De jongeren moeten zelf denken en niet
de ouderen napraten
Positiebepaling van de Unie t.a.v. de
andere politieke partijen
Toch is het zo
Maatschappij in de
crisis
Klemmend beroep op ons volk om
afwijkende kind te helpen
Bondsdag stond in het teken
van de reformatie
De betere haven
MAANDAG 2 NOVEMBER 1953
Provinciaal appèl Chr. Hist. Jongeren
(Van een speciale verslaggever)
ZATERDAG jl. zijn. in Gouda een aantal leden van Zuidhollandse Chr.
Hist. Jongerengroepen bijeen geweest op het jaarlijkse Provinciaal
Appèl. De belangstelling was minder dan in vorige jaren, toen het geen
uitzondering was wanneer enkele honderden jongeren ter vergadering
kwamen. Nu was de grote zaal van „Kunstmin" niet geheel bezet. Het
was echter wel de kern van de CHJG'ers, die hier bijeen was en de ge
degen behandeling van een tweetal onderwerpen vond dan ook veel waar
dering.
een theoretisch-principiële benadering
van het onderwerp aan.
Een zeer belangrijk verschilpunt tus
sen de partijen is te zoeken in het ver
schil in visie over doel en toekomst der
maatschappij- Socialisten en liberalen
stellen zich daarbij op het standpunt
van het revolutionaire staatsrecht, dat
alle macht toekent aan het volk.. De
historische gezagstheorie stelt echter,
dat alle macht uit God is. In de ve
woordelijkheid t.a.v. God ligt de enige
rem op de weg naar staatsalmacht
rechtsverkrachting.
Na de verschillende opvattingen o
de. fundering van de staat te hebben
besproken, behandelde Mr Van Gelder
de verhouding tussen Kerk en Staat, De
CHU is noch voor een staatskerk, noch
voor een werkstaat- Zij wil de verhou
ding zien als een theocratische, waarbij
de Staat dient te luisteren naar de kerk.
Beide, Kerk en Staat zijn immers be
grepen in hei heilsplan van God.
De Christelijke Staat en de taak der
overheid werden achtereenvolgens
Drs G. Goedhart te Alphen a/d Rijn
opende 's middags als voorzitter
de Prov. Afdeling de vergadering. Bij
verhindering van de gevraagde spreker
"behandelde hij zelf het aangegeven
onderwerp „Politiek bewustzijn.''
Bewustzijn, aldus spr., is een persoon
lijke ervaring, dat je door middel
je gedachten in contact staat met de
reld om je heen, kortom: dat je bent.
Onder politiek bewustzijn kunnen
dan verstaan, dat de aandacht mede ge
richt Is op politieke problemen.
Ieder mens heeft bewustzijn,
helaas niet altijd politiek bewustzijn.
Slechts 2 pet van de Nederlandse jeugd
is actief in de politieke jeugdbeweging
betrokken. Acht jaar na de bevrijding,
zo stelde drs Goedhart vast, heeft bijna
niemand meer tijd dan voor eigen be
langen en voor eigen plezier. Toch zullen
we dienen te beseffen, dat we niet alleen
rechten, maar ook plichten hebben
deze tijd. Ook de plicht om een h.
fundament van de democratie te vorr
Een fundament van bewustzijn, van
wust weten wat we willen. Een jeugd,
die weigert aan dit fundament van het
politieke vlak te bouwen, doet afbreuk
aan haar eigen toekomst! Bij alle spre
ken over de eenheid van Europa, zal mer
moeten inzien, dat de jeugd van Europa
slechts toekomst heeft, wanneer zij daar
staat als bewuste dragers van plichten.
De plicht tot politiek bewustzijn krijgt
nog een diepere betekenis, wannee
deze zien in de verhouding van God tot
de mens. God heeft ons een taak gegeven,
ook in het politieke vlak. In Chr zin is
politiek bewustzijn het contact tussen
het geloof en de ervaring.
Ook al vormen de politieke jongeren
slechts een fractie van het grote geheel
toch zullen zij vol moeten houden. Als
C.H. Jongeren, zo stelde spreker, zullen
wde de problemen van deze tijd bestude
ren by het licht van Gods Woord.
C.H. en de andere
partijen
's Avonds zorgde de band van
C.H J G. te Voorschoten (muziekgroep
zangkoor) voor een pittig begin. Daama
verkreeg mr J. W. van Gelder te Nieu-
wer-Amstel het woord om te spreken
over „Positiebepaling van de C H U.
andere politieke partijen". Spreker zeide
van mening te -zijn, dat de jongeren zelf
■willen doordenken, hij durfde dan ook
SPIERPIJN, SPIT...
UMOET voor de aardigheid in ge
zelschap eens langs uw neus ver
kondigen dat thee caffeine bevat. On
middellijk zult u dan worden terecht
gewezen met de opmerking dat caf
feine in koffie zit en dat thee de the-
ine bevat. Wanneer u er plezier in
heeft, kunt u uw opponenten dan nog
meer op stang jagen door te verzeke
ren dat er in thee zelfs meer caffeine
zit dan in koffie, en de praktijk zal u
In het gelijk stellen.
Gewoonlijk beweegt het percentage
caffeine in koffie zich niet boven 1%,
maar de verschillende theesoorten
blijken vaak een veel hoger percen
tage te bevatten. De hoeveelheid caf
feine in Javaanse en Chinese thee be
draagt soms 2,8% en kan bij Indische
soorten zelfs tot 3,2% oplopen. Toch
weten we allen, dat de uitwerking van
thee totaal anders is den die van kof
fie en dat vrijwel niemand een slape
loze nacht zal hebben na het gebruik
van drie, vier. of desnoods zes koppen
thee. Eenzelfde hoeveelheid koffie
vóór het slapen gaan zou de meesten
onzer de gehele nacht uit de slaap
houden.
Nu moeten we beginnen met op te
merken dat thee in het algemeen zó
slap wordt gedronken dat van het
hogere caffeïnegehalte in het alge
meen weinig of niets te merken zou
zjjn. Maar ook bij een sterke thee
concentratie zou blijken dat het hoge
re gehalte aan caffeine een totaal an
dere uitwerking heeft dan bij een
zelfde koffie-concentratie. Zoals we de
vorige maal hebben gezien, werkt bij
de koffie de cafeol mee, die in thee
ontbreekt en waardoor thee dus
geen koffiesmaak heeft maar bo
vendien wordt in thee de opname van
caffeine tegengegaan door het hoge
gehalte aan looizuur, dat 15 tot 19%
van de droge stof bedraagt. In sterke
thee geeft dit looizuur-caffelnecom-
plex die typische wrange smaak, die
echter ogenblikkelijk verdwijnt door
toevoeging van enkele druppels melk.
De melk-eiwitten slaan het looizuur
ogenblikkelijk neer.
Nu moeten we niet denken, dat
thee volkomen onschadelijk is, want
arbeiders in Egypte weten van de
minderwaardige stofthee zulke sterke
extracten te bereiden, dat velen er
door vergiftigd worden en er licha
melijk onder lijden.
Het zou kunnen, dat u ondanks alle
nadruk die we hierop pogen te leggen,
toch niet wilt geloven dat thee een
groot percentage caffeine bevat. We
mogen u dan verwijzen naar de caf-
feïne-industrie in de Verenigde Sta
ten, die uit Indische en Chinese thee-
afval pure caffeine bereidt. Het zou
ook mogelijk zijn, dat u na het voor
gaande van mening bent dat theobro
mine een stof is die alleen in thee
thuis hoort. Ook dat blijkt niet Juist,
want uit cacao-afval wordt eveneens
theobromine gewonnen en daaruit
wordt dan weer caffeine afgescheiden.
Zodat we de caffeine in koffie, thee
en cacao kunnen aantreffen, terwijl
het grootste percentage in thee voor
komt.
(Nadruk verboden)
een bespreking onderworpen. Ta v. net
laatste voerde spr een sterk pleidooi
voor het beleven der Christelijke soli
dariteit, dat z.i de juiste middenweg
betekende tussen staatsalmacht en staats
onthouding.
Aan het slot van zijn betoog duidde
ir Van Gelder in korte lijnen de ver
houding van de CHU tot andere partijen
Zolang in de P. v. d A. het staatssocia
lisme nog gepredikt wordt, zal de CHU
zich er slechts op in kunnen stellen gou
vernementeel te zijn tav de punten,
waarbij de gehoorzaamheid aan het be-
tot geval zal positie bepaald moeten wor
den.
De KVP heeft veel, dat met de gedach
ten der CHU overeenstemt. Een grote
moeilijkheid in de practijk is echter de
plaats, die de Kerk inneemt, ook op het
politieke vlak, en de met gezag beklede
kerkelijke uitspraken.
De derde, macht, door de VVD gesteld,
moest slechts dienen om het neo-libera-
lisme volle kracht te geven. De CHU kan
daaraan niet meedoen.
Ook t.a:v. de ARP zijn énkele belang
rijke verschilpunten. Men denke alleen
maar aan de verschillende opvatting
over de betekenis van het beginsel. Het
verschil in klimaat, sterk bepaald door
kerkelijke verschillen, blijft een belang
rijk struikelblok voor toenadering.
De jongeren van de?e tijd willen nie'
napraten, maaif zelf denken, zo besloot
Mr Van Gelder zijn gedegen betoog
Daarentegen bestaat geen bezwaar, wan-
naar zij zich maar behoorlijk oriënteren.
De CH-Jongerengroepen hebben daarom
een grote en goede taak te vervullen
Na een tweede optredeij-van de grote
CHJG-band en declamatie, sloot de heer
G. van Muiden, -voorzitter van de Goudse
CHJG, dit provinciaal appèl.
Chr. Buitengewoon Onderwijs bijeen
„Gaat Nederland niet al te achteloos aan deze
gezinsellende voorbij
(Van onze schoolnieuws-redacteur)
„Dit Nederland,
IJET Christelijk buitengewoon onder-
wijs draait op volle toeren. Aller
wegen is actie en leven. Er is geen school
die niet uitbreidt en de toeloop van leer
lingen is groot. Met dankbaarheid mag
de grote actie voor het stichten
Christelijke scholen voor buitengewoon
onderwijs worden geconstateerd; vele
nieuwe scholen staan op stapel. Dit ge
luid deed de heer J. J. Dondorp uit Hil-
im in Utrecht horen als voorzittei
de najaarsvergadering der twee or
ganisaties die werkzaam zijn 'op het ge-
bied van het Chr. B. O.: de Unie var
onderwijzers en artsen, werkzaam bij dit
onderwijs, en de Vereniging C,B.O-
Ibdnd van besturen).
Deze grote activiteit brengt voor aljen,
die voor het Christelijk B.O. werkzaam
zijn, een grote verantwoordelijkheid
Juist in deze tijd van groei, aldus de
heer Duindorp, zal men de organisaties
en steunen. Wekiu de vergade
ring van gisteren was wel zeer druk be
Het plotselinge overlijden van de heer
N. G. de Vente uit Noordwijk, strijder
de voorste gelederen voor het Christelijk
O., drukte een stempel op het begin
in deze najaarsvergadering; De aanwe
zigen namen staande een minuut stilt-
i acht.
In zijn openingswoord accentueerde de
heer Dondorp het grote belang van de
nazorg voor debielen. Het pas opgerichte
Prot. Chr. Nazorgverband is reeds zeer
actief, en mocht onlangs van de over
heid een subsidie van f21.000 ontvangen
Kind en gezin
De beer N. Y. Vlietstra, hoofdinspec
teur van "het B L.O.. hield een rede over
het onderwerp; „Het afwijkende kind en
het gezin". Hij pleitte voor een sterke
band tussen school en gezin- Het kind
het Protestantse gezin hoort niet op
RJC.-school. en het R.K.-kind niet op
Prot. school en deze ratio voor dc
bijzondere school is er ook voor de open
bare school. Spr. vroeg eerbied voor de
totaliteit van het kind. dat een stukje is
het gezin Wie iets aan het kind wil
doen, moet met het gezin beginnen.
De heer Vlietstra wees op een Konink
lijk Besluit van dit jaar, waarbij
Kroon een gemeentebestuur in het
gelijk stelde, dat weigerde vergoeding
van vervoerskosten te verlenen
kind dat elders een school voor
zocht. Eindelijk, aldus spris in hoogste
instantie m Nederland beslist, dat een
gezin (financieel) geraakt kan worden
omdat er een afwijkend kind is. Voort-
moet daarmede rekening worden ge
houden bij vervoerskosten- Het mag niet
voorkomen, dat om financiële redenen in
deze gezinnen de andere kinderen tekort
zouden komen. De heer Vlietstra noemde
dit K.B. de eerste schrede op een goede
weg. Het verdriet in deze gezinnen is
toch al zo groot.
zijn sociale wet
geving, zijn. ontwakend solidariteitsge
voel, zyo actieve handelsbalans, zijn de-
viezenoverschot van f1800 millioen ïr
1952 zijn opbrengst van de belastingen dit
de raming verre overtrof dit Neder
land, gaat dat toch niet al te achteloos
voorbij aan deze gezinsellende? Is het
dan beslist onmogelijk deze gezinnen
sociale bystand te verlenen, een gezin;
hulp of verpleegster?
Spr. wees er op dat deze drukkende
zorgen hun invloed hebben op het gehele
gezin, maar ook daarbuiten, op het werk
van de man en vader van zulk i
zirL jUeze z.aak rgakt een volkj
.Het "afwijkende kind heeft ook i
sitie.ve functie "in de. "gezinnen, de zórg
yoor het kind .schept. Vaak een bijzondere
liefdeband.
De gezinnen ondervinden echter vaak
zoveel schade van de lasterpraat
omgeving; wij zoeken altijd naar schuld
ïaar oorzaak. Veelmeer aldus de hoofa-
.nspeeïeur moeten wij er van door
drongen zijn dat blindheid en doofheid,
.mbecilitas en kinderverlamming enz.
ais een bliksem kunnen inslaan in elk
gezin; ook ons gezin tot een zorgelijke
otaliteit kunnen maken! Dan zullen wij
als volk pns scharen achter deze gezin-
i, zoals wij ook eendrachtig t.b c. er
kanker bestrijden.
Kind en kerk
In de middagvergaderingen, geleid
door ds Th. A. Vos, Ned Herv. predikant
te Arnhem als voorzitter van de Vereni
ging voor C.B.O sprak ds. G. van Veld
huizen Azn té Rotterdam over: „Het af
wijkende kind en de Kerk". Tevoren ov
handigde ds Vos aan het bestuur van
Unie C.B.O. (onderwijzend personeel)
cheque van f300, bijeengebracht door
vele schoolbesturen, als gift bij het on
langs gevierde jubileum. Men zal vooi
dit bedrag een filmstrip voor de propa
ganda laten vervaardigen-
Ds. Van Veldhuizen, die in zijn arbeid
:n grote ervaring heeft op dit gebied,
meende dat de Kerk „op een afgrijselijke
ier" verstek laat gaan ten opzichte
het kind dat afwijkt. Alleen
Crooswijk zijn Zeker duizenden pseudo-
debielen. Spr. zag voor dé Kerk drie
ken: de zorg aan de ouders, aan het af
wijkende schoolkind en aan het kind
dat de school ontgroeid is. Er moest een
stralende zorg zijn rondom deze gezin-
„Hebt u er ooit iets van gemerkt?"
En de Kerk moest de theologische vergis
sing van het zoeken naar schuld bij de
ouders eens wegnemen.
Maar v.ooal rijzen de vragen bij het
probleem: wat moet de Kerk doen voor
het afwijkende kind dat de school is ont
groeid- De Kerk is een. Kerk voor nor
male mensen geworden. De kerken lij
ken wel eens een hoger soort volkson
derwijs. Het verstandelijke treadt
(Vervolg van pag. 1)
Zijn beschrijving van de maatschappij
der toekomst kan door velen worden
aanvaard en de hierboven geschetste
hoofdlijn van zijn therapie door allen,
die zich Christen noemen en aanvaar
den. dat dit Christen-zijn consequenties
meebrengt voor het maatschappelijk
handelen Deze beschouwingen zullen
echter in hun gedetailleerde uitwerking
op concrete vraagstukken critlek uitlok
ken, zelfs van naaste medestanders
Vooral omdat het beginsel van de sou-
verelniteit in eigen kring, dat door de
schrijver consequent wordt toegepast,
zelf zich in een crisis bevindt.
FIE betekenis van dit boek ligt echtei
zeker niet in deze beschouwingen
over het al dan niet publiekrechtelijk
karakter van de bedrijfsorganisatie of iri
sohrijvers critiek op de Winkelsluitings
wet, al zou men dit soms denken als
men sommige critieken leest.
De grote betekenis en de grote waarde
van dit werk liggen o.l. op een geheel
ander vlak. Het confronteert ons mei
de gevaarlijke aspecten van onze hui
dige maatschappij en hun consequenties
voor de toekomende. Op overdreven
wijze? Misschien hier en daar in onder
delen, maar zeker niet in grote lijnen.
Iemand, die de vlammen uit een huls
ziet slaan roept: „Brand" en vermeldt
daarbij niet uitvoerig, ln hoeverre hier
bij van een schoorsteenbrand, een bin
nenbrand of reeds van een uitslaande
brand moet worden gesproken. Hij con
stateert het dreigende gevaar en geeft
hieraan uiting in een alarmerende waar
schuwing. Zo'n hartekreet is dit boek.
Voorts doorbreekt het boek de onder
gangsstemming, die de lectuur over de
toekomst van de Westerse maatschappij
overigens kenmerkt. Het wijst een weg
ter ontkoming aan. Het getuigt, dat het
25ste uur nog niet gekomen is. Het 25ste
waarvan Gheorghiu ergens zegt, dat
het het uur is na het laatste uur „Het
waarin zelfs de komst van een
Messias niets zou qitwerken, omdat een
door de techniek beheerste wereld niets
geestelijks kan voortbrengen en dienten
gevolge aan monsters is overgeleverd
Het wijst er op, dat het ook voor de
maatschappij nog is het heden der ge
nade, mogelijkheid biedend tot genezing
en herstel, mits wij, die haar maakten,
die zoeken, waar ze alleen te vinden is.
Daarom zijn we dankbaar voor dit boek.
Uitgegeven in opdracht van de Chr-
Nat. Bibliotheek door T. Wever, Fra-
neker.
Goede fransen in Aus(ra/ië
Nederlanders populaire
immigranten
Behoefte aan werkkrachten
in de landbouw
Veertigduizend Nederlandse emigran
ten zijn in Australië geslaagd en nog
veel meer zullen er een goede plaats
kunnen vinden, omdat de regering daar
naar een verdriedubbeling van hei
wonertal streeft. Nederlanders behoren
er tot de populairste emigranten en
vooral voor gezinnen met grote kinde
ren zijn er uitstekende kansen. Dit zei
Zaterdag de heer H. Oosterhuis. voor
zitter van het NVV, toen hij van een
zevenwcekse tocht door Australië weer
in Nederland arriveerde.
Hij vertelde, dat speciaal de land
bouw grote mogelijkheden opent. Tus
sen 1939 en 1952 is het aantal landar
beiders met 42 000 gedaald en ai heeft
de mechanisatie de productie doen
stijgen, toch is er behoefte aan werk
krachten. Van de bodem is 24 pet
der bevloeiing geschikt voor landbouw
en met bevloeiing kan nog een gebied
van 200.000 ha. bruikbaar worden ge-
Het levenspeil ligt volgens de heer
Oosterhuis gelijk aan dat in de V.S.
Een ongeschoolde arbeider verdient
ƒ110 per week en een geschoolde mi
nimaal ƒ130. De belastingen zijn vrij
laag. maar de huren viermaal zo hoog
dan in Nederland en de levensbehoef
ten veel duurder. De vakbeweging
één der oudste ter wereld heoft veel
minder invloed dan in West-Europa en
in het geheel geen wettelijke. Ieder lid
van de vakbeweging is automatisch lid
van de Labour-partij zodat de candl-
daatstelling voor Labour - afgevaardig
den in handen is van de vakbeweging.
Bouwplaten voor „De Hoop"
Om de laatste ton voor het nieuwe
hospitaalkerkschip bij elkaar te brengen,
worden thans bouwplaten van het nieuw
ontworpen schip verkocht voor minstens
f1,25. (giro 503.75 of postwissel: hospitaal
kerkschip, Damrak 95. Amsterdam). In
Vrijdagavond-televisie-uitzendingen
zal geregeld iets over de nieuwe „De
Hoop" getoond worden.
Rijksluchtvaartschool pas
in 1955 naar Eeldfi
Naar wij vernemen is de verplaatsing
in de Rijksluchtvaartschool van Gilze-
Rijen naar Eelde bepaald op begin 1955.
Zaterdag begon het
Belgische T.V.: een stuntelig
programma, moedige mensen
Een zestal moedige
en heeft Zaterdagavond de televisie-we
reld in verbazing gebracht, door onge
oefend, te midden van nog natte verf
weljjks getest materiaal een program-
te verzorgen, dat alleen al door de
gedwongen improvisaties en een ontstel
lend gebrek aan personeel, bewondering
afdwingt. De Belgische televisie, Vlaams
Frans, is haar werk begonnen. Met
opgestroopte mouwen en bezweette
hoofden zwoegden de technici Zaterdag-
iVond in het gebouw van de Belgische
Nationale Omroep te Brussel
maken wat er van te make
De verwachtingen van het publiek
aren niet hoog gespannen. Vooral niet
commandant var. de Belgische T.V.-staf.
Bert Leysen had alle zwakke punten van
het programma zowel technisch als wat
spel betreft, opgesomd. Hij liet duidelijk
uitkomen dat dit le programma en nog
vele er na, zuiver experimenteel z(jn.
Slechts door programma's te verzor
gen zal er op den duur een televisie-staf
komen, die geheel voor zyn taak bere
kend is.
Critiek is dan ook niet op haar plaats.
Het programma was eigenlijk stuntelig,
t geen pit in en de mensen, die voor
dé T.V.-camera verschenen, voelden zich
,zó ellendig", dat zy als houten Klazen
'oor de lens scharrelden. Ook de verslag
gevers, die een interview afnamen, ge
droegen zich voor „het oog van België"
nog erg onwennig.
Maar dat komt allemaal in orde. België
is ver achter bij Nederland (twee jaar!)
doch men heeft durf, om ook met geringe
middelen en onervaren mensen een pro
gramma te gaan uitzenden. En het is
deze durf. die moed om iets te beginnen,
die de Belgische televisie waarschijnlijk
spoedig op het Nederlandse peil zal
brengen.
Benoemd is tot officier in de orde
van Oranje-Nassau, dr M. Elzas, wonen
de te Rotterdam, hoofd der afdeling voor
inwendige ziekten van het gemeente-
ziekenhu is-Coolsingel.
Herv. Mannen te Utrecht bijeen
De Bond van Ned. Herv. Mannenver-
enigingen op Geref. Grondslag kwam op
de Hervormingsdag in de Domstad in
bondsdag bijeen. De bijeenkomst stond
dan ook in het teken der hervorming.
De vice-voorzitter, ds A. Vroegindewey
te Veenendaal schreef boven zijn ope
ningsrede de titel: „Om het erfgoed der
reformatie" en dr S. van der Linde te
Loenen a.d. Vecht sprak over: „Rome en
de reformatie".
„Het is onze taak en opdracht om het
erfgoed der reformatie aan te wenden tot
herstel van ons kerkelijk leven. Wij wil
len dan ook de belijdenis der vaderen in
het kerkelijk leven gehandhaafd zien", zo
ei ds Vroegindewey. De verdeeldheid
der Gereformeerde belijders is ons een
rede tot grote droefheid. Na de eerste
scheiding zijn er nog vele gevolgd als een
repeterende breuk. Wij bleven in de kerk
die ons lief is, maar deze kerk zal in
haar geheel terug moeten tot Schrift en
belijdenis, anders zal ze geen dageraad
hebben- Zij' zal zich moeten buigen onder
het gezag der Heilige Schrift, zónder
enige restrictie.
Tegenwoordig spreekt men in onze
kerk van modaliteiten, maar vele oude
ketterijen komen hierbij in een nieuwe
vorm naar voren en het is onze taak die
te bestrijden. Spr. stond met name stil
bij het naar Rome riekend sacramentalis-
me, dat hier en daar opduikt en waarbij
de reformatie verloochend wordt.
De nieuwe Kerkorde bracht geen te
rugkeer tot de belijdenis, doch is
compromis tussen vrijzinnigheid en mid-
den-erthodoxie en ook thans staan
nog midden in de strijd om het erfgoed
der vaderen, aldus spr. Wij willen niet
deserteren, doch blijven een critiek
nen te genezing.
Dilemma
Namens de Generale Synode sprak dr
A. J. Basker te Haarlem de vergadering
A. J. Rasker te Haarlem de vergadering
dat ook de mannenverenigingen op G.G.
hun bijdrage willen leveïen in de
steling om de waarheid in de kerk. Dr
H. Bout te Utrecht sprak namen:
andere Herv. bonden op G.G. en de heer
Plomp vertegenwoordigde het Chr.
Nationaal Vakverbond.
van der Linde noemde de verhou
ding tussen Rome en de reformatie
's een dilemma. Als dr van der Pol
it de tegenstellingen te kunnen
kleinen komt dit, omdat wat hij typisch
acht voor de reformatie slechts typisch
Barthiaans is. Zowel Rome als de refor-
achten het geloof een Werkelijk
heid met een hoofdletter, doch zij bena
rren deze van verschillende zijden.
Een typerend verschil is het afwijzen
bij Rome ei
reformatie
vraag, hoe
tuigenis van
De heilsweg i
Ideeën-koning bij
Philips
Dit is de 40-jarige J. Vorstenbosch uit
Eindhoven, die een Ingezonden Idee door
Philips met f 1000 zag bekroond. Deze
begint zich volgens de Philips Koe-
zo langzamerhand op te werpen als
ongekroonde „ideeën-koning". Drie
door hem in de bussen gedeponeerde
ideeën waren al beloond: één met
tig gulden, één met een troostprijs
vijf gulden en één met 25 .gulden.
„Dank -zij uw vruchtbaar -idee hebben
wij met de fabricage van televisie
schermen een grote stap vooruit kunnen
doen", zo verklaarde een der Philips-
efs. „Wij zaten eerlijk gezegd een beet-
met de handen in het haar. want het
fabricageproces van het scherm bevatte
kleine onvolkomenheden, die beschadi
ging van de kostbare vormen en
vervlakking van het beeld in de hand
werkten. Thans is die moeilijkheid
nen en het spreekt vanzelf, dat wij
interessante en werkelijk afdoende
verbetering meteen in practijk hebben
gebracht".
Minister Beyen van Buitenlandse Za
ken heeft Zaterdag te Parijs een onder
houd gehad met zijn Franse ambtgenoot.
Bidault. Onderwerp van gesprek wa
conferentie van zes, die op 26 November
te Den Haag begint.
Het lied der aethergolven
de voorgrond. Hoeveel „tale Kanaans' is
honderdduizenden volkomen onver
staanbaar! Wat moet het afwijkende kind
intellectuele gedachtenschema's?
Talloze afwijkenden hebben eerlijk ge
probeerd naar de kerk te gaan, maar
blijven weg omdat ze er niets van be
grijpen. In haar gewone activiteiten zal
de Kerk altijd plaats moeten laten voor
de afwijkenden, in het grote geheel, en
op'veel verstaanbaarder moeten worden-
Gram. 7.45 Morgengebed 8.W
luistert", caus. 12.00 Angelus 12.03 Gram.
12.55 Zonnewijzer 1.00 Nieuws 1.20 Lunch
concert 2.00 ..Negen heit de klok", gev. pro
leggen?") 10.00 „Ouders en 1
us. 10.15 Orgelconcert 10.45 A
n lit. kalender 11.00 Nieuws 1
AVRO; 7.00 Niel
i II. 298 i
7.15 Gymnastiek 7.30 Gra...
AVRO: 8.00 Nieuw
7.10 Gram.
VPRO: 7.50 Ds_
8.15 Gram. 9.00 Morgenwijding 9.15 Geestc-
R. Kool: „Ecc
Stbinga 7 00 Nie
solist (In de pauze: ..Ken c
„Wil je nou wel eens stil zijn? Je mag zo niet
praten, je bent m'n buurjongen maar
„Heb je me niet een beetje gemist?"
Aag wendde haar blozend gezicht van Berend
af. Ze friemelde aan het slotje. Zonder Berends
hulp kreeg Aag het niet los. Treuzelend legde ze
het sieraad weer om het zijden kussentje heen.
„Wil je 't echt niet hebben, Aagje?" vroeg
Berend.
-„Moeder zou niet willen, dat ik 't aannam
„Die steentjes staan je zo goed! Je moet ze op
de gouden bruiloft toch dragen
19.
„Ik heb toch gezegd, dat je niets meebrengen
mocht
„Dat kon ik niet latenkijk eens, of het
lar je zin is
Even aarzelde Aag.
„Je had het niet moeten doen", zei ze nog eens.
„Kijk nou maar, Aag", drong Berend aan.
Haar weke vingers peuterden aan een zilveren
koordje. Een vreemde opwinding deed Aagje tril
len. Ze bracht een zacht-grijs doosje tevoorschijn.
Voorzichtig schoof ze de sluiting omhoog.
Ln spanning blikte de jonge matroos naar haar
blozend gezicht. Nu schoof ze het dekseltje weg.
„O.Berend.wat mooi!" riep ze verrast.
„Is het naar je zin, Aag?"
,/t Is beeldig, maar zo'n cadeau geef je niet aan
een buurmeisje, Berend.
„En als ze nou Aag heet?"
„Dan nog niet, hoor Berend".
Aags blik liefkoosde toch de drie verspringende
snoeren granaatjes. Een goud slotje hield ze
byeen.
„Leg ze eens om je hals, Aag" zei Berend, zó
vriendelijk, dat ze niet weigeren kon.i
Berend hielp haar met de sluiting. Hij trok Aag
naar de spiegel.
Even bewonderde Aagje zich. Toen lachte ze
schalks.
„Ik lijk Assepoester wel, toen ze bij haar oude
kleren een glazen muiltje aan had. Maar zoiets
moois had je niet voor mij moeten kopen. Dat
wist je toch Berend.
„Ik ken je al zolang! En jij wordt m'n meisje!
Uit alle landen breng ik wat voor je mee. En als jaloers op rijke vreemdelingen geweest. Die kon-
ik een bom duiten verdiend heb gaan we mooie den kopen, wat ze begeerden' Zilveren vuurtorens
meubeltjes kopenen scheepjes! Zilveren doosjes, molentjes, klokjes
DOOR
ANNIE VREELAND
„Ben je nou helemaal? Dat alle mensen 't zien"
„Wat geeft dat? Jij wordt m'n meisje.
Om zoveel onverbeterlijkheid schudde Aagje
het hoofd.
Met zichtbare tegenzin wikkelde Berend het ge
schenk weer in het papier. En Aag zag het spijtig
in zijn jaszak verdwijnen. Ze blies nu wel hoog
van de toren, maar makkelijk-zou ze Berend aan
een ander meisje niet gunnen. Ze had zolang
eigendomsrechten op hem! Door „hun Kal ver
straat" had ze met Berend gekuierd. Ze hadden
er voor brede winkelruiten getreuzeld. En waren
en klompjes! En ze kiekten de Scheveningers
graag. Al droeg Aag de dracht niet, toch hadden
ze haar ook gekiekt. Misschien prijkten haar foto's
in grote, Engelse huizen.
Het was, als raadde Berend Aagjes gedachten.
„We kuieren nog eens door onze Kalverstraat,
Aag".
„En langs de zee".
„Hoe is 't met je vader"
„Best, maar de haring zwemt niet in zijn
netten".
„Het kan verkeren" zei Berend, „Aag, heb jij
het altijd nog zo druk?"
„Arbeid Adelt. En nou moet je verdwijnen, ik
ga de bedden opmaken."
Even stoeide Berend met Aag. Toen sprong hij
over het muurtje.
„Tineke van Heulen, ons Maartje
Kan werken als een paardje
Tineke heb geld noch goedje
Maar een hemel is der lach en der groetje.
hoorde Aagje hem zingen.
Ze schudde lachend het hoofd.
„Die Berend met z'n cadeau. Maar ik ben toch
blij, dat hij terug is," dacht ze.
Opgewonden kwam Job thuis.
„Van wie weet je dat, Job?"
Een schipper vertelde 't me. De logger wordt
nou door een treiler verder gesleept. Maar ze heb
ben nog niet veel kantjes aan boord...."
„Dan kan vader over een paar dagen hier zijn.
Berend is ook terug, Job."
„Dan ga ik naar buurvrouw
Aag knapte zich op. Langer dan gewoonlijk
stond ze voor de spiegel. Berend was thuis! En
door dat sieraad had hij weer laten blijken, dat
hij veel om haar gaf. Aag wist, dat buurvrouw
Brom haar wel mocht.
deren" 11.30 Pianorecital 12.00 Gev muziek
12 30 Land- en tulnbouwmededellngen 12.33
Voor het platteland 12.40 Orgel;
Nieuws 1.15 Mededelingen 1.20 D;
Gram. 2.40 Schoolradio 3.00 Gram
de vrouw 3.45 Gram. 4.30 Voor'
530 Lichte muziek 5.45 Reportage 600
Nieuws 6.15 Pianospel 6.30 Militaire cause
rie 6.40 Gram. 6.55 Paris vous parle 7 00
Voor de kinderen 7.05 Militair orke
Gitaarmuziek 8.00 Nieuws 8 05 Gei
gramma 9.15 Lichte muziek 9.35 Mededelin
gen 9.40 Gev. muziek 9.50 Tiroler muz
10.20 Gram. 10.30 Buitenlands overzicht lt
Gram. 11.00 Nieuws 11.15 New York call
11.20—12.00 Gramofoonmuziek.
Engeland. BBC. 330 m. 12.00 Voor de sol
len 1.00 Gram. 1.25 Voor de arbeiders
Nieuws 2.10 Discussie 2.55 Intermezzo
Voor de scholen 4.00 Critieken 4 45 G
;k 5.30 Twintig vragen 6.00 Voor
t het aanvaarden door
ran de bevinding. Op
ve weten een waar Chrlstt
oordt Calvijn: Door het g<
de Heilige Geest
hier dus zeer persoonlij]
subjectief. Rome verdringt dit d
het objectieve, de toezegging der kerk)
Verkiezing en verwerping zijn door Calj
vijn zeer bevindelijk gefundeerd en dezj
leer vindt dan ook bij Rome geen plaats
Wie de leer der verkiezing door God]
vrijmacht en de bevinding verzwakt, laa
tenslotte Rome het laatste woord, aldu]
^Nadat ds A. de Hartogh nog had gerei
fereerd over: „De reformatarische ver4
wachtmg van het Koninkrijk Gods in hel
heden", sloot prof. dr J. Severijn
bondsdag met een opwekkend woord.
Beroepingswerk
Ned. Herv. Kerk.
Bedankt: voor Waddinxveen (vac. J. J
Moll) G. M. van Dieren te Ede.
Chr. Gercf. Kerken.
Tweetal: te Sneek N. Brandsnja te Rijns-
burg en J. Tijmes te Nunspeet.
Remonstr. Broederschap
Het Zaterdag gemelde bericht over ds
de Wijs berust op een misverstand.
„Romeins recht moet gehand
haafd blijven"
Op een vergadering van het Ned. Klas
sik Verbond in Groningen heeft prof. dr
P J. Enk. hoogleraar in de klassieke
talen aldaar, stelling genomen tegen het
voorstel van de Regering om het Ro
meinse recht bij de rechtsstudie te doen
verdwij-nen.
God niet meer met een
hoofdletter
In Polen heeft de regering de redac
ties var. dagbladen en tijdschriften
geschreven, het woord „God" voortaan
niet meer met een hoofdletter te schrij
ven. Dc „Trybuna Ludu", orgaan der
communistische partij, gaf het voorbeeld.
Bij tijdsaanduidingen wordt inplaats
„na Christus" geschreven: „volgens
tijdrekening".
Ds J. Hengst overleden
In de ouderdom van 84 jaar overleed'
in IJlst ds J. Hengst, emeritus-predikant
der Ned. Herv. Kerk. Hij diende slechts
één gemeente, die van Wolsum in Fries
land en wel van 1895 tot 1943, bijna vijf
tig jaar dus.
Instituut voor Joodse Studie
te Manchester
Te Manchester is een Instituut voor
Joodse Studie opgericht, waarvan
rabbijn dr A. A. Altmann tot erevoorzit-
benoemd, zo bericht het Nieuw Isr.
Weekblad. Met ingang van 1 Januari
zullen aan het instituut colleges worden
gegever in Joodse philosophic, mystiek
en moraal; voorts zal het Instituut we
tenschappelijke uitgaven op Joods gebied
publiceren. Door inzamelingen is het
voor zeven jaar gewaarborgd; naar er
kenning door de universiteit van Man
chester- wordt .gestreefd.
GOUDEN DOCTORAAT
Op 6 November zal het vijftig laar ge
leden zijn, dat aan de Leidse universi-
teit promoveerde tot doctor in de rechts- I
wetenschap de heer mr E L. van Emden,
geboren te 's-Gravenhage en thans wo
nende aldaar.
Onderwijsbenoemingen
Benoemd: tot leraar Chr. Lyceum te Har
derwijk J E Rijnsdorp te Rotterdam (gesch.)
en drs G Dekker te Castricum (Staatsinr.):
Joh. Calvijnlyceum te Rotterdam N A de
Ridder te Utrecht (aardr.) en A J Mulder te
Vlaardingcn (Ned.); Chr. HBS t J -'
R Pos"
Nijbroe
c Ede (Frans
1 Weij 1
kindi
de boert
Gev. progri
7.20 Voo
7.30 Orgelspel 7.50 Causerie 8.0
1.30 Hoorspel 9.0"
ramma 10.00 Niet
programma 11.,
inorocital 11.45 Parlements-
iverzlcht 12.00—12.03 Niel
Engeland. BBC. 1500 er
Sale's dagboek 12.15 Gev.
soliste 2.45 Voor
Ic vrouw 4.00 C(
iziek 5.15 Mi
dag-
6.00 Orgelspel 6.30
muziek 7.OU uram. 7.15 Voor de jeugd
Hoorspel 8.00 Nieuws en journaal 8.25
Sport 8 30 Gev. programma 9.00 Gev. mu-
jj"-kprogramma 10.30 Quiz
Gram. 1.00 Nieui
•adlo 3.00 Voor c
3ram 4.30 Orgelspel 5.00 Nli
.45 St Hubertusdag 18.19
1,15 Gram. 2.00 School
jeugd 3.30 Orgelspel 4.00
5 5.30 Gram. 5.50 Boek-
reking 6.00 Voor de Jeugd 6.30 Voor de
soldaten 7.00 I
6.30 Koorzang 7.15 Gr;
ram. 8.15 Orkestc.
leuws 10.15 Lichte
BBC. Uitzendingen
1.00 Omroeporkest en
.20 Gram. 5.00 Nieuws
".30 Nieuws 8 00
.45 Gram. 10.00
10.55 Nieuws,
iderland: 10.00—
•sprek; Boeken
m.).
Wilhelminaschool te Sliedrecht P
cs te Tiel, te Koudum mej. G M Smid
pningen: Chr. VGLO-school te Gouda
r E Hulzer te Rotterdam, van Wasse-
Hoffmanschool te Voorburg J W de
AMSTERDAM. 30 Oct. V.U. Tot doctor ln
e letteren en wijsbegeerte H J Geerlings,
eb. te Groningen, op proefschrift „De an-
ieke daemonologie en Augustinus" ge
schrift: De divinatione daemonum".
EXAMENS EVANG. LUTH. KERKEN
Aan het Evang. Luth. seminarie te
Amsterdam zijn geslaagd voor het prop.-
en theologie mej. J. Ris te Amers
foort. Voor het le deel cand.-examen
slaagde de heer A. Niérop te 's-Graven
hage en voor het cand.ex. mej. H. J. Hars-
veld te Groningen. Als studenten aan het
larie zijn ingeschreven mej. C. Boot
te Alphen aan den Rijn en de heer C.
Schroder te Gouda.
THEOLOGISCHE EXAMENS
i het Evang. Luth. Seminarie te Am-
im zijn geslaagd voor het prop. theolo-
L C Habekothe Haarler
R'dam, H Heijmai
Termond, P Kloc
Enschede G Kor
Utrecht. J H Noorlander R'dam. Th Palthe
J F Plekenpol Enschede, J C Rozen
berg Rosmaler
C F J Ar
M Kokkema Menaldum. B van Blanken. A J
van der Linden en N P Faas A'dam; Voor
prop ex theologie: mej A Bos A'dam en de
heren E Borren Haarlem, en J P J Knip-
scheer Epe.
AMSTERDAM. VU. 31 Oct Geslaagd
voor cand ex theologie W Horllngs te Nieuwe
Pekela en J C Schouten te Amsterdam.
LEIDEN, 2 Nov. Geslaagd candi-
daatsexamen Romaanse taal- en letter
kunde mej- E. M. van Arkel, Leiden.
UTRECHT 29 Oct. Geslaagd voor cand. ex.
rechten: R Lolcama. Breda. D Lolcama. Bre
da; cand. geneeskunde: A M E America,
Meersen, A J M Baggen, Zevenaar. R Ben-
nink Bolt. Utrecht. S Bergsma, Harderwijk,
A H J A Cre-
radc. L J
R H J J Geurts, Echt, J J P Groene
pel. mej. C Hermann. Hilversum, I
in Hooydonk, Ulvenhout, A H van
Sendijk
H J Nljzlnk.
irt, Bennekom. J P F M de Bn
doet. geneeskunde: H M Bet
ht. G J J Booyink. Tubbergen.
host. Bussum. W C L Pennlngs. K
mej. J M Radder, Bergen op Zoo
Rietstra. Maasniel, Z G Steverink. I
tej. C M Schaap, Hilversum.