!T
Onze veertiendaagse prijsvraag
redikbeurten voor Leiden en omaevinr
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
ZATERDAG 15 MEI 1954
Alles
goed
en wel
De Joodse weesjes
Met verontwaardiging heb ik de be
handeling van de zaak der twee Joodse
weesjes in de Eerste Kamer gevolgd!
De heer De Vos van Steenwijk noemt
het geval d;ep treurig en spelen met het
levensgeluk van de kinderen. Inder
daad is dit zo! Maar w i e speelt met
het geluk, senator, de wet of de pleeg
ouders? Deze laatsten hebben in de be
zettingstijd met gevaar voor tigen leven
de baby's an de eigen ouders ter ver
zorging gekregen. Zij hebben zich van
deze taak gekweten op een wijze, die
een eigen moeder hen niet had kunnen
verbeteren.
De meisjes kregen een nieuwe moeder
en zij waren gelukkig.
Dit gaaft de pleegouders een moreel
recht op de kinderen! Waarom moet
een harde wet hun dat geluk omnemen?
Omdat een Joods kind Joods opgevoed
moet worden?
Dus scherp gesteld: Eigenlijk om een
kerkelijk etiket?
Wat weet een kind van Joods of niet
Joods grootbrengen? Is dit belangrijker
dan moederliefde, die een kind minder
ontberen kan dan de beste isteriële
verzorging?
Er is reeds zoveel kinderleed in de
wereld door gemis aan ouderliefde en
gezinsleven. Waarom hieraan onnodig
meer toegevoegd? Is er niet één senator
vader), die zich de plaats van deze
wanhopige moeders kan indenken? Is er
niet één, die voelt hoe onmenselijk deze
wet is?
Ik citeer de heer De Vos van Steen-
wijk:
„Ware liefde had de pleegmoeder er
toe moeten brengen het kind af *e staan.
Zij had imi iers ook daarna relaties met
het meisje kunnen onderhouden. Thans
heeft zij een ernstig strafbaar feit ge
pleegd". Dus heet het ware liefde als
men zijn kind moederliefde laat ontne
men en bij weigering pleegt men een
strafbaar feit!
Waar leven wij? In de Christelijke
rechtstaat Nederland of onder een God
deloze, rechteloze dictatuur?
En wat het onderhouden van relaties
betreft: Is het de heer De Vos van Steen-
wijk dan niet bekend, hoe zich kortge
leden eenzelfde geval in Amsterdam
heeft afgespeeld met een Joods jongetje?
Elk contact met het kind, dat thans in
een Joods tehuis verblijft, is de pleeg
ouders ontzegd!
Wie durft zich nog als pleegouder op
te werpen als straks Nederland weer
onder een bezetter zou komen?
Moeders en vaders, verenigt u en pro
testeert fel en aanhoudend tegen oen
onmenselijke wet, die gelukkige kinde
ren ten tweede male tot wezen maakt.
Eenzelfde lot kan ook uw kind over
komen. Kerken van Nederland het ls
uw Christelijke plicht zich aan de zijde
der ouders te scharen.
Mevr. W. MENDES DA COSTA
(Een moeder van Joodse afkomst)
Balsemienlaan 190
Den Haag.
Het Wilhelmus verboden
Waar was het, dat Ik het volgende las:
„Wij streven naar die adel en aristocratie
der ziel, die veronderstelt een volstrekt
begrip van eer, dat het innerlijk eerbe
sef maakt tot de hoogste rechter over
zijn doen en laten en dat consequent WM HRM
doorgevoerd betekent: te leven naar de j weten allemaal, wal
maatstaf van de algemeen erkende be-.dat we moeten vergeven. Maar dat
grlppen van eer en deugd. Ja zelfs be- niet altijd even gemakkelijk. Je moet zelf
reid te zijn daarvoor te sterven"? maar eens met je eigen ogen hebben ge-
Het ls heel hoog, te hoog gegrepen.zien, hoe ze twee jongens zonder i
i Zij van zo-iets zeg-
Nederland, let op u saeck
Als gevolg van de uitspraak van he
Bundeslandesgerioht inzake de uit Breda
ontsnapten, is een voor Nederland zee:
belangrijk probleem gerezen: het pro
bleem der S.S.-ers. Men zal er zich dan
ook mee moeten bezig houden
wil of niet. Gaat men aan Nederlandse
zijde accoord met het bovenbedoelde
Duitse standpunt, dan zal men verplicht
zijn alle dossiers der vroegere S S.
van Nederlandse stam te lichten, teneinde
na te gaan of twee van hun voorouders
van Duitse nationaliteit waren. In die
gevallen waarin dit inderdaad zo blijkt
te zijn, kan de Nederlandse regering de
landverraders zonder vorm van proces
over de Duitse grens zetten want ze ma
ken dan aanspraak op een Duits paspoort.
Men zal van zekere Duitse zijde zulk een
stap wel als „unverschamt" brandmerken
en ons beschuldigen van gebrek
„Verstandniss" een Duits stopwoord.
Doch voor allen, die, zoals onderge
tekende, jaren lang van nabij hebben
kunnen gadeslaan, hoe de Duitsers met
hun ..Landesverrater" omgingen, is een
dergelijke uitlating niets anders dan een
op politiek effect berekend farizeïsme.
Nog andere hiermee samenhangende Duit
se beslissingen en handelingen zullen
voor de Nederlandse regering bepaalde
problemen scheppen.
LEZER.
Duitse gasten rondom 4 Mei
Toen ik op de avond van 4 Mei
de radio luisterde en aldus in gedachten
op de Waalsdorper vlakte de betraande
ogen zag van jonge vrouwen of vaders
en moeders, wier mannen of kinderen
zonder vcrm van proces door Duitsers
werden neergeschoten, vroeg ik
stilte af, hoe het mogelijk was, dat juist
omstreeks die datum zoveel Duitsers de
moed hadden een bezoek aan Nederland
te brengen. Wélk een brutaliteit!
tal van Nederlanders zo dachten bleek
wel uit het feit, dat er in de Bollen
streek en elders vele auto's van Duit
sers werden beplakt met pamfletten,
waarop de woorden „Deutsche nicht er-
wünscht" waren vermeld. Was liet doel
- an hun komst wellicht, ons bevrijdings
feest mee te vieren?
v. d. E.
Duitsers niet gewenst
„Deutsche nicht erwünsoht". Deze zin
las ik in de N.L.C. van 5 Mei. Het ging
hier over de anti-Duitse demonstraties.
Er zal een deel van onze lezers zijn. dat
zegt: Weg met die Duitsers, die hebben
ons al genoeg last bezorgd. Maar
der deel zal zeggen: Laat ze maar komen,
misschien kunnen we er wel aan
dienen.
Hoe groot zal de anti-Duitse houding
niet wezen in Putten, waar de Duitsers
600 man hebben omgebracht! Of in Am
sterdam. waar hele Jodenwijken zijn ge
weest. Hoeveel mensen lopen er nog niet
rond met een gevoel van bitterheid, om
dat ze vader of moeder of broer zijn
kwijtgeraakt in de oorlog.
Wij zijn Christelijke mensen en we
geleerd wordt:
Maar tocher zit lets ln. En wat
doen die honderden Nederlanders, die op
het ogenblik bij de Republiek Indone
sië In dienst zijn? Bij een werkgeefster,
die haar Nederlanders als gevolg van
een minderwaardigheidscomplex, een af
schuwelijke haat en een dodelijke angst,
verbiedt onze nationale hymne te zin
gen. Ik ben benieuwd.
ABONNé.
Kinderen weer vrij
Mijn instemming wil ik betuigen met
bet stukje van de heer R. van de vorige
week. die het laakte, dat de kinderen
van de lagere scholen vorige week Don
derdag maar weer een dag vrij hadden,
omdat er een onderwijzersvergadering
was. Was er in de pas achterliggende
Paasvacantie geen mogelijkheid, deze dag
te houden? De vacanties zijn al zo lang.
dat men het vrijaf-geven daarbuiten zo
veel mogelijk dient te beperken. En als
de onderwijzers dan een dag willen sa
menkomen om wat huishoudelijke aan
gelegenheden van hun organisatie te be
spreken, naar een spreker te luisteren
en een ballet uitvoering te zien, dan moe
ten ze dat maar in hun eigen vrije tijd
doen, die ruimer is dan van menig ander.
Leiden G.
Vier uw vierdagen
In het stukje „Vier uw vierdagen" van
de vorige week Zaterdag kwam één ge
dachte van de inzender niet duidelijk uit.
De zin, die hierop betrekking had. laten
we hier volgen: Werkgevers, die het te
duur vinden hun personeel een dag vrij
af te geven, moeten ook het goedkope
vlagvertoon er maar aflaten.
Leiden OPMERKER
Geen oranje
Naar aanleiding van het ingezonden
stuk van de heer Van der Voort moet ik
meedelen, dat mijn zoontje van zeven
Jaar precies hetzelfde is overkomen en
met hem wel meer kinderen. Op de och
tend van Koninginnedag kwam hij thuis
en zei: Mama, moet je horen, wat ge
meen, alle kinderen met oranje strikjes
op kregen van twee heren in een auto
in de Rembrandtstr. een reep chocolade
en omdat ik geen oranje lintje had kreeg
ik niets. Die meneer vroeg nog: Weten
jullie waar de Koningin woont en hoe
oud Zij is. En zij wisten het niet. hoor
mama, maar ze kregen toch chocolade. Ik
zei: Nu, jongen, koop jij dan ook maar
een reep. Maar hij zei: Nee hoor, want
die is niet van de Koningin.
Toen dacht ik: als de Koningin, die
zelf een grote kindervriendin is. dat nu
an proces neerknalden. Is het te ver
wonderen, dat zich in Nederland een
groep mensen bevindt, die zich sterk ge
kant gevoelt tegenover onze oosterburen,
en dat ze dat willen tonen ook? Al is het
systeem, dat ze toepassen, nu nog zo af
te keuren in onze ogen?
Al met al hoop ik. dat onze buren er
wat mee geleerd hebben en dat ze zich
in ieder geval behoorlijk gedragen, wil
len ze de haat, die in verscheidene har
ten nog woekert, niet weer doen op-
Voorhout L.
Hoe komt dat toch?
Eén der inzenders noemde het des
tijds een aanklacht tegen onze jonge
mensen, dat Chr. psychiatisChe inrich
tingen voortdurend moeten adverteren
voor personeel, terwijl verscheidene
jongelui van Chr. huize in neutrale in
richtingen werkzaam zijn. De financiële
zijde van deze aangelegenheid kan. vol
gens inzender, geen punt van overwe
ging zijn. Als men echter af gaat op de
advertenties van neutrale inrichtingen
gelijk „Maasoord" en „Santpoort", blij
ken daar wel degelijk betere arbeids
voorwaarden te bestaan (hogere salaris
sen, meer vacantie en een hogere vrije-
dagen-vcrgoeding). En voor het perso
neel in vaste dienst zullen promotiekan
sen en pensioenregeling ook wel een
woordje meespreken. Moet men dan per
se minder verdienen omdat men van
Chr. huize is? De Chr. psychiatische in
richtingen werken beslist niet met ver
lies. Bovendien zal het Chr. personeel
in de neutrale inrichtingen ook wel ge
waardeerd worden, als het handelt zoals
het zich noemt. Daarom: geen oordeel
over collega's in neutrale Inrichtingen.
Oostende en niet Ostende
Het doet me altijd onaangenaam aan,
wanneer in onze Noordnederlandse bla
den de namen van Vlaamse plaatsen
worden verfranst. Waarom schrijft men
toch Ostende inplaats van Oostende? Ook
kom ik vaak tegen Schaerbeek inplas's
van Schaarbeek, Ixelles inplaats van
Elsene etc., etc. Kan uw redactie ook
aan dergelijke „kleinigheden", die onze
Vlaamse vrienden vaak verdrietig stem
men, enige aandacht schenken?
NEDERLANDER.
(Wij willen gaarne trachten met deze
opmerkingen zoveel mogelijk rekening
te houden. Maar waarom niet geschre-
ven: enz. enz. inplaats van etc-, etc.?
Red. N.L.C.).
Drankadvertenties
In Uw blad van Zaterdag las ik. dat u
een advertentie geweigerd had op te ne
men. Dat is uw goed recht, al kunnen
wij daar verschillend over denken, ook
al ben ik geen lid van de P.v.d.A. Toch
heb ik meer bezwaar tegen advertenties,
voorkomende in uw blad, gesteld door
de gedistilleerderijen. Want immers de
drank is een groot nationaal kwaad. Wat
een ellende is daar al door ontstaan. De
mens, die het gebruikt, wordt zelf op den
duur een ruïne. Zijn gezin gaat er aan
kapot en het nageslacht draagt ook nog
de wrange vruchten. Ik zou het dan ook
helemaal niet erg vinden, als al deze on
dernemingen in één dag failliet gingen.
Dat alleen alcohol wordt geproduceerd
als medicijn en voor doeleinden, waar
voor het onontbeerlijk is.
Dp drankbestrijdingsverenigingen, ook
de Christelijke, doen al het mogelijke,
maar daarnaast stimuleert de Chr. pers
het gebruik er van. Ziet u er niet de
dwaasheid van in om elkaar op dit ge»
bied tegen te werken?
J. NIJENHUIS,
Leiden Haarlemmerweg 78
(We zijn het met XJ eens, alleen met
deze wijziging, dat we niet de drank op
zichzelf, maar het misbruik er van zeei
streng afkeuren. Dit misbruik is in Ne-
derland minder dan in verschillende an
dere landen. Daarom is het niet geheel
juist, te spreken van een groot nationaal
kwaad. En geheelonthouding is niet het
enige geoorloofde middel om het mis
bruik te bestrijden. Red. N.L.C.)
Tegen vaccinatie
In het nummer van de N.L.C. van 8
Mei las ik het artikel „Nieuwe wegen
bij inenting van de Leidse jeugd" Reeds
de eerste zin is al met de waarheid in
strijd. Volgens deze zin zou iedereen
wel weten, dat inenten tegen de pokken
beneden de leeftijd van 1 jaar geen ge
vaar oplevert. Doch dit is een hypothese,
die nimmer bewezen kan worden. En nu
wil ik er niet over discussiëren of inen
ting op grond van Gods Woord geoor
loofd is. want daaraan zijn al genoeg
woorden verspild. De gewetensbezwaar
den delen mijn standpunt toch wel, doch
er zijn ook veel mensen die zichzelf en
hun kinderen niet laten inenten uit het
oogpunt van gevaar. En juist voor deze
mensen is het nodig er op te wijzen, dat
door de voorstanders vérgaand misbruik
wordt gemaakt van een bestaand wets
artikel.
Ook volgens het onderhavige dagblad
artikel zouden alleen de gewetensbe
zwaarden van inenting zijn vrijgesteld.
Volgens de inentingswet kan niemand
gedwongen worden. Ieder die niet wil
is vrij.
Veel ouders zouden geen gevolg ge
ven aan de oproep, als de voorstanders
niet. propaganda maakten uit de publie
ke kassen van rijk en gemeente. Zij toch
hebben het gedaan gekregen, dat via de
gemeentehuizen elk ouderpaar bij de
geboorte van een kind een herinnerings-
kaart krijgt, waarin het aan zijn zoge
naamde ..plicht" wordt herinnerd. Ik heb
bewiizen in handen, dat burgemeesters
sommige gemeenten ook schromelijk
misbruik van deze wet maken.
Bij elke inenting wordt een aanteke
ning op de inentingskaart gemaakt en
een bonnetje naar de een of andere
overheidsinstantie gezonden. Dat lichaam
kan dan precies nagaan, welke ouders
hun medewerking verlenen, en wie dat
niet doet. De niet-medewerkers krijgen
nog eens een zuster van een kruisver
eniging op hun dak gestuurd, waarbij
ook wel weer op .,wet en plicht" zal
worden gewezen. Laat u niet bewegen
uw kind te laten inenten, want niemand
kan u dwingen!
Leiden Vaccinatie-tegenstander
Noodkreet uit Kabel
Op de opmerking „De noodkreet uit
Kabel" wil ik graag enkele dingen op
merken. Het is m.i. wel droevig, dat der
gelijke noodkreten moeten worden ge
slaakt. Waar zijn nu al die Christenmen
sen? Het schijnt, dat het woord Christen
vandaag de dag te gemakkelijk wordt
gebruikt het lijkt nergens op.
Werkelijk Christen zijn betekent ook de
naaste liefhebben als zichzelf. Juist die
naastenliefde ontbreekt en dan is het
Christen-zijn maar schijn. Naastenliefde
bestaat immers niet meer. Ze ligt opge
borgen in de safe der wereld en op de
deur van die safe staat met grote zwarte
letters: „Ongeloof". Laten wij trachten,
die deur weer te openen. Dat is m.i. de
weg der overwinning. Dan worden er
geen noodkreten meer geslaakt, van geen
zendingsveld of wat ook, dan ook behoe-
wij er geen aparte Kerken of kringen
of stromingen meer op na te houden, dan
kunnen we één zijn. Eén in geest en le
ven, dat vraagt Christus van ons.
Hazerswoude. H. STAAL,
Westeinde 16a.
Bedrijfspensioenen zeelieden
Eindelijk, 12 jaar na de belofte, is het
bedrijfspensioen voor zeelieden werke
lijkheid ge\ orden. Maar wat doet men
nu vo>r afgekeurde zeelieden, die nog
geen zestig jaar zijn? Volgens de nu van
kracht geworden regeling krijgt een
zeeman, die thans 60 jaar is of ouder
doch die niet ouder is dan 65, ook al ls
hij afgekeurd tijdens de oorlog, pensioen.
Doch een zeeman beneden de 60 jaar,
die tijdens de oorlog werd afgekeurd,
ontvangt geen pensioen. Alleen wanneer
de beslissing van de desbetreffende com
missie gunstig uitvalt komt hij in aan
merking voor de z.g.n. beloning Vaar-
plichtwet, zijnde f 150 per jaa-, D.w.z.
als de betrokkene 60 jaar is. Vergelijk
hiermee nu de zoveel gunstiger regeling
voor hen, die Marine of Oorlog dien-den.
Heeft Jan de zeeman dan zoveel minder
bloot gestaan aan gevaren? Naar ik
meen vielen toch juist onder de zeelie
den de meeste slachtoffers. Waarom
wordt er voor hen dan geen betere rege
ling getroffen? Moeten zulke afgekeur
de zeelieden dan met een pensioentje
van 25 tot 35 a 40 pet van het Rijk plus
f 150 krachtens de Vaarplichtwet hun
oude dag slijten?
EEN ZEEMAN
Plaats bepalen in de visserij
Een van de belangrijkste dingen, die
een zeeman heeft te doen aan boord van
zijn schip, is wel plaats bepalen. Dit
geldt wel zeer bijzonder vn^r de visser
man. De koopvaardijman moet na de
plaatsbepaling zo nodig zijn koers her
zien, de visserman moet ook nog weten
of hij zich boven „goede grond" bevindt.
Wat zou het de visserman baten al had
hij het modernste schip, de beste beman
ning, de meest doelmatige vleet en hij
zou die vleet niet schieten daar. waar
op goede gronden mag worden verwacht
dat zich de haring bevindt? Hij zou aan
al deze dingen niets hebben en de teelt j Katwijk
zou van te voren al tot mislukking zijn
gedoemd. Plaats bepalen en koers bepa
len is van ontzaglijk groot belang. Het
zijn d e factoren, waarmee de schipper,
als hij straks naar zee gaat. rekening
moet houden.
Nu kunnen we veilig aannei
het de schippers van onze hele vissers
vloot wel is toevertrouwd hun koers
plaats te bepalen. Al zou er bij wijze
spreken geen vlsserijschool zijn, dan
rooiden ze het nog. Het is hun als het
ware met de paplepel Ingegeven.
Ik heb de tijd nog gekend dat men
(weliswaar niet zo noodzakelijk) de snel
heid van het schip niet van de log aflas,
maar door middel van een vloot, die men
voor overboord gooide, waarna men de
tijd opnam van het weggooien en dan
meeliep tot de vloot het schip voorbij
Zo rekende men uit. hoeveel mijl
het schip liep.
waren en zijn de schippers uitste
kende grondkenners. Ook bepalen zij
rustig op enkele mijlen nauwkeurig aan
de kleur van het water, waar zij zich
bevinden. Dit gebeurt met name onder
de Engelse wal, deze plaatsaanduiding
zo ruim mogelijk opgevat. Ja, onze
vissers weten hun weetje. Maar, vraag
ik mij af, zijn onze visser# klaar als ze
hun weetje weten?
Ik bedoel er dit mee: Is onze visser-
lan ook zo Ingesteld als zijn vader en
grootvader? Kortom, is het tegenwoor
dige vissersgeslacht, dat zijn plaats op
de visgronden zo goed weet te bepalen,
even goed op de hoogte van het
plaats bepalen op geestelijk gebied? Buigt
zich op de vloot nog met evenveel
ernst voor en over het Woord van God?
Dit kompas, deze kaart kunnen we veel
minder missen dan onze zeekaarten- W«
moeten de zon schieten om aan een plaats
bepaling te komen. Even noodzakelijk is
Dns oog te richten naar de Zon der
Gerechtigheid. Is het niet dikwijls zo.
dat we al te zeer rekenen met eigen
kunde en bekwaamheid en vergeten dat
afhankelijk zijn van Hem, Die 't al
bestiert?
Met welk een geloofsvertrouwen werd
in vroeger Jaren gezongen: „O God, our
help in ages past. Our trust in years to
i". Niemand onder ons is gesteld op
verlies. Een schipper verliest niet graag
zijn vleet. Want Juist van die vleet moet
hij het hebben.- Hetzelfde geldt voor het
roer. Wel, als wé het daarover eens zijn.
laat ons dan ook proberen onze redelijke
Godsdienst vast te houden. Want het va
ren zonder Jezus aan boord als opperste
schipper, is het rampzaligste, wat een
mens, een Visserman, kan overkomen. Wij
moeten, van schipper tot afhouder, dur
ven onze plaats te bepalen. De plaats,
die God eist dat wij zullen innemen. Als
wij dat doen, zullen wij rustig aan Hem
alles kunnen overgeven. Dan komen we
aan een behouden teelt toe.
aan Zee C. DE JAGER.
dat je met die
pianolessen bent opge
houden?" vroeg de sig-
norina. „Ik zeg dit niet
uit eigenbelangMaar het is
jammer voor iemand met jouw
aanleg." Els staarde naar het
lentebouquet in haar armen.
Een verhaal door
Fica ten Houte de Lange
moest je het van hebben.
En die i n s p i r a t i e, waar
iedereen zo mee scherm
deDaar spotte de prof.
mee. Transpiratie.,
daar bracht een mens het
signorina je iets duidelijk wist te Kort en goed: He', was verstandig,
maken.. Wellicht compensatie, waar dat ze naar de prof was overgelopen,
werkelijk talent ontbrak. Vooral met de kans op die prijs!
Een beroemdheid als de prof voelde Alles zou dan ook opperbest geweest
zich ver boven deze (zogenaamde) be- zijn, als de signorina het haar nu maar
koring verheven. Van haar moest je niet zo lastig maakte. Deze meende im-
De signorina mocht „ooit weten, dat f" nu •"""1 sllkken' d" me'
jweggebleven, omdat
luide stem berispte. Of dat ze wanhopig zij de lessen niet kon betalen. En nu
,°veJ«5-°" werd. Maar overigens was je bij de prof had_ de stakkerd nog
in goede handen Wat werkte
op je eergevoel. Eis dacht nu aa
anders meer dan aan die prijs.
sloeg zij een paar uitgevallen bloem
blaadjes weg van haar kleren.
Niemand kon haar verbieden
pianolerares te veranderen, dacht Els
opstandig. Bovendien was deze daad ÜN tochWat was ze indertijd niet
volkomen gerechtvaardigd. Had ze al- met plezier naar de signorina gegaan,
leen maar niet gejokt! Zij had beweerd. Ontegenzeglijk wist deze Je te boeien,
dat ze door financiële omstandigheden Dat was haar zuidelijk temperament,
gedwongen was, deze lessen te onder- Ook was er sfeer in haar huis. Overal T^ENSKLAPS drong de koelheid van
„Als je vooral maar blijft studeren'^
maande d# signorina. „Beloof je dat?"
Els kreeg het er warm van.
Dan was de prof anders.
..Ik ben nu eenmaal geen politie
agent."
Dergelijke slagzinnen hield de prof
er op na
breken. En nu moest ze dit blijven vol- bloemen en planten. Maar dat ging
houden. Els zuchtte diep. Ondertussen slotte buiten het pianospelen om.
schoten allerlei denk-
beelden door haar
I1ET gaf haar aanzien,
een leerling te zijn
geworden van juffr. De
Winter, die kortweg door een ieder
met de naam van prof betiteld werd, zich in het leven op
Zo gemakkelijk was het immers niet, brengen. Wat deed het
grootheid over te halen je les
Els betrapte e
prof haar i
deze woorden tot haar door. Veel
tyd had Els echter niet om hier over
na te denken, want nog
steeds stond ze met
neergeslagen ogen te
genover de signorina en
luisterde naar die over
bekende stem. „Omdat
je nu toevallig geen
zich steeds op, dat zij lessen kunt betalenDaarom kun je
zijspoor liet toch wel eens komen Dan kan ik je
of de nog een beetje helpen."
INSPIRATIE OIF TRANSPIRATIE
ijskoude kamer ont-
bovendien bij verklaard, dat kop thee liet toedienen, zonder er zich
te bekommeren of zij (Els) dorst
iet de muzikale had? Dat waren bijzaken,
laten doorsche- Hoe dan ookvaak dacht Els met
Ze had
Els nog net op tijd bij haar gekomen
was om mee te doen
wedstrijd. Zelfs had z
meren, dat er een grote kans be- weemoed terug aan de lessen
stondEls gloeide van trots. Wat signorina. alsof het ging
een eer zou dat zijn!
Natuurlijk was het jammer voor de volkomen waardeloos) juweel.~waar
signorina. Maar daar kon Els zich niet juist
aan storen. Haar eigen loopbaan stond
op het spel.
in het leven soms flink
WA
het ogenblik voelde Els,
waarop ze alles moest biechten. In
plaats daarvan keek ze naar haar
nieuwe zomerschoenen.
„Kom minstens eens in de week",
drong de signorina aan. „Dan regel ik
je studieprogramma-
Weet je het nog
Een kwartiertje Bachtien minu-
namaak Coverljan. nok ten Cacrnj En nu Ja....
'm'1 W"r Vervalend ls het wel.... Maar laat
w» gehecht. die vingeroefeningen niet helemaal
het indertijd niet leuk ge- «bleten beloning...."
dat de signorina twee Met ®en geestdriftige
weest, dat de signorina twee Met een geestdriftige stem viel zjj
kunnen zijn en het mes er in durven piano's bezat. En dat zij niet slechts z'ch ze^ ln d® rede.
zetten. Dat wel. AlleenZe had het over een enorme muziekbibliotheek be- ..ElsIV: heb zulke geweldige mu-
nn o«n andere manier moeten aanleg- schikte, maar eveneens over een uitge- ziek gekocht. Echt iets voor jou
breid repertoire. Nu niet zwak zijn. begreep Els.
„Ga je vanavond naar dat liefdadig- Anders schiet mijn prijs er bU in.
had de signorina
gen. Dat besefte Els heel duidelijk.
MA,
.AR het was haar goede hart. Ze heidsconcert?"
had de signorina willen sparen. En gevraagd. En tegelijkertijd
..Kan ik dus op je rekenen?"
daarom had ze gezegd, dat ze een beetje
knijp zat met geld en dat dit de reden,
was. dat ze tijdelijk de lessen had moe
ten staken. Daar had ze zich lelijk in
gewerkt. Als je eenmaal met onwaar
heden begon
Achteraf had ze het de signorina
maar recht in het gezicht moeten zeg
gen. Dan was het misschien tot
al beweeglijkheid geworden. Zij was rpoEN het antwoord uitbleef, drelg-
aan het rommelen geslagen tussen stof- A de de signorina met haar vinger,
fige boeken. Voordat Els het besefte „nu is ons Elsje trots. Dat durft ze
hadden ze elk achter een eigen klavier njet Van mU aan te nemen. Nu dan
plaats genomen. De signorina had de je dwingt er mij toe het te zeggen: Je
solo-partij gespeeld. En zy (Els) had doet er mjj wn piezjer mee."
zo goed en zo kwaad als het ging de be- zij knikte vele malen om Els van
geleiding vue" moeten doornemen, deze waarheid te overtuigen,
wou ...WUV...V.. uw. ww.. Zo maar op het eerste gezicht. Dat vlei Die lessen en dat samenspelDie
breuk gekomen. Maar alles beter dan niet mee! Toch had zij zich geducht ge- heb ik altijd zelf ook zo heerlijk ge-
deze huichelarij. Het was niet om uit weerd. vonden."
,,Als je maar in de maat blijft", had Els kreeg er een brok van in de keel.
signorina haar ingeprent. ..Er naast _Dus afgesproken", besloot de
aan doen we allemaal wel eens." signorina.
Niets voor de prof! Als die er bij ge- „Een mens hoeft tenslotte niet alles
Wat zou dje Uj(ge. doen voor de heb-heb.
zich zelf versprak. Dan was ze niet
meer genoodzaakt er om heen te
draaien. Zij perste haar lippen op elkaar.
H
onaangenaam, ma;
Verder behoefde zij er geen seconde noemd hebben.
die het ge-
spijt van te hebben te zijn omgezwaaid.
De lessen van de prof stonden immers
op een geweldig peil! Wat had de prof
niet een onderscheidingen behaald. Dat ^OCH
En i
„Let goed op de „LEITMOTIEVEN",
had de signorina bij een dergelijke ge-
kon de signorina op bogen? legenheid opgemerkt. „Hou ze in je ge-
is de hogere muziekschool heugen vast! Je zult zien. hoe je dan op
Had die s
doorlopen? De lagere niet
Iemand uit een strijkje
Niettemin had Els tegenwoordig de
grootste moeite om haar aandacht bij tertijd het gevoel, of
de les te bepalen Maar dat lag aan haar leren denken,
zelf. De prof was heus niet saai.
dat durven beweren? Maar
Kom maar als van ouds.
En dat stomme geld
Daar praten we niet over."
WAT MOEST ELS DOEN?
DRIE PRIJZEN
TTET ANTWOORD op boven-
A staande vraag laten wij weer
2?ef-"1"" 8V°°d V"° "'n ie' »n onze lezers over. Oplossingen
En inderdaad.
tot Woensdag 19 Mei, eerste post.
drie prijzen: f 10.-;
miste de luchthartige wijze, waarop de ontbrak. Vingeroefeningen..
daar E 5— en f2.50!
De Canadese minister van buitenlandse
zaken, de heer Pearson, komt van
middag voor een particulier bezoek naar
land. Hij zal enkele dagen doorbren
gen bij de Canadese ambassadeur bij ons
hof. dc heer Thomas A Stone. Dinsdag
zal hij weer vertrekken.
LEIDEN: Herv Gemeente: Pieterskerk
10 u ds Kloek, 7 u dr Schoonheim (bij
zondere dienst, W Berkhemer zegt ge
deelten van het Evangelie naar Johannes)
Hooglandse kerk 8 30 u ds Saraber van
Voorschoten (jeugddienst). 10.30 u ds
Kleermaker, Woensdag 7.30 u avond
stilte; Oosterkerk 10 u ds De Wit; Mare-
kerk 10 u ds De Ruiter (H. Avondmaal),
5 u ds Van der Wiel (H Avondmaal);
Kooikapel 10 u ds Ottevanger (H Avond
maal); Morsweglokaal 10 u ds Vossers;
Egllse Wallonne Breestraat 10.30 u ds
Cabanis; academisch ziekenhuis 10 u ds
Maaskant (Geref.); diaconessenhuis 10.30
u da Van Everdingen; jeugdkerk Zuid
wijkgebouw Staalwijk 10 u jeugdkerk-
dienst; jeugdkerk Noordeinde 40 10 u
jeugdkerkdienst; tehuis voor ouden van
dagen Donderdag 7 u dr Oppenlieimer;
vereniging van vrijz. Hervormden Volks
huis 10.30 u de heer HulSboS.
Geref Kerk: Zuiderkerk 10 u ds Plomp.
5 u dr Westerink; Herengracht 10 u ds
Toornvliet, 7 u dr Dronkert; Oude Vest
10 u dr Drónkert, 5 u ds Toornvliet; Mors
9 u 'dr Westerink, 5 u ds Plomp.
Geref Kerk art 31: 10 en 5 u ds Van
Rongen.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Van der
Weele (,.de geloofskeuze op de grens van
twee werelden (heden)" en „water op
de dorstige en stromen op het droge (toe
komst)").
Geref Gemeente: 10 en 5 u leesdienst
Geref Gemeente in Ned: 10 en 5 u lees
dienst.
Evang Lutherse Gemeente: 10.30 u ds
Haan (Zondag Cantate).
Remonstr Gemeente: 10.30 u da Poort-
10 30 u ds
Doopsgezinde Gemeente:
Snaaijer.
Herst apost Gemeente: 9.45 en 4 u
dienst.
Baptisten Gemeente: 10 u de heer
Schouten sr, 5 30 u de heer Schouten jr.
Dinsdag 8 u Bijbelbespreking. Woensdag
8 u openluchtwerk, Vrijdag 8 u bidstond.
Evang Christengemeenschap: 10 en 5 u
de heer Dikkes, Maandag 8 u jeugddienst.
Dinsdag 8 u bidstond.
Leger des Heils: 10 u heiligingsdienst.
6 45 u openluchtwerk. 7.30 u verlossings
samenkomst.
Oud-Katholieke Gemeente: 9.45 uur
Hoogmis: Dinsdag- en Donderdagmorgen
9 u H Mis.
isikp'
ABBENES: Herv Gemeente: 9.30 u ds
Don. 6.30 u ds Van Boven.
NIEUW-VENNEP: Herv Gemeente:
9.30 u ds Van Boven, 6.30 u ds Don.
Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds Van der Zee.
Chr Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds Floor.
TER AAR: Herv Gemeente: geen op
gave.
Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Heiner.
ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv Ge
meente: grote kerk Julianastraat 9 u ds
Lefeber. 10.30 u ds Lambour, 6.30 u ds
Van Kooten van Amsterdam (jeugdd.);
kapel Gouwsluis 10 u ds Stehouwer; ge
bouw Jonathan 6.30 u ds De Leeuw van
Boskoop; Martha-stichting 10.30 u domi-
na Vaandrager van Utrecht; Oudshoorn-
seweg 10 u ds Veenendaal; Hooftstraat
9.30 en 6.30 u ds Van Slooten van Wier-
Geref Kerk: Zuiderkerk 10 u ds Wijma,
6.30 u ds Grosheide van R'dam; Noorder-
kerk 10 u ds Mulder, 6.30 u ds Tom
O.hoorn; aula 10 u ds Grosheide, 6.30 u
ds Mulder; Oudshoorn 930 u ds Tom,
6.30 u ds Wijma.
Geref Kerk art 31: 11 en 4 u ds Van
der Veen van Maassluis.
Chr Geref Kerk: 10 en 6 u ds Baaij.
Oud-Geref. Gemeente: 9.30 en 4 u de
heer Verlinden van Krimpen aan den
IJssel. Woensdag 7.15 u ds Du Marchie
van Voorthuijsen van Leersum.
BENTHUIZEN: Herv Gemeente: 9.30 u
ds Van Lokhorst van Bergschenhoek. 6 u
ds Van Eijk.
Geref Gemeente: 9.30 en 6 u leesdienst.
HAZERSWOUDE: Herv Gemeente: 930
en 6.30 u ds Van der Leeden.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Oussoren.
HILLEGOM: Herv Gemeente: 10 u ds
Knottnerus. 5 u ds Meuzelaar van Noord-
wijk-Binnen.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Krabbe.
Chr Geref Kerk: 10 u leesdienst, 5.80
u ds Floor N.-Vennèp.
HOOGMADE: Herv Gemeente: 10 u ds
Moerman van Amersfoort.
KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv Ge
meente: 9.30 en 6 u ds Goverts.
Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds De Valk.
KATWIJK AAN ZEE: Herv Gemeente:
Nieuwe Kerk 10 u ds Monster, 6 u ds
Pras; Oude Kerk 10 u ds Moerenhout, 6
u ds Boer van Gouda: kapel 10 u ds Ha
gen. 6 u ds Dc Ruiter van Leiden; zee-
hosp. 6.45 u ds Hagen.
Geref Kerk: 8 30 u ds Wilschut Gende-
ren. 1030 u ds Bos. 6 u ds Wilschut.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds de Jong.
Geref Gemeif te: 10 en 5 u leesdienst.
Geref Gem in Ned.: 10 en 5 u Idem
Geref Kerk art 31: 10.30 en 5 u ds Van
der Kwast.
KOUDEKERK AAN DEN RUN: Herv
Gemeente: 10 en 7 u ds Poort.
Geref Kerk: 10 en 2 u ds Boukema
van Den Haag.
DE KAAG: Herv Gemeente: 10 u ds
Van Achterberg van Lelden, 5 u ds Don
van Abbenes.
LEIDERDORP: Herv Gemeente: 10 en
6.30 u ds Honnef.
Vereniging van vrijz Hervormden: 10.30
u ds Kater van Nieuwveen.
Geref Kerk: 10 en 6 30 u ds Sweepe
NOORDWIJKERHOUT: Herv Gemeen
te; 10 u vicaris Van der Staat.
NOORDWIJK AAN ZEE: Herv Gem:
10 en 5 u ds Cupedo.
Geref Kerk: 10 en 5 u prof Schippers
van A'dam.
NOORDWIJK-BINNEN: Herv Gem:
10 u ds Meuzelaar, 7 u de heer Roest van
Leiden.
Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds Wiersema.
NIEUWVEEN: Herv Gemeente: dorps
kerk 9.30 u ds Van Soest van Rijnsater-
woude (H Avondmaal), 7 u ds Kater;
evangelisatiegebouw 6.30 u de heer Van
den Hoek.
Geref Kerk; 9.30 en 6.30 u ds Mulder
Amsterdam.
LEIMUIDEN: Herv Gemeente: 9.30 u
ds Kruijne; gebouw Pniël 7 u idem.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Oosterhoff.
OEGSTGEEST: Herv Gemeente: he
denavond 7 u Pauluskerk avondgebed;
morgen Groene Kerk 10.30 u ds Nieuw-
poort (zendingshuis) jeugddienst; Pau
luskerk 10 u ds Visser. 7 u ds Callen-
bach; Hoge Mors 10.30 u ds Callenbach.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Eringa.
Geref Kerk art 31: 8.30 en 3 u stud
Blokhuis van Oosterkerk.
Ver v vrüz Hervormden: 10.30 u ds
Hu'beek.
OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv
Gemeente: 9 30 u ds Knottnerus
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u prof Bavinck
van Baarn.
RIJNSBURG: Herv Gemeente: Grote
Kerk 10 u ds Van Gosliga, 5 u ds Groene-
woud; Kleine Kerk 10 u ds Groenewoud.
5 u ds Van Gosliga
Geref Kerk: Voorh.weg 9.30 u ds Bijle-
veld, 5 u ds Meynen van Den Haag: Ra
penburg 9.30 u ds Meyneh. 5 u ds Post;
Maranathakerk 9.30 u ds Post. 5 u ds
Btjleveld.
Geref Kerk art 31: 10 en 5 u ds Bruning
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u prof Kremer
van Apeldoorn.
RIJNSATERWOUDE: Herv Gemeente:
9.30 u ds Verwelius van Bodegraven, 6.30
u de heer Dekker van Alphen aan den
Rijn.
Chr Geref Kerk: 9.30 en 5 u leesdienst.
SASSENHEIM: Herv Gemeente: 9 u ds
Groot van Leiden (jeugddienst), 1030 en
5 u ds Walvaart.
Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds Kuiper.
Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Visser.
Ned Prot Bond: 10.30 u de heer Schou-
wink van Schiedam.
VALKENBURG: Herv Gemeente: 10 en
6.30 u ds Lekkerkerker.
Geref Kerk: 10 en 5 u ds Nijhuis.
Geref Kerk art 31: 8.45 u ds v d Kwast.
5 u leesdienst.
ZEVENHOVEN: Herv Gemeente: 930
u ds De Jong van Nieuwkoop.
Geref Kerk: 9.30 en 7 u ds Snel van
Nieuwveen.
ZWAMMERDAM: Herv Gemeente: 9
en 2.30 u ds v d Broeck.
Geref Kerk: 10.30 en 6.30 u ds Wage-
ZOETERWOUDE: Herv Gemeente: 10
u ds Postma.
WOUBRUGGE: Herv Gemeente: 930
u ds Bos van Noorden, 6.30 u ds Van
Dijk.
Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u prof Nauta
van Amsterdam.
WARMOND: Herv Gemeente: 10 en 7
u dr Zandee.
RADIO BLOEMENDAAL: 9 en 10.30 u
dr Koole, 11.45 u prof dr Brillenburg
ln Terneuzen
Wordt bouw Protestants
ziekenhuis stopgezet?
De gemeenteraad van Zaamslag heeft
deze week het besluit genomen, de ga
rantiestelling voor de leningen ten be
hoeve van de bouw van het Protestantse
Ziekenhuis te Terneusen niet te ver
hogen. Van bevoegde zijde wordt thans
medegedeeld, dat, indien ook de andere
bij de bouw van dit ziekenhuis betrokken
gemeenten (Axel en Hoek), eenzelfde
houding aannemen, de kans zeer groot is
dat op korte termijn do bouw van dit
ziekenhuis, die ln een vergevorderd sta
dium verkeert, zal moeten worden stop
gezet. De gemeenteraad van Terneuzen
heeft reeds eerder tot verhoging van de
garantiestelling besloten.
Twee doden bij botsing
onder Dronrijp (Fr.)
In de nacht van Woensdag op Donder
dag is op dc Rijksstraatweg bij Dronrijp
tussen Franeker en Harlingen een per
sonenauto tegen een geparkeerde melk-
transportwagen gebotst. Een van de vier
Inzittenden, de wachtmeester H. Meins-
ma uit Leek, werd daarbij op slag ge
dood. Zijn plaatsgenoot, de 63-jarlge J.
Posthuma, overleed ruim een uur na het
ongeval in bet diaconessenhuis te
Leeuwarden.
De twee andere Inzittenden, die even
eens uit Leek afkomstig zijn, liepen ver
wondingen op. De chauffeur, Th. Post
huma, liep een heupfractuur op en de
19-jarige J. Posthuma brak een pols.
Wurth van Kampen, 230 u kinderkerk,
3.30 u prof dr Brillenburg Wurth.
VOORHOUT: Herv Gemeente, 10 u ds
Kalkman.
WASSENAAR: Herv Gemeente Dorps
kerk 10 u ds A K Straatsma, Den Haag,
1 u dr H J Honders; Kievietkerk 10 u da
H Beker; Deylerhuis 9 u ds J T Wiersma,
10.15 u ds J T Wiersma.
Gereformeerde Kerk Bloemcamplaan
10 en 5 u ds G van Duinen. Zijllaan 10
en 5 u ds M P Feringa.
Ned Prot Bond Lange Kerkdam 1035 u
mej dr J W Herfst van Haarlem.
Doopsgez Gemeente Johannahuis da O
T Hylkcma, Den Haag.
Geref Kerk (art 31) Gebouw Excelsior
30 u ds Visser. 3 u ds F de Vries.
Herv Evangelisatie Gebouw Excelsior
10.15 en 5 u ds W A S Laurenae. Hoeve-
ZOETERMEER: Hervormde Gemeente:
I u ds De BruUn-Kethel; 6.30 u ds A
Groot van Schcveningen.
Geref Kerk 10 en 6.30 u ds Gerritsma.
Geref Gemeente 10 en 6.30 u ds A de
Blois van Rotterdam.
Herv Evangelisatie, 10 en 6.30 u de heer
Mouw van Gouderak.
Vereniging van Vrijzinnig Hervormden,
10 u de heer N C A Pols van Leiden.