Wiener Burgtheater 1 Juli naar ons land IT Groots spel in „Liebelei" ran Arthur Schnitzler Holland is nog steeds een groot vuilnisvat NE BEURSBAROMETERi NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 26 JUNI 1954 WENEN, Juni 1954. ALS OP 1 JULI het Wiener Burgtheater naar ons land komt om tijdens het Holland Festival „Nathan der Weise" van Lessing en „Liebelei" van Schnitzler te spelen, dan kan men kennismaken met een toneelinsti tuut, dat in de gehele wereld een begrip is geworden. Het Weense Burg theater, door de Weners kortweg „Die Burg" genoemd, is een van de toonaangevende duitssprekende theaters, waaraan steeds acteurs van wereldnaam hebben gewerkt. geestig In 1776 werd door Keizer Josef II in Wenen het Burgtheater gesticht en bij de opening kreeg het als opgave van de Keizer: een nationaal theater te zijn. Die opgave betekende niet alleen Oosten rijkse stukken te spelen, maar een plaats te bieden aan de eigen kunstenaars, die zowel in stukken van Oostenrijkse als van buitenlandse schrijvers hun talenten voor het Oostenrijkse volk konden ge bruiken. En dan ook nationaal in die zin, dat noch de geest, nóch het leven van Oostenrijk en speciaal die van Wenen door de keuze der stukken zou worden aangetast. Deze hoge roeping heeft het Wiener .Burgtheater steeds kunnen realiseren en daardoor is het ook een begrip gewor den onder de bevolking. In zijn interes sant „Oesterreichbuch" schrijft Ernst Marboe dan ook terecht, dat een crisis in de leiding van het Burgtheater voor de Weners thans nog steeds belangrijker is dan een regeringscrisis. Niemand minder dan de befaamde re gisseur prof. dr Max Reinhardt was aan het Burgtheater verbonden en hij was het. die op 23 April 1929 in het slot Schönbrunn te Wenen een seminarium stichtte voor de vorming van jonge ta lenten. Hij was het ook, die de jongeren voorhield: „Wenn Sie gute Komödianten werden wollen, dürfen Sie weder auf der Bühne noch im Leben Komödie spielen. Werden Sie wesentlich". Is het deze invloed van Reinhardt die bij het Wiener Burgtheater steeds merk baar is geweest en nog is. Het zijn geen toneelfiguren, die op het toneel staan, maar mensen, geen eerzuchtige en effect- lievende jongeren, maar eenvoudige lie den, die zoveel mogelijk zichzelf zijn. Dat was en is nog de grote kracht van het Wiener Burgtheater en van het se minarium, dat nu onder de geniale lei ding staat van Reindhardt's weduwe, He- lene Thimig. Het is ook de kracht van de acteurs, wier namen door toneel en film geliefd zijn geworden en aan Wenen de grote naam op theatergebied gaven: Hedwig Bleibtreu, Otto Tressier. Wolf Albach Ketty. Hermann Thimig, Raoul Asian, Ewald Balser, Hans Moser, Paula Wes- sely, Judith Holzmeister. Kathe Gold. Attila Hörbiger, Alma Seidler. Inge Kon- radi, Susi Nicoletti, Otto W. Fischer, Hannerl Matz. om er maar enkelen te ■noemen. Op de een of andere wijze zijn hun namen tot ver over de Oostenrijkse grenzen bekend geworden. Over enkele dagen zullen enkelen van deze acteurs ook aan de Nederlanders hun hoge kunst j Het gebouw van het Wiener Burg theater, een groots en sierlijk bouwwerk van de voormalige Hofarchitect Freiherr von Hasenauer, werd in April 1945 een prooi der vlammen. Veel meer dan de fassade is niet over gebleven, net zoals de Staatsopera in Wenen. Aan de opbouw van beide gebouwen wordt echter hard gewerkt. Het Burgtheater vond tijdelijk een on- onderkomen in de vroegere variété-zaal Ronacher. welke geheel en uniek voor het toneel is ingericht en aan bijna 1500 mensen plaats .biedt. Daar gaan de grote klassieke stukken. Op 30 April 1945 werd de zaal al officieel geopend met Sappho" van de Weense schrijver Franz Grillpar- zer. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van het Akademietheater, waar veelal moderner repertoire wordt gebracht, zo als b.v. ..Tramlijnbegeerte" en „Glazen speelgoed" van Tennessee Williams. „Cocktailparty" van Eliot, „Kronbraut" van Strindberg, „Frühlingserwachen" van Wedekind en stukken van Oostenrijkse schrijvers als Wildgans, Nestroy en Bruckner. Dit smaakvolle theater biedt plaats aan bijna 600 personen en hier zagen we o.m. „Libelei" van Arthur Schnitzler. waarmee het Wiener Burg theater dus naar Holland komt. Liebelei T\E DUITSE schrijver Arthur Schnitzler heeft in de meeste werken de pro blemen liefde en dood behandeld. Deze twee begrippen waren als het ware een obsessie voor hem. In meerdere stukken van hem is de liefde een soort „noodlot" en de dood een soort oplossing. In feite is hij de altijd zoekende gebleven, man, die elk geestelijke houvast kwijt was en in zijn stukken mensen schiep, die helemaal geen bijzondere figuren waren, maar zich in de gewone werke lijkheid bewogen, charmant t aak. doch innerlijk zoekend licht, dat door de wolken va: one leven heenbrak. Arthur Schnitzler schiep geen toneel figuren. maar mensen met een hart. dat achter de lach. hunkerde naar liefde. Zo ïf bleek de liefde soms te zijn, dat de hunkering te groot werd en het hart bleef stilstaan. „Liebelei" zijn het allereerst jonge naïeve Christine en de jonge Frits, die het slachtoffer worden van een nood lottige liefde. Schnitzler weet zo'n thema steeds heel bijzonder te verwerken. Het altijd een liefde met een achtergrond, net zoals in zijn „Fraulein Else". Dan is „Liebelei" de oude violist Hans Weiring, wiens sterke vaderliefde hem machtig wordt als hij de val van zi dochter Christine meemaakt. Ten slotte er achter de oppervlakkige flirt tussen de modiste Mitzi en de jongeman Theo- dor ook een diepere grond. Dit spel en u zult het straks in het Holland Festival ook kunnen werd adembenemend mooi opgevoerd. De regisseur Ernst Lothar heeft elke ge dachte aan een toneelenscenering ve: den. door het spel vol beweging te ken. gewone dagelijkse beweging. Alles zo logisch in elkaar geschoven, dat! zich als het ware midden in die ka- op het toneel waaDde. Het geheel afgestemd op Wenen en het zal waarschijnlijk veel Nederlanders moeite kosten de typisch Weense aardigheden van de acteurs helemaal te begrijpen. Wellicht kunnen de spelers in Holland wat meer hoog-Duits spreken. De grootste creatie gaf Inge Konradi als Christine, het arme meisje, dat voor het eerst van haar leven verliefd was. Hier was werkelijk de invloed van Rein hardt merkbaar: geen toneelfiguur zijn maar mens. Volkomen mens was Inge Konradi. zo volkomen, dat talrijken in de zaal de tragiek van dit meisje te mach tig werd. Inge Konradi zij komt óok Holland is een zeldzaam grote e. omdat ze geen toneeleffect na jaagt. maar het simpele kind Christine Naast hilar was er Hans Moser ais Christine's vader, die eveneens door zijn oprechte menselijkheid diep wist te ont roeren. Welk een karakterspeler is deze grijze acteur. De jongeman Frits kreeg van Robert Lindner prachtig gestalte, ten voeten uit getekend, id'ail gekarak teriseerd. De onverbeterlijke vlotheid van Susi Nicoletti en de beweeglijke flair van Alexander Trojan maakte van Mitzi en Theodor echt levende en minnende men- Ten slotte was Maria Kramer de jdeale volksvrouw Binder. Dat was een unieke voorstelling en we zijn blij met deze kennismaking nog vóór het Holland Festival. Ons enthousiasme mag een aan beveling zijn. Na dit stuk, dat slechts ruim één uur duurt, werd nog het grappige spel „Kom- tesse Mizzi" van Schnitzler opgevoerd, waarin zich op liefdesgebied veel grappi ge complicaties voordoen. Hier waren het vooral Alma Seidler (gravin Mizzi), Al fred Neugebauer (graaf Arpad), Fred Hennings (Vorst Egon) en Heinrich Schweiger (Philipp), die voortreffelijk spel boden. Werkelijk, het Wiener Burgtheater heeft niet voor niets een dergelijke faam. Corp. Basoski. RUBRIEK MET REIZIGERS-V ARIA Het Weense Burgtheater voor de brand in 1945, toen dit gebouw het centrum van toneellievend Oostenrijk was. Uitwendig is het niet erg werd het bijni vordert snel. (Foto-archief Nat. Bibliotheek te Wenen) Postzegelrubriek Realistische uitbeelding van D-day op Franse zegels Er wordt sterk naar verbetering gestreefd, maar „men" werkt niet mee (Van onze verkeersredacteur) EDERLAND IS HELAAS nog steeds een groot vuilnisvat, constateert het blad De Tourist, orgaan van de A.N.W.B., niet zondei ergernis. Er zullen maar weinig Nederlanders zijn, die het hiermee oneens zijn. U moet maar eens gaan kijken naar de plaatsen, die op weekeinden zo veel ioeristen trekken, of het nu duinen of strand, bos of heidevelden zijn. Met een doodenkele uitzondering daargelaten is het er steeds één grote vuilnisbelt: papieren van de vele meegebrachte eetwaren, schillen, blikjes, sigarettendoosjes, sinaasappel- en bananenschillen en gaat u maar door. I Wordt er wat aan gedaan? Bij de ANWB [twee maal per etmaal schoonmaken, het heeft men zich gewend tot Rijks- en Pro- I werk toch neg niet afkunnen, j vinciale Waterstaat, die dit als wegbeheer-| Een 60 km lang traject, dat enkele Ne- i ders het best kunnen beoordelen. Uit de derlanders op een ochtend in Sevilla gevoerde correspondentie met vele auto- (Spanje) hebben nteiten blijkt, dat over het gehele land schoon te zijn. En dan te denken, dat wij talloze arbeiders continu bezig zijn. de als Nederlanders zo vaak de mond vol aangerichte rommel op te ruimen. hebben over de mensen ln Zuidelijke lan- H.t I! «I, vicieuze cirkel, die slechl, d^: d'«L'° vuM door ..het publiek" kan worden doorbro-1 ken. Er zouden meer arbeiders aan het schoonmaakwerk kunnen worden gezet, maar geen enkele directeur van een be treffende dienst voelt er voor. zolang de Terecht hoort men onder buitenlanders dan ook wel klagen, dat de spreekwoorde lijke reinheid van ons land blijkbaar al leen betrekking heeft op de situatie in de huizen; niet daarbuiten. far, -nu Het fulmineren tegen deze misstanden Is hc. pukfië; gedrag in dft opricht 'b„,r worden, dan voelt men er voor. om het schoonmaakwerk intensiever aan te pak- ken. hoewel het dan eigenlijk minder r dig is stukje zal dus ook wel niet helpen. Of tóch. als we de handen Ineen slaan: U en i wij allemaal7 Frankrijk heeft op allerlei wijze de in vasie van 1944 op 6 Juni herdacht. En het spreekt dan ook vanzelf dat ook op de postzegels aandaaht aan dit tienjarig jubileum besteed werd. Onze afb. 1 laat u zien hoe men 't deed: een zeer realis tische scène uit de invasiestrijd, opruk kende manschappen naast een bescher mende tank, en een menigte van vaar tuigen van elk kaliber Het V-teken en het Lotharingse kruis verbreken de ke tenen, die Frankrijk vier jaren geboeid hielden. Behalve de datum 6 Juni 1944, worden nog twee data genoemd: n.l. 8 Nov. 1942 en 15 Augustus 1944. De eer ste memoreert de Britse commando-raid Maar zover zijn we nog niet. Pi iet papierbakken langs de grote op St. Nazalre en Dieppe, de laatste de .hebben het onnut daarvan aangetoi landing in de Provence, ter ondersten-weg lag t ning van die in Normandië. Ook de|de bakki Franse koloniën delen in de herdenkings zegels. Op afb. 2 ziet u er een van: een letterlijke reproductie van het Franse |k' D-day zegel maar.... met een aange- egen I _i. De de bekende gele motoren-met-zijspan te- •h iedere dag vol rommel, maar genkomen. Het betekent er hetzelfde als In -aren leeg gebleven. De dl- j Nederland: dat U een wegenwacht ont- JBBB de Haagse Reinigingsdiensti moet. bereid U hulp te verlenen met even- schreef de ANWB. dat de vele papierprik- j luele mankementen aan Uw voertuig, als die de belangrijke wegen één, t Onze veertiendaagse prijsvraag Inge Konradi en Hans Moser in het stuk „Liebelei" van Arthur Schnitzler. Dit spel zal straks ook in het Holland Festival worden opgevoerd door het Wiener Burg theater. (Foto Rudolf Pittner, Wenen) Terneuzen binnen vaart, wordt getroffen door het cosmopolitische van deze haven. Men ziet er meer Belgische en Engelse vlaggen dan de Nederlandse drie kleur. Vooral op de dag aller da genhet oponthoud in deze stad van de PA VILLON D'OR, de jaarlijkse betroutfbaarbe-dstocht voor motorjachten tussen Dor drecht en Luik. Van af de cockpit van hun zeilschuit keken Bob en Gerda om zich heen. Er kwam geen eind aan de verscheidenheid van schepen. Men zag jachten, die ln het verre verleden dienst hadden gedaan als torpedoboten. Ze waren voorzien van machtige motoren, die af en toe bij het proefdraaien een nijdig gebrul lieten horen. Deze vroegere oorlogsbodems, die hun einde slijten in feest en festijn, lagen niet alleen te midden van de meest mo derne ranke jachten met luxueuze op bouw, maar ook naast ouderwetse boeiers, waarvan de karakteristieke rondevorm de Nederlandse volksaard «chljnt uit te beelden, als zijnde be trouwbaar en stoer. Ook de IJsselmeer- kruiser was vertegen- »- woordigd, evenals de typisch Zeeuwse hoog lijk uitstekende punt- Als symbool van de feeststemming waren alle schepen versierd met slin gers van bonte seinvlaggen. Ook aller lei andere vlaggen wapperden stijf in de bries. Vaandels waren er bij en wimpelsen club-, natie- en elge- ïaarsvlaggen. In harmonie hiermee zag men de koffie- en theepot rond gaan. En men hoorde elkaar overstem mende radio's en gelach en gesnater. „Jullie doen toch ook mee?" É^iiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiii Een verhaal dooi imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipj i Fica ten Houte de Lange je maar een bescheiden aanhangmotor- tje hebt, moet je je krachten niet me ten met fantastische luxe jachten met veertigzeg maar gerust: zestig „Dat is het ergste nog niet", meende Gerda. ..Iemand moet tenslotte altijd de laatste zijn. AlleenDe eerstvol gende étappe is Antwerpen. En daar komen we nota bene juist vandaan." Het voornaamste bezwaar werd ech ter verzwegendie vijftig gulden inleggeid. '"POEN ZE DUS eenstemmig hadden besloten van de Pavilion d'Or-tocht af te zien, was het een hele troost te bemerken, dat ze niet de enige waren, die niet mee deden. „Die daar op dat Engelse jacht kun nen het zich evenmin veroorloven," wist Bob. „Hun vacantie ls bijna om, hebben ze gezegd." Alsof de twee leden van het bewust* schip begrepen, dat zij het onderwerp van het gesprek waren geworden, sta ken ze juist op dat ogenblik hun blo zende hoofden buiten de kajuitdeur. „Voordat ik het vergeet", voegde Bob er aan toe. „Ze vroegen, of we bij hen wilden komen theedrinken." Gerda lachte. IFEEST IINI TERNEUZEN gepraaid. „Zullen we?" vroegen Bob -n Gerda zich af „Misschien beter van niet", was Bobs oordeel. „Verbeeld jevijftig gulden inleggeidniet voor de poes!" Hoewel Gerda het hier volkomen mee eens was, vond Bob het achteraf toch ietwat sneu voor haar. „Laten we maar wat rondtippelen'", stelde hij voor. „Dan kunnen we er nog eens zwaar over denken." Zo liepen ze langs het Terneuzen- Gent kanaal met zijn gezellige huizen rij en daarna door nauwe winkelstraat jes weer terug langs de haven, waar allerlei kraampjes stonden jpgesteld. waarvan de eigenaars hoopten wat aan de watersportgasten te verdienen. „Je ziet het", merkte Bob op „Alles draait hier om de PA VILLON D'OR. Saai bij zo iets om buitenstaander t* rijn." Ook de gesprekken op straat en in d* haven gingen slechts over behaald* snelheden cn toekomstige kansen. „Ik heb het niet kunnen bolwerken", beweerde er één. „Ontzettende pech gehad in de sluis van Hanswe 4." „Ik was er het eerst van allen", bluf „Nog al glad." Aan alle kanten werd de snoever aan- eevallen „Met zo'n krachtige motor ls het ook geen kunst" „Niet zo somber", was het antwoord „We mogen er wat dat betreft allemaal wel zijn". „Daar heb Je 't" beaamde Bob. „Je moet een behoorlijke motor hebben om mee te doen. Anders kun je beter thuis blijven Een mens moet nu eenmaal niet verder springen dan zijn polsstok lang isOf. omgezet in .eiltaal: Als Dat vergeten we maar kalmWe hebben hier zoveel kennissen. Heb je gezien, dat de Reiger hier ligt? En nota bene de Albatros! Zullen we eens gaan buurten?" De ontvangst was overal even gul. „HeilaDaar doe je goed aan." De reeds aanwezige gasten schikten voor zo ver mogelijk een eindje op. „Toe maar. Dat gaat er nog makke lijk bij. Plaats genoeg Zo werd de stemming hoe langer hoe vlotter. Naarmate de dag verliep, wer den de lippen losser. En tenslotte was men zelfs op totaal onbekende schepen een welkome gast. Na afloop Hepen Gerda en Bob over de luid klepperende, aan de kettingen knarsende houtvlotten, waaraan de diverse jachten waren gemeerd. ZANDER HET langs lopen hielden de twee reeds genoemde Engelsen hen „We hebben de hele middag zitten wachten", klaagden ze. „En we durfden ook zelf niet uit te gaan. Want er was vast afgesproken, dat U zou komen theedrinken." Dat werd een netelige zaak. Het speet Gerda achteraf, dat ze zo onvriendelijk was geweest. „We moeten het op de een of andere manier goed maken", vond zij. Ook Bob nikte. „Wat doen we er aan?" „We kunnen nog best een vers kopje thee zetten", opperde de kleinste Engelsman. De lange magere ging hier gretig op In. „Zo gebeurdWe hebben butagas." Maar Bob wees dit aanbod van de hand „Nu nog? Om zeven uur 's avonds?" NeonDan wist hij wat beters. .Als we eens leder op zijn eigen lacht vlug een stukje gingen eten? Dan fuif lk na tafel op de bios coopOm het goed te maken", voeg de hij er lachend aan toe ..Daar geven ze een wetenschappelijke film". Een goedkopere fuif had Bob niet kunnen bedenken TenminsteDat leek ogenschijnlijk zo. „Waar ls uw bewijs van toegang?" vroeg de man aan het loket. „Dat wilden we Juist kopen", gaf Bob te kennen „Is niet te koop", was het antwoord. „De hole zaal is afgehuurd voor do deelne mers van de Pavilion d'Or". ZANDER HET MAKEN van veront- schuldlgingen wilde Bob zich te rugtrekken. Maar de kaartjesverkoper was het hier niet mee eens. „Vlug maar", beduidde hij met een ruk van zijn hoofd. „Ga er maar in, voordat iemand 't merkt. Wat mij betreft mag u er best bij En met zijn gebaren herhaalde hij deze aanmoediging van: „Doe het maar gerust." De beide Engelsen, die slechts het spel van ogen en gelaatstrekken had den gezien, maar die overigens niet begrepen, waar het om ging. stapten welgemoed het theater binnen en lood sten de tegenstribbelende Gerda met zich mee. Bob was gedwongen tegen zijn zin te volgen, ten einde de Engelsen in te halen. Hij moest het hun namelijk duidelijk maken. „We mogen er niet in", fluisterde hij tenslotte. „Ik zal buiten alles wel uit leggen." Maar de Engelsen waren ten hoogste verbaasd. „Juist wel. Die man joeg er ons let terlijk ln." „Heus niet", hield Bob vol. „Dit ls voor een besloten kring. Laten we weggaan, voordat we ken nissen zien." Maar dit was mak kelijker gezegd dan gedaan. Een enorme mensenmenigte vloei de op dat ogenblik J naar binnen. Het bleek ondoenlijk te gen de stroom ln te gaan. pERDA VOND dit een kostelijke grap. „Nu we toch hier zijnLaten we nu maar blijvenWie doet ons wat? Vooral nu het donker i6. Geen sterve ling, die ons ziet!" Maar ze had zich vergist. Er waren geen besproken plaatsen en uitgerekend kwamen ze naast de leden van de feestcommissie terecht. Dat gaf een hele blijdschap. „Wel, wel!" Juichten dezen. „Dat mag ik zienHebben we jullie tenslotte toch gestrikt? Nu zie je alweerDe aanhouder wint." brein schoof het schrikbeeld van die vijftig gulden inleggeid. „Maar Jullie hebt nog ceen club-: speldjes." De man in kwestie frommelde ln zijn zak en overhandigde Bob even later de twee insignes. „Ik ben zelf de penningmeester. Dus Je kunt aan mij voldoen Weet Je het bedrag?Maar alle tijd. hoor Dat geld komt wel." Nog steeds hield Bob de twee onder scheidingsspeldjes in zijn hand. „Geer er nou één aan ie vrouw", drong de penningmeester aan „En speld ze goed vast. Want als ie ze rer- liestDan krijg Je geen nieuwe DRIE PR11ZEN staande vraag laten wij weet aan onze lezers over. Oplossingen in te zenden aan onze redactie, tot Woensdag 30 Juni, eerste post Er zijn ook nu drie prijzen: f 10.-. f5- en f2.50! i u lid bent van de Nederlandse Wegen wacht. Strassenwacht heet het beestje daar. financiële hulp van de overheid en van een aantal betrokken gemeenten een omvangrijke illuminatie op touw kunnen Gedurende het toerlstensetzloen zullen in de Maasstreek diverse monumenten, zo als oude gebouwen, bruggen en kerken en landschappen, zoals rotspartijen en par ken. feestelijk in het floodlight worden ge- J~ke (Duitse) hertog Peter van Oldenhof heeft een kasteel, dat deel uitmaakt van de „Lensahner Hof" en ligt tussen Liibeck en Grossenbrode, als internatio naal kunstenaarscentrum beschikbaar ge steld. Het gebouw telt achttien vertrek ken en daarin zullen tekenaars, schrij vers, componisten, schilders en geleerden uit alle landen ter wereld elkaar ge durende korter of langer tijd kunnen ontmoeten. Het slot dateert uit de vijftiende eeuw, maar is niettemin leer modern ingericht. Tot 1945 werd het bewoond door de groothertogelijke familie. Er bestaan ook plannen om in de omgeving vc.n het slot ateliers voor kunstenaars in te richten. i de een modern kampeerterrein gevestigd Het bezit o.m. een keuken en een recreatiezaal voor kampeerders. Het gewezen hotel Hohenzollern op het eiland Borkum ls als Jeugdherberg inge richt, de mooiste van het Duitse Noord zeestrand, naar men zegt. Driehonderd jongeren zullen er in het seizoen een plaats kunnen vinden. breid stuk links en onderaaneen tro pisch landschap met palmen en lianen, alsmede de' naam van de kolonie. Wij kozen opzettelijk die van „Etablissements frangais dans 1'Inde", ae Franse bezit ing aan de kust van Indië, waarover Hang veel te doen is. India wil die Franse enclave in zijn grondgebied zelf hebben, en zal, gezien de steeds zwak ker wordende Franse positie in Azië, zijn wel krijgen. Misschien is dit feeste lijk D-day zegel wel de laatste uitgifte Frankrijk voor India. Italië gaf ook herdenkingszegel uit: Decennale della resistenza zoals het onderschrift luidt van afb. 3. 1943'45. Het herdenkt daarop hoe tien jaar geleden het Italiaanse verzet groeide. >.o zien de deerlijk gehavende Duitse adelaar op de puinhopen en ruïnes, terwijl het Italiaanse verzet de noodklok luidt. Velen zullen deze erezegels voor rt Italiaanse verzet met gemengde ge voelens ontvangen, zoals de hele Italiaan houding van 1940'45 wrevel wekte. Ze kozen pas partij toen Frankrijk practisch verslagen was. Hun oorlogsverklaring aan een overwonnene was laf. Ze w< t tot c Koninklijke had leiding bij koersstijging; cultures raakten niet van de wijs DEZE WEEK had Koninklijke Olie de leiding bij de koersstijging ten gevolge van de buitenlandse belangstelling. Telkens weer constateert men vraag van Amerikaanse zijde en het ziet er wel naar uit, dat de komende introductie op de New Yorkse beurs met het nodige „vuurwerk" zal plaats vinden. Behalve het hoofdfonds werd ook Unilever gefavo riseerd. Bij dit fonds speelt de kwestie der eventuele bonus-uitkering voortdurend een rol- Philips daarentegen had deze week te lijden van vrij omvangrijk aanbod, waardoor tijdelijk de koers gedrukt werd- Later trad een herstel in. Het kunstzijde fonds AKU deed het kalm aan, maar wist toch enkele punten koerswinst te berei- nig gevaar meer bij was, en Duitsland op zijn beurt practisch aan het eind van krachten gekomen was. na Churchills „trap In het weke onderlijf van Europa" In beide gevallen werd de Italiaanse hou ding wel erg gekenmerkt door het „eerst de kat uit de boom willen kijken". Het doet telkens weer goed dat men in de Oosteuropese landen, ondanks veranderd regiem, de groten op het gebied van we mschap en kunst tijdens een vorig be- glllllllllllllllllllllllllllllllllll dooi lllllllllllllllllllllllll!ll!lllll| G. I. Peelen I wind niet vergeet. Tsjechoslowakije eert zijn grote componisten: op afb. 4 Antonin Dvorak (spreek uit: Dworsjsk), die 150 jaar geleden stierf en op afb. 6 Bedrich Smetana (1824 1884) bij ons misschien wel et meest bekend door zijn opera „De erkochte bruid". Afb. 5, tussen beide componisten in, is en Oostenrijks eerbetoon aan vijftig jaar Esperantobeweging. De groene esperanto- omgeven door een lauwerkrans, vormt het motief van dit zegel, dat ook een randschrift in esperanto meekreeg: „50 Jaroj Esperanto Movado en Austrio" (50 jaar esperantobeweginR In Oostenrijk). De derde rij van onze illustratie wordt ingenomen door een viertal ine die- •nzegeltjes: Van Canada afb 7. 8 en 9, nieuwe frankeerzegels, resp. met een wal rus, een bever en een Jan van Gent. Afb. 10 daarnaast van Japan verscheen ter gelegenheid van „De week van de Vogels" en stelt een koekoek voor. Ik nam deze dieren niet alleen op om er de dieren- verzamelaars op attent te maken, maar ook om te voorkomen, dat Ik met Lenin. omgeven door twee Pausen op één vlak, zou moeten eindigen. Dank zij de beesten, kon Lenin iets omhoog "et één zegel, luit de grote pompeuze reeks in dure vier kleurendruk die ln Rusland verscheen. Financieel overzicht Op de jaarvergadering van de Alg. Kunstzijde Unie werd medegedeeld, dat de totale bedrijfsre sultaten over de eer ste vijf maanden aes jaars f 17 min ho ger waren dan in de zelfde periode van 1953- Dit belangrijk accres werd hoofd zakelijk verkregen uit de verkoop van een pakket aand. Vereinigte Glanzstoff en van een aantal Amerikaanse effecten- Cultuurwaarden werden slechts in ge ringe mate beïnvloed door de onprettige bericnten. welke het vertrek van de In donesische delegatie van Djakarta bege leidden. Men is hier ingesteld op de ko mende besprekingen met een grote re serve. gezien de mentalitlet der onder handelaren en de verwachtingen omtrent het resultaat zijn gering. Er zijn al zo veel stormen over het hoofd der bezit ters van cultuurwaarden heengegaan, dat men tegen teleurstelling gehard en spoe dig geneigd is een afwachtende houding aan te nemen. Oude Deli stond deze week nog het meeste onder druk, vermoedelijk tengevolge van een verdere uitwerking der tegengevallen dividend-aankondigmg en omruiling in andere aand. Belang stelling ontmoetten aand. Senembah Mij op geruchten van opneming dezer maat schappij in het Deli-concern- Deze ge- de dertigste sterp' -- van Lenin te herdenken (afb. 12). Afb 11 en 13 zijn Vaticaanstad, verschenen in verband het Maria-jaar. Links de beeltenis Paus Pius IX die blijkens het op schrift rechts: het doe-" --?n de onbe vlekte ontvangen'- plechtig uitgeroepen heeft; afb. 13 Paus Plus XII, (de huidige) die volgens de llnkertekst het Maria-jaar uitgeroepen heeft op 8 Dec. 1953. We beelden uit een grote serie van 6 slechts dit tweetal af. en volstaan met te vermel den. dat er ook nog rie in Vaticaan stad verscheen, ter ere van de heiligver- I klaring van Paus Plus X. ruchten waren reeds eerder in omloop, zonder evenwel een bevestiging te vtn.- Ook incourante cultuurwaarden hier en daar enig koersverlies lijden. De Ned. Noorsche Plantage heeft idend van 8% aangekondigd- Beurskoers incl- dit dividend circa 50%. CHEEP VAARTWAARDEN waren deze 1 week eerder Iets luier gestemd. Het verslag van de Ned. Redersvereniging bracht weinig nieuws. De rede van de scheldende voorzitter dezer vereniging, Oyevaar. kwam in grote lijnen met nu gepubliceerde verslag overeen. Van betekenis was de mededeling in het verslag, dat de leeftijdopbouw van de Ned- Koopvaardijvloot niet gunstig is ie i. daar er nogal veel oude schepen aart zijn, welke straks vernieuwd moeten worden. Aand. Kon. Pa- ketvaart ontmoetten enige belangstelling, veel betekenis was een en ander op de koersontwikkeling niet. Deze onderneming bezat per uit. 1953 ruim f 100 millioen aan kas- en andere li quide middelen, by een uitstaand kapitaal van f 39 millioen. De ANIEM heeft 5% Interim dividend aangekondigd en deelde mede, dat de jaarstukken over 1953 nog moeten wachten op de uitspraak van de commissie inzake de naastingsvergoedmg. velke nog wel even zal uitblijven. Aand- Overzeese Gas bleven, evenals Amem. vrywel onveranderd. De eerstgenoemde maatschappij had per uit- 1953 aan kas middelen circa f 12*4 millioen bij een uitstaand kapitaal van f 18 millioen. De genaaste twee electrlsche electrlciteits- ondernemingen op Java zullen minstens Hp. 15 millioen opbrengen, terwijl daar naast nog verscheidene andere gas- en electriciteitsbedrijven, o.a. ook in Cura cao. In het bezit der maatschappij blijven. r\E BINNENLANDSE industrlemarkt bleef deze week zeer rustig. De han del is hier aanmerkelijk ingekrompen en grote koersschommelingen zijn de laatste tyd uitgebleven. Sikkens was beter op een goed verslag. Erdal eveneens- Op de emisslemarkt was enige beweging te constateren. Boeke en Huidekoper is met een uitgifte van nieuwe aandelen aan markt a 110% met voorkeursrecht voor de aandeelhouders. Berghuizer Papter komt met een uitgifte van f 18 millioen nieuwe aandelen 135% met recht van voorkeur voor de aandeelhouders.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 13