Integratie in Azië? Dr Steenblok: „Wit bruidskleed is wereld gelijkvormig" Niets overtreft 2 ZATERDAG 13 MAART 1954 TNDONESIÊ is een Aziatisch land en heeft mitsdien vele kenmerken ge- J- meen met andere landen in Azië. De essentiële problemen in Indo nesië. zoals dat van de bestrijding van de armoede der millioenenmassa's, verschillen in wezen niet van de vraagstukken, die in andere Aziatische landen om een oplossing vragen. Het zou evenwel onjuist zijn hieruit de conclusie te trekken, dat de verhouding van Indonesië tot zijn nabuurstaten te vergelijken is met die tussen de landen in het vrye Europa. In Azië toch ontbreken de banden van cultuur en godsdienst, die, ondanks alle onderlinge wrijvingen en span ningen, de volkeren van West-Europa aan elkaar binden. Het streven naar integratie, dat kenmerkend is voor de moderne verhoudingen in de demo cratische wereld van het Westen, is ten diepste gefundeerd op een gemeen schappelijk geestelijk-culturele basis, gevormd door Christendom en Grieks- Romeinse beschaving. Het gaat bij deze integratie in wezen om de ver dediging van hoge geestelijke waarden tegen aanranding van machten, die haar met vernietiging bedreigen. "C^EN DERGELIJK gemeenschappelijk cultuurbezit nu ontbreekt in Azië. Daar treft men sterk uiteenlopende culturen aan, die geworteld zijn in totaal verschillende religies: Hindoeisme, Boeddhisme, Islam, Confucia nisme, Shintoïsme. Men bedenke voorts, dat het Rooms-Katholicisme de belangrijkste godsdienst in de Philippijnen is en zijn stempel op de cultuur der Philippino's heeft gedrukt. Bij alle verschillen tussen Fransen en Duitsers, of Italianen en Neder landers, hebben zij toch nog zoveel gemeenschappelijks, dat zij in wezen dicht bij elkaar staan. Tussen een Islamiet uit Pakistan en een Chinees Confucianist of tussen een Hindoe uit India en een Rooms Katholieke Phi- lippino gaapt echter een diepe kloof van religieus-culturele verschillen, die een belemmering vormt voor het leggen van intensieve en diepgaande contacten. Het zijn dan ook uitsluitend opportunistische factoren van politiek- economische aard en geen diepere motieven van religieus-culturele ver wantschap, die een stimulans vormden by de pogingen tot meer aaneen sluiting van de Aziatische landen. VERZET TEGEN koloniale overheersing of vrees te worden meegesleurd in een nieuwe wereldoorlog vormden de prikkels tot het streven naar een zekere frontvorming in Azië. Verdediging van Aziatische belangen tegen vermeende inmenging van het Westen of tegen nog steeds aanwezig gewaande koloniale exploitatiezucht en het gemeenschappelijk gevoelde gevaar van betrokken te worden in de machtsstrijd tussen de twee grote wereldblokken zyn de belangrijkste factoren, die de Aziatische volkeren naar elkaar toedrijven. De prikkel tot toenadering komt steeds van buiten af en niet van binnen uit. Het moge waar zijn, dat zonder de Russische dreiging de beweging tot integratie in West-Europa niet zou zijn gegroeid tot wat zij thans is, het denkbeeld van een federatie van Christelijke staten (een federatie dus, waarin het Christendom de bindende factor vormt) leefde reeds in Europa lang voordat Sowjet-Rusland een reëel gevaar betekende. Men denke slechts aan de ideeën van de bekende Abbé de St Pierre, de „fameux abbé", die druk werden besproken door philosofen en staatslieden uit de 18e eeuw, al werden zij toen niet verwezenlijkt. Een Aziatische Abbé de St Pierre is ondenkbaar, gezien het ontbreken van een gemeenschappelijke godsdien stige en culturele basis. TTET IS DUIDELIJK, dat hel veel moeilijker is tot een hechte en min of AA meer permanente vorm van samenwerking, laat staan tot wezenlijke integratie, te komen, wanneer er het streven daartoe niet gedragen wordt door een dieper besef van geestelijke verbondenheid. Zolang er een gemeen schappelijk gevaar dreigt, zal de behoefte aan nauwere samenwerking de volkeren naar elkaar toedrijven, doch zodra deze prikkel-van-buiten-af verdwijnt, zullen de onderlinge tegenstellingen weer opduiken en desinte grerend werken. Hoewel ongetwijfeld in de Aziatische landen het besef van de noodzaak tot hechtere onderlinge samenwerking op politiek en economisch gebied sterk wordt gevoeld en de vorming van een front tegen „Westerse kolonia- lisatie-in-nieuw-gewaad" wenselijk wordt geacht, hebben de pogingen, die tot dusver in deze richting werden aangewend, niet tót concrete resul taten geleid. Men denke aan dé o$ instigatie van de Indiase premier Pandit Nehroe bijeengeroepen conferentie van Aziatische landen, die in 1947 in New Delhi werd gehouden en practisch geen resultaten opleverde, en aan de mislukte pogingen, die president Syngman Rhee van Zuid-Korea, Chiang Kai Shek, en president Quirino van de Philippijnen in 1949 onder namen om de Aziatische landen in een z.g. Pacific Pact te verenigen. Ook de conferentie, die in Mei 1950 in Bagyio op de Philippijnen werd gehouden, leidde niet tot enige vorm van nauwere aaneensluiting. IV TAAR HET FEIT, dat diverse pogingen werden aangewend om de Azia- tische landen in een regionaal verband te verenigen, bewijst, dat de behoefte daartoe gevoeld wordt, rijst de vraag, waarom deze pogingen zijn gestrand. Behalve de hierboven geschetste afwezigheid van een gemeen schappelijke geestelijke basis, kunnen onderlinge belangentegenstellingen en verschillend gerichte politieke doelstellingen als oorzaken van het mis lukken van deze pogingen worden genoemd. Het is algemeen bekend, dat het ernstige conflict tussen India en Pa kistan over Kashmir grote verwijdering tussen deze landen heeft veroor zaakt. De recente plannen tot Amerikaanse hulpverlening aan Pakistan heeft {ie bestaande kloof nog verwijd. De weinig vriendschappelijke relaties tussen deze twee belangrijke staten in Z.O.-Azië vormen uiteraard een ernstige belemmering voor het tot stand brengen van inter-Aziatische sa menwerking in regionaal verband. Voorts moet worden gewezen op de bloedige strijd, die tussen Azia tische communisten onder leiding van de Chinese Volksrepubliek en be paalde nationalistische groeperingen in Azië werd of wordt gevoerd. Wy herinneren slechts aan de strijd in Korea, de controverse tussen Mao Tse Tung en Chiang Kai Shek, en de strijd van Viet-minh communisten tegen de Staat Vietnam onder Bao Dai. Het zijn echter niet alleen deze zich dui delijk manifesterende tegenstellingen, die de vorming van een algemeen Aziatisch front voorshands tot een onmogelijkheid maken, doch tevens de verschillende houding, die de niet onmiddellijk daarbij betrokken Aziatische landen tegenover deze controversen hebben aangenomen. IANDEN ALS India, Burma en Indonesië hebben de Regering van Mao -* Tse Tung erkend en sympathiseren met de strijd van Ho Chi Minh en ^ijn communistische troepen tegen de staat Vietnam. Thailand (Siam), Vietnam en de Philippijnen daarentegen beschouwen de regering van Chiang Kai Shek op het eiland Formosa nog steeds als de wettige regering van China, met wie zy officiële relaties onderhouden. De meeste staten in Zuid-Oost Azië beschouwen Mao Tse Tung en Ho Chi Minh in eerste instantie als nationalisten en niet als communisten, ter wijl zy in figuren als Bao Dai, Syngman Rhee en Chiang Kai Shek door het Westen gesteunde feodale leiders zien. Maar al te zeer wordt in deze staten het kolonialisme en niet het communisme als de ergste vijand gezien. Elke actieve inmenging van het Westen in Aziatische aangelegenheden (zoals de Westerse steun aan Chiang Kai Shek of Bao Dai) wordt geïnterpreteerd als een hernieuwd koloniaal streven, waartegen verzet moet worden ge boden. .Het is deze houding van de landen in Z.O.-Azië, die de Philippijnse pogingen tot regionale militaire samenwerking op de Bagvio-conferentie hebben doen mislukken. Het is duidelijk, dat reële en efficiënte samenwer king tussen de niet-communistische landen in Azië alleen mogelijk is op basis van een zekere samenwerking met de Westerse mogendheden. Het nationalistisch sentiment in de Z.O.-Aziatische landen verzet zich evenwel tegen zulk een samenwerking. HET ZOU ONS te ver voeren, indien wij de verschillen en controversen die tussen de Aziatische landen bestaan, in details zouden bespreken. De positie van Japan speelt in dit verband uiteraard ook een belang rijke rol. Zal Japan weer de leiding in Azië weten te herwinnen? Of is India het uitverkoren leidinggevende land? Het is echter onmogelijk, deze bestek van dit artikel nader te behandelen. Het integratievraagstuk in West-Europa is zeer gecompliceerd en tal loze weerstanden moeten worden overwonnen, alvorens deze integratie enigermate kan worden gerealiseerd. Uit wat wij hierboven schreven, kan echter worden geconcludeerd, dat dit vraagstuk in Azië oneindig veel moeilijker is dan in Europa. De vraag moet zelfs worden gesteld, of bij het ontbreken van een gemeenschappelijke geestelijk-culturele basis wezen lijke integratie wel mogelijk is. het gesprek van pc oac) „Heb je dat van die blikgroenten gelezen Mijn man zal: „Dat moast JIJ ook eens doenl" Toen zei Ik: „Jé, waar praat Je over. Ik heb een paar keer per wéék blikgroenten. Hoe dacht je dan, dat Ik tegenwoordig aan die variatie kom? Bij blikgroenten kun je kiezen: sperzieboon tjes, snijbonen, andijvie, spinazie, wortel tjes, doperwten en noem maar op. Allemaal zomergros op de wlntertafel." Neem Blikgroenten Na de trouwpartij ia Rijssea Ook radio, verzekeringen en inenting zijn uit den boze De hoofdredacteur van het weekblad Kerknieuws heeft een bezoek gebracht dr C. Steenblok te Gouda, predikant bij de Geref. Gemeenten in Nederland, die dezer dagen te Rijssen geweigerd heeft een paartje kerkelijk te trouwen, omdat de bruid een crème japon aan had het haar had laten permanenten. Aan het vraaggesprek met dr Steenblok ont lenen wij het volgende. Wat kan er tegen een wit of crème trouwgewaad worden ingebracht? Het antwoord luidt: het is wereldgelijkvor- mig. Dr Steenblok wijst er op, dat zijn gemeenten de voortzetting zijn van de oude Kruisgemeenten en de z.g. Ledeboe- *n. Daar kende men zulke dingen ook niet en voor dertig jaar werden ze ook niet in de Geref. Gemeenten gevon den. De scheuring van verleden jaar it dr Steenblok niet los te mogen zien van, zoals hij zegt, de invretende wereldgelijkvormdgheid, getuige het feit, ïr Geref. Gemeenten zijn, waar men wél kerkelijk trouwt al is de bruid in het wit. Dr Steenblok beroept zich op wijlen prof dr W. Geesink, hoogleraar aan de Vrije Universiteit, waarvan deze Goudse predikant een discipel is. In zijn Ethiek heeft Geesink, aldus dr Steenblok, gezegd dat de Geref. zede wel geen norm is, toch als inslag waarde heeft. Wit beschouwt hij als ijdelheid, als wereldge lijkvormigheid, en daarmee meent hij ln de lijn te zijn van de oude vaderen, die de aardse overheid teweer geroepen heb ben tegen wereldse tooi en ijdelheid. Dat geldt ook voor het permanenten van het haar en het dragen van mannenkleren. Ingetogen zeden Dr Steenblok aerzelt niet, de door hem gesignaleerde verschijnselen aan te wijzen als symptomen van de geest van de anti christ. De mensen zien niet dat het ten diepste gaat tegen God en Zijn Woord. Naar zijn mening beïnvloeden pers radio hier de mensen ongunstig. Ingeto gen zeden zijn het kenmerk van het volk Gods. En het ls beter dat zij, die dit te streng achten, heen gaan en er slechts „de romp" overblijft, dan dat men verheugen zou in het bezit van een grote groep, waarbij dan moet worden gecon stateerd, dat Gods Geest geweken is. De predikant staat tegen tal van i tuuruitingen absoluut afwijzend, ouderling van een Geref. gemeente ln Zeeland had hem gezegd, dat bij de tersnood de radio toch menigeen het leven heeft gered, omdat zij het enige communicatiemiddel was voor het geïso leerde gebied. Maar dr Steenblok betwist dit. Hij is veeleer van oordeel dat, als men zich niet met zulke wereldse dingen als radio etc. onledig had gehouden, God niet met Zijn rampen was gekomen. De radio is nuttig voor politie- en S.O.S- berichten, maar nu worden duizenden eenvoudigen, die heel geen radio nodig hebben, er door bezig gehouden met al lerlei wereldse genoegens. Wij mogen niet uit de wereld gaan, maar wij moeten haar niet gelijkvormig worden. Onze predikanten, aldus dr Steenblok, spreken niet voor de radio, want zij zien de gevaren hier te duide lijk liggen. „Ook tegen verzekeringen, tegen inenting enz. verzetten wij ons want bij al deze zaken komt de anti christ om de hoek gluren". .Beloon de akten hoger en U.L.O. is gered!" Rapport van de Ver. voor MULO is verschenen Het hoofdbestuur van de Vereniging voor M.U.L.O. heeft een rapport uitge bracht over de personeelsvoorziening op de U.L.O.-school. De statistieken tonen op zeer duidelijke wijze aan, dat het U.L.O. wat betreft de voorziening in de vacaturen, voor grote moeilijkheden staat. Geconstateerd wordt een verminderde aktenstudie. Voorts wordt vastgesteld, dat er een afnemende animo is om naar het U.L.O. te gaan. Als redenen daarvoor noemt het rapport o.m. het laten verval- n van de aktenbeloning bij het L.O. en geringe aktenbeloning bij het U.L.O. De oplossing der moeilijkheden wordt gezien in: opheffing der classificatie: be hoorlijke salarisregeling voor het L.O.; hogere bezoldiging der leerkrachten bij het U.L.O.: opleidingscursussen voor ak tenstudie in diverse centrum-gemeenten tegemoetkoming in de studiekosten. Dr A. C. Barnard (Z.-Afrika) promoveerde aan V.U. Onder grote belangstelling promo veerde gistermiddag de Zuid-Afrikaanse predikant A. C. Barnard aan de V.U. tot doctor in de theologie op proefschrift: Die Pinksterfees in die Kerklike Jaar. Vandaag zijn dr Barnard en zijn echt genote naar hun vaderland teruggekeerd. Van het erf van School en Kerk Beroepingswerk Verzoening der rassen Negerlied in Amerik. Lutherse kerk ingevoerd Ned. Herv. Kerk troep e n: te Hellouw (toez.) J. v. d. Graaf te Leerbroek; te Nijehaske-Has- kerdijken (toez.) C. Overdijk te Midlum; te Ouddorp (Z.-H.) cand. J. Dijkstra te El- Geref. Kerken Examens: De classis Assen heeft Praeparatolr geëxamineerd en beroep baar verklaard de heer J. Eleveld te Smilde, cand. aan de Theol. Hogeschool te Kampen. De classis Zutphen id. de heren G. Hen- geveld en J. Hengeveld, beiden te Aalten, belden cand. aan de V.U. Geref. Gemeenten Tweetal: te Hendrik Ido Ambacht, M. Blok te Rotterdam-centrum en J. W. Kersten te Genemuiden. Evang. Luth. Kerk Aangenomen: naar Edam, A. Burg hoorn, prop. te Delft. Ds D. J. van Dijk 75 jaar Vandaag is ds D. J. van Dijk, em. Herv. predikant van Ouwsterhaule en oud-hulp prediker in de wijk van dr W. J. de Wilde te 's-Gravenhage, 75 jaar gewor den. Ds Van Dijk, die thans in Apeldi woont, werd 15 December 1903 predikant te Steenwijkerwold, daarna stond hij te Zuidwolde (1923) en 8 jaar te Ouwster- haule. In '43 ging hij met emeritaat. Het vorig jaar nam hij afscheid als hulpprediker in Den Haag om zich terwoon te Apeldoorn te vestigen. Het lied der aethergolven Dampo bij Verkoudheden van Vader, Moeder en Kind Zeepost voor Oost en West Met de volgende schepen kan zeepost •orden verzonden- De data waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan tussen haakjes achter i naam van het schip vermeld Indonesië: ms Celebes (18 Mrt); Nieuw- Gumea: ms Baili (8 Apr.); Ned. Antillen: Boskoop (15 Mrt); Suriname: ss Cot- tica (17 Mrt); Australië: via Engeland (13 Mrt); Canada: ss Rijndam (17 Mrt): Nieuw-Zeeland: via Engeland (13 Mrt); Zuid-Afrika: ms Sterling Castle (13 Mrt); Argentinië en Chili; ss Eva Peron (13 Mrt); ss Antrerios (18 Mrt); Brazilië en Uruguay: ss Eva Peron (13 Mrt); ms Al- nat, ie (17 Mrt). Inlichtingen over de verzendïnigsdata an postpakketten geven de postkaiwlo- Aan de Delftse groentenveiling werden gistermiddag de eerste aardbeien aan gevoerd door de kweker E. C. Bentvelzen van Den Hoorn. De vruchten brachten 19 cent per stuk op. (Advertentie) TIJD IS GELD Waarom tijd verliezen door bui tenshuis les te nemen? Maak het V gemakkelijk en studeer thuis, op elk ogenblik, dat U pastDe bekende Schriftelijke Cursus Resa-Hilversum is altijd „bij de hand". Opleiding voor Lagere en Middelbare Akten, te vens voor Frans, Duits en Engels en Nederlands M.O. A. Wiskunde M.O. en Boekhouden M.O. Ons nieuwe prospectus geeft U alle inlichtingen. Wonderlijk zoels dat helptl Wetsontwerp ingediend Nijverdal geheel onder de gemeente Hellendoorn Minister Beel heeft in een wetsontwerp voorgesteld het -.gedeelte van Nijverdal dat thans tot de gemeente Wierden be hoort, te voegen bij de gemeente Hellen doorn. Tot deze laatste gemeente behoort thans reeds het resterende gedeelte van Nijverdal. Als het voorstel wordt ver wezenlijkt, zal Nijverdal dus geheel on der het bestuur van één gemeente komen. Het gaat hier om een stuk grond waar 2.000 personen wonen. Hellendoorn telt thans ruim 19.400 inwoners en Wierden 15.700 inwoners. Rumoer in Amsterdam Pastoor hoort liever Gigli dan eigen kerkkoor In de R.K. parochie aaft de Ohassé- straat te Amsterdam is groot rumoer ontstaan tussen pastoor N. Velsenboer en het zangkoor, schrijft De Tijd. De pastoor liiet tijdens een lof Benjamino Gigli per gramofooniplaat een Ave Maria zangen, terwijl het kerkkoor zelf een Marialied had ingestudeerd. De gelovi gen in de kerk vonden het prachtig en waren geroerd door de zoete melodae van Gounods beroemde lied. Maar op het koor ontstond groot rumoer. Juist toen het koor het pas ingestudeerde Lied wiilde laten horen,, begon de sonore stem van de heer Gigli de gewelven te vullen. Zangers kwaad- en pastoor kwaad. Bedde partijen hielden voet bij stuk. De organist kon naar huis gaan en de diri gent kon hem volgen. JL Zondag was er geen koorzang, maar „volkszang" (gemeentezang, zouden wij protestanten zeggen). En dat terwijl het kerkkoor als een der beste van Nederland gold. Po gingen om te bemiddelen hadden nog maar weinig succes, en de parodhianen blijven voorlopig van koorzang versto ken. ZONDAG 14 MAART Hilversum I. 402 m.: VARA; 8.00 Nieuws; 8.18 Gram.; 8,55 Sportmeded.; 9.00 „Langs ongebaande wegen"; 9.15 Gram.; 9.45 „Gees telijk leven", caus.; 10.00 Met en zonder om slag; 10.30 Orgel, sopr., hobo en fagot; 10.55 „Een glas bipr". hoorsp.; 11.30 Operaconc.; AVRO: 12.00 Sportspiegel; 12.05 Amus.ork.; 12.35 „Even afrekenen. Heren I"; 12.45 Lichte 1.00 Nieuws; 1.05 Meded.; 1.10 De BB t; 1.20 Gram.; 1.30 Amus.muz.; 2.00 2.20 Gram.; 2.30 Concertgebouw- :ugd; 5.50 Sport- 6.30 Korte kerk- IKOR; 7.00 Jeugddienst; 7.35 Gesprek- ■m de Bijbel; AVRO; 8.00 Nieuws; 8.05 Klankb. over België; 8.30 „Studio Europa „De ring van de Profeet", hoorsp.; 10.15 n.; 10.45 Journ.; 11.00 Nieuws; 11.15—12.00 Grar IKOR; 10.00 „Tien verkeersregels". 10.30 Kerkdienst; NCRV; 12.00 Gram.; 12.15 Gram.; 12.20 Apologie; 12.40 Hammondorgel en plano; 12.55 Zonnewijzer; ork7,30 „Weg cn Werk der Kerkhervor mers". caus.; KRO; 7.45 Nieuws; 8.00 Gram.; 3 25 De gewone man; 8.30 Gevar. mm.; 8.45 „Het Stille Licht", hoorsp.; 9.30 Symphonette ork. en sol.; 10.15 Act. 10.25 Clavichord- recltal; 10 40 Gram 10.45 Avondgebed; 11.00 Nieuws; 11.15—12.00 Gram. Engeland, BBC. 330 m.: 12.00 Caus.; 12.15 Muz. caus.; 100 Hoorsp.; 1.10 Crit- 1.55 Weerber.; 2.00 Nieuws; 2.10 Rep.; 2.30 Klankb.; 3.00 Gram 3.1o Caus.; 3.45 Philh. ork.; 5.40 Boekbespr.; 6.00 V. d. kind.; 6.50 •"aus6.55 Weerber.; 7.00 Nieuws; 7.15 Caus.; 30 Concert; 8.00 Pianorecital; 8.30 Hoorsp.; 25 Liefdadigh. oproep.; 9.30 Hoorsp. met ,uz10 00 Nieuws; 10.15 Caus.; 10.30—11.15 ecital; 11.52 Epiloog; 12.00—12.03 Nieuws. Engeland. BBC. 1500 en 247 m.: 12.00 „Have go!"; 12.30 Kerkdienst; 1.00 Verz.progr.; 2.15 2.45 Gevar. progr 3.15 Gram.; 4.00 Hoorsp. „Capital Fare build up 6.00 Hoorsp.; 7.00 Hc~ 8.00 Nieuws en Journ.; 8.30 3.30 Community hymn singing; progi 10.00 Gevj Pianosp.; 11.30 muz. caui 12:15 Gram.; 12.56—1.00 Ni Brussel. 324 m.: 11.00 Symph. ork. 12.30 Weerber 1.15 dram.; 2.00 Operamuz.; 3,00 -«.45 Gram.; 5,00 Planorecital; 5.40 Gram.; 5.50 Sportuitsl 5.53 Gram.; 6.00 Stu- dentenkoor; 6.30 Godsd.halfuur; 7.00 Nieu' 7.30 Gram.; 8.00 Gevar. progr.; 9.30 Volk: muz.; 10.00 Nieuws; 10.15 Verz.progr.; ll.C Nieuws; 11.05—12.00 Gram. Brussel. 484 m.; 12.00 Gram.; 1.00 Nieuw: 1.10 Verz.progr.; 2,30_ Gram,; 5.00 Nieuws; 5,05 Gram.; 7.00 Kath. 7.30 3 Ider „v. MP—PM—I 10.00 Nieuws; 10.15 Gram.; 10.55 Nieuws; 11.00 Lichte muz.; 11.55 Nieuws. BBC. Uitzending voor Nederland: 8.00—8 15 Engelse les v. beginnelingen (op 464. 75 en 49 m.); 5.00—5.15 n.m. Engelse les v begin nelingen (op 224, 49 en 42 m.); 10.00—10 30 n m Nieuws Overz. v. d. Engelse tijdschrif ten (op 224 m.). MAANDAG 15 MAART Hllveri 7.13 Grai 8.18 Gram.; 9.00 Gym.; 9.10 nen". hoorsp.; 9.35 Gram.; VPRO; 10.00 „Voor de oude dag"; 10,05 Morgenwijding; VARA; 10.20 Klarinet en piano; 10.35 V. d gigj 1-1.40 Voordr.; 12.00 dram- 12.07 12.30 Land- en tuinb.meded.; 12.33 1.00 Nieuws; h. plattel.; 12.38 Dansmuz.; 1.15 V. d. Middenstand; 1.20 O 1.50 Gram.; 2 00 V. d. vrouw;" 2.15 Plai recital; 2.40 Gram.; 2.30 „Het vreemde av< tuur van Gerrit Dazelaar". hoorsp.; 3{>0 C mengd koor en Gelders ork.; 4.45 Vragi beantw.; 5.15 Gram.; 5.30 Lichte muz,; 5 Mil comm.; 6.00 Nieuws en comm 6.~, Gram.; 6.45 Pari. overz.; 7.00 V. d. kind.; 7.10 Muz. a Holland 9.15 Dansmuz.; 9.45 „Het Ontwerp Omroep wet". caus.; 10.00 Radio Phtlharm. ork en sol.; 11.00 Nieuws; 11.15—12.00 Orgelspel. Hilversum II. 298 m.: NCRV; 7 00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Gym.; 7.33 Gewijde muz.; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws; 8.15 Sportuitsl.; 8.20 Gram.; 8.30 Tot uw dienst!; 8 35 Gram.; 9.00 V. d. zieken; 9.30 V. d. vrouw; 9.35 Gram.; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gram 11.15 Gevar. muz.; 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land- en tuinb, meded.; 12.33 Orgelconc 12.59 Klokgelui; 1.00 Nieuws; 1.15 Lichte muz.; 1.45 Gram.; 2.00 Schoolradio; 2.30 Gram.; 2,45 V. d. vrouw; 3.15 Gram,; 3 35 Idem; 4.00 Bijbel lezing; 4.30 Kamertrici; 5.00 V. d. kleuters; 5.15 Gram.; 5.30 V. d. jeugd; 5.45 Regerings- uitz.; Rijksdelen Overzee: Drs F. C. Kamma; „Argonouten van de geelvinkbaai"; 6 00 Mannenkoor; 6 20 Sport; 6.30 Vocaal, cns.; 6.45 Engelse les; 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; Met Kerstmis 1955 nemen de Luthers* gemeenten in Amerika een nieuw ge zangboek met uitvoerige liturgie in ge. bruik. Het zal 605 liederen met 626 meloj dieën bevatten, waaronder voor het eersl ook enige negerlie*deren zg. negro, spirituals, die op het laatste ogenlbli* werden ingevoegd. De meeste gezangen komen uit Enge. land (300) en andere Europese landen, uit Nederland. Vele zijn in de Ver Staten alleen nog maar onder emigran ten bekend en zullen nu gemeengoed alle Lutherse kerken worden. Sleehti 100 liederen zij.n afkomstig van Ameri kaanse dichters. Er zijn ook gezangea le voor-Reformatorische tijd. Vooi deze nieuwe bundel hebben zich tot nt toe de acht grote, in de Nationale Lu. therse Raad verenigde kerken met millioen leden en tweederde van alh Lutherse gemeenten in de Ver. State* verenigd. De eerste oplage zal een mil lioen bedragen, een van de grootste op. lagen van t Amerikaanse protestantisme Prof. dr G. J. Heering 75 jaal Maandag wordt prof dr G. J. Heering oud-hoogleraar van het Remonstrants Sé minarium te Leiden en wonende te Oegst geest, 75 jaar. Hij werd te Pasoeroean ge boren en promoveerde in 1906 op proef, schrift: Onderzoek naar het wezen vaj het zedelijk oordeel. Na de Remonstrants gemeenten te Oude Wetering, Dordrech Arnhem als predikant gediend te heb ben werd hij in 1917 benoemd tot hoog leraar te Leiden vanwege het Seminariuii der Remonstrantse Broederschap. In 194! ging prof Heering met emeritaat. Hij ver wierf zich grote bekendheid met zijl boek: De zondeval van het Christendon 5 een vooraanstaande figuur in d Christelijke vredesroeping. Hij was o.rr, mede-oprichter en tot 1935 voorzitter vai Kerk en Vrede. Geestelijke verzorging van emigranten naar Canada Ds M. H. Knijff, Herv. predikant b Arnhem zal met De Waterman als geèi telijk verzorger van de emigranten ea '•eis maken naar Canada, waar hij dri 'eken ter beschikking wordt gestel an de Ref. Chruch of Canada. Dr J. van Loon. Geref. predikant te Rotte: dam-Delfshaven vertrekt 13 Mei a) geestelijk verzorger van de emigrante) op de Grote Beer eveneens naar Canadi doctor 'in de geneeskunde ifschrift: Patella-fracturen, C W H Raalten, geb. te Soerabaja. ACADEMISCHE EXAMENS LEIDEN, 13 Maart. Gesl cand ex kU sieke taal en letterkunde me). C H van Bt degom te Rotterdam. Geslaagd voor het am le gedeelte me) W Oolders te Ha* - - Voorburg: jt 7.30 8.00 Rac 'olk i Staat". it; 8.20 Lichte'muz.; 8 45 „Me! hoorsp.; 10.00 Samenzang iel Wa'penrusUng der Kerk" 11.00 N ranto; 11,30—12,00 Gram. Engeland, BBC. 330 m.: 1.00 Hoorsp.; 1.20 Gevar. muz.; 1.55 Weerber.; 2,00 Nieuws; 2.10 Gevar. muz.; 2.40 V d. scholen; 4.10 Interv.; 4.40 Concert; 5.45' Caus.; 6.00 V. d. 7.00 Nieuw 7.15 Cat 0 Gram.; 7.50 Caus.; 8.00 Ho< p - 8 30 Schots ork. en soliste; 9.30 Gev irogr10.00 Nieuws; 10.15 Hoorsp.; 11.45 'arl. overz.; 12.00—12.03 Nieuws. Engeland. BBC. 1500 en 247 m.: 12.00 Mr )ale's Dagb.; 12.15 Vc~ 15 Rhvthm. muz.; 1. kind 3.00 '4.45 Ge\ 5.15 Mrs Dale's Dagb.; 5.30 Hoorsp.; 7.00 Gram.; 7.15 Vragenbeantw.; 7.45 Hoorsp.; 8.00 Nieuv journ.; 8 25 Sport; 8.30 Gevar. muz.; Sport; 10.15 Gram,; 10.30 .Up the garden path"; 11.00 Nieuws; 11.15 Act - 11.20 the salt"; 11.30 Gram.; 12.05 Voordr.; Gevar. muz.; 12.56—1.00 Nieuws. Brussel. 324 m.: 11.45 Gram.; 12.30 Weer ber 12 34 V. d. landb.; 12.42 Gram.; Nieuws; 1.15 Pianospel; 1.30 Gram.; Pianospel; 2.00 Schoolradio; 3.00 V. d. ken; 4 00 Symph.ork. en soliste; 5 00 Nltuv,=,. 5 10 Gevar muz.; 6.00 Franse les; 6.15 Vlaamse liederen; 6.25 Caus.; 6.30 V. d. sold. 7 00 Nieuws; 7 40 Gram.; 8 00 Kamerork. et solist- 8 50 Gram; 9.15 Omr. ork.; IO.Oi Nieuws; 10.15 Gram.; 10.55—14.00 Nieuws. Brussel. 484 m.: 12.00 Omr. ork.; 1.0! Nieuws; 1 15 Gram.; 2.15 Kamermuz.; 2.4. Gram 3 00 Omr ork.; 3.30 Gram.; 4.05 Lichte muz-"5 00 Nieuws; 5.15 Gram.; 5.30 Vlo*' plano- 6 30 Chansons; 7 15 Gram.; 7.25 1 7 30 Nieuws; 8 30 Gram.; 8.45 Kameror soliste; 10.00 Nieuws; 10.55 Idem. m 10 00—10.30 n.m. Nieuws. Beziens- lardigheid v. d week; Het Parlement. pan- Engelse les v. gevorderden (op 224 m.). 26. „Het spijt mij zo", zei meneer Moto, toen ze aan myn pyjama begonnen. ,,Zo gaat het ook in de diamantmijnen in Kim- berley, niet, meneer Moto?" vroeg ik. „Gelooft u me", zei meneer Moto ernstig, „wat wij zoeken is waardevoller dan de Kohinoor, me neer Lee Ik poogde me onverschillig te houden onder de tastende vingers en vond troost in Moto's verba zing en ontmoediging. „Het is er dus niet", besloot Moto; „dat spijt me." „Ik zei u wel, dat ik het niet had", antwoordde ik, „en mag ik me nu kleden?" „Ja, natuurlijk." Moto stond op en keek mij ernstig aan. „Ik vrees maar al te zeer, dat het geen Sc zoek vernietigd is. Kunt u mij dat zeg gen, meneer Lee?" „Ik kan u niets zeggen." Dc hofmeesters vertrokken, maar Moto bleef bij de deur even staan. „Ik ben heel bang, dat wat ik zoek hierbinnen zit bij u." Hij tikte tegen zijn gefronste voorhoofd. „Als dat zo is. moet u het mij vertellen. Heus. In de ze kwestie kunnen we geen goéde vrienden zijn." „Waarom niet?" vroeg ik. „Omdat hetgeen ik zoek nieUverder mag gaan", zei Moto zacht. „Wilt u daar eens goed over nadenken, alstu blieft, dan komt er straks iemand met u pra ten. Er zijn in mijn beroep sommige dingen, waarvan ik een afkeer heb. Nu moet u hier maar eens blijven nadenken, alstublieft." Met die woor den verdween meneer Moto en ik hoorde, hoe de deur op slot werd gedaan Zover ik mij herinner, gevoelde ik op dat ogen blik meer verbazing dan angst, aangezien ik geen flauw idee had wat meneer Moto eigenlijk zocht. Ik begreep niet goed. waarom hij de zaak zo ernstig opnam en de diepere betekenis van zijn opmerkingen drong niet aanstonds tot mij door. Het kwam mij alleen onbegrijpelijk voor, dat een zo ongevaarlijk persoon als ik, die enkele dagen geleden nog van niets wist, onverwacht in een dergelijk fantastisch avontuur was gewikkeld. Het enige wat ik wist, toen ik met mijn toilet gereed was, was dat ik in elk geval mijn kalmte moest bewaren. Nu de deür op slot was, scheen de lucht in de hut benauwd en leken de muren elkaar te na deren. Ik ging naar de vierkante patrijspoort en keek uit over het schitterend water van de Oceaan, geen twintig voet beneden mij, maar DE JACHT NAAR HET marine-document Kort na eerste Wereldoorlog 1914—'18 die aanblik schonk mij weinig troost. Vervol gens probeerde ik het venster te openen en ont dekte, dat het een van die schuiframen was, die worden dichtgeschroefd met een soort slinger, welke in het kozijn past. Dit gereedschap was echter afwezig Het moest opzettelijk verwijderd zijn en ik kon de hut dus noch door de deur noch via het venster verlaten. Eigenaardig, hoe klei nigheden iemand van zijn stuk kunnen brengen. Niets deed mij zozeer ontstellen als de ontdek king, dat ik mijn patrijspoort niet openen en geen frisse lucht krijgen kon. Het wekte een over dreven gevoel van verstikking en doodsangst en een neiging, luide om hulp te roepen, hoewel ik heel goed wist dat hulp niet zou baten en ik mijn lot moest dragen. Als ik Moto alles eerlijk teld had zou ik misschien niet zijn opgesloten, maar ik zou liever mijn tong afbijten dan het hem vertellen. Het zal zowat een uur later geweest zijn, dat ik het slot van mijn deur hoorde openspringen met een geluid, dat mij een onaangename ge waarwording gaf. Het was niet zozeer mijn toe stand zelf dan wel de volkomen onzekerheid wat het volgend ogenblik gebeuren zou, die mij over stuur maakte. Het meest onverwachte gebeurde. De deur ging open en in plaats van een man kwam het Russische meisje binnen. Zij droeg eer blauwe japon en om haa'- hals hing een sabelbont. De zeewind had haar blonde lokken verward en deed ze gloeien als vuur. Zij sloot zorgvuldig de deur alvorens te spre- xen en keek mij een ogenblik aan met die wijze blik van haar; ik kon uit die blik niet opmaken, of zij als vriend of als vijand kwam. „Goede morgen", zei ze: „goede morgen, Casey Lee." „Ik begin te geloven, Sonja", antwoordde ik, „dat het beter voor me zou zijn geweest, als ik je nooit ontmoet had. Wat voer je nu weer in je schild?" „Ik kom voor u", zei ze, zonder glimlach. „Hoe bedoel je?" Sonja haalde de schouders op. „Dat kunt u toch wel raden. Denkt u anders maar eens goed na. Waarvoor zou ik gezonden worden?" Haar diepe stem was al even aantrekkelijk en geheimzinnig als haar uiterlijk. ,Nu", zei ze, „snapt u het niet? Meneer Moto denkt natuurlijk, dat u mij eerder zult vertel len wat er met een zeker briefje gebeurd is, dan aan hem. Is dat niet vriendelijk van me neer Moto? Hij is niet wreed." „Je bedoelt, dat je gezonden bent om uit me te krijgen waar dat briefjè gebleven is?" „Wees nu redelijk, Casey. Het zou veel verstan diger zijn. Wij menen het goed met je, Casey, vertel me alsjeblièft alles, wat je weet." de heren A J G eva erts te Den Haag; C H Kerlénï ttg n M gLeidei ------ gedeelj Leiden; A A GorW Geslaagd voor het de dames G Bakkei te Haarlem en de heren J F An Djajadnningra-t te Den Haag;' Leiden vo°rl>urg en A J Noord-Tij DELFT. 13 Maart. Geslaagd voor cand viel-mgenieur; J van Beek. Apeldoorn, j Broeknuijsen. Amersfoort. K F Brons Ro. terdam. G van 't Hof, Rotterdam. J j M- d Horst. Breukelen. P J Huiswaard. Schi» dam L L Kamminga. Rotterdam, Kandelaar. De Hoef (Mijdrecht). ird. SchU 'j Kruü rolde (Ten Beer), J A P«nac rdam, J J Vinjé. Scherper d Rotterdam en J Wagensveld, Voor cand, vliegtuigbouwkundig I C H v d Linden, Rotterdam. Maart. Geslaajl AdvertentH Een voortreffelijk middel tegen Asthma en bronchiale hoes Wellicht heeft U reeds talloze mii delen tegen asthma en bronchial hoest gebruikt, zonder werkelijk vö lichting te vinden. Toch bestaat j een product dat zijn doeltreffendhei bewezen heeft en dat aan tienduizeö den lijders verlichting heeft gebraclij Het zijn de Adozo tabletten. Eg Adozo tablet bij het opstaan genome verzekert U een" dag zonder aanva len; één tablet bij het naar bed gaa een rustige nacht. Probeer de Ado: tabletten en U zult zelf zien, dat hi uitwerking wonderbaarlijk is apothekers en drogisten. Puzzle ook eens met ons mee -pr Kruiswoordraadsel Horizontaal: 1. licht open rijtuig op wielen. 4. vogel, 7. streep, 8. droge sl van turf, 9. klein persoon, 10. zachtmetal buisje, 12. vereniging, 13. gezinslid, modedwaas, 16. familielid. 17. -oedsel, vr. hond, 20. tuingereedschap, 21. Chia maat, 22. niet veraf, 23. vogel, 24. kledinj stuk, 25. wel. Verticaal: 1. Opschepper, 2. natie,' binnen, 4. lange japon, 5. drank, maanstand. 8. oproer, 10. ten name, papieren ballonnetje, 12. grondtoon, I ivier in Italië, 15. tandeloos zoogdier,.! •oegwoord, 18. groet, 19. maanstand, -1 beet, 21. jongensnaam, 22. dichtbü, roep. Oplossing vorige puzzle: Veelkleurig kakelbont.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 2