m JL m m m m B m m a m w mmjÈW, [h c 1 M m m mm m m w m m m m m B m Simon Petrus =eL voor óe vrouwsj— Laat elkaar de vrijheid! tndz^ knipt 6 ZONDAGSBLAD 27 MAART 1954 Correspondentie en oplossingen aan de beer H. J. J. Slavekoorde, Goud- reinetstraat 125, Den Ilaag. F antasie-schaak HOE ernstig neemt U het schaken op? Behoort U tot het verbeten type, dat in elke partij alles op alles zet, over elke zet diep nadenkt, altijd zyn volle bedenktijd (en zo mogelijk nog meer) opgebruikt? Het type. dat na elke ver loren partij niet rust voordat het de foute zet of zetten heeft ontdekt; dat elke nieuwe vinding op theoretisch ge bied urenlang bestudeert en memoriseert en bij de eerste de beste gelegenheid in praktijk brengt, om vervolgens weer urenlange studie te wijden aan een na dere analyse, indien de eerste proefne ming niet het gewenste resultaat ople vert? Of vat U het schaken wat luchtiger op? Behoort U tot hen, die na een verloren partij fris en vrolijk aan de volgende beginnen, in de vaste overtuiging dat men nooit tweemaal achtereen op de zelfde manier verliest en dat het dus nutteloos is over de fouten van de eer ste partij te gaan piekeren? Wellicht zelfs behoort U tot de door sommigen geminachte categorie der snelschakers, dat zijn de lieden die geen groter genoegen kennen dan schaakpartijen Te spelen, waarbij aan iedere speler een kwartier bedenktijd wordt toegekend voor de gehele p a r t ij. en waarbij het geen zeldzaam heid i s. dat deze bedenktijd wordt gere duceerd tot 10 minuten, tot 5 minuten, ja zelfs tot 3 minuten. Voordat wij verder gaan willen wij hen, die zich mogelijk schamen te be kennen, dat zij de luchthartige kast? onder de schakers vereren en er zelf dolgraag toe zouden willen behoren, een hart onder de riem steken door te ver klaren dat ook wij ons hart verpand hebben aan hetgeen in ons milieu ..vijf minuten-partijtjes" heet. waarmede wij dus zonder blikken of blozen verklaren dat wij tot het lichtzinnige schakers- type behoren. Intussen trekke U hieruit niet de conclusie dat wij geen andere visie op het schaken kennen of geen an dere houding jegens hel beoefenen van het schaakspel kunnen aannemen dan de z» juist geschetste. Wij blijven de hoop koesteren, dat U gedurende de vele jaren dat wij voor dit blad de schaak- rubriek hebben mogen verzorgen, be slist niet de indruk gekregen zult hebben dat wij niet anders kunnen of wensen wust hebben gepoogd deze rubriek niet al te serieus, niet al te zwaarwichtig te maken, waartoe wij by tijd en wyle een gezonde dosis humor hebben ingevloch ten en waartoe wij op hiertoe geschikte momenten soms bijzonder fantastische creaties van vernuftige componisten hebben gepubliceerd. Maar, zoals wij reeds zeiden, indien wij eens volkomen onbezorgd willen schaken, geef ons dan een vijf-minuten- partijtje. Sterker: geef ons er tien. j king voorgelegd. We zijn eenvoudig verstomd geweest over de fantastische mogelijkheden, welke in dat simpele bord en de daarbij behorende schaak stukken verborgen zijn. En dan te be denken dat het „gewone" schaakspel «1 zo moeilijk isl We zouden ons niet verantwoord ach ten Indien we hier ons artikel afbraken en U verder in het duister zouden la ten tasten aangaande deze door ons zo zeer geprezen bijzondere vormen van het schaakspel. Daarom zullen we er hieronder een paar voor U beschrij ven. Mocht deze kleine selectie U be vallen, schrijf ons dan een simpel brief kaartje met daarop de woorden „Gaarne meer van die buitennissigheden" en we hopen U in een volgende rubriek nog meer te bieden. Maar dan moeten er ook flink wat briefkaarten binnen komen! >et slaan Nu het hart. We hebben namelijk op schaakgebied nog meer pekelzonden! Hebt U wel eens rnet een ..zakpaard" gespeeld? Kent U het befaamde ..schiet- schaak"? Heeft iemand U wel eens overgehaald het niet minder beroemde (en leerzame) 1, 2. 3. 4. 5. 6. 7 met U te spelen. En zegt de term ..Qui perd, gagne" U iets? Zo neen, dan zal het U vermoedelijk ook weinig zeggen, dat wij al deze bijzon dere vormen van het schaakspel (..uit wassen" noemt de serieuze schaker ze) zo nu en dan vol verrukking kunnen beoefenen. Deze ..Abarten des Schach- spiels". zoals ze ook wel genoemd wor den. kunnen op geesten die daarvoor gevoelig zijn, een ongemeen grote beko ring uitoefenen. Een aantal schakende lieden, welke wh in een onbewaakt ogen blik met de spelregels van enkele dezer spelletjes bekend maakten, zijn er der mate aan verslaafd geraakt, dat het ernstige schaken er menigmaal bij in schiet. U kunt zich voorstellen hoe wij ons gevoelden toen wU enige tijd geleden twee boekjes ter recensie ontvingen, ge schreven door de heer Joseph Boyer, d'échee* non orthodoxes" Jenx d'échecs non orthodoxes". Ze kos ten resp. 330 en 430 Franse francs en kunnen rechtstreeks bij de auteur wor den besteld. De heer Boyer heeft zich de (in onze ogen) onsterfelijke verdienste verwor ven. dat hij in deze »wee boekjes na genoeg alle bijzondere vormen van het schaakspel welke bestaan heeft bijeen gebracht en beschreven. We zijn ons er van bewust, dat we de auteur onrecht doen als we hem in de eerste plaats begroeten als de chrooiqcur van buiten- nissige schaak-spelletjes die ons zo bij zonder ter harte gaan. Daarvoor is zijn werk veel te degelijk en te serieus (als U kunt begrijpen hoe het mogelijk is rn het buiteraussige genre serieus te zijn «n te blijven). Maar dat neemt niet weg. dat wij ons volkomen gerechtigd achten in deze rubriek het accent te laten val len op datgene, dat ons in deze boekjes het meeste boeit. Bijna 100 hoofdstukjes staan waar het staat (en dat is onge woon). Men kan dus een schaak nooit pareren door een stuk tussen te plaat sen. want dit tusscngcplaatste stuk wordt prompt weggeschoten. Hieronder ter illustratie een kort par tijtje, dat van Alexander afkomstig is: 1. e4 e5 2. b3 Pf6 (deze zet is reeds fataal) 3. Lb5 Pxe4 (Paard laten staan, pion e4 wegnemen) 4. Lxd7 -f (Loper laten staan, pion d7 wegnemen) Ke7 5. La3-f- Ke6 6. LxfH (La3 laten staan, Lf8 wegnemen) Dxd2 (Dame laten staan, pion d2 wegnemen) 7. Dxd8 (Ddl laten staan, Dd8 wegnemen) en wit wint natuurlijk. Z.-YKPAARD-SCHAAK. Voor het be gin der partij steken beide spelers hun paard van de b-lijn in de zak. De spe ler die aan zet is (het spel verloopt ge heel als een gewone schaakpartij) heeft het recht, in plaats van een normale zet te doen, zijn zakpaard in het spel te brengen. Hij mag er echter, op het moment dat hij dit zakpaard in het spel brengt, niets mee slaan. Het zakpaard dat eenmaal in het spel gebracht is. moet in het spel blijven. Men mag het zakpaard dus slechts in het spel brengen door het op een leeg veld te plaatsen. Desgewenst kan men op deze regels variaties aanbrengen. Men kan bijv. beide paarden in de zak steken. Men kan. in plaats van een paard, een loper in de zak steken, enz. enz SCHAAKLOOS SCHAAK. Het spel verloopt geheel normaal. Slechts is het verboden de vijandelijke koning schaak te zetten, tenzij men hem gelijktijdig mat zet. Door deze simpele wijziging worden alle theorieën van opening en midden spel. om van de eindspeltheorie maar te zwijgen, met één slag overboord gezet. Men zal al spoedig tot de ontdekking 1.- machtige figuur de ltype kan worden. SCHAAK MET 32 STUKKEN. Gewo ne spelregels, doch met één belangrijke uitzondering. Elfc geslagen stuk of pion, moet. als onderdeel van de slagzet. on middellijk op het bord herplaatst wor den op een veld, dat wordt gekozen door de slaande partij. Hierbij gelden slechts twee beperkingen: een geslagen pion mag nooit op de eerste rij (dit geldt voor witte pionnen) of op de achtste rij (dit geldt voor zwarte pion nen) herplaatst worden. En een loper moet altijd worden herplaatst op een veld van dezelfde kleur welke hij be streek voordat hy geslagen werd. Als voorbeeld geven wij een tweezettig probleem volgens deze regels. Wit: Kbl en Dd5. Zwart: Kh8. Id8. pion h7. Oplossing 1. Ddóxdfl t (de loper wordt door wit onmiddellijk op g7 plaatst) Lg7—f8 2. Dd8xf8 mat (want wit herplaatst de zwarte loper natuur lijk op een zodanig zwart veld. dat deze loper het veld f8 niet bestrijkt. De consequentie van de voor dit spel pen) op het bord heeft. plus 8 pionnen. Zwart daarentegen heeft alleen de 8 stukken (waaronder de Koning) en dus geen enkele pion. Wit begint, zoals altijd, en doet altyd twee zetten achtereen. Zwart mag steeds slechts 1 zet tegelijk doen. Wit mag op de eerste van zijn twee zetten zijn Koning in schaak laten staan, ja zelfs zijn Koning op de eerste zet in schaak plaatsen. Maar op de tweede zet moet hy het schaak pareren, resp. zijn Ko ning weer aan het schaak onttrekken. Als Wit wil schaakgeven mag hij dit nooit met de éérste van zijn twee zet ten doen (tenzij het mat is, natuurlijk). Slaan mag Wit overigens naar believen op de eerste of op de tweede zet. Bij goed spel is Wit vry'wel zeker van de overwinning. EEN. TWEE, DRIE, VIER, VIJF, ZES ZEVEN. Gewone spelregels. Slechts één uitzondering. Wit begint en doet 1 zet. Zwart antwoordt door twee zet ten te doen. Dan komt Wit weer met drie zetten. En dan zwart met vier. En dan weer Wit met vyf. Nu begrijpt U de titel van dit spelletje weL Schaak geven breekt de serie af. Bijv. Wit aan zet mag 7 zetten doen, doch geeft reeds op de 4e zet schaak. Hierdoor verbeurt hij het recht de overige 3 zetten te doen. Als hij later weer aan de beurt komt heeft hij echter recht op 9 zetten. Schaak moet onmiddellijk (dus als eerste zet) gepareerd worden. Dit spel is bijzonder geschikt om het combina tievermogen van niet al te sterke schaakspelers te oefenen. We zijn benieuwd wat U van al deze buitennissigheden vindt! De oplossingen f I 'I w, li Ai A A A -* 1 SI !AO ISA A gs abc Wit d zet f g h ■er Kruis-vlecht-raadsel r- 3 *4 5" 6 y s- y R? PT k b i y i'i >3 Hieronder volgen de oplossingen der opgaven uit onze rubriek van 13 Maart J.I., welke wij ontleenden aan het boek van Hans MüUer „Lerne kom bi nieren". Partystelling (Ebranlidse-Lubenski) I. Txh7t Txh7; 2. Txh7t Kxh7; 3. Dhlf Kg7: 4. f6t! Kxf6 5. Pxd7 en zwart gaf het op. Partystelling (bron onbekend): 1. Tfxg€t! fxg6; 2. De7t Df7; 3. Txg6f Kxg6; 4. Pe5t en wint. Partystelling (Najdorf, simultaan seance 1942)1. Pxe5! Lxe2; 2. Pd7t Ke8; 3. Pb8t c«; 4. Pd6t KfS; 5. Pd7 mat. Onze opgaven Wy kiezen onze opgaven ditmaal uit een boek van W. Korn, getiteld The brilliant touch, waaruit wij, gelijk men zich wellicht zal herinneren, reeds eer der putten. Wij stellen ons voor bin nenkort ons „hoofdartikel" te wijden aan boeken over combinaties. De drie stellingen, welke wij ditmaal kozen, hebben alle in zekere zin het zelfde thema. Dit betekent in beginsel, dat U slechts van een der opgaven de oplossing behoeft te vinden om er ze ker van te zijn dat U ook de andere twee zult kunnen oplossen. (Behalve de gevraagde woorden moeten ook de 34 zwarte vakjes nog ln de figuur worden geplaatst tot een symmetrisch ge heel). Horl/ontaal1 Verheugd, grote bijl, 2 bos. godin, 3 bovenste baggerveen. 4 voortbrengst, 5. pers. voornaamwoord, bid. zangnoot. 6 salaris, losbol. 7 rivier in Italië, voeg woord, 8 tocht, erg warm. 9 pers. voor naamwoord. delfstof, voorzetsel, 10 omlijs ting. 11 kunnende gebeuren. 12 zitplaats, aluis, 13 gezet, naaldtekening. Verticaal: 1 Menselijk vermogen, borst been. 2 slede, vreemde munt, inhoudsmaat. 3 ent, moederschaap, dierenverblijf, 4 gas vormig element, zeegevecht, 5 putemmer, hoogstaand. 8 futloos, deel van de voet, 7 zoutbak. watering, voedsel, 8 zangnoot, sleek kap in een tongewelf, oogholte. 9 Inzendingen per briefkaart uiterlijk Don derdagmorgen a.s. aan het bureau van dit blad. In de linkerbovenhoek aan de adres zijde vermelden: „Puzzleoplosslng". Er zijn drie prijzen: 1. f 5. 2. f 2.50, 3. f 2.50. Oplossing Cryptogram 20 Maart Horizontaal: 1 Rusteloos (reus sloot), 6 teler (letter t». 7 Edo (ode). 9alt (lat). 11 alm (mal). 12 pot (top), 14 aks (kas) 16 Erm (rem), 18 teder (trede), 19 land meter (delen tram). Verticaal: 1. Ronde (doren), 2 salto (tol as), 3 eerlijk (leer ijk), 4 opera (re opa), 5 skaat (staak). 8 draak (ka dar). 10 liter (treil). 12 podium (op duim), 14 arkel (ra kelt. 15 staan (satan). 16 ernst (trens). 17 meter (temer). Uit dc party SchultzGoedcl (Ver. Staten. 1942) li ill Ep ■sB&g abcdefgb Overal in de griendstreken ziet men nu de netjes op maat gesneden bossen teen in de sloten staan. Zo gauw de twijgen gaan uitlopen, zijn zij geschikt om geschild te worden. De mandenvlechters in binnen- en buitenland weten er dan verder wel raad mee. m Til A IA W A A B s A AO ftj.-Af) b r Zwart d zet f g h wint. ZONDAGSBLAD 27 MAART 1954 3 goede raad, wij moeten elkaar vast houden in ons gebed, maar overigens: ieder zijn (haar) vrijheid! MARGARITHA. Mhr. P. J. S. Voor een ontmoe ting zie ik voorlopig geen kans, daar ik een eind uit uw buurt, in een an- deze provincie woon en mijn leven te druk oezet is, om dit voor u (en an deren, die daarom vragen) te arran geren. De dingen waar u over schrijft zijn inderdaad zeer bedroevend. Dit is nu op üw weg gekomen en daarom: blijf in dezen voor verbetering vech ten. Bij het ouder worden verkijken w\j ons hoe langer hoe minder op hen, die de vooraanzittingen hebben. We zijn allen van hoog tot laag zwak ke, zondige mensen. Een zuiver oor deel over deze interne kwestie kan ik mij natuurlijk niet vormen. Daar voor zou ik ook déze zaak van twee kanten moeten kunnen bekijken. Intussen moet u niet vergeten, dat God óók over Zijn zaak in dezen waakt. Vergeet ook de liefde niet ten opzichte van hen, die naar uw mening fout zijn. Mhr. A. Sch. te R. Wat 'n lange brief was dat! Alleen het lezen nam mij zeker een kwartier in beslag en als ik op alle punten in wilde gaan, zou ik tien Zondagsbladen nodig heb ben en zouden deze stukjes voor de vrouw ontaarden, ja, ontaarden tot een theologisch dispuut. En dat ligt ons vrouwen nu net helemaal niet. In 't kort het volgende: I. Ik heb duidelijk geschreven, dat ik mij één voel met hen, die Christus als hun Zaligmaker belijden. II. De teke nen der tijden probeer ik bij het licht van de Bijbel te verstaan, maar zo goed als u, weet ik niet precies wat er in de toekomst gebeuren zal. III. Aan óns orthodoxe gelovigen de taak om aan de vrijzinnigen te laten zien en horen, dat niemand tot de Vader komt dan dóór Jezus Christus. IV. Wie zegt u, dat de Gereformeerden niet naar Christus' wederkomst uit zien? V. U hoeft mij niet te vertellen wat bidden is. Op de Vrouwen We reldgebedsdag was ook het vrije ge bed en met elkaar baden we hardop het Onze Vader. Formulier-gebeden waren daar niet bij. VI. Ik ben nog altijd dankbaar voor onze gerefor meerde belijdenis. IJ sselmonde. Dat is me je nogal wat! Duizenden mannen een stoot geven! Daar acht ik mezelf niet competent toe, al hebben de mannen het: „één vrouw is duizend mannen te sterk" uitgevonden! Mhr B. te D. Inderdaad zyn in het C.N.V. 190.000 mannen interker kelijk met elkaar verbonden en kun nen ook dié vergaderingen velen tot Christus leiden. Maar een N.C.M.B. zou daarnaast toch misschien óók nog voor veel mannen en voor heel ons volk ten zegen kunnen zijn. Laat nu niet een vrouw, maar een man, b.v. Mijnheer IJsselmonde daar de stoot toe geven! Mevr. C. v. d. M.-B. te 's-Gr. Tot mijn spijt weet ik geen huis houdster voor u. Ik stel me voor, dat Simon Petrus later nog graag mocht helpen om het lange net te werpen in, te trekken uit het water van 't zo vertrouwde meer Gennesareth. En als hij door het staande koren ging, sabbat of niet, dan moest hij telkens bukken om hier en daar een korenaar te plukken, die neergebogen aan de stengel hing. Hij was een mens als wij, die met zijn zorgen en zondenlast moedig had voort te gaan; die even stil werd in de vroege morgen door 't kraaien van een pas ontwaakte haan. ANTHONIE STOLK. ■*WV\AA/VWS/WWWWWS/WWV/WWWV\^A/S/VWWWV/WN ze volwassen zijn, loslaten. Be halve in ons gebed. Ook in de man vrouw verhou ding binnen het huwelijk heeft ieder de vrijheid van de ander te respec teren. Broers en zussen eveneens. God heeft met ieder mens een heel eigen bedoeling. Wij kunnen Hém daarbij lelijk m de weg staan met dat een ander in óns gareel willen laten lopen. Een paar recente voorbeelden: Een oude moeder vraagt van haar twee ongehuwde dochters, die beiden de veertig al gepasseerd zijn, nog reke ning en verantwoording van iedere cent, die zij uitgeven; zij zal bepalen op welke wijze de dochters haar vrije, tijd zullen besteden; zij stuurt de dochter, die van zelf verdiend geld een dot van 'n hoedje gekocht heeft, dat in Moe's ogen te modieus is, terug naar de winkel! En de dochter, bang voor een op handen zijnde beroerte van Moe, die plotseling naar haar hart grijpt met een van pijn vertrok ken gezicht, haist zich naar de hoe denzaak Een ander geval: Drie ongehuwde zusters zijn nog bij Moeder thuis. Moeder sterft en één van de drie neemt een betrekking aan, waarbij ze extern is. Met ópzet. Niet, omdat zij niet met haar zusters kan opschieten, maar om eindelijk eens vrij en ge heel zichzélf te kunnen zijn. Hoe begrijpelijk is dit! Ieder mens heeft deze drang in zich. Een eigen plekje, waar je eens met God en met jezelf alleen kunt zijn. En als je op je veertigste nog niet geacht wordt op eigen benen te kunnen staan, is het met die opvoeding niet in orde geweest. Daar was teveel Moeder binding, dat dóór en dóór egoïstische element, tn. Dit element schuilt óók in de ver wijten, die de twee overblijvende zusters de andere maken, als zou er liefdeloosheid aan haar kant zijn. Ach, daar is immers geen sprake van? Laat haar toch haar gang gaan. Zij heeft dit nodig, opdat haar per soonlijkheid tot volle ontplooiing kan komen Deze voorbeelden zijn nog met legio aan te vullen. Er is zoveel be knotting van eikaars vrijheid. Wij kunnen en wij mogen een ander niet in ons keurslijf wringen. En als hij of zij dan niet precies dat door ons uitgestippelde paadje gaat, zijn we gepikeerd. Zelfs hen, die ons het liefst zijn kunnen we hiermee zoveel verdriet doen. wu volgen in deze weken onze Heiland op Zijn lijdensweg. Ik vraag mij af: was ook dit niet één der facetten van Zijn lijden, dat men sen, ook zij, die Hem het naast ston den, Hem wilden dwingen in een richting, die de Zijne niet was? Toen Hij in Nazareth preekte, luis terden allen ademloos. Ze voelden zich zeer vereerd, dat Eén uit hun verachte dorp zo'n groot profeet bleek te zijn, maar toen Hij daarna geen wonder wilde doen, zoals Hij die in andere steden en dorpen al meerdere malen gedaan had, stootten zij Hem uit. In Kana wil Moeder Maria op haar tijd bedisselen en moet Hij haar waar schuwen. dat het Z\jn tijd nog niét is. Als Hjj in Kapernaiim is zal Maria met haar andere zonen Hem wel even waarschuwen, dat Hij zich teveel ver moeit en moet Hij hen terugwijzen met het ogenschijnlijk harde: „Wie de wil Mijns Vaders doet is Mijn broeder en zuster en moeder". ..Here, dit zal U geenszins geschie den! roepen Zijn discipelen uit, als Hij rmar Jeruzalem Zijn dood tege moet wil gaan. Telkens en telkens weer zien wij ook in Zijn leven hier op aarde, dat hinderlijk tussenbeiden treden van mensen vol onbegrip. Ook hierin is Hij ons gelijk gewor den, dat Hij bij tijden .alléén wenste te zijn. Hij heeft de zegen van het al léén met den Vader te zijn ervaren, maar óók de vloek, die er in de een zaamheid kan liggen. De verzoekin gen van Satan in de woestijn, de ang sten van Gethsemané, die Hem deden vluchten naarmensen, die sliepen! Hij is aan 't kruis van God ver laten geweest, opdat wij nooit meer van God verlaten zouden zijn. En daardoor alleen durven wij het alleen zijn aan, omdat Hij altijd bij ons is. Evenzeer als wij de gemeenschap be hoeven, hebben we óók onze uren van a!leen-zyn nodig. Laat ieder in beiden zijn eigen gang gaan. Wij kunnen elkaar dienen met WR1JHEID is een kostbaar bezit. Op onze persoonlijke vrijheid zijn we dan ook allen bizonder gesteld. Dat de grootste vrijheid die van de gebondenheid aan Gods Woord is wéten de gelovigen. Wie in de vrijheid staat, waarmee Christus hem (haar) van zonde en dood heeft vrijgemaakt, beseft pas ten volle wat dit woord inhoudt. Waarom ons dan zo dikwijls in ons leven, bewust of onbewust, aan de vrijheid van de medemens bezondigd? Ik denk hier nu niet eens aan het volkerenleven. Laten we maar bij dat binnenste cirkeltje beginnen, in de verhouding man vrouw, ouders kinderen, broers en zusters. Hoe d kwijls willen wij niet de an der naar onze hand zetten? We kun nen daarmee de ontplooiing van iemands persoonlijkheid in de weg s(aan en de ander méér leed bezor gen dan wij beseffen. Ouders hebben hun kinderen op te voeden tot zelfstandige mensen. De drang naar zelfstandigheid is ons in geschapen. Als we nog niet eens be hoorlijk praten kunnen, roepen we al van: „Jantje zèllef doen!" Vanzelfsprekend kunnen jonge kin deren die weelde, maar tegelijkertijd zware verantwoordelijkheid van het vrij-zijn in doen en laten, nog niet dragen. Het is de taak van de ouders hen zover met Gods hulp te brengen. Steeds meer de teugels laten vieren, leiden, raad geven, maar dan ook, als Overgooier De coupenaden in de taille worden als plooien gelegd. Tweemaal drie knopen accentueren deze tjn. De rok is glad met zakjes, welke breed doorgestikt worden. Achter heeft de rok een diepe halve plooi. Voor deze overgooier heb ben we nodig 1.80 van 140 cm breed. Het patroon no. 162 is tot 3 April aan onze bureaux verkrijgbaar in de maten 42. 44 en 46 (maat 48 op bestelling) te gen betaling van 0.40. Ook kan het worden toegezonden na ontvangst van f 0.5O aan postzegels, geplakt aan de voorzijde van een briefkaart, naast de normale zegel voor frankering. Bestellingen na 3 April kunnen niet meer worden aangenomen. Een overgooier kunnen we juist ln de voorjaarsmaanden zo uitstekend gebrui ken. omdat er zowel een warme trui als een luchtige blouse bij gedragen kun nen worden. Zowel zachte wollen stof als het modleuse tweed leent zich uit stekend voor dit model.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 9