Blad C7''* 111 B wij en ons huis zorq om veRw&nten 11 en VRienöen in het oosten Waf valt er te lachen? smöR£BRöö en minestRone tM ode beweegt zicb D' NIEUWE 1EIDSCHE COURANT ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1954 Wonen wij werkelijk? Of huizen we alleen maar? Een gewetens vraag, die op een cursus van de volks hogeschool „Overcinge" in Havelte (Dr.) gesteld zal worden. Die cursus wordt gehouden van 11 tot 18 October en is bedoeld als voorlichting voor huisvrouwen in steden en ten platte- lande, alsmede voor kamerbewoon sters en voor maatschappelijk werk sters, leerkrachten bij het huishoud- onderwijs, jeugdleiders en gezinsver zorgsters. Er worden inleidingen gehouden over huiselijke onderwerpen en de cursisten gaan de woninginrichting zelf practisch beoefenen. vragen uiterste krachten van de Duitse vrouw teloze umk, dat j heet. moest zouel do als vrouwen verrich Dit is de Martin Li in Dresden, waar op koude winterdag dit gedaan were Wat is er, mam mie, heeft u ergens plezier om? Of bent u alleen maar ver rukt over het feit, dat ik mezelf al een beetje kan oprich ten? Dat is inder- daad belangrijk maar ik voor mij zou het veel prettiger vinden wanneer u nu eens ernst ging maken met mijn pogingen er als een net mens uit te :ien. Wilt u mijn kuif een beetje op borstelen? Het kan zijn dat er bezoek komt en dan wil ik er toch wel op m'n voordeligst uit zien. Mamma tóe nou.' Ik maak het u al zo gemakkelijk mogelijk: hier is de borstel, pak hem dan! Maar u blijft maar lachen.... Sm •ebrad uitheem (Van een onzer verslaggevers.) E vrouw heeft te allen tijde de kunst moeten verstaan om, als het nodig is, de te vervangen, zonder dat zij haar specifiek vrouwelijke eigenschappen verloochende. Dit geldt voor de enkeling, doch in sterkere mate voor de massa. Immers wanneer de vrouwen uit de beslotenheid van huis en hof in de maatschap pij treden, dan blijft haar toch de taak thuis en haar positie als hoedster van het gezin. Deze tweeledigheid is niet ge makkelijk tot een harmonieuze eenheid te brengen. Dit is dan ook een der grote problemen, die in het na-oorlogse Duitsland om een positief antwoord vragen. Een antwoord, dat weliswaar zal moe ten blijken uit de persoonlijke houding van de enkele vrouw, doch dat voorbereid en geïnspi reerd kan worden door samen werking. De Nazi-tijd heeft het gehele vrije or- ganisatie-le-ven in Duitsland vernield, dus ook de vrouwenorganisaties, die er, zoals overal, sinds het einde van de vo rige eeuiw bloeiden. Thans zijn de voor naamste wederom tot leven gewekt. Zij vinden een centraal punt in de „Voor lichtingsdienst voor vrouwenvragen", welke te Godesberg gevestigd is en die geleid wordt door mevrouw Annellese Glaser, die ons veel vertelde over leven van de huidige Duitse vrouw De problemen, welke de Duitse vi als het ware gedwongen hebben zich ge zamenlijk te bezinnen zijn, zo zeide zij: „Het vluchtelingenvraagstuk, het groot ste probleem, dat een oplossing eist; voorts de hulporganisaties, de gezinsvra gen en vooraf de jeugdzorg. Bij de volks telling van September 1950 waren er in de Bondsrepubliek 20 mlllioen vrouwen (boven de 15 jaar). Hiervan was de helft niet gehuwd, waarvan een zesde deel bovendien buitenshuis werkte. Het laat ste cijfer, dat onderzoekingen oplever den, ligt echter veel hoger: daarbij werk ten acht van iedere twintig vrouwen in een beroep of bedrijf. Wel dient men bij de beoordeling rekening te houden met het feit, dat bij deze vrouwen ook zij gerekend worden, die in de land- f-fel strakke en sportieve element dat er in militaire uniformen schuift heeft al vaak geleid tot het ontwerpen van mantelcostuums voor dames, die op uniformen ge ïnspireerd waren. Het pakje van ome afbeelding heeft een gladde rok en een kort jasje, dat met een ceintuur en twee a drie knopen sluit. Het werd ve.-vaardigd uit kerry-kleurige cheviot. De vrouw moet wel door werk bui tenshuis mee verdienen. Daar zijn redenen genoeg voor, die alle weer terug te voeren zijn tot de éne nood zakelijkheid: geld! Velen zijn niet alleen ultgebombardeerd of vluchte ling, maar kunnen door de woning nood aelfs niet in echtelijk verband •samen wonen. In 1950 bleken 243.000 vrouwen om die reden niet bij hun man te wonen. Bovendien is een even groot aantal ongehuwde vrouwen kostwinner voor de ouders. Niet ge teld noch geregistreerd zijn (dat ls Immers onmogelijk!) zij, die fa milieleden ln de Oost-zfine onder houden of minstens geregeld bij springen. De nood is groot Wie in Duitsland reist, vindt dat over al: de zorg om de verwanten en vrien den ginds. Soms in een heftige aanklacht tegen het onrecht door de overwinnaars de overwonnenen aangedaan. Soms in een voortdurende zorg, een nauwkeurig rekenen, hoeveel men kan missen voor hen, daarginds. Treinen vol gaan dage lijks tussen Oost en West heen en weer. Treinen, met kleine biljetjes op de ramen, die volgedrukt zijn met het woord „Berlin" en dan daar met grote letters overheen: Immer dran denken". Kinderen reizen onder toezicht van Rode Kruishelpsters. Zij komen naaf'het Westen om eens op te knappen. Wel doorvoed, in nieuwe kleren, gaan ze te rug. Ontroerende toneeltjes spelen zich af als de trein vertrekt. Men weet im mers niet of men elkaar ooit weer ziet. De Duitse steden mogen ondanks de puinhopen een indruk van welvaart, ja bijna van luxe geven, er wordt achter deze coulissen veel geleden en er is grote zorg. De ouden van dagen, die an ders misschien van spaargelden konden leven, moeten nu van een onwaarschijn lijk klein staatspensioentje rondkomen. En het zijn ook daar de de touwtjes aan elkaar n knopen. Natuurlijk zijn er allerlei charitatieve instellingen, die proberen bij te sprin gen, maar afdoende kan dat niet helpen. Een van de bestwerkende organisaties is die van hulp aan de moeders, ge sticht door de thans overleden echtge note van de Bondspresident, prof. Heuss. Op „Moederdag" in Mei wordt elk jaar een collecte georganiseerd, bij de jeugd als collectant fungeert. Van de opbrengst kunnen overwerkte moe ders in vacantieoorden op krachten ko men. De vakarbeider en vooral het ge zin, waar grote, werkende kinderen zijn, heeft het zeker niet slecht; het zijn de ouderen, de werklozen en de alleenstaanden, die het moeilijk, heel moeilijk hebben. En het is nu een maal zo, dat ln tijden van nood de arbeidskracht van de vrouw de sluit steen moet zijn. We zien dat ln oor logstijd, wanneer zij de man ln de fabrieken vervangt en in crisistijd, wanneer zij het gezinsinkomen moet helpen vergroten. Het Is een dwin gende n4>odzakelijkheid om deze ver anderde positie van de vrouw ln de maatschappij te omringen met de bescherming, welke haar zowel grondwettelijk als eenvoudig mense lijk toekomt. De „gelijkberechtigheid" is nog geen feit, ai staat een wetshervorming, even als bij ons. op stapel. Echter is even belangrijk het bewustzijn van de vrouw- zelf, hoe groot mèt haar nieuwe positie en haar groeiende recht, haar verant woordelijkheid ten opzichte van de maatschappij is. De grote zorg heeft op de waarde van de materiele welvarend heid sterk de nadruk gelegd. De jonge mensen vooral streven naar een zekere luxe, waarbij de andere waarden in het gedrang komen. Het verloofde paar vindt de scoo ter of motorfiets belangrijker dan de uitzet. Ze zullen als ze trouwen, het voorlopig toch niet verder dan één kamer brengen. De vrouw blijft wer ken na de bruiloft en het loon, dat het jonge echtpaar binnenbrengt, verzekert een behoorlijke dosis ple zier. bioscoopjes, en scooter-tochtjes. „Genieten" is het parool. Daarbij komt nog, dat de jonge mensen, en we kunnen daarbij de omstreeks dertigjarigen ook rekenen, het ineen storten van wat zij voor een sterke burcht hielden, met bitterheid heb ben ervaren. Ze geloven nauwelijks meer aan een toekomst. „Geniet vandaag, zorg voor Jezelf', ls bij ve len de leuze. De grote taak En weer is het de vrouw, die hier haar verantwoordelijkheid dient te laten gel den. Het is aan haar, de jeugd op te voeden, ook al heeft zij een plaats in fabriek, kantoor of winkel. Het is aan haar, om de egoïstische isolering, die de jonge mensen schijnen te zoeken, te doorbreken; het is aan haar om naast de materiële steun een morele kracht te schenken aan haar kinderen, die het misschien nog even moeilijk zullen heb- Het is de „Voorlichtingsdienst voor vrouwenvragen". die in alle geledingen, welke de maatschappij kent. sociaal en politiek, doordringt, en die ook door een uitvoerige berichtgeving over wat er op het terrein der vrouwenorganisaties in het buitenland geschiedt, een voortdu rende bron is waaruit de Duitse vrouw kan putten Want. dit zij duidelijk ge zegd. men heeft de ogen en oren wijd open om te vernemen wat ellers ge schiedt. Wij kregen de indruk, dat de Duitsers pijnlijk voelen hoe zij vele ja ren afgesloten zijn geweest van het bui tenland en zo spoedig en (naar hun aard) ook zo grondig mogelijk dit willen inha len. De Europese gedachte is bij de in tellectuele Duitser diep geworteld, om dat hij daarin de enige redding ziet, „Het is," zo zeide ons een hooggeplaatst ambtenaar, „niet meer voldoende dat wij schuld belijden. Wij moeten onze verantwoordelijkheid voor de toekomst beseffen en daar naar handelen De ze formulering geldt inderdaad voor het gehele volk, maar kan in het bijzonder voor de Duitse vrouw als leidraad wor den gekozen. In de Hofgarten in Dusseldorf zagen wij een gedenkteken, (we weten niet na welke oorlog opgericht) waarvan het op schrift spreekt van de ellende, de schuld en de nimmer te lenigen smart, die iede re krijg brengt. Er staat (vrij vertaald): „Roem, eretekenen en lauwerkransen wachten de overwinnaars, maar de tra nen der moeders schiepen dit beeld." Zo is het leed over heel de wereld gegaan, het was en het ls er voor schuldigen en onschuldigen, voor de moeders der overwinnaars en voor de moeders der verslagenen. Er zijn geen mensen, die het kunnen wegva gen. Moge dit geslacht en zij die na ons komen de genade ontvangen nieuw oorlogsleed te voorkomen. De Duitse vrouw werd zovele jaren ge leerd haar zonen tot de strijd op te voeden, moge zij thans haar krach ten gebruiken om dit volk, waarin zulke grote mogelijkheden schuilen, tot welvaart en geluk te voeren. gerechten. H< wordt als volgt klaargemaakt: neem sneetjes casinobrood en beleg deze royaal met hardgekookt ci en fijnge sneden augurk met kruislings hierover ansjovis-filets (die van tevoren even in melk zyn geweekt om minder sout te worden)tomaat, haring en mayonnaise of hardgekookt ei, fijngemaakt met boter en geraspte kaas. Voor het Italiaanse minestrone hebt u nodig: 1 stuk witte kool, 2 aardappe len, 1 wortel, 1 ui of prei, 1 kopje bonen of doperwten of prinsesseboncn. 2 lepels boter, 4 lepels rijst, 1V4 2 liter water, (100 gr. vet poulct of var kensvlees), 2 eetlepels tomatenpuree, 50 gr. pittige geraspte kaas, zout peper, fijngehakte peterselie en selderij. De diverse groenten schoonmaken, wassen en snijden in plakjes of dobbelsteentjes. In een pan de boter smelten en hierin enige minuten de groenten en aardap pelen smoren. Eventueel bonen en ge- water (vlees) uur door later bruikt dan di Is de soep gaar geraspte kaas e alles :n flink dik, dan peper, i gehakte groene kniiden Bij de soep knappend IN '7 GROEN GEKLEED Groen is de kleur van de hoop. Het is niet toevallig dat de uniformen, di# de gezinsverzorg sters van de Ned. Hervormde Kerk dragen, deze kleur heb ben. Het is de kerkelijke kleur, geïnspireerd op de woorden uit het eerste gezang uit de Hervorm de bundel, waar staat „Mijn hart zal 't feestkleed dragen van *t al tijd jeugdig groen". Gezinsverzor ging, een mooi beroep voor een meisje die lust en liefde gevoelt daar te helpen waar het nodig is. Zij komt in a-sociale gezinnen of in huishou dingen waar de moeder ziek is. Zij moet de taak van de huisvrouw nemen en dat is geen gemakkelijke opgave. Vandaar ook dat de vo opleiding deugdelijk dient te zijn. den met zr. Olie mans, die de su pervisie heeft op de opleiding, de bakermat gestaan heeft van wat tegenwoordig on der gezinsver zorging verstaan wordt. Met Kerstmis zal het 12 Mi' jaar gele den zijn, dat een comité onder lei ding van de heer H. G. de Haas besloot de gezin nen in nood te helpen. Het was in de tijd dat 2131II wE zijn de maand Sep- kerk, staat en maat- loof". Hij vervolgde: „Toen lingen tember met de haar schappij. Ook de scholen ik drie jaar geleden in derling, bitter weinig een geheel eigen bekoring zijn weer begonnen. Heb- Australië was, maakte ik goed geestelijkgesprek ingegaan, de beko- ben wij met tus- gevoerd wordt?? Alsof de zich voor de ander ring namelijk van het ge- gevraagd of God hen hel- sen een grote groep Azi- wone leven, dat op alle pen wilde in dit nieuwe atische studenten aan de geneert. Is dit soms een fronten gaat herbeginnen, leer-jaar? En hebben we universiteit van Sydney, reactie op een te koop En z\jn mensen, die dank- dit ook voor onszelf ge- mej een gelijk aantal lopen met het geloof, baar voor de genoten rust daan? Het gaat er name- Australische studenten. Ik waarmee de werkelijk- ontspanning, met lijk om, of wij in ons werk vroeg de Aziaten: „Heeft heid van iedere dag spot- nieuwe energie geladen, «an tedere dgg' hoe gerinp Qoit en Australische stu dent met jullie over het "de Christendom gesproken?" dit ook voor mensen moge schijnen, bezig zijn voor Hem, zeer reëel aan de vaartje en een vrolijk bouw van Zijn Koninkrijk deuntje fluitend, het leven meewerken. Dit wordt van u.nh.' alle gelovigen gevraagd. Australische hun taak hervatten. Blij moedig. Zij hebben er zin schieten met een van alledag weer in. Er zijn er ook, die na zo'n vacantie een „kater" heb ben. Zij kunnen het plekje Hun antwoord luidde: „Neen." Toen vroeg ik de studenten: „Heeft ooit een Aziatisch QNZE dagelijkse omge- student met jullie over ving moet het a darde,waar zij zoveel kunnen zien goeds genoten, nog niet loslaten- werpen voortdu- rend met heimwee een blik achterom en het duurt enige weken, voor zij weer zo zijn ingegroeid in het gewone leven, dat zij de heerlijkheid daarvan erva ren. kunnen horen, dat wij dhisme of de islam?" Hun T1AN is er nog een groep vojgelmgen yen Jezus antwoord luidde: .Ja." LI Christus zijn Overpeinzingen van Margaritha te? £IT het 'm hierin, dat wij als ouders onze mond niet open durven doen over de hoogste waarden van het leven, over Het Leven zélf?. La ten we onszelf dan toch met haast herzien! Of moet, waar het konink rijk van Christus in het Oosten snel groeit, het Westen ondergaan? Het nieuwe werk- seizoen is begonnen. Eens komt de nacht, waarin niemand werken kan. de aard beestje speelt een grote rol die als een berg tegen /er°™ al het wachtende werk op ziet. Deze lieden zijn feite- Christus zijn. Er is zo ont- - stellend veel valse schaam- £01ETS moet ons tot die zichzelf ln mijn vacantie beluis terde ik ernstig nadenken zelfonderzoek stemmen. ons kart En waar het bovenver- L?at d®1 treffend- melde twee onze zaligheid gaf, ons hoofd, tnze handen, een vreugde waarover lijk nog niet voldoende uit- eenvmldige, met gloed uit- jeugd betrof, moeten wij tégenover ons eigen vlees n o-nipt vtnn TP norit PILS J.lii l gerust, nog zijn ze nerveus lijden aan hoofdpijn slapeloosheid. Met die nachtelijke uren gesproken preek van Javaanse dominee, die o.m. het Oosten is het ons als ouders toch wel en bloed niet kunnen afvragen: Waar hapert zwijgen. Want hier is alle opvoeding? zwijgen: zonde. s-s-rars stupeu 23,*s» het Westen werk die wachten, de zor gen en problemen, die al len in die eeuwigdurende uren, de vorm van Enaks kinderen aannemen. 1I( v E„ ach, als wV by den Wereldraad dag leven, valt het alle maal zo mee. Stap voor STdT'tJSSoT^S- lofte wel trouw na? Hoe ai w» het ichijnt wel. alsof men leven „jj ons chriiten- krachten Zich hot Wocton Kracnien kinderen te dienen i van de wereld dikwijls voor? spreken wij ook .„„l voor schaamt,.;„jwctk. voor schaamt In het verslag van de Kerken konden toy tot onze be schaming lezen wat geschonken gaven Hem ons dagelijks MARGARITHA al dat werk heen, maar wie er tegenaan gaat zit ten kijken, als of de taak van een of meer jaren in een mand tijds verricht moet worden, is ongeluk kig. Hoe het zij: we zijn weer gestart. Aan alle fronten. In huishouding en bedrijf, genwoordigers van de jonge Aziatische kerken, de Indische methodist D. F. Niles vertelde waar hij zei:. mm met onze grote kinderen nog wel over de Here Jezus? Met de kleintjes Mhr. P. W. te 's-Gr. gaat dat gemakkelijker. Dank voor uw bereid- Maar als ze zo boven de heid tot helpen. Bedoeld vijftien jaar komengeval komt echter niet in Hoe komt het, dat vele uw woonplaats voor en deze grote kinderen bovendien hebben zij zich thuis al tot dezelfde Vereni ging in de plaats hunner zich schamen vete""tanden °f bÜ vrienden geeste- is de Christelijke gelooft- liederen te zingen? inwoning gewend. Zoals gemeenschap geïsoleerd H°e komt het dat er op u schrijft: ook hier en onherkenbaar, doordat de Christelijke middel bare en op de dito hogere ten. scholen tussen de leer- sprake van twee kan- Duitsland gevoerd werden en moe ders voor de verzofging van het gezin geheel alleen stonden. Om die gezinnen voor maatschappelijke achteruitgang te behoeden, werd met het bieden van hulp begonnen en zo groeide het werk. Het groeide eigen lijk achterstevoren, want de praktijk ging aan de theorie vooraf. Maar sinds 1948 zijn de opleidingen goed op gang gekomen en nu is het zo, dat in Groningen, Eindhoven en Dordrecht cursussen gegeven wor den. Een half jaar duurt de theore tische opleiding in het'internaat, in Dordt een oud herenhuis, naar de eisen van de tijd en tevens zeer ge zellig ingericht, waarna een examen volgt. Daarna gaat de adspirant-ge- zinsverzorgster een jaar de praktijk Daarna is dan de tijd gekomen waarop zo'n meisje ze moet min stens negentien jaar zijn als ze de opleiding gaat beginnen het uni form mag dragen. Het bestaat uit een lichtgroene japon van épinglé, witte verpleegstersschort, witte ge steven kraag en manchetten, wit sluiertje. Op de rand van het sluiertje staan de letters KG geborduurd: Kerkelijke Gezinszorg. De broche is een belangrijk onderdeel! Het is een fraai zilveren sieraad, waarop een olielampje staat afgebeeld. Op de achtergrond staat een kruis. En achterop de broche staan de woorden gegraveerd die de opdracht van de gezinsverzorgsters vormen: Laat Uw licht alzo schijnen (Mat. 5 16). Gehoord dat op «en bloemententoonstelling te Soulhport (Noord-Iorland) een blau we roos zal worden getoond, waar voor de heer Samuel Mc Grady bijna tien jaar nodig heeft gehad om tot dit resultaat te komen. Gezien dat zwarte jumpertjes met of zon der mouwen heel goed onder een blouse in plaats van er overheen kan worden gedragen. In Parijs wordt hit veel gedaan. Gelezen in La libre Belgiquo, dat in Antwer pen een tentoonstelling gehouden wordt van werken van de Luxem burgse dierentekenaar Auguste Tre- mont, die tot zijn leerlingen ook prinses Marie-Gabrielle van Luxem burg mag rekenen. Onder )iet pseu doniem M. G. de Clervaux worden enige beeldhouwwerken van haar tentoongesteld. De prinses is door haar huwelijk gravin van Holstein- Ledreborg (Denemarken). Als ze niet geïnspireerd worden door exotische bloemen of Oosterse landen, zoeken ze het in de letters: Dior met zyn H en Fath met zyn S. Het is nu maar de vraag wiens mode het meest toonaangevend zal zijn ofwel: houdt Dior Fath aan het lijntje of zal Fath Dior meeslepen tussen H en S- herfst beweegt zich tussen de letters H en S. De H is van Dior, de S van Fath. Toen de „haute couturiers" de vorige maand met hun collecties voor de dag kwa men, oogstten zij niet overal onverdeelde bewondering. In de salons van Dior bijvoorbeeld klonken er weinig blijde uitroe pen, veeleer werd er verbaasd gezwegen. Dior wenst de vrouw in de winter van 1954/1955 zo mager mogelijk te zien. Zo streng en recht als de letter H, zijn de creaties van deze modeontwerper, die zich weliswaar in de loop der jaren zeer gevoelig toonde voor de mode-wensen van de vrouwen, maar zich deze keer toch wel heel erg liet leiden door de stijl die aan de twintiger jaren herinnert. Van zijn „new look" heeft Dior definitief afstand gedaan, ook wat de ..make up" betrof. Zijn uiterst dunne mannequins hadden een zandkleurig geschminkt gezicht, lippen die in pasteltinten geverfd waren en zwaar opgemaakte ogen. De rokken zijn weer iets korter en meestal zeer nauw, doch een klein beetje loopruimte gunt Dior de vrouwen toch wel en daarom werkt hij wel eens met wat plissé. De V-hals is weer in zijn collectie teruggekeerd en wordt vaak opgevuld met een kleurige shawl. Bij avond toiletten werden veelal roze parels gedragen. Maar over het algemeen was het nogal somber gesteld met die H-lijn en velen waren dan ook blij. dat Fath (met zijn S), De Givenchy en De Balenciaga vrolijker perspec tieven hadden. Bij Fath zijn het bolero'* en strik ken om de S-vorm te verwezen lijken. Hij houdt de taille waar zij hoort en werkt met wijde rokken, die uitstaan door de vele lagen kant aan de jupons, die er onder worden gedragen. En dan zijn er die merkwaardige kousen met kant borduursel, die bij groot avondtoilet behoren. Bij de mantelpakjes van Fath is de taille niet ingesnoerd en zyn de figuumaden zoveel mogelijk weggelaten. De Balenciaga houdt zich ook aan de ruime kant. Deze Spanjaard heeft volgens vele experts vrijwel de mooi ste collectie van net komende seizoen. Hij heeft prachtige stoffen gebruikt en - jn kleurcncomoinaties zijn gedurfd. Maar al met al: Dior met zijn H-lijn was toch dé sensatie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 7