Abrupt levenseinde van een rijk begaafde vrouw vliegtuig POGING TOT PORTRET AIMEE SEMPLE McPHERSON Door MARY POS IN ons Zondagsblad van 16 Mei lie ten wij Aimee Semple McPherson zien als een vrouw, die zoals haar geestdriftige volgelingen willen doen ge loven haar gehele leven in dienst stelde van haar Meester. Maar de zoek lichten, die van andere zijde op dit le ven werden geworpen, brachten helaas cok andere dingen aan het licht. In elk geval wist Aimee precies wat ze doen moest om vat op het volk te krijgen. De deuren van de tempel wa ren nimmer gesloten. Altijd kon men daar binnen treden. Er was een gebeds toren, waarin dag en nacht werd gebe den. Na twee uur wisselde de ene groep de andere af. Zo is het doorgegaan jaar ra jaar. „De wierook van het gebed steeg dag en nacht op tot God's Hei ligdommen." De Bijbelschool had op de dag zowel als 's nachts colleges. Juist in de stille nachtelijke uren kon de aandacht beter geconcentreerd worden ©p de eeuwige waarheden. In één der parken van de grote Cali- fornische stad San Diego kwamen der tigduizend mensen op een dag tezamen om haar te horen en vooral te zien! Uur na uur werden invalide stumperds langs haar podium gereden, legde Zus ter haar mooie handen op hun hoofden en bad enkele woorden voor hun gene zing, zelf gekleed in een lang wit ge waad. waarover een purperen mantel, haar borst versierd door een paarlen kruis. En., in diezelfde tijd met als enige bedoeling „Satan in zijn eigen burcht op te zoeken", zoals ze zeide. kon bien haar allersjiekst gekleed, een kostbare bontmantel over haar tengere schou ders, getooid met juwelen, op en top een vrouw van de wereld, vergezeld van een intieme vriend, de mondainste nachtclubs zien binnengaan. De Ameri kaanse kranten brachten haar verschij ning hier met vette koppen. Het was hot-news", de grote evangcliste gezien in die en die nachtclub Maar haar volgelingen geloofden haar onmiddel lijk toen ze de ware bedoeling hiervan aan hen mededeelde. P een namiddag in Mei 1926. in Ca- lifornië het schoonst denkbare weer om aan zee te vertoeven, bevond Zus ter Aimee zich met haar secretaresse in een der liefelijke baaien in haar tent en schreef, geïnspireerd door het uit zicht op de eindeloze oceaan, haar preek voor de volgende avond. Op een bepaald ogenblik zond ze haar secretaresse weg voor een boodschap en gekleed in een allercharmantst badcos- tuum sprong ze in zee en., kwam niet Nog diezelfde avond gaven de kran ten met grote koppen het nieuws van haar mysterieuze verdwijning. In An gelus Temple waren duizenden mannen on vrouwen schreiende en handenwrin gende de gehele nacht bijeen, biddend voor de terugkeer van hun geliefde „ZustT", maar haar moeder kondigde haar dood aan.. Aimee was bij Jezus. Op de volgende Zondag bevonden zich vijfduizend mensen op de oever van de zee. klaagzangen zingende en gezamen lijk biddende, nog steeds hopend op oen wonder. Zuster die. zoals vroeger «Jona, weer uit de golven op wonder baarlijke wijze zou terugkeren Maar de Amerikaanse pers, op zoek naar nog groter sensatie, zocht naar feiten. Angelustcmpel was niet alleen oen Huis van God, het was ook een zeer winstgevende zaak, door Aimee's moeder deskundig beheerd. De firma moest minstens een millioen dollar rijk zijn en de twee vrouwen schenen de laatste tijd nogal eens meningsverschil ©ver de financiën te hebben gehad. Toen Zuster een maand verdwenen was. werd er een grote gedachtenisbij- oenkomst gehouden, waaraan elfduizend mensen deelnamen. Drie dagen later telefoneerde Zuster in levenden lijve uit oen ziekenhuis in Arizona! Ze kwam met een fantastisch verhaal. Ze was uit haar tent ontvoerd, bewus teloos gemaakt, in een hut in de Mexicaanse woestijn verborgen gehou den, gemarteld.. Men had namelijk oen grote losprijs willen bedingen, doch onder geen voorwaarde had ze daar aan mee willen werken.. Op wonder baarlijke wijze had ze weten te ont snappen en was na een uitputtende tocht door het gloeiende zand in de be woonde wereld teruggekeerd.. Maar een dag later kwam reeds de waarheid aan het licht. Met een em ployé had ze in een afgelegen bunga low de tijd doorgebracht. Aangezien ze onder ede het verhaal van haar ontvoering voor de politie had afgelegd, werd ze nu gearresteerd wegens meineed, doch al spoedig weer losgelaten. Wilder dan ooit was het enthousias me van haar volgelingen, toen ze hun geliefde zuster weer in hun midden hadden, die door Satan zo beproefd was geworden! En toch was daarmee eigenlijk het begin van de ondergang, waarvoor zij zelf haar hoorders zo dikwijls had ge waarschuwd. begonnen. Het ging echter langzaam, want een grote schare bleëf baar getrouw. ZAG „Zuster" toch langzaam maar zeker een roemloos einde naderen? Herhaaldelijk had zij in 1944 gesproken over een opvoleer „indien zij er eens niet meer zou zijn." Wie zou daarvoor meer geschikt zijn dan Rolf, haar zoon, die haar zovele jaren reeds, ondanks zijn jeugd, met raad en daad had bij gestaan en over wiens schouders God de profetenmantel reeds had willen wer pen? Dinsdag 26 September 1944 kwam Zuster met haar gevolg op het vliegveld van Oakland aan, begroet door een enthousiaste schare en verwelkomd met een reusachtige boeket rode rozen. Die avond werd „Zuster" door een menigte van drieduizend koppen op de in het Oakland Civic Auditorium Thea tre belegde opwekkingsbijeenkomst door een stormachtige ovatie verwel komd. Achter haar op het toneel zaten de zangers en zangeressen van het gro te Oakland Angeluskerkkoor en vele vooraanstaande leden der kerk, waar onder tal van gestudeerde mensen. 'Zuster, nu 54 jaar oud, maar nog altijd zeer aantrekkelijk om te zien werd na het zingen van het volkslied ook hier een prachtige boeket rode ro zen aangeboden, die ze echter later op de avond met een stralend gelaat voor de helft verdeelde onder hen, die naar het podium kwamen om hun zonden te belijden en voor de andere helft be stemde voor het 70-jaar oude moedertje Carrie Meetings, die één van haar eer ste volgelingen was geweest in Oak land en nu door ziekte verhinderd was om de bijeenkomst bij te wonen. „Nooit", zo zegt het verslag „had zuster zó gesproken als thans, het was bovenaards heerlijk. Op haar dringende uitnodiging zich aan Christus te geven, stroomden jongen en ouden naar het podium. Meesterlijk wierp zuster als een echte visser van zielen haar zil veren net van koninklijke uitnodiging over allen, die hongerden naar vrede in Christus." Diezelfde nacht maakte een abnor maal grote dosis slaaptabletten een eind aan haar bewogen leven.. Haar volgelingen waren verbijsterd. Tijdens de rouwdienst in haar tempel zong het koor ontroerende liederen, alle heen- wijzend naar de Vredevorst, liederen, welke aan haar zelf worden toegeschre ven. Mensen betuigden diep bewogen tijdens deze dienst hoe Zuster het mid del was geweest om hun ouders tot God te brengen, en daardoor ook henzelf en hun kinderen. Duizenden volgden haar baar naar een der schoonste begraaf plaatsen, die de wereld kent: Forest Lawn, tussen de heuvelen in de omge ving van Los Angeles. Boven haar graf werd een bloemen- schat neergelegd, zo bijzonder als zelden wordt gezien. Daar stond een gouden harp. Twee bloemstukken stelden de geopende hemelpoort voor. Men zag opengeslagen Bijbels, kruisen. een vlammende toorts, duiven, zachte hoofd kussens, een klok. die zusters sterf uur aangaf, een reusachtig anker, een stuurrad, een stralende ster. een cither, een afgebroken pilaar, vlammende har ten, een flonkerend schild, een lamme tje in de weide, een wereldbol, een red dingboei, een vliegende adelaar, een kleurrijk rustbed, een ledige sprook- jesstocl en dat alles bestaande uit bloe men. bloemen in Amerika oneindig kostbaarder dan in ons land. De op schriften spraken voor zichzelf. AAN Zusters indrukwekkende mar meren graf, waarboven twee enge len biddend liggen neergeknield, heb ik een ogenblik gestaan tijdens mijn be zoek aan Forest Hill. Stilte heerst op deze plek, stilte viel ook rondom Aimee Semple McPherson's naam. Kort na het bezoek aan Forest Hill passeerden enige oud-landgenoten en ik de aan de voorzijde hermetisch ge sloten Angelustempel, ofschoon het een Zondag was. Het was een triest ge zicht, want zouden de deuren van dit Godshuis niet dag en nacht geopend zijn? Maar een zaal aan de achterzijde bleek toegankelijk. Een schelle vrou- westem voerde daar hot woord. Tot ver in de nu zeer stille straat vielen dc scherpe klanken, die af en toe over gingen in een hevig gekrijs.. We tra den de zaal binnen waar een volgelinge van Aimee op de kansel stond te „pre ken". De zaal was half gevuld en lauw was het antwoord als de spreek ster haar hoorders fel een vraag stel de. waarna zij onmiddellijk weer een woordenstroom over hen uitgoot, die een marktkoopvrouw niet zou hebben kun nen verbeteren. Ze wond zichzelf daar bij zo hevig op, dat het tot hysterie scheen te zullen voeren. In de gangen rondom de grote tem pelzaal heerste daartegen een doodse stilte. Een paar verlepte vrouwen in onfrisse uniformen zaten er in een klein kantoortje en trachtten foto's van Zuster aan de man te brengen. „Neen. de tempelzaal was nu geslo ten", zo was het antwoord op een vraag van ons. „maar die avond zou men eens wat beleven! Dan sprak de twaalf jarige evangcliste Renee, de jongste evangeliste ter wereld, door een won der van achter het ijzeren gordijn met haarouders gevlucht.. Nimmer had den we zoiets gehoord of beleefd.. God die door een kind wilde spreken Sensatie, sensatie, het enige wat in 1953 de vermolmde schepping van Zus ter Aimee Semple McPherson nog te zamen houdt, tot deze binnen afzienba re tijd de ondergang zal hebben be reikt, waarvoor „Zuster" zelf altijd anderen waarschuwde.. spel afkeurt worden deze twee figuren als voorbeelden aangehaald. De muzi kaal niet-ontwikkelde jeugd krijgt dus van hen dc gedachte aan „boemannen" op orgelgebied, die tot geen goed werk in staat zijn. Voor schrijvers verontwaardiging over „lieflijk gekweel" op het orgel en over „weeïge stemmingsstukjes" heb ik werkelijk wel waardering, maar waar om moeten hierbij steeds de namen van Zwart en Asma genoemd worden? Krijgt de voorlichting van de jeugd dan niet een al te persoonlijk karakter en wordt dc jeugd dan niet gesuggereerd dat deze twee organisten alleen maar lieflijk kunnen kwelen? Het woord „kwelen" behoeft overigens nog hele maal geen onaangename uitleg te heb ben, want „lieflijk zingen" izoals het woordenboek aangeeft) is toch werke lijk geen slechte eigenschap. De bedoe ling meen ik echter wel te begrijpen en in dit opzicht is de term „weeïg" sterker. Het gaat er om, zowel of mensen als Zwart en Asma het alleenrecht, hebben van „weeïge muziek", alsook of men in hun kunst, zoals C. J. V. generaliserend zegt, een muzikaal ver val kan zien, waarbij hij voor één keer ook nog de namen Guilmant en Widor noemt. Een dergelijke kwalificatie zou ik niet graag voor mijn rekening ne men. zelfs al kan ook ik bezwaren aan voeren tegen enkele composities van deze organisten. Maar zowel Jan Zwart als Fcike Asma hebben ook dingen ge daan en Asma doet dit nog die de grootste waardering verdienen en kunnen bewijzen dat C. J. V. maar een zijdig is ingelicht. En dan vraaag ik me af om ook eens persoonlijk te worden waarom de schrijver dan niets zegt over het vervelende en ver standelijke spel, dat dr. Anton v. d. Horst bij de morgenwijdingen van de V.P.R.O. ten beste geeft? Dat is dan wel niet weeïg, maar op z'n zachtst gezegd toch wel onmuzikaal geëxperi- mentcer, dat alle luisteraars afschrikt. Jan Zwart en Feike Asma hebben ontzaglijk veel voor de orgelkunst en voor de popularisering van het orgel gedaan en alleen dat al zou de waar dering van C. J. V. kunnen hebben. Wie thans Asma een werk van Bach hoort spelen, de Passacaglia of een koraalvoorspel b.v.. zal dit moeilijk in (Voor vervolg pag. 5) i grof van Aimee Semple McPherson op de begraafplaats Forest Lawn in de omgeving van Los Angeles. Noodzakelijke tegenstelling op het terrein van de SÓjNST Voorliclitmg op orgelgebied in Clir. Geref. jeugdblad op elk terrein van de kunst vindt men de meest uiteenlopende meningen. Wat de één mooi vindt, verfoeit de ander en wat de één als schoonheid onder gaat, wordt door de ander als „Kitsch" betiteld, In zekere zin is het maar ge lukkig, dat er verschil van mening bestaat, want anders zou de kunst tamelijk eentonig worden. Men zou bij een volkomen gelijke gerichtheid cliché-werk krijgen en niets is funester voor de kunst dan een gebrek aan tegenstellingen. HET schijnt echter voor velen moei lijk te zijn, bij die zo noodzake lijke tegenstellingen toch nog de waar dering te behouden voor opvattingen van anderen en speciaal op het gebied van de muziek leidt dit tekort aan waarderingsvermogen soms tot zeer persoonlijke aanvallen. Om een eigen standpunt, een eigen visie te verdedi gen, behoeft men werkelijk niet andere opvattingen aan te vallen, tenzij die andere opvattingen tot een ernstig geestelijk, moreel of muzikaal verval leiden. Als er, zoals bij de dagbladcriticus, een persoonlijk oordeel gevraagd wordt over een bepaalde kunstuiting, ligt de zaak natuurlijk weer anders dan bij degenen, die in een tijdschrift of dag blad in opvoedkundige en instructieve zin beschouwingen moeten geven op muziekgebied. Maar toch zal ook de dagbladcriticus zijn eigen oordeel zoveel mogelijk moeten objectiveren en waar dering moeten kunnen opbrengen voor dc visie van andersdenkenden, voorzo"er die visie tenminste op de een of andere wijze gefundeerd is. Het is een uiterst moeilijke taak, daar een volkomen ob jectiviteit ondenkbaar is en de eigen opvatting altijd sterker naar voren wordt geschoven dan de bedoeling was. Te giote subjectiviteit TOT deze beschouwing kwam ik door x het lezen van enkele artikelen in „Ons Jeugdblad", het orgaan van de Chr. Geref. Jongelings- en Meisjes verenigingen. Onder de titel „Flitsen" geeft C. J. V. in dit blad een serie beschouwingen over muziek en gezien de aard van het blad bedoelen deze artikelen alleen maar voorlichting te geven. De schrijver kan zich dus be palen tot het laten afdrukken van het eigen standpunt, zonder daarbij per sonen aan te vallen. Helaas ontkwam ook C. J. V. niet aan het bovengenoemde gevaar en meent hij zijn persoonlijk standpunt te moeten verdedigen door herhaaldelijk namen te noemen van hen, die doen wat volgens hem niet goed is, ja zelfs verwerpelijk. Hoewel ik zijn standpunt begrijp meen ik toch, dat hier door een al te grote subjectiviteit stemming ge maakt wordt onder de Chr. Geref. jeugd en in plaats van opbouwend, afbrekend werk wordt gedaan. Daarbij komt nog, dat ook de opvattingen van de schrijver zeer relatief zijn en een wel wat een zijdige voorlichting geven aan die jeugd. In verschillende van die „Flitsen" worden steeds weer als de twee grootste zondaars op muziekgebied en dan speciaal wat het orgel betreft ge noemd Jan Zwart en Feike Asma en bij alles wat de schrijver in het orgel- tw€€ fietsenmakeRS wanen be eeRste vUcqcrs een hóLve eeuw ouö DE klassieke legende van Daedalus en Icarus toont aan hoe de mense lijke vlucht op de verbeelding der mensen werkte. Velen hebben in de loop der eeuwen getracht het denkbeeld te verwezenlijken, doch eerst moest de motor voldoende ontwikkeld zijn, al vorens het probleem kon worden op gelost. Zo ontstonden er veel motor vliegtuigen tegelijkertijd, maar dat van de gebroeders Wright was het eerste toestel, dat een werkelijke vlucht maak- Wilbur en Orville Wright aanschouw den het eerste levenslicht in het plaatsje Dayton in de Amerikaanse staat Ohio. Deze zonen van een predi kant toonden al zeer jong grote belang stelling voor de techniek, want foen ze nog jongens waren construeerden de broers een drukpers voor het kinder- krantje, dat ze uitgaven. Later begonnen beiden een fietsen- zaak. welke al spoedig tot een fabriek werd uitgebreid. Door nadere bekendheid met Chanute. die hen op het werk van de Duitse zweefvlieger Otto von Lilienthal wees, kwamen zij met de vliegkunst in kennis. Nadat Von Lilicnthal to 1696 was verongelukt, begon zowel Orville, als Wilbur alle beschouwingen en boeken die in de loop van de tijd over vliegen verschenen waren-, te lezen. Door deze studie werd het hun duide lijk dat het probleem niet kon worden opgelost zolang nog niemand practische ervaring op dit gebied had opgedaan, want zelfs Lilienthal had alles bij elkaar slechts vijf uur gevlogen Toen zij hun theorie hadden voltooid, bouwden de beide broers een zweef- Vervolg van pag. 4.) verband kunnen brengen rriet wat C J. V. aan het genre-Asma toeschrijft, nl. dat muzikale onbekwaamheid wordt verborgen achter tremulant en zwelkast. Dit bewijst maar al te duidelijk dat C. J. V. het laatste jaar Asma besüst niet heeft horen spelen. (De NCRV zendt nog wel eens heel oude opnamen uit). Op deze wijze de jeugd voorlichten lijkt me dan ook niet helemaal verant woord. Polyphone muziek DE grond voor die persoonlijke aan vallen ligt echter dieper en wordt het best gekend uit de volgende zin snede: „En nu js het een bewijs van geestelijke luiheid, vliegtuig. De vlieger moest dit toestel in liggende houding besturen. Dit was gedaan om de weerstand zo gering mogelijk te maken, zodat de vluchten zo lang mogelijk konden duren. In 1900 trokken de Wrights naar de duinen van Kitty Hawk in Noord- Carolina. Dit terrein was hun voor de proefvluchten door het Geographisch Instituut aanbevolen, want door de lig ging in de buurt van de Cheasapeake- baai traden hier zeewinden op, die zeer geschikt waren voor zweefvluchten. Voortbouwende op dc opgedane er varing en met steun van Chanute. con strueerden ze het volgende jaar een nieuw zweefvliegtuig. Om te voorko men. dat het toestel bij sterke wind achteruit vloog, werd er soms een stevig touw aangebonden, dat in de grond werd bevestigd. Hun vliegtuig de gradeerden zij dan tot een bemande vlieger. T OEN de brpers in staat waren met x een nieuw gebouwd toestel zweef vluchten van meer dan tweehonderd meter te maken, was de tijd rijp ge worden de motor als drijfkracht in hun vliegtuig te gaan proberen. De motor moest voldoende vermogen paren aan laag gewicht. De machine, die de Wrights construeerden, een waterge- koelde vier cylinder motor, ontwikkelde twaalf pk en woog ongeveer tachtig kilo. Het vliegtuig werd van twee schroeven voorzien, welke door middel van een kettingoverbrenging fiets- kettingen!) door de motor werden aan gedreven. Tegen het eind van 1903 was het toestel voltooid, zodat proefvluchten konden worden gemaakt. De Wrights waren zo van hun succes overtuigd, dat ze de bevolking uit de omgeving hadden uitgenodigd de proeven bij te Op -17 December, een bitter koude dag. werd het vliegtuig naar buiten gerold en op een bijna dertien meter lange startrail geplaatst. De eerste vlucht werd gemaakt door Orville. daartoe door het lot aangewezen. Het toestel verhief zich. onder het oog van vijf toeschouwers, die aan de uitnodi ging gehoor hadden gegeven, op eigen kracht van de grond en klom dan tot drie meter hoogte. Deze vlucht duurde slechts twaalf seconden, maar hiermee was de eerste motorvlucht ter wereld gemaakt, en het tijdperk van de luchtvaart ingeluid. De proeven werden die dag nog vier maal herhaald. Bij de vierde vlucht slaagde men er in negen en vijftig seconden in de lucht te blijven, en een afstand van 273 meter af te leggen. Toen men het vliegtuig na de vierde vlucht even alleen had gelaten werd het door een rukwind vernield, zodat ze hun proefnemingen de eerste tijd moesten staken. T N 1904 begonnen de beide broers x opnieuw, nu in de buurt van hun woonplaats Dayton. Zij nodigden vijftig vertegenwoordigers van de Amerikaan se pers uit om getuige van de proeven te zijn. Door een samenloop van om standigheden mislukte de demonstratie, zodat het Amerikaanse krantenlezende publiek de indruk kreeg, dat het vliegen nog niet practisch was verwezenlijkt. Toch lieten Wilbur en Orville zich door deze tegenslag niet uit het veld slaan, maar zetten hun proeven voort. In dat zelfde jaar nog, zagen zij kans hun toestel een bocht te laten vliegen. En in September van het volgende jaar werd een vlucht van 18 minuten ge maakt. Toch ondervonden ze nog veel moei lijkheden door de mislukte demonstra tie voor de journalisten. Zij poogden daarom hun vinding aan het buiten land te verkopen. Frankrijk toonde grote belangstelling. Het vliegtuig leek de Franse regering een ideaal wapen voor het leger, maar door de hoge prijs stuitte de koop af. Een Franse vereniging bood echter 500.000 francs voor een toestel, dat met een passagier vijftig kilometer kon afleggen. Daarom stak Wilbur in 1908 over naar Europa, vergezeld van een vliegtuig. Hij maakte de eerste proefvluchten in de omgeving van Le Mans. Begin September werd een vlucht van bijna elf minuten gemaakt. Nauwelijks veer tien dagen later vloog Wilbur voor het eerst met een passagier. Deze vlucht duurde slechts twee minuten, maar op 3 October werd met de journalist Reichel een vliegtocht gemaakt, waar bij zij na een uur wegens de ingevallen duisternis moesten landen. Bij een vlucht, welke op de laatste dag van het jaar 1908 werd gemaakt, werd een afstand van 120 kilometer afgelegd, zo dat het toestel op schitterende wijze aan de Franse eisen voldeed. RVILLE zat echter ook niet stil, want nabij Washington maakte hij een groot aantal proefvluchten. Ook ongelukken bleven helaas niet uit Toen Orville een vlucht met luitenant Seldfridge maakte tuimelde het toestel naar beneden, zodat 's werelds eerste motorvlieger enige weken voor herstel in het ziekenhuis moest doorbrengen, maar niet zodra was hij genezen, of hij ging naar zijn broer in Frankrijk Steeds stegen de successen van de vliegmensen. Zowel in Amerika, als in Europa werden demonstraties gegeven, waardoor het grote publiek bekend werd gemaakt met het vervoermiddel van de toekomst, met de schone fantasie van eeuwen terug, die dank zij de gebroe ders Wright werkelijkheid was gewor- SI- lïïïkkonderli* ?rLbto'?rvo"rineg" men". Hiermee trekt de schrijver dus schikt is voor het kerkorgel. Met deze stelregel wordt een streep gehaald dooi file muziek, die na Bach >s geschreven tot de muziek van enkele hedendaagse componisten, die in het klankidioom van deze tijd weer teruggekeerd zijn tot de polyphonic. Deze opvatting is maar met alleen die van de schrijver dezer „Flitsen maar is merkbaar bij meer organisten. Hoe zeer ik ook de polyphonie voor sta. zou ik een dergelijke opvatting niet graag onderstrepen want zij be tekent ook een volkomen negatie van de kunst van een grootmeester op orgel- gebied als Cèsar Franck. Franck zag het orgel meer als een symphonisch instru ment. doch was niets minder begena digd dan de meester van de polyphonie Joh. Seb. Bach, die natuurlijk ook in de „Flitsen" weer als de enige bege nadigde A. H. DERNISON. alle tijden wordt Eerlijk gezegd is het helemaal niet - belangrijk, of er polyphoon of homo- phoon op het orgel wordt gespeeld (bij de homophone muziek zijn de tussen stemmen overigens ook heel belangrijk, al hebben ze dan geen zelfstandige functie), doch van belang is alleen, of er muziek wordt gemaakt, muziek die uit het hart komt en tot het hart gaat, om met Beethoven te spreken. Die muziek zal nooit tot het hart kunnen gaan als ze vormloos ia, maar dit wordt niet bepaald door de schrijfwijze. Het is de grote fout van deze tijd, dat men alles alleen maar verstandelijk wil doen en daardoor vooral van het orgel een Instrument wil maken voor de verklan king van wiskundige berekeningen. Het sentiment (dat is niet identiek met sentimenteel) speelt geen rol meer. Als de orgelkunst die kant uit moet is ze geen werkelijke kunst meer. Ook in Bachs kunst speelt het sentiment een roL In dit verband is het goed op te mer ken, dat men in de orgelbouw geen copieën moet maken van de oude barok- ©rgcls hoe grote bewondering men ook voor deze orgels kan hebben maar instrumenten, waarop zowel wer ken van de oude polyphonisten als wer ken van Franck en navolgers kunnen worden gespeeld. Onze tijd stelt op muziekgebied andere eisen dan de 17de en 18de eeuw, zowel wat de dynamiek als het klankideaal betreft. En het is dwaasheid te menen, dat het orgel niet meegroeit met deze evolutie. corn. basoskl lN onze historische schets ever dc ontwikkeling van de volkswijk gedurende de eerste eeuw van haar bestaan zijn we de laatste tijd wel zeer bij het heden aangeland. Dut stelt ons voor de vraag of het moge lijk is onze naaste van vandaag te kenschetsen op een wijze, die hem recht doet. Tegelijk op een wijze, die hem niet lospelt uit het geheel van de moderne samenleving, alsof de volkswijkbewoner op een totaal andere planeet zou leven als bij voorbeeld de villawijkbewoner en alsof de kerkelijk meelevende chris ten geen van zijn verzoekingen en zonden zou kennen. En tenslotte ook nog op een wijze, die het algemene in zijn bestaan vastlegt en die zich niet vastbijt in het anecdotisc.he en buitennissige. Met andere woorden: dc taak rust op ons om deze mede mens volledig te begrijpen eerste voorwaarde voor alle evangelisatie- arbeid onder welke vorm ook be dreven. Laat me beginnen met vast te stellen dat veel kerkelijke arbeid de te bearbeiden mensheid geen recht laat wedervaren. Men trekt er op uit zonder zich wezenlijk te inte resseren voor zijn naaste. Men doet alsof evangeliseren zoiets is als een vacantiereisje naar het buitenland: men bekijkt de dingen; men beoor deelt de dingen; maar men verstaat niet eens de vreemde taal en men neemt niet de moeite de ander te doorgronden. Daar komen allerlei kortsluitingen in het evangelisatie werk door! Zeker, men is met de beste bedoelingen bezield, maar in werkelijkheid heeft men zich niet afgevraagd waaraan de geholpene feitelijk lijdt, en dus helpt men hem in feite of helemaal niet öf van de wal in de sloot. Om maar te beginnen mef onze christelijke gewoonte van het pre ken in de eigen kerkelijke taal. Een preekmethodedie bij straatevange lisatie of huisbezoek doodeenvoudig aansluit bij onze kanseltaai. Woor den als „zonde", „genade", ..(jerecn- tigheid", „vergeving", Middelaar en Borg" zijn daarbij niet tan de lucht. Maar men beseft volstrekt niet dat deze woorden voor de aan gesprokenen totaal andere dingen betekenen dan voor de sprekers. „Zonde" bijvoorbeeld duidt sexuele misdragingen aan en niets anders dan deze. Nu zijn de sexuele ont sporingen talloos en algemeen, óók in de volkswijk schoon dac.r voor zeker niet alleen!!), maar dat be tekent toch nog niet dat een prediker of huisbezoeker zonder blikken en blozen daarover by een allereerste contact op de meest onomwonden wijze moet gaan praten. Als er over Uit de VOLKSWIJK deze misdragingen gesproken zal worden, mag er toch wel zoiets als een onderling vertrouwen zijn ge groeid. Maar de kerk wekt door haar spreken over „zonde" de door haar nimmer bedoelde schijn, dat ze 't per se by eerste kennismaking al over de geheimste levensverrichtingen uienst te heb ben. Wanneer dan zo'n geharnast prediker bijbels-verantwoord, maar door het bestaande misver stand onverantwoordelijk! bo vendien nog begint met te zeggen dat hij zelf ook maar een „zondaar" is, ontvangen zijn hoorders hiervan de meest vreemde indrukken. Ze vermoeden iets van een geestelijke naaktloperijdie de bedrijver er van allerminst past. Een gelijk soortig misverstand rijst b\j het ge bruik van het tooord „gerechtig heid". De volkswijkbewoner denkt daarbij per se aan een soort „recht voor allen", en dan speciaal aan de rechten op materiële goederen: wo ningen, geld, genotmiddelen, cul tuurgoederen. Ondertussen merkt hij duidelijk op dat de Kerk daar mede niet over de brug komt en derhalve wantrouwt hij een der gelijke prediking hartstochtelijk. De bijbelse prediking doet hem on middellijk onder verdenking van „huichelarij" staan: hij praat over dingen althans, zo denken zijn hoorders die hij niet tot verwer kelijking brengt! Zo kan men door gaan: ..geweten" betekent in de volkswijk .zinnelijke drift". Als we het over „karakter" hebben, denkt hij aan een tjingeltjangelmusicus, die leutige liedjes zingt bij zijn trekharmonica. Deze voorbeelden zyn met tientallen te vermeerde ren: we spreken met de beste be doelingen een kerklatijn, dat hem niets zegt. Want en hiermede be gin ik met mijn poging tot por tretteren hij is niet een afvallige verloren zoon. maar een in het vreemde land geboren kind van de verloren zoon. Hij weet niets van zijn Vader af. Hij heeft geen enkele herinnering aan het leven Thuis. Hij kent alleen dit leven, dat schommelt tussen overdaad en zwijnenvoer. Daarom is de kerkelijke aan spraak, die hem probeert te herin neren aan het lied of het gebed dat hij eens aan Moeders knie leerde ook zo onzinnig. Want hy leerde daar gebed noch lied. We kunnen hem eenvoudig niet aanspreken op iets van vroeger, want er is geen vroeger in zijn leven. Doen uie dit dus toch, dan miskennen toy hem volledig. We geven ons een brevet van onvermogen. En als hij al eens eventjes luistert, krijgt hij het rare gevoel dat iemand bekruipt, die naar een wesp onder een omge keerd limonadeglas kijkt: hij moet 'n beetje grinneketi over zoveel koutve drukte. Ziedaar een eerste lijn op het papier: onze moderne naaste is een mens zonder christe lijk of kerkelijk verleden! W1JKPRED1KANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1953 | | pagina 14