Maar wij denken er zó mei Predikbeurten voor Leiden en omgeving II.™ mi PASEN 1954 I nieuwe leidsche courant 9 zaterdag 17 april 1954 Alles goed en wel Zondagsrust Zonder er over te willen oordelen of sportcompetities op Zondag al dan niet geoorloofd zijn, wil ik hier gaarne een bezwaar naar voren brengen, dat er mee samenhangt. Ik misgun de mensen, die op Zondag een of andere sport willen beoefenen, hun plezier niet. Ze hebben het recht hun Zon dag naar eigen goeddunken te besteden. Maar anders wordt het, wanneer voor, tussen en na de wedstrijden luid schallen de gramofoonplaten van de meest banale soort worden gedraaid „om de stemming er in te brengen". Een groot aantal luid sprekers zorgt er dan voor, dat niemand in de omtrek dit „genot" kan missen Dat er ook mensen in de buurt kunnen wonen, die op Zondag liever naar serieu muziek luisteren, schijnt niets ter zake doen. Het is werkelijk niet overdreven om te zeggen, dat men 's zomers gedwon gen is, deuren en ramen te sluiten e radio zeer hard aan te zetten (wat van ideaal is. ook niet voor de buren, die een cacophonie krijgen te verduren), als men wil ontkomen aan de „muziek", di van het sportveld klinkt. Zo werd Zondag ji. de uitvoering van de Matthaeus-Pas- sion herhaaldelijk gestoord, door het ge schetter van vele luidsprekers op het sportterrein. Mijn vraag is nu de volgende: is het, als men Zondag toch wedstrijden wil hou den, niet mogelijk de „muzikale illustra tie" achterwege te laten? Degenen, die op een dergelijk soort „muziek" gesteld zijn, kunnen Immers thuis bij de radio hun schade ruimschoots inhalen. Legden. A. van der VeenWiei Fagelstraat 23 De vijfde Mei Laten we maar meteen met de deur huis vallen en zeggen, dat het e schande is, er zelfs maar aan te denken onze nationale feestdag van de vijfde Mei af te schaffen. Is dit nu het voorbeeld, dat de ouderen de jeugd moeten mee- geven? Ja, toen men zo ongeveer van honger en koude omkwam, toen hoopte men op de bevrijding, ihaar nu alles weer volop is te krijgen, denkt men hieraan zelfs niet meer. Als onze doden wisten, hoe bedroevend het er met ons voorstaat, zouden ze zich in hun graf omdraaien. Durven wij ons nog Nederlanders noe men, als we te slap en te akelig zijn om zegge en schrijve één dag in het jaar onze dankbaarheid te tonen voor het feit, dat we weer baas zijn in eigen huis? Toen u voor het eerst weer het Wilhel mus hoorde, zat u met tranen in de ogen. Waren dat krokodillentranen, of meende u dat werkelijk? Als het laatste het geval is, toon het dan. U kunt dat bij voorbeeld doen door in eigen stad of dorp het initiatief te nemen tot het stich ten van een Vijf-Mei-vereniging. Of moet de jeugd dat soms doen? Denkt u er aan, dat de jeugd iets van u verwacht? Iets. waaraan we kunnen zien dat er nog iets goeds is in de wereld, namelijk energie? Wat zouden wij van een wereld moeten verwachten, waarin het eigen volk te slap is om een klein beetje gevoel te tonen. Als er nog eens oorlog komt, wordt er geen bevrijdingsfeest meer gevierd, daarvoor zorgt de H-bom wel. Zovelen gaven hun leven voor een vrede, zouden wij in ge breke blijven dat niet te vieren? Er be staat een lied, waarvan de woorden lui den: „Old soldiers never die". Maar als wij deze dag vergeten, kunnen we het beter veranderen in: „Old soldiers do die!" Katwijk a i Zee Groot en middelgroot Het artikel in de N.L.C. van 9 April betreffende een zeeweg tot in het hart van Amerika hebben wij met belangstel ling gelezen. Toch is in het artikel niet de klemtoon gelegd op het verschil tussen hele grote en middelgrote zeeschepen. Er bestaan reeds jaren geregelde diensten van EuropaChicago v.v. met middelgrote schepen. Zo verschepen wij veel goede ren met de Oranjelijn van Ant. Veder en Co, de Fjell-line, de HamburgChicago- lijn van Wambersie, enzovoort. tedtmheu,sx Leiden N.V. y'h Brandt en Zonen Hoe verzekeren In het algemeen belang zou ik graag het volgende uit de doeken zien gedaan: Met mijn gezin ben ik verzekerd, en ook heb ik een aanvullende verzekering ge sloten bij het Leids Onderling Zieken fonds, Zoeterwoudsesingel 2. Mijn zoon (15 jaar) werd bij de algemene doorlich ting ontdekt als t.b.c.-patiënt en op 17 November 1953 opgenomen in het Aca demisch Ziekenhuis, afdeling geneeskun de; ontslagen op 11 Maart 1954, en over gebracht naar het Zeehospitium te Kat wijk aan Zee. Nu kreeg ik dezer dagen van het Academisch Ziekenhuis een reke ning van 109,73, bijbetalen vanaf 29-12- '53 tot 10-3-'54. De toelichting luidde, dat mijn zoon administratief op eerstgenoem de datum is overgegaan naar de stichting Nederlandse sanatoriumverzekering, zuidenhoutseweg 253, Den Haag. En ook zijn de tarieven verhoogd. Hoe moet een arbeider zich nu verzekeren? Leiden A. van Glnneken Ten Katestraat 6 Pet of boord Als Iemand met een boord om zich 's morgens verslaapt en zijn kantoor opbelt dat hij ziek is. wordt er aan het einde van de maand niets van zijn sala ris afgetrokken. Als men een pet draagt en men wordt ziek, is dat heel anders. Zo was het ook in mijn geval. Ik werd Zaterdag onder mijn werk ziek: spier verrekt. Ik kon me die dag niet meer ziek melden. Dus wachten tot Maandag. Dan gaan drie wachtdagen in: kosten f 10 per dag, betekent een verlies van f 30. Woensdagmiddag heeft de con troleur van de Ziektewet gebeld en geen gehoor gekregen. Terwijl ik alleen thuis op bed lag (mijn vrouw wordt namelijk in het ziekenhuis verpleegd), heb ik de bel niet gehoord. Nu kreeg ik een kaart gestuurd, waarop stond: bij controle bezoek werd aan uw woning geen ge hoor verkregen: hiermede heeft u de controlevoorschriften overtreden en daar om kan u geen uitkering worden ver leend. Wat moet men nu doen als men ziek is: voor het raam gaan zitten wachten en uitkaring krijgen of naar bed gaan en geen uitkering krijgen? En als men uitkering krijgt, waarom moet dit 80 pet van het loon zijn? Heeft een arbeider als hij ziek is minder kosten dan iemand die op kantoor is? Mijns inziens loopt de Ziektewet 50 Jaar ten achter. Hoe lang zal het nog moeten dureji, eer wij gelijk gesteld worden? Wat zou er van ons land terecht moeten komen, als er alleen maar mannen met boorden waren ei niet met petten? Lezer. Nesten en haken Onze gevleugelde vrienden gaan weer nestelen. Verleden jaar werden in April, Mei en Juni duizenden vogelnesten uit gehaald en vernietigd. Laten wij toch vooral voor ogen houden het woord Albert Schweitzer: „Eerbied voor alles wat leeft en groeit". Wij kunnen vogels niet missen. Voor groot deel is ons land cultuurland en dat wil zeggen, dat we de vogelstand ijverig moeten be schermen. Wij denken aan insectenplagen en de nadelige gevolgen voor de oogst. Voorts vestigen wij nog de aandacht op het volgende: Gebruikers van gerookte paling hebben nogal eens de gewoonte de koppen, waarin scherpe vishaakjes zijn verborgen, op straat en in vuilnis emmers te deponeren. Honden en katten eten hiervan, met zeer ellendige gevol gen. Het verdient daarom aanbeveling deze koppen óf te vernietigen, óf de haak jes te verwijderen. Ned. vereniging tot Den Haag. bescherming van dierei Nogmaals vrouw en broek Met aandacht heb ik de ingezonden ^tukken gelezen over vrouwen in lange broeken. Als man kies ik de zijde van abonnee, die op 27 Maart hierover schreef. Alleen wil ik hem toevoegen: Mens, erger je niet. Vergaap Je niet aan hen, die lijden aan de broekenziekte. Ook ik kan er totaal geen charme in ontdekken. Maar men raakt aan de vreemdste dingen ge wend. Op gevaar af, dat men mij er van verdenkt, teveel naar het zwakke ge slacht te kijken, zeg ik een vrouw in vrouwenkleding toch toonbaarder te vin den dan met lange broek. Zonder mij ergens aan te ergeren wil ik de Christenmeisjes en -vrouwen er 'op wijzen niet naar verandering te staan, ook niet waar het de kleding betreft. Wat ge zondheidsredenen betreft: 6toor u maar niet aan dokterspraatjes, maar trek warm en degelijk ondergoed aan, en wollen kousen bij erge koil. Dan toont u vrouw zijn hoog te houden en de mai niet na te apen. De rheumabestrijding vaart er wel bij. Nog een vraag aan dé Christenvrouwen, die in lange broek rondlopen. Gaat u Zon dags ook zo gekleed naar de kerk? Durft u zo gekleed ook aan het H. Avondmaal deel te nemen? Wat zeggen uw kerkeraad en predikant daar wel van? Misschien zegt u, dat de Zondag een andere dag is en dan kleedt men zich naar behoren, of althans anders dan door de week. Dat kan wel mogelijk zijn, maarwat men Zondags wil wezen, moet men in de week uit leven, dus elke dag Christen zijn zonder vrezen. Iedere Christenvrouw, die 1 Timotheüs 2 9 aan dachtig leest, weet hoe het haar be taamt zich te kleden. Leiden F. RUITER Derde Binnenvestgracht 7 Een gruwel Er is in het Oude Testament een zekere evolutie te bemerken ten aanzien van de opvatting en handhaving van de Wet: in de jongere boeken is de opvatting min der streng dan in de oudere. Waarom (Ingezonden «tukken) zou er in die evolutie een stilstand zijn ingetreden? Waarom zou die niet tot op deze dag doorgaan? De inzender C. W. O., die vorige week schreef óver de lange broek voor de vrouw onder het kopje „Een gruwel" draagt toch ook niet de zelfde kleding (de mannen) als eeuwen geleden? Maar afgezien daarvan, een lange vrouwenbroek is wel degelijk een specifiek vrouwelijk kledingstuk. Een man zou een dergelijke broek, zonder drastische veranderingen, beslist niet kunnen dragen. J. E. Jr. Uit zijn verband Gaarne wil ik naar aanleiding van het geen de heer O. de vorige week schreef onder het hoofd „Een gruwel" enige din gen opmerken. In de eerste plaats zou ik hem willen adviseren eens een mannen- en een vrouwenbroek naast elkaar te leggen en dan na te gaan, of er misschien verschilpunten zijn waar te nemen. Ik geloof, dat hij dan weldra tot de con clusie zal komen, dat de door hem aan gehaalde Schriftplaats hier helemaal niet op haar plaats is. Bovendien vind ik de aanhaling om andere, veel belangrijker reden plaatst. Is het niet zo, dat men te gauw te pas én te onpas zomaar teksten uit de Bijbel (en veelal uit zijn verband) licht, als het in zijn kraam te pas komt? Wanneer men het betrokken hoofdstuk verder leest, staat in vers 11, dat men geen kleed van gemengde stof mag dra gen, wollen en linnen tegelijk. Welnu, als de heer O. een wollen pak koopt, scheurt hij dan de broekzakken er uit omdat deze van linnen of katoen zijn? Ik weet het niet, maar ik heb het idee van niet! Hiermee wil lit maar zeggen, dat deze wetten voor een geheel ander ]and met andere zeden en normen dan Neder land, en voor een heel andere tijd dan de onze zijn gegeven. Hebben ze dan geen waarde voor ons? Mijns inziens wel, althans, wanneer men ze niet naa letter, maar naar de norm opvat, dan zegt de bewuste tekst mij, dat er ook orde in de klederdracht moet zijn. Maar wanneer het een gangbare gewoon te wordt, dat ook een vrouw een lange! broek gaat dragen, dan wordt dit gebod niet overtreden. Zo geloof ik, heer O., dat het einde van alle tegenspraak door u niet is gegeven. D. v. d. Z. De woningnood Hebben de schrijvers en schrijfsters over de zonde van de lange broek nooit gehoord over de ontstellende zonde, die voortkomt uit de woningnood? Is er ook niet één onder hen. die een kamer en keuken beschikbaar kan stellen om deze nood te helpen lenigen? Zo ja. dan is hier een mogelijkheid om ons geloof in daden om te zetten en te doen wat on ze hand vindt om te doen met betrek king tot de wet van God: God lief te hebben boven alle* en onze naasten als onszelf. De Heer is waarlijk opgestaan/ Abonné. Is Jezus wel in de eerste plaats een rebel? Het ligt in de geest van deze tijd om] Wat zou onze samenleving er anders de Here Jezus aan te duiden als de grote i uitzien, indien het als normaal zou moe- revolutionnair, die ook anderen opwekt j ten worden beschouwd, dat de gerech- revolutionnaire daden te verrichten. Nog. tigheld allereerst in de weg der zelf- zeer onlangs las ik in een overigens te waarderen krantenartikeltje: „Jezus zelf keert alle verhoudingen, alle nor men om. Hij is de grote onrustbrenger" Vraagt het evangelie inderdaad, zoals^ wordt gesteld, de eenzame, riskante weg van Jezus te gaan, de weg van bedwingbare rebel? Ik acht dit gevaarlijke taal, vooral als er niet ook volle nadruk op het hoofd doel van Christus' komst op aarde wordt gelegd. Dat.doel heeft Jezus zelf (Joh. 316) aangegeven, toen Hij tot Nicodemus zeide: Want alzo lief heeft God de reld had, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, die, evenals de slang eens in de woestijn, verhoogd z ten worden, opdat een iegelijk die ge looft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe. Zie. dat komt onder alle omstandig heden het eerst. Het recht Gods is zc heilig, dat Hij, eer Hij de zonde onge straft heeft gelaten, Zijn leven gegeven heeft om de straf voor die zonde dragen, opdat wij weer tot, kinderen Gods kunnen worden aangenomen. Hoe oneindig groot moet deze zelf verloochenende liefde Gods zijn geweest, om Zich zo op te offeren, en dit voor ons zo veelszins miserabele en minder waardige mensen? God, die wist en weet, Het Is Gods ondoorgrondelijke, grote liefde geweest die het zij met eerbied gezegd Hem de weg heeft gewezen om Zijn heilig recht te handhaven mensheid te verlossen. Christus is daar om niet allereerst de revolutionnair, die alle normen omkeert, maar degene die de hoogste rechtsnormen juist tot in de dood toe handhaafde. Dat dit bij Jezus steeds voorop staat, blijkt uit alles wat van Hem in de Bijbel wordt verteld. Ook de Bergrede spreekt hier duidelijke taal. Al in bet begin luidt hel: „Meent niet dat Ik gekomen ben om de wet en de profeten te ont binden; ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen". Onze ge rechtigheid. dat wil zeggen onze ver vulling van wat God op deze wereld van ons eist, moet heel wat overvloediger zijn dan die der schriftgeleerden en farl- zeeën. die meenden met een uiterlijke wetsvervulllng te kunnen volstaan. Het gaat bij Jezus, ook in de Berg rede. steeds om de „Gerechtigheid", om de juiste gehoorzaamheid (ook dit is een wetsvolbrenglng) tegenover God, en om onze verhouding op deze aarde tot onze naaste. Ook daarin moet gerechtigheid heersen. De ongerechtigheid kan bij dit laatste op tweeërlei manier worden gehandhaafd, óf door het kwade met kracht en macht te bestrijden en te straffen, iets wat vooral in gezagsverhoudingen en in zelf handhaving voorkomt, óf men kan het boze overwinnen door het boze niet te wederstaan. „Als iemand u op de rech terwang slaat, keer hem ook de linker toe...." Het is een grote schuld van de Chris tenheld, dat nog steeds allereerst de eerste weg, die van zelfhandhaving en eigen recht zoeken, wordt gekozen, die overigens door Jezus, die geen tittel of Jota van de wet wil wegwerken, ook blijkens de aanvang van de Bergrede wordt gehandhaafd: en dat de tweede weg, wel de weg van de Bergrede ge noemd. zo weinig wordt bewandeld. Eerste Paasdag LEIDEN: Hervormde Gemeente: Pie terskerk 10 u prof dr Miskotte, 7 u dr Schoonheim (bijzondere kerkdienst, on derwerp: „Overwonnen wanhoop", mede werking van „Ex Animo" en bazuinbla- zers van „Concordia"); Hooglandse kerkrJien®^ 8.30 u ds Kloek (jeugddienst, onderwerp! ABBENES: „De overwinning is volkomen"), 10.30 u8"50 ds Groot (medewerking van Hervormd i kerkkoor); Oosterkerk 10 u ds De Ruiter, j 5 u ds Vossers; Marekerk 10 u ds Van I der Wiel (openbare geloofsbelijdenis 1 Van den Berg van Sassenheim; Ouds hoorn 10 u ds Tom, 6.30 uds Mulder; t aula 10 u ds Mulder, 6'.3i) y ds Wijma. Gerèf Kerk art 31: geen opgave. Chr- Geref. Kerk* 10 en 6 u ds BaaiJ openbare belijdenis). Oud-Geref. Gemeente: 9.30 en 4 u lees- Hervormde Gemeente: ds Don. NIEUW-VENNEP: Herv Gemeente: 10 6.30 u ds Van Boven. Geref. Kerk: 9.30 en 3 u ds Van der Chr. Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds Floor. ds Kloek; de eerste steen. Hoeveel indrukwekken-1 maker; Morsweglokaal 10 1 u ds Van Eijk. der moet het niet zijn om anderen door J*jjjjLhuis 10 u ris Maa'skane Geref Gemeente: 9.30 en 6 u leesdienst. zelfverloochening er toe te brengen, het demisch ziekenhuis iO u ds Maaskant, HILEGOM: Herv Gemeente: 10 u da „„„„u, diaconessenhuls 10.30 u da Van Everdin- onrecht verder na te laten. Knottnerus, 7 u ds Sybrandy van Den Ook onder mensen moet de liefde hier jeugdkerk Zuid wijkgebouw Staal-, (jeugddienst), de weg wijzen. God heeft ons op aardej wJJi SïïSfSÏÏSïS.Sfr5 acSki™ ds Krabbe. 5 de zeer moeilijke taak gegeven om in elk!ouden van dagen Donderdag 7 u ds Otte- vrijz. Hervorm- i ds Hubeek. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 u ds Plomp concreet geval uit moet worden bewandeld. Het gaat daar bij niet om ons. maar om de liefde em nuuvi gerechtigheid Oods. Die moeten, leng?1 °P"6a" geloofsbelijdenis), 5 u dr Wes- welke van de twee wegen ook, worden*en" ü'r?ngI8j ,U ,^S tJ0r^ U gehandhaafd. Uitgieting van boosheid en Dronlcert; Oude Vest 10 u dr Drom onrecht moet in ilk geval worden ver-, k«l' u ?s M°™ 9 meden. Ook hier wijst de Bergrede dej rïnS< 5 u 95 ,Pl weg, als Jezus zegt: „Geeft het heilige Bouma van Noordwijk i Chr. Geref Kerk: 10 u leesdienst, 6 Eerland van Llsse. HOOGMADE: Herv Gemeente: 10 u Leiden. Mr dr P. G. Knibbe j 5 u ds Van der wre» M%1 a_. Geref. Kerk art. 31: geen opgave ont- de honden niet, noch werpt de paarlen I va"£®n; voor de zwijnen In dit opzicht is Jezus revolutionnair, dat Hij opwekt om allereerst de tweede weg te volgen; in dit opzicht keert Jezus de bestaande verhoudingen om. Als men daarbij niet voor zich laat trompetten, is er overigens aan dit revolutionnaire weinig spectaculairs, is er weinig aan te behalen. Revolutionnairen en bellen plegen anders te handelen. Het is daarom onjuist zonder me« zeggen, dat Jezus alle normen omkeert. Eerder het tegendeel is waar. Hij hand haaft de normen van recht en liefde tot in het uiterste. Nooit is Jezus echter een rebel. Dat is iemand, die tegen het wettig gezag in opstand komt. Ook hij, die als Luther in de Rijksdag te Worms, Gode meer gehoorzaam is dan de men sen, is geen rebel, maar handhaver van de Goddelijke, en daarmee van de hoogste menselijke wetten. Juist omdat de aan duiding van Jezus als revolutionnair en rebel zoveel misverstand oplevert en ge heel onjuiste gedachten wekt, is het veel beter deze term te vermijden. Het is juist de blijde boodschap, die Jezus ons heeft gebracht, dat ten volle aan Gods gerechtigheid is voldaan, waar door wij als kinderen Gods, derhalve veel rijker dan koningskinderen, door dit leven mogen gaan. Dit moet ons kracht geven, onze taak op aarde te vol brengen. Chr. Geref. Kerk: 10 Weele. Geref. Gemeente: IC Elshout van R'dam. Evang. Lutherse Gemeente: 10.30 u ds Remonstr. Gemeente: 10.30 u da Poort- Doopsgezinde Gemeente: 10.30 u di Snaaijer. Oud-Katholieke Gemeente: 9.45 u hoog mis, 7 u vespers. .Herst. apost. Gemeente in de eenheid der apostelen: 9 45 en 4 u dienst. Leger des|Heils: 10 en 8 u samenkomst. Baptisten Gemeente: 10 u de heer Schouten, 5.30 u idem. Evang. Christengemeenschap: heden 8 u openluchtbijeenkomst Stille Mare, morgen 10 en 5 u de heer Dikkes. TER AAR: Herv. Gemeente: 9.30 u ds Van Amstel, 6.30 u ds Bos van Noorden. Geref. Kerk: 10 en 6.30 u ds Heiner. ALPHEN AAN DE RIJN: Herv. Ge meente: grote kerk Julianastraat' 9 u ds Lefeber. 10.30 u ds Stehouwer, 6.30 u ds Warners van Utrecht (jeugddienst); kapel Gouwsluls 10 u ds Lambour; gebouw Jo nathan 6 30 u ds Lambour; Oudshoornse- weg 10 u ds Veenendaal; Hooftstraat 9.30 y ds Roelofsen van Zeist (H. Avond maal), 6.30 u ds Kleermaker van Leiden: Martha-stlchting 10.30 u ds Meijer. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 u ds'-Kui per van Sassenheim. 6.30 u ds Tom; Noorderkerk 10 u ds Wijma. 6. Er is een vreemde stilte om de dingen, Als Goede Vrijdag naar de avond neigt. Alsof de rust ons tastbaar gaat omringen En elke stem bij dit versterven zwijgt. Eerst gingen enk'le klokken resonneren, Zo ijl en bang, doorhuiverd van het leed. „Waarom verlaat Gij Mij?" Toen ging de stilte keren Tot 't avondloze licht, dat van geen sterven weet. Want Hij, die 't diepste donker niet ontvluchtte, Doet alle klokken zingen na de nacht. „Het is volbracht". Het trilt nog langs de luchten. Het laatste woord wordt juichend thuisgebracht. P. Menkman. HAZERSWOUDE: Herv Gemeente u ds Van der Leeden, 6.30 u ds Van Har- iingsveld van Berkel. Geref Kerk: 9.30 u ds Oussoren, 6.30 ds Kaptein van Reeuwijk. DE KAAG: Herv Gemeente: 10 u Van Leeuwen. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv Ge meente: 9.30 u dr Schoneveld van I Haag, 6 u ds Goverts. Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds De Valk. KATWIJK AAN ZEE: Herv Gemeente: Nieuwe Kerk 10 u ds Goverts van Kat wijk aan den Rijn, 6 u ds Moerenhout; Oude Kerk 10 u ds Hagen, 6 u ds Bou- man; kapel 10 u ds Monster, 6 u ds Van Gosliga van Rijnsburg. Geref Kerk: Voorstraat 8.30 u ds Gil huis van Amsterdam, 10.30 u ds Bos. 5 ds Gilhuis; zeehosp 6.45 u ds Bos. Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds De Jong Geref Gemeente: 10 en 5 u leesdienst. Qeref Gemeente In Ned: 10 en 5 u lees dienst. Geref Kerk art 31: 10.30 en 5 u ds Van der Kwast. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Her» Gemeente: 10 en 7 u ds Poort. Geref Kerk: 10 en 7 u ds Piilman vat Katwijk aan Zee. LISSE: Herv Gemeente: 9 en 10.30 t ds Jongeboer, 7 u ds De Ru van Rotter dam (jeugddienst). Geref Kerk: 10 en 5 u ds Wilschut vat Genderen. Chr Geref Kerk: 10 en 4 u ds Eerland. Geref Gemeente: 10 en 4 u leesdienst Geref Kerk art 31: 10 en 4.30 u Verleur. Oud-Geref Gemeente: 9.30 en 3 u dienst. Ned Prot Bond: 10.15 u ds Pols Leiden. LEIDERDORP: Herv Gemeente: ds Honnef. 6.30 u ds Knottnerus van Oude Wetering; witte gebouw 10 u kinderkerk: cantine van „Oosthoek" 9.30 u kinderkerk en Zondagsschool. Verertiging van vrijzinnig-Hervormden' 10.30 u de heer Hoftijzer van Leiden. Geref. Kerk: 10 u ds Dijk. 7 u ds LEIMUIDEN: Herv Gemeente: 9.30 n ds Kruijne. 2.30 u paasviering met d« kinderen der Zondagsschool. 7 u in Pniël ds De Jong van Nieuwkoop. Ggref Kerk: 9.30 en 2.30 u ds Ooster- hoff. NOORDWIJK AAN ZEE: Herv Ge meente: 10 u ds Cupedo, 5 u ds Lefeber an Alphen aan den Rijp (jeugddienst). Geref Kerk: 10 u ds Bouma. 5 u ds NU- huls van Valkenburg. NOORDWIJK-BINNEN Herv. Ge- een te: 10 en 7 u ds Meuzelaar. Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds Wiersema. NOORDWIJKERHOUT: Herv Gemeen te: 10 u vicaris Van der Staat, 7 u ds De Hartog van Rotterdam. NIEUWVEEN: Herv Gemeente: 6.30 d« Van Amstel van Ter Aar; evangeliwtie- gebouw 9.30 u de heei? Van den Hoek. Geref Kerk: 9.30 u ds Jonker van Voor burg, 6.30 u ds Snel (openbare belijdenis) OEGSTGEEST: Herv Gemeente: heden avond 7 u In Pauluskerk avondgebed; morgen Pauluskerk 10 u ds Visser, 7 dr Jansen Schoonhoven; Groene Kerk 10.30 u ds Callcnbach; Hoge Mors 10. ds Vermet van Leidschendam. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Erlnga. Geref Kerk art 31: geen opgave. Ver v vrijz Hervormden: 10.30 u prof dr De Boer. OUDE WETERING: Herv Gemeente: 9.30 u ds Knottnerus. 7.30 u ds Honnef van Leiderdorp. Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Swigchem. RIJNSBURG: Herv Gemeente: Grote Kerk 10 u ds Van Gosliga, 5 u ds Groene- woud (met medewerking van het kerk koor); Kleine Kerk 8.30 u paasdienst met kinderen van de Zondagsschool, 10 u ds Groenewoud, 5 u dr Honders van Was- Geref Kerk: Voorh.weg 10 u ds v 4 Linde, 5 u ds Post; Rapenburg 9 u ds Bijleveld. 1030 u ds Post. 4.30 u ds v. d. Linde. 6 u ds Bijleveld. Geref Kerk art 31: geen opgave. Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Kleisen van Utrecht. RIJNSATERWOUDE: Herv Gemeente: 9.30 u dr Huls van Gouda. Chr Geref Kerk: 9.30 en 3 u leesdienst. VOORSCHOTEN: Herv Gemeente: grote kerk 10 u ds Saraber, 7 u ds Melje- ring; Rijndijk 7 u ds Meijering; stichtin gen Hulp en Heil 10 u ds Van Dam var ZWijndrecht. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Den Boer. Geref Kerk art 31: 8.30 u ds Van Ron gen van Lelden, 3 u ds De Vries van Den Haag. VALKENBURG: Herv Gemeente: 10 ds Lekkerkerker, 6.30 u dr Zandee van Warmond. Geref Kerk: 10 u ds NljhuisJ»* u ds Krabbe van Hlllegom. Geref Kerk art 31: geen opgave. VOORHOUT: Herv Gemeente: 10 u ds Kalkman, 7 u zangdienst (ds Kalkman). SASSENHEIM: Herv Gemeente: 9 en 10.30 u ds Walvaart, 5 u ds De Ruiter van Lelden. Geref Kerk: 9.30 u ds v d Berg, 5 u ds Kuiper. Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Visser. Ned Prot Bond: 10.30 u de heer Huls bos (medewerking van zangkoor). WASSENAAR: Herv Gemeente: dorps kerk 8.30 u paas-kinderdlenst. 10 u di Honders, 7 u ds Wiersma; Kievltskerk 10 u ds Wiersma; Deylerhuis 9 u Jeugd- kerk met paasspel. 10.15 u ds Beker. Geref Kerk: 10 u ds Feringa, 5 u Van Sluijs Den Haag; Zuid 10 u ds Van Duinen, 5 u ds Ringnalda van Overveen. Ned Prot Bond: 10.33 u dr Faber. Remonstr Gemeente- 10 30 u ds Mei huizen van Den Haag. Geref Kerk art 31: 8.30 u prof Schilder van Kampen, 3 u leesdienst. Herv evang 10.15 en 5 u bijeenkomst. WOUBRUGGE: Herv Gemeente: 9.30 u ds Van Dijk, 6.30 u ds mr Ekerlng van Amsterdam. Geref Kerk: 9.30 en 2.30 u ds Nawijn in Den Haag. WARMOND: Herv Gemeente: 10 u d» Zandee, 7 u ds Lekkerkerker van Val kenburg. ZEVENHOVEN: Herv. Gemeente: 9.30 u ds Corbljn van Willenswaard, 7 u ds Var» der Wiel van Leiden (jeugddienst). Geref Kerk: 9.30 u ds Wynia, 7 u d* Wagenaar van Zwammerdam. ZWAMMERDAM: Herv Gemeente: 9 u i v de Broeck, 2.30 u ds v d Broeck (Jeugddienst, onderwerp „Antwoord aan het ongeloof", medewerking van kerle koor). Geref Kerk: 10.30 u ds Wagenaar. 6 30 u ds Van Hoek van Aarlanderveen. ZOETERWOUDE: Herv Gemeente: 10 u ds Postma, 7 u paasfeestviering. ZOETERMEER: Herv Gemeente: 10 u geen opgave, 6.30 u dr Schroten van Rot terdam. Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds GerriUma. Geref Gemeente: 10 en 6.30 u leesdienst. Herv evangelisatie: 10 u ds Alert van R'dam, 3 u ds Stelwagen van Hillegera- berg. Ver v vrijz Hervormden: 1030 u de heer Huijsman. RADIO BLO EMEND AAL: 9 en 10.30 u dr Koole. 11.45 u ds Fijn van Draat van Amsterdam, 2.30 u kinderkerk. 3.30 u dr Kodle. Tweede Paasdag LEIDEN: Herv Gemeente: Pieterskerk 10 u ds Van Achterberg; Oosterkerk 10 u ds De Wit. Geref Kerk: Herengracht 10 u zang- dienst. Chr Geref Kerk: 10 u ds Van der Weele. Geref Gemeente: 3 u ds De Gier van Den Haag (openbare belijdenis). Baptisten Gemeente: 10 u ds Weening (plaats niet bekend). 11.30 u koffietafel, 12.30 u getuigenissamenkomst, Vrijdag 8 u bidstond. Oud-Katholieke Gemeente: 9.45 u hoogmis. Evang Christengemeenschap: 10 u de heer Dikkes. TER AAR: Herv. Gemeente: 930 u ds Van Amstel.' ALPEN AAN DEN RJN: Herv. Ge meente: grote kerk Julianastraat 9.30 u ds Stehouwer; evangelisatiegebouw Hooftstraat Oudshoorn 9.30 u ds Kleer maker van Leiden. Geref Kerk: Zuiderkerk 9.30 u ds Gil huis van Den Haag. Chr Geref Kerk: 10 u ds Baaij Oud-Geref. Gemeente: 3 u de heer De Redelijkheid van Ouderkerk aan den IJssel. Woensdag 7.15 u ds Du Marchie van Voorthuijsen van Leersum. ABBENES: Herv. Gemeente: 9.30 u ds Van Boven. NIEUW-VENNEP: Herv Gemeente: 9.30 u ds Don. Geref Kerk: 9.30 u ds Van der Zee. Chr Geref Kerk: 9.30 u ds Floor. BENTHUIZEN: Herv. Gemeente: 9.30 u ds Van Eijk. Geref. Gemeente: 9.30 u leesdienst. Donderdag 7.30 u ds De Gier van Den Haag. HILLEGOM: Herv Gemeente: 10 u ds Cupedo van Noordwijk aan Zee. Geref. Kerk: 10 u zangdienst HAZERSWOUDE: Herv Gemeente: 10 u ds Van der Leeden. Geref. Kerk: 9.30 u ds Oussoren. HOOGMADE: Herv Gemeente: 10 u ds Honnef van Leiderdorp.' DE KAAG: Herv-' Gemeente: 10 u ds Kalkman van Voornout. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gemeente: 9 30 u ds Goverts. Geref Kerk:. 930 u ds Post van Rijns- burg. KATWIJK AAN ZEE: Herv Gemeen te: Nieuwe Kerk 10 ds Hagen. Geref Kerk: 10 u zangdienst. Chr Geref Kerk: 10 u ds De Jong. Geref Gemeente: 10 u leesdienst. Geref Gemeente in Ned: 3 u dr Steen blok. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv Gemeente: 10 u ds De Jong van Nieuw koop. LISSE: Herv Gemeente: 10 u de heer Den Blaauwen.. Geref Kerk: 8.30 u ds Van Duinen van Wassenaar (zangdienst). Chr Geref Kerk: 10 u ds Eerland. Geref Gemeente: 10 u leesdienst. Oud-Geref Gemeente: 9.30 en 3 u lees dienst. LEIDERDORP: Herv Gemeente: 10 u ds De Jong van Hoogmade. Geref Kerk: 10 u ds Dijk. LEIMUIDEN: Herv Gemeente cn Ge ref Kerk: 9.30 u interkerkelijke zang dienst in Herv. kerk (met medewerking van .Advendo"). NOORDWIJK AAN ZEE: Herv Ge meente: 10 u ds Meuzelaar van Noord- wijk-Binnen. Geref Kerk: 10 u evangelisatiesamen komst. NOORDWIJK-BINNEN: Herv Gemeen te: 10 u ds Knottnerus van Hillegom. NOORDWIJKERHOUT: Herv Ge meente: 10 u vicaris Van der Staat. NIEUWVEEN: Herv Gemeente: 9.30 u ds Corbijn van Willemswaard van Ze venhoven. Geref Kerk: 9.30 u ds Jonker van Voorburg. OUDE WETERING: Herv Gemeente en Geref Kerk: 9.30 u zangdienst in Hervormde kerk, medewerking kerkko- OEGSTGEEST: Herv Gemeente: Pau- lus kerk 10 u ds Hildering. RLJNSBURG: Herv Gemeente: Grote Kerk 10 u ds Walvaart van Sassenheim. Geref Kerk: Rapenburg 10 u ds De Valk Katwijk aan den Rijn. Chr Geref. Kerk: 10 u ds Kleisen. RIJNSATERWOUDE: Herv Gemeente: 9.30 u ds Lambour van Alphen aan den Rijn. Chr Geref Kerk: 9.30 u leesdienst. SASSENHEIM: Herv. Gemeente: 10 u ds Groenewoud van R'burg. Geref Kerk: 9.30 u ds v d Berg. Chr Geref Kerk: 10 u ds Visser. VOORSCHOTEN: Herv. Gemeente: Grote kerk 10 u ds Postma van Zoeter- VALKENBURG: Herv Gemeente en Geref Kerk: wijdingsdienst in Herv kerk 10 u. VOORHOUT: Herv Gemeente: 10 u ds Van Leeuwen van De Kaag. WASSENAAR: Herv Gemeente: dorps kerk ds Van Hoegee van Delft. WOUBRUGGE: Herv Gemeente: 9.30 u dr Meijers van Utrecht. Geref. Kerk: 9.30 u ds Kuiper van Sassenheim. WARMOND: Herv Gemeente: 10 u dr ZOETERMEER: Herv Gemeente: 10 u ds Samsom van Rotterdam. Geref Kerk:%9 u zangdienst Geref Gemeente: 7 u de heer Elshout van Rotterdam. Herv Evang: 10 u ds Hovius van Dor drecht. ZEVENHOVEN: Herv Gemeente: 9.30 u de heer Van den Hoek van Nieuw- veen. Geref Kerk: 9.30 u ds Wynia. ZWAMMERDAM: Herv Gemeente en Geref Kerk: 10 u zangdienst. ZOETERWOUDE: Herv Gemeente: 10 u ds Saraber van Voorschoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 13