PIETER PEUTER R USSISCHE IKONENKUNST De levensloop van DOOR G. TH. ROTMAN 28. Het allereerst richt hij zijn schreden Naar zijn patroon, meneer Van Steden, 't Is een deftig huis; hij belt er aan, En moet 'n poos in de hall blijven staan. Met 'n kleur op z'n wang Staat hij in de gang, Want o. wat duurt dat Wachten lang! 29. Daar hij het staan vervelend vond, Drentelde hij door de gang wat rond. Maar ach, in de paraplu was 'n gaatje, Ergens een losgesprongen naadje; De verf droop er door En maakte een spoor Overal waar hij liep; Dat was me wat, hoor! 30. In plaats van hier wat op te letten, Ging hij, om de kroon op het werk te Bovendien met de paraplu aan 't En liet hem als een molen draai Oom Chris, oom Chris! O man, dat loopt mis! Begrijp toch, wat Het gevolg hiervan is! 31. Er kwam, zoals je licht kunt vatten. Overal in 't rond een kring van spatten, Over de vloer, de zolder, de wand. Als 't ware getekend met kunstenaars- Meneer Van Steden Kwam juist naar beneden, De man stond versteend, Als uit hout gesneden! 32. Hij was tot barstens met woede ge- Maar wie het gedaan had, kon hij niet Hij gaf de schuld aan Hilda, de meid. Ze was inééns haar baantje kwijt. Ze had het verbruid! Ze uit! 33. Pas was Oom Chris weer buiten gekomen, Of de regen begon te stromen, Terwijl, vlak vóór hem, juffrouw De Zon Wandelde met haar nieuwste japon! Oom Chris was galant En bij-de-hand. Hij dacht: „Ik help haar Uit de brand!" 34. Hij maakte 'n buiging en zei: „Loop Onder mijn paraplu is wel plaats voor Meteen spande hij z'n regenscherm uit, Maar had het daarmee ineens verbruid: Een stortbui van smeer Daald' er uit neer. Nog heel wat erger Dan regenweer! 35. Juffrouw De Zon schreeuwde moord En de politie was gauw bij de hand; Oom Chris van Pelt ging op de bon Wegeny 't bederven van een japon. Vergeefs was z'n woede! Hij moest bloeden! Boete betalen. En schade vergoeden. 36. O wee, ook Hilda kwam aangerend! „Geef hem maar goed hoor, meneer de agent! Hij heeft bij mijn baas hetzelfde gedaan, En daardoor kwam ik op de keien te Sluit hem maar op! Geef hem klop! Neem hem mee, Die galgestrop!" «lillik Wekelijkse bijlage Zaterdag 9 October 1954 Ook prachtig werk van Westerse kunstenaars Bestemd voor versiering der kerken en voor liuiselijk gebruik DE Russische ikonenkunst is al vrij oud, ouder zelfs dan de Westerse schilderkunst, want reeds in de elfde eeuw treedt onder de invloed van de Byzantijnse stijl in de hoofdstad van het Kiewer rijk de ikonenkunst op en behalve dus voor kerkelijk en huiselijk gebruik, wil ik even wijzen. De heel oude ikonen waren namelijk zó gemaakt, dat ze op 'n stalen of houten stang in processies konden worden rondgedra gen, maar óók in de oorlog. Een heel bekend voorbeeld van dit laat ste gebruik is de be roemde, geheimzinnige ikoon der Moeder Gods van Wladimir uit de 12de eeuw, die oor spronkelijk uit Byzan tium afkomstig en rijk met edelstenen versierd was. Haar bestemming was Soesj dal, waar zij ook aankwam, maar zij is later naar Wladimir gebracht voor de nieuw gebouwde kerk aldaar, de Oespjénski Sobór. Samen met de cathe- draal heeft deze ikoon de verwoesting van Wladimir door de Tar taren in 1238 overleefd en toen in 1395 Mos kou door de troepen van Tamerlaan bedreigd werd, is in der haast de ikoon uit Wladimir weggehaald en naar Moskou gebracht aan het hoofd der Rus sische troepen. Het wonderlijke nu is, dat juist op dat ogenblik het leger van Tamerlaan rechtsom keert maakte (niemand weet waarom) en Mos- voesting gespaard. De deze zal zich later, tijdens de Tartaren- overheersing, in het veiliger gelegen Nowgorod voortzetten. Deze laatstge noemde stad presteerde op dit gebied zoveel, beide zowel aan getal als aan kwaliteit, dat er een bijzondere kunst school naar genoemd is: de Nowgoro- der school. De oudste ikonen zijn in Kiew en Now gorod ontstaan, oorspronkelijk bestemd voor de versiering der kerken. In de loop der elfde eeuw werden er in Rus land enige zeer mooie kerken gebouwd In elke Russische Kerk staat een z.g. „ikonostas", dat is de met ikonen ver sierde wand vóór het altaar van het hei lige der heilige. Maar ook voor gebruik in de huizen werden ikonen geschilderd en dit ge bruik is in de loop der tijden zo sterk toegenomen, dat men zich tot vóór de grote revolutie bijna geen Russische woning kon voorstellen zonder een of meer ikoneri. In elk Russisch huis be stond een apart hoekje, waar de ikoon hing met het altoos brandende lampje gedicht heeft in zijn „Twijg van Pa lestina": Gij zijt in Gods gena verborgen en staat voor 't gouden heilgenbeeld, gelijk een schildwacht in den morgen, met 't heiligdom u toebedeeld. Het licht der kaarzen, 't schemerduister en 't kruis, dat heilig zinnebeeld ja, vrede, stille vrede ruist er rondom u, rein en onverdeeld. HET spreekt vanzelf, dat deze laatst bedoelde ikonen minder grote kunst waarde hadden, dan die voor de kerken bestemd waren. Maar de ikonenkunst was langzamerhand in handen van zó veel bekwame kunstenaars gekomen, dat men ook onder de tweede en zelfs derderangs voortbrengselen stukken van zeer mooie kwaliteit aantrof. Op nog 'n ander gebruik der ikonen. lijn bedoeling niet hier een overzicht van dit belangrijke onderwerp" te geven en alle kanten te belichten. Er zijn ontelbare onderzoekin gen gedaan en evenzo vele boeken er over geschreven. De beroemdste kunst historicus is de Roemeen Kondaków. die samen met I. Tolstój een monumen taal werk geschreven heeft over de By zantijnse kunst en over Russische iko nen, dat zeldzaam en lang niet in elke West-Europese bibliotheek aanwezig is. Ook ga ik hier alleen maar in op de op houten panelen geschilderde ikonen, en niet op de vele allerprachtigse gou den, zilveren, koperen en bronzen iko nen en kruizen, in de rijkste kleuren met email versierd, en evenmin op de ook de religie of fresco's, de mozaïek, de miniaturen, de kerkelijke wandtapijten en de boven opgesomde ikonen en kruizen. Zoals reeds gezegd zal ik mij thans uitsluitend beperken tot de eerste afde ling, die der houten panelen. De onder werpen van deze schilderstukken zijn bijna uitsluitend de goddelijke personen, hetzij als „troïtsa" (is drie-eenheid» of, afzonderlijk als Vader, Zoon en Heilige Geest; dan de patriarchen, de aposte len en profeten, evangelisten en vele heiligen van de Byzantijnse en Russi sche kerk. Wat ons bij het beschouwen der ikonen het eerste opvalt is de oud-Byzantijnse stijl, die de eeuwen door in Rusland en ook in de overige Slavische landen zich bij de beschildering van ikonen gehand haafd heeft en die zulk een statisch ka rakter heeft behouden, dat tot op heden toe de ikonen, die nu nog in en buiten Rusland (vooral Parijs» worden ver vaardigd, steeds weer dezelfde oorspron kelijke trekken vertonen. Dit karakter van de „ikonopisannije" slaat deze kunst in een zekere ban, d.w.z. zij is volkomen afgezonderd van de wereldse kunst en valt op door een hoge heeft getrokken, dat het zelfs een uitzondering mag heten, een Westers mens blijk ervan geeft naam en betekenis van deze kunst te kennen, hoewel er in de laatste honderd jaar een enorme literatuur over is ont staan, Een der meest beroemde boeken en een standaardwerk voor dit onder werp is altijd nog Kondaków-Tolstoj in drie enorme banden. Niet zo heel moeilijk is het de vraag te beantwoorden hoe het komt, dat de ze kerkelijke kunst zo star en statisch is gebleven. In de eerste plaats is ons in Europa geen kunst bekend, die zo zuiver religieus van oorsprong is als de Byzantijns-Russische. Als ik een vergelijking mag maken, die niet geheel maar toch wel enigszins opgaat, namelijk op literair gebied, dan geschiedt dit het beste met de He breeuwse bijbel, waarvan de tekst bijna drie duizend jaar lang van ontelbare kanten met argusogen werd en wordt bewaakt en die daardoor over zulk een lang tijdsverloop zo goed als zuiver tot ons gekomen is. Ook de ikonenkunst was en is uitslui tend voor religieuze doeleinden bestemd, werd door bepaalde, door de kerk ge- sanctionneerde personen uitgevoerd en was onderworpen aan afzonderlijke ker kelijke voorschriften en aan de kerke lijke wijding. Dierlijke vetten b.v. moch ten bij de vervaardiging der verven niet worden gebruikt. Elke ikoon werd, voor het verlaten van de werkplaats, door een kerkelijke dienaar gezegend. Dit voelt nog steeds elke Rus, wóar ook in de wereld, wanneer hij voor een ech te ikoon te staan komt. In de tweede plaats wil ik er met na druk op wijzen, dat de op de ikonen voorgestelde persoon zo goed als nooit een afbeelding is van een bestaande mens, ook al staat er een naam onder Zoals juist wel het geval was met b.v. de Italiaanse religieuze renaissance kunst. De voorstellingen op de ikonen zijn een zuivere weerspiegeling van de innerlijk-mystieke aanschouwing van de kunstenaar, wat ook wel duidelijk te zien is en dat aan alle ikonen iets ab stracts en onpersoonlijks geeft, wat er juist het distinctieve cachet op drukt. En wanneer wij de kerkelijke kunst in het algemeen zouden gaan beproeven op haar ideële waarde, dan moet ik eer lijk bekennen, dat de Byzantijns-Rus sische in haar motieven heel wat hoger staat en een veel reinere atmosfeer om zich heeft, dan b.v. de Italiaanse uit de Renaissance ti-Jd, Men moge dan al de engelachtige schoonheid, de reinheid en vroomheid van de gezichten der ma donna's bewonderen, maar wanneer men als ingewijde weet, dat vele daarvan ontnomen zijn aan de een of andere maitresse van de kunstenaar, die voor ht-m geposeerd heeft, dan schaadt dit Zowel het statische als bet abstrac te in de ikonenkunst is de reden ge weest, dat zij in het Westen zo goed als onbekend bleef, totdat in de tweede helft van de 19e eeuw de bovengenoem de Kondakow alle beschikbare gegevens over deze kunst ging verzamelen en uitgeven. Na hem zijn vele anderen in verschil lende landen gevolgd, maar het is nog (Voor vervolg pag. 3)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 11