FELIX VALLOTTON ZONDAGSBLAD 22 MEI 1954 zocht niet ile behoring maar de puurheid Protestantse instelling deed hem afstand nemen van impressionisme UELIX VALLOTTON voor het eerst in ons land. Ach, deze mededeling zal wellicht velen onbewogen laten. Felix Vallotton men haalt de schouders op nooit van gehoord. Maar in het Museum voor Moderne Kunst te Parijs neemt het werk van deze Vallotton een ereplaats in, naast dat van Donnard en Vuillard. twee meer bekende namen, herinnerend aan kleurige en frisse schilderijen. Maar zij behoorden tot dezelfde ge neratie als Vallotton, die op 28 De cember 1865 in Lausanne werd gebo ren uit een Protestants Franse fami lie. Zij waren zelfs zijn vrienden. Op een monumentaal schilderij, ook behorend tot de tentoonstelling die tot 8 Juni in Museum Boymans te Rot terdam wordt gehouden, heeft hij die vriendenkring vereeuwigd. Dat zijn naam minder bekend is dan die van Bonnard en Vuillard, zou dan wellicht €33X539 De ganse schepping zucht de ganse schepping in al haar delen zucht Rom. 8 22. T\AT is iets wat u elke dag kunt waarnemen en wat wij elke dag ervaren: daar is a.h.w. één eenstem mige smartkreet in de ganse schep ping. De apostel Paulus hoort een klacht als van één die in barenswee is, opstijgen uit de worstelende wereld. Alles wat geschapen is, óók het redeloze en onbezielde schepsel, kreunt onder de vloek, die door de zonde van de mensen daarop werd gelegd. Zo is daar een worstelende wereld, zuchtend in de verwoestingen, de beroeringen op de aardbodem, in de luchten, in de oceanen. Nu eens aardbevingen en overstromingen; dan weer rampen door vulcanen en cyclonen; hier te véél water, daar te grote droogte de schepping zucht en worstelt tégen de ondergang in. Dat alles is een aanklacht tegen de mens, om wiens zonde de ganse schepping lijdt. Daar is disharmonie, gebrokenheid in de wereld. Daar zijn ook mensen, die hier niets van geloven. Zij zeggen: dat is een natuurnoodwendigheid. Groeien, bloeien en verwelken dat is een natuurlijk proces. Maar Paulus zag dat anders. Die zag de gevolgen van de vloek over de aarde in de bloem die kwijnt, 't redeloos dier dat lijdt, 't onkruid dat woekert, in de doornen en distelen, die de aardbodem voortbrengt, naar 't woord van God. En dat alles roept om verlossing; het is een woordeloos zuchten en een reikhalzend verlangen naar leven, naar schoonheid, naar genezing van al dat gebrokene. Die verlossing komt. ook voor de schepping. Zoals zij ééns deelde in de vloek, die haar trof om de zonde der mensen, zo zal zy óók delen in de heerlijkheid, die aan Gods kin deren zal geschonken worden, door de vergeving der zonden. Met reik halzend verlangen wacht de schep ping op het openbaar worden der zonen Gods. Dat komt En gans de vernieuwde schepping zal dan één machtig loflied zijn op de Schepper, Die ook Herschepper is. In dat loflied der schepping zal de stem der kinderen Gods het vro lijkst klinken. Want hun zuchten is dan overgegaan in zingen. Het vrome volk, in God verheugd, zal huppelen van zielevreugd, daar zij hun wens verkregen En ziel en lichaam beide zullen openbaar maken dat Jezus' verlossing volkomen is. En u zult het aan het lichaam, dat op aarde vaak zo vol t>an gebreken was, kun nen zien: dit z(jn kinderen Gods Verheerlijkt I Gereinigd Gered door het bloed dat de vloek verzoende I Daarom is er redding alléén bij Jezus Christus. Hij herstelt, wat toy bedorven hebben. Geloof in Hem en u zult behouden worden. Hij zal alle tranen van de ogen afwissen. Nooit meer zal dan het zingen van de één begeleid worden door het schreien van de ander, want: ellendig volk wordt dan uit lijden door Zijnen arm gerukt: Hij zal nooddruftigen bevrijden, verbrijzelen wie verdrukt. kunnen wijzen op een mindere be langrijkheid van zijn werk. Merk waardig, want in de kring van zijn vrienden gold Vallotton als de sterk ste persoonlijkheid. Het is hier de plaats dit probleem niet alleen maar te noemen, doch er iets uitvoeriger bij stil te staan en wellicht daardoor tot een groter be grip te komen voor de kunst van Val lotton. Er is ten aanzien van het werk van Vallotton tot heden veel te veel gezocht in het alleen maar aestheti- sche. Dat bracht geen uitkomst; cri tici en kunsthistorici bleven steeds wat gereserveerd. Eén criticus ver zuchtte onlangs zelfs: „Was hij maar een van de kleine late impressionis ten geworden, een kleine Seurat, een kleine Vuillard. Dat lag binnen het bereik van zijn mogelijkheden". Het is ongetwijfeld heel goed be doeld, maar het getuigt niet van veel begrip voor de geestelijke erfenis, die Vallotton had ontvangen. Een kleine impressionist blijven kon Valloton nu juist niet, geestelijk niet. Zijn Pro testantse afstamming maakte hem dit onmogelijk en in de kring van zijn vrienden was hij dan ook de man, die geen vrede vond bij de impres sionistische gedachte. Bij het impressionisme immers was er geen duidelijkheid, waren er geen scherpe contouren, geen vaste klare vorm. Er was meer een vlakke in eenvloeiing in het schilderstuk. De eerste indruk (impressie), de onmid dellijk zinnelijke waarneming, was het belangrijkste, niet het verwerken van die indruk. Het is niet nodig iets te kennen, slechts iets te ondergaan. Het visuele aspect van een gegeven was van belang: het atmosferisch ef fect, het spel van licht en schaduw. In de schilderkunst waren de verte genwoordigers van het impressionis me o.a. Claude Monet, Edgar Degas, Edouard Manet, Pierre Renoir en Georges Seurat; in de muziek: Clau de Debussy, Andre Caplet, Erik Sa- tie, Paul Dukas, Maurice Ravel en Albert Roussel Ging in de schilder kunst de kleur overheersen, waar door de vormen vervaagden, in de muziek was er ook een domineren van het coloriet met een veronacht zaming van de ordenende geest, zoals die b.v. tot uiting kwam bij de fuga. Vallotton was nog te zeer gebonden De keukenmeid (1892) aan de hechte contouren, de vaste omlijningen van het Protestantisme, dan dat hij vrede kon vinden bij de geest van het impressionisme met zijn gebrek aan die contouren. Een ver vloeiing van de kleuren alleen maar om een atmosferisch effect te be reiken, was hem in wezen dan ook vreemd. Want die vervlakking der vormen in het impressionisme gaf uiting aan een bepaalde geestelijke vervlakking. Als we vanuit dat gezichtspunt dat naar we weten nog niet ter spra ke is gebracht bij de kunst van Val lotton het werk van Félix Vallotton bekijken, dan zullen we ook meer be grip gaan krijgen voor deze kunst. Ook voor de strijd van de schilder. T N zijn kring was Vallotton de eer- ste en de enige, die de geestelijke vervlakking doorbrak; de vastomlijn de religieuze principes van zijn ouders had hij als erfenis meegekregen. En in zijn kunst moest hij hiervan toch misschien ongewild, we weten het niet op enigerlei wijze uiting ge ven. In een enkel klein en op zichzelf prachtig werkje als no. 29, de inham bij Villerville, is er nog de invloed van zijn impressionistische vrienden, in de meeste andere werken heeft de ze invloed plaats gemaakt voor een grotere strakheid en puurheid, al moeten we direct toegeven dat Val lotton soms moeite had met de mate- Zandbanken langs de Loire (1923) Hemelvaart Hij heeft de handen hemelwaarts geheven en zegenend is Hij van ons gegaan. Wij zagen Hem, door stralend licht omgeven, uit 't midden van de kring naar hoven zweven, hoger en hoger, ver van ons vandaan. Hij ging, maar liet ons niet in vage dromen. Door eng'lenstem zond Hij z\jn troostend woord: De Meester, die van u werd weggenomen, zal eens tot al Zijn vrienden wederkomen. Dit woord, wij hebben 't niet vergeefs gehoord. ANTHONIE STOLK is, dat deze kunst vaak de spanning mist. Men ondergaat deze schilder kunst als koel en onbewogen. Het is net als met een fuga van Bach: voor wie het niet voelt is alles dor en al leen maar constructie. Noch Vallot ton, noch Bach lieten zich echter in hun dynamiek volkomen gaan, doch wisten steeds de juiste vorm te vin den om hun gevoelens te tonen. De innerlijke spanning, het dynamische, bleef, maar leefde zich niet onbe heerst uit in een zinnelijke roes van klanken en kleuren. Het verstand sprak mee en dat verstand kende maar al te goed de geestelijke nor men, die aan het leven en dus ook aan de kunst gesteld worden. Vallotton wilde noch voor zichzelf, noch voor zijn beschouwers de puur subjectieve ontroering, de verblinding van het oog, de prikkeling der zinnen. Zelfs in zijn vrouwelijke naakten is er die schijnbare koelheid, die in wer kelijkheid meer is een sublimatie van de ontroering, teweeggebracht door de plastische waarde van het lichaam. Nooit zal hij de vrouwen schilderen met de felle hartstocht van een Ru bens, de heel fijne en vaak geraffi neerde betovering van een Degas of de wellustige verbeelding van een Kees van Dongen. Bij Vallotton is er de ingetogenheid, die in haar werke lijkheidszin helemaal niet burgerlijk is (zoals eens is opgemerkt bij dit werk) maar van een schier Calvinis tische puurheid. Zo zijn er ook verschillende land schappen bij Vallotton, zoals b.v. „Tuinen met sinaasappelbomen te Cagnes", „Zandbanken langs de Loi re* en „Weg in Menton", die bewijzen dat de schilder een minnaar van de natuur was, maar in zijn werk nim mer tot een ongebreidelde natuurver- heerlijking kon komen. Hij heeft zijn ontroering weten te objectiveren, al les scherp omlijnd en afgelijnd. En dat alles in een volkomen eigen kleu- rentaal, die een enkele maal niet hele maal beheerst wordt, doch meestal van een zeer sterke expressieve wer- VALLOTTONS portretten zijn van een grote zin voor de werkelijk heid en zijn stillevens zijn eigenlijk meer een spel van kleuren en vor men, dan werken met een plastische spanning Onderwerpen uit het gewo ne leven, zoals „De keukenmeid", „Naaiende vrouw", ,,Het voorlezen door moeder" en „De vestibule" (soms met die typische doorkijkjes la Vermeer en De Hoogh) heeft Vallotton zeer getrouw en met goed kleurgevoel weergegeven, maar ze bo venal een bepaalde frisse toon gege ven, waardoor ze eigenlijk boven het burgerlijke van het onderwerp wor den uitgeheven. In het Prentenkabinet van Boymans is er dan nog een uitgebreide collec tie etsen, lithografieën en houtsneden te zien. Vooral op het gebied van de houtsnede heeft Vallotton prachtige resultaten geboekt, waarbij hij soms zelfs tot een soort expressionisme kwam a la Munch, zoals in „De wind vlaag". In het grafisch werk van Val lotton komt ook zijn zin voor carica- tuur en humor tilt, zoals b.v. in de serie „Paris intense" en „Intimités". Het zijn kleine vertellingen, illustra tief en knap van techniek. Het loont werkelijk de moeite de erpositie van Félix Vallotton eens te bezien, de schoonheid en eerlijkheid op zich te laten inwerken en dan naar huis terug te gaan met de weten schap een kunstenaar te hebben leren kennen, die zich afwendde van het om hem heen grijpende impressionis me en naar de minder mysticerende abstractie zocht. Eén dag na zijn 60ste verjaardag overleed Félix Vallotton in Parijs, maar zijn werk bleef leven en inspireerde jongere kunstenaars tot nieuwe mogelijk heden. CORN. BASOSKI. ZONDAGSBLAD 22 MEI 1954 7 onze j€uqó-p&qin& f (Slot.) Arie wil de duiven best eten geven. Telkens neemt hij de dieren op z'n knie en kruipt er stilletjes mee achter de schuur. Hij probeert van alles in de bekjes te stoppen, maar ze slikken niet. Hij wordt er ongeduldig van en zet ze tenslotte maar weer terug in het hok. Wat jammer, wat vreselijk jammer, dat ze niet eten willen, maar morgen, dan... De volgende morgen zit hij al vroeg achter in de tuin. Moeder is aan de schoonmaak, die let gelukkig niet op hem. Hij heeft een lekker stukje be schuit gepakt, een paar erwten en wat rijst, hij weet niet wa*. hij doen moet, om de duiven aan het eten te krijgen. Maar wat hij ook probeert, het lukt nog steeds niet, de duifjes weigeren te slikken. O, wat is dat verdrietig! Als ze niet eten gaan ze natuurlijk dood en dan krijgt Kees gelijk en dat wil hij niet, nee! ledvr vrij ogenblik zit hij met of zon der Tom bij de duiven, hun duiven! Maar dat het niet goed met hen gaat, Ja, dat begrijpen ze nu ook wel! Die avor.d na 't eten, zit Arie alweer bij het oude konijnenhok. Moeder is ook in de tuin, ze haalt het wasgoed van de lijn. „Wat heb jij daar toch Arie?" vraagt ze verwonderd, als ze hem op z'n knie- en voor het hok ziet, „Je bent daar telkens zo aan 't scharrelen, vertel eens OP?" Arie kleurt als een biet. „Duiven", zegt hij ontwijkend. „Duiven? Hoe kom je daaraan? Toch niet uit een nest gehaald?" „Wat zou dat!" zegt Arie brutaal, „ik mag toch zeker wel duiven hebben! Ik ga ze opkweken, zal u zien!" „Maar Arie!" zegt moeder veront waardigd, „Wat heb je nu gedaan? Denk je dat jij die jonge diertjes in leven kan houden? Die arme beestjes gaan natuurlijk dood. die horen immers bij hun moeder, domoor!" „Niet! Ze gaan niet dood!" brult Arie hard. „ik zorg voor ze. dat zal u zien en 't zijn mijn duiven!" „Nee, Arie, die duiven zijn niet van jou. Ik wil dat je ze onmiddellijk te rugbrengt naar de plaats waar je ze vandaan gehaald hebt!" Dat kan niet, 't nest is kapot!" zegt Arie stug. „En ik zorg goed voor ze, dat zal u zien, ik breng ze niet terug, ik wil niet, nee, nee!" „Arie, gebruik nu eens je verstand. Je ziet toch ook wel dat die beestjes niets eten, ze moeten gevoerd worden door hun moeder. Waarom heb je dat nu gedaar.? Je weet toch ook wel dat jij die duifjes niet in leven kan houden, die arme diertjes, had ze toch bij hun moeder gelaten, jongen! Het is hele maal verkeerd van je. om nesten uit te balen. Foei Arie, wat vind ik dat nu verdrietig!" Arie zegt niets meer. Hij doet gauw het deurtje van het konijnenhok dicht. Hij schaamt zich een beetje, hij is ook helemaal niet bly meer met de duiven. Hij ziet ook wel. dat ze sinds gister middag achteruit gegaan zijn. Ze zien zo grauw en zitten almaar hijgend In elkaar. Ze willen geen korrel eten meer «likken Nee, het gaat niet goed met de jonge duiven. Tom weet het ook aL 1—1- "anmorgen „Dierenbeul!' hij niet gewild, écht niet! Hij heeft geen ogenblik aan gedacht, dat de dui ven dood zouden gaan. Maar dat wil hij niet laten merken. Daarom doet hij brutaal en schreeuwt maar, om de «tem van z'n hart te smoren. O. hij weet eigenlijk geen raad met de jonge duiven! Ze zitten als twee gTauwe hoopjvr in elkaar te wachten, tot ze van honger zullen sterven. Arie vindt het vreselijk! Hij heeft spijt dat hij ze meegebracht heeft o, zon spijt! Wist hit maar wat hij doen kon. om ze in leven te houden. O, o, de hele dag moet hij er aan denken en nu moe der het zo erg vindt wat hij gedas hij heeft, vindt 1 helemaal niets meer Arie knikt gauw, hij weet niet wat hij verder zeggen moet. Opgelucht rent hij naar huis. blij dat de jonge duiven nu goed bezorgd zjn bij iemand dre er verstand van heeft. O, hij hoopt vurig, dat ze zullen blijven leven en niet dood gaan door zijn schuld! Reeds de volgende dag is hij al bij baas Kuipers om te vragen hoe het met de duiwn gaat en als de baas vertelt, dat ze al gegeten hebben, is hij zo ver schrikkelijk blij! Dan holt hij op een draf naar .nis om het aan moeder te vertellen. Nee, nesten uithalen, doet Arie nooit meer! C. M. v. d. BERG—AKKERMAN. onze BRievenBus Beste kinderen, H't Is misschien mal gezegd, maar ik heb stapels bloempotten gekregen, de een al gekleurd, dan de ander. En in de planten waren alle- Bmaal woorden inge vuld. Op nummer 1 knoop, 2 stoel, 3 kroon, 4 kroes, 5 zwaan, 6 graat, 7 kaart en 8 slang. Ik vond het erg pret tig, dat jullie met J—Izoveel plezier deze puzzle hebben opge lost. 't Was een beetje moeilijk bij zoveel mooie in zendingen de prijzen toe te kennen. Ik dacht, dat Corrie Heyboer deze week de hoofdprijs moet hebben, ter wijl Marianneke Kaspers, Marijke de Koning en (zonder voornaam) Van de Berg een troostprijs zullen ont vangen. Dan zou ik graag hebben, dat Otti Qu ik mij zijn adres even stuurde. Hij heeft mij namelijk iets gevraagd, waar ik even een briefje over zou willen schrijven, maar ik heb het adres van Otti niet. Hoor ik het even? Naast een bloempot kreeg ik van Ria Boot nog een heleboel andere bloe men. Mooi getekend, Ria. Ineke Pcurloo heeft een fiets gekregen. Nu kan jij fijn naar het zwembad fietsen, zeg. Een mooi visglas heeft Aartje Schippers ge kregen, vertelt hij. Goed schoonhouden, joh. Gezellig, dai jouw broertje zo'n leuke verjaardag heeft gehad, Loes Mid delkoop. Nog mijn gelukwensen. Ed ward Paul van Kampen stuurde een mooi gedicht in. Dank ie wel, Edward. De hond van Paulc Dieleman kan in zijn bek pakjes dragen. Ik vind het een grappig idee dat „Blackie" dat kopje zo aan moeaer gaf. Margreetje Koorn- stra verraste mij met een mooie teke ning en haar zusje Willie zorgde voor een gezellige brief. Ik vind het altijd prettig, als jullie weer present zijn. Ook de „gebroeders" Grootendorst schreven weer een leuke brief. Het duurt inder daad zo lang niet meer eer het vissei- zoen aanbreekt. Afgesproken, Jannie Snelleman, jij zult mij niet meer ver geten. Jullie zullen wel plezier hebben gehad om de film, Elly van Poppel. Is het een gezellige dag geweest? Heel mooi vond ik jouw oplossing, Rob van Wetten. Jij bent zeker wel blij met je horloge. Dus ie bent naar dat concert geweest, Corrie Bokhorst. Ik kan me voorstellen, dat je erg hebt genoten. Jullie zijn flink verwend, Rita, Kees en Gerdientje van de Ree, een nieuwe blou se en een nieuw vest. Heb jij orgelles, Rita? Nellie van der Helm heeft voor haar moeder een mooi bosje bloemen geplukt in het weiland achter haar huis. Moeder was zeker wel blij met zo'n fleurig bouquetje. Zijn jullie al met de kousen begonnen, Anja Cornet? Ik vond vroeger de hiel altijd zo moeilijk. Deze puzzle is niet zo heel erg lastig. Dikkle Roos, ik denk, dat het best zal lukken. Ik heb ook een beetje geboft „Zwarte Ka", toen jij dat mooie post papier won, want nu krijg ik leuke plaatjes. Dat valt zeker niet mee, Gon- nie Ippel, als je zo'n eind tegen de wind moet fietsen. Je kunt hem beter in de rug hebben. Was jouw naam fout ge schreven, Piet Broekharst? Ik geloof, dat het nu helemaal goed is Wat is hinkhokken precies. Aartje de Kuyper. Teken je dan met krijt een figuur op de grond, waar je op moet hinkelen? Kan Gretha al schrijven. Nellie Maan? Dan mag zij gerust meedoen hoor, ver tel het haar maar. Zeg. Jan Rakker, wil je tegen Ike zeggen, dat ik haar tekening erg aardig vond? Ik hoop ook, Beppie Barnhoorn, dat je mee kunt gaan met het schoolreisje. Maar pre cies doen wat de dokter /.egt, dan knap je het snelst op. Natuurlijk, Annie van Klaveren, mag Joke meedoen. Ik ver wacht volgende week een brief van haar. Kees, Ilannie en Kommie de Blok stuurden ook de oplossing in. Wat een aardige naam is dat: Kommie, die heb ik nog nooit gehoord Hartelijk dank voor je mooie plaatje, Lla Verhoef, er stond een keurige tekst onder. Jij hebt zeker wel veel werk gehad aan de bloempot. Frits van de Water, de kaart zag er zo netjes uit. Ook Anneke Pos was aan het kleuren gegaan. Jij te vens een complimentje. Rietje Stam gaat binnenkort met de school naar Am sterdam. Mooi weer en een gezellige dag, Rietje. Jij speelt zeker ook wel eens een keertje met de auto van Wim, Cor van de Hooven. Feliciteer hem maar van mij. Hier nog al drie jon gens uit één gezin. Het zijn Robbie, Pe ter en Aart den Ouden. Zoals jullie wel gezien hebben, waren de woorden goed ingevuld. Nog een paar dagen, dan ben je jarig Tinl van Noort; gezellig, dat je tegelijk met moeder je verjaardag viert. Wat een leuke tekeningen waren dat Aria van Belle. Ik heb alle sprook jes gevonden. Ook Dikie van Kampen belooft elke week trouw te zullen schrij ven. De houd je aan je woord, Joh. Zijn jullie nog met de kleine Koos gaan rij- den.Greetje Jansen en Ria van der Vel den? Of was het te koud. Zeg, Erie Jonker, is Daantje nog steeds aan het eieren zoeken? Dan zal hij er wel een heleboel by elkaar hebben denk ik. Schattig zijn die vergeetmijnletjes, he Jannie Oosterom. vooral die blauwe kleur is zo mooi. Gisteren is Ineke Gut- scnloo jarig geweest. Nog van harte, meiske, is het een prettige dag ge- Ais ze niet zo dicht bij hem stond, zou hij opvliegen en ergens in een hoek- Saan zitten huilen van groot ver riet! Moeder ziet het wel! Ze heeft even nagedacht, 't Is avond, de duiven terug brengen gaat natuurlijk niet meer, maar wat dan? Ja, dat is zo gemakkelijk niet «evonden. Toch weet ze iets. wat moge- jk een oplossing kan brengen. Een paar straten verderop woont een man, die een heleboel duiven houdt. Mis schien kan hij die jongen in het nest bij de anderen zetten. Ze bespreekt dit met Ane, hij moet het maar eens gaan vragen! Arie gehoorzaamt. Hij is geen held. o nee! Hij is helemaal niet dapper als hij wat later bij baas Kuipers aanbelt, met de twee Jonge duiven bij zich in een mandje. Stotterend en beschaamd doet hij daar zijn verhaal aan de vriendelijke oude baas. Die nc.mt gelukkig de jonge dui ven van hem over. Hij bekijkt ze zorge lijk: „Ze zullen een zware dobber heb- ben Jongen, om er bovenop te komen!" Arie knikt. Ja, dat begrijpt hij heel goed, maar toch7 „Is... U er nog kans?" vraagt bij zacht. ..We zullen het proberen, kom maar «s kijken over een paar dagen of ze nog lev.n". zegt de baas. „Mag ik?" zegt Arie blij. „Als je me belooft dat je geen nesten meer uithaalt, vriendje". Een puzzle als deze hebben wij al eerder gehad. Het is de bedoe ling, dat je de stukjes op deze tekening netjes uitknipt. Als je ze op de goede manier naast el kaar legt en opplakt, krijg je een aardig prentje. Het is dus een soort legpuzzle. Succes hoor. weest? Regen kunnen de tuinders best Sebruiken, he Corry Oudshoorn, wij vin- en het wel niet zo leuk, maar als het nodig is voor het land. laat het dan maar eens flink regenen. Ik vind het erg leuk deze week jouw poëzic-album te krijgen, Ella Joziasse, ik zal er een mooi vers in schrijven. Pak hem maar goed in. Voor het huis van Maria van Ameron is de straat opgebroken en jul lie maar spelen in het zand. Moeder zal wel eens een keertje hebben gemop perd denk ik zo. Gootje van der Waals heeft de figuurtjes uit de bloempot net jes overgetekend. De stoel was erg goed gedaan, Cootje. Wat een reuze verrassing bezorgde jij mij.Ina Scheur water. Hartelijk dank. Ina, het zag er heel verzorgd en fleurig uit. Jij kunt goed borduren, zeg. dat was een he'c tocht. Thea van Geleynse. Heeft zij nog een medaille gekregen? Het is zek-r een heel feest geweest. Louise Kraak, toen grootvader en grootmoeder vijftig jaar waren getrouwd. Ik ben wel met' een van de eersten, maar nog mijn fe licitaties. Jullie hebben zeker van zak doeken een witte kap gemaakt, toen -e verpleegstertje ging spelen. Tineke Trr- laak. Was er ook een „dokter Dus jullie waren bij elkaar op visite. Trudy van den Berg en SJoukje van der Spek. Ik had dus wel een beetje «vlijk. toen ik schreef, dat ik de laatste tijd nie's meer van je schoolvriendinnetje hoorde, Trudy. Oei. Ria Kok. dat was mv wat met die foto van je kleine neefje Maar nu de film is gedraaid, is de booshi d zeker wel een beetje over. Ligt moe der nog steeds in het ziekenhu.s. N'ri- lie Grocneveld? Van harte het best r- mee. meiske. Jouw plant leek wel een geranium, zo rood. Ineke dc Mos Het was een echt fleurige inzending Ne«* maar, Willy den Otter, vier maanden naar strand en zee. Dat is reuze leuk zeg, ik wens je nu al een heel fijne vacantie toe. Je had het goed geraden, Hannie van de Berg, het was inderdaad een slang. Nelly Freeke en Gerrle Mo»- selman maakten allebei een schilde rijtje. Leuk bedacht. Jij bent er dus een van de negen. Theo Sluyler. Ben jij de jongste? Krijg jij nu elk jaar een be deltje erbij aan je ketting. Corrie Nell? Kinderen, wie wil er schrijven aan Eefje Kcsoort? Zii wil zo graag nv t iemand corresponderen. Haar adres is Plantage B 85 SpijkiZ H Wie schrijft haar eens? Is de tas al af, Maartje llakkesleoit? Zeg maar tegvn Jannie, dat ik haar brief ook heb gekregen. En tenslotte wil ik Mrrjo van der Waal bedanken voor haar aardige versje. Heo jij dat zelf gemaakt? Ook deze week zijn er weer heel wat nieuwelingen. Welkom in onze kring Mieke Poot. Suusje de Wit. Kare! Kl- lerbroek. Selma Simt. Bob Mulder, Martha de Bree, Janny Bn ndhcrsu Martina Jansen. Willy Koenen, Title Keuning. Thil de Jong. Alex de i <oy. Tineke.... zonder achternaam (de brief was met rode ballpoint geschreven). Hans van Loenen, Hannie en Janle Onderdelinden, Corrie Gerritsen en An nie J. Soerik. Ik wil Jullie allemaal een goed week-end toewensen, dag tot volgende week, jullie En vertel me nou eens: Wat zou jy voor je verjaardag graag willen hebben?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 12