Blad was vroeger wel anders Vrouwelijke PUP1' ol ters Verdachtmaking, roddelpraat, laster hè? N,k! ?"°!r BeschuitBoLLen als toetje NIEUWE LEIDSCHE COURANT HANDSCHOENEN - ook aan mode onderhevig O wordt wel pens een ponden versierseltje aangebracht, zoiets als het goud-op-snec by boeken. ntodrl verandert in dn joop j"" N>j„,lnd„ Ïe^re ün drk^Dem handsehoenenfabrieken, de meeste hand tjes en dc lengte van de kappen. 5(.j)opnen |<onlpn uj, hcl hu Behalve de japonnen, hoeden, schor en andere accessoires, zyn handschoi. evengoed aan mode onderhevig. Hel ■nland Wanneer u deze zomer zwart peau de' is dan ook de reden waarom de Ned suède lof uit ander materiaal bestaande, landse vrouw in zeker opzicht maar heeft bijvoorbeeld tricot» handschoenen gedra- te accepteren van wat over de grenzen gen hebt, kunt u er de komende winter wordt gebracht. Wel wordt er rekening ook nog mee terecht, want ze blyvengehouden met de maten. Die lopen voor „en vogue". I de Hollandse handen nogal uiteen: ze De motiefjes op de glaréleren hand- j l,ngere. Dit geldt echt schoenen zyn vrywcl hetzelfde gebleven, j ]orpn ROorten, de wo ïige zwart-leren exemplaren! ,„„k dit jaar zullen er nog veel t I exemplaren gedragen worden! zyn i I ~v I verkrygbaa" rekt n By DE tijd gaat snel, de tijden veranderen, de tijden zijn niet meer wat ze vroeger waren. Het lijken nogal holle phrasen allemaal,' maar wie afstand kan nemen van de algemeenheid van deze gezegdes en zich verdiept in de omstandigheden zoals die vroe ger waren, zal moeten erkennen dat het waar is: de tijden zijn veranderd, en niet zo gering. Gebeurtenissen die vijf jaar ge leden plaats vonden, lijken nog met zo veraf, maar wat tien jaar geleden geschiedde is toch al wel erg verouderd, om nog maar niet te spreken van de gebeurtenissen uit het begin van deze eeuw. Een sprong terug doen in de geschiedenis, een sprong die ons terecht brengt in de middel eeuwen, heeft iets onwezenlijks, en het filosoferen over dat tijd perk gaat moeilijk. Men kan zich geen voorstelling vormen van de omstandigheden waaronder in die tijd geleefd Werd, alhoewel ons toch wel litteratuur en schilde rijen gebleven zijn, die een be paald beeld geven. En wanneer er dan vergelijkingen gemaakt worden, valt direct op hoe ver schillend bijvoorbeeld de positie van de vrouw was: toen en nu. De „zij" van toen speelde wel een heel ondergeschikte rol: uit de ge schiedenisboekjes herinnert men zich nog wel, dat de vrouw ten tijde van de Germanen tot het „bezit" van de man behoorde en dat zij, als haar man bij het dobbelen het ongeluk had, te verliezen, van eigenaar kon veran deren, net zoals de rest van de have. Na het tussenspel met Ada van Hol land, die weinig plezier beleefde van haar kortstondige macht, volgde in die zelfde geschiedenisboekjes Jacoba van Beieren, die op de valkenjacht ging en die, hoewel men haar verboden had te trouwen, op een gegeven ogenblik toch Frank van Borselen huwde. Met Ma ria van Bourgondië, die zo ongelukkig was van haar paard te vallen eindigde dan, wat de vrouwen betreft, de histo rie van de Middeleeuwen. Maar uit de litteratuur komen we, gelukkig, nog wel iets meer te weten. telyk! Wan' Uit middeleeuwse litteratuur blijken de verschillen duidelijk Afspiegeling Het is echter zo. dat die litteratuur maar een afspiegeling is van de werke lijke situatie, zodat we altijd maar een gedeelte te weten komen van hetgeen zich in die tijden afspeelde. In de twee de plaats dient niet te worden vergeten, dat het vrijwel uitsluitend mannen ren. die de litteratuur maakten, met zondering dan van Marie de France Christine de Pisan. Maar voordat Marie de France begon te schrijven waren er al (anonieme) dichters geweest, die het een en ander over de vrouw gezegd hadden. In het verhaal van St. Alexis, d^t te gen het eind van de 11e eeuw geschre ven werd, kwam de vrouw er maai slecht af. Om te beginnen had Alexis helemaal geen zin in een huwelijk bovendien voelde hij een Goddelijke i ping, waarbij er voor een vrouw geen plaats overbleef. Om zijn ouders noegen te doen voerde hij toch ee je naar het trouwaltaar. maar diezelfde dag ging hij er nog vandoor, ondanks de tranen en smeekbeden van zijn jon ge vrouw. In het Chanson de Roland (Roe landslied), dat dateert uit het eind van de 11e eeuw, vinden we knappe Aude, de verloofde land. Zij speelt echter een schikte rol, daar er alleen verteld wordt, hoe zij bij het vernemen i het bericht, dat Roland gesneuveld sterft. Deze twee voorbeelden wijzen er wel op, dat men de vrouw J:- tijd nog niet belangrijk vond: trouwens ridderromans, waarin de vrouw niet eens genoemd wordt. De eeuw daarna is er echter Overgooier en wintermantel Eert jersey overgooier, in een tamelijk klassiek model, die ge schikt is voor elk uur van de dag, is een welhaast onmisbaar onder deel van de garderobe. Men kan er zowel truien of zijdeti blouses onder dragen. De teddy-mantel heeft een royale kraag en steekzakken. De Amerikaanse bakvissen dragen deze meestal in een lichte pastel tint, met fel-gekleurde sjaals of baretten. De mantel sluit met minstens vijf knopen. Gehoord dal in Bolzano (Italië) een tentoon stelling gehouden wordt, waar alleen werken van vrouwelijke schilders tentoongesteld worden. Gezien een klein georgette doekje, dat bij wijze van „armband" om de pols was gestrikt. Gelezen in „Evangelische Welt", dat er in Berlijn hulpdiensten zijn ingesteld, die ten doel hebben de huisvrouwen van een onbezorgde vacantie te doen genieten, door vrijwillige krachten de huishoudingen te doen waarnemen. langrijk personage is, nl. „Aiiscans". Het is een ware Kenau, die we hier te zien krijgen: Guibourc. de Guillaume d'Orange (Willem van Oran je, één van de paladijnen van Karei de Grote), die. toen haar man naar Karei de Grote ging om hulp te vragen tegen de Saracenen, die zijn burcht bedreig den. zelf een harnas aantrok en haa edelvrouwen het bevel gaf, hetzelfde ti Bertha met de grote voeten Aan het begin van de 13e eeuw is e het verhaal van „Berthe aux grands pieds" (Bertha met de grote voeten) die de moeder was van Karei de Grote. Het verhaal toont een verre gelijkenis met dat van Genoveva van Brabant: Berthe werd ten huwelijk gevraagd door koning Pepijn. Vergezeld van haar neef en twee kameniers ondernam zij de reis naar Pepijn, maar op de avond van het huwelijk nam één van de kameniers Berthes plaats in. De volgende morgen werd Berthe, met een mes in haar hand, door de twee anderen de bruidskamer ingejaagd, met het resultaat, dat in de mening dat zij de „koningin'' had willen vermoorden, haar met de dood wilde straffen. In het bos nis voltrokken worden, maar Berthe slaagde er in. te ontsnappen en vond onderdak bij de oude Symon. Pas toen haar moeder haar negen jaar later kwam opzoeken werd het bedrog ont dekt. Natuurlijk kregen de boosdoeners hun verdiende straf en werd Berthe i ere hersteld. Hoe kwam het, dat de romans an dere onderwerpen kregen dan voor heen? De oorzaak daarvan lag voor namelijk hierin, dat het publiek dat naar dergelijke verhalen luisterde, niet meer alleen uit mannen be stond. Dat was wel het geval ge weest bij verhalen als die van Ro land. Hoe langer hoe meer werd het de gewoonte, dat de vertellers of zangers hun verhalen vertelden in de huiselijke kring van het kas teel in plaats van op de markt, waar de vrouwen niets te maken hadden. En de vrouwen interesseerden zich meer voor ontroerende geschiedenis sen dan voor beschrijvingen van veldslagen. Zo had allengs een an der onderwerp zyn intrede gedaan in de litteratuur: de liefde. In de 12e eeuw waren er al twee schrijvers geweest. Béroul en Thomas, die zich bezig hadden gehouden met gegeven, dat nu nog steeds een grote bekendheid geniet, ook dank zij Richard Wagner, nl. de liefdesgeschiedenis van Tristan en Isolde. Helaas bleven er van hun werk slechts fragmenten; van een andere roman uit de 12e eeuw, geschre ven door Chrétien de Troyes, bleef niets al- moet voor de koning diens Bruid, Isolde! gaan halen. Op het schip dat hen naar koning Mare voert, gebeurt het echter, allebei dorst krijgen en gaan drinken van een toverdrank, die Isoldes moeder had gebrouwen om haar doch- koning Mare „voor eeuwig" in liefde te verenigen. Zo krijgen Tristan Isolde elkaar lief en al trouwt Isolde t de koning, Tristan blijft haar ge liefde. Dat ontdekt de koning en hij jaagt beiden weg. Maar later, op een rit door het bos, vindt hij hen en hij stemt er in toe, Isolde weer in genade aan te nemen, op voorwaarde dat Tris tan het land verlaat. Zo gebeurt het en Tristan probeert, gelukkig te worden met een andere Isolde. Als hij op een dag verwond wordt door een giftig wapen smeekt hij een boodschapper, naar de eerste Isolde te gaan, daar zij de enige is, die hem kan genezen. Als teken, dat hij Isolde meebrengt, moet de bood schapper een wit zeil hijsen op de boot, waarmee hij terugkeert. Maar Tristans vrouw is jaloers en zegt, wanneer het schip in zicht komt en Tristan haar naar de kleur van het zeil vraagt: „Zwart". Dan sterft Tris tan, en de vrouw van koning Mare, die nog steeds haar vroegere geliefde beminde, sterft van verdriet bij zijn dode lichaam. Uit dezelfde tijd dateren de korte gedichten of „lais" van de dichteres Marie de France. We vinden bij haar ook een gedeelte van het Tristanver- haal terug, en verder o.a. een gedicht je, dat vertelt van een oude vader, die zo dol op zijn dochter was, dat hij niet wilde, dat ze trouwde. Om de huwelijks- pretendenten af te schepen, stelde hij de voorwaarde, dat ze zijn dochter een on mogelijk hoge berg op moesten dragen. Slechts wie de top bereikte kon zijn schoonzoon worden. Het meisje beminde een jongeman en had een toverdrank gebrouwen om hem kracht te geven, maar hij weigerde dc drank, probeerde op eigen kracht haar boven te brengen en zakte, aangeland op de top, stervend in elkaar. Het meisje stierf van ver driet... Men ziet in al deze verhaleni dat de vrouw een belangrijker rol ging spelen. Maar zij was nog niet op het hoogtepunt van haar macht! Chrétien de Troyes zou de man in zijn werken tot een trouwe slaaf van de vrouw maken, ter wijl André le Chapelain in zijn verhandeling „De arte honeste amandi", de regels zou vastleggen, volgens welke men voortaan el kaar zou moeten beminnen. A. VAN DER VEEN-WIERSMA. Wasvoorschriften kleur in Op het internationn iccft rlrs. B. M. Swecrs «proken over de labellin net hel oor op dc was de A.K.U. ge- rail textiel, o.a. irheid. Er zyn dr handel 'gebracht. dat het publiek niet ■■riHjHMÉBitiHgBlHis. Het ukket deelkundig nu voor, zo I gids, washan lelde >rden wel in Nederland ge- lak natuurlyk in de geliefde Schoolmaaltijd voor jonge Yankees De Amerikaanse schooljeugd krijgt alle zorg, die zij nodig heeft en vaak nog wel wat meer dan dat. In het pas begonnen schooljaar zullen de jonge Ame- rikaantjes elke dag een voedza me, vitaminenrijke maaltijd voor gezet krijgen in de cantine van hun onderwijsinstelling. K- En omdat de Yankees graag met cijfers goochelen, die altijd een recordhoogte zijn, vanwege de grootte der U.S.A.-bevolking, zijn we in staat die ook nog even te noemen. Tien millioen kinde ren zullen van deze maaltijdver strekking profiteren en zij zullen in totaal 1.500 millioen keer op deze manier eten. Het staat wel vast, dat er ook roomijs als toetje zal zijn, want daar zijn ze verzot op en bovendien is het een uit stekend voedsel, volgens de Ame rikaanse voedselexperts. En daar zullen ze dan wel gelijk in heb ben Overigens is die kindervoedsel- uitdeling op de scholen niet nieuw. Het wordt al sedert 1935 gedaan. Dit jaar zal het depar tement van Landbouw er 80 mil lioen dollar voor uittrekken. Ietwat zonderling... Het is geen wonder dat de mensen, die hier aan de tafel tjes zitten, allemaal min of meer geamuseerd zijn en dat de mannequin zelf ook moeite heeft haar lachen te laten. De wijde mantel, hel rood en blauw geblokt, met een grote kraag, en een puntmutsje, daarbij een paraplu, ook al van het zelfde materiaal dat alles doet een beetje zonderling aan. Iets om naar te kijken, niet om aan te trekken....! Aan de lopende band Reproduceren van beroemde oude schilderijen is een bezig heid, waarmee velen zich al onledig gehouden'" hebben, maar mevrouw Erna Fiehl, een 45-jarige Londense zaken vrouw heeft thans een nieuw systeem uitgedacht, waardoor het reproduceren nog snel ler gaat en de aldus ver vaardigde schilderijen nog meer onder het „gewone publiek" kunnen komen. Hoe het precies in zijn werk gaat, houdt mrs. Fiehl geheim, maar vast staat wel, dat zij eerst een compleet „moeder schilderij" maakt, op doek. Deze reproductie wordt dan door een aantal artisten over geschilderd, met een substan tie die de chemische samen stelling heeft van olieverf, maar toch geen olieverf is. Allemaal nogal geheimzinnig dus! Als meer artisten routine in het werk hebben gekregen hoopt mevrouw Fiehl een pro ductie te bereiken van 200 schil derijen per dag. DX)R deze drie is al me- ontnomen was en zij alléén eens een andere vrouw tus- hoefte, te luisteren naar de nig leven kapot ge- vijf kleine kinderen zou senbeiden kwam en op dus- gesprekken van de mannen, maakt. moeten grootbrengen? danige wijze deze rodde- met hen te spreken, naar 't Gebeurde kort geleden laarsters aan de kaak stel- hun visie op dit of dat as- op één van onze „befaam- TJet is niet voor niets, óat de. dat 2Ü als geslagen peet van het leven te vra- de" verjaarsvisites. dat il de Here Jezus de wedu- honden afdropen. gen. mevrouw A, weduwe van wen altijd zo in besoher- Zo'n vrouw als mevrouw één onzer verzetshelden, ming heeft genomen, zoveel (vT AAR laten wij ons nu B. maakt het met haar bo- haar plaats kreeg aangewe- troostrijke beloften voor A eens één moment in het venbeschreven insinuatie zen naast Mevrouw B. In haar heeft nagelaten en dat leven van onze weduwen natuurlijk wel erg bont en de loop van de avond raak- God, die Zichzelf de Man verplaatsen, want dat is het iaa' zich daarmee lelijk als te deze laatste in druk ge- der weduwen en de Vader begin van dat „omzien", jaloerse kreeft in ae kaart sprek met de rechter- der wezen noemt tot ons waartoe God ons roept. m.a.w. in haar minimaal A niets minder zegt dan: Nóóit eens bij de opvoe- ?!leine ha,fhe onbevlekte ding van je kinderen te oGod, den kunnen overleggen met je „°P JVader. is: omzien naar man. voor al die pröblemen weduwen en wezen in hun alléén druk." nacht m Een lage insinuatie als te gaan buurvrouw Vóór mevrouw A langs „Zuivere kwetterden Mevrouw B en godsdienst Achter de rug vrouw heen wisselde mé neer B toen enkele woor den met Mevrouw A., waarop deze zeer logisch voorstelde aan mevrouw B.: „Zeg, zullen wij even van plaats verwisselen, dan kunnen jullie beter samen praten en wij ook." Plotseling, alsof zij door een wesp gestoken was, richtte mevrouw B. zich op en snibbig antwoordde zij: feitelijk „En dan jij zeker naast jaat -p,. Een hoog rood vloog n vrouw A. naar 't gezicht het verdriet kropte haar de keel. Zij heeft die avond w meer gezegd i iedere dag Overpeinzingen van Margaritha haar vriendin of ken nis, die weduwe is. Waar om moet er nu direct iets onbehoorlijks achter ge zocht worden, als een man eens bij een weduwe bin nenloopt en een kopje kof fie of thee bij haar drinkt? Met onze kleinzielige ach. terdocht staan wij daar door Gods gebod betreffen- dan ook der zijn steun, zijn liefde de weduwen en wezen in de n slag in Zijn ge- .naast en voor je, te moe- weg, verhinderen wij el- iemand haar na ten beginnen. kaar om aan dat gebod te die echt „gesjei- Naast die barre eenzaam- gehoorzamen en verzwaren lige" avond vroeg: „zeg, heid binnenshuis is er ech- wij het kruis van eenzaam waarom mocht Nel niet ter nóg een eenzaamheid, heid, dat onze weduwen te even naast jouw man zit- n.l. een stuk leven, waar je dragen hebben. Het vorige ten?", antwoordde zij ge- plotseling naast bent komen J3"" Ui"" heimzinnigdoend: „ach te staan. Je ontmoet weinig kind, met zo'n weduwe of geen mannen meer ter- moet ie altijd een beetje op- wijl iedere vrouw de haar noopte mij. waar die wedu we één van rnijn liefste vriendinnen is, hier wéér hadden wij het hie ...,0 over, maar bo- tér° venstaand historische geval de' haar noopte mij, vroeg weggegaan naar haar passen", waarop een ander ingeschapen behoefte heeft, we eén v; huis. waar wél haar vijf (natuurlijk een vrouw!) te luisteren naar de man. kinderen, van wie de jong- geiterig teemde: „ja. 't is Zijn oordeel, zijn kennis ee"s voor ste nog na de bevrijding ge- opmerkelijk, zo tuk als die van zaken, zijn inzicht boe- klimmen. slapen lagen, weduwen erop zijn, eens zemen haar belang ?zen wy in de Consut stoffen van een grom merk stoffen die voorzichtig ge worden van een geel merk en dc stoffen di kunnen worden van een rood merk. He lykt ons een goede gedachte, want het lezen van wasvoorschriften in vreemde talen zo zy al verstrekt worden levert vaak moeilijkheden op. welke langs deze weg op eenvoudige wyze zou den kunnen worden opgelost. haar naast een man te zitten! Ik stukje eenzaamheid toch zo hol van eenzaam- vind. ze moeten zich toch weduwen wordt door zeer heid kan zijn. „Het wedu- óók wachten voor de schijn weinigen begrepen, laat Jullie weten staan: gepeild. Hoe kan zij ouder- opzien tegen zo'n verjaars- vroeger wel gehoord, maar ling K. hè?" enz. enz. visite, alleen wat doet het een mensen- het bijzijn van a hart vlijmend pijn, als er De hoofden werden bij el- wen met haar op getrapt wordt. kaar gestoken, om eens lek- haar eenzaamheid nog ge- Want zó moet het onder ons niet zijn. Niet genoeg kunnen wij bidden om een wacht voor onze lippen, waar het verdachtmakin gen. geroddel cn laster praat betreft en dan wij, MARGARITHA G. B. - A. te den en het hartelijk met Dat is géén stijl! In Amerika ware rage c DE laatste maanden komen voortdurend berichten van de overkant van de Atlantische Oceaan, dat er steeds meer vrou wen tot het roken van een pijp overgaan. Hoe de pijp precies in de steel zat, werd eigenlijk niet duidelijk. De kwestie is, dat de vele berichten over de kanker- veroorzakende werking van roken steeds een uitzondering maken voor pijprokers, wat wel weer in verband zal staan met het feit, dat maar heel weinig pijprokers in haleren. piJPENFABRIKANTEN in de Ver enigde Staten nu hebben hun kans gegrepen en zijn een actie begonnen het pijproken voor vrouwen al gemeen ingang te doen vinden. Wat betreft het lanceren van een nieuwe mode zijn zij daarin zeer goed ge slaagd, maar zal het succes duur- tam zijn? Vroegere pogingen in deze richting hebben steeds op bijzonder duidelijke wijze gefaald. TOCH was voor enkele firma's de verkoop van vrouwen-pijpen een vaste bron van inkomsten. Zij vonden hun afzet in het zuidelijk deel van de V.S. waar van oudsher de oudere vrouwen, de Mammy Yokums", de pijp als een onafscheidelijk attribuut tussen de tanden klemmen en daar door een dankbaar object vormen de cartoonists, de caricaturisten. Trouwens ook in de Noordelijke lan- den van Europa is pijproken voor niet ongewoon. In Amerika heeft de gehele industrie van rook artikelen zich thans op deze mode geworpen. Ze vervaardigt schattige tabakszakjes, precies geschikt om in n avondtasje te worden meegeno- en en speciale aanstekers. Er zijn Ifs kleine voor de vrouw bestemde handleidingen verschenen over de juiste manier van roken en de be handeling van de pijp, de tabak en de tabakszak. Wil men echter deze mode defini tief invoeren, dan zal er van de zijde van de tabaksfabrikanten een soort pijp in de handel gebracht moeten worden, die zeer mild in het roken En dat is geen eenvoudige op gave Beschuitbollen, het voorlaatste stadium van beschuiten, lenen zich uitstekend voor het maken van een origineel en lekker toetje, dat ook als versnapering op een (kinder)verjaarspartytjc heel ge schikt is. Men heeft voor vier personen nodig: vier beschuitbollen, boter of margarine, 500 gram vruchten van verschillende soorten, byvoorbccld wat appelen, druiven cn een paar stukjes meloen. Van dc beschuitbollen de bovenkant afsnyden. Dc bollen uithollen en aan de onder- en zykant met boter of mar garine besmeren. De ontstane bakjes in de koekenpan niet te vlug rroquant bakken. Dc beschuiten laten afkoelen. De vruchten schoonmaken, ontpitten en in blokjes of partjes snyden. Laat de appel in een hete suikeroplossing gaar worden zonder koken en zet de meloen met suiker bestrooid weg. De vruchten laten uitlekken en in de beschuitbollen j leggen. Het uitgelekte vruchtensap kan I heel goed als drank gebruikt worden, of I verwerkt worden in bowL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 5