mL\-
0P&
maar uij
tlenkpii er zó over
Toch is het zo
JWggp,
de goud-gele VIRGINIA!
Is in Alphen aan den Rijn Chr.
Wijkverpleging geboden?
Predikbeurten voor Leiden en omgeving
In het bijzonder de vogels
hebben het nu moeilijk
IflEDWE tETDSCTE COtmANT
7
ZATERDAG 30 JANUARI 1954
Alles
goed
en wel
Amerikaanse prestatie
niet verkleinen
In uw artikel „Rotterdams specialist
n jad anti-hcmophlüa-g'obuline in huis-
e potheek" (N.L.C. van 13 Januari j.l i
jerd ik buitengewoon onaangenaam ge-
roffen door de opmerking „De Amerika-
,r ultus. waaraa.** men ook nu weer
d ffer is gevallen, is dus geheel overbodig
'Met deze ronduit „misselijke" opmer-
jng trekt u een spontane daad
cht Christelijke daad toch: het helpen
lan een medemens met gevaar
|gen leven weer eens in het politieke
jak.
Een Rotterdams medicus belt u o
ègt: „Ja, ik had het thuis staan". Me-
Ische kringen worden er zich plotseling
m bewust dat Sandos in Bazel trombine
ivert en u concludeert nu verheugd
Daarmee is nu eens zonneklaar bewezer
It die Amerikanen zich echt voor niets
jtgesloofd hebben".
et iMoeten we hier niet de fout geheel bij
d ét ziekenhuis Ir Innsbruck zoeken (a
Is u trouwens ook schrijft)? Blijkt hii
It niet zonneklaar dat er aan het ovi
s g tussen de Europese medici wel het
jn en ander ontbreekt? Beschamend
Dor ons verwaten Europeane
3- |e daartegenover niets kunnen stellen
in een oerdomme, zeer onchristelijke
jmerking, waarmee gepoogd wordt h<
rachtige werk van Amerikaanse vliegers
j Amerikaanse militairen, die het bloed-
ollingsmiddel per auto hebben vervoerd,
elachelijk te maken.
Van U. redacteuren van een Christe-
|k blad. mogen we toch verwachtei
it u niet stomweg nabouwt wat zovele
i ons land al doen: de prestaties, welke
merika als natie levert, steeds
antrouwen gade slaan en verkleinen,
ie gaat daarbij nog een stapje verder. U
>k ;gt dat. de Amerika-cultus. waaraan
10 e ten offer zijn gevallen, tevergeefs
ebracht is. Wat tevergeefs? Als deze
iiegers niet voor de tweede maal zou-
}n zijn gestart, had hulp niet meer ge-
lat. Want Innsbruck wist niet dat de
otterdamse specialist hulp kón bieden.
ee jst ook niets van Sandos te Bazel,
as De Amerikaanse hulp kwa
niet tevergeefs. Maar v
uropeanen hebben de Amerikam
echts onnodig werk bezorgd, t
jbben de levens van enkele mili-
iren rustig op het spel laten zetten
i als we dan tot de ontdekking komen,
it wij ook zouden hebben kunnen hel-
1 in, ja, dan hebben we nog de treurig*
gravingen in Babylon is gestuit
iongewelven, die door de natuursteen.
welke bij de bouw van aangewend,
werden als de zware funda
menten van de hangende tuinen. Deze
archaeoloog wist een groot aantal
vertrekken van regélmatlge vorm te
reconstrueren, en nadat ook een bron
met de resten van een uitgebreid be-
rloeiïngssysteem was bloot gelegd,
>n- ion het raadsel van de hangende tul-
sb- nen uit de oudheid afdoende worden
de ontsluierd. Op de tongewelven, die de
>it- Onderaardse kelderruimten over-
ni- kluisden, moet in de oudheid een
iikke laag aarde zijn aangebracht, zo-
v- ïat niet alleen planten en heesters.
naar ook bomen daarin konden wor-
De leien. Op deze wijze werden enige
oplopende terrassen gevormd, die door
ien sprookjesachtige en weelderige
s" begroeiing in het vlakke land van
eJd Babylonië een wonderbaarlijke ln-
hebben gewekt. Het mogen dan
n letterlijke zin weliswaar geen han-
it®,jende tuinen zijn geweest en ook zul-
fffen zij het verlangen naar het berg-
andschap bij koningin Nicrotis wel-
Icht niet geheel hebben uitgewist,
naar dit lustoord van door bogen ge-
Ichraagde, trapvormlg oplopende,
beelderig begroeide terrassen aan de
Eufraat zal er zeer zeker toe hebben
rfjgedragen haar het leven in dit
rreemde land te veraangenamen.
a Het bevloeilngssysteem. waardoor
vater uit een laag gelegen bron naar
>oven kon worden gepompt, voorzag
le heesters, bloemen en bomen niet
illeen van een ruime toevoer van
rater, maar maakte de keldergewelven
jw-lovendien bijzonder geschikt als op-
ien.lagruimte. Door de voortdurende en
zenelle verdamping van het water in
van'e brandende Babylonische zon. dus
jge ioor het onttrekken van verdamplngs-
rarmte, ontstond in deze gewelven
;en koelte, die de bouwers van koel-
ren eUen ?ich nauwelijks beter konden
de rensen. Vandaar, dat in deze klas-
ijskasten, onder de hangende
uinen van Babyion, de koninklijke
'oagazljnen gevestigd waren.
13 Dat deze kelders als provisiekamer
lienden. is niet maar een willekeu-
ige veronderstelling van de oudheid-
aindigen. Ook hiervoor bestaan be
wijzen. want door de ontcijfering der
pijkerschrift tabletten zijn leverantte-
ewijzen aan de koninklijke magazij-
en aan het licht gekomen, welke er
p wijzen, dat hier graan, olie, vrucb-
Pre-»n en andere levensmiddelen waren
vanpgeslagen Hier waren de koninklijke
ïno-Tovlsiekamers ondergebracht en uit
eze koninklüke voorraad ontving ook
H.- gelijk wij de vorige maal zagen
Ivxl'e in ballingschap gevoerde koning
"oachin van Judea zijn toewijzingen
O ja. na het voorgaande hebben we
*"og een tip voor degenen die 's zomers
aarne een koele dronk hebben Later,
de bier- of llmonadefles (of wat
et dan ook moge zijn) in de gloeien-
L_e zon zetten!
Daarover Maandag.
j (Nadruk verboden).
Amerikaan)
(En doen v\
prestaties
5 zeggen dat het een echt
i reclame-stunt is geweest
afbreuk aan de persoonlijk!
gehele natie te grii
Of bent zelfs u vergeten hoeveel Ame
rikaanse soldaten hun leven lieten op
Europese slagvelden? Hebt u wel eem
een soldaten-kerkhof bezocht? Hebt i
zich wel eens gerealiseerd dat iedei
kruis een mens, die ook zijn leven vooi
U gaf, vertegenwoordigt?
Bent u vergeten hoe snel Amerikaanse
hulp kwam toen onze dijken braken?
En schrijft u op de volgende pagin
van deze zelfde krant niet dat er v
meer Amerikanen onderweg zijn om hun
Europese medemensen te hulp te
Individuele daden, die bewondering op
wekken, die onze dankbaarheid moeten
oogsten en die we -iet mogen klein,
alleen maar omdat we nu ook qua grond
gebied een kleine natie zijn geworden.
LEZER.
(Ook wij wensen voor de geachte tn-
loot onze Amerikaanse
moest echter tot een gans andere con
clusie komen, daar het ui'tanysDuni var\
zijn entitle volmaakt onjuist was VV(j
hebben met de gewraakte zin mets. mee
willen zeggen dan hoe dom het ts maai
direct aan Amerika te denhen, wanneei
we tn het r.auw zitten". Een volkerenge
meenschap die toont, vóór alles zich zen
te willen h'ipen, zal aan de overzijde
var, de Atlantische Oceaan heel
meer respect afdwingen dan èen, die by
voorkeur op haar Amerikaanse zuster
steunt. Red. N.L.C.)
Er uit gelopen?
Een gesprek over geestelijke of kerke
lijke eenheid, die m.l. heel dicht bij
elkaar liggen, kan dan slechts nut hebben,
als wij eikaar de waarheid durven zeggen
Ik geloof, dat dit kan, als wij als verschil
lende Kerken maar bereid zi)n naai
elkaar te luisteren. Luisteren kost nog
altijd inspanning en vooral.... geduld.
Dit geduld vraag Ik bij voorbaat van in
zender J. Schutte te Abbenés. In zijn
stukje (geestelijke eenheid IV) staat een
historische onjuistheid. Hij laat het voor
komen, als zouden onze voorouders de
Hervormde Kerk zijn uitgelopen.
Ik ben het verder zo hartelijk met dit
stukje eens en vind het jammer, dat dit
er in voorkomt. Dat één woord toch zo n
geweldige betekenis kan hebben. Had in
zender geschreven, Inplaats van „verlaten
hebben", „weggestuurd zijn", mijn pen
zou in rust zijn gebleven. Ik zou met
historisch bewijsmateriaal in de hand
hier andere woorden kunnen bezigen!
In de landelijke en plaatselijke pers
van de Hervormde Kerk wordt openlijk
toegegeven, dat de mensen van 1886 ge
lijk hadden wat betreft de belijdenis er
het beleven daarvan. De nieuwe Kerk
orde, waarvoor ieder, die het met de
Kerk vaji Christus heilige ernst is, moet
danken, rechtvaardigt de doleantie!
Nu elkaar proberen te vinden. Geen
„gesol" met de Kerkorde, maar alle sna
ren spannen om die kerkorde in de prac-
tijk van het kerkelijk leven tot gelding te
brengen. En vooral: een krachtig gebed
vermag veel. Wordt ln onze Kerken we
voldoende om die eenheid gebeden?
Hoe het er bij staat in de Geref. Ker
ken is me bekend. Er wordt, ik durf
haast zeggen, geen Zondag overgeslagen,
of deze zaak wordt bij de Koning der
Kerk bepleit. Is dit in de Hervormde
Kerk ook zo? Ik heb veel Hervormde
diensten meegemaakt, maar slechts één
maal heb ik daarom horen bidden, dat
was in een jeugddienst. Mocht dit alleen
plaatselijk (niet op een bepaalde plaats)
zo zijn, dan neem ik dit graag terug.
Maar. 't kan voor onze Hervormde predi
kanten een stevige, broederlijke „schou
derklop" zijn.
GÉ ROUBOS,
Abbenes Huigsloterdijk 10.
Winkelen in Rusland
In de N.L.C. van 9 Januari komt op
de frontpagina een artikel
„Winkelen in Rusland". Daarin wordt
o.a. melding gemaakt van lang wachten
en van hoge prijzen. Ik ben nooit in Rus
land 'geweest en ik ben géén communist,
doch Nederlander. Maar ik moet hier
ook lang wachten ln de winkels. Iemand,
die overdag werkt van 8—5.30 uur, en
dan aan de rand van de stad, heeft
's avonds maar 10 a 15 minuten tijd (met
jagen en jakkeren) om de dagelijkse in
kopen te doen. Zaterdagmiddags blijven
er. door het wassen, verkleden
ook maar een paar uur over. Het Is ech
ter overal lang wachten, hoewel de Za-
terdagmiddag ln feite voor sport be
doeld was en ls.
En is h 1 e r niet alles duur?? De koffie
bv. Is vijf maal duurder dan
log: de thee driemaal: peper tienmaal
enz. enz. En de lonen zijn maar eenmaal
verdubbeld. De belasting van gehuwden
daarentegen twaalfmaal. In Rusland wil
de regering tenminste nog de toestand
veranderen. Zou de regering hier dat
ook willen doen, zodat Iemand, die over
dag werkt en dus productief is. behoor
lijk kan kopen. Maar aan diens belangen
wordt geen aandacht geschonken.
ABONN6
Brand in Rijnsburg
De organisatie en leiding van politie en
brandweer in Rijnsburg .aten alles le
wensen over; vooropgesteld, dat de wil
goed was. 1s dat bij de laatste brand
gebleken Om 8
gewaarschuwd, c
6 f) Toen de brand werd gemeld, kreeg
de melder te horen, dat men eerst wel
»ns zou komen kijken.
2) De sirene zat vastgevroren. Zit er
op de brandweerauto geen sirene?
3) Slechts drie brandwekkers gingen
bij het personeel over.
4) De politie werd vanuit Oegstgeest
gewaarschuwd dat er brand w Ra, ra....?
5) Hoe "urft het mij bekende lie" van
de brandweer tegen de correspondent an
de N.L.C. te vertellen, dat brandwee' cn
politie mijn kinderen hebben ered, ter-
Ingezonden stukken)
wijl lk zelf met levensgevaar de kinderen
uit de v lammen heb gehaald? Hij heeft
er zelfs niets van kunnen zien, am
mijn kinderen waren al een itwarlier
bij anderen ondergebracht, voor de po
litie of brandweer arriveerde.
Stel, dat in de kom van het dorp brard
was uitgebroken, hoe was het dan ver
lopen? Ni't omdat dit lat mij trof schrijf
ik dit, maar m.l. is een brandweerka
zerne dringender nodig dan een adhuis
Is het niet mogelijk samen met Oegs'geest
of Katwijk een beroepsbrandweer te vor
men, als dit te duur is voor één gemeente?
Rijnsburg A. GLASBERGEN
Volgende keer beter
In verband met de geweldige mijnont-
ploffing, Maandag in Katwijk op het
strand, zou ik graag willen weten, of
het werkelijk waar is, dat de autoriteiten
er mee bekend waren, dat die mijn zich
daar op het strand bevond. Zou het dan
niet wenselijk zijn geweest, daar een
wacht te plaatsen, want ik heb Zondag
middag zelf gezien, dat zich rien'allen
kinderen binnen een straal van vijftig
meter van de mijn bevonden. Er was
wel iets van een rode vlag. maar dit viel
weinig op door de draden en ankers van
de zandzuiger in de uitwatering. Wat zou
het gevolg zyn geweest, als er maar één
onvoorzichtige of baldadige jongen iets
had gedaan. Als het nog eens vootvalt.
mag men meer verantwoordelijkheid ver
wachten.
Katwilker
Onderhoud van gehuurde
woning
In het voor 20 cent te verkrijgen boek
je „Huurwet en huurprijzen" krijg ik
geen antwoord op de vraag: Welk on
derhoud ls voor rekening van de ver
huurder en welk voor rekening van de
huurder? Het verwijst ons naar het Bur
gerlijk Wetboek. Ik denk, dat geen
kele huiseigenaar zo iets in huis heeft
HUURDER.
(Het Burgerlijk Wetboek bepaalt in
artikel 1619: Geringe en dagelijkse re
paraties zijn voor rekening van <1p huur
der. Bij gebreke van overeenkomst wor
den als zodanig aangemerkt reparaties
aan winkelkasten, de sluiting der luiken
of blinden, de binnensloten, de venster
glazen, zo binnen als buiten's huis, en
al hetgeen verder door het plaatselijk
gebruik daaronder begrepen wordt.
Niettemin komen die reparaties ten
laste van de verhuurder, indien zy door
de vervallen toestand van het verhuurde
of door overmacht zijn noodzakemk ge-
komt ten laste van de verhuurder,
dien het tegendeel niet bedongen is.
schoonhouden der schoorstenen k
bij gebreke van beding, ten koste van
de huurder.
De wet geeft dus wel enkele aanwij
zingen, doch niet veeL Red. N.L.C.),
Huurprijs bij inwoning
Op bladzijde 9 van het boekje „Huur
wet en huurprijzen" staat een onduide
lijkheid, waardoor het meeste ongenoe
gen pleegt te ontstaan. Er staat n;
lijk, dat de hoofdbewoner ln verband
met het ongerief, dat hij door de In
woning ondervindt, de nieuwe huurprijs
met 20 pet mag verhogen. Hieruit leest
men. dat men de oude huurprijs eerst
met 17 procent en vervolgens met 20 pro
cent mag verhogen. Dit is echter niet
Juist, althans niet volledig, aangezien ln
de meeste gevallen de oude huurprijs
reeds de toeslag van 20 procent bei
en dus In die gevallen de oude prijs
slechts met 17 procent mag worden ver
hoogd.
LEZER.
(Het boekje geeft eenvoudig aan hoe
men de nieuwe onderhuur moet bereke
nen. Men bepaalt eerst welk deel van
het huis de onderhuurder bewoont en
vervolgens notveel van de nieuwe huur
hoofdbewoner en onderhuurder in even
redigheid met hel door hen bewoonae
gedeelte moeten oetalen. Vervolgens
wordt het door de onderhuurder te Oe
talen bedrag nog eens met 20 procent
verhoogd. De moeilijkheid is alleen, dat
lastig uit te maken valt, hoeveel het on
dergehuurde waard is, omdat men niet
alleen met oppervlakte en ruimte moet
rekenen maar met allerlei factoren, die
de waarde verhogen of verlagen, zoais
étage, uitzicht, zon, enz. Red. N.L.C.).
In de gemeente Alphen aan den Riji
bestaat verschil van mening over de or
ganisatie van de wijkverpleging. De vraag
doet zich namelijk voor, of het nodig is.
dat er in Alphen aan den Rijn, een ge
meente met ongeveer 22 000 inwoners,
naast de algemene vereniging het Groene
Kruis ook nog een specifiek Christelijke
organisatie wijkverpleging uitoefent.
Twee circulaires, die dit onderwerp
behandelen, zijn kort na elkaar onze
brievenbus binnengefladderd, eerst
van de Chr. Wijkverpleging, en later
van het Groene Kruis. Beide stukken, die
met elkaar wedijveren in waardigheid
van toon. heb ik bestudeerd en de in
houd er van ernstig overdacht. Het zij
mij vergund, op deze plaats van mijn
inzichten mededeling te doen.
A priori wil ik als resultaat van mijn
overdenking te kénnen geven, dat ik, hoe
wel voorstander van Christelijke organi
satie op meerdere terreinen, de princi
piële noodzaak van het bestaan vai
Chr. Wijkverpleging in de situatie
Alphen aan den Rijn niet vermag in te
zien, reden waarom ik, mede oir
ganlsatorische en financiële consequen
ties, het besluit van deze vereniging
niet te fuseren, met het Groene Kruis ten
zeerste betreur. Ik wil mijn mening
nader adstrueren.
In haar circulaire spreekt de Chr. Wïjk-
vereniging met betrekking tot het be
staan van een „Christelijke roeping", een
„Christelijke plicht" en een „opdracht
van Christus' wege". Met dit wel
zware geschut tracht deze vereniging de
Protestantse Christenen in een gewe
tensconflict te drijven. Het is echter
jammer, dat hier wel stellingen worden
geponeerd, doch dat elke argumentatie
ontbreekt.
Ik vraag mij af, of de vele Orthodox-
Protestantse leden van het Groene Kruis,
onder wie meerdere vooraanstaande figu-
op kerkelijk, staatkundig en maat
schappelijk terrein, van wie cr ook ln het
plaatselijk en provinciaal bestuur zitting
hebben (de circulaire van het Groette
Kruis noemt als voorzitter van het pro
vinciaal bestuur de naam van dr J. W.
Noteboom, burgemeester van Voorburg),
hun „Christelijke roeping en plicht" dan
verwaarlozen en hun „opdracht van
Christus' wege" in de wind slaan. Dit
toch de consequentie van het stand
punt van de Chr. Wijkverpleging
Als reactie op de zwaar geladen woor
den van de Chr. Wijkverpleging wil ik
wijzen op de vele plaatsen in ons vader
land, waar een vruchtbare samenwerking
alle gezindten in het Groene Kruis
zeer wel mogelijk blijkt, zonder dat het
Christelijke principe in het gedrang
komt. Ik meen, dat ook in Alphen aan
den Rijn een zodanige samenwerking de
efficiënte bevordering van de
volksgezondheid zou opleveren. En dit
behoort toch de primaire doelstelling van
elke kruisvereniging te zijn!
Helaas heeft een gedeelte van het Or
thodox-Protestantse kamp ln onze ge
meente zich laten verblinden door leu-
i, die het ln onze kringen nog altijd
goed doen. hoewel de wezenlijke beteke-
n bij velen sterk is uitgesleten I
Uitgaande van het feit, dat er inder
daad een „Christelijke roeping en plicht"
en een „opdracht van Christus' wege"
bestaan, maar tevens er van bewust, dat
het moeilijk is in elke concrete situatie
deze roeping, plicht en opdracht in volle
omvang te kennen, wil ik thans
principieel op het vraagstuk in kwesti»
ingaan.
Het is m.l. een zeer Christelijke ge
dachte om daar, waar samenwerking met
andersdenkenden mogelijk ls, deze
samenwerking, ook ln organisatorisch
verband, met beide handen aan te grij
pen. Dit is uiteraard niet mogelijk op
het terrein van de Kerk en m.i. ook niet
in die organisaties, waar principiële vor
ming op de voorgrond staat (school,
geestelijk-zedelijke jeugdverenigingen,
e.d.). Voorts is voor mij een samenwer
king in verenigingsverband niet moge
lijk op het terrein van de staatkundige
partij, de vakbeweging, enzovoort, om
dat hier terstond diverse botsingen zou
den ontstaan, die een eendrachtig ijveren
voor eenzelfde zaak zouden belemmeren.
Persoonlijk ben ik ook voorstander van
Christelijke ziekenhuizen, niet, omdat de
techniek van de medische behandeling
voor een Christen anders zou zijn darc
voor een niet-Christen. maar omdat in
een ziekenhuis de patiënten, de dokters
en het verplegend personeel als het ware
één groot gezin vormen, waar een be
paalde sfeer van het grootste belang is.
Maar op het werkterrein van de kruis
verenigingen ligt het m.i. heel anders. De
wijkverpleegster komt slechts korte
menten in een bepaald gezin, waar reeds
een sfeer heerst. En als nu en dit ls
in Alphen aan den Rijn het geval het
Groene Kruis bij de aanstelling van wijk
verpleegsters rekening wil houden met
de verschillende gezindten, dan is deze
kwestie voor mij geheel opgelost
Ik ben de opvatting toegedaan, dat op
meerdere gebieden God ons niet alleen
de mogelijkheid geeft om in ge
organiseerd verband met andersdenken
den samen te werken, maar dat hier
goddelijke opdracht ligt. Hier liggen
ook vele mogelijkheden van beïnvloe
ding. want zonder Intiem contact kan
moeilijk sprake zijn van beïnvloeding
Iedere Christen, die gelooft ln de
ijzondere genade Gods, moet ook
komen tot het aanvaarden van
n e genade Gods. hoe hij deze
ook interpreteert, en het is m.L een
kenning van deze algemene genade, in
dien we algemene organisaties als bat
Groene Kruis bij voorbaat afwijzen.
Zelfs een figuur als dr A. Kuyper, die
toch door velen aLs zeer exclusief wordt
aangemerkt, wil de organisatorische
antithese niet tot Alle gebieden uitbreiden
Pas wanneer er principiële botsingen ln
de algemene organisatie ontstaan, is de
oprichting van een specifiek Christelijke
organisatie op haar plaats (zie ook ..Ons
Isolement" van C. Smeenk). Zowel Kuy
per als Smeenk (om slechts deze twee
onverdacht Gereformeerde voorma
noemen) erkennen algemene terreinen,
tar organisatorische samenwerking
mogelijk en gewenst ls. en als nu
kruisvereniging al niet een algemeen
LEIDEN: Hervormde Gemeente: Pie
terskerk 10 u ds Groot; Hooglandse kerk
10.30 u ds Kloek; Oosterkerk 10 u ds
Vossers, 7 u ds De Ruiter; Marekerk 9 u
ds De Kluiver van 's-Gravenpolder (Zee
land), 10.30 u ds De Ruiter, 5 u ds Van
der Wiel; Kooikapel 10 u ds Van Achter
berg; Morswegiokaal 10 u ds De Wit;
Vrijdagavond 7.15 u Pieterskerk Avond
gebed; Eglise Wallonne 1030 u ds Roth
van Amsterdam: academisch ziekenhuis
10 u ds Van der Wiel; diaconessenhuis
10 30 u ds Haan (Evang. Luthers); Jeugd-
Icerk Zuid wijkgebouw Staalwijk 10 u
j'ugdkerkdienst; jeugdkerk aula gym
nasium Fruinlaan 10 u jeugctkerkdienst;
tehuis voor ouden van dagen Donderdag
7 u ds Groot; vereniging van vrijz. Her
vormden: 10.30 u ds Hubeek.
Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 u dr Dron
ken. 5 u ds Hajer; Herengracht 10 u dr
Westerink, 7 u ds Plomp: Oude Vest 10 u
ds Plomp. 5 u dr Westerink: Mors 10 30
u ds Hajer, 5 u dr Dronkert.
Geref. Kerk art. 31: 10 en 5 u ds Van
Rongen.
Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Van der
Weele (des morgens H.A.).
Geref. Gemeente; 10 en 5 u ds De Wit
Evang. Lutherse Gemeente 1030 u da
Van Everdingen (predikante diacones
senhuis).
Remonstr. Gemeente: 10.30 u da Poort-
Doopsgezinde Gemeente: 10.30 u ds
Snaaijer.
Oud-Katholieke Gemeente: 9.45 u hoog
mis. Dinsdag en Donderdag 9 u heilige
mis.
Leger des Heils: heden 8 u openlucht-
werk, morgen 10 u heil.-dienst, 6 45 u
openluchtwerk. 7.30 u verl. samenkomst.
Dinsdag 8 u soldatensamenkomst. Don
derdag 8 u hciligingsdienst.
Herst. apost. Gemeente in de eeniheld
der apostelen: 9.45 en 4 u dienst.
Evang. Christengemeenschap: Zondag
10 en 5 u de heer Dikkes, Maandag 8 u
jeugddienst. Dinsdag 8 u bidstond.
Baptisten Gemeente: 10 u de heer
Schouten jr, 5 30 u ds Louw van Den
Haag. Dinsdag 8 u Bijbelbespreking, Vrij
dag 8 u bidstond.
ABBENES: Hcrv. Gemeente: 9.30 u ds
Van Boven, 3 u ds Don.
NIEUW-VENNEP: Herv. Gemeente:
9.30 n ds Fritzsche van Meppel; 3 u ds
Van Boven.
Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds Van der Zee.
terrein kan zijn. welke verenigingen be
horen er dan wél toe! Ik vraag mij ln
dit verband af: ligt voor een patiënt de
keuze van een wijkverpleegster etgenliik
anders dan de keuze van een arts?
In de loop der geschiedenis zien we
telkens weer het gevaar opdoemen dat
de Christenen, krampachtig zich vast
houdend aan hun belijdenis, hun aardse
taken in samenwerking met andersden
kenden verwaarlozen. Zij vinden het
veilig, knus en gezellig ln de eigen
Christelijke organisatie en vergeten, dat
zij niet voor eigen veiligheid, knusheid
en gezelligheid op de wereld zijn ge
plaatst, maar de aardse hof behoren te
bouwen en te bewaren, met als primatr
levensdoel de uitbreiding van Gods
Koninkrijk. En deze uitbreiding kan be
zwaarlijk plaats vinden, als we ons van
de andersdenkenden totaal isoleren.
Het argument van de Chr. Wijkver
pleging, dat haar wijkzusters een evan-
gelisatietaak hebben, is wei erg zwak.
als we bedenken, dat de niet-orthodoxen
in het algemeen niet bij de Chr. Wijk
verpleging, maar bij het Groene Kruis
zijn aangesloten. De evangelisatietaak
beperkt zich dus alleen tot de „eigen"
mensen, die practisch allen bij een Kerk
zijn aangesloten, waardoor In hun gees
telijke verzorging reeds op een meer af
doende wijze ls voorzien.
Naar aanleiding van het argument van
de Chr Wijkverpleging, dat zij reeds 50
Jaar bestaat, wil ik opmerken, dat de
vermelding van het feit alleen, dat een
vereniging (zelfs al is het een Christe
lijke vereniging) reeds 50 jaar haar werk
heeft verricht, nog geenszins inhoudt,
dat een andere vorm van organisatie nt«*
beter zou kunnen zijn. Dit argument mist
alzo alle bewijskracht.
Voorts nog een opmerking over de lijst
van Alphense personen, die de actie van
de Chr. Wijkverpleging aanbevelen Ons
is bekend, hoe deze namenverzameling
tn haar werk ls gegaan. Verscheidene
Orthodox-Protestanten weigerden hun
naam aan deze actie te geven, ondanks
de geestelijke pressie, die op hen uit
geoefend werd
Het Groene Kruis heeft geen jacht naai
namen ingezet Dit lijkt me voor eer
zuivere probleemstelling ook Juister. Een
reeks aanbevelingsnamen voor een
paalde zaak kan het eigen inzicht
troebelen, temeer omdat de namen
tegenstanders uiteraard nimmer vermeld
worden.
De circulaire van het Groene Kruis be
vat slechts de namen van de bestuurs
leden, waaruit blijkt, dat dit bestuur niet
„neutraal" is. maar ..slgemeen". Verschei
dene bestuursleden zijn rechts georiën
teerd en van orthodox-Hervormde of Ge
reformeerde richting.
Loten we Intussen rustig leder voor
onszelf nagaan, waarmee de volks
gezondheid tn Aiphen asn den Rijn bet
beste gediend ls. los van alle naamlijsten,
omdat we ons toch nimmer achter ande-
kunnen verschuilen Een leder zij
ln zijn etgen gemoed ten volle verzekerd
Christus geeft ons een taak tn de
wereld en het is te betreuren dat de
Christenen het onderling dikwijls oneens
zijn over de vervulling van die taak.
Laten we ln leder geval elkaar niet on
nodig verketteren en elkaar niet oneer
biedig (met „oneerbiedig" bedoel Ik hier
„zonder argumentatie") gaan bekogelen
taam van Hem, die gestorven ts
kruis en daardoor het Hoofd ge
worden ls van de ene. heilige algemene.
Christelijke Kruisvereniging, wier lid.
maatschap eeuwige zaligheid oetekent
Alphen aan den Ryn. ANONYMUS
Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 u ds Floor.
TER AAR: Herv. Gemeente: geen op
gave.
Geref. Kerk: 10 en 6.30 u ds Heiner.
ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Ge
meente: grote kerk Julianastraat 9.30 u
ds Lefeber. 630 u ds Lambour (beide
diensten H A kapel Gouwsluts 10 u ds
Stehouwer; gebouw Jonathan 6.30 i
Stehouwer: Oudshoornseweg 10 'i
Veenendaal; evangelLsatiegebouw Hooft-
slraat 9.30 en 6.30 u de heer Van dei
Sluijs; Marthastichting 10 30 u ds Meijer
Geref Kerk: Zuiderkerk 10 u ds Mul
der, 6.30 u ds Wijma; Noorderkerk 10
u ds Van Arkel van Haarlem. 6.30 u cts
Mulder; aula 10 u ds Wijma, 6 30 u ds Van
Arkel; Oudshoorn 10 u ds v. d. Berg.
6.30 u ds Kuiper, beiden van Sassenheim
Chr. Geref Kerk: 10 en 6 u ds BaalJ
Geref Kerk art 31: 10 en 4.45 u student
Van der Wel van Enschede.
BENTHUIZEN: Hervormde Gemeente:
9 30 u de heer Van der Hoeven van Wad-
dtnxveen, 6 u ds Van Eijk
Geref. Gemeente: 9.30 en 6 u leesdlenst
HILLEGOM: Hervormde Gemeente: 10
u ds Knottnerus, 5 u ds Cupedo van
Noordwijk aan Zee.
Geref. Kerk: 10 u ds Toornvliet, 5 u
ds Plomp, beiden van Leiden.
Chx. Geref. Kerk: 10 u leesdlenst. 6
ds Eerland van Lisse.
HOOGMADE: Hervormde Gemeente:
I u ds De Jong.
HAZERSWOUDE: Herv. Gemeente: 9.30
6.30 u ds Van der Leeden.
Geref. Kerk: 9.30 en 2.30 u ds Oussoren.
KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv.
Gemeente: 10 en 6.30 u ds Poort.
Geref. Kerk: 10 en 7 u ds Spier van
Rijswijk (Z.-H.).
DE KAAG: Herv. Gemeente: 10 u ds
Van Leeuwen, 5 u ds Jongeboer van
Lisse (jeugddienst).
KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Ge
meente: 10 en 6 u ds Goverts.
KATWIJK aan Zee: Herv. Gemeente:
Nieuwe Kerk 10 u ds Pras, 6 u ds Mon
ster: Oude Kerk 10 u ds Bouman, 6 u
as Moerenhout: kapel 10 u ds Hagen, 6
Pras. Geref. Kerk: Voorstraat 10
u d6 Pijlman, 5 u ds Bos; Unigebouw 10
u ds Boa
Chr. Geref. Kerk; 10 en 5 u ds De Jong.
Geret Gemeente: 10 en 5 u leesdlenst
Gesch. Geref. Gemeente: 10 en 5 u
leesdienst.
Geref. Kerk art. 31: 10.30 u ds Van
der Kwast, 5 u leesdlenst.
LISSE: Herv. Gemeente: 9 en 10.30 u
ds Jongeboer, 5 u de heer Den Blaauwen.
Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Haaksma
an Smilde.
Chr. Geref. Kerk: 10 en 4 u ds Eerland.
Geref. Gemeente: 10 en 4 u leesdlenst.
Geref. Kerk art 31; 10 en 4.30 u ds
Verleur.
Oud-Geref. Gemeente: 9.30 en 3 u lees
dienst
LEIDERDORP: Hervormde Gemeente:
i en 6.30 u ds Honnef.
Vereniging van vrijz Hervormden: 10
u ds Thomson van Utrecht.
Geref. Kerk: 10 en 630 u ds Sweepe.
i prof. Van
Geref. Kerk: 9.30 en 2.30 u ds Ooster-
hoff.
NOORDWIJK AAN ZEE: Herv. Ge
meente: 10 u ds Krop (zendingspredi
kant) van Oegstgeest, 5 u ds Cupedo.
Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Bouma
NOORDWIJK-BINNEN: Herv Ge
meente: 10 u ds Visser van Oegstgeest. 7
u ds Meuzelaar
Geref. Kerk: 9.30 en 5 u ds Wiersema.
NOORDWIJKERHOUT: Herv. Gemeen
te: 10 u ds Visser van Rotterdam (H.A.),
7 u ds Jongeboer van Lisse (voortzetting).
OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv.
Gemeente: 9 30 en 2 30 u ds Knottnerus.
Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds Van
Swigchem
OEGSTGEEST: Herv Gemeente: Groe
ne Kerk 10.30 u ds Callenbach; Paulus-
kerk hedenavond 7.30 u avondgebed,
morgen 10 u ds Hildering, 7 u ds Visser;
Hoge Mors 9 u dienst.
Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Eringa.
Geref Kerk art. 31: 8.30 en 3 u Bruning
van Rijnsburg.
Ver. v. vrijz. Hervormden: 10.30 u dr
Jonges van Rijswijk.
RIJNSBURG: Herv. Gemeente: Grote
Kerk 10 u ds Groenewoud, 5 u ds Van
Gosllga; Kleine Kerk 10 u ds Van Gosliga,
5 u ds Groenewoud (alle diensten H.A.),
Geref. Kerk; Voorh.weg 10 u ds Bijle-
veld, 5 u ds Van der Linde; Rapenburg
9 u ds Van der Linde. 10.30 en 4.30 u ds
Post, 6 u ds Bljleveld.
Geref. Kerk art. 31: 10 en 5.30 u ds
Bruning.
Chr Geref Kerk: 10 en 5
der Schuit van Apeldoorn.
RIJNSATERWOUDE: Herv. Gemeente:
9 30 u de heer Goedhart van Mijdrecht,
6.30 u ds De Jong van Nieuwkoop.
Chr. Geref Kerk: 10 en 3 u leesdlenst.
VOORSCHOTEN: Herv. Gemeente:
Grote Kerk 10 u ds Moijering, 7 u ds
Kalf van Bennebroek (jeugddienst);
Rijndijk 10 u ds Saraber; Hulp cn Heil
10 u ds v. d. Akker van Gouda
Geref. Kerk: 10 en 5 u ds den Boer
Geref. Kerk art. 31; 10 en 5 u ds Vrieza
van Heemstede
VALKENBURG: Herv. Gemeente: 10
en 6.30 u ds Lekkerkerker..
Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Kramer
(legerpred.).
Geref Kerk art. 31: 8A5 en 5 u ds Van
der Kwast.
VOORHOUT: Herv. Gemeente: 10 u
vicaris Den Blaauwen van Lisse
WOUBRUGGE: Herv. Gemeente* 9 30
en 6.30 u ds Van Wyk.
Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Tom van
Oudshoorn.
NIEUWVEEN: Herv. Gemeente: 9.30 u
ds Verwelius van Bodegraven, 7 u ds
Kater; evangelisatiegebouw 630 u de
heer Van den Hoek
Geref Kerk: 9 30 en 6 30 u ds SneL
WARMOND: Herv Gemeente: 10 u ds
Walvaart van Sassenheim. 7 u dr Zandee.
WASSENAAR: Herv. Gemeente; dorps
kerk 10 u ds jhr Van Eystnga van Aal-
sum. 7 u prof. dr Van Niftrik van Amster
dam (jeugddienst); Kievttskerk 10 u dr
Jansen Schoonhoven van Oegstgeest;
Deylerhuis 9 u ds Beker (jeugdkerk).
10.15 u ds Beker.
Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Feringa; Zuid
en 5 u ds v. Duinen.
Ned. Prot. Bond: 10.35 u ds KleUn van
Den Haag.
Remonstr. Geref. Gemeente: 10.30 u ds
Bloemhof van Heilo.
Geref. Kerk art. 31: 8.30 en 3 u lees
dlenst.
Herv. evang.: 10.15 en 5 u de heer
Schaap Hulzen.
ZOETERMEER: Herv. Gemeente: 10
u ds Boer Scheveningen, 6.30 u ds De
Leeuw Boskoop.
Geref. Kerk: 10 en 6.30 u ds Gerrltsma.
Geref. Gemeente: 10 en 6.30 u leesdienst.
Herv. evangelisatie: 10 u de heer
Grisnigt van Hillegersberg, 7 u de heer
Kruithof van Monster.
Ver. v. vrijz. Hervormden: 10.30 u ds
os van Delft.
ZEVENHOVEN: Herv. Gemeente: 9.30
ds Corbijn van Willenswaard.
Geref, Kerk: 9.30 u leesdienst, 6.30 u
ds Mees van Kamerik.
ZOETERWOUDE: Herv. Gemeente: 10
u ds Postma, 7 u Bijbellezing.
Zwammerdam: Herv. Gemeente: 10.45
6.30 u ds v. d. Broeck.
Geref. Kerk: 9.30 en 2.30 u ds Neerken
in Bodegraven.
RADIO BLOEMENDAAL: 9 en 10.30 u
ds Geuzebroek van Amsterdam, 11.45 u
dr Buitink van Amsterdam, 230 u kin-
derkerk. 3 30 u ds Geuzebroek.
Help de dieren in de winler
Werp geen brood voor meeuwen en kauwtjes
midden op straal
De verzorging van onze huisdieren in de winter hebben wij zelf in de hand.
Zij behoeven geen enkel nadeel te ondervinden van de koude. Voldoende
beschutting, warmte, wat extra voedsel en zonodig een dekje zijn dingen
waarvan elk weldenkend mens weet, dat de huisdieren die thans nodig
hebben. Met de in het wild levende dieren is het lastiger, in het bijzonder
met de vogels. Hiervan hebben wij de verzorging niet in de hand, maar
wel kunnen wij er toe bijdragen, de nood te lenigen. En wel doordat ieder
een de vogels in zijn eigen omgeving af en toe van wat goed klein ge
sneden brood en kaaskorstjes voorziet,
merel en koolmees leren onderschelden.
Plotseling zijn er veel meer meeuwen
in de stad verschenen. Wilde eenden,
meestal al gepaard, verschijnen tot dicht
bij de bruggen op het Galgewater ZIJ
dobberen als ongelukkige zwervers in
het nog overgebleven open water rond.
Blijft het nog langer koud. dan zullen
wel weer de kuif- en tafeleendjes ver
schijnen, misschien zelfs de kleine zaag-
bekken, ook wel nonnetjes genaamd
Hoe vaak heb lk niet meeuwen zien
voeren op een singel of straat met druk
verkeer. Werp geen brood voor meeuwen
en kauwtjes midden op straat! De honger
doet ze er blindelings heen vliegen. Meer
dan eens worden ze dan door voorbij
rijdende auto's geraaktl Het beste kun
nen wij de meeuwen voederen op de stoep
of aan de kanten van de grachten
Het moeilijkst hebben het de vogels,
die zich niet dicht bij de menselijke
woningen durven vertonen. Blauwe rei
gers en Ijsvogels hebben de wijk moeten
:n nog een plekje moeten opzoe-
ar zU bij een wak kunnen vissen.
Ook hazen, konijnen en andere zoog
dieren op het land hebben het nu zwaar
te verduren.
Als u zelf ln uw verwarmde huls- of
werkkamer zit. denk dan eens aan de
dieren buiten. Help ze wat u kunt!
Wnrmond. JAAP T AAP KEN.
Rotterdammer bij de B.P.M te
Pemis omgekomen
De 42-]ange constructie werker J. Gunst
uit de Clemensstraat te Rotterdam ls Don
derdag om 't leven gekomen, doordat een
12 meter hoge mast, ln de top waarvan
tUJ zich bevond. omvieL Het ongeluk ge
beurde op het B.P.M.-terrein te Pernis.
Maken we de strikjes brood te groot,
dan is het resultaat dat er enkele grote
vogels mee van doorgaan. In een mlnl-
i tijd ls er dan niets meer over
In de tweede plaats moet er om gedacht
worden, dat het voer zó gestrooid wordt,
dat er geen kat de vogels kan bespringen.
Een voedertafe) ls daarom ideaal. De
vogels hebben daarop naar alle kanten
vrij uitzicht en zien elk naderend gevaar
op tijd aankomep.
Bij strenge vorst zou ik het niet be
raden, do vogels een bakje met water
geven Men voorkomt namelijk niet.
zij daarin ook gaan baden Bevriezing
is dan niet uitgesloten Ook ln water ge
drenkt voedsel is niet aan te bevelen BIJ
strenge vorst bevriest dit meestal nog
voordat de vogels er bij komen.
Nu is ook de tijd gekomen, dat wij de
ln» het najaar verzamelde lijsterbessen
gaan aanspreken. In een kist met wti
zand zijn zij prachtig vers gebleven
Merels en andere lijstersoorten, evenals
spreeuwen smullen er van. Ook van de
bessen van hulst en cotoneaster.
Voot de mezen, vinken en groenlin-
gen wordt elke dag wat „gemengd zaad
de buitenvogels" neergestroold. De
i zoeken er het eerst de zonnepitten
uit Evenals de spechten vinden wij ze
hele dag aan spekzwoertjes of vet-
klompjes. die men pertinent niet zó op de
grond moet leggen maar aan een touwtje
in een boom moet hangen.
Bestuderen
Laten we van deze gelegenheid ook nog
eens gebruik maken, de verschillende
op korte afstand te bekijken
Vaak is dat van achter de ramen gemak
kelijk te doen. Onze kinderen kunnen wy
de bekendste soorten als hulsmus, vink,