9 B H B a m a w b M M i 1 B a 21 IK 0 i a 0 a d taai m DIE WANKELEN TEN DODE Protestanten in Venetaë Kebb en 't Keel moeilijk DIE WANKELEN TEN DODE ZONDAGSBLAD 30 OCTOBER 1954 O. v. Winkel. Zwart: 15. 41. 45. Wit: 18. ^-.respcmdentie betreffende deze rubriek aan de heer W. Jurg, Jan Luykenlaan 12. Den Haag. Bij de problemen Allereerst een zeer elegant vraagstuk je van de Rotterdammer Konings met een evenrichtige beginpositie, buitenge woon geschikt voor onze B.-klasscrs. No. 243 van Scholtes is, wat de aanvangs- stand betreft, iets minder fraai, maar de afwikkeling bevat een geniepigheidje aan het slot, hetgeen moet worden op gemerkt om op een goede oplossing te kunnen bogen. Speciaal voor de A-klas.scrs (die de an dere problemen ook moeten inzenden» een gigantisch werkstuk in 15 om 15 van v d. Elzen. Er is geen eindspel aan. maar het behoort toch tot de uitgesproken zware kost De witte schijf op 13 staat er heus. al zal deze de liefhebbers v m gartijsland-problemen wel deen rillen, o heeft dus in deze rubriek „Elck wat wils" No. 242. J. W. Konings. Rotterdam. Zwart 4. 9. 12/14. Hi. 19/21. 26 Wit 23. 27. 28. 31. 33. 34. 37. 40. 41. 45. BI 0 til |g 'Si m tl s§ «si U' s i m o 0 No. 243. Z. W. Scholtes. lïen Haa Zwart: 7/10. 13. 16. 18/20 22. 4a. Wit: 27. 30/34, 39, 41. 42. 44. m a 's 0 0; iéi Wit: 13. 11. 25/27. 31. 37/40. 42. 43, 48/50. 1 i tril .tas tai 3 J i tl O BB BB_j U t Voor deze 3 I idderopgavcn geldt wit bezint en wint. Oplossmivn binnen 3 we ken na plaatsing Als extra opgave (niet voor de ladder! Isa'sen we ditmaal een retrogade-pro- leem. (Lw.z. we geven een oplossing en de lezers moeten daaruit het bedoelde vraagstuk reconstruct en. Het is een compositie van de hand van J H. H. Scheven, gemaakt naar aanlei ding van no. 230 (J. Sant) en bedoeld nis hulde aan de (beginnende) auteur daarvan. De oplossing luidt: 23—18. (x47>. 38— 32. (x40> 18-13 (x43). 13x4. (x25). 4—15. (x). x2 Alix. Aan u lezers de taak om uit deze schaarse gegevens de nanvangsstand te herkennen. Probeert u het eens, want het ljjkt moeilijker dan het ls. Succes! Uit de provincie In een competitiewedstrijd (hoofd klasse) tussen Ó.G.B. (Bodegraven) en H.D.C. (Alphen a. d. Rijn) kwam het volgende eindspel voor. Zwart aan zet verzuimde de winst, zoals die na afloop door de bekende speler C. Z ijls tra werd aangegeven. d. Vlis Zwart had moeten spelen 4550 18-13, (op 18—12 volgt 50—17. 41—46 en 44»23>. 50—44. 41—37 46x8, 48—43, 45x12 en nu of 3—9. 22x4. 47—36. opgesloten! Gelukkig maar voor de witspeler dat zijn tegenstander niet over de eindspel- kennis van de heer Zijlstra beschikte. Nu werd de partij remise. Oplossingen No. 234. (Z. W. Scholtes). Zwart: 3. 4. 9. 11. 14. 20. 21. 24. 30 Wit: 12. 22. 2f». 28. 29. 34. 39. 44 Opl.: 28—23, 39x28, 12— 8. 23—13, 28x10 25x3. 32-27. 3x3b. No. 235. (J. VV. Konings). Zwart: 6. 12. 13. 18/21. 23 27. 30 35 Wit: 32. 33. 37/ 39. 41. 44/46. 48. 50. Opl 4440. 33—28. 50-44. 41—37. 46x8. 48—43. 45x12 en nu moet zwart door 611 zelf de deur open maken, welke de enige overgebleven witte schijf toegang tot de damlijn ver leent. Na 127 heeft zwart geen deug delijk verweer meer. Hoewel geen haar scherp motief, doet het toch altijd leuk aan. dit weer eens bewerkt te zien. In Gortmans' boek „1001 miniaturen" komt een 6 om 6 voor van J. Visser. Zwart: 2. 6. 9. 16. 19. 23. Wit: 21, 25. 30. 32/34. Opl 34—29 29x18; 13—13! 30—24. en 25x12. In verband met het voorgaande meen den wij er goed aan te doen dit stukje ..ont.^pannirigsproblematiek" aan de ver getelheid te ontrukken No. 236. (G. Avid). Zwart: 1. 4. 6. 8. 11/ 14. 16. 24. 25 30 Wit: 22. 23. 26. 28. 31/ 33. 35. 38. 41/44. Opl.: 28—23, 26—21. 32— 27. 22—18. 33—28. 38x9. (zwart moet nu naar 40 slaan, een drieslag boven de tweeslag 47x3) 35x2 (nu eerst verdwijnt schijf 9) 2x16 motief Alix. No. 237. (J. W. Konings). Zwart: 12. 13. 19. 22. 23. 29 Wit. 26. 32. 42/45. De auteursbedoeling van deze lokzet was 42 —38 om zwart te verleiden tot: (22 28). 32 —27. (28— 33). -38—32. (33—33© waarna wit zou winnen door 3228 (38x 4") gedw.. want op 23x21 wint wit door 26x8. 45x14 enz.). 45x34 34x14. (21—27A). 14 -10. «27—32 on niet 13—19 wegens 10 —1 cn 4—27). 104 (12—18r. 26—21. (32 —37 of 38). 21—17 en wint bij de volgen de zet door 1712 Helaas is bij A remise mogelijk door (12—17». 14—10. (13—19), 10—5 of (19—24). 5—32. (op 5—28 21 27—32 remise). Nu zwart (24—30). 32x 16 (30—34), 16—43 of (34—40). 43—39, (4550). 39x6. (4550) en wit komt pre cies een tempo te kort om te winnen Deze remise werd ontdekt door onze lezers F N v 3. Ende te 's-Gravcnzan- de en D. v. Nugteren te Zwijndrccht cn we zagen (nog© geen kans haar te weerleggen Wie wel? Gelukkig telde dit vraagstuk niet mee voor de ladder wedstrijd. 'Van alle oplossers Naar aanleiding van door enkelen ge stelde vragen antwoorden wij: U kunt de OpklMinm noteren zoals u wilt. Over het algemeen stellen we zelfs enige be knoptheid meer op prijs dan al te grote uitvoerigheid. Nieuwe deelnemers zijn altijd welkom, maar gaarne zien we even duidelijk aan gegeven in welke klasse men wenst uit te komen. A of B Wil de lezer uit Zoetermeer. die we ons van 4 jaar geleden wel herinneren, zijn naam bij dc oplossingen vermelA-n? Want zó sterk is ons geheugen weer niet! Hij zal dan rind'lijk eens begin dal uitgestelde huiskaruiei. liet regent door de ruiten binn, Die klachten over de gor,lijnt verti erend door die tocht kozijn, an hij all, irden de kie uilen zelfs erJwijnen. dan ben ROBBIF. RADAR. flink aangetast, op 't zaakje pai laatst verlegen. (Vervolg van pap. 3) Arme. verdwaasde mensen, die trach ten zo de zorgen te verdrijven" of ccn beetje ..plezier" te zoeken in hun Is er verlossing voor her. God zij denk. ja! Hier naast mijn schrijfmachine liggen in vers- en briefvorm de stille getuigen daarvan. Een oude zeeman heel de wereld Woord ls als i Maar sm is ik aan Uw voeten viel. Min k Uw Woord met heel mijn zieL Eén ding weet ik, dier'bre Heer: Ik was blind, maar nu niet meer. 't Is zo ver: de bladeren va tien En 't dan weer voor dagen liet 't Was slechts met de lippen spreken. Maar nu weet ik van 't genot Om te bidden tot mijn God. Eén ding weet ik. dier'bre Heer: Ik was blind, maar nu niet meer. Een jonge kerel schreef- „Van harte dank voor do mooie kaart, die u bij de brief had ingesloten, dat vermoeiden en beladencn rust kunnen vinden. Zuster, als er één vermoeid en beladen was, dan was ik dat. Nu is alles goed". Deze jonge man dronk zo ontzettend, dat hij er zijn vrouw, huis en werk door verloren heeft. Maar eindelijk heeft hij in de diepste ellende zich gebogen voor God. Die hem rust heeft gegeven. Een ander, die zijn zaak verdronken heeft en nergens meer komen kon. schreef me na weken en maanden van vechten: „Zuster, nu ik alles opgebiecht heb, ja zo mag ik het toch wel noemen, en heel die vuile oude rommel uit me weg is. is er volkomen vrede gekomen in mijn hart en een zekerheid, dat zelfs ik een kind mag zijn van God. Ik was een losgeslagen wrak, maar God zij dank, deze diepgang in mijn leven was nodig om mijn ogen te openen voor het volle licht, dat er ook voor mij is. in Chris tus. Ik bid var. God dat Hij mij helpen wil om staande te blijven, maar nu ik Zijn vrede en licht eenmaal bezit zus ter. zou ik niet meer kunnen leven in het donker va.» vroeger". En een ander, die door de donkere tunnel in het Licht is gekomen: „Ik ge voel mij veel rustiger nu. Bidt u ook voor mij zuster, ik za' het ook doen Neen. het is niet de stevige borrel, die de zorgen verdrijven kan en plezier ge ven in het leven, maar alleen de vrede van Chiistus, die elke berouwvolle zon daar en zondares ontvangen mag, ge knield bij het kruis van Golgotha. Welk een omkeer heeft God in mijn leven gewrocht, Sinds Jezus nu woont in mijn hart. Er is vrede in mijn ziel. Waar 'k zo lang reeds naar zocht. Sinds Jezus nu woont in mijn hart, Is mijn blijdschap en vree Als de golven der zee. Sinds Jezus nu woont in mijn hart. 'k Denk aan het wondermooie boek Moulin Rouge". Zo zijn er duizenden om ons heen, die zoeken en niet vin den. Wilt u, die dit leest, met mij mede bidden voor dezulken en voor hen, die de vrede vonden, opdat zij staande mo gen blijven? M. P. C. HAAIJER. igeliste Ned. Herv. ngeliste Ned. Herv. Stadsevangelisatie. ZONDAGSBLAD 30 OCTOBER 1954 3 t In Reformatielijd stierven velen de marteldood TI ïans wordt er s Zondags gepreekt voor W al den zen en Lutheranen HOEVEEL inwoners Venetië pre cies telt, kan ik momenteel niet zeggen. Het zijn er in ieder geval enige honderdduizenden. Nu zou het de moeite waard zijn vast te stellen, welk percentage van dit grote getal direct of indirect be trokken is bij het vreemdelingenver keer in deze stad. Zonder twijfel ligt dit cijfer zeer hoog. Er zullen weinig steden in de we reld zijn, die zozeer afgestemd zijn op het bezoek van buitenlandse toe risten als Venetië. Dat merkt men vanaf het eerste ogenblik van aan komst. De gondeliers op het water, de bedelaars op de straathoek, de kin deren op het grote plein van San Marco, proberen allen zich op de een of andere wijze met de vreemdelin gen te verstaan. Ze kennen van al lerlei talen een paar woorden en val len rap van de ene taal in de andere om te weten te komen, op welke wij ze de conversatie moet worden voort gezet. Een deel van de Venetianen is be trokken bij de glas- en aardewerk industrie, een veel groter deel onge twijfeld richt zich op het vreemde lingenverkeer. Dit laatste bedrijf werkt continue. Er is geen pauze. Bij dag en nacht worden via de autoweg of per trein de bezoekers bij de lagunen afgezet. Zelfs in de maand October, als de laatste vacantiegangers uit tal van bekende toeristencentra zijn ver trokken, is het in Venetië uiterst moeilijk een hotelkamer te vinden. Voorzover nog nodig, moedigt het gemeentebestuur het bezoek aan de ze stad aan door het organiseren van .grote tentoonstellingen en het uitnodi gen van congresgangers. In de eerste week van October waren er nog drie grote tentoonstellingen op het gebied van de kunst, terwijl twee grote con gressen mensen van de pers en van het luchtverkeer naar Venetië hadden doen komen. In Venetië wordt dagelijks met het buitenland gerekend. Het behoeft dan ook niet te verwonderen, dat de ge meenteraad van deze stad onlangs besloten heeft een reeks architecten over de gehele wereld uit te nodigen om ontwerpen voor een nieuw stads plan in t" zenden. Men was het er bij de bespreking van dit voorstel terstond over eens, dat het behoud en de verfraaiing van de stad, geen louter plaatselijke, maar een internationale aangelegenheid waren. Het werd als een vanzelfspre kende zaak beschouwd, dat ook De bossen rondom Parijs \A7EINIG Europese hoofdsteden zijn zo ""bevoorrecht aJs Parijs, dat rondom een zo uitgebreide, afwisselende en rijk- bezette kroon van bossen uezit. De Pa- rijzenaars zelf, hoewel zij van de lente tot de herfst steeds van dit kostelijk bezit profiteren en er tai van wandelin gen met hun gezinnen maken, weten zelf niet hoe enorm bevoorrecht zij o.gcnlijk wel zijn: immers onvergelijke lijk mooi zijn de bossen die in een straal van wel honderd kilometer, zich rondom Parijs uitstrekken. Deze bossen zijn een compensatie voor de afschuwelijke industrie- en woonwijk van de banlieue. welke zich op zeer abrupte en wanordelijke wijze uitstrekt. De bevolking van de streek van Parijs welke in bei begin van de 20e eeuw één mf.lioen inwoners telde, telt er thans zeven millioen. De punt op de kaart die Parijs aanduidde, is als een inktvlak uitgevloeid. Driekwart eeuw lang heeft men jacht gemaakt op open terreinen in een sector welke on ophoudelijk groter werd. heeft men elk mogelijk bouwterrein in d-e wacht ge sleept. zonder enige eerbied voor kas teel of gehucht. Al zijn zovelle koninklijke of adellijke landgoederen verdwenen of blijven ons slechts zeldzame overtïlijfselen over die opgeslokt werden door de uitbreiding van de stad. hun parken en hun jacht- wouden zijn er toch merendeels nog, be- bltkken van de speculanten; de kunst werken van Le Nótre en zijn discipelen bestaan nog steeds en alle of nagenoeg alle in de vorm van terrassen, bloem perken, begroeide hellingen, bassins.' la nen, perspectieven, sterren en „halve manen" die, vooral in het westen, met de parken vap Sceaux. Meudon, Saint- Cloud, dc bosifen van Fousses-Reposes, Marly, Saint-Germain, het diadeem van Parijs vormen, dat zijns gelijke ter we reld niet kent. bouwmeesters uit het buitenland in deze moeilijke kwestie gekend zou den worden. MET de Zondagsrust is het in Ita lië over het algemeen niet best gesteld. Vooral in de morgen zijn heel veel winkels als op door-de- veekse-dagen geopend. De bakker bakt zijn brood cn de slager hangt het vlees buiten cn staat vervolgens als op andere dagen bij het hakblok. Een paar verpleegsters, die in de zomer met een auto met kampeer wagen enkele weken door Italië had den gezworven, vertelden me onlangs, dat zij gedurende hun verblijf in dit land eens tot de pijnlijke ontdekking waren gekomen, dat zij onverwacht een dag hadden verloren; de Zondag. In Venetië is het al niet beter dan in andere plaatsen. Toen we na aan komst in het hotel enige inlichtingen vroegen, werd ons op het hart ge drukt, toch vooral niet de vis- en fruitmarkt voorbij te gaan, die op Zondagmorgen in de straten, die voe ren naar de beroemde Rialto-brug, gehouden wordt. Dat is typerend. En op deze wijze verliest men inderdaad een dag en nog wel een dag, die God in Zijn gunst als een van de schoonste ge schenken aan de mensen heeft ge geven. HET protestantisme kent in Venetië een Duitse en een Italiaanse tak. In de Reforniatietijd kwam de pre diking van het evangelie ook in deze toen zeer beroemde stad. Door dc te- genreformatie ging dc aanhang, die er verkregen was, echter weer ver loren. Op verschillende wijze werd te gen de predikers van het Woord Gods en de belijders van Jezus Christus op getreden. Zoals uit de processcn-ver- baal in het archief van de stad blijkt, zijn honderden protestanten via de brug der zuchten uit het Dogenpaleis in de Venetiaanse gevangenis terecht gekomen. Ze hebben daar gruwelijke martelingen ondergaan, die de Mid deleeuwse inquisitie had uitgedacht. Velen van hen, die zich standvastig toonden in het belijden van hun geloof, zijn tenslotte tussen twee gondels ge bonden en buiten de stad op zee ver dronken. In later tijd drong het protestantis me via het Duitse gezantschap toch weer de stad binnen. Er werd een gemeente gesticht en er kwamen ook weer bijbels in omloop. De gemeente kreeg de beschikking over een kerk gebouw, waarin nog enkele schilderij en van Tiziaan en van leerlingen van dezelfde schilder te bezichtigen zijn, terwijl ook een waarschijnlijk echt Luthcrportret van Lukas Cranach wordt getoond. In de Italiaanse taal kwam het evangelie der vrije genade eerst in het midden van de vorige eeuw in Venetië. Een veldprediker stichtte toen de eerste Waldenzenkcrk. Bij het begin van de tweede wereldoorlog kregen de Waldenzen ook de beschik king over het kerkgebouw der Luthe- kerk bij San Lorenzo in het gebouw der Lutherse gemeente in het Italiaans wordt gepreekt. DE Waldenzen in Venetië vormen, zoals bijna over al in Italië, een klein groep je. Ze hebben het moeilijk. In een gesprek, dat we na de morgenpreek met pastore Liborio Naso hadden, vertel de deze een en ander van de moeiten en zorgen van zijn kerkleden. De Waldenzen trekken al tijd aan het kortste eind. In het rooms-katholieke Italië hebben deze evangelische christenen nooit de kans een belangrijke plaats in het maatschappelijk leven in te nemen. Ze worden uit al le belangrijke functies zorgvuldig en stelselmatig geweerd. Als ooit van een kerk gezegd kan worden, dat ze niet vele edelen en niet vele rijken telt, dan wel van de Waldenzen in Italië. Men moet de leden van deze kerk vooral zoeken bij de kleine mid denstanders en bij de eenvoudige ar beidersbevolking. Het gevolg van deze samenstelling van de gemeente is, dat de werk loosheid juist deze christenen zwaar heeft getroffen. Hoe erg dit is, kan men verstaan, als men bedenkt, dat er momenteel voor ongeveer drie millioen Italianen geen werk is. Ds. Naso tobt dagelijks met dit nij pend vraagstuk. Verschillende van zijn gemeenteleden kunnen niet aan de slag komen. Als evangelische chris tenen zijn ze vaak het laatst aan bod. Emigratie naar Zuid-Amerika, waar zich een aantal Waldenzengemecnten bevindt, is practisch uitgesloten. De subsidie, die de Tegering bereid is te Brug der zuchten, waarlangs vele christe nen van het Dogenpaleis in de Venetiaanse gevangenis zijn terecht gekomen. verlenen, is zeer gering, terwijl do geldmiddelen van de gemeenteleden zelf totaal ontoereikend zijn. Na de eerste kennismaking stormt ds. Naso al spoedig met "deze vragen op ons los. ,,Kan er iets voor onze werkloze gemeenteleden worden ge daan? Kunnen ze in het buitenland aan de slag? Is er in Nederland plaats?" We bespreken de kwestie van verschillende kanten, maar kun nen niet spoedig een uitweg vinden. En zo lopen we na een poosje met dit moeilijke probleem in stralendo zonneschijn over het plein van San Marco, waar de duizenden duiven tel kens in wolken wegfladderen, opge schrikt door het geronk van een over trekkend vliegtuig en tegelijk de vreemdelingen hun gebruikelijke on»- megang maken. Dr. H. MULDER. „Een stevige borrel, Ken goed glas bier Verdrijven de zorgen En brengen plezier" 1")IT versje las ik in een klein cafétje. U ergens in Brabant toen ik daar op een vacantietocht een kop koffie dronk. De werkelijkheid is echter anders Dat zag ik op een late Zaterdagavond of liever napht in de stad waar ik werk. Ik kwam terug van m'n Zaterdagse tocht door de logementen cn kroegen, toen ik op de stoep een man vond als een hoopje vuil. Do caféhouder had hem biiitengezet na sluitingstijd. Ik schudde hem door elkaar en vroeg waar hij thuis hoorde. Zijn belabberde antwoord was: „Ner gens juffrouw, al m'n centen zijn op en nu zetten ze me op de stoep". Dat is het beeld van de mens. die In derdaad tracht z'n zorgen te verdrijven door „een stevige borrel". Een poos geleden kreeg ik het vol gende briefje: „Het is vandaag juist veertien dagen geleden dat ik als ongenodigde op uw evangelisatie-samenkomst kwam. U ken de mij niet, maar zag wel dat er iets niet in orde was. Zuster, mijn man is zo verslaafd aan de alcohol. Hij had die Duiven op het aan Marcoplein. dag zo ontzettend gedronken, "k Had heel de dag gewerkt, en toen ik 's avonds thuis kwam stond m'n hart bijna stil van schrik. Verschillende kle dingstukken heeft hij die dag verkocht en omgezet in drank, hij zat totaal bui ten westen aar tafel en toen hij me ia het oog kreeg, begon hij te razen ea ging weer de deur uit. 'k Ben hem acn- terna gegaan, maar hij wilde niet luiste ren cn rolde meer dan hij liep een kroeg binnen. Toen ben ik maar gaan lopen, de ene straat in. de andere uit Toen, zuster, hoorde ik zingen en zag een deur open staan. In m'n eenzaamheid en ellende ging ik binnen. U heeft me toen een plaatsje gegeven en stil in dat hoekje heb ik God gevraagd m'n man en mij toch te helpen. Hij is ccn beste man zuster, maar als de drank hem te pakken heeft is hij een duivel. Niets is hem dan meer heilig en hij ver koopt alles wat los en vast is. Ik kan er niet tegenop werken. Zoudt u niet eens bij ons op huisbezoek willen ko- Zover de brief van deze vrouw. Een jongen uit ons werk zijn moe der drinkt schreef mij: „Zuster, ik wil u iets vragen. Weet u niet een goe de moeder voor mij. die voor me zor gen wil. 'k Heb nog niets aan mijn le ven gehad, uw Gerrit". Een brief van één van m'n mannen op de vaart vertelde mij: „Zuster, veel dank voor je brief, die kreeg ik in Engeland, 'k Durfde toen ik in de stad was. niet aankomen, want het is weer hclema.il mis met mij. U ziet het wel aan m'n brief. In elke haven drink ik tot ik niet meer kan. Waarom is m'n vrouw dan ook bij mij weggegaan met ons kind* Die gevangenisstraf zuster, ik weet het wel. aat was erg. Maar dat ik toen gestolen heb. deed ik 4och ,»ok voor haar en de kleine. En gedronken heb ik vroeger nooit, nu tracht ik daar door m'n ellende te vergeten". Op een avond vrij laat belde een ca féhouder mij op: „Zuster, hiernaast op de trap zit een oude vrouw, ze ls stom dronken. Ik ben wel caféhouder, maar dat is toch wel heel erg. Zou je je niet over haar willen ontfermen, dan komt ze er misschien nog eens vanaf" De vrouw van een andere caféhouder belde en zei: „Hier is een jonge kerel van buiten de stad zuster, cn elke Dinsdag als hij hier komt drinkt hij zich zat. Misschien zit die jongen ergens over te piekeren, en kan er wat voor hem worden gedaan. Wil Je niet eens met hem praten?" Zo zou ik u tientallen brieven kunnen laten lezen, dl» vertellen over de ellen de, het leed en de gevolgen van „die stevige borrel". (Voor vervolg pag. S)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 9