De Jehova-getuigen vragen
ons rekenschap
Berust bestrijding van kerkelijke
zijde op Bijbelse gronden?
Goed voorzien
voor de Feestdagen
'n UOXV? .ja gïaag:
NIEUWE LEIDSCHE COUBANT
WOENSDAG 22 DECEMBER 191
REACTIES EN EEN ANTWOORD
(door ds. H. J. Spier, Geref. pred. te Rijswijk)
OP HET ARTIKEL dat ik op verzoek van de redactie schreef naar aan
leiding van de massadoop van Jehova's Getuigen 1.1. zomer, kwamen
e verschillende reacties.
Eén daarvan is van de hand van de heer W. C. Reijntjes van het bureau
van de Wachttoren in Amsterdam. Op dit waardig gestelde stuk willen we
graag ingaan.
De vragen, die er boven staan, spreken voor zichzelf:
..Vervalsen Jehova's getuigen doop en evangelie?
Zijn zij felle bestrijders van het Christendom?"
Door gebrek aan plaatsruimte is het niet mogelijk, dit stuk in zijn ge
heel op te nemen. Wij zullen de kern van het betoog van de heer Reijntjes
echter zo eerlijk mogelijk weergeven.
Ik ben de heer Reijntjes, die zeker alsjs> -
°en deskundige mag gelden inzake de dat
i wordt dan van Hem gezegd.
deskundige mag gelden inzake de dat hij is het begin der schepping Gods
leer van de Jehova's Getuigen, dankbaar. (Openb. 3 vs 14); hoe kan Hij dan zeg-
dat hij zich niet op zijpaden begeeft noch gen: ,,Ik kan van Mijzelf niets doen"
in bijkomstigheden verliest, maar zakelijk (joh. 5 vs. 30) en „Mijn Vader is meerder
op de grote verschillen Ingaat. dan Ik" (Joh. 14 vs. 28)?
r-rcu yrrrrrrrrl En wanneer er staat, dat Jezus gehoor-
LGISte vraag „amheid leerde uit hetgeen hij geleden
Eén van mijn fundamentele onoverko- beeft (Hebr. 5 vs- 8), aan wie gehoorzaam-
melijke bezwaren tegen de J.G- is. dat zij de HIJ toen? Aan Zichzelf?
de belijdenis van de Drieëenheid Gods! Zo heeft Jezus toch ook geleden ln
afwijzen. Is de leer van de Drieëenheid 1 Gethsemane ..niet Mijn wil. maar de Uwe
schriftuurlijk? (geschiede". Wanneer Hij zelf God was,
Deze vraag stelt de heer R. nadrukke- had Hij moeten bidden: niet Mijn wil.
lijk als eerste aan de orde. En hij meent maar Mijn wil geschiede! Dat is toch een
deze vraag ontkennend te moeten heant- voudig onzin!
woorden. Op welke gronden? Hoe ia het zc gaat de heer R. ver-
De uitdrukking drieëenheid wordt in de der dan gesteld met de Heilige Geest.
Bijbel niet gevonden. Pas tegen het einde J Kan een persoon uitgestort worden op
van de tweede eeuw na Christus is deze anderen? Kunnen mensen gedoopt
Het is juist heel fijn, dat er eerst
lidwoord voor God staat, wanneer ei
zegd wordt dat het Woord bij Hem
en later, wanneer gezegd wordt dat het
Woord God is. dat lidwoord ontbreekt.
Immers dat betekent, dat het Woord
God niet zonder meer geïdentificeerd
mogen worden. Men kan het niet om
keren: God is het Woord! Neen! God is
nog meer dan het Woord en toch is het
Woord ook God!
Hier komt het mysterie van wat de
christelijke kerk de Drieëenheid heeft ge
noemd, luisterrijk tevoorschijn.
Dat Jezus Christus belijdt, dat Hij min
der la dan de Vader, dat Hij gehoorzaam
heid moest leren (hoewel Hij de Zoon
was. zegt de Hebr- brief er nadrukkelijk
bij!), dat Hij Zelfs bepaalde dingen op
een ogenblik niet wist, wijst er op, dat
Jezus echt mens was en bovendien nog
vernederd tot en met Zijn kruisdood en
begrafenis. Dan treedt Zijn goddelijke
glorie op de achtergrond, om .telkens toch
weer door het donker heen op te lich
ten. bij Zijn wonderen enz.
Wanneer de JG ontkennen, dat Jezus
«•cht God is, wijs ik hen op Thomas, de
twijfelaar, die tot de aanbidding kwam:
mijn Heer en mijn God! (Joh. 20 vs 28).
Ook kunnen zij evengoed weten als wij,
dat Jezus Christus door de Joden als
godslasteraar tot de kruisdood verdoemd
werd, omdat Hij beleed Gods Zoon te zijn.
Daardoor maakte Hij zich immers gelijk
aan God. Was dit soms een misverstand?
Verder weten wij, dat Christus als Gods
Zoon de aanbidding der Zijnen in ont
vangst nam en neemt (Matth 28 vs 17;
Openb. 5 vs 13 en 14). Wanneer wij daar
naast stellen het andere woord der
Schrift: de Here uw God zult gij aan
bidden! (Matth. 4 vs 10). hebben wij ver
der geen bewijs nodig, dat Hij waarachtig
God is.
uitdrukking in de kerkelijke geschriften
binnengekomen. Tertullianus heeft tegen
het einde van de tweede eeuw eerst over
deze drie personen van God. n.l. Vader,
Zoon en Heilige Geest, gesproken.
Eerst in de vierde eeuw na Christus
is op de kerkvergadering van Nicea onder
voorzitterschap van keizer Constantijn,
de leer van de drieëenheid officieel vast
gesteld (325). Wanneer men weet wat voor
een mens Constantijn was, zal men aan
deze beslissing niet veel waarde hechten.
In ieder geval dateert deze leer, die
ook bij de heidense godsdiensten als het
Hindoeïsme voorkomt, niet uit de tijd
van Christus en de apostelen, aldus de
heer Reijntjes.
Komend tot zijn bewijsvoering uit de
Bijbel, argumenteert-hij verder, dat het
feit dat de Schrift herhaaldelijk de Va
der, de Zoon en de Heilige Geest met
elkander in verband brengt, op zichzelf
niet bewijst, dat deze Drie aan elkaar
gelijk zijn, van gelijke eeuwigheid, enz.
Hoogstens duidt het op een toestand van
eenheid en volledige harmonie- Een
tekst welke die drieëenheid zou bewijzen
is 1 Joh. 5 vs. 7: „De Vader, het Woord
en de H. Geest; en deze Drie zijn één".
Deze tekst is echter onecht en behoort
niet tot de oorspronkelijke Bijbel. Dus
dit bewijs vervalt.
Wat Joh. 1 vs 1 betreft, waar staat
dat het Woord (de Zoon. H.J.S.) bij God
was en „het Woord was God" daarbij
moet men weten, dat hier in het Grieks
voor hei laatste woord God, anders dan
worden: het Woord was goddelijk of hij
was een god, d.i. een verhevene-
Wanneer Jezus zegt in Joh. 10 vs. 30:
„Ik en de Vader zijn één", wordt hier
geen gelijkheid, maar slechts eenheid in
doelstelling betoogd, wat duidelijk blijkt
uit de vergelijking met Joh. 17 va. 21.
Wanneer Jezus Christus werkelijk God
persoon? Stephanus en Jo
hannes zagen in hun hemelse visioenen
de Vader en de Zoon, maar de „Heilige
Geest" zagen zij niet. Waarom niet?
De Heilige Geest (Grieks pneuma: let
terlijk wind) is Gods werkzame kracht,
die wordt uitgezonden om Zijn voorne
mens te volbrengen (Zach. 4 vs. 6: Hand
1 8), zo besluit de heer Reijntjes zijn
betoog op dit punt.
Antwoord
Diploma-uitreiking aan
candidaal'-deurwaarders
Gistermiddag heeft mr F. J. de Jong in
het gebouw van de Hoge Raad aan het
Plein de diploma's uitgereikt aan de ge
slaagden voor het staatsexamen van can-
d-idaat-deurwaarder. Onder de achttien
gelukkigen waren mej. P. Zeegers uit Den
Haag, de heer J. Kool uit Woerden
(werkzaam in Den Haag) en de heer H.
L. van Kampenhout uit Leiden.
Competitie L.S.B.
Spanning in 3e klasse A
duurt voort
Voor 3 A werden twee wedstrijden
gespeeld, waarbij de gegadigden voor de
bovenste plaats: V.T.L. n en Bodegraven
II in actie kwamen. Bodegraven won
met forse cijfers van Roelofarendsveen.
terwijl V.T.L. met 3^41? voorkwam in
de wedstrijd tegen Boskoop III. Een
kleine overwinning van de Leiderdor
pers lijkt wel verzekerd.
Boakoop m—V.T.L. H: N .Geers-J.
Brugmans 0—1; W. J. Spaargaren— J.
M. Tervoren 1—0; M. van Wijngaarden—
A. Ohrisipljn x—x; C. Slingerland—A
van Haaster 10; W. NiewerfA. J.
Plaizier 01; HalbersmaJ. Laven xx;
W. C. Vermeulen—J. Th. Hensing
H. Loef—A. C. Teleng l-O; T. van Tol
T. J. Laporte 01; C. de VlamingJ.
Beij 0—1.
IJshockey
Russen wonnen met 62
van Zwitserland
De Russische ljshockeyploeg. houder
van de wereldtitel, heeft voor 15000 toe
schouwers te Zurich Zwitserland met
6-2 verslagen. De tussenstanden waren
3-1. 1—1, 2-0. In hun eerste internationale
ontmoeting in dit seizoen lieten de Rus
sen een goede indruk achter, zonder even
wel bepaald briljante dingen te laten
zien. Donderdag as. komen beide ploegen
te Bazel opnieuw tegen elkaar uit.
Geen Wegenwacht op eerste
Kerstdag en Nieuwjaarsdag
Daar de A.N.W.B.-Wegenwachters ook
dit Jaar in staat zullen worden gesteld
het Kerstfeest en Oud- en Nieuwjaar
thuis te vieren, zullen de gele pech-
bestrijders Eerste Kerstdag en Nieuwjaars
dag niet op de routes patrouilleren.
Maandagavond is de 14-jarige N te
Den Haag op het Schenkviaduct aldaar
door een zeswielige truck met oplegger
uit Dordrecht gegrepen; de Jongen
kwam met het hoofd onder het rechter-
achterwiel terecht en overleed kort
daarna.
dan dankbaar zijn voor het feit dat hij
zo duidelijk heeft laten uitkomen, dat de
Jehova Getuigen vepsverpen dat Christus,
onze Heer, Gods Zoon is en dus zelf God;
ook dat zij van de Godheid van de Hei
lige Geest niets erkennen willen.
Iedereen kan dit dus weten.
Het is niet moeilijk, op zijn argumen
tatie in te gaan.
Wie denkt, dat de Christelijke kerk voor
een bepaalde uitdrukkingswijze vecht,
voor een zekere terminologie, vergist
zich. Het gaat om de inhoud van het ge
weldige belijden, wanneer wij zeggen: lk
geloof in de Vader; ik geloof in de Zoon;
Ik geloof in de Heilige Geest.
Welnu, dit geloof, zo rijk en machtig
al9 het is. vinden wij al in het symbolum
Romanum omstreeks 100 na Christus in
de oude kerk- Dat grijpt dus rechtstreeks
terug op de prediking van Christus en de
apostelen.
De verwerping van de Heilige Geest
als God. die ons hart vernieuwt, die ons
het geloof schenkt, die ons van zonde
overtuigt, die ons in de waarheid leidt,
die ons leert bidden. verklaart de op
vallende ondiepte de vérgaande opper
vlakkigheid. het verzet tegen de myste
riën van de openbaring en de dienst van
God en de Ijzeren rationele hardheid van
de leer van de Jehova Getuigen.
Over Onzin gesproken!
Vindt u het dan geen onzin, wanneer
u gedoopt wordt in de naam- van een
kracht, zoals gezegd is, dat u gedoopt
bent in de naam van de Heilige Geest?
Is het dan geen dwaasheid, dat de
rgste zonde waarvan Jezus spreekt, Ja,
de onvergefelijke zonde, niet is de zonde
tegen de Vader, noch tegen de Zoon,
maar speciaal de zonde tegen de Heilige
Geest, terwijl de Heilige Geest n.b. al
leen maar Gods kracht is!?
Kunt u ook tegen een kracht zondigen?
Ik dacht dat zonde altijd zonde tegen
God was, volgens mijn Bijbel.
De Schrift zegt, dat de Geest alle din
gen onderzoekt, ook de diepten Gods (1
Cor. 2 vs. 10). Doet een kracht dat? Hier
wordt gesproken van de goddelijke zelf
kennis (vs. 11!). En diezelfde Geest doet
ons weten de dingen, die ons van God
geschonken zijn (vs. 12!). En deze Geest
leert ons de geestelijke dingen verstaan
(vs. 13!) en Hij getuigt van Christus (Joh.
15 vs- 26) en Hij getuigt met onze geest,
dat wij Gods kinderen zijn (Rom. 8 vs.
16). Is dat soms geen persoonlijk werk
getuigen?
Wat alles afdoet Is, dat de Heilige
Geest als goddelijk Persoon op ons toe
treedt in de Schrift, dat Hij Zelf spreekt
en Zijn mening bekend maakt, zoals wij
lezen in Hand. 13 vs. 2: „terwijl zij vast
ten bij de dienst des Heren, zeide de
Heilige Geest: Zondert Mij nu Barnabas
en Paulus af voor het werk, waartoe Ik
hen geroepen heb".
Ten overvloede noem ik nog Hand. 15
vs 28.
Grondfout
i de
deze verwer
ping van de Heilige Geest.
Dan is het ook geen wonder, dat u de
Heilige Schrift niet kunt verstaan, die
door de Heilige Geest is ingegeven- Dan
móét het wel een spel van teksten wordenl
Wanneer u 1 Joh. 5 vs. 7 noemt (zie
bovenl) als een tekst, die de Drieëenheid
Gods niet bewijst, zijn wij heu9 eerlijk
genoeg om dat volledig te erkennen. Wij
weten, dat dit komma Johanneum tekst-
critisch bezien niet voor oorspronkelijk
te houden.
Maar u moogt Joh. 1 vs. 1 niet in uw
schema wringen en dus verknoeienl Daar
staat: „In den beginne was het Woord
(de Zoon) en het Woord was bij God (met
een lidwoord) en het Woord was God
(zonder lidwoord)".
Wanneer men daarvan nu maakt „god
delijk" had er ln het Grieks een ander
woord voor moeten staan. Ook kan dit
onmogelijk zijn „een god", d.l. een ver
hevene, zoals de Jehova Getuigen Bijbel
of New World Translation het heeft, om
dat dan in één zin het woord God. zonder
nadere aanduiding of aanwijzing in totaal
verschillende betekenissen zou zijn ge
bruikt. wat zo'n zin volkomen onhelder
maakt. En de Bijbel geeft ons toch geen
duisternis, maar lichtl
doop met de hand op de Bijbel kan vol
houden?
Weten de JG dan niet, dat Paulus de
zojuist aangehaalde woorden uit Rom- 6:
tot de gemeente spreekt, waarbij er geen j
sprake van is. dat de gemeente opgesplitst
wordt in mensen die voor de aarde en in
de hemel zijn bestemd? Vergelijk
Gal.
i 27!
Die grote schare, waarvan hier telkens
gesproken wordt, vind ik ln mijn Bijbel
niet alleen op de aarde maar ook ln de
hemel, zoals het letterlijk staat in Openb
19 vs 1; na deze hoorde ik als een grote;
stem ener grote schare in de hemel, zeg-i
gende: „Halleluja! de zaligheid en
heerlijkheid en de eer en de kracht, zij
den Here, onzen God!"
En in mijn Bijbel staat: „die overwint
zal alles beërven" (Openb. 21 vs 7).
En in het Nieuw Jeruzalem, waarin de
hemel en de aarde, Juist verenigd zijn
komt heel die grote schare binnen,
allen, die geschreven zijn in het boek des
levens van het Lam en die Zijn geboden
doen (Openb. 21 vs 27; 22 vs 14).
Concluderende ontzeggen dus de Je
hova's Getuigen aan hun aanhangers de
heerlijkheid van de hemel, die aan deze
in het evangelie duidelijk wordt
beloofd, n.l. aan elk mens. die ln Chris
tus gelooft.
Moet lk nog verder gaan om op grond
van de Heilige Schrift aan te tonen, dat
de JG dus Inderdaad het evangelie en de
doop vervalsen?
Zij nemen de grote troost uit de voor
bede van onze Heiland, toen Hij als hoge
priester bad; „Vader, Ik wil, dat waar Tk
ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij ge
geven hebt" (Joh. 17 vs 24), voor hun
aanhangers weg.
Is dit soms geen verduistering en ver
valsing van het evangelie?
Ik zeg niet, dat deze vervalsing altijd
opzettelijk gebeurt. De dwaling kan im-
grote kracht hebben- Maar deze
verblinding is toch wel heel erg.
dan deze hemelse en
aardse klasse in de organisatie van de
Jehova Getuigen op één lijn staan, waar
dan de geschriften van de JG van
daan, die door hen, als met onfeilbaar
gezag bekleed, worden aanvaard?
bepaalt hier in deze orga
nisatie. wat de waarheid is?
Overheden
Van de zachtmoedig gestemde woorden
an de heer R. tegenover de aardse over
heden, waarbij hij spreekt van de wil van
de JG om de orde niet te verstoren, kun-
»n wij dankbaar nota nemen.
De Jehova Getuigen stellen zich naar
zijn woorden niet op revolutionnair stand
punt. Zij hebben met communisme niets
te maken. „Zij hebben grote eerbied voor
de vrijheden, die de Democratie boven
alle andere regeringsvormen waarborgt
zij komen hiervoor op". Ook wordt
Tweeërlei hoop en
doop
„De Bijbel toont aan dat er 144.000, „die
van de aarde gekocht" zijn door het bloed
van het Lam Gods, met Christus zullen
heersen als koningen en' priesters over de
aarde. Jezus sprak toch immers van een
„klein kuddeken" (Luk. 12 vers 32). En -
heeft hij in Johannes 10 vs 16 niet gc- 'n lectuur de lezers aangeraden, in
sproken van „andere schapen" die niet|hun gebeden ook regeringen en hooggc-
van deze stal zijn? Openbaring 7 schrijft Plaatste personen te gedenken, aldus de
hierover dat het een schare is, die nle- heer R-
mand tellen kan"- I Hieruit concludeert hij, dat de JG dan
Met deze woorden vervolgt de heer:cok de bescherming van de wet evenals
Reijntjes zijn betoog, om aan te tonen dat anderen genieten, zoals bijv. ln Amerika
er verschil is tussen de hemelse en de:en in ons land bij rechterlijke besllssin-
aardse hoop en tussen de mensen, die Sen duidelijk uitkwam,
voor de hemelse hoop en die voor del De heer R. eindigt zijn betoog met deze
aardse hoop bestemd zijn. (zin: Indien Jehova's Getuigen felle be-
De hemelse hoop is dan alleen voor die! strijders van het Christendom waren, zou
144.000 letterlijk genomen! Zij zijn de j dan iets dergelijks in de Christelijke i3n-
bruidsklasse, de koninkrijksklasse, de den geschieden?
uitverkorenen, het kleine kuddeke en het' Hierbij nog slechts deze aantekeningen!
(Telkens las ik in de geschriften
gen, die Jezus heeft in de hemel. Zij ko-
Zo'n feestelijke voorraad Roxy hoort erbij.
Geniet er deze dagen volop van.
Roxy's zijn karaktervol,
gemaakt voor karaktervolle mensen.
Altijd welkom, blijvend lekker I
Ook verkrijgbaar in
dozen van 50 stuks.
3 Roxy Rook Redanen: Dubbel gefermenteerd Dubbel gezuiverd
r Standvastige melange
lichaam van Christus. i Telk<
Zij zullen dezelfde heerlijkheid verkrij- jg, dat de kerken en de overheden uit
de duivel zijn, ook dat Rom. 13 niet de
i krijgen de regeer-
daar bij Hem
De rest van de mensheid zal voor zover
deze er voor in aanmerking komt, voor
altijd in geluk op aarde wonen.
„De zachtmoedigen daarentegen zullen
de aarde erfelijk bezitten en zich verlus
tigen over grote vrede". (Ps 37) Dan zal
er geen gebrek, geen ziekte, geen vrees,
geen oorlog, geen dood meer zijn (Mlcha
4 vs 3, 4).
Dit is dan de aardse hoop.
Hiervoor komt de grote schare van de
aanhangers van de Jehova Getuigen, de
zgn Jonadabs, of helpers in de velddienst,
ln aanmerking.
De heer R. tekent hierbij aan, dat het
bestaan van een klasse met een hemelse
en een klasse met een aardse hoop in de
organisatie van de Jehova's Getuigen geen
rol speelt. „Allen doen zonder onderscheid
hetzelfde werk". Onder Jehova*9 Getui
gen is dus geen plaats voor een verde
ling in „élite" en „minderwaardigen".
Hiermede hangt samen het verschil ln
doop.
De doop van de helpers of de zgn-
Jonadabs, die u aan uw deur krijgt, heeft
een heel andere waarde dan de doop van
hen, die tot die 144.000 behoren. Alleen
van deze laatste geldt het „Of weet gij
niet, dat wij allen, die in Christus Jezus
gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn?
Wij zijn dan met Hem begraven door de
doop in de dood opdat, gelijk Christus
uit de doden opgewekt is door de majes
teit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid
des levens zouden wandelen" (Rom. 6 vs
3, 4).
De doop van de grote schare of de zgn.
Jonadabs (dat was de doop van de vorige
zomer, H.J.S.) kan niet symboliseren, dat
zij gedoopt worden in Christus' lichaam
of in zijn dood. Toch worden zij in het
water ondergedompeld of gedoopt, gelijk
als degenen die met de Israëlieten uit de
oudheid meetrokken uit Egypte ten tijde
van Mozes; er was veel vermengd volk
bij, zo zegt de Schrift, die „allen ln Mozes
gedoopt zijn, ln de wolk en in de zee" (1
Cor. 10 vs 1, 2). zo schrüft de heer R.
letterlijk.
Deze doop is dus alleen maar een doop
van toewijding aan de dienst van God,
zoals de JG deze zien en is geen inlijving
in het lichaam van Christus.
aardse overheden betreft,
sten d.l. de geestelijke élite, de hemelse
konlngskiasse van de JG. Ook verzekerde
mij een voorman van de JG. dat ook het
Oranjehuis uit de duivel is. Waarom ver
werpt de heer R. dit alles niet op grond
van de Schrift met felle verontwaardi
ging? Kan men bidden voor overheden,
die uit de duivel zijn?
Dit bedoel ik dan niet als gebed om
bekering, maar als voorbidding en dank
zegging naar 1 Tim. 2 vs 2.
Dat de Jehova Getuigen de bescherming
van onze overheid genieten, juichen wij
slechts toe. Dit bewijst helemaal niet,
dat zij het Christendom niet fel bestrij
den.
Maar wij willen deze strijd, die een
geestelijke strijd is, ook slechts met gees
telijke wapenen uitgevochten zien! Wij
roepen hen daarbij terug tot het
valste evangelie.
Concertgebouworkest
kreeg gouden penning
Me; de dank en de trots van het ge
meentebestuur heeft de burgemeester van
Amsterdam, mr A J. d'Ailly. gisteravond
in tegenwoordigheid van bijna alle leden
van het Concertgebouworkest aan de
voorzitter van de Orkeststichting, de heer
M A. Reinalda. de gouden medaille van
de stad Amsterdam overgedragen ter her
innering aan de succesvolle concerttour
nee door de Ver. Staten. Elk orkestlid
afzonderlijk ontving bovendien de bron
zen penning van de stad met zijn naam
er in gegraveerd. Mevrouw Van He.-urn
die haar zieke echtgenoot vertegenwoor
digde, bood de orkestleden een klein
souvenir aan voor hun eohtgenoten, nl.
een kleine kandelaber „symbolisch voor
de cultuur, die het Concertgebouworkest
in de Ver. Staten als een licht had rond
gevoerd". Deze feestavond werd gehou
den in Carlton te Amsterdam en werd
mede bezocht door dr J. Hulsker, chef
afd. Kunstzaken van O. K. en W-
Prof. Donkersloot naar
de West
Prof dr N. A. Donkersloot zal morgen
naar Suriname en de Nederlandse Antil
len vertrekken om op uitnodiging van
het comité tot bevordering van de we
tenschap op de Antillen en met mede
werking -van de stichting culturele sa
menwerking (cultureel centrum Surina-
'me) lezingen te houden.
Gisteravond had in hotel Swama een receptie plaats ter gelegenheid van
het 50-jarig bestaan van het Groene Kruis alhier. Behalve de heer C. v. d.
Laan waren alle bestuursleden aanwezig, benevens de beschermheer, burg.
J. C. van Wageningen en diens echtgenote. Voorts de beide wethouderDe °"lcler eiste zes maanden gevan-
enkele raadsleden, de beide predikanten en de besturen van enkele ver- i 2eni8Sfcrat
enigingen.
Dokter L. E. Loth, die ruim 43 jaar zegde spreker enkele instanties dink voor
Devaluatie
WOUBRUGGE
Het vijftig-jarige Groene Kruis
hield receptie
't voorzitterschap der afdeling bekleedde,
heette allen welkom en memoreerde het
Initiatief van dokter Poolman cn ds
Fleischer, die te L\nge Ruige Weide in
1901 de eerste Kruisvereninging opricht
ten.. Voorts schetste spr. in het kort de
geschiedenis van de afdeling van de op
richting af. waarover onlangs een uit
voerig artikel in ons blad werd gepubli
ceerd. Ook het bezoek van buitenlandse
medici aan het gebouw, dat door onze
regering als model werd getoond, werd
gememoreerd. Deze bezoekers betuigden
algemeen, dat Nederland op 't gebied van
de particuliere ziekenzorg andere landen
ver voor is.
Oude hof van adel na
217 jaar bijeen
Een gezelschap wonderlijk uitgedoste
heren is te Londen bijeengekomen voor
de eerste zitting in 217 Jaar van het Hof
van adel.
Het Hof van adel, dat zo oud is, dat
eerst nog onderzocht moest worden of het
nog wel bestond, vernam vol afgrijzen,
dat een theater in Manchester het wapen
van de stad voerde. Het vergrijp duurt nu
reeds een jaar of zestig en het gemeente
bestuur van Manchester vond, dat het nu
mar eens uit moe^t zijn-
Het Hof werd bijeengeroepen door da
hertog van Norfolk, die gekleed was in
een scharlaken tuniek, met goud gegal-
lonneerde broek en een steek met witte
pluimen.
De opperrechter met zijn pruik en toga
was maar een onopvallende figuur in dit
gezelschap, dat gekleed was als de boe
ren en koningen uit een kaartspel.
Na het noenmaal gebruikt te hebben,
besliste het Hof, dat het theater niet lan
ger het wapen van de stad Manchester
mag voeren. Het theater werd veroor
deeld tot de kosten van het geding, zijnde
drieduizend gulden
Een halt jaar geëist
Blindegeleidefonds voor
f 14.000 benadeeld
„Dat was een mooie boel bij die stich
ting. De penningmeester had ook al kas
tekorten". merkte de president bij de
Rotterdamse rechtbank op tegen de 49-j.
propagandaleider van de Stichting Blin-
dengeleidefonds voor wolft- en ander»
honden Leidende ogen". W. F. V. uit
Rotterdam. x
Deze stond terecht omdat hij ongeveer
f14 000 nan deze stichting, die hij onder
zich had. zich zou hebben toegeëigend.
Al eens eerder had hij moeilijkheden
gehad met een tekot van ongeveer f9000
welke achterstand door hem aangezul-
genisstraf.
Ned. Bank voor Suid-Afrika
Beperk
hun medewerking, speciaal echter de da
mes van het bazar comité.
Burgm. Van Wageningen bracht de ge
lukwensen over van het gemeentebestuur.
Speciaal bracht hij hulde aan dokter Loth
voor diens langdurige diensten aan de
vereniging bewezen. Hij zei een bedrag
te zullen voteren voor een door het be
stuur nader te bepalen geschenk. Moge
de vereniging in de toekomst veel groen
en weinig kruis ontvangen!
De directeur van het hoofdbureau te
Rotterdam dr Steyling, meende, dat het
Woubrugse bestuur trots mag zijn op wat
het ten bate van de bevolking heeft ver
richt. Met cijfers toonde spreker aan, dat
de volksgezondheid de laatse halve eeuw
geweldig is vooruitgegaan. Dit werd mede
door het Gr. Kruis bewerkstelligd. Na de
wens te hebben uitgesproken dat het be
stuur nog lange tijd zijn arbeid mag blij
ven verrichten, bood hij namens de afd.
Z.-Holland een bestralingslamp aan.
Hierna overhandigde namens het bazar-
comitó mevrouw Van Wijk een bedrag
van 3200,73.
De heer G. Windhorst, het oudste "•d"1 dr Rotterdam,, hr.ndweer eer,t
I een afwachtende houding had aangeno-
nog in leven ztjnde bestuurslid venh,,„ v,rE,,,„
de oprichting), oogstte veel bijval atrijd gevoerd tegen de brand, die woed-
met een door hem vervaardigd over- j d® ln d« lading van het Duitse schip
zicht op rijm van ie wederwaardig-
Dc Nederlandse Bank voor Suid-Afrika
Beperk, dochtermij. der Ned. Overzee
Bank N V., boekte over 1953-'54 333.920
(v.j. 323.349) pond sterling winst cn de
clareert 7'i (7Vi) pet dividend, waarna
64.720 (44.649) pond sterling als onver
deeld overblijft. In dc unie bewoog de al
gemene bedrijvigheid zich op bevredi
gend peil. De betalingsbalans verbeterde
aanzienlijk door verhoogde kapitaalin-
voer, het gunstige landbouwselzoen be
nevens nieuwe eoudmljnen cn de
niumindustrie. Men hoopt de invoer te
vergemakkelijken en in 1958 de beper
kingen geheel af te schaffen. In Zuid-
Rhodcsia waren dc resultaten van de
landbouw cn vooral van de tabak be
moedigend. Het kantoor te Londen ont
wikkelde zich gunstig en de kantoren
tc Amsterdam en elders breidden de za
ken met het Europese vasteland uit
Twintig slialen op brandend
Duits schip
Het jubileum van het Groene Kruis te Woubrugge: mevrouw Van Wijk
overhandigt de opbrengst van de bazar aan dokter Loth.
Foto N. van der Horet
heden van de afdeling. Het hoofd
bestuur verzocht de auteur om op
neming van dit gedicht in het orgaan.
Namens d<? afdeling Alphen a d. Rijr
werden tenslotte nog felicitaties overge
bracht door de voorzitter, dokter Van
Kooten, terwijl burgemeester K. van Die-
peningen van Leiderdorp, in zijn kwall-
van voorzitter van de afd. Leiderdorp
en lid hoofdbestuur een bedrag van 25
gulden overhandigde. Hij was vergezeld
door de secretaris, de heer Pereboom
Ook da heer Sprey, voorzitter afd. Nieuw-
veen, c't v*>n zijn belangstelling blijk.
Na afloop van het officiële gedeelte ble
ven de genodigden nog enige tijd bijeen.
Kandclfels ln de Merwedehavcn aldaar.
- Met ruim twlnllg tralen heeft men ge
werkt cn per minuut werden twintigdui
zend liter water ln het achip gespoten-
Het schip maakte enigszins slagzij.
Tegen oneeilijke conlioleuse
voorw. straf geëist
Voor het Amsterdamse hof is gisteren
drie maanden voorwaardelijke gevange
nisstraf geel", tegen de 23-Jangc Haar-
lemse controlcusc J M. L.. die zich zou
hebben schuldigd gemaakt aan het weg
nomen van waardepapieren, die later
als bankbiljetten zouden worden uitge-
De waarde bedroeg f 1100.
Haarlemse rechtbank had haar
twee maanden opgelegd.
Twee jaar zitten voor
70 mille
De Utrechtse rechtbank heeft de 43-
jarige boekhouder J. V. uit Utrecht tot
twpe Jaar veroordeeld.
V.. die meer dan twintig Jaar in dienst
as van een houthandel te Utrecht waar
hij het volle vertrouwen genoot, knoeide
ln de Jaren 1946 tot 1954 in de boek
houding. Op deze manier eigende hij zich
bedrag van 55 duizehd gulden toe.
Voordien had hij reeds 15.000 ontvreemd
uit een zwarte kas dia hij in oorlogstijd
thuis onder zijn beheer had. Er was drie
jaar geëist.
Ontvanger van Beerta
verloor j 12.000
Een automobilist, die gisteren over het
marktplein te Winschoten reed, vond daar
dubbele fietstas, waarin zich ccn
actetas bevond. Op het politiebureau
bleek dat de actetas bank cn muntbijet-
ten bevatte tot een gezamenlijke waarde
van f 12.000. Ze waren verloren door de
ontvanger van dc gemeente Beerta. Deze
had bij een bank ln Winschoten geld ge
haald *cn was de fietstassen met de zich
daarin bevindende actetas met de waarde
volle inhoud kwijt geraakt.
Uitspraak Haags Gerechtshot
Synodale Gerei. gem.
Gouda krijgt kerk
In het conflict tussen de losgemaakte
en de synodale Gereformeerde Gemeente
te Gouda heeft het Haagse gerechtshof
vanmorgen in hoger beroep uitspraak ge
daan. Het gelastte de losgemaakte ge
meente binnen twee dagen het kerkge
bouw ter beschikking van de synodale
gemeente te stellen, met achterlating van
alle eigendommen der synodale gemeen
te, op straffe van een dwangsom van
honderd gulden per dag. De synodale ge
meente zal zich désnooda van de hulp
van de sterke arm kunnen verzekeren om
in haar recht gesteld te worden. Het von
nis 19 bij voorraad uitvoerbaar.
De losgemaakte gemeente de groep
van de Steenblok ca. werd veroor
deeld in de kosten vnn het proces: 140
gulden in eerste aanleg en 400 gulden in
appèl.
Duitsland wil eieren belasten
Opnieuw ls het vraagstuk van invoer
rechten op eieren in de Westdultse Bonds
republiek aan de orde gesteld Het mi
nisterie van landbouw van Beleren heeft
namelijk een rapport opgesteld, waarin
het een vast Invoerrecht op eieren ver
langt van 15 procent, terwijl er thans in
voerrechten gelden volgens een glijdende
schaal.
MARKT- EN VISSERtJBERICHTEN
TER AAR, 21 Der. Groenteveiling
Witlof I 4658 II 3845 stek 2-21 giasan.
dljvle 32—98 andijvie 23-28 schorseneren 30
—32 Stek 8-9 spruiten 30—42 R 21—30 groene
19 per kg; druiven 89 per hslf kg.
KATWIJK AAN DEN RIJN. 21 Der
Groenteveiling Groene kool 13-20 boe
renkool 1823 andhvle 28—90 waspeen I
25—39 II 20-24 breekpeen 17-20 .prulten I
34—40 II 13—17 prei 23— 28 uien '6-10 rode
kool JJ-M^aNe^ per 100 kg; knolselderij 10
GRONINGEN, 21 Dcc Graanbeurs
Binnenlandse granen 'prijzen per 100 kg
voor boerenpartijen franco Gronln«
provisie): Rode Urwe f 20.25—26 2!
f 30—21 90; extra kwaliteit f 2
tergerst f 2390—24 75: extra
28; Zomergertt f 23 50—24 75; extra kwali
teit f 2840-27.75; Witte haver f 23—23 75-
extra kwaliteit f 28.50-27.30; Groene erwten
f «n_so; extra kwaliteit f 60-80; Paarden,
bonen f 28—3140: KarwUzaad nieuwe oogst
f 120—140; Kanariezaad f 80-70
WOERDEN. 22 Dec - Kaasmarkt Aan
gevoerd «8 partijen. Notering lr «x>rt 232—
237 2e soort 227— 231; extra kwaliteit tot
258 Handel kalm
IJMUIDEN. 22 Dec - Besommingen
1 Trawler—16800; Sch 135—11600 loggers:
K W594 00. KW 185—5580. KW 69—5160.
KW 52—1800. T~-
20 25-26 25- Rugga
f 21 75- 22 ii. Win-
lottcrs; YM 31-190. TX i