Ah
U/orden als een kind
H
Cultureel
venster
(KERSTFEEST IN AUSTRALIË
,Kleine luyden" in Zuid-Afrika
Meer jonge predikanten
LEZERS
PELGRIMAGE
Een rustdag voor de dominee
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
een BunöeL qeöichten vaij okke j^qes
NDER deze titel heeft de jonge predikant Okke Jager, die
I ji reeT? VV een zekerc vermaardheid mag verheugen
f tindien dit althans voor hem een reden tot verheugenis is),
aantal gedichten gebundeld en bij Kok te Kampen
uitgegeven.
Het is voor de letterkundige criticus niet gemakkelijk over deze
bundel een stellig oordeel uit te spreken Mogelijk had Jager, die
toch geen enkele verplichting heeft om zijn naam waar te maken.
"SI "WÉ ult een veel Sr°ter aantal verzen
Er staat in mij een leger
van gedichten klaar.
Maar nooit nog kon die
drom naar buiten dringen.
Ik voel mij zwanger zijn van
veel meer dan ik baar
Mijn hart kent psalmen die
ik nooit zal zingen.
Ik ben muziek
zelf de maat niet ken.
Ik ben een rust die steeds
zichzelf komt storen.
Ik haal mijzelf niet in. Ik
ben méér dan ik ben.
Er ging een paradijs in
mij verloren.
OKKE JAGER
Wil Jager werkelijk, in dicht
vorm althans, de psalmen zingen
die zijn hart kent, en het leger
van zijn gedichten over de neer-
f:elaten slotbrug naar bulten
aten rijden, dan zal hij, naar
het mij voorkomt, zich veel
meer van de waarheid moeten
doordringen, dat dichten onder
andere de kunst is van het eni.
Juiste woord op de enig juiste
S laats, en zulks niet als resul-
lat van gepriegel, maar als
vrucht van een grotendeels on
bewuste en nooit aflatende be
zinning op alle geheimen van
woord en woordgebruik.
Ten slotte, en dat wast al het
water van de zee niet af, ook
niet In 1954 ten slotte ls
poëzie toch een. künst, een
wonderlijke mengeling van spon
taneïteit èn bezonkenheid, van
vernuft en gevoel, van tech
niek en kinderlijke onbevangen
heid. van inspiratie en geduldig
overleg.
Misschien ontwikkelt Okke
Jager zich tot iets heel anders
dan een dichter, en zal dit
j jl werk later alleen maar een in-
S"'™ «r Pf-
beschouwing en een vernuftige
gedachtenbuiteling. die
eigenlijk in een vers niet t!
lijkheid blijken te zijn.
Voch Want het dichterschap vraagt
toch de gehele mens en
de midden- draagt zich gemakkelijker met
in de eigen trant van de dichter j^n wZorden. Want'daUnóet*toch juist uitgerekend met het won-
-n''worVen etw"E £S"iffïï! W era. scdichfc dal onderscheidt i"' omt"'
het toch
i zijn parafrase.
C. RIJNSDORP.
kunnen worden. Dat is het titel-
vers op bladzijde zes, over He
noch, die met God „wandelde",
en het slotgedicht „Zondagavond".
In „Worden als een kina" is de
tederheid in de vlotte gang der
woorden gaaf behouden geble
ven en in „Zondagavond" klinkt
de verontwaardiging over de
dode orthodoxie het helderst
door. Wat echter in deze ver-
jen tot poëzie bezonken is (ook
een getuigenis kan tot poëzie
worden!), blijft in de andere
gedichten te zeer facet. ,6 »„.u
k?rk ""««k»?»» Fontein.,te Utrecht. Colli,,, is de
Kinderen van de Aartsbisschop
Een boek van Norman Collins, de Dickens vc
meubel zich
erzijds door zijn practische
tarde. anderzijds laat het ons
mogelijkheid zelf combinaties
iken bij de verdere inrich
ting
In de hierbij gegeven afbeel-
ontwerp van Braak-
uitgevoerd door de
Meubelfabriek U.M.S.. geen dwaas
en quasi-rijk aandoend dressoir.
zijn jeugd, om uit kracht
die roeping tót de mensen t'
Saan. Hij is geen dominee, dit
e literator uithangt, zelfs is hij laatste
geen „literaire dominee" zoals
:en vroegere generatie die ken- Zijn boek
ié: de dichter en de predikant lereerst de titel
zijn bij hem twee zijden van op zichzelf
dezelfde persoonlijkheid.
Het is deze omstandig
heid, die de bundel als
litterair werkstuk moei
lijk te beoordelen maakt.
De waarlijk geroepen
dominee heeft aan de
verzen, waarin dc dich
ter eigenlijk faalde, iets
verleend, waardoor ze
zich aan een al te scher
pe critiek onttrekken.
Want al maken vele ver
zen de indruk, te ge
makkelijk te zijn ge-
Collins, heeft ons verrast met een oergezellig en door en
door Engels boek: „Kinderen van de Aarts
bisschop" in Nederlandse vertaling van Maria Heems
kerk uitgekomen bij De Fontein te Utrecht. Collins is de
Dickens van het ogenblik. Hij is directeur van een filmmaat-
'i en zoals Dickens het leven van zijn dagen vastlegde FfMI massa-nronllCt met
reeks met woorden getekende taferelen, zo verstaat hij Fjeïl md»55d FimiULL IIICl
de kunst filmbeelden in woorden om te zetten, beweeglijke i
close ups van het leven in het.Engeland van vlak voor de pCrSOOlllljK CflCUCt CI1
reldoorlog.
als een film. Al- Mallow viert zijn terugkeer: de
een vondst kindertjes weten eigenlijk niet
de kinderen goed meer, hoe zy net hebben:
zü mogen weer joelen
en spelen, maarhet
spelen zijn zij ontwend.
Langzaam keert het blij
de. onbekommerde leven
terug
De triomf van het hart
practische waarde
Slechts e
bel. dat
vertoont, alleen di
houdingen, juiste lengte t.o,
breedte, goede afstand vai
dit zouden wij het gehele volume tot de vlot
Leitmotiv van dit boek een uitstekonde vakindoling.
willen noemen. Het hart, Is ons even een blik gegund ken.
de levensvreugde. de in hei inwendige, dan xien
liefde, hoezeer ook on- de practische en keurig gei
Wegen door
de avond
„Een grijze boer met hon
derd rimpels plantte een twijg-
gelijk boomke tn de hem toe
behorende grond. Sjen Noeng,
op zwerftocht, zag het, hield
halt bij dc boer en sprak:
„Oude man, wat doet ge
daar?"
„Ik plant een boom, heer."
„Wat voor een boom?"
„Wel, een kerselaar, heer".
„Hoe", verbaasde zich Sjen
rurvr^ri_r^n_ru_u- Noeng, „gij plant een kerse
laar terwijl gij naar mijn schat
ting de vracht van 80 jaren
>udig wandmeu- torst
•eienlijke rijkheid „Gij hebt juist geschat, heer!
Tachtig jaren tel ik aan leef
tijd". Tachtig jaren", herhaal
de Sjen Noeng traag. „Gij,
oude man, zult nimmer een
vrucht van uwen boom pluk-
uw daad lijkt mij
gans van onnut.
der druk van bUoht. tra- siru,erde indeling, waarbij bijion- zou' mijn* doening ijdel' kun-
schreven. de criticus mag
zijn niet de gezinsleden
ditie. organisatie, herne
men op bijna iedere
een bladzijde van dit boek hun rech-
zijn litteraire standpunt uit toch Anglikaanse bisschop. ook niet ten. verbreken hun boeien
niet even gemakkelijke
delen.
Wat Is er dan met die min
der geslaagde gedichten, zijn ze
niet „moor genoeg? Dat wordt
tegenwoordig van poëzie niet
meer verlangd. Zijn ze niet
„waar" genoeg? Het is juist de
waarachtigheid van de intentie,
die ze min of meer redt. Zijn
te cerebraal, te verstandelijk
verdrachtelijk diens parochia
nen, maar zij vormen de leven
de have van een Londens wees
huis, dat eens in de grijze oud
heid gesticht werd door aarts
ieren hun triomf.
Dit ls de reden,
boek zo meesleept, zo sympa
thiek is. ja uit het hart gegrepen.
Dit maakt echter ook het En-
poëzie niet bisschop Bodkin. Zo n echt En- gelse karakter van dit boek uit.
-ra |ngeland is van ouds een schi-
zothyme natie: de dolicho-
dera aandacht verdienen de laden nen zijn? Waarom
voor het tafelbestek, de naar laten hetgeen de 'voorouders
rechts smaller wordende legplank, vóór ons deden? Smaken wij
ook aan hogere heden niet de vruchten van
plaats dc door hen geplante kerse-
irichting met poort
binnenplaats en vaste regels,
uniformen en hiërarchie.
waardoor wi
voorwerpen hier nog
kunnen ,—n. - to"? Moet 'ik dan' "nint'dê,'",-
Deamaait w„. ,k op do pol™. 7te„ „m wje „d mjj komen,
u„ hoogfrequent geper.l ol ge- Daarom plant ,1c dit boomkr,
Iamellgerd hout, een tegenwoordig hoer
veel toegepaste werkwijze.
'dig heer.'
Sjen Noeng heeft gezwegen.
O, i
de discipline is niet
bracnycephalen betwisten elkaar bij verschillende dunne, gelijmde Sjen Noeng heeft zich
de heerschappij, de Whigs en de houtlagen, op elkaar, in de ge- de man gebogen.
voor
wenste vorm worden geperst
droging deie vorm behouden
so een uiterst sterk geheel
- - vuUt. tenminste T0riél morr, 'old EhgWd
geconstrueerd, te vernuftig? De dat was zij niet, toen de goede tu Victorian ace staatskerk
moderne poëzie kent al sinds oude pijprokende kanunnik Mal- diLente^ rekkelijken en r
Forum (in de dertiger jaren) low nog het bewind voerde; dat cieZen. het dwepende hart
aan de poëzie recht op intelli- werd zy wel. toen diens opvol- het nuchtere verstand. Hetw<
gentle toe. Wat is het dan? g«r. de eerzuchtige dr. Samuel huiswereldje van De Aartsl
Het is een tekort aan belange- Trump de scepter ging zwaaien sch ^»n En^lse natig
loosheid in de aanschouwing en £1 es werd toen het klein.
aan bezonkenheid in de weer- J*1 o^"anget tgjjj1, jSn-ens^» A1® men dit boek heeft dicht* r#n 'd-r modern* 8to'
frzeer «nr0aTceun^rdamom ,Hs "iel*? «f. hSng van het geslagen dan i, er geen luik gaan componeren
dichter in K verfe^ Jen ^larl leidinggevend personeel, inclu- neergevallen, waarachter men e«n opgewekt, persooi
aicnier m zyn verzen een mare sjef dc mwsters
gebogen.
Sjen Noeng is weggegaan
en de man heeft de aarde
rond en boven de wortels van
het broze boomke met de zo
len vast gedrukt."
Dit korte verhaal is
nW.ra*Scfikfc «KkraM. wJi g". bll.>" »««>«?>-
i hindert, is niet zo belang-
wassery
1 de
schop opbergt
Kortom!" dr. ?l de„ ordS
rijk. Maar. uit kunstzinnig oog
punt beschouwd, is dit werk
te kort „gedragen"; deze verzen
lijden aan hun eigen spontani-
van gevoel en gedachte.
der stipte
De Aartsbis-
tï"n. f"
deel geworden loze massasleer
.,.u™u;n-ei.,mn overdadig georm
Dit is het eigenlijke ethische
therrta van het boek: hoe moet
in een weeshuis en ook verder «omt
VI, ln het maatschappelijk werk in
Zonder Goethe geheel gelijk te het algemeen de organisatie on-
geven. moet iedere dichter toch dergeschikt worden gemaakt
ntwoorden
.HH_t: ..Bilde. I
Künstler. rede nicht;
Hauch sei dein Gedicht".
Soms lijkt het er op. of Okke boek het hart triomferen:
Jager de toon van het echte Trump neemt de wijk
levensgedicht zal gaan treffen.
We lezen dan bijvoorbeeld:
avond" (Uitgeverij Ploegsma^
A dam. 350 blz.. 18 ill. prijs
9.50). Het is een heel wijs
boek, een boek dat rust en be-
rusting schenkt, een boek over
o de oudgeworden mens in vele
nparsoonlijke entourage, zoals gestalten, gezien door schrijvers
e dit nog te veel bij onte lin- dichters en denkers,
ker-, rechter-, voor- en achterbuur De wijsheid van het boek is
dezelfde wijsheid als van die
Unm|iggtende|-gg
bilair
dan zijn zij
van uw eigen verbeeldingsleven,
dan is uw fantasie geactiveerd
blijft u met ze bezig. U
ze tegen in de tram of op
werk. Kórtom u hebt ze
leren zien met de ogen van
Norman Collins, die zo'n mach
tig goede schrijver is. die heel
scherp de werkelijkheid weet
op te nemen, maar ook door
deze werkelijkheid weet heen
'dr' te z'en- naar" bet geheim, dat er
met achter
chaos Maar zal men zeggen, wat is iuw ujc uaaivwI
kanunnik n,u het scenario van dit boek. n0(jig heeft Aueen dit: het see- avond zal er licht
hout. De oudgeworden
zich meer verdiept in de' zin
niet alles _bat leven, wil iets nala-
Xa
staat
GROET-
ET is weer Kerstfeest maar 't schijnt zinloos
u te zeggen,
dat herders deze nacht verrukt zijn opgestaan.
U weet het allemaal; er valt niets uit te leggen;
't is lang geleden reeds en 't was hier ver
vandaan.
De vuren doven uit en het wordt al maar kouder.
Wie hoort nog 't zingen van Gods witte legermacht
in zijn bekommernis De wereld wordt snel ouder;
het licht zinkt naar de kim. En daarna komt de nacht.
Er reist een karavaan verlangend door woestijnen;
elk der drie koningen brengt zijn eerbiedig deel.
Maar wat ons 't meest ontroert: zij moeten slinks
verdwijnen.
In dit verhaal schijnt slechts Herodes actueel.
Want heeft hij niet de macht en moet het Kind
niet vluchten
En hoort gij Rachel niet, die jammert om haar kroost
En toch: een Gloria gaat zin^nd door de luchten:
Op deze aarde vree: God kwam de mens tot troost.
Nooit houdt het vragen op: is alles reeds verloren
God
bemint:
Dit heimwee laat niet los:
een blijde ster wenkt stil er
Het is weer Kerstfeest, ma
de laatste kans
Er is een Kind geboren,
stralend aan de trans.
't zinloos u te zeggen
dat herders deze nacht verrukt zijn opgestaan?
Waar God gesproken heeft daar valt niets uit te leggen,
waar Hij geroepen heeft daar dient alleen gegaan.
Wij zingen Gloria en gaan het Kind begroeten.
't Was gratie dat hij kwam bij mensen metterwoon.
God laat geen schreiend hart het eigen duister boeten.
Mijn hart, zing Gloria en groet Gods eigen zoon.
D. van der Stoep.
dat de schrijver met zijn ci
kun.t heeft weten te bekleden v£el „.„'dan ,e„ draak. En «vonden. Dan komt
met levend vlees? O, dat ia heel h dll ls hct helm v,„ vreusdevolle gl.n, over ae
gauw verteld: Sweetie !s een Collina vertelkunst, I, deze draak «vond van het leven, de door
vondelingetje, dat al heel vroeg uitgocroeid tot een boek, zo Cor Bruyn verzamelde bijdra-
een grote genegenheid opval levan^ en meeslepend. als er K™ van grote schrijvers eo
voor het roodharige weesjon- maar weinig verschijnen. Wel- dichters tonen dat aan. Jan
getje Ginger. Als zij groot zijn. ]icht is djt hfit meest verrassen- T.uyken. Goethe Galsworthy.
an De Aartsbisschop, dat Augustinus, Adalbert Stifter, Ja-
fijn boek gebaseerd kan £°b Israël de Haan, Grimm.
c». zijn op zo'n triviaal gegeven. Beethoven, Jacqueline
let® Warman ,,Tr J
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiniiniiniiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiin
Zingen in iIe open lucht
Emigranten brengen een nieuwe stijl
Vele nieuwe kerkgebouwen
Parfums uit Frankrijk, speelgoed
uit Duitsland, houtsnijwerk uit
Zweden, het was allemaal zo in
trek, dat de magazijnen vele we
ken geleden volkomen waren uit-
■erkocht! Blijkbaar hebben niet
(Van onze correspondent)
HEEFT de immigrantenstroom van de afgelopen vier
j.ar invloed sehad op do Kerstviorinq in Australië? 5i"^!ï,l!ï™',,rr"°d"nlm.'AC At
Uiteraard, want die immigratie omvat nu al meer dan te pakken gekregen en hebben de
een millioen mensen uit vele landen. De geestelijke ver
anderingen zijn wel niet het sprekendst, maar toch is
de immigratie ook door de godsdienstige opbouw van be
lang. De meeste immigranten verrijken de Kerstviering.
Wie Kerstfeest ln Australië van wege de sterke Engelse traditie,
vier jaar geleden vergelijkt met maar ook omdat we hier nu een-
vandaag, zie-t de veranderingen maal geen St. Nicolaas vieren,
duidelijk. En dat komt voor een Daarom geven we geschenken
deel door de emigranten, want de met Kerstmi
laatsten hun typische voorkeur
voor alles wat Australisch is. la
ten varen. Maar de gerookte ham.
de kalkoen en de specialo Christ-
mas-cake houden de ereplaats.
Om over bier maar te zwijgen..
Wat we missen
artikelen uit Europa zeer groot.
Alweer: de
Australiërs zelf, "afgesloten als ze granten oefenen invloed uil
zijn van andere landen, zouden vooral dit jaar^ is dc
niet op het idee gekomen zijn. Ge
wild of ongewild zijn het de „new
setters" die hun invloed doen
gelden. Ook in de kerken, hoe
verspreid ook in dit enorme land.
Die invloed is het grootst in de
speciale immigranten-centra rond- k
om de metropools als Melbourne
en Sydney, maar ook dieper in
het land Er zijn al vele kerken
gebouwd met de hulp van de im
migranten. Zij gaven en geven er
niet alleen royaal hun geld voor,
maar ook hun schaarse vrije tijd.
In vele kerken ziet ge de donkere
gezichten van Italianen en Mal-
Lhezers, de Russen met hun door
dringende oogopslag, do rustige
Hongaren, gejaagde Slowaken en
wat al meer vreemde nationalitei
ten. En de Nederlanders, niet te
Zij allen bouwen mee aan een
sterker kerkelijk leven in dit land.
Zij gaan een stempel zetten ook
op de Kerstviering. Sommige
Australiërs vinden het vreemd dat
zoveel immigranten trouw ..naar
de kerk lopen". Soms worden ze
jaloers, omdat er bij geloofsgeno
ten nu eenmaal meer en beter con
tact is dan bij de vrienden in de
„pub".. Er gaat zendingskracht
uit van die kerkse immigranten!
Menige predikant heeft daarvan
de vruchten in zijn arbeid ge
plukt.
Vorig jaar werden hier en daar
Nederlandse Kerstdiensten gehou
den. Vele Australiërs waren aan
wezig; in een dienst te Sydney
meer dan honderd. Geen wonder
dat er steeds meer Engels en
steeds minder Nederlands in de
kerkdiensten gesproken wordt.
Verder hebben immigranten, in
dividueel of als leden van een
immigrantenkerk. een plaats
£EN „witte kerstmis" kent
men tn Australië niet,
want daar is het nu hartje
zomer.
veranderingen gebracht in
Z de Australische kerken, in de
Kerstfeestvie-ring. Ze krijgen er
maar weinig voor terug. Ver
reweg de meesten, zo niet
len. moeten veel missen. Niet
alleen de familie- en vrienden
kring, die men in Nederland in
deze dagen zo graag om zich
heen heeft. Och, de ..huiselijke
haard" kunnen wij in Austra
lië, midden in de zomer im
mers, wol missen.
We missen., de kou. die het
gezin thuis houdt. De mystieke
„donkere da-gen voor Kerstmis".
De warmte van het verlichte kerk
gebouw. Alles is hier zon en licht
en niemand verlangt naar de be
schermende muren van het bede
huis. Het kan er zo warm zijn..
We hebben hior nooit kans op een
„witte Kerst", die althans ln
onze verbeelding een bëëtje bij
het Hollandse Kerstfeest hoorde.
Er staat wel weer iets tegen
over: de glorie en de blijheid
in de natuur. De zon die van
Kerstmis een feestdag maakt.
De schoonheid van dit land, dat
nimmer verzadiging geeft aan
hen die er op uit trekken. De
grootse ruimte voor de vacantle-
gangers.
We missen veel van de Euro
pese kerstsfeer. We kregen er
iets heel anders voor terug. En
„kerstsfeer" heeft toch eigen
lijk niets met het Kerstkind
Zelf te maken....
LEO 'T HART
de
Carolsby Unie
i Zuid-Afrika is 40 maal zo groot als Nederland; de
Candle-light;'. In bijna iedere stad blanke bevolking bedraagt slechts 2M millioen. Daarvan
us is er tegen behoort drie procent tot de Gereformeerde Kerken. Zij hebben
enige betekenis
Kerstmis in de openlucht
zangavond. Een koor zingt kerst- kan, kilomctci
liederen, de aanwezigen zingen Kantc
170 kerkelijke gemeenten. Per gemeente gemiddeld 7000 vier-
D°' natuurlijk nitt waar, want
mee. soms is er een kerstspel. me*r dan de heIJt van de Gereformeerden woont n de grote
Duizenden, in de grote steden steden.
ISi'yjSf"' wcmtn d" T°cï., k<"?' h." v°°u d,t i». Professoren en predikanten
trtv-u.1.5 ^CrroudX^r^'N'';*:';;
Wij kunnen niet zeggen dat de protectoraat Bectsjoeanaland bureau der kerkefl. Nog veel
grote ommekeer in het matige heeft Dat gebied is driemaal zo T1?61" dan ln Nederland behan-
godsdienstigc leven in Australië «root als Groot-Brittannic. In „Ad- d^en de predikanten de „zake-
reeds ttekomrn is. Te feel jaren nnnislratie en Beheer" schrijft lijke kenten ven het kerke-
ninof.i dc hccr J- H Hinlopen uit Jo- werk. Geen wonder, want er
hannesburg: „Het „knusse", dat zijn maar B0.000 Gereformeer-
vaak onder jen en deels bevinden zij zich
oppervlakkigheid
voorbij. Maar wie de vele mcn ln Nederland
nieuwe kerkgebouwen ziet ver- dr Gereformeerden aantreft, is "l* Win. tnvrf.n"
rijzen, weet dat de immigranten hier niet aanwezig." De predi- ..kleine luyden -
daaraan niet vreemd zijnkant zit soms meer in de auto 8U7Ï,1
dan ln de studeerkamer. .nci?ito k0"160 deze kerken,
/-•_ f» die in 1959 het eeuwfeest gaan
LrCSCnCTlKCn TN Potchcfstroom klopt het vieren, sterk overeen met de Ne-
VAN Kerstmis als de dag van kerkelyk hart. Hier bevindt dcrlandse. Er zijn echter merk-
..Father Christmas" zullen dc z'ch de Universiteit voor Chr. w«rdigheden Bij voorbeeld: de
Australiërs echter niet gemakke- Hoger Onderwijs, waaraan de [^'"blriatle ^van ambt en functie
lijk loskomen. Niet alleen de van- theologische school verbonden ,Cribe-k[.sier Of scrltwÏJsiSK
1 1 1 m - «uiiiii.1 imu «a koster. In de Nederduits Her
vormde of Geref. Kerken (verge
lijkbaar met de Hervormde kerk
in Nederland) kan men soms sol
liciteren naar een of meer van
deze functies, als volledige dagtaak
en een woning op de koop toe.
Auto nodig
recht, en komt tot interessante
uitslagen. De heer K. H. Meijer
uit Pernis vertelt in het Cen-
didaten bij hun intrede: 23
en twee maanden 61 i
inden. Onder 30 ja
68 pet. Hot meest komt
en 26 jaar.
^Een vijfde
aar Ti kerkelijke bijdrage wordt
ïr; maandelijks door de diakc-
25 nen geïnd. Elke keer dat er
H. Avondmaal gevierd wordt
de predikanten dus eens in de drie maanden
te gemeente, 30 er. huisbezoek. De wijken
vluchten
den natuurlijk gauw gevonden.
Ginger wordt automonteur
die opgroeit
prachtigs, komt bij de rijke pre
sidente lady Pryke in huis, die
haar adopteert. Edoch, Sweetie
drek
acht alle rijkdom slijk
en trouwt toch
Ginger,
lang en gelukkig. En wat heeft
Margaret er nu mee te maken,
I Beethoven, HHHI
Norman Collins bewijst" ermee Waals, Aart v. 'd. Leeuw. Jac.
v aT2 tot w«lk iets groots ware kunst Bloem. Walt Whitman, en nog
in staat kan zyn. Met een krom- vele andere cultuurdragers ver-
me stok. weet hij rechte slagen tellen U er iets van in dit prach-
te geven. De Kinderen van De tig uitgegeven boek. Het is als-
Aartst
J,_ töutoBtiiup, iljll II1C Cl
itw Fn w.t heeft Eez««d des te liever
ra ratfr L?vfra want zc teven, alle aesthetisch-
bijzondere "voorkeu! «"f-
Sweetie aan de dag legt? Ev. GroIIe.
deze zeldzame keur
der de 30 jaar thans al bijna HVi 'n een vijfde, zesde enz. In verband met de afstanden is
procent. Tachtig procent van deze De eandidaten vinden meestal sorns gepuzzel om te
jongeren staat in een gemeente hun eerste gemeente in Friesland- z°fSen dat er per ouderllng-dia-
kleincr dan 500 zielen; oudere Zuid of Drente. De tweede stand- ken-duo een auto beschikbaar
predikanten (boven de 60) dienen plaats wordt het vaakst in Gro- is. Een bedankie voor een be-
vooral gemeenten onder de 1000 mngen on Overijssel gezocht, de noemine kan een hele h.ra»r««
zielen, maar een derde van hat derde In Zuid-Holland-Noord en ^i„a *wVe" ^raïlL r,r°*"
aantal (namelijk 20) dienen ge- -Zuid. Friesland-Noord en -Zuid
meenten boven de 1000 zielen. staan hier onderaan.
De uiterste leeftijden van can- Over 1953 blijkt dat van de 68
dominees die een beroep aanna-
nien bijna do helft nog geen vier
I KERK in de WERELD tóf-KSffWU
twaalf plaatsen gestaan, tienmaal
All* schoolkinderen in het dan vJe1r jaar- meost tus- ME kerkdiensten en vergsderin-
Engels* graaischap Bedfordshire mutvitfrTt.eenmaal «en Yan d® Zweedse vrije ker-
„i«j- Juist vier jaar. ken worden door meer mensen
krygen voortaan op hun elfde ver- In bun huidige plaats wa« 63 pcL bezocht dan aU* sportevenemen-
van de Pastores korter dan vijf ten in Zweden samen, nl. een be-
i pcit l; 90 Procent zoek van 24Vi millioen tegen 20
minder dan tien jaar (in 1952 millioen per Jaar. Da 400.000 Je-
evenzo) Langer dan twintig jaar den der vrije kerken (vrije evan-
8 pet., langer dan dertig jaar 1 gelischen. baptisten enz.) br
pering teweeg brengen
Zweedse vrije kerken
groeien snel
jaardag een geïllustreerde bijbel.
in Manhaltan. hartje New
York. zal de Nat. Raad van Chr.
Kerken in de V.S. een centrale
inrichten voor 600.000 dollar.
rengen
TN E tram bewoog zich in wes- de twee bracht telkens het woord
teliike richting en zat vol „regen" te pas. misschien trots, e.
die geestelijk in het dat hij het herkenbaar uitspre- jL
edric.
sterren der verwachting wil la
ten zien in plaats van de scha
duwen des doods. Als die ou
derdom dan, om met Willem de
Mérode te spreken, voor Gods
aangezicht niet ledig zal staan.
Een boek om telkens iets uit
te lezen en te herlezen, een
boek dat opbeurt en liefde
Goat d* belanastellina voor n-l t' gemiddeld 180 Kronen per Jaar op.
bübplsa" films lanon? Twpa k A j" dominees 1" Er zÜn 5900 voorgangers en pre-
S- „bijbelse films tanen? Twee hun ambt? Onder de tien jaar 38 dikanten in volledige dienst; er zUn
nieuw* Amerikaanse rolprenten, procent, tien tot twintig iaar 25 9000 kerken en ..lin v=n h. i->™
rolprenten, procent, tien tot twintig jJaar 25 5Óoo"kerktn 1«J*aatï"."varT'dVlS&S
„Heilige Nacht" en „Vlucht naar pet 20 »o, 30 jaar: 31 pet.; 30- Zweedse zendelingen is drie vi.^
Egypte" vonden maar weinig 49 ->aa.r pet.; meer dan veertig de door de vrije kerken afgevaar-
pers. dienstjaren 0.0 procent. dlgd.
labiele Zaterdagmiddag-evcnwicht ken kon. Zo bootsten ze bei
verkeerden: in de botten de «lijk een echt «sprek ne. met «riet'le"èpV'»«k''"v,rart.'
lezakte mond. Het kind stak,
uist als een pop, zijn armpjes
zette dc gefingeerde con-
J vermoeidheid van een werk- vragen (regen'
week, maar anderhalve vrije dag met opmerkingen (regen!!) en
voor de boeg. Stromen andere tegenwerpingen. Of had ik ze
mensen, die vroeger vrijgekomen onderschat? Ineens verstond ik:
waren, bewogen zich oostwaarts, ik mot na de kèrrek. ik mot na
in de richting van de „stad", de kèrrek! Regci
zoals de oude Rotterdamse drie- rek! Toen mengde
hoek in de mond
van velen nog
steeds heet. In de
volle wagen ver
stomden de ge
sprekken meer en
meer, doordat twee
opgeschoten jon
gens, kennelijk zwaar achterlijk,
met elkaar op schreeuwende
toon een soort
Ik mot na
de kèrrek
Toen de jongens even bleven
zwijgen, ontstond er ln de tram
een van die zeldzame stemmin
gen. die nu en dan een groep
-romans
Cen zouden spreken van een men-
derde stem in het geling van medelijden, vrolijk-
gesprek. Aan mijn held en ontroering, maar een
linkerhand zat een mengsel is een neutraal tussen-
jong moedertje met ding. Het was een wonderlijke,
een grote babv van samengestelde prikkeling van
misschien dertien het gemoed, waarop men niet
of veertien maan- weet hoe te reageren. Op zulke
waardering in de Engels*
De lilms gaven teveel concessies
aan het publiek.
Meer dan 94 millioen mensen
in de Ver. Stalen behoren lol een
kerk of synagoge: de afgelopen
veertien jaar zijn er ruim 30 mil
lioen nieuwe leden gekomen. Een
eeuw geleden was een op de zes
Amerikanen kerklid. Nu zes van
de Hen. Terwijl de bevolking
sinds 1920 mei SO pet. toenam.
namen de kerken toe met 200 pet. troffen door het grote aantal
domineer., dat geestelijk en/of
i energiek i
soort gesprek voer- dezelfde' intonatie, even onver
den. dat allts overstemd. Men staanbsar. maar met iets trium-
fantelijks in het prille stemme-
lsof het dacht: als dit pra-
luisterde, niet geërgerd.
verbaasd, omdat men ondanks I I
de luide stemmen vrijwel niet ten Is, ksn ik het ook. Een
kon verstaan waarover het ging. de jongens keek om; ik zag zyn
Vermoedelijk begrepen de jon- profiel, een stierennek, een bol
gens elkaar evenmin. Een van oog. een bijna dierlijke, open-
Dokter Dupuis: Z'i! Z^hL°X\t?t
beid. De zevende dag als rustdag
I Ifll'fl l) nrll rt f" heeft een belangrijke junctie in
tjllttl tl ll(Jtl>l/£Z» het mensenleven. En voor de
n„ U -y dominee komt van een rustdag
'«f™ JLfi ,.li bOna nooit iets. En dat is fout.
ÜP1 Onmogelijk te veranderen? Dat
lichamelijk instortte, alleen" al zci mCn vroeger ook van de
i Fbn avnn.l vnnr dc LcrL ""■«•'ing." «chcij/l dc Zondog oonr dc dokter», cn
LCI! avona voor (IC KCiK Rotterdamse arts P. J. p Du- dte er fo°b gekomen. De arte
puis in „Woord cn Dienst". wtkt de kerkerade7i op, te zor-
Initiatief van de burgemccs- De toenemende vervreemding pfn ,dat h"n P™dikanten in elk
w ter van Phillipsburg in de van „doof en kerk moet wel °eval van Zondagavond tot
1 'btmocdigcnd toerkra, rog, dok. Maandagavond vrij »v„ M;« dc
de S LT 1 ler Dupuis. Er is em crisis ln de Predtkant bet alleen proberen,
kerkelljake"VstmennkomsfenMvrU0te Jbeolopie zelf: op welk gezag ^JjJJvallVn
1 houden: de gemeenteread verga- bouw »k als predikant? Maar er V J die Vel f"
dert dan niet en de scholen zullen nop ecu gewichtig punt: de vven, zijn heus niet zo talrijk
geen club- of sportbijeenkomsten werktijd. Het is niet erg alt 5?M,aar0tn 0*en Maandag-
houden. Op Maandag mag niet iemand hard werkt, maar na een dierut toerbeurt?
huilwerk word™ opc.vcq u.,ck hr„, me„ „n>, j.„„d,. mk
v.... ra nodi0- Vooral in de win- een» tot de gemeente doordrin-
De" kerken "zullen hun bijbeÏÏnSk \er, V'ndt de schniver het moei- gen dat vergaderingen best ge-
5 gen e.d. zoveel mogelijk op Maan- ",k- rrn tonden tossen twee tn- houden kunnen worden en
dagavond houden. Het plan is uit- tpannendr weken door te werken, vruchtbaar kunnen zijn, zonder
5 gewerkt met medewerking van Aan de Zondagsheiliging wordt dat steeds de predikant
predikanten en r.k. geestelijken, volgens de arts weleen$ over- b\j is".
^llllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllUHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllliliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,,,,,,!,,,,,,,,,,,,.,,,,.,.,,!
de discussie, met spreekt Het was de jonge moe- D, verenieineen ziin 'uiteënÖHieH «^"«-.""7' '"f em vnjm ,jiet moet veraer ook maar
der. die haar wang tegen die vderJJZondag nodig. Vooral in de win- eeru tot de pemeente doordrin-
van het kind legde en zachtjes - - n aeie r**e,ine lc werxen. c...„a*
reI (maar ln de ingevallen stilte
kon ieder het horen): Ja. maar
hij mot na de kerrek.