging
aanvaard voor het maken van een spe
ciaal voor de tentoonstelling E 55 be
stemde tekening of schilderij, waarin de
verzekeringsgedachte in beeld wordt ge
bracht. Een van hen Is onze tekenaar
Otto Dlcke.
Hun werken zullen op de E55 worden
geëxposeerd in een stand van de ge
zamenlijke levensverzekeringsmaatschap
pijen. Hun handtekeningen zullen echter
door een volgnummer bedekt zijn. Het
publiek kan door middel van een for
mulier opgeven, welk werk men het
mooist vindt.
De schilders worden normaal gehono
reerd, maar de kunstenaar wiens werk
door het publiek wordt aangewezen als
het beste, ontvangt een extra premier
van f 2000. Voor het publiek is er o.a.
een prijs van f 1000.—.
Prof. C. P. Fitzgerald van de univer
siteit te Canberra, kenner van Oosterse
vraagstukken, is naar Indonesië vertrok
ken om lezingen te houden en waar
schijnlijk niet-officieel de AA-conferentie
bij te wonen.
Toch is het zo 1
WALVIS HEELT TANDEN
kkelyk. W.t immers is het ge-
Wsnneer sprrkrn over wslvis-
isrden of baleinen, bedoelen
die 10 soorten telt. wa<
vinvis, noordkaper. Gr
is. enz. behoren,
behalve de baardwalvissen. k
ook nog de tandwslvist
ke onderorde
breider dan die der
baardwalvissen, zo
dat we, sprekend
ié walvis, een
veel goedkop»
np den duur verdrongen, zodat „ba
lein" nog slechts historische betekenis
heeft. In de oudste periode van de
walvisvaart 'de i.gju Groenlandvaart)
was het balein echter tó belangrijk, dat
van een gedode walvis soms alleen de
baarden werden verzameld en de res
ten van het dier aan de zee werden
prijsgegeven. Een enkele, walvis kon
in die dagen alleen al door de baleinen
de expeditie soms lonend maken.
Zie zo. nu we zo nadrukkelijk de
klemtoon op de baleinen hebben ge
legd. kunnen we met een gerust hart
de stelling gaan bestrijden, dal de ual-
sis geen tanden in de hek heeft, maar
baleinen Dit klinkt
die wel de grootste tand
walvis is, eet per dag bijv. ongeveer
een ton inktvissen, maar versmaadt ook
andere hapjes niet, die hij met ijjn
40—60 grote tanden uitstekend weet te
vermalen.-Maar behalve de potvis rijn
er nog tientallen andere tandwalvissen
en uitstekend gebit
be.ehikket
ripieel