Mogen wij dansen Van Sprang is gestart voor reis rond de wereld ELISABETH BAS prijsvraag NIEUWE LEIDSCHE COUHANT 5 ZATERDAG 13 MAART 1954 I - Een ivoord tot de tegenstanders JN HET NAJAAR van 1953 heeft de redactie van ons blad de kolommen van de prettige rubriek „Alles goed en wel, maar wij denken er zo over" wijd opengezet voor een discussie, over het dansvraagstuk. De lezers zullen het nog wel weten. Het begon met de mededeling van iemand, die zich al meermalen had afgevraagd, waarom er geen Christelijk dans instituut wordt opgericht; en toen kwam de stroom los. Toen deze stroom na een maand weer gestuit was, heeft de hoofdredacteur mij gevraagd, er een paar artikelen over te schrijven. Het ligt niet aan hem, dat dit toen niet dadelijk gebeurd is. Ik moest er toch heus nog eens ernstig over den ken. Bovendien was ik toen bezig aan een boek over de Gereformeerde Zede, cat op het ogenblik bij Kok op de pers ligt en in dit boek schreef ik ook al een verhandeling van enige omvang over dit probleem. De vraag is door de hoofdre dacteur later echter nog herhaald en opnieuw ben ik haar toen gaan over- De lezer heeft al wel begrepen, dat ik wat aarzel. Dat is ook zo. Ik heb mij namelijk afgevraagd, waar ik aan begon als ik hierover in een dagblad, met de ruimte die dit kan bieden en met de populariteit van behandeling, die hier nodig is, mijn mening ging geven. Ik heb die mening wel, maar zou ik die hier nu publiceren? Was het niet zo, dat in al die inge zonden stukken eigenlijk door de ver schillende schrijvers alles gezegd was, wat hier gezegd kan worden van Chris telijk standpunt? Want er zijn dat herinneren de lezers zich wel niet veel aspecten van de zaak onbesproken gebleven. De wereldgelijkvormigheid, de mogelijkheid van de kerstening, het praedicaat Christelijk, de sexuele ont sporingen, het milieu van de dansavond, het publiek, de muziek, de jjioderne tijd en wat al niet, ze zijn allemaal genoemd en van verschillende kanten bekeken. En als ik er nu weer over schrijven ging, zou er dan wel veel meer ontstaan dan ruzie en wrijving? Het dansvraagstuk is een twistappel Doet men wijs en voorzichtig die op de tafel te leggen, waar ouders en kinde ren in vrede samen hun kopje koffie drinken? en welke narigheden zijn niet te verwachten, als men zich in het pu bliek gaat uiten over een zo omstreden vraagstuk, dat het gemoed van velen ,zo diep ontroert? Ik heb nogal eens te gen mezelf gezegd; begin er maar niet aan! je wordt ingedeeld; je krijgt er weer een etiket bij: op een of andere manier doet het je reputatie geen goed. Want ze halen in hun onderlinge dis cussies je naar zich toe of ze stoten je zo ver mogelijk van zich af; maar in ieder geval kom je er niet zonder kleer scheuren af. Geen theorie derwerp hier aansnijd, is een ge volg van de overweging, dat het bestaan van dit vraagstuk te belangrijk is om te negeren. Veel jongelui van Christelijken huize dan sen. Misschien zijn hun ouders er tegen; misschien doen ze het clan destien (een van de ingezonden stuk ken zinspeelde daarop); misschien doen ze het met een slecht geweten, maar ze dansen. Ze gaan in tegen wat de zede in hun kring tot dusver voorschreef. Ze gaan hun eigen weg. Elk ogenblik kan er een gesprek ontstaan. Wat wordt dan gezegd? Wat zeggen de tegenstan ders? Hoe pleiten de voorstanders? Niet alleen door het anders-d oen kunnen Christenmensen van elkaar vervreem den, ook ouders en kinderen, ook vrien den en kennissen, maar tevens doordat zij ook in hun gesprek hierover el kaar niet meer verstaan; het lijkt wel Chinees en Latijn, wat ze tot elkaar zeggen, een Babylonische spraakverwar ring dryft hen uit elkaar. Daarom heb ik tot mezelf gezegd: praat een keer in mee. Want inderdaad, veel jongelui uit Christelijke milieus dansen. Soms ver dedigen ze het. Soms niet; een gesprek er over is al lang een onmogelijkheid geworden voor hen. Is dat hun schuld? Ze ontkennen het en ze hebben de voor beelden bij de hand van de meest onmo gelijke argumenten, die contra werden aangevoerd. Daarom doen ze maar, wat hun goed lijkt. Ze hebben het met zich zelf uitgemaakt. Ze hebben gehoord, dat die en die het ook doen. Ze doen het op school. Ze doen het op de personeels vereniging. Je kunt je niet overal zo dik over maken. En wat weten die tegenstanders er van? Zitten die de' hele dag op een saai kantoor? Hebben die de taak om een avondje waar veel jongelui komen, ge zellig te organiseren? Gaan die ook elke Zondag twee keer naar de kerk. zonder dat het hun in meer dan de helft van de gevallen iets zegt? Hebben die ook geen andere vrienden en kennissen dan die het wèl doen? Waar praten ze over? Zo redeneert bijvoorbeeld een ge deelte van de Gereformeerde jonge lui in Amsterdam, die bij een en quête in 1952 hebben opgegeven dat zij dansen. Vijf en twintig procent van deze jongens en meisjes, die een formulier invulden, zeiden ja op de vraag, of ze dansten. Een van de le en schoons in. En het gaat toch voorbij. En als Paulus zegt: niet gelijkvormig worden aan deze wereld, dan bedoelt hij: een andere kijk op het leven, een ander oordeel over al wat leeft en zich beweegt, een andere orde van diepte en hoogte van uw levensvragen, een andere regelmaat dan die van de mens zonder God, eon andere benadering van de le vensgeheimen, een ander schema, een andere vorm moet de Christen hebben; niet het schema van die voorbijgaande wereld, maar het schema van de komen de. heilige wereld. Niet alléén BEDOELEN DE tegenstanders deze wereld van Romeinen i 12, als ze zeggen, dat de gezelschaps dans werelds is? Accoord, zeg ik dan; deze dans is werelds. Maar onze baan, ons spaarbankboekje, onze. sexualiteit, onze honger, onze me dische wetenschap, onze politiek en noemt u maar op, ze zijn evenzeer werelds in die zin van Romeinen 12 en Paulus vermaant ons. dat we ons niet in het schema van deze machten zullen laten brengen. Goed. zegt de tegenstander. Dus ook niet in het schema van de dans De lezer gaat voelen, wat ik volgende keer aan de voorstanders te vragen heb. Maar nog even doorpraten met de tegen stander. Accoord, zeg ik, niet gelijkvor- g worden aan de wereld, in geen en kele vorm; u niet laten dicteren en rin geloren door die dingen van deze we- Boekbespreking mee Doe aan Voor de inzenders van de beste ant- woorden op onderstaande vraag loven wij uit 25 kisfen met 50 Elisabeth Bas sigaren 25 kisten met 25 Elisabeth Bas sigaren 100 dozen met 10 Elisabeth Bas sigaren De heer Pieters. een haastig automo bilist, verplettert een fiets, maar komt te voorschijn met een open kistje .Elisabeth Ba» sigaren. Wat doet de wielrijder [En beantwoordt ook deze vraag: I Verkiest U Uw Elisabeth Bas-sigaar liefst in cellophaan verpakt of niet I Zendt Uw oplossing onder bijsluiting van ten Elisabeth Bas-stgarenbandjt aan de Elisabeth Bas Sigarenfabrieken te Boxtel. Oplossing inzenden uiterlijk 31 Maan 1954 zers heeft vorig jaar eens naar de statistiek gevraagd. Hier is een c ij f e r. De mensen, die het uitre kenden, keken op zijn zachtst gezegd er vreemd van op. We hebben hier dus niet meer met een theoretische kwestie te maken, met een boekenvraagstuk. We hebben hier te maken met feiten, welke mensen uit een kunnen' drijven, die bijeen behoren Mensen, die verbonden zijn door de band van het bloed, door de band van de vriendschap, door de band van het ge loof. Mensen, die bij elkaar behoren, die elkaar veel te veel nodig hebben, tussen wie geen kloven mogen ontstaan, die elkaar ook te zeer liefhebben dan dat het hun koud kan laten, dat ze el- kaars daden niet. meer kunnen volgen en begrijpen. Daarom moet hier ge sproken worden. Ik bedoel niet dat er weer een stroom ingezonden stukken moet komen. Maar het gesprek moet telkens opnieuw worden opgenomen. En dat is de enige reden, waarom ik er dan nu ook hier mee begin. In dit artikel wil ik dan graag enke le dingen zeggen tot de verklaar de tegenstanders; in een volgend artikel wil ik me tot de voorstanders richten. Wat is werelds dansen werelds is. Ik zou hun de ernstige vraag willen- voorleggen, wat zij daar precies mee bedoelen. Wat is werelds? Want ze willen toch wel even mee praten, deze tegenstanders? Ze wil len toch wel argumenten geven? Ze willen hun standpunt toch wel ver dedigen? Inderdaad zal dat gevraagd mogen worden. Er is onder serieuze Christenen verschil over deze zaak. Luther was er niet tegen, Calvijn wel. Als iemand zegt; ik houd me aan de Calvinisten, dan zijn we nog niet dadelijk uitgepraat. Voetius was tegen dansen; John Knox waarlijk geen lichtzinnig man kon het tolereren. In andere landen dan het wordt door Christenen van hetzelf de geloof als van vele Nederlanders, die het dansen streng afkeuren toch wel gedanst! Wat zijn de argumenten? Het is werelds! Nu, dan alleen maar de vraag: wat is dat? "len van de deelnemers aan de dis- sie in ons blad heeft gezegd: ze zet- er het woord Christelijk maar voor dan denken ze, dat het niet werelds er is. En hij noemde als voorbeelden i de onmogelijkheid van die gedachte ..Christelijk" speelhol of een ..Chris telijk" huis van ontucht. Hij heeft ge lijk. Iets dat fout is. maken wij niet goed, als wij er maar het woord Chris telijk voor zetten. Maar hij heeft niet helemaal gelijk. Want wij noemen dik wijls datgene werelds, wat in Christelijke kring niet gebruikelijk is. Dat dienen we wel goed voor ogen te houden, indien wij dat scherp ver oordelende woord werelds gebrui ken. De apostel vermaant in Romeinen 12, niet gelijkvormig te worden aan deze wereld. Deze wereld, zegt de Bijbel vaker, In tegenstelling met de wereld van de toekomst. De gedaante van deze wereld gaat voorbij. Tot de gedaante van deze wereld, die voorbij gaat. behoren vele nette en brave din gen en instellingen, bijvoorbeeld het ko ninkrijk der Nederlanden cn het huwe lijk en het geld cn eigenlijk alles, waar van men met het spraakgebruik van Kuypcr kan zeggen dat het tot het ter rein van de gemene gratie behoort Dat is niet weinig en daar is veel goeds reld; een metamorphose, een innerlijke verandering ondergaan door de vernieu wing van uw verstand; lees Romeinen 12 maar verder. En denk dan niet alleen aan het dansen en aan andere manieren van vrijetijdsbesteding! En bedenk ook dit: Wij gebruiken het woord werelds" in een gedeeltelijk an dere betekenis dan de apostel Paulus. Wij zijn werelds gaan noemen, wat in de historie van de strijd voor het koninkrijk van God behoorde tot de levensgewoonten van onze tegenstan ders in die strijd en wat wij niet nodig hadden om te leven, simpelweg te leven als mensen en als Christenen. Daarom noemen wij de po-itiek niet werelds, maar het caféterras wel. in verband daarmee zijn wij werelds gaan noemen dat hele complex van krachten, gebruiken, gedragingen, waar wij op een of andere grond als Chris tenen iets tegen hadden; waarvan we intuïtief voelden, dat ze hinderlijk kon den zijn voor ons Christelijk geloof en waarvan we ondervonden, dat ze onze Christelijke actie in de weg stonden. Dat is werelds! Hieruit volgt, dat voor de een deze zaak toch anders kan liggen dan voor de ander. Maar hieruit volgt vooral en dat Is het eigenlijke, wat ik tot de tegenstanders van de gezelschapsdans zou willen zeggen dat wij, als wij van iets zeggen, dat hot werelds is, dit alleen maar kunnen en mogen doen in een brandend geloof. En dat behoren de mensen, aan wie wij verwij ten dat zij wereldse dingen doen, ook aan ons te merken. Er moet een grote innigheid en een warme overtuiging, geen wettische betweterij, en geen Fa- rizese hoogmoed, doch een deelgenoot schap aan het koninkrijk van God in ons ..tegen" meeklinken, als wij het uit spreken. Ik denk, dat ieder oprecht Christen dan ook dadelijk naar ons luisteren wil, ook al is hij het niet dadelijk met S eCM3 PROF. DR R. SCHIPPERS Opening rijksweg II Wegens verhindering van minister Al- gera op 1 April is de officiële openine van rijksweg II, AmsterdamUtrecht en de gelijktijdige officieuze opening va., de nieuwe brug over de /.mstel thc.ns vast gesteld op Vrijdag, 2 April. Het pro gramma blijft ongewijzigd. Mr C. B. Posthumus Meyjes. Wat is het Schuman-plan Uitg. W. P. van Stockum en Zoon, Den Haag. Tweede bijgewerkte druk. (62 blz.; prijs f 2.90). Geen politiek-critische studie, maar een rustige en duidelijke uiteenzetting van een uiterst ingewikkelde zaak. Na een aardige levensbeschrijving van Jean Monnet. de geestelijke vader van het plan. volgt een beknopt overzicht van de voorgeschiedenis, de hoofdtrekken en de toepassing van het Europese Kolen- en Sftaalverdrag. De belangstellende leek vindt hier een stukje voortreffelijke voor lichting. Enkele spijkers op laag water: juist omdat het boekje is bestemd voor niet- ingewijden, had de schrijver goed ge daan. de citaten uit vreemde talen en de vele vreemde woorden te vertalen in het Nederlands. Een Staalgemeenschap is ven. E. H. G. Nico Beekman: De Biecht van een Dominee. Urtg. W. ten Have N.V., Amsterdam. Prijs 5.90. Men kan denken hoe men wil De Biecht van een Dominee, geschreven door een Hervormd predikant onder pseudoniem Nico Beekman, niemand kan ontkennen, dat dit een eerlijk boek is. Op een meermalen sterk aansprekende wijze klaagt de schrijver zijn nood over zijn ambt en ambtsbediening, signaleert hij de sleur, de geesteloosheid, ja soms de huichelarij van zijn gemeente er critiseert hij zijn collega's, waarbij hij eigen tekortkomingen geenszins ver zwijgt H.ier is een vertegenwoordige: van het na-oorlogse, verontruste, ge schonden Christendom aan het woord. De godsdienst van deze mensen is niet langer harmonisch of monumentaal, een gesloten systeem als van de vorigen. Integendeel, hun godsdienst vertoont het beeld van deze tijd: vol twijfel, ver scheurd, paradoxaal, desniettemin een Evangelisch Christendom, vol liefde voor God en mensen, vol heimwee naar een goddeujke harmenie. Hiervan ge tuigt bijna iedere bladzijde van d;t boek Hoewel Nico Beekman zijn tenten niet kan opslaan in de grazige weiden der onbekommerde verzekerdheid, toch is hij een pastor, een herder, die een bood schap heeft voor de schapen V3n deze tijd. Dat hy wel eens in moeilijkheden komt met zijn gemeente, is niet zo ver wonderlijk. De meerderheid der men sen is meestal zo'n 20 tot 30 jaar bij de eigen tijd ten achter. Diegenen echter, die evenals hy behoren tot de veront rusten, zullen zijn boek kunen begrij pen, want voor hen is het ook geschre- nog geen Taalgemeenschap! A. Hf. JOEDER VAN negen kinderen en minister van Handel. Zouden we ver moeten zoeken in de wereld om een dergelijke combinatie te vinden Integendeel, we kunnen dicht bij huis blijven en hebben slechts de blik te richten naar Denemarken, waar sinds 30 September j.l. de eerste vrouwelijke minister aan het bewind is. De vrouw, die deze twee grote verantwoordelijke functies in zich heeft verenigd, is mevrouw Lis Groes, die we hier met haar kroost de krant zien lezen. „De kinderen waren enthousiast, toen ze hoorden van mijn benoeming", zo ver- vertelde mevr. Groes onlangs, maar ze zei er tegelijk bij, dat het niet mee valt kinderen op te voeden en de handelsbelangen van het land te be hartigen. Haar echtgnoot, die direc teur is van een grote coöperatieve handelsonderneming in Denemarken, zal dan ook een groot deel van de op voeding van zijn kinderen op zich moeten nemen. „Maar ze moeten ook leren zichzelf te bedruipen". Vele kin deren in Denemarken zijn het slacht offer van echtscheidingen. Niet min der dan veertig procent der huwelij ken in dit land eindigen met schei ding. Het gezin van de moeder-minis ter is echter een gelukkig gezin, dat elf kamers tot zijn beschikking heeft in een noordelijke voorstad van Ko penhagen. Een bijzonderheid, als men bedenkt, dat in Denemarken veelal kleinere woningen gebouwd worden. Wat is nu eigenlijk de reden ge weest, dat men haar tot minister be noemde Wel, mevrouw Lis Groes was presidente van de Deense vereni ging van huisvrouwen, hield een wa kend oog op de kleinhandelsprijzen, behartigde de consumentenbelangen en had bovendien economie aan de universiteit gestudeerd. Een hoogst ontwikkelde vrouw dus. jfjj hoopt, nu zij minister geworden is, de coöpera tieve en particuliere handel zodanig in evenwicht te kunnen houden, dat concurrentie tussen beide proepen mogelijk is. Zij bezocht kortgeleden de Verenigde Staten en was zeer enthousiast over de zelfbedienings winkels aldaar. Zij vond het jammer, dat ze nu niet zelf meer de was van haar negen kinderen vijf jongens en vier meisjes kon doen. Een leuke bijzonderheid tijdens de eerste dagen van haar ministerschap was, dat haar kinderen bij haar thuis komst de kamer versierd hadden en op de voordeur een vrouw hadden afgebeeld met een bezem er naast. Er onder stond: „Vrouw, uw plaats is in huis!" VAN HAWAII NAAR ALASKA.. Naar 't front in lndo-China en het weerbare Formosa T~\E AVONTUURLIJKE ALFRED VAN SPRANG, soldaat en parachutist U maar bovenal reizend verslaggever van ons blad, is vanmiddag op Schiphol in een Constellation van de K.L.M. gestapt en bevindt zich op het ogenblik, dat U Uw krant opslaat, tussen Amsterdam en Cairo. Nog gebruind van zijn bezoek aan Kenia, waar hij verschillende acties tegen de gevreesde Mau Mau meemaakte, is Alfred gestart voor een tocht rond de wereld, een tocht die onder meer via tropisch Nieuw-Guinea, Indo- China, Japan en de Stille Oceaan naar het barre Noorden van Alaska leidt. Van het Poolgebied gaat Van Sprang vervolgens via Canada en de Ver. Staten naar de West. Onze lezers zullen Alfred gedurende deze gehele reis bijna op de voet kunnen volgen, want hij heeft beloofd, veel te zullen schrijven. En gezien de suggestieve manier waarop hij dat steeds doet, zijn onze verwachtingen hoog gespannen. Van Sprang heeft zeventig kilo bagage bij zich, waaronder zijn schrijfmachine, twee fototoestellen met toebehoren en een grote verscheidenheid aan kleding, want hij komt op zijn reis in wel zeer verschillende klimaten. Voor wie er belang instelt, Alfred heeft de volgende injectie-sera in zijn bloed zitten: tetanus, cholera, gele koorts, pok ken en parathyphus. Zijn paspoort zit vol visa én in zijn portefeuille heeft Alfred natuurlijk een flinke stapel relscheques. Eerst komt Alfred dus in Cairo aan. „Even kijken hoe het met Naguib gaat", vertelde hij ons. De lezers zullen zich ongetwijfeld herinneren, hoe Van Sprang ternauwernood uit een brandend hotel In Cairo kon vluchten, tijdens de onlusten bij Naguib's machtsovername. Nadien is er veel gebeurd In Egypte. Naguib heeft zelfs al achter prikkeldraad gezeten, maar is nu weer met de hoogste macht be kleed. Van Cairo gaat Alfred via Bangkok (ThaUantf) naar lndo-China, waar hij naar ons verzekerde, weer een paar para chute-sprongen hoopt te maken. Ook heeft hij het plan, daar het oorlogsterrein te gaan verkennen. Van lndo-China vertrekt Alfred ver volgens naar Nieuw Guinea „om eens te kijken hoe de zaken er voor staan in ons overgeschoten gebiedsdeelHij zal ook het Australisch deel van Nieuw Guinea bereizen. Dan is Formosa aan de beurt, het bol werk van Tsjiang Kai Sjeks nationalisten, Ide Chinese kust. Er gaan de laatste veer geruchten, dat Tsjiang een aan val op het vasteland voorbereidt en daarom is Formosa ook voor Alfred Het moderne Japan, welks wederge boorte zich zo snel volstrekt, is het vol gende reisdoel. Na het bezoek aan Japan ls 't tijd voor een rustpauze: daartoe ver trekt Van Sprang naar het romantische eiland Hawaii, midden in de Pacific. Rusten, jawel, maar hij zal toch ln ieder geval zijn indrukken van dit prachtige eiland in een artikel verwerken. Na de welverdiende rust trekt Van Sprang dan verder naar het Oosten en komt zo in San Francisco terecht, de enorme havenstad aan de Amerikaanse Westkust. Daar blijft hij maar even, ver langend als hij is naar Alaska, zijn vol gend doel. „Daar zal ik eens kijken wat de Amerikanen er alzo klaarspelen op het gebied van vliegvelden en Indu strieën". De United States Air Force heeft zich bereid verklaard, hem over Alaska rond te vliegen, waarheen hij maar wil. En als hij dan de eskimo's en de ergste koude heeft vaarwel gezegd, gaat Alfred naar Canada, het uitgestrekte land dat zulk een fantastische ontwikkeling door maakt. Mijnen, de olie, dé machtige in dustrie en de „Uranium-rush" hebben zijn bijzondere belangstelling. Van Canada naar New York ls sprongetje. Van deze enorme wereldstad aan de Atlantic zal Alfred ons ook zijn Indrukken geven. Van New York vertrekt Alfred dan de laatste étappe naar de West: Curasao en Suriname. De grote projecten, die vooral in Suriname In uitvoering zijn, gaat hij van nabij bekijken, ongeacht hoever hij daarvoor de Surinamerivier zal moeten afzakken. En dan komt Alfred weer naar huls. Maar vóór het zover is zal er een dik jaar voorbij zijn gegaan. Financieel Overzicht [van de weekj In langzamer tempo gaat beurs omhoog onder buitenlandse invloed Hoewel het tempo der beurshausse enigszins langzamer is geworden, blijft de koersstijging nog immer gehandhaafd. In de maand Februari steeg de koers waarde van alle gewone aandelen 320 millioen tot f 8100 millioen, v van petroleumwaarden alleen al stijging van 232 millioen voor hur kening namen. Men moet tot 1947 teruggaan om beurskoers voor aand. Koninklijke vinden, welke overeenstemt met he genwoordige peil. Uit 1952 noteerde het hoofdfonds 310%, uit 1953 was de koers geklommen tot ruim 350%. Terugkijkend kunnen we concluderen, dat de grote stijging zich op regelmatige wijze heeft •oltrokken. Het buitenland heeft hiei •cel materiaal weggekocht cn ls als zo danig de motor van de langdurige haus- eweest. En er zijn nog geen wijzingen, dat de kooplust voor aand. Koninklijke in hot buitenland Deze week vormde het niveau viermaal pari een zekere hindernis, om dat winstnemingen van het publiek vlotte overschrijding van deze „brug" verhinderden. Maar het aandeel pas seerde de 400% en bereikte hiermee nieuwe mijlpaal in zijn historie. Toen be kend werd, dat de beletselen voor de of ficiële notering op de New Yorkse Stock Exchange waren weggevallen, steeg de koers van aand. Koninklijke snel verder en trok de hele markt mee. Van de overige Internationale aande len waren Unilever en AKU van buiten landse zijde behoorlijk gevraagd der Invloed daarvan voltrok zich ook hier een koersstijging. Philips wist der levendige' belangstelling te mo ren, nadat een tijdelijke inzinking zich bad voorgedaan. Het ls opmerkelijk, dat do kwestie der btystempeling va deden de gemoederen blijft bezig houden. Naar ter beurze verluidde, was het prin cipieel besluit van de bijstempeling ln de boezem van het bestuur reeds gevallen, maar werd de zaak opgehouden door fiscale problemen, met deze bljstcmpo- iing samenhangende. Van der Heem deelde deze week mede. dat de export-orders zich sterk hebben uitgebreid. Men concludeerde ter beurze uit deze mededeling, dat de gang van zaken bij Philips zeker niet minder zal zijn. Cultuurwaarden waren deze week op voorzichtige wijze enigszins in herstel, onder Invloed van nadere berichten transferkwestie. De mogelijkheid wordt aanwezig geacht, dat de dividend- vooruitzichten niet al te zeer door de nieuwe noodwet zullen worden belom merd, omdat de beperking van de winst transfer nu voor buitenlandse onderno mingen Is vervallen. Verder blijken de kosten van het buitenlands goederen- te zijn vrijgesteld van de trans- fertoeslag van W/V*, wat van belang >or de Indische scheepvaartlijnen Is. Overigens zijn wij van oordeel, dat het gebeurde een waarschuwing voor de toe komst inhoudt. Zolang Indonesië blijft wegglijden en de deviezen positie itgehold wordt, moet men rekening 76 boetend is nu PANORAMA houden met verder gaande maatregelen. Hiertegen bestaan van Nederlandse zijde geen mogelijkheden van verweer en de tegenwoordige hetze tegen alles wat Ne derlands is, maakt grote waakzaamheid o.i. geboden. Op de scheepvaartmarkt trok de vaste stemming voor aand. Holland Amerika Lijn en Kon. Boot de aandacht. Ook In dische lijnen waren vriendelijk gestemd. De vergadering van aandeelhouders der Holland Amerika Lijn, welke deze week gehouden werd, heeft nog eens de aan dacht gevestigd op de sterke positie, welke onze rederijen thans Innemen, tengevolge van de voorzichtige ultdc- lingspolitlck der vorige Jaren. Locale Industrie-aandelen bleven ge vraagd, al was de vooruitgang erg ver schillend. De aand. Kiene Co Suiker- werkenfabrlek maakten een grote koers- sprong tengevolge van de mededeling, dat er 40% dividend zal worden uitge keerd, waaronder 19% van de dividend reserve. Deze kleine onderneming is een echte binnenvetter, welke ook na de aderlating een sterke positie blijft In nemen. De aand. Voornveld, een soort gelijke onderneming, maakten ook een flinke vooruitgang in de koers. Amsterdam Ballast Mij waren vast op het bericht inzake de opdracht voor do tunnelbouw te Veteen. Van Nelle werd deze week opnieuw lager genoteerd en steeds meer op een „arme weduwe" gelijken. Bankaandelen werden deze week te gen hogere koersen uit de markt geno- Belegglngsvraag was voor deze ru briek te constateren en vermoedelijk heeft men hier te doen met gelden, voortkomend uit de verkoop van aand. Koninklijke Olie. Degenen, die Olies hebben geliqui deerd, zoeken immers een herbelegging rustiger aandelen en bankaandelen worden hieronder gerangschikt. Aand. Ned. Middenstandsbank kwa- en ook op hoger peil, ondanks het feit, dat een nieuwe uitgifte van aan delen werd aangekondigd. Verder waren ook aand. Amsterd. Goederenbank en aand. Slavenburgs Bank hoger geno teerd. Op de belcggingsmarkt werd de rus tige stemming voortgezet cn belangrijke koersverschillen deden zich niet voor. Amerikaanse aandelen volgden de ont wikkeling van Wallstrcct en bleven wei nig veranderd. Minister Dulles ver klaarde op de conferentie te Caracas, dat er niet langer kans ls op een groto depressie ln de Ver. Staten. leugdherberg Mariëndal De jeugdherberg Mariëndal aan het Mastbos te Breda die in het gehele land en ook in het buitenland bekendheid ge niet, gaat verdwijnen doch zal te Chaam (N.-Br.) worden herbouwd. De stichting Mariëndal heeft Donderdag tot de gemeenteraad het verzoek gericht, mee te werken aan de bouw van een nieuw complex, waarvan de kosten on geveer 220.000 zullen bedragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 5