Haar wij denken er zó over Toch is het zo! Predikbeurten voor Leiden en omgeving NIEUWE LEIDSCHE COUBANT 7 ZATERDAG 13 MAART 1954 Alles goed en wel (Ingezonden stukken) Er zijn meer hondjes, die Fik heten j gelijkluidend is aan die van de dichter. Ik heet namelijk P. A. de Vries. Aan de meeste inwoners onzer goede stad I echter onbekend, dat ik nog een tweede doopnaam, Albert, bezit. Dit feit oorzaak, dat ik regelmatig wordt lastig gevallen met irriterende, overigens goed bedoelde opmerkingen als „Ben jij tegen woordig aan het dichten geslagen?" En I wanneer ik antwoord, dat ik geen dichten schrijf, antwoordt men mij, dat ik naast de gave van de dichtkunst ook nog j de gaven der bescheidenheid bezit Daar deze bescheidenheid er de eerlijkheid mij verbieden. I dere lof in ontvangst te I dan ik verdien, deel ik hierbij openhartig aan alle lezers van de N.L.C. mee. dat ik I geen gedichten schrijf, en als bewijs daar- van voer ik aan, dat mijn naam niet luidt J P. de Vries, maar P. A. DE VRIES Leiden Nieuwe Rijn 8 FjE Sargassozee is een gebied in de Atlantische Oceaan dat in het Westen door de gordel van Westindi- sche eilanden en in het Noorden door de daarop aansluitende kust van Flo rida w or dit begrensd. In het Zuiden wordt deze zee door de Noord-equa toriale stroom omspoeld, in het Noor den door de Golfstroom, welke water massa's langzaam in< een lering draaien, waarboven de hete tropenzon brandt. In oude zeemansverhalen werd de Sargassozee, dit gebied dat geheel bui ten de grote stromingen en heersende winden was gelegen, afgeschilderd als een wereld vol verschrikkingen en geheimen. Schepen zouden door wie ren worden vastgehouden en gedoemd zijn in wijde kringen eindeloos te blijven voortdrijven. Hier was ook het toneel van talrijke avonturen en van verhalen over geheimzinnige eilanden, waar piraten huisden, of schatten ver borgen waren die niemand later kon terugvinden. Maar allies wat de zee vaarders van vroeger over de wonde ren en geheimzinnigheden van de Sar gassozee wisten op te cfissen, verbleekt naast het ondoorgrondelijke geheim van de paling die in deze zee geboren Ja, onze doodgewone paling is dooT onzichtbare draden gebonden aan de wereld van de Sargassozee. Daar wordt hij geboren, en nergens anders. Maar niet alleen de Nederlandse, of de Euro pese paling begint zijn leven in deze zee. maar ook de Amerikaanse soort genoot heeft daar zijn wieg. In de eerste twee, drie levensjaren zijn de in de Sargassozee geboren aaltjes dunne, bladvormige diertjes, die in niets op de volwassen palingen gelijken. Zij trekken, streng geschei den, in grote scharen van dit gebied weg, sommige naar het Oosten, andere naar het Westen. Zo verschijnen zij ieder voorjaar aan de mondingen der rivieren in geweldige scholen van kleine, bijna doorzichtige visjes, die meer op wormen dan op vissen gelij ken. Deze glasaaltjes trekken dan in eindeloze zwermen de rivieren op, verdelen zich over vijvers, beken en zeer kleine stroompjes, waar zij in het zoete water tot ware rovers worden die alles aanval/en wat hun voor de bek komt. Het lijkt wel alsof zij hier hun permanente jachtterrein gevonden hebben. Maar ieder jaar scheiden zich in de herfst enige palingen van hun kame raden af en verlaten de wateren die hun tot woonplaats zijn geworden. Zij trekken terug langs de weg die zij gekomen zijn en begeven zich weder om naaT de Sargassozee. Sommige van hen zijn hier slechts enkele jaren ge weest, andere blijven wel 10 of 20 jaar, maar vroeg of laat worden alle palingen met onweerstaanbare drang getrokken naar hun geboortezee, waar de mannetjes de wijfjes voor de eer ste maal zullen ontmoeten, hetgeen tevens het einde van hun bestaan be tekent. Want na de bruiloft gaan de ouders ten onder in de peilloze diep ten van de geheimzinnige Sargassozee. Maar na enige jaren zullen de jonge aaltjes zich weer spoeden naar de kusten waar hun ouders vandaan kwa men. Zonder ouderlijke leiding gaan deze diertjes dan dwars over de Grote Oceaan, de weg die zij nooit te voren zij-n gegaan. Toch zal een Europese aal zich nooit naar de kust van Ame rika begeven, noch zal een Ameri kaanse aal de Europese wateren bin nen zwemmen. Als volgens een vast gesteld plan verdelen de Europese alen zich weer in afzonderlijke afde lingen, die andere wegen volgen, al naar gelang hun bestemming de Mid dellandse Zee, Scandinavië, of Mid den-Europa is. Waarom alle palingen door onzicht bare draden met de Sargassozee ver bonden zijn* en hoe de jonge alen de weg vinden naar de jachtgronden van hun ouders? Ziedaar een ondoorgron delijk geheim, dat met het simpele woordje „instinot" niet kan worden afgedaan. De gehele vissen trek is trouwens een mysterie. Daarover Zaterdag. (Nadruk verboden) Bruidsjapon was te licht II Toen ik las dat dr C. Steenblok te Rijs- sen heeft geweigerd het huwelijk van eer bruidspaar in te zegenen omdat de bruid een bruidstoilet droeg inplaats eenvoudige zwarte japon, dacht ik: Arme dominee, zijt ge als gelovige in en hebt ge een rouwdragende gemeente? Zwart is toch de kleur van de duisternis en wit van het Licht. Als Jezus Christus straks komen zal in Zijn wit blinkend kleed en de door Hem gekochten zal kleden in het witte kleed der gerechtig heid, zult U dan weigeren het witte kleed te dragen? Alzo ook nu mogen, j. de gelovigen zich sieren met het kleed des Lichts. De gelovige hoeft het hoofd naar beneden te lopen, doch kan zingen: Wij steken 't hoofd omhoog en zullen d'eerkroon dragen. Arme ge meente, die geen verlossing kent, getuige haar droefheid in zwarte kleding. Wij hebben de verlossing door Jezus' dier baar bloed. LEZER Bruidsjapon was te licht III Persoonlijk ben ik er van overtuigd, dat de waarde van een kerkelijke huwe lijksinzegening niet afhankelijk is toilet der bruid, maar van de persoon lijke consciëntie tegenover God. de Heer van ons huwelijk. Wy wonen hier in het Zuiden met voor een overgroot deel andersdenkende bevolking. Het bericht stond ook hier in de dagbladen met het gevolg, dat de re acties niet bepaald vleiend warei Protestanten in het algemeen. A. P. BAKKER. Roosendaal (N.B.). Fahrenh,eitstr. 6. Bruidsjapon was te licht IV Antwoord aan de heer Tamboer Inzake het niet-ingezegende huwelijk te Rijssen. Op 3 Maart was ik aanwezig bij de bid dag-predikatie van dr Steenblok. Aan het eind van de dienst deelde de predi- kant, naar aanleiding van de berichtge ving over de geweigerde huwelijksinze gening mede, dat hij geweigerd had om verschillende redenen. Eén der redenen dat veertien dagen tevoren de groot moeder van de bruid was gestorven- Hij had daarom geen vrijmoedigheid dit hu welijk zo te bevestigen, ik zal maar niet zeggen inzegenen. Ondergetekende is lid van de Geref. Gemeente, synodaal. Hazerswoude JAC. VAN KLAVEREN Loeteweg 21 1 helpen promptI Hervormde Kerk en de scheidingen Als men over de kerkelijke en gees lelijke eenheid met elkander wil spre ken* komt men onherroepelijk voor de vraag te staan, hoe de verschillende Ker ken zijn ontstaan. Als Hervormde Chris- 1 zien wij de Hervormde Kerk als planting Gods in Nederland, Kerk, die van de Roomse misvorming ls hervormd. Hoe staan- wij als Hervorm den tegenover de Afscheiding van 1834 de Doleantie van 1886 Ik moet zeg gen. dat wij 1834 en 1686 afwijzen, omdat ze mening, ndet de weg Kerk, die in nood verkeert, te onttrekken, maar er in te blijven met Gods hulp alle krachten in te span nen om de Kerlk in beter banen te leiden. ook de geloofsbesl issing geweest als Hoedemakier. Gunning. Oosterzee en vele anderen* die niet met de Doleantie konden meegaan en harts tochtelijk hebben gebeden én gestreden reorganisatie van de Hervormde Kerk. En ik ben er van overtuigd-, dat hun strijd niet tevergeefs is geweest, al wordt dit niet altijd1 zo gezien en begre- l'k denk ook aan de strijd van mannen als Lingbeek. de gebroeders Kromsigt, Gravemeijer, aan de vereniging Kerk- herstel en Kerkopbouw. En is hetgeen wonder van Gods hand, dat die Her vormde Kerk. die altijd een zwijgende Kerk is geweest en nooit één letter van haar belijdenis heeft afgedaan, doch door de organisatie van 1816 in haar taak is belemmerd, weer is gaan spreken in de nood van de oorlogsjaren? En is het geen wonder van Gods hand* dat wij ~u leven onder een nieuwe Kerkorde Hoe wij ook over de verschillende pro blemen mogen denken, ook als verschil lende modaliteiten* zeker is, dat God grote mogelijkheden aan de Hervormde Kerk heeft gegeven. Ik voet het wel. is nog heel veel in de Kerk dat be droevend is, er is nog veel misverstand wantrouwen, maar één ding staat vast. zolang Gods Geest nog woont en werkt in de Hervormde Kerk is het nog geen verloren zaak. Daarom zijn 1834 en 1886 niet de weg geweest, dit heeft de verdeeldheid in de hand gewerkt. Als we de hopeloze verdeeldheid van de Geref- gezindte zien ons afvragen, of dit nu de zegeningen van 1834 en 1886 zijn geweest. r beleden mag worden, dat wij en onze vaderen hebben ge zondigd. dat wij belijdenis doen van onze schuld en tekortkomingen, ook als Kerken onderling. Het ga-at er niet om of wij ais Kerk goed zuiver zijn, maar om 0110131015" heerschappij. Rijnsburg J. VAN VLIET Herenweg 4 (Advertentie) Voor vlijtige handen ln schoonmaakgetij: Hamea-Gelel Bewijzen II Ook uit het nader bescheid van „Op merker" uit Sassenheim moet ik conclu deren, dat hij de geschiedenis der Dole- niet heeft bestudeerd, doch zich te vreden stelt met anderen na te praten. Nu vraagt hij, dat ik zal bewijzen dat hij dwaalt; maar hierbij keert m'n handige (doch niet „wijze") vriend de zaak om begonnen met Kuyper te beschul digen, dat hij niet de weg des Heren ging, maar eigengekozen wegen, heeft dit openlijk in de krant geschreven zonder bewijs. Ik heb hem enkel ge vraagd z'n beschuldiging „v Als ik voor de rechtbank word gedaagd, behoef ik mijn onschuld niet te bewijzen, het Openbaar Ministerie moet mijn schuld bewijzen, zo, dat er geen speld tussen te krijgen is! De verdere redenering van Opmerker gaat m.i. ook tamelijk mank, want ten eerste beweert hij, dat dit een geloofs opvatting van hem is, die z.i. heel moei lijk bewijsbaar is (een uitspraak, die onder gelovigen trouwens niet opgaat, moeten onze geloofsopvatting wel degelijk kunnen bewijzen, namelijk uit de Bijbel!) In de tweede plaats tracht Opmerker toch weer wél te bewijzen, namelijk door de Corinthe-brief er bij te halen. Maar laat hij nu eens met de feiten in de hand bewijzen, dat Kuyper inderdaad „partij schappen" stichtte in de zin, zoals Paulus dat bedoelt: „Deze zegt: Ik ben van Pau lus, die: ik ben van Apollos en gene: ik ben van Petrus". Kuyper zei juist: „Ik erken maar één Heer als koning der Kerk, Jezus Christus". Hij deed dus juist datgene, waartoe Paulus opwekte (leest verder in de Corinthe-brief). Mocht Opmerker hieraan nog twijfelen, dan wil ik hem gaarne enige boekdelen Kuyper ter inzage geven, en als hij deze onbevooroordeeld tracht te lezen, zal hij grondig genezen zijn van keerde kijk op Kuyper. Want als grond van Gods Woord geen tegenstand mag bieden aan verkeerde gezagsdragers in de Kerk, dan moet Opmerker het op treden der Reformatoren ook veroor delen! Dan zit er voor hem niets anders op dan terug te keren tot de Roomse Kerk. Opmerker besluit zijn stuk met de dedeling, dat de Herv. Kerk de Doleantie afwijst op gezag van mannen als Hase- broek, Buitendijk e.a. Hij had er wel enkele tientallen bij kunnen i 1 Maar hoe heb ik het nu? Is dit bewijs? Als volgeling van Kuyper i vaard ik zijn leiding alleen, als hij mij die aannemelijk kan maken en vooral ln kerkelijke zaken vraag ik in gewichtige dingen altijd weer naar het „Schriftbe- fvijs", want dat heeft diezefde Kuyper mij, op het voetspoor van Calvijn, steeds voorgehouden. Zo beschouwd, drukt het woord „Kuyperiaan", „Calvinist' voort uit, dat onze gedachten en daden steeds weer moeten worden geconfron teerd met de Bijbel en is er dus van Kuy per- of Calvijnaanbidders geen sprake! Als Opmerker nu toch per se „bewij- ;n" van mij vraagt, wil ik wel „twee mijlen met hem gaan" en de historie laten spreken. In de Bijbel gaat het uit eindelijk om deze kwestie: „Wat dunkt de Christus?" Daarop geeft de ge lovige 't antwoord dat U kort samengevat kunt vinden in de door U aangehaalde geloofsbelijdenis van Nicea. Deze Chris tus. werd door de jongelui, die in Amster dam of elders bij „moderne" Hervormde predikanten hadden gecatechiseerd niet erkend als overgeleverd om onze zonden opgewekt om onze rechtvaardiging". Rom. 4 25. Daarom weigerde de Amster damse Kerkeraad in 1885 ze als lidmaten m Christus' Kerk te aanvaarden. De Kerkeraad werd, toen hij vasthield m zijn mening en volhardde bij zijn weigering, door het Classicaal Bestuur geschorst, waarbij hem ook het Beheer der Kerkelijke goederen ontnomen werd. Zonder dat de geschorsten werden ge hoord, werden ze door de Provinciale Synode afgezet. (Was dit wél de weg de Heer?). Beroep op de Generale Synode baatte niet. Klagende (klagen is doleren) het aangedane onrecht moesten de uitgeworpencn weer opnieuw beginnen, daar waar de Reformatoren begonnen i, namelijk de gelovigen vergaderen ln reformatorisch kerkverband: Vandaar Gereformeerde Kerken, is het heel erg en betreurens waardig, dat er zoveel kerkelijke ver deeldheid is, maar zolang er ln de Her vormde Kerk geen terugkeer is naar de Belijdenisschriften der reformatie, zo- dang zullen alle pogingen tot eenheid andere gereformeerde kerkgroepen bij. voorbaat vruchteloos zijn, hoezeer wij als Gereformeerden ons ook geestelijk één gevoelen met alle oprechte christen gelovigen in de Hervormde Kerk. Laten dus zij, die de eenheid begeren, mar allereerst naar daadwerkelijke hèr- invoering der goede belijdenis (1 Timo- theus 6 12) streven, want alleen op het fundament der apostelen en profeten kan herenigde Kerk oprijzen. Leiderdorp. OPMERKER II. Ongezonde toestand Helaas ben ik zonder werk gekomen. Ik val onder de waohtgeld- en werkloos heidsregeling. Omdat ik kostwinner ben, moet ik 80 procent ontvangen. Dót ik kostwinner ben, ken ik aantonen met het kostwinnersbriefje van de belastingen. Bovendien trok ik het vorig jaar, toen ik ook werkloos was, eveneens 80 procent. Zelfs op het kantoor van de W.W. lag een brief voor my, waarin met koeien- letters stond, dat ik kostwinner ben. Alle maal goed dus. Maar nu. De eerste week ontving ik 60 procent van f 7 per dag. Toen ik daartegen in verzet kwam, kreeg ik ten antiwoord, dat ik de volgende week 60 procent van f 9.72 per dag zou kry- gen. Daarenboven zou ik het de eerste week te weinig uitgekeerde, alsnog uit betaald krijgen. En nog weer later zou (Ut/- Stop die i nd wat één POTTER S CATARRH PASTILLE vermag. Bij ieder U op de tong i voelt U en onmiddellijke verruiming der luchtweg* verzachting van de prikkeling in Uw keel. 7 gecombineerde geneesmiddelen s 'Vótter's IMP. F». H. TEN HERKEL. HILVERSUM ook de ontbrekende 20 procent krügen. Ik vraag my af, wat dat betekenen moet. Als ik aan het werk ben, worden elke week zonder mankeren de sociale lasten afgehouden. Als ik per ongeluk zonder werk kom (het komt gelukkig niet veel voor), dan is de boot aan. Ik zou wel eens willen weten of wy in Ne derland geen goede ambtenaren meei hebben en of er misschien niet te veel die mensen zyn. zy weten, waarop ik recht heb. Laten ze het dan ineens geven. Nu hebben we in Nederland drie of meer bonden, die voor de arbeiders opkomen. Zouden die bonden geen einde kunnen maken aan deze wantoestand? Dit is niet gezond meer! Rynsburg Van Egmond, Onbetwist de beste tandpasta De Amsterdamse tram In het artikel over de Amsterdamse tram, in de N.L.C. van 5 Maart, wordt het bedrüf zó zwart gemaakt, dat ik my verplicht voel te protesteren, temeer daar ik de schrijver wegens onbekendheid met de feiten, niet bevoegd aaht tót het leveren van critiek. Enkele misvattingen wil ik graag weerleggen. 1. De nieuwe wagens zyn, noch wat wagenbak noch wat technische uitrusting betreft, van de P.C.C.-car afgeleid. De „omgeknutselde" aanhangwa gens dateren uit 1929-'30, waren iden tiek aan de bybehorende motorrytuigen leenden zloh daarom uitstekend tot verbouwing. 3. „Veevervoer" ls een beslist beledi gende term voor een bedry'f dat van de drie grote steden de beste frequenties biedt, met materieel, dat weliswaar soms vrij oud is, maar toch zeker niet uit af dankertjes bestaat. Van versleten rijtui gen is geen sprake en de begonnen ver bouwing zal op goedkope wyze weer uit stekend materieel opleveren. Zuinigheid is een eerste vereiste voor het bedryf, dat, zy het voornameiyk door de veren, met verlles_werkt. 4. De dubbeldekkers sohynen „ont dekt" te worden volgens uw medewer ker die vergeet, dat deze Engelse bussen slechts een noodsprong zyn, daar de wet in Engeland bussen langer dan 8.50 m. verbiedt. De Ingangen van deze bussen zyn noodzakeiykerwjis te klein om de mensen van twee dekken te verwerken. Resultaat: veel te lange stoptyden. Bo vendien is de capaoiteit der wagens veel geringer dan die van een enkeldel', ram met aamhangrytulg. We zien dan ook dat de vervoermaatsohappüen steeds trach ten de beperkende wet te doen opheffen, en in enkele gevallen al tot de enkel- dekker terugkeren. De steden buiten En geland, waar destyds door Engelse in vloed dubbeldekkers werden ingevoerd, schaften deze successteveiyk af tenvyi steden op het continent en in Amerika, nimmer belangstelling voor de dubbel dekker toonden. Dat in het Amsterdamse trambedryf fouten gemaakt werden, Is mogelijk, maar het ls unfair, voordat de experts (die door uw medewerker ook els com petent erkend worden) hun onderzoek geëindigd hebben, zó af te geven op vermeende tekortkomingen. In een be drijf dat per dag ongeveer 600.000 men sen vervoert, gebeurt wel eens iets. Na tuurlek! Nu deze normale incidenten n abnormale belangstelling „genieten", het gemakkeiyk, maar onjuist de ge moederen tot een anti-tramstemming op te zwepen. Publiek noch trambedryf is daar by gebaat. Hazerswoude P. Bakker, Ryndyk 228 Belangen der bejaarden Het aantal bejaarden in ons land ls veel groter dan vroeger en zal ook ln de toekomst biyven groeien. Zoals de op komst van de industrie het ontstaan var de arbeidersklasse heeft bevorderd, zc bevordert de vooruitgang van de medi sche wetenschap de opkomst van de klas se der bejaarden. Het is een grote mis vatting te menen, dat de bejaarden in de samenleving geen rol meer spelen. In deze tyd bestaan de neiging alleen meer respect te hebben voor materiële produc tie, doch de bejaarden bezatten iets, waar op wy jongeren jaloers mogen zijn: er varing. Deze stelt hen in staat adviezen te verstrekken, morele steun te verle- i, initiatief te nemen, kortom de maat- schappy diensten te bewyzen, die wel niet dadeiyk in geld kunnen worden uitge drukt, maar daarom nog niet minder reëel zyn. Zij zyn nog even onmisbaar als vroeger, doch hun taak ligt thans op ander terrein. Bejaarden vragen maar één ding: Rust. Dit is niet hetzelfde als ledigheid, doch dit is financiële onafhankelykheid, pas sende huisvesting, medische verzorging. Onder passende huisvesting verstaan we, huisvesting, aangepast aan de speciale behoeften der bejaarden. Oprichting ven bejaardencentra kan niet genoeg worden toegejuicht. Wat de medische verzorging LEIDEN": Herv Gemeente: Pieterskerk 10 i Kleermaker (H Avondmaall.p" ds Wildschut i 10.30 u ds Dc Rui- wijkgebouw Staalwijk 10 u jeuedkerkdienst; jeupdkerJc aula gymnasium Frulnlaan 10 jcupcikerkdi - - J Apn: bekend ijk K' 30 u ds Hubcck Geref Kerk: Zulder gracht 10 Vest 10 en 5 u Avondmaal); M< ds Plomp. Geref Kerk ar Chr Geref irgens H Avondm 31: 1 i ds Van Ron- jref Kerk: 10 en 5 u ds Van d< Weele (over „Het spreken Gods vanaf h. verzoendeksel" en „Ons bankroet betaald door Christus' bloed"). Geref Gemeente: 10 en 5 u ds De Wit. Geref Gemeente in Ned: 10 en 5 u leesd. Evar»g Lutherse Gemeente: 1030 u ds 10.30 Haar Doopsgezinde Gemeente: 10.30 t Öud-Katholieke Gemeente: 9 4 domina i de eenheid de „...enkomst, Dins- ag 8 u soldatensamenkomst. Donderdag 8 h-.llz.ne-d'i ABBENES: Herv Gemeente. 9 an Den Haag. 3 u ds Don. ÏIEUW VENNEP: Herv Gemeer Don, 3 u ds Van Boven. Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds Chr Geref Kerk: 9.30 I RIJN: Herv Gem kapel Gouwsluls 6.30 u ds Stehoi ds Vecnendaal: Geref Kerk: Zuiderkerk 10 u ds Doornbos Amsterdam. 6.30 i i Egmond Ooster beek: Noorderkerk 10 u ds Mulder. 6.30 1 lula 10 u ds Van Egmond, 630 Oudshoorn 10 c i ds De Wolff I ds BnaiJ. Geref Kerk art 31: 9 Enschede. Chr Geref Kerk: 10 en t AARLANDERVEFN: Geref Kerk: 10 30 u ds Van Hoek. Chr Geref Kerk: 9.30 en 630 u leesdt HÏLLEGOM: Herv Gemeente: 10 u ds 1 lan Voorhout, 5 u ds Knottnerus. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Krabbe. HOOGMADE: Herv Gemeente: 10 u d Jong. HAZERSWOUDEHerv Gemeente: 930 8.30 u ds Van der Leeden. Geref Kerk: 9.30 Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds de Valk. KATWIJK AAN ZEE: Herv Gemeente rieuwe Kerk 10 u ds Lekkerkerker va: Valkenburg, 6 u ds Monsiter; Oude Kerk 1 3 u ds Moerenhout: kapel 10 i d« Voomteegh Den Haag. Geref Kerk: 8.30 Geref Gemeente in Ned 10 en 5 u Geref. Kerk art. 31: 10.30 en 5 u d ""DE KAAG: Herv Gemeente: 10 u d ■eeuwen (H Doop en bidstond voor ewas). 5 u ds Don van Abbenes. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Her Geref Kerk: 10 e 5 u ds Dijkstra HL „Korte" metten met het potlood betreft, is de geriatrie, de geneeskunde der bejaarden, een aparte tak van de medische wetenschap geworden. Deze studie moet men bevorderen, men moet klinieken voor bejaarden oprichten, enz. Hoe schamel steekt by alles wat men voor Jeugd en volwassenen doet, datgene af wat men voor bejaarden doet. Het enige wapen der bejaarden is htm stemrecht. AUeen door op een juiste wyze daarvan gebruik te maken kunnen zy een afdoende verbetering in hun positie ver- krygen.zy behoeven echter geen politieke party te vormen. De grote politieke par tyen hebben alle zg. kwaliteitszetels toe gekend aan deskundigen op bepaald ge bied. Waarom zouden deze politieke par- tüen naast deskundigen, die de belangen behartigen van de arbeiders, de midden stand, de werkgevers en de jeugd, ook niet enige zetels kunnen toekennen aan deskundigen, die de belangen der bejaar den behartigen? Nederland telt 1.200.000 inwoners van 60 jaar of ouder, d.w.; procent van de bevolking en 20 pet alle stemgerechtigden. Is het dan orvbiliyk te vragen, dat bv. in de Tweede Kamer van de 30 K.V.P.-ers en 30 P.v.d.A.-ers 5 zetels worden toegekend aan vertegen woordigers der bejaarden, van de A.R. 3, van C.H.U. 2 en van V.V.D. 1? Het Is de bedoeling om by gebleken belangstelling te komen tot oprichting van een stichting „Bejaardenbelangen", waarin alle be jaarden zich kunnen verzamelen. Binnen deze stichting kunnen zioh werkgemeen schappen vormen overeenkomstig de po litieke richting. Deze kunnen bij de ver kiezing voor eigen zetels in de vertegen woordigingen zorgen. Moge de vitaliteit der bejaarden, die ons menigmaal met bewondering vervult, zich ook doen gelden op politiek gebied. ABONNÉ Hoe zit dat nu eigenlijk? De laatste tijd krygen we ieder ogen blik prysvragen thuis of zij worden in de courant vermeld, waarbU duizenden guldens worden uitgeloofd. Waar komen die duizenden guldens vandaan? Boeken die firma's zoveel overwinst? Daar is dan goed werk voor de pryzencontróle. Dan betalen wy huismoeders veel te veel geld Dan zouden al die artikelen die de laat ste jaren met centjes verhoogd werden, met centjes omlaag kunnen. Voor Je lol ga je geen kluit boter opeten of zeep la ten wegsmelten om meer punten te kry gen. De gewone huismoeder heeft geen geld genoeg daarvoor en moet dus meer betalen om anderen een prys te laten innen van duizenden guldens Is het niet mogeiyk al die prysvragen af te schaffen en de pryzen te verlagen? HUISVROUW Chr Geref Kerk: Ned Prot. Bondgeen LEIDERDORP: Het i 2.30 u ds Oostërhoff. Ver van vrijz Hervormden: 10 30 u heer Hoftijzer van Leiden. Geref Kerk: 10 en 6 30 u ds Sweeps. NOORDWIJK AAN ZEE: Hen- Gemeen* 10 u ds Cupedo, 5 u ds van Achterberg vj Lelden (jeugddienst). Geref Kerk: 10 u ds Kuiper. 5 u ds v Berg, tvlden Sassenheim. NOORDWIJK-BINNEN: Herv Gemeent 10 en 7 u ds Meuzelaar. Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds Wicrsma. NIEUWVFEN: Herv Gemeente: 9.30 u c heer v d Hoek. 7 u ds Kater: evanceliseU' gehouw 6 30 u de heer_ y d Hoek. NOORDWIJKERHOUT: Herv U de heer Van der L OEGSTGEEST: Her 6.30 u ds Snel. Pauhiskerk 10 Dronker* van II Hoge Mors 9 u ds Hilder Geref Kerk: 10 s Callenbach (H Avondmaal); u ds Mackaav 6 43 u dl Utrecht (evangelisatiedlenet); 2 30 u ds Van Rhoc 10 u ds Grocnewoud, 5 u ds Van G Kleine Kerk 10 u ds Van Gosliga, 5 u ds Groen ewoud Geref Kerk: Voorh.weg 10 en 5 u ds Post; Rapenburg 9 en 4 30 u ds Btjleveld. 10.30 en 6 u ds v d Linde. Geref Kerk art 31: 10 en 5 u ds Bi Chr Geref Kerk: 10 en 5 u Janser predikant van Lelden. RIJNSATERWOUDE: Herv Gemeent u ds De Leeuw van Boskoop. 630 u Idem. 1 Kerk: 10 i VOORSCHOTEN: He kerk 10 u ds Metlerh Oosterbeek; Rljndl -g. 7 i i Petri - i 'Heli 10 u ds Sars Geref Kerk: 10 e VOORHOUT: Herv Gem ieer Van den Berg van Val VALKENBURG: Herv Gen foerenhout van Katwijk a Is Lekkerkerker. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Geref Kerk art 31: 8.45 tfijhui». 3 u ds v i dr Schoonheim van len. Geref Kerk: 9.30 u ds v d Berg. 5 t ^Chr r(3eref Kerk: 10 en 5 u ds Vlssei Ned Prot Bond: geen dienst. ZOETERMEER: Herv Gemeente: 10 i louwman van Katwijk aan Zee, 6.30 Ueermaker van Leiden. Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Gerritsmi Geref Gemeente: 10 en 630 u lcesdli Hervormde evangelisatie' 10 u de kruithof van Monster. 6.30 u geen opi ntvangen. Ver v vrijz Hervormden: 10.30 u ds H> van Willemswaard. Geref Kerk: 9.30 en I ZWAMMERDAM: Het n 6 30 u ds v d Broeck. Geref Kerk: 9.30 en 230 u ds Was ZOETERWOUDE: Herv figj 10 WOUBRUGGE: Herv Gemeente: 9.30 6.30 u ds van Dijk. Geref Kerk: geen opgave. WARMOND: Herv Gemeent Ir Zandee. RADIO BLOEMENDAAL: 10.30 Koole. 11.45 u dr Wtelenga Wassenaar. 2 30 kinderkerk. 330 u ds De Ring Thunderjet verongelukt bij Eindhoven Piloot gewond Gisterochtend omstreeks 10.15 uur is op de vliegbasis Eindhoven een Thunderjet- shraaljager, bestuurd door de 22-jarige sergeant vlieger W. Meyer uit Sliedrecht, direct na de start in brand geraakt. Voor het maken van een landing verkeerde de Thunderjet in een ongunstige positie ten opzichte van het veld. De sergeant Meyer deelde aan de verkeerstoren mee dat hij trachten op een open terrein noodlanding te maken. Dit lukte hem op een open veld drie km ten Westen de vliegbasis, waar het brandende toe stel tot stilstand kwam. Onmiddellijk daarna verliet de vlieger de brandende straaljager per schietstoeL Hu liep daar- tj vermoedelijk een hersenschudding op i enkele verwondingen. Reserve-marechaussee tevreden gesteld? Naar aanleiding van de dreigende ontslag-aanvraag v marechaussee in de Noordelijke pro- de Generale Stal voornaamste bezwaren hebben wegge- door een meer concrete taakom schrijving te geven. De manschappen worden Ingeschakeld bij de grensbewa king en de gebruikelijke marechaussee bewakingsdiensten. Het gevolg van deze taakomschrijving >u zijn, dat men ook weer oefeningen in groot verband zou organiseren. Koningin ontving nieuwe Egyptische gezant De Koningin heeft gisteren op het Pa leis Soestdijk de nieuwe Egyptische ge zant, de heer Abdel Moneim Amin, ter overhandiging van diens geloofsbrieven in audiëntie ontvangen. Minister Luns erelid van Diplomatieke Academie Minister mr J. M. A. H. Luns va Buitenlandse Zaken is Donderdag Parijs is een plechtige zitting van de (ln 1926 opgerichte) Académie Diplomatique Internationale als erelid geïnstalleerd. In een rede, waarin hij enkele woorden wijdde aan Nederlands buitenlandse po litiek, waarschuwde de minister tegen traagheid bü het laten varen van eer door de traditie ingegeven positie. Voor het Franse parlementaire han delscomité heeft minister Luns te Parijs een rede gehouden over Europa en zyn bestemming. De minister vestigde er de aandacht op, dat Europa niet langer het enige continent ter wereld is. De pogin gen tot eenmaking zouden vergeefs zyn, indien de betrekkingen met de wereld daarbuiten zouden worden verwaarloosd. Mr Soesanto terug in Nederland „Indon. studenten niet onder druk" De waarnemend Hoge Commissaris van Indonesië ln Nederland, mr Soesanto Tlr- toprodjo is gisterochtend op Schiphol te ruggekeerd. Hy verwachtte geen ingrij pende veranderingen na zijn besprekin gen te Djakarta en zeide dat er geen tast bare beslissingen waren genomen inzake de Nederlands-Indonesische unie Voorts deelde hy mede, dat de Indonesische stu denten in Nederland niet door Djakarta gedwongen zouden worden om in een ander land hun studie voort te zetten Zy zouden vrijwillig van studdeland kanoen veranderen. Voorts in Voorst (gok.-koorts) Weekloon-etencle apparaten, gean kind krijt weer Ach (t) Vader niet meer Geen gok De Bantam, bestemming kilara lit met 7ooo rijstvoqels in hok.! 6n Oma ESeathy van 1 gaat naar Haarlem voor: Esperanto-les Wij niet Voor ons Ede, Heide koninoinnestede V/ 3 In Augustus streelt men er kinnenr van alle boter-,toas-eneieren- voistinim Voor onze reportagelens: €en naar Amsterdams mens, Vreesde voor verf, i Stortte glazenier bijna) 5in vettlerf. Slefihts door venster tè doen sneven - redde wasser 't hoge leven.! Tot besluit: tuiden wij de Ako uit.'1 kreeg stuiver vcor gevonden tas van iemanddie zeidat tde hare wa$ Sprak fransman diet las .knaap,laat je niet fnuiken 1 Ik kan je gebruiken... Dit was de wekcziti'se viste van GR£-LI (€e/i CViinces met qm\ dubbel lüP Tot het een zegt hij Je. ke n Tot het andere Schrijf'J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1954 | | pagina 11