Eeuwfeest C.J.M.V. bracht 11.000 jongeren in Den Haag bijeen Weest een levend getuige van het ware geloof Onze actie alleen mogelijk door dankbaarheid en vertrouwen Hervormde Jeugd op G.G. hield bondsdag te Utrecht In het teken van het afscheid NIEUWE LEIDSCHE COURANT VRITDAG 15 MEI 1953 „Ons leven in dienst van Christus" Koningin en Prins woonden het spel in Houtrusthallen bij (Van onze speciale verslaggever HET HEEFT GISTEREN GEDAVERD in Den Haag, de CJMV- stad 1953. Duizenden verbóndsgangers kwamen hun vrienden en vriendinnen, die al enige dagen in de Residentie vertoefden, gezelschap houden. Reeds vroeg stroomden de bussen uit bet Noor den en Zuiden, het Oosten en Westen de stad binnen. De honderden tamboers en pijpers, er waren niet minder dan 33 corpsen, zorgden van de vroege morgen tot laat in de middag voor de muzikale om lijsting. Een hoogtepunt van de bijeenkomst was de komst van H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bernhard, die de viering van het ver bond in de Houtrusthallen ruim een uur bijwoonden. De jongemannen trokken 's morgens in réveilletnchten naar enige kerken, waar zij als begin van de feestdag wijdingsdiensten bezochten. In de Wil lemskerk aan de Nassaulaan was ds G. van Leeuwen voorganger, in dé Nieuwe Kerk op het Spui ds M. N. W. Smit en in de Grote Kerk aan de Groenmarkt ds D. Veldkamp. Vandaar trok men in feestelijke optocht naar Houtrust, waar de herdenking begon met gêbed, Schriftlezing en zang. Toen de verbondsvoorzitter dr G. P. van Itterzon zijn bondsrede uitsprak, wil de hal tot in de uiterste hoeken gevuld. Niet minder dan ruim .11.000 jonge mannen en vrouwen waren er bijeen. Dr Van Itterzon uitte zijn dank baarheid en vreugde over het feit dat de Koningin en de Prins de eeuw feestviering gedeeltelijk zouden bijwo nen. „Wij zien dat als een hoog voor- reoht en een bijzondere gunst van God. dat wü mogen leven en werken in een land waar de Overheid onze arbeid niet tegenwerkt, maar juist onze arbeid met welgevallen aanziet en van harte steunt. Elders in de wereld moeten jonge mensen liiden en worden Strong, algemeen secretaris van het Wereldverbond, de Y.M.C.A., bracht de Koningin een sveciale groet over. Nadat dr H. C. Schomhardt. waar nemend voorzitter van de Nederlandse jeugdgemeenschap, een korte rede had gehouden, werd het toneelspel ..Een eeuw ging heen, een nieuwe eeuw breekt aan" opgevoerd. Dit spel. geschreven door Kees KlaD, bracht de groei van het verbond in beeld. Kees Klap was de verteller, die de taferelen van het spel met een toe lichtende tekst verbond. De duizenden toeschouwers zagen een symbolische; weergave van de oprichtersvergadering en de apotheose werd gevormd door 300 C.J.M.V.'ers. Het spel gaf de op-1 dracht dat men de nieuwe eeuw in moet eaan met hetzelfde geloof en dezelfde bezieling als die waarmee de Christelijke, jongemannen in 1853 begonnen. Bij hun vertrek werden H. M. de Ko ningin en de Prins hartelijk door de duizenden toegejuicht. Pijpers en tamboers Waren de duizenden kijkers gegaan achter dikke regenwolken cauwèlijks was de stoet in beweging, of :iet pijpestelen kwam het naar beneden. Niettemin hebben de tienduizenden kij kers langs de route zich daardoor niet laten afschrikken. Het is een ware zege tocht geworden door het hart van Den Haag. Doornat kwamen de corpsen op het Plein aan om zich vóór en op het bordes van het gebouw van de Hoge Raad der Nederlanden op te stellen. Inmiddels was het Plein volgestroomd met kijkers. Even half zes weerklonk een mach tige roffel. Daarna sprak de verbonds voorzitter voor de laatste maal de duizenden jonge mannen en vrouwen toe. Hij gaf hun de boodschap mee alles te doen ..in de Naam van God". De steeds harder vallende regen maakte het noodzakelijk het pro gramma drastisch te bekorten, zodat na enkele marsen en natuurlijk het eeuwfeestlied het Wilhelmus werd gespeeld. Dat was het slot van een prachtige dag. Toen de duizenden hun bussen op zochten, brak de zon xveer door, zodat men tenslotte toch met een warm hart weer huiswaarts ging. worden opgevoerd Maar dat neemt mei weg. dat men zich uitstekend ge amuseerd heeft. In snel tempo werden enkele fraaie marsen gespeeld, terwh'l vooral de uitvoering van ..Kwezelken wildet gij dansen" een enorm succes oogstte. Trouwens, ook Jonge Melodia wist de knapen te boeien met vrolijk snarenspel. Met een daverende trompet- mars werd de middag in K. en W. be sloten. Men maakte zich op voor de grootste taptoe, die ooit in Nederland is gehou den. In de Houtrusthallen was men in middels ook klóar en de duizenden ver bóndsgangers hadden zich reeds opge steld tóen de bussen met tamboers en pijpers arriveerden. Tot grote droefems van velen was de zon. die de hele mor gen zo heerlijk had geschenen, schuil volgd, omdat zij volgens het Evangelie I Houtrusthallen verzamëld, de leden willen leven. de 33 corpsen hadden 's middags hun Dr Van Itterzon wierp vervolgens bivak opgeslagen in het Gebou' een blik in de tijd waarin zoveel nood onder de jeugd hee'-ste. vooral in df grote stad. In die tijd van lakshedd er slapheid en van een lauw en Ingezon ken kerkelijk leven begrepen enkele jonge mannen dat hierin verbetering moest komen. In Londen was het George Williams en in Amsterdam wren het Van Oosterwijk Bruyn en Van den Puttelaar, die hun krachten gaven. God bezielde met zijn geesit deze mannen en gaf een geest van op wekking, een réveil. In die tijd, hon derd jaar geleden, werd de C.J.M." opgericht. Wrj moeten er vurig voor biddc dat wij dezelfde geestelijke kraent onze harten aragen ais ae jonge mai nen uit aie tiju. Als wij DUitehstaai aers, aldus ds Van Itterzon, moeilijk bereiken, dan komt dit aoor onze slap pe en wazige getuigenis i de Hijbei is geen verzamelboek mooie teksten, maar ons reisboek, aagooek, dat ons in leven en sterven houvast geeft. In dit verband citeerde spr. woorden van dr. Bronkhorst, aie deze geschreven heeft over het C.J.M.V. „Ais er een aing is dat wij het jubi lerende C.J.M.V. zouden willen toe wensen is het wel aat het ook tweeae eeuw van zijn bestaan c vruentbare geesteüjKe, opoouwen beibespreking ae centrale plaats werk zal blijven geven". „Wij zullen het ons hele leven, met alle krachten, gaven en talenten, die wij ontvingen in aienst van Christus ten stellen. Echt feestvieren betekent daarom, dat wij ons blijmoedig laten oproepen op het appel van koning". Vervolgens vestigde dr Van Itterzon de aandacht op het conti deren en hij legde er de nadruk op, dat hij graag zou zien, da deed voor de grote groep van jonge mensen in het Heilige Land. In dit verband wees spr. op spontane acties na de stormramp van februari. Het ging hier om. de opdracht discipelen te willen zijn in dienst van de Meester. Deze overtuiging leeft ook m het verbondsbestuur. Dr Van Itterzon deel de mee, dat men heeft besloten in industriegebieden als Enschede en Zuid-Oost-Drente, in de laatste streek met andere jeugdbonden en enige raden van de Nea. Herv. Kerk te gaan pionieren om de jongeren te helpen en te dienen en hun Hoogste belangen te behartigen. Nadat spr. zijn teleurstelling over de kerkelijke verdeeldheid, die in de jeugd bonden is doorgewerkt, had uitgespro ken, besloot hij zijn bondsrede als voJgt: „Als de CJMV door gebed en werk er toe mag bijdragen dat er gestreefd wordt naar eenheid op kerkelijk en geestelijk gebied onder alle Christenen, dan zal er, of dit voor ons nu gemakkelijk te be reiken is of niet, een goede toekomst ko men, de toekomst van onze Heer Jezus Christus". Vervolgens werden namens alle 40.000 leden van het verbond aan de penningmeester, de heer F. van As uit Haarlem, de versierselen aangebo den van het ridderschap in de orde van Oranje-Nassau, welke onderscheiding de heer Van As Woensdag ten deel was ge vallen. Nadat men gezamenlijk gezongen had, sprak de praeses van de Generale Synode der Ned. Herv. Kerk, ds. H. J. F. Wesseldijk. Hij sprak zijn gelukwe; sen uit. Een plechtig moment volgde, toen aan de voorzitter namens de oud-leden een boekwerk werd overhandigd en vier jongemannen twee enveloppen aan boden, de een met 16.614 en de ander met 12.986. De eerste was bestemd voor de cjm V-organisaties, die door de stormramp waren getroffen. De andere zal aan het Nationaal Rampenfonds ter hand worden gesteld. De „Eeuwfeest-cent-actie" heeft 7078.24 opgebracht. Drie jongens droe- gen I u 1 Koninklijke gasten Om ongeveer kwart voor twee arri veerden H.M. de Koningin en Prins Bernhard. De hoge gasten werden verwelkomd door de Commissaris der Koningin in Zuid-Holland, mr L. A. Kesper, de voorzitter en secre taris van het C.J.M.V., dr G. P. Itterzon en drs G. J. Kriste, de bur gemeester van 's-Gravenhage M. A. Schokking en echtgenote en de hoofdcommissaris van politie, de heer J. H. A. K. Gualthérie van Weezei echtgenote. De jonge tambour maitre van het juniorencorps tamboers en pijpers van Den Haag bood H.M. een bouquet anjers en orchideeën aan. Dr Tracy Toogdag Chr. Gerei, meisjes Ie Lisse De afdeling Zuid-Holland van de bond van Chr. Geref. meisjesverenigingen in Nederland heeft gisteren haar jaarlijkse toogdag in Lisse gehouden. Een grote schare meisjes, vele vergezeld van haar verloofde of vriend, vulden het vergadergebouw Rehoboth. Mej. M. Schmidt, afdelingspresidente uit Dor drecht, sprak het welkomstwoord. Zij legde er in haar openingswoord de nadruk op, dat de jongeren niet alleen moeten onderzoeken en studeren, maar ook getuigen van de begin selen. Na de verslagen werd het woord verleend aan mevrouw Polman-Van Dijk uit Den Haag. die tot onderwerp had gekozen: Werk onder de zonen van de verloren zonen. Spreekster had deze "titel gevonden in een Duits boek, waarin een gesprek wordt weergegeven tussen soldaten in een hospitaal. Een Christen-jongeman was daar een levend getuige van het ware geloof. Mevrouw Polman legde sterk de nadruk op de noodzaak van het getuigen, midden in de wereld. Ons licht moet niet onder de korenmaat worden geplaatst, maar op de kan delaar. Een Kerk die zich niet richt tot allen die buiten zijn verzaakt een hoofd plicht en is als Kerk ten dode opge schreven. Mevrouw Polman schetste de grote taak, die vooral in de grote steden is te verrichten. Het werk onder de jeugd is voor meisjes en jongens een prachtig begin om zich in de evangelisatie- arbeid te bekwamen. In de avondvergadering hield mej. S. Holster een inleiding over Protestantse dichters rond de twintigste eeuw. Zij behandelde een aantal figuren uit deze periode, droeg een gedicht voor van' Seerp Anema, wees op de betekenis van Geerten Gossaert en las van deze auteur enkele gedichten uit zijn bundel Experimenten. De inleidster schetste de dichter Keuning als een man, die 6terk van zijn geloof getuigt. Jacqueline van der Waals is de dichteres van de stilte, die ook tijden van twijfel kende. Mej. Holster vroeg zich af, waar de Chris ten-dichters van deze tijd blijven. De Christelijke dichtkunst maakt inde ver warring van nu een sterke crisis door. De Chr. Geref. predikant van Lisse, ds. H. W. Eerland, sprak een slotwoord naar aanleiding van ,het slot van Lucasevangelie, waarin het afscheid tussen Jezus en Zijn discipelen staat beschreven. De discipelen konden met grote blijdschap terugkeren, omdat zij de betekenis van de Hemelvaart ver stonden. Die blijdschap kan ons deel zijn, wanneer wij weten, dat Christus ons leven stuwt. Wij moeten levende getuigen zijn, opdat de Kerk geen ster vende, maar een wervende Kerk zij. Voorzitter Algra voor Gerei, jeugd: „Ons volk lijkt soms blind voor de stroom van zegeningen" (Van een onzer verslaggevers) DE GEREFORMEERDE jonge mannen hebben de komende maanden een paar uitstekende onderwerpen om over na te denken en over te praten. Ze zijn gisteren op de I.V.-bondsdag in Zwolle voor duizenden van hen behandeld. Het waren: „Nederland in Europa", en „Gerefor meerde vroomheid". En ongetwijfeld zal ook het openingswoord, bijv. van voorzitter H. Algra, diepe indruk op hen hebben gemaakt, toen zij hem hoorden zeggen: „Ons volk dreigt kapot te gaan aan zijn eigen ondankbaarheid. Het lijkt soms opzettelijk blind voor de stroom van zegeningen en voorrechten, die het heeft ontvangen". Duizenden naar Bonds dag in Zwolle Dankbaarheid ;n beide de activiteit, de critiek en de verantwoordelijkheid ook van de Chris- tenjepgd daarover ging het op deze bondsdag. In vier gebouwen kwamen de jongeren uit stad en dorp bijeen; in alle vier werden dezelfde onderwerpen behandeld en wel door prof. mr P. J. Verdam, prof. dr I. A. Diepenhorst en burgemeester J. J. G. Boot van Hilver sum (over: Nederland in Europa) en door ds. B. Timmer, ds. G. van Duinen ds. H. Veldkamp (over: Gerefor meerde vroomheid). Het bondsbestuur de gasten warén aanwezig in de Bui tensociëteit. waar voorzitter Algra 's morgéns de leiding had. In die bijeen komst spraken burgemeester Strick van Linschoten, van Zwolle, en mej. Rie- mensma van de meisjesbond de vergade ring toe. Die gunst.... „Er is een groot deel van ons volk, dat volstrekt onverschillig staat tegen over de werkelijke nationale waarden", zo zei de heer Algra in zijn belangrijke openingswoord. „De Nederlander is er gauw van overtuigd dat wij toch niet* kunnen en nooit iets kunnen betekenen. En daarom wil ik vandaag eens heel dui delijk zeggen dat het Nederlandse volk een zeer bevoorrecht volk is. God heeft ons volk wat meegeven op zijn tocht door de eeuwen! Spr. noemde: het Wilhelmus, een Vor stenhuis dat innig met het volk is v bonden, geestelijke vrijheid, nergens erankerd als in Nederland. (Daar zit .en zware strijd achter, een strijd die nóg niet voorbij is, die zelfs weer in kracht en bewogenheid toeneemt!). De heer Algra soitide ook in de Geref. ge meenschap voorrechten op. Er gebeu ren, zei zei hy, in deze kerken treurige dingen, maar het ergst is wel dat velen stekeblind zijn voor de zegeningen die ons zijn geschonken. En hij noemde als concreet voorbeeld de vele boeken van Geref. schrijvers, die dan toch maar ge consumeerd worden. „Er is gevaar dat jullie leven en jul lie meeleven wordt verknoeid door een nooit rustende critiek. Critiek op zichzelf is nodig als brood, maar cri tiek is alleen vruchtbaar als zij be gint met dankbaarheid en eindigt met vertrouwenWanneer de critiek dat vergis i als spreken van eeuwige beginselen, neer de critiek een vraagteken zet achter het bestaansrecht van onze k( ken, wanneer de critiek leidt tot deling in groepen en ontbinding v de samenwerking, dan werkt de c tiek als een vergif. Alleen wie veel liefheeft, mag scherpe dingen zeggen in zijn critiek. En alleqn, wie zijn nart aan de gereformeerde belijdenis heeft verpand, is in staat het Gereformeerde leven mee te reformeren". De heer Algra accentueerde dat on dankbaarheid het begin is van de afval, en gemis aan vertrouwen vaak niets an ders is dan heidens fatalisme. Maar hoe wonderlijk heeft God in Nederland het Gereformeerde kerkelijke leven weer doen ontwaken. Het begint nu zijn roe ping t.o.v. zending en evangelisatie te verstaan. Er groeien geweldige moge lijkheden. Zo staat tussen dankbaarheid en vertrouwen onze activiteit, onze ver antwoordelijkheid. Telegrammen werden gezonden o.a. aan de Koningin en aan Prinses Wilhel- mina (waarna het Wilhelmus weer klonk), aan de adviseur, oud-minister mr. J. A. de Wilde, die ziek was, aan het jubilerende CJMV. waarmee zo'n prettige verhouding bestaat. De heer Algra sprak in sobere, bewogen woor den over de nationale ramp. die ook zo vele jonge levens heeft geëist. Staande hoorde de vergadering de troostwoor den aan uit de Openbaring. Nederland in Europa De plaats en de taak van Nederland in Europa werd o.a. door prof. Ver dam, van de V.U., belicht. Hij consta teerde, dat de grondtoon van het Europees karakter het Christendom is; Europa is zonder Christendom on denkbaar. Zoals het Calvinisme de grondtoon van het Nederl. volkska rakter is, maar tegelijkertijd datzelfde Calvinisme in ons land allerminst al gemeen beleefd wordt, zo wordt ook het Christendom in Europa tegen woordig vaak meer bestreden dan beleden. Maar dat neemt niet weg dat het Christendom op Europa een onuit wisbare stempel heeft gezet. Prof. Verdam waarschuwde er voor het Christendom in Europa evenmin te onderschatten als de invloed van het Calvinisme in Nederland in onze tijd. Eerste taak van Nederland in Europa is volgens spr. het altijd op de bres staan voor de grote christelijke gedachten van vrijheid en recht. En tweede taak: alle poaitief-christelljke krachten ln Europa te bundelen en tot grotere activiteit te brengen. Spr. noemde het verheugend dat dit na de oorlog in toenemende mate gebeurt. Bij deze dubbele taak een dubbele waarschuwing: ten eerste ons te weer houden van zelfgenoegzaamheid; het is beslist niet juist dat Nederland een bij uitstek Christelijk land is in tegenstel ling tot de andere Europese landen; het is niet waar dat men alleen in Nederland nog levend Christendom vindt. De tweede waarschuwing: vele buitenlan ders vragen ons: waarom schenkt uw Ned.-Gereformeerde theologie zo weinig aandacht aan het gebed? Laten wij niet ons hart sluiten voor het verschijnsel van diep oprecht persoonlijk Christelijk leven! Laten wij ernstig luisteren naar wat anderen in Europa ons hebben te zeggen en te leren. Ten slotte noemde prof. Verdam nog een zeer concreet punt: de taak in de integratie van Europa, die volgens spr. maar niet alleen uit nuttigheidsoverwe gingen te verdedigen is. doch heden ten dage principieel is geboden. De over heid die nü haar geïsoleerde taak tegen alles in wil behouden, oefent geen die nende functie meer uit. Zij doet in wezen niets anders dan souvereiniteit hand haven om de souvereiniteit! Na deze rede huldigde de voorzitter de heer I. Stap. die na 27 jaar het bonds- bureau te hebben beheerd, nu afscheid nam. Hem werd een schilderij aange boden. In de middagvergadering hield hij een sympathieke afscheidsspeech en mocht hij een daverende ovatie in ont- Gerelormeerde vroomheid Het andere onderwerp van deze bonds dag was: Gereformeerde vroomheid. In de Buitensociëteit sprak ds B. Timmer van Den Haag-Oost. die ds M. de Goede verving (wegens ziekte verhinderd). Er is aldus begon ds Timmer heel wat (schijn) vroomheid die benauwt, maar toch is ware vroomheid openbaring van het geloof. Er ligt oprechtheid in: open staan voor God, en Godvrezendheid: concentratie van het gehele leven in al zijn geledingen op God, buigen voor het Woord van God, aanbidding, vertrouwen. Er zijn vele soorten vroomheid: Roomse prestatie-vroomheid, Lutherse vroom heid van het individu, piëtistische we- reldmijding, methodistische wetticisme. De Gereformeerde vroomheid (ds Tim mer wilde die niet boven de andere typen plaatsen) ziet alle levensverban den in de concentratie op God. vroom heid die de betekenis van het „Deo Vo- lente" nog kent. vroomheid die er was bii Afscheiding en Doleantie en school strijd en Chr. organisatie. Spr. zag iets van deze vroomheid verdwijnen in deze tijd: er mankeert nog zoveel aan. Komt dat ook omdat wij nog lang niet allemaal in de vroomheid geconcentreerd zijn op God? Wij verspreiden teveel onze aan dacht. Vroomheid is niet alleen iets voor oude mensen, zij begint bij het kind, zij is het beginsel van alle leven. Op deze rede volgde een zeer uitvoe rige bespreking. Ook in de andere samenkomsten kon een flinke bespreking plaats hebben, dank zij het feit dat de bezoekers in vier groepen verdeeld Na afloop van deze prachtige dag woonden velen een orgelconcert en op voeringen van een historisch stuk bij. Van de huishoudelijke zaken noemen wij. dat in het bondsbestuur is gekozen ds N. B. Knoppers uit Hilversum, en dat de volgende bondsdag in Amsterdam zal worden gehouden. Op de huishou delijke vergadering was ook aanwezig de heer Nielsen uit Wupperthal. namens de Duitse geestverwanten, die ons land hebben gesteund met gaven voor het Rampenfonds. Vrije Evang. Gemeenten hielden landdag „Wij hebben een Koning" (Van een onzer verslaggevers) „Wij hebben een Koning". Dit w; het onderwerp van de landdag die de Vrije Evangelische Gemeenten van Zuid- Holland gisteren i Hemelvaartsdag) Den Haag hebben gehouden. Drie sprekers hebben de rijke bete kenis van' dit onderwerp belicht: hun toespraken werden afgewisseld door het optreden van de zangkoren der Rotter damse en Haagse gemeenten en door vioolspel van de heer Esseveld uit Den Haag en pianospel van de heer Klein- hout, eveneens uit Den Haag. In de morgenbijeenkomst, die door ds Jac. Verboom uit Den Haag werd geo pend, sprak ds Huson van Hendrik Ido Ambacht over „De macht van de Ko ning". Overal ontwaren wij de werkin gen van duistere machten. Maar temid den van dit alles klinkt de blijde jubel van Koning Jezus: „Mij is gegeven alle macht, in hemel en op aarde". In al onze moeiten en zorgen kunnen we tol Hem de toevlucht nemen, zei ds Huson Over „de dienaars van de Koning" sprak ds Visser van Rotterdam-Zuid. De boodschap die de Koning aan zijn die naars heeft gegeven, is: „Gij zult Mijn getuigen zijn". In de kracht van Ko ning Jezus ^oeten wij de zendingstaak gemeenten inkele honderden deelnemers het West- broekpark en vermaakten jong en oud zich door spel bij de Waterpartij in de Scheveningse Bosjes. Als laatste spreker trad op ds Leep van Rotterdam-Centrum over „De ge meenschap van de Koning". Spr. richtte de aandacht van zijn gehoor op het woord van de Here Jezus: Ik ben met U! Christus zegent Koninklijk en tevens Betrek de wacht bij het Woord, ons werk en het eigen hart" (Van een onzer verslaggevers) Ongeveer vierduizend jongeren uit alle delen van het land. leden van de Ned. Herv. Meisjes- en Jongelingsverenigingen op G.G.. waren gisteren bijeen in de Utrechtse Beatrixhal om daar de gezamenlijke bondsdag te vieren. Feestelijk klonken de bondsliederen door de grote ruimte en met aandacht werd geluisterd naar de sprekers, die opriepen tot het betrekken van de wacht bij het Woord, het bondswerk en het eigen hart. Een gedeelte van de bijeenkomst werd door de N.C.R.V. in de huiskamers gebracht in het programma: „Met de jeugd in Bondsdag bijeen". Tilt vrrn Istrantism*' alleen hebben we ver- Ull UieilblilUlb VU11 Weer tegen de valse eenheidsleuzen. Rome geleid De jongeren werden verwelkomd door ds Jac. Vermaas te Bodegraven, voorzitter van de Jongelingsbond ln zijn openingswoord herinnerde deze spr. aan de herdenking van het her stel der r.k. hiërarchie, die te Utrecht reds begonnen is. „Dank zij Gods ge nade werden wij uit het diensthuis Rome uitgeleid en geldt voor ons: door genade alleen", aldus ds Vermaas Van Rome scheidt ons een kloof, die overbrugbaar is, want wij hebben de schatten van Gods Woord weer ontv - .-.v...., gen. Hierop mogen we ons niet v Goddelijk, zei ds Leep Bent u konink- j heffen, maar we moeten in deze schat verwacht Biddend onderzoek van wëordf'. koninklijk beant. mM( op on„ veren,si„KC„ De landdag, die op de aanwezigen die-!het centrum staan. Alleen dan zijn ïn^r„v "'erd gesloten dóór gewapend tegen de leuzen v*n !~*J- hilisme, het humanisme en het ni- Bondsdag van Vrijgemaakte J.V.'s te Groningen Voorzitter Jac. G. van Oord trad af (Van een onzer verslaggevers) DE JONGE MENSEN, die zich na de verwikkelingen in 19441946 in de Geref. Kerken hebben losgemaakt uit het verband van de Bond van J.V. op G.G. en de eigen bond hebben gesticht, zijn dit jaar naar Groningen getogen. Uit alle delen van het land hadden zich enige duizenden verzameld in de stad rondom de Martini. Zij vulden met elkander een tweetal kerken, namelijk de Noorder- en de Parklaankerk. De bondsdag stond in het teken van het afscheid. De heer Jac. G. van Oord, die reeds met ds J. E. Vonkenberg deel uitmaakte van het bestuur van de Bond van J.V. op G.G., doch die na 1944 het initiatief nam tot de vrijmaking van de J.V.'s, ging heen als voorzitter. Het openings- en tevens het afscheids woord van de heer van Oord handelde lan ook over deze dingen. Hij koppelde zijn toespraak aan het schriftwoord <1 Sam. 12 24b): „Ziet welke dingen Hij onder u gedaan heeft". Niet alleen het oude bondsvolk, ook de kerk van de nieuwe dag heeft de roeping om Gods grote daden te geden ken. Gebeurt dit niet. dan is er een groot manco en ontstaat er een gevaar lijke situatie. Spr. liet Gods grote da- J~~ in Afscheiding en Doleantie uitko- en stond stil bij de oprichting van de Ned. Bond van J.V. op G.G. in 1R88, 8 verenigingen met 150 leden toe- Spr. herinnerde zich met dankbare ;eugde zijn samenwerking met Von kenberg in het bondsbestuur. In 't laatst ;an zijn presidium, toen Vonkenberg •eeds symptomen opmerkte in eigen ge reformeerde kring, die leiden zouden tot het kerkelijk conflict Netelenbos Geelkerken, heeft hij gevochten in het Gereforemeerd Jongelingsblad tegen alle defaitisme; getoornd ook tegen alle ver doezeling van de waarheid Gods, alle onbelijndheid in het belijden. Hij gaf steeds een reformatorisch getuigenis. feraat hield over „Leven naar het ver bond". Geslachten voor jullie, hier en elders hebben dat reeds gedaan. Laten wij er eens bij stilstaan, hoe zij het heb ben gedaan, hoe zij kwamen tot het leven in het Verbond, hoe zij het leerden en hoe zij zich staande hielden in het Geloof. Het valt ons op. aldue Ds. Keizer, wanneer wij de lotgevallen van de God vrezende voorgeslachten volgen, hoe groot de Here in hun ogen was. Nemen wij David. Duidelijk gaf spr. de kloof aan, die er lag tussen het leven van David en dat van Saul. Beiden waren in het Verbond, maar Saul lééfde niet uit het Verbond. David echter leerde God in zijn leven kennen en ondervond, hoe de geest Gods vaardig was over hem, hem leidde en beschermde. Het was God, die hem, de nederige herdersjon gen, had uitverkoren tot Zijn gezalfde! Het was God, die hem voor Goliath plaatste en hem de overwinning gaf. Wanneer David niet op zijn God ver trouwd had, had hij deze strijd tegen de reus nooit kunnen winnen. David kon duidelijk de grote werken Gods in zijn leven zien, omdat hij lééfde in en uit het Verbond. En omdat David bleef staan in het Verbond, ook in de jaren van de grootste verdrukking. Juist die jaren zijn voor zijn geloofsleven het vruchtbaarst geweest. Omdat David met hart en ziel in het Verbond leefde, daarom was God met hem. Bij Saul hoor je niets over de heerlijkheid des Heren, -.ldus Ds. Keizer. Saul volgde zijn eigen as de Here niet met bij Iedere leven: - daarom hem. David vroeg bii de Here om raad. hij had Gods belofte David ge- De kerkelijke situatie in de veer tiger jaren werd vervolgens door hem geschetst, en duidelijk aangetoond hoe in het bondsleven reformatie zeer nodig was; het gereformeerd jeugd leven stond midden in de kerkelijke branding. En het is door de genade des Heren, dat de bond werd geher- institueerd op de oude, beproefde grondslag. We zijn wel geslonken in getal, maar de nieuwe bondsformatie aanvaardde van harte de Schriftuur- lijke doelstelling om het Woord Gods Woort. Dan n~c£d tot heerschappij te brengen. Spr. wekte op tot grote activiteit, op dat het werk op de verenigingen getrouw en gelovig wordt gedaan, om j' rechtzinnige, eenvoudige, godzalige fessie des geloofs te willen volharden, dezelve de nakomelingen onvervalst te willen nalaten en tot de komst onzes He ren Jezus Christus te willen bewaren (E Voto Dordraceno). Met een kort, persoonlijk afscheids woord eindigde spreker, waarna de mor genbijeenkomst werd gesloten. In de middagbijeenkomst werd door de tweede bondsvoorzitter, ds. J. A. Vink te Amersfoort, bekend gemaakt, dat in plaats van de aftredende voorzit ter als bestuurslid was gekozen de heer G. Storm te Amersfoort. hij steunde daarop. Zó i orden de man Gods. - -. - - Zoals David hebben ook wij te Wij moeten opmerkzaam ziio gehoorzaam zijn naar Gods genheden des Verbonds openbaren. Tweede samenkomst geleid, in de Noorderkerk gehouden, het was nodig gebleken ook een tweede sa menkomst te beleggen in de Parklaan kerk. Deze vergadering werd 's morgens geleid door de tweede voorzitter. Ds. J. A. Vink te Amersfoort. In de middag vergadering wisselden de voorzitters, zo dat de heer Van Oord de gelegenheid kreeg ook voor het andere deel van de vergadering zijn afscheidswoord te spre ken. Het afscheid had dan ook in beide samenkomsten plaats. Ds. Vink sprak .--■I-zijn openingsrede onder do titel: „Van Lpvpd nncTT hol Vorhnrirl ?es,acht tot geslacht" uit. In de samen- Leven naar net veroona komst hield Ds M Vrie70 te Hcem?ic.d(, ..Jullie zijn niet de eersten, die God een referaat over: „Lcvon naar hot ver- 1 lien vrezen _en dienen, zo sprak Ds. P. bond", waarop ook bespreking voledo de ope-lin de middag-vergadering Het afscheid. tegen die ook vernomen worden in de kerk, waartoe wij behoren. Een speciaal welkomstwoord richtte de voorzitter tot prof. dr J. Severijn en luit. generaal b.d. L. F. Duymaer van Twist. De oud-bondssecretaris ds. 11. A. de Geus was door ziekte verhinderd aanwezig te zijn en zo ontbrak thans voor het eerst het in deze kring zo ver trouwde zwarte kalotje achter de be stuurstafel. Staande zongen de jongeren deze vertegenwoordigers van de oude garde de zegenbede uit Psalm 134 toe. Dr H. Bout. Ned. Hervormd predikant te Utrecht hield de Hemelvaarts-medita- tie naar aanleiding van Lucas 24 vs. 50 t.e.m. 53. Daarna was het woord aan de eerste referent, ds. J. de Lange te Nun- speet, die sprak over: „De wacht bij het werk". Samen luisteren Ons werk op de verenigingen is het samen luisteren naar Gods Woord. De Bijbel is centraal in dat werk en is de post die wij nooit mogen prijsgeven, al dus spr. Naar Gods Woord vragen is nog wat anders dan naar allerlei inge wikkelde dogmatische kwesties vragen, dan meningen beluisteren over weder geboorte. uitverkiezing e.d. -'onder daar zelf rechtstreeks bii betro*^ n te zijn. Spr. veroordeelde het bestaan van verenigingen en ze zijn er waar alleen jongeren van één soort lid zijn, alleen boerenzoons of alleen arbeiders jongens. Samen moet geluisterd worden naar dat ene Woord en allen staan we in dezelfde nood: we zijn God kwijt. Ook een vernieuwing van de werk methode kan nodig zijn. Een wat een voudiger inleiding, zoals allen kunnen maken en dan het accent meer verleg de be:\preking. De zelfwerk zaamheid éer leden moet bevorderd orden. De ontspanning eist steeds ieer plaat? op in vele verenigingen, at is te bf\ ijpen. nu de inditótrialisa- e het werk lichter, maar ook geestdo- dender heeft gemaakt. Voor verstarring moet gewaakt worden, maar helaas komt de vraag naar vermaak vaak voort uit gebrek aan belangstelling voor de eeuwige dingen. Ontspanning en bezin ning moeten beide een volle plaats, hebben, zowel in het gezin als op de ver eniging. aldus ds. De Lange. Aan het slot van de" ochtendvergade ring werden telegrammen gezonden aan H.M. de Koningin en aan H.K.H. Prin ses Wilhelmina. Ook ds. De Geus en het C.J.M.V.. dal in de Residentie xijn vierde, kregen een telegrafi sche groet. Ja en nee De middagvergadering werd geleid door de presidente van de Mvsjesbond. r. A. A. E. Mulder-Rupke te Hou- Hier sprak ds. W. de Bruyn te Er- melo over: „De wacht bij het Woord". betoogde, dat het betrekken van de wacht bij het Woord nooit nodiger is ge- dan in deze tijd. nu men ook bin- de kerk vaak de Evangelische waarheid ondersteboven keert en van astigheden meer weten wil. Men kan de boodschap van „de beslissing in de concrete situatie" beluisteren, die het mogelijk maakt op hetzelfde ogenblik ;i en neen te zeggen. Een dode orthodoxie echter leidt in snelle afloop als der wateren naar de heterodoxie. De wacht bij het Woord kan alleen betrokken worden door hen. die persoonlijk door bestudering der be lijdenis in dat Woord gefundeerd zijn. •achter moet zelf pas en wacht woord kennen. Hij moet niet de wacht houden bij eigen meningen en opvattin gen of eigen vroomheid, maar opkomen voor de eer des Heeren op alle levens terrein en in de allereerste plaats zelf het Woord. Zalig die dienst knecht. die de Heer als Hij komt zo zal akende vinden. Bij het hart Over ..De wacht bij het hart" sprak tenslotte ös. N. Kleermaker te Leiden, die er met het leven van koning Salo mo als voorbeeld op wees, dat de vijand hier van twee kanten komt. n.l. van binnen en van buiten. De wacht moet worden betrokken bii de boosheid in het eigen binnenste. Zelfkennis, oot moed en deemoed zijn hier de wapenen. Als vijanden van buiten noemde spr. het materialisme, het uit het oog verlie zen van d«* grens tussen kerk en wereld en de overspannen sexualiteit van onze dagen. „Je gruwelt van de affiches bü de bioscopen. Je ergert je aan de ma nier. waarop in de advertentie een stuk zeep of een paar nylonkousen worden De manier, waarop vele 's zomers kleden is een speculeren op de zondige prikkels van hart", aldus ds. Kleermaker. De achtposten naar buiten zijn dan ook geloof en eebed Het geloof in en het gebed in Hem. Die ook in alles ver- ning van de middagbyeenkomst een re- had hier des middags plaats.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1953 | | pagina 5