Blad %iy Ook niet-verpleegsters kunnen cle lamp brandende houden Echt leer is het mooist Dirk Willems eerste dagen Vrijheid voor j India s vrouwen Het lawaai gaat aan t werk zweeöse dPPeLtódRt Welke mantel zou U kiezen? NIEUWE LEIDSCHE COUHANT lllllllllllllllllllllllllllll Devies van Florence Nightingale-herdenking geldt ook voor Johanniler-Helpsters DE gedachten van hen, die zich met de ziekenverpleging bezig houden, en van hen, die weliswaar terzijde staan, maar er zich sterk voor interesseren, zijn deze maand wel in het bijzonder bepaald bij de figuur van Florence Nightin gale. Via de radio, door kranten en tijdschriften, door herdenking; bijeenkomsten en toespraken heeft menigeen zich weer eens kunnen verdiepen in datgene wat miss Nightingale kenmerkte: kracht, moed, doorzettingsvermogen. Zij staat bekend als „de dame met de lamp'', en het devies, dat aan haar, die in de verpleging werkzaam zijn, is meegegeven, luidde dan ook „Houdt haar lamp brandende". Haar lamp, waarmee ze zichzelf bijlichtte wanneer ze de eindeloze barakken af liep in Scutari, rondgaand om de ge wonden en stervenden te troosten en te bemoedigen. Een ideaal voorbeeld voor de jonge of de adspirant-verpleegster! Een voorbeeld, dat inspireerde tot een oproep aan de jonge Nederlandse vrouwen om in de verpleging te gaan. Want er zijn ruim duizend verpleeg sters te kort en het is al voorgekomen dat ziekenzalen gesloten moesten wor den wegens dit tekort. De gelederen dienen te worden aangevuld! Maar er kunnen zich omstandig heden voordoen dat het meisje, dat die oproep hoort, er toch geen gevolg aan kan geven. Dat kunnen huiselijke omstandigheden zijn, dat kunnen zoveel andere redenen zijn. Voor haar is het dan een goede ge dachte te weten, dat toch ook zij „de lamp brandende" kan houden, en haar aandeel, al is het dan maar bescheiden, kan leveren in dienst van de lijdende mensheid. Zij kan, naast haar beroep (of mis schien zelfs in dit beroep, bijv. wan neer zij in een gezin werkt) óók ver- Een echt teren las dat is een ezil. Al die plastic producten mogen nog zo aantrekkelijk en aardig uit ien, ze zijn toch niet te vergelijken iet de voorwerpen die van leder ver- aardigd worden. Zon tasje, als hier- afgebeeld, is er een voorbeeld van: at soepele plooieffect kan men toch Heen maar bij een leren tas tegen- Er dit model en de sluiting Gehoord dat op een juwelenexpositie in York zoveel belangstelling bleel zijn voor ouderwetse spelden, ches ec armbanden waarin paa verwerkt waren, dat de handel vr Gezien en zwarte japon, met rode franje :an de zoom. waarbij een rode tola hoorde met zwarte franje. Gelezen in de Boston Post. dat een echtpaar in die stad beboet werd omdat het zijn negenjarige zoon niet naar school liet gaan. De jongen vond de school „intellectueel niet stimule rend". Hij kan Duits en Chinees le zen en ook wat Sanskriet plegend werk *doen. wanneer zij zich ia haar vrije tijd voorbereidt op die omstandigheden, tijdens welke haar hulp gewenst of zelfs dringend nood- zakei is. Hulp. zowel in vredes- als in ooi.ogstijd. Als één team Wij bedoelen het werk van het Rode Kruis, en dan meer in het bijzonder dat van de Johanniter-Helpsters, die in de colonnes van het N.R.K. werken en als één team met de Rode Kruis Helpsters naar buiten optreden. Zij ontvangen dezelfde opleiding, dragen dezelfde uitrusting we wezen daar al eens op in de serie „Vrouwen in uniform" met dit verschil, dat op de mouwen een wit, achtpuntig (her innerend aan de acht zaligsprekingen) kruis op een rood fond genaaid wordt. Het is de Orde van Sint Jan, die zopgt voor de geestelijke vorming van de Johanniter-helpsters. Want dat is het kenmerkende van dit werk: de helpsters worden voorbereid op een dubbele taak. hl. het verlehen van li chamelijke, maar ook geestelijke steun aan hen, die lijden. De Orde van Sint Jan is de Neder landse tak van de aloude Ridderlijke orde van het Hospitaal van Sint-Jan te Jerusalem. Omstreeks 1099, na de verovering van Jerusalem trof God fried van Bouillon dicht bij de stad een klein hospitaaltje' aan, gewijd aan Johannes de Doper. Hij en met hem vele andere Kruisridders kwa men onder ae indruk van dit werk en zij besloten zich in dienst van de lijdende mensheid te stellen. De Or de bleef door de eeuwen heen bestaan en nog is haar doel als toen: het be oefenen van de christelijke barmhar- tigheid, door het verzorgen van zieken en gewonden. In ons land telt deze Orde ruim 200 prot. chr. edellieden. De oude naam „kapittel" is bewaard gebleven om het hoofdbestuur er mee aan te duiden. Z.K.H. prins Bernhard is Landcommandeur van de Orde. „Uit liefde tot Christus in woord en daad van Hem getuigen" dat staat onder meer in de statuten van de Or de van Sint Jan. En de arbeid van de Johanniter Helpsters nu is daar een voorbeeld van. Voor de oorlog werden er ongeveer 650 Johanniter Helpsters opgeleid in diaconessenhuizen. In de oorlog deden zij veel en goed werk, maar na 1945 kwam het werk stil te liggen. In 1951 werd toen een werk- commissie in het leven geroepen, (waarin alle grote christelijke jeugd organisaties. in interkerkelijk ver band, samenwerken), die dit werk sti muleert. Werkcommissie Behalve de Orde van Sint Jan en het Nederlandse Rode Kruis zijn in deze werkcommissie o.Vn. vertegen woordigd de meisjesbond op Gerefor meerde Grondslag, de Christen Jonge Vrouwen Federatie, een vertegenwoor diging van de Bond der Ned. Diacones- senhuizen, het meisjesverbond C.J. V.F., de bond van Chr. Boerinnen, boerendochters, plattelandsvrouwen en meisjes, de Ned. Chr. Studenten Ver eniging. Een sub-commissie zorgt speciaal voor de geestelijke vorming van de Johanniter Helpsters, die gedurende twee winters een avond per week geven om de opleiding tot Helpster bij het N.R.K. te volgen. In plaatsen, waar meer Johanniter Helpsters aan wezig zijn. wordt de cursus „geeste lijke vorming" in samenkomsten ge geven, „verspreide" J.H.-sters volgen haar schriftelijk. Die cursus wil o.a. het licht laten schijnen over wagen als „Leven en Dood", „Ziekte en Zon de". „Gebedsgenezing", enz. Meisjes en wouwen tussen 18 en 45 jaar kun nen Johanniter Helpster worden. Zij werken eerst voor het eenheids-diplo ma E.H.B.O., daarna volgen ze een cursus elementaire verpleegkunst en infectieziekten. Vier weken werken ze dan in de praktijk o.l.v. een ver pleegster. De Johanniter Helpster is dan „Helpster 3de klas" en na deze opleiding kan ze de cursussen voor Helpster 2de en 1ste klas volgen. Er zijn op het ogenblik ruim vijftig gediplomeerde J.H.'s in ons land. Zij vormen een kern maar een kern die nog moet uitgroeien. Haar hulp bleek al onontbeerlijk bij de waters noodramp. bij de ouden van dagen- zorg, de bloedtransfusiedienst en nog zo veel meer omstandigheden. Het is goed, dat men bedenkt, dat die hulp steeds en overal nodig kan zijn. En het is noodzakelijk te beseffen, dat er voor uitbouw van dit werk nog zo veel méér krachten nodig zijn. De secreta resse van de werkcommissie. mejuf frouw C. B. Rijnders, Burg. van Hei- lenberg Hubarlaan 1. Hilversum, kan haar, die hierover meer wil welen, vele inlichtingen geven. Er is veel en onpeilbaar leed op deze wereld. Wie zich er in ver diept, huivert bij het vernemen van die grote en ontzagwekkende getallen, voelt zich tegelijker nie tig en onmachtig iets te doen. Onmachtig? Iedereen kan toch im mers een klein steentje bijdragen in een groot werk? Wie zich in dienst stelt van de barmhartig heid. de dienst aan de naaste, die lijdt, vermag toch in elk geval iets van dat grote leed te verlichten. In het gezin van onze illustrator Otto Dicke werd op 19 September jl. de vierde spruit gebo ren: Dirk Willem. „Zes en een half pond", vertelde trots zijn vader. En die vaderlijke trots uit te zich nog in an dere opzichten: Otto Dicke nam schets boek en tekenstift en maakte tekenin gen van dat prille wezentje in zijn eer ste dagen. Het is dezer dagen vijf jaar geleden dat in Lucknow (V.S.) mevrouw Sarojini Naidu overleed, een van de vurigste strijdsters voor de vrijheid voor India's vrouwen. Na Ghandi was zij de- geen, die het meest geliefd en geëerd werd in haar land. fnrniini NniAu T°en Z'Vele jaren geleden de Sarojini Naidu Verenigde Staten bezocht, schrijft de Baltimore Sun, vond ze het heel grappig, dat ze werd aangezien voor een waarzegster, maar minder amusant vond ze het toen ze merkte, hoeveel ver keerde voorstellingen men zich over haar land maakte. Men beschouwde India nog als het land van slangen, palm bomen, tijgers èn van de „suttee" de oude Hindoese gewoonte, waarbij een weduwe gelijk met het stoffelijk overschot van haar echtgenoot gecremeerd wordt. Mevrouw Naidu probeerde duidelijk te maken, dat zij een ander India vertegenwoordigde. Van haar sexe was zij de beste, die naar land kon vertegenwoordigen, maar ze was geen feministe. Zij was van mening, dat feministische bewegingen haar oorsprong vonden in een soort erkenning van eigen onmacht. Voor al haar landgenoten wenste zij' de vrijheid, die zijzelf genoot. Zii benutte die vrijheid ten volle! Allereerst al toen zy studente was aan de universiteit van Cambridge in Engeland, toen zij poëzie schreef, die door de critici van die dagen (het was omstreeks de eeuwwisseling) gunstig beoordeeld werd. In 1925 werd zij voorzitster van de Indiase Congrespartij, in 1931 afgevaardigde naar de Ronde Tafel Conferentie in Londen. J)t turtfjuolt-gM ryiu) 1 Vkb Itrülcw, Dvte- IIIIIIIIIIIIIIIIIImiIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII «miIIIIIIIimmuun Ze was zeldzaam vitaal: maakte reizen door Oost- en Zuid-Afrika met een speciale politieke opdracht, hield lezingen in de Verenigde Staten en Canada, vertegenwoordigde India op belangrijke congressen. Het is voornamelijk aan het streven van mevrouw Naidu te danken, dat de pogingen, om de vrijheid voor India's vrouwen te bewerkstelligen, nu succes beginnen te krijgen en zelfs tot wet worden verheven. Wetten, die de vrouwen zullen losmaken van de belemmeringen, haar opgelegd door overgeleverde gewoonten en tradities. Wanneer auto's claxonneren, luchtalarmsirenes huilen, honden blaffen en katten midden in de nacht jammeren, dan gaan de geluidsgolven in steeds wijder wordende cirkels door de lucht, als kringen in een vijver, veroor zaakt door een steentje dat daar ingeworpen is. Onze oren vangen dit op en wij ergeren ons aan deze geluiden, want de meesten van ons worden door lawaai ge ïrriteerd. Onlangs heeft de wetenschap enige interessante feiten over geluidsgolven ontdekt de ultrasonische golven, die zo hoog zijn, dat het menselijk oor ze niet kan opvangen. Déze golven nu zijn in staat om bacteriën te doden DAAR lijdt een mijnheer uit Den Haag aan, die kende brief schreef, de honden geen krant te schrijven, i Voorts wordt ondergete- en te bewaren aangeraden niet beeld te onvrouwelijk in de so een is, zo "is ook de man door •an de de vrouw", verhouding: Christusge- En dan had ik naar uw droog brood i dameskring met bjjbel- Soms leg ik dergelijke studie elkaar te stichten. Zondagsschoolonderwijs z— brieven naast i beantwoord ze hoogstens misschien ook iets met enkele woorden. Maar mÜ zijn- in deze brief staan dingen, die blijk geven door en door valse DA k ANK voor uw tips, m(jn- heer, maar ik ben al soort bjjbelstudie- CCIt kring, een buurtgemeen- die misschien door andere S(;.haP' visie op verschillende °P;r. Bijbelgedeelten, een visie, mannen gedeeld wordt, dat ik mij terwille van deze mensen en hun vrou wen gedrongen voel, er iets over te schrijven. De persoonlijke „peuten" deponeer ik rustig op mijn in dit opzicht heerlijk brede rug _v~—waar de nu niet bepaald nr. 1 zjjn gezin- In het zwjjgen, zoals Saraï, maar evenmin in het on- 9 Oct 1.1.) direct de mond Christus heft niets te ma- moeten stoppen met te zeg- ken met slaafse onderwor- £en- dat hy Christus niet penheid. Het is dienen in in waarheid lief heeft, door liefde. De man verwerke- zo over zyn vader te spre- lijkt zijn gezag in het hu- ken- Ik had, zoals U welijk in zyn dienen, ja schrijft, „zo'n snotneus, die zelfs in zyn opoffering z n ouders door het siyk voor zijn vrouw en zjjn baalt toch zeker geen schoon gelijk mogen geven. Ir het boek „Man en Te" ecr=te *«ft die. J°»- Vader" dat U beslist pen „doetje" niet, als U hoofdstuk haar voorstelt. eens op, hoe zij haren deze gebiedt: der Maar wat ons vrouwen zend die dienstmaagd als geheel wordt aange zegd. de onzuivere inter pretatie van het 5e gebod, van het ambt der ge lovigen en de schimp scheuten op onze broeders en zusters, die tot een ander kerkgenootschap behoren dan briefschrij ver. nee dat kan ik toch maar niet zo naast me neerleggen. Ook om uw- zelfs wil niet. mijnheer M., want ik geloof niet, dat u beseft, hoe ver u bent .weggedwaald Huis Hoofd dei- Vrouw" o.m.: „Er komt in uitdrukking: hoofd •ouw, een haast be nauwende waarheid op ons (die toch ook af en wel deze: dat wij Overpeinzingen van Margaritha dat niet gedaan; wy weten niet eens de namen van die ouders. Ten tweede is die man geen „snotneus", maar zelf al vader van kinderen. Maar bovendien is dit ook weer een symptoom van uw superioriteitsziekte. dat zo'n man zou moeten zwy- gen, als hy ziet, dat die grootvader met z'n mond vol vrome praat het geld tot z'n afgod maakt en dat z'n vader ontrouw wordt aan zijn moeder. TTIJK eens. mijnheer M.. dat Het f Chris komt mij uit geen enkel dat zyn zoon was) weg! Niets mannen in het huwelyk de we kunnen allemaal voor U hoor, zo'n comman- verantwoordelijke persoon in zonde vallen, maar als do-toon!) zijn voor al wat er in ge- ouders zo goddeloos in hun Van die buurtgemeen- beurt! Wie het zo ziet als daden zijn en gelijkertyd schap ontvangen wij veel man, die verheft zich niet prekerig vroom in hun zegen. En wat die Zon- op zyn macht en gezag, mond, dan moet dit van de van dagsschool betreft: wie maar gevoelt veeleer de daken geschreeuwd wor- moet er dan voor m'n man last der verantwoordeiyk- den. Dat zijn veel slechter z'n pantoffeltjes zorgen en heid". Elkaar dienen in ouders dan de heidenen, voor het eten van m'n arme zelfverloochenende liefde. Deze ouders trekken door bloeien van kinderen? Nee. daar komt het op aan. hun slechte levenswandel, brief tegf bewust zijn. op gen nr. 1 zoals Saraï. noe mende haar man „heer". Het ambt van profeet. ïrk kunnen de mynheer M. die in zo'n flagrante stryd met hun vrome praatjes is. hun kinderen af van Chris- itokje de vrouw een vrouw? Waarom heeft tus- En het is alleen Gods nr. 2?? Zo'n soort verhou- God dan aan zoveel vron- ?rote genade over die kin- ding van despoot-slavin? wen een knap stel hersens deren. als dezen, zoals ook Dacht U dat God zó de geschonken? De VU. is bedoelde jongeman. toch mens geschapen had? Wat maar wat blij met haar hlln geloof in Hem behou- prof. Van der Molen. Di vrouwen mochten op Jezus' uitdrukken is bevel het eerst het slacht opgedragen. De juist geheel tegenovergc- gelie van de opgestane Heilige Schrift spreekt dan steld aan alle despotisme. Heer verkondigen. Lydia de purperverkoopst een knappe Christus vrouwen, de scheppings- een knappe zakenvrouw, ^een vriend vj tessen als Mirjam. Debora orde hersteld, door ons op enz.. enz. Het drievoudig en Hulda zijn uitzonderlijke te heffen uit de lage plaats ambt der gelovigen is aan gevallen Bij de vrouw waarin wij door de ver- mannen en vrouwen toe- het getuigenis alleen stoorde verhouding in handel en wandel afge legd worden, het respect bovendien n leren (geen wetenschap moet zij haar eigen mat raadplegen". vertrouwd. zondeval geraakt dat dwingt tot de gelijkwaardige van an de man de man. Heel de bood- f en als zij schap: hoofd der vrouw en iets wil onderdanigheid der vrouw. is enkel maar bedoeld om de vrou Christus' heerschappij In uit de n ons huwelijk vast te leggen geiyk d< God. Paulus zegt dit n 1 Cor. 11 8—12 zó: .Want de man is niet uit Wat uw uitlatingen over de N.H kerk betreft: wees voorzichtig, broeder! De kerk. waarvan U veronderstelt, dat ik er ben. daar ben ik nu juist met hart en ziel lid van en ik zal heus m'n eigen nest niet bevuilen. Ook hier bent U cr met uw harde oordeel Intussen eveneens me» de beste bedoelingen: MARGARITHA en het zodoende mogelijk te maken dat melk onmiddellijk gepasteuriseerd kan worden. Zij voorkomen het be derven van voedsel en zuiveren drink water zonder dat het nodig is chloor toe te voegen. Ultrasonische golven kunnen worden gebruikt als verdo vingsmiddelen voor kleine operaties. Kaas kan er oud door gemaakt worden in een korte tijd en rook wordt er door verdreven. Waarschijnlijk zullen er ook nog wel wegen gevonden worden om grote bundels geluidsgolven naar mistige startbanen van vliegvelden te dirige ren, om daar de moleculen water damp zo te „bewerken", dat neerslag in de vorm van regen er het gevolg van is, zo schrijft de „Portland Ore- gonian". En de een of andere dag zullen huisvrouwen in staat zijn de gezinswas zonder zeep of reinigings middel te doen, doordat de ultrasoni sche golven het vuil letterlijk uit het goed schudden. Op het ogenblik wordt dit laatste nog onderzocht in labora toria,-maar het is niet helemaal prac- tisch voor huishoudelijk gebruik, om dat de machinerieën, die nodig zijn voor het „wassen" van ongeveer vier kilo wasgoed, een gemiddeld grote kamer zouden vullen. Het lijkt wel, aldus het blad, of het met geluidsgolven net zo gesteld is als met mensen. De rustigen doen het het werk en de lawaaïigsten zijn al leen maar vervelend. i het maker sich nog wèl of ander baksel. De zg. Zweedse appeltaart leent zich daar heel goed voor! Als ingre diënten hebt u nodig: 500 gr. appel moes, 100 gr. suiker. 400 gr. oud brood tbruin of rogge), 20 gr. (2'/2 lepel) boter. i Vet cen vuurvaste vorm in en bestrooi deze met broodkruimels waardoor uat suiker is gemengd. Op de bestrooide bodem komt een laagje appelmoes, hierop tveer broodkruimels met suiker, weer appelmoes enz. De bovenste laag moet uit brood bestaan, hierop worden wat klontjes boter gelegd c.n de schotel gaat l/2 u. in een matige lot warme oven. Dan afkoelen en keren op een taart schotel. De taart kan als nagerecht gepresen teerd worden met vanillesaus. U geeft aan de appeltaart een bijzonder feeste lijk tintje door deze te gameren met wat slagroom. Zoals gezegd, ook zonder oven is de taart te maken. De brood kruimels moeten dan in een koekepan lichtbruin worden gebakken en om en om met een laag appelmoes in een vorm worden gedaan. Het geheel enige tijd laten doortrekken en daarna eveneens omkeren op een taart schaal. Wanneer U in de ge legenheid was om. wat Uw portemonnaie be treft onbeperkt Uw keu ze te maken uit een aan tal wintermantels, zou u dan toch niet, bij het zien van deze beide exemplaren, eventjes aarzelen en niet precies weten wat u zou kie zen? Eigenlijk zijn ze al lebei even mooi! De eerste is ontworpen door Hubert de Given- chy en werd gemaakt van niige, wollen stof. Het is een ruimvallen- de mantel, zonder kno pen. De Givenchy heeft er bij gezegd, dat die mantel bedoeld is om dicht om het lichaam heen getrokken te worden op koude da gen, en op zonnige tijden mag men hem open laten hangen. De kraag is meer dan ro- heel yaal; hij is heel, groot. Christian Dior zoekt het meer in het slanke, het afkledende. Deze grijze, rechte mantel heeft een verborgen knoopsluiting. Ook in dit geval is de kraag zeer opvallend, want het is eigenlijk meer een brede shawl, die kunstig rondom de schouders gedrapeerd werd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 5