De Kerk roept de overheid op om Gods
dienares te willen zijn
„Vreemdelingschap van de kerk in de
moderne wereld dankbaar aanvaard"
Prof. Severijn vraagt hulp
voor rampgebieden
Sterk pleidooi voor „lekenwerk"
voor Herv. predikanten
DD»
Toch is het zo
De 58ste lijst van slachtoffers
van de watersnood
Vestigingswet voor landbouw
staat op stapel
NIEUWE LEIDSCHE COUBANT
2
DONDERDAG 16 APRIL 1953
Hervormde predikanten vergaderden
Gods dienst, maken de dwalende
doof voor Gods Woord, dienen de eer
n de wereld en vernietigen de
Het apostolaat
(Van onze kerknieuws-redacteur)
T7ERGADERDEN vorige week de Gereformeerde predikanten, deze week
V zijn de pastors van andere kerkgemeenschappen op hun hoogtij-dagen
bijeen; zo in Utrecht vele honderden Ned. Hervormde predikanten. Dinsdag
werden zij in de Handelsbeurs namens de generale synode begroet door de
praeses, ds J. R. Wolfensberger uit Amsterdam. Hij kon afgevaardigden uit
Duitsland, Zuid-Afrika en België verwelkomen, alsook in het bijzonder een
aantal predikanten uit het rampgebied.
Hij wekte de aanwezigen op tot dank-1 zij ze niet te vuur en te zwaard. Inquisitie
bare gehoorzaamheid aan de Heilige en vervolging geven geen bescherming
Schrift. Hoe zijn wij vaak, zo zei hij, als
herders der schapen die dwalen. Maar de
Herder der zielen heeft Zijn pastoraat
over ons uitgestrekt. De herders der Kerk
mogen 'n verborgen omgang hebben met
de Opperherder, door de Heilige Geest.
Na zijn openingswoord las ds Wolfens
berger de necrologie; tien overleden
dienstdoende en veertig emeriti-predi
kanten werden herdacht; daarna zong
men Psalm 7312 en 13. Ds J. J. Buskes
uit Amsterdam hield de traditionele
aomineespredk, n.a.v. Jesaja 406 t/m 9.
Kerk en Overheid
Dr A. J. Rasker, uit Haarlem, hield het
eerste referaat, oven Theocratie en tole
rantie. Het gaat by de theocratie volgens
spr. hierover: dat de Kerk de vrijheid
en het recht vraagt, tot de Overheid Gods
Woord te spreken, haar op te roepen tot
een waarachtig „Koningschap" niet al
leen persoonlijk maar ook ambtelijk. En
dat zij mag verwachten dat de Overheid
bereid is te horen en te gehoorzamen. Het
theocratische visioen der Kerk is volgens
dr Rasker: dat naar Gods beloften en ge.
boden geleefd en geregeerd wordt, en dat
het heil des Heren zo ook een zichtbare
gestalte geeft aan het aardse leven, vor
mend en bewarend. Dit is geen aardse
macht voor de Kerk. Het is de hoop dat
het aardse leven afglans draagt
komende koninkrijk.
In het Calvinisme, dat geen onfeilbaar
kerkgezag kent, kan de theocratie volgens
de referent nimmer een volstrekte onder
werping van de overheid aan het kerk
gezag betekenen. Ook de enkele gelovige,
ook de „Keizer" kan tegenover de Kerk
gelijk hebben. Wij weten: waar Gods Wet
niet regeert, wordt alles een chaos. Daar
om roept de Kerk de Overheid op, Gods
dienares te willen zyn; te willen zijn wat
zij in wezen is. Daarom kan zij niet tot
de Overheid zeggen: blijft u maar liever
neutraal. Het is ook niet genoeg als de
christenen persoonlijke religieuze vrijheid
hebben.
Dr Rasker ontkende, dat de onverdraag
zaamheid een noodzakelijk wezensken.
merk van de theocratie is, waarmee deze
dan veroordeeld zou zijn. De ware theo
cratie achtta hij zeer tolerant. Gods Woord
tot overheid en volk wil in vrijheid rege
ren en overtuigen, niet met geweld zich
doorzetten. De Roomse kerk. kan volgens
spr. wegens haar „onfeilbaar kerkgezag"
uiterst moeilijk tolerant zijn.
„De Kerk kan zichzelf 'geen andere
Goden dulden, maar in de "wereld bestrijdt
's Middags sprak dr J. de Graaf tilt
Arnhem over: Het Apostolaat in
gereduceerde Kerk. Reducering vat
Kerk behoeft volgens hem niet een
ter negatieve klank te hebben. Zij kan
ook betekenen: terugbrenging van
kerk tot haar wezen. Haar functieverlies
de lóóp der geschiedenis kan ook
tot de ontdekking leiden dat de kerk
helemaal niet bezien moet worden onder
het gezichtspunt van haar „functionne-
in" in het verband van maatschappij
cultuur.
Laat men, aldus dr De Graaf, voor
al niet te snel zijn met het bedenken
een nieuwe „functie" voor de kerk
(als centrum van reïntegratie, zoals dat
tegenwoordig heet), maar liever het
vreemdelingschap der kerk in de mo
derne wereld dankbaar aanvaarden.
Juist dit vreemdelingschap zal haar in
de buurt brengen van de vereenzaamde
Als het reduceringsproces verder
voortschrijdt en bovendien aan de dag
zal treden, dat de kerk helemaal niet
steunt op de oude middenstand,
zoals velen nog ten onrechte menen, dan
zal de kerk haar gelijkvormigheid
de wereld van gisteren verliezen. Dat
kan het apostolaat alleen maar ter
goede komen. Dan staan de valse iden
tificaties niet meer in de weg (kerk-
partij, preek-moralisme. godsdienst-wij
ding van de bestaande orde, geloof-ideo-
logie).
Op deze weg naar een kerk-van-het
aposolaat zag dr De Graaf vele weer
standen, vooral in de nieuwe midden
stand, die krachtens haar leidinggeven
de positie sociaal-paedagogisch denkt en
de kerk allang weer een nieuwe functie
als religieus centrum van ordening heeft
gegeven. Dit denken vertaalt ten on
rechte liefde tot de naaste door crea
tieve vrije-tijdsbesteding. heil door gees
telijke volksgezondheid, verlossing door
reïntegratie.
Allesbehalve wilde dr De Graaf een
pleidooi voeren voor het kerkelijk ge
ijkte gemeenteleven, dat door zijn ge
lijkvormigheid aan de wereld nog altijd
meent de „buitenkerkelijke" te moeten
benaderen als een verloren zoon,
wie verondersteld wordt dat hij een
innering van thuis heeft, terwijl w
het apostolaat juist te maken krijgen met
de „kinderen van de verloren zone
Strijd voor de mens
Het orgaan voor het apostolaat kan
zeker niet meer de doorsnee kerkelijk
denkende zijn, die „namens de kerk"
komt. Het zal de weerloze mens moeten
zijn, door de gemeente aan de Heilige
Geest opgedragen, die de gezindheid
zich heeft van de liefde. De beslissende
vraag voor het apostolaat is: hoe kom
ik naast de mens, om wie het gaat?
Belangrijk achtte spr. de pogingen
de mens in zijn milieu te bereiken. Het
apostolaat worde geheel belangeloos tot
een strijd voor en om de mens,
zijn wezenlijke bevrijding van de ideolo
gieën, waarvoor hij voor en na geslacht
offerd wordt. Het apostolaat worde ge
dragen door de zekerheid dat Jezus
Christus de ideologieën ontkracht heeft
en de mens gevonden om hem aa
Volheid Gods terug te geven, die hem
uit het -■et- erlost en zijn creativiteit
niet organiseert, maar herstelt op de
bodem van de vrijheid, waarmee niet de!
gesprektechniek of het wijkgebouw, I
Aalct 1
Gerei. Bond te Utrecht bijeen
k. S. STOKVIS ZONEN
Christus vrijmaakt.
(Advertentie)
leuk bedaart.de zl
leuk beda
kiemen w<
Referaat van prof. dr J. C. Hoekendijk
Communistische mens niet in massa-meeting,
maar in gesprek benaderen
(Van onze Kerknieuws-redacteur)
PROF. DR J. C. HOEKENDIJK, die sedert kort in Utrecht o.a. leer-
geschiedenis van het apostolaat doceert, heeft gisteren in de Domstad
op de Ned. Hervormde predikantenvergadering een boeiende rede gehou-
Ven, waarin hy het apostolaat n Europa stelde in het licht van de ervaring
der Islam-zending.
Bekering van de Moslims wordt door
velen vrijwel onmogelijk geacht Het ge
lukt zelfs niet, de grens tussen kruis en
halve maan in het Midden-Oosten tot een
status qüo te maken: de Koptische kerk
in Egypte verliest duizenden aan de
Islam, Men kan radeloosheid beluisteren.
HUIDAANDOENINGEN
'orden gedood
TVTE HEBBEN de vorige maal aan-
getoond, dat Thule, waar de zee
vaarder Pytheas een nacht had waar
genomen die slechts twee A drie uren
duurde, in de buurt van de 64
breedtegraad moet hebben gelegen.
Door deze plaatsbepaling is de pas
afgesneden aan de veronderstelling
dat met Thule de Shetland eilanden,
de Faröer, e.d. zou zijn bedoeld, zo
dat alleen Midden-Noorwegen en
IJsland overblijven als serieuze can-
didaten die naar de naam Thule kun
nen dingen. Tevens hebben we aan
gehaald, dat op Thule honing werd
gewonnen en dat het land vrij gere
geld moet zijn bevaren. Door deze
simpele mededelingen is plotsklaps
ook IJsland van de candidatenlijst
geschrapt-
Op IJsland wordt n.L geen honing
gèwonnen. In dè eerste plaats ontbre
ken op dat eiland de bijeenkolonies
en voorts wordt de gerst daar niet
geteeld, welk gewas, volgens de be
richten, op het eiland Thule als ho-
ningbron zou hebben gediend. Wan
neer er voorts sprake is van een min
of meer geregelde scheepvaart op
Thule, kan dit in oude tijden uitslui
tend de uitwisseling van waren tot
doel hebben gehad. IJsland leverde
echter destijds geen producten op, die
door de omliggende landen niet zelf
konden worden voortgebracht, zodat
een zeereis van 6 dagen heen en 6
dagen terug op geen enkele wijze het
gevaar en de moeite kon vergoeden.
Voor degeen die deze argumenten,
op grond waarvan IJsland wordt uit
gesloten om naar de naam Thule te
dingen, te zwak acht, hebben we een
doorslaggevend motief achter de hand
Cehouden. Ten tijde van Pytheas was
IJsland n.l. volkomen onbewoond,
zodat er geen sprake kan zijn ge
weest van honingwinning door de
bevolking, noch van handelsscheep
vaart. Nadat IJsland omstreeks 863
door de Noorman Naddod was ont
dekt, werden er wel sporen gevonden
die wezen op een vroegere aanwezig
heid van mensen, maar deze overblijf
selen duidden op een Christelijke be
volking en moeten daarom afkomstig
zijn geweest van Ierse geestelijken
die zoals de Ierse kronieken uit
drukkelijk vermelden als éérste
kolonisten omstreeks het jaar 795 naar
het onbewoonde eiland zijn getrok
ken en zich in Papyli aan de Zuid-
Oostkust verscheidene maanden heb
ben opgehouden. Vóór de achtste
eeuw is IJsland, althans voor zover
nauwkeurige nasporingen hebben uit
gewezen, totaal onbewoond geweest.
De enige streek die op grond van
de geografische breedte en andere
omstandigheden in aanmerking komt
om met het geheimzinnige Thule te
worden geïdentificeerd, is Midden-
Noorwegen, de streek rondom Dront-
heim.
„Maar", zo zullen de lezers opmer
ken, „Thule was een eiland en Noor
wegen is géén eiland!" Inderdaad,
maar dit is toch niet zo tegenstrijdig
als het lijkt
Dat zal morgen blijken.
(Nadruk verboden)
Men gelooft eigenlijk niet meer in de be
kering der Moslims. In tien jaar tijds
werden in Egypte door 500 zendingsarbei
ders „70" Moslims gewonnen, en de Islam
schrijdt zegevierend en welbewust voort.
Dit raadsel hebben wij nog steeds niet in
onze greep, zo zei prof. Hoekendijk.
In het Midden-Oosten is voorgesteld
tussen Kerk en Islam een gemeenschap
te vormen van Jezus-volgelingen, die
voorlopig niet worden gedoopt of belij
denis afleggen een doorgangsstadium.
Het communisme
Wat nu het apostolaat in Europa be
treft: in Oost-Epropa noemt men soms
de communistische opmars een reprise
van de Turken-storm, waartegen een
nieuwe Westerse kruistocht gerecht
vaardigd zou zijn. Doch voor het aposto
laat achtte spr. dat weinig van vontro-
verse en antithese te venvachten zal zijn.
HU achtte het noodzakelijk in levend
verkeer met de communistische mens te
trachten aan de dingen nieuwe namen
te geven, solidair te worden met déze
mens in zijn mythe, die meer is dan al
leen ideologie. In Frankrijk wordt dit
geprobeerd, maar het wordt begeleid
„door het hysterisch geheul van de
llede achterwacht, die alleen maar ge-
ziet". Inderdaad is deze methode
olgens spr. gevaarlijk, maar hoe zal
oOit de mythe van het communisme
staan de ideologie nooit tot een verzoe
king geworden is?
Het gesprek met de mens (en niet al
leen met de communistische) moet
voerd worden in diens concrete omge
ving. Wij moeten afstand doen van
.-meetings waarin men alleen i
ideologisch kan spreken. Dit gesprek
moet gevoerd worden door hen die zelf
in die concrete situatie leven: door de
vroegere Islamiet onder de Islam, door
de leek in het apostolaat in Europa. De
domniees moeten het lekenwerk in
Stop dat brandon
op Uw maag!
Heem 'n paar Rennies.
Met een pak Rennies in huis is brandend
maagzuur eigenlijk geen probleem meer.
Nog vóór het branden begint, kunt ge de
pijn opvangen. Eén of twee Rennies laten
smelten op de tong - dat is alles. Rennies
zijn één voor één hygiënisch verpakt;
smaken lekker en fris.
I gemeente begeleiden, stimuleren en bid
dend volgen.
„De Islam is geen onneembare veste,
aar de schijnbaar niet in te nemen stad
Jericho. Maar de muren zullen vallen op
het gebed", zo besloot prof. Hoekendijk.
Op deze theoretische uiteenzetting volg-
discussie waarin juist de prak-
r voren kwam. en waarin predi
kanten als G. van Veldhuizen en S. G.
Klijn midden uit hun praktijk humor en
ernst te berde brachten.
Prof. Hoekendijk zei nog o.m. dat hij
aar Nederland was gekomen met het
heimelijke verlangen en de heimelijke
bedoeling een team bij elkaar te krijgen
geen organisatie, geen studiegroep
>r het apostolaat maar
„Gideonsbende" van bijv. honderd
waarop men in het apostolaat kan reke
nen. De voorzitter, ds J. R. Wolfensber
ger, wekte de predikanten op dit appèl
door te geven en met hét gehoorde té
gaan werken.
Ds Wolfensberger werd in het mode-
ramen van de Ned. Herv. Predikanten
vereniging herkozen; in de vacature-
prof. E. L. Smelik kwam prof. dr H. de
Vos uit Groningen in het moderamen.
De vorige dag hadden op de predikan
tenvergadering gerefereerd: dr A. J.
Rasker uit Haarlem, dr J. de Graaf uit
Arnhem en dr S. J. P. Dercksen.
de Ned. Hervormde Kerk vergaderde gis
teren in Utrecht. Zijn voorzitter, prof.
dr J. Severijn uit Utrecht, sprak in zijn
openingswoord in het bijzonder over de
ramp die zovele gemeenten getroffen
heeft. Hij was er van overtuigd dat niet
;en vergeefs beroep zou worden gedaan
ndien materiële hulp nodig mocht zijn.
Voorts ging hij in op de veelgestelde
vraag: wat heeft deze ramp te zeggen?
Prof. Severijn herinnerde er aan dat
de kerken niet hebben nagelaten te
spreken van verootmoediging en van
schuld. Gods weg was in de storm.
Water noch wind zijn demonen; Oods
heerlijkheid kan zich openbaren ook in
de oordelen die over de aarde gaan.
Inmiddels nemen ontkerstening en ont
kerkelijking toe.
De voorzitter beklemtoonde, dat men
zich rekenschap heeft te geven van de
toestand op de Eilanden. Hij herinnerde
an de vele vacatures op Flakkee ei
roeg de vergadering: Hébben wy geen
taak in deze moeilijke omstandigheden
oor de geestelijke verzorging?
In deze ochtendvergadering werden
i het bestuur herkozen ds J. Ver-
iaas en dr H. Bout en in plaats var
ir dr E. P. Verkerk, die zich niet
leer beschikbaar kon stellen, gekozen
G. B. Smit uit Arnhem.
Referaat ds W. L. Tukker
's Middags hield ds W. L. Tukker uit
Delft een referaat over: De wederge
boorte in verband met de rechtvaardig-
making. Hy ging daarbij uitvoerig na
(aan de hand van Schrift en belijdenis)
herinnerde aan hetgeen vele theologen
c in vroeger eeuwen hierover hebben
geschreven, hoe zowel wedergeboorte
als rechtvaardiging rusten in het besluit
Gods van eeuwigheid dat zij beide ge
schieden door het Woord Gods (ook vol-
Voetius gaat de roeping aan de we
dergeboorte vooraf), dat beide hun grond
vinden in de opstanding van Christus, dat
beide een relatie hebben tot het geloof,
beide een eig-m behandeling vragen in
de prediking en ten slotte dat het verband
tussen beide ook eschatologisch is
aald.
Vooral de wedergeboorte is volgens
ds Tukker te veel losgemaakt van de
Schriftuurlijke grond in Christus en ge-
als werk van de Heilige Geest, als
of Die niet de Geest van Christus ware
Indien de prediking de noodzakelijkheid
de wedergeboorte naar voren brengt,
mag ook niet worden nagelaten op
wekken tot bekering, met profetische
kracht. In het algemeen achtte ds Tuk
ker het een manco in de prediking, dat
het volk te weinig wordt opgeroepen tot
bekering.
Waar nieuw leven gewekt is, moet dat
-olgens spr. evangelisch worden geleid,
door het de beloften vopr te stellen, op
dat het daardoor gevoerd worde tot de
gelovige omhelzing van de Christus. De
Het informatiebureau van het Ne
derlandse Rode Kruis heeft de 58ste
lijst van geborgen en geïdentificeerde
slachtoffers van de watersnood uitge
geven.
Deze luidt als volgt:
Nieuwerkerk
V. d. Berg, Gillis, geb. 25-5-'38 te
Nieuwerkerk. Laatste adres: Molen
straat 135b.
Van der Bijl, Maatje Maria Dina,
geb. 31-10-'36 te Ellemeet Laatste
adres: Gouweveerseweg 44.
Van Dienst, Neleward, geb. 23-l-'01
te Scherpenisse. Laatste adres: Stoof-
weg 152.
Geluk, Cornelia Levina, geb. 28-2-T1
te Nieuwerkerk. Laatste adres: Pro-
vincialeweg 74.
Lodewijk, Cornells Iman Lourens,
geb. 7-1-97 te Nieuwerkerk, echtge
noot van Janna Blom. Laatste adres:
Slulsweg 393.
Van der Maas, Jan, geb. 20-9-'96 te
Bruinisse. Laatste adres: Prov.straat-
weg 437a.
Mol-De Feyter, Johanna, geb. 7-4-'20
te Terneuzen, echtgenote van Machiél
de Mol. Laatste adres: Lageweg 412.
Nikerk, Lieven A., geb. 10-6-'12 te
Nieuwerkerk. Laatste adres: Stoof-
weg 154.
Overbeek, Pieter, geb. 24-4-'69 te
Nieuwerkerk. Laatste adres: Molen
straat 166.
Ter Riet, Gerard, geb. 15-ll-'87.
Laatste adres: Muyeweg 210b.
Schoenmaker, Jacob, geb. 13-9-'24 te
Nieuwerkerk. Laatste adres: Stolp-
weg 414.
Van Strien, Kornelis, geb. 18-3-'06 te
Nieuwerkerk. Laatste adres: Loens-
wegje 435.
Timmerman, Cornells, geb. 9-10-'20
te Oosterland. Laatste adres: West
straat 41.
Van der Weijde, Klazlna, geb. 4-2-'38
te Nieuwerkerk. Laatste adres: Pol
derweg 367a.
Oosterland
Van de Vin-Cashock, Nèeltje Mar
tina M., geb. 25-7-'77 te Zierikzee.
Laatste adres: Rijksweg A 330.
Beroepin gswerk
Ned. Herv. Kerk
Beroepen: te Purmer D. A. Werner,
candidaat te Rotterdam; te Ermelo (vac.
Th. G. Vollebregt) N. den Oudsten
Alkmaar.
Aangenomen: tot predikant voor buiten
gewone werkzaamheden (Raad
Kerk en Israël) S. P. Tabaksblatt, candi
daat in Den Haag.
Geref. Kerken (art. 31 K.O.)
Aangenomen: naar Armadale (Australië)
F. F. Pels.
Chr. Geref. Kerken
Bedankt: voor Delft W. F. Laman
Rotterdam-West.
beeld voor de gemeente, terwyl juist
hier de boodschap toch is de troost van
de rechtvaardiging door het geloof, het
het Evangelie. Dus: ook aan
dringen op het buigen voor Gods Wet,
maar centraal de troost van het geloof
alleen. Veel te vaak betrekt men volgens,
ds Tukker de wacht bij de vergeving,
alsof wy om met Comrie te spreken
door God tot keurmeesters warer
steld en met een weegschaal waren
gerust.
World Presbyterian Alliance
De „World Presbyterian Alliance", de
te Genève zetelende organisatie, waarbij
vele kerken van Gereformeerde struc
tuur uit tal van landen zijn aangesloten,
an 17—29 Augustus op „Woudscho-
-Zeist bijeenkomen voor een jeugd-
conferentie over het algemene onderwerp
Hernieuwing door Christus". Van 20
24 Augustus wordt een conferentie ge
houden van de „Eastern Section" der
.Alliance". Het onderwerp hiervoor luidt:
„Dienst" (The Ministry).
Tijdens de conferentie der Oosterse
sectie heeft de jeugdconferentie geen
programma en zullen haar deelnemers
de bijeenkomsten van deze sectie kunnen
bijwonen.
Als inleiders zullen verscheidene v(
aanstaande theologen uit Nederland
uit het buitenland opfreden. Uit ons land
m. prof. dr A. A. van Ruler (Utrecht)
Duits kerkhof in de Peel
weer open
Zondag 19 April as. zal het grote
Duitse oorlogskerkhof in De Peel bij
IJsselsteyn wederom voor bezoekers uit
Duitsland worden opengesteld. Wegens
de vorig jaar betoonde grote belangstel-
is een bescheiden accommodatiege
bouw opgetrokken waar bezoekers bloe
men, souvenirs, rookwaren en vervi
gen kunnen bekomen. Elke Zondag zul
len in de komende maanden groepen
Duitsers dit dodenveld waarop 24.000 gi
sneuvelden begraven liggen bezoeken-
Lutherse predikanten
over kerkmuziek
Het convent van predikanten der Evang. j
Luth Kerk is de eerste helft van deze I
eek bijeen in 't Luthers Buitencentrum I
te Bennekom voor het bijwonen van
enkele belangrijke vergaderingen. De
eigenlijke predikantenvergaderinj werd
gehouden op Maandag en was dit jaar wel j
bijzonder belangwekkend door de aan
wezigheid van enkele buitenlandse gasten.
In de ochtendvergadering werd, na de
opening door ds C. F. S. Stegenga. en een
wijdingswoord door ds A. J. Allan, het
woord gevoerd door dr Oskar Söhngen
lit Berlijn. In een belangrijke lezing over:
.Theoloog en Kerkmuziek" bracht hij het
vezen van de Lutherse Kerkmuziek naar
'oren. De visies van Zwingli, Calvijn en
Luther ovèr de taak van de muziek in de
eredionst werden belicht. Ook de ver
houding van huidige grote componisten
tot de Kerkmuziek, kwam aan de orde.
In de middagvergadering sprak Pastor
Carl H. Mau Jr uit Amerika op het
ogenblik in dienst van de Luth. Wereld
federatie, werkzaam te Hannover, over
het onderwerp: „Evangelie cn rentmees
terschap". De predikanten ontvingen vele
tips voor hun gemeentewerk, in het bij
zonder zij die pioniersarbeid verrichten.
ander werd verduidelijkt met een
geluidsfilm.
Moet M.T.S. straks H.T.S.
worden
Het algemeen bestuur van het Neder
lands Instituut van Middelbare en hogere
technici (confessionele en algemene ver
enigingen) heeft minister Cals met aan
drang verzocht de benaming „middelbare
technische school" te doen veranderen
in: hogere technische school. Dit in
hoofdzaak om verwarring in het buiten
land te voorkomen, waar de aanduiding
„hogere" algemeen in gebruik u-
Kweekschoolleerlingen en -leraren
bezoeken Frankrijk
Een groep van ongeveer 30 leerlingen
en leraren van drie kweekscholen uit
Nijmegen brengt thans in het kader van
de Frans-Nederlandse culturele overeen
komst een bezoek aan Frankrijk. Met het
oog op dit bezoek hebben de Franse mi
nister van Onderwijs en mevrouw Marie
gisteravond een receptie gehouden in het
ministerie van Onderwijs te Parijs.
Sinds de totstandkoming van de Frans-
Nederlandse culturele overeenkomst is er
onder meer sprake van uitwisseling tus
sen Franse en Nederlandse kweekscho
len. Franse kweekschoolleerlingen en
-leraren bezoeken meestal in September
ons land.
Duits hoogleraar naar Indonesië
Dr Ulrich Schmiedseck te Quaken-
brück (Neder Saksen) is benoemd tot
hoogleraar te Djakarta, aldus meldt
D.P.A. Hij is grondlegger en hoofd
het instituut voor luchtkartering
phototechniek van het Duitse proefstation
de luchtvaart in Beplij n-Adlersdorf.
Onderwijsbenoemingen
e Maasland de
L D. Pronk
J P Schumacher
DELFT IS April. T H. Ges
prop. ex. civiel ingenieur H
venhage: prop. ex. vliegtuigb
Sugito. Delft: cand. ex. werktuigk. ingenieui
M C W van Mackelenbergh. Utrecht: B P
Naastepad, Schiedam; F J A M van der Ven,
Rotterdam: J van der Zwaag, Harlingen: ing.
ex. mijningenieur: JAM Cottaar. Voorburg:
T P Jonker. Delft.
Minister Mansholt
„Beheersing van grondprijzen een wens
van de organisaties"
Minister Mansholt is van plan, een
wetsontwerp in te dienen, waarin ves
tigingseisen voor de landbouw worden
gesteld. Om dit ontwerp voor te berei
den zal een commissie worden ingesteld,
waarin de georganiseerde landbouw is
vertegenwoordigd. De bewindsman heeft
dit gisteren in de Tweede Kamer mee
gedeeld bij de voortgezette behandeling
van het wetsvoorstel op de vervreemding
van landbouwgronden. Dit voorstel wil,
zoals men weet, de beheersing van het
pryspeil voortzetten en het ontstaan van
te kleine boerenbedrijven tegengaan.
Het lied der aethergolven
VRIJDAG 17 APRIL.
Hilversum I, 402 m. NCRV: 7.00 Nieuws.
7.13 Gewijde muz. 7.45 Een woord voor de
dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Voor de
9.10 Gram. 10.30
icltal. 11.30 Gram.
olist. 3.15 Voordr. 3.35 Zan
Dahlia's voor de tuin en d
nerork, en solist. 5.00 Piai
aire reportage. 5.40 Gram.
.00 Surinaamse volksmuzi
rum v. h, Chr. Organisatie-
Orgel en zang. 11.10 Feuilleton. 11.30 Vier
handig pianospel. AVRO: 12.00 Orgel en zang
12 33 Sportpraatje. 12.48 Gram. 1.00 Nieuws.
20 Lichte muziek. 1.50 Gram. 2.00 Voor de
luisvrouw. 2 20 Pianotrio. 2.50 Voordr. 3.10
Jeugdensemble. 3 30 Musette-ork. VARA: 4 00
30 Voor de Jeugd. 5 00 Orgelspel. 5.20
e causerie. 6.00 Nieuws. 6.15 Felicit;
5 Voordr. 7.00 Social, liederen. 7.:
Gultaar-spel. VPRO: 7 30 ..Alleen slaan" 7!
8 00 Nieuws. 8 05 Boekbespr. 8.10 Kame
8.30 „Europa een". 8.40 ..De Aprllbew.
„Spec-
enigings-
Deliohting",
zu Bijeenkom
ond. 9.55 Ami
-0.25 Kunst-
•ndoverdenking. 11.00 Nws.
11 15 Het Evangelie in Esperanto. 11.30-12 00
Gram.
Hilversum II, 298 m. VARA: 7.00 Nieuws.
7.10 Gram. 7.15 Gymnastiek. 7.30 Gram. 8 00
Nieuws 818 Gram 8.50 Voor de huisvrouw
9.03 Gram. 9 40 Voor de kleuters. VPRO: 10.00
„Kinderen en mensen". 10.05 Morgenwijding
VARA: 10 20 Gram. 10.30 Schoolradio. 10,50
11.
i verdwijnt
de keuken mag soms lekker? hapjes leveren, heft zijn hoofd, luistert in de verte
vooral in de tijd van Kerst en Heilige Drie achter een bosschage.
Het huispersoneel lacht om de taal, die Joris Koningen, de frisse buitenlucht overtreft alles. Joris luistert ook. Hij hoort spreken met zwa-
zich heeft aangeleerd, om zijn fraaie wijze van De heerlijke geuren van verse koemest, pas ge- re doffe stem. En dan kijkt hij eensklaps ver
spreken in toon en klank, die ze plagend naboot- dolven aarde en jeugdig groen maken zijn gemoed wonderd. Zijn verwondering wordt schrik, want
sen. „Dat heeft hij geleerd van de kleine jonk- licht en vrolijk en doen de dompige walmen van wat hoort hij? De stem van Onkel Freerik!
vrouw!" spotten ze. Van een andere leermees- snertketel en bonenpot vergeten, hoewel over- Duidelijk en klaar! Hoe kan dat? Joris kijkt met
ter hebben ze geen vermoeden. Ze volharden schotjes van speenvarken, patrijzen en kalkoen grote ogen in de richting, vanwaar het geluid der
in hun spottend geplaag, door te vragen of zulk zeker niet te versmaden zijn. Een kluifje wild stemmen komt. Maar het komt niet nader, het
een fijn heerschap nog langer in tuin en keuken zwijn smaakt heel wat pittiger dan gezouten spek. versterft in de verte.
moet verkeren en wanneer zijn aanstelling tot Joris zet zijn arbeid voort, maar zijn geest
vertoeft in een hut tussen de duinen, vliegt naar
buiten bovenop een duintop, waar een man zit,
Onkel Freerik, en naast hem een jongen! Is
Onkel Freerik hier? Dat kan niet, dat is onmo
gelijk. Onkel Freerik is nooit weg geweest. Is
hij nu misschien gekomen, om te zoeken naar
de verdwenen Joris? In ziin slaaphoekje over
denkt hij dit en het zweet breekt hem uit.
Maar de dagen gaan voorbij en er gebeurt
niets Tot op een middag.Joris móet werken
nabij de voorpoort. En eensklaps hoort hij weei
hap rammelende dezelfde stem met dezelfde edele klank, in on
derscheid van die der onderhorigen. De stem van
kamerdienaar te verwachten
Als Joris antwoordt, dat de Major beloofd heeft
hem te bestemmen voor de zee, wordt hun spot
een bulderend gejoel. Ze informeren, of hij al
eens kruit heeft geroken en goed tegen de hitte
kan, ze grijpen hem vast, om zijn spieren te
keuren, nek en hals te betasten, om te onder
zoeken of deze stevig genoeg zijn voor een lucht
reisje, al bengelend aan de ra.
De volgende dag informeert Joris bij de kok,
wat die woorden te beduiden hebben. De kok ant
woordt,- dat het alles gekkenpraat is en anders
-Het-
Goudland gevonden
DOOR K. JONKHEID
zoals hij in Sceveling at bij. e
nei aues geKKenpraai is en anaers „„,,,-,11
wel mogen opussen, want de P»
Hij werkt dus in de tuin en hanteert vreemd Onkel Freerik! Behoedzaam-kijkt Joris uit. Twee
datgzeedubber"pZhün hóede"emo"\VnEzJnnwam gereedschap'. Op een" afstand arbeidt nog een mannen komen nader. De een is de Major, die
neer hun woorden geen grap, maar "én kwaad- langzaam naderen ze elkaar. Tot zijn eer, gezadeld paard aan de toom leidt, De an-
aardige toespeling bedoelen.
verbazing herkent hij een van de twee pakken- der is een gewapend heer., zijn hoofd draagt
dragers aan de rotshaven. Zijn kleding van soli- lichte helm, niet bestand tegen zware slagwape-
Dat is kloeke taal, waar Joris beteuterd van de stof is vervangen door een flodderig buisje nen, maar voldoende om zijn gelaat volledig te
te kijken staat. Kwaadaardige toespeling, wat en hozen van een grove vezel, een gedaanteveran- verbergen. Figüur en gestalte zijn van Onkel
betekent dat? dering, die volstrekt niet in zijn voordeel is. Hy Freerik. Als aan de grond genageld kijkt Joris
De tijd gaat voort, de zomer loopt ten einde, kijkt Joris met tekenen van herkenning en lichte toe. Lenig springt de ridder in het zadel, rijdt
de herfstvruchten worden ingezameld, de rozen schrik en wendt zich schielijk af, om niet ontdekt door de poort, doet de hoefslag roffelen op de
staan uitgebloeid, De winter komt en gaat, het te worden brug en verdwijnt uit het gezicht. De Major trekt
voorjaar komt aangetreden met zachte dagen. Maar Joris vraagt meedogenloos: „Moet jij de brug omhoog en maakt ze vast met ring en
In tuin en park is veel te doen. Joris werkt in niet aan de haven wezen?' ketting. Dat is voorbij,
de open lucht en vindt het heerlijk. De dampen- ,,'s Winters nooit", is het korte antwoord. Hij - Een geschokte Joris blijft achter.
9.00 1
elm
klankbeeld.
,'erzicht. 10.21
„Vand;
lollst. VPRO: 10.4-
vijding VARA: 11.00 Nieuws.
.1.30—12.00 Idem.
Engeland, BBC 330 m. 12.00 Klassieke rm
:iek. 12.45 Voordracht. 1.00 Latijns-Ameri:
irkest 1.25 Gev. programma. 1.53 Weerbe
00 Nieuws. 2 10 Gev. programma. 3.10 Licl
solist.
Hoorspel.
BBC Welsh Orchestra
ccordeon. 6.00 Voor de kinderen,
berichten 7 00 Nieuws. 7.15 Sport
1. 8 00 Amusementsmuziek. 8 30 Caus'
Klankbeeld 1000 Nieuws. 10.15 Niei
2 00—0.03 Nleu'
Concert. 2.45 Voor de kleuters 3 00 V001
vrouw 4 00 Dansmuziek. 4 45 Lichte muz
5 Mrs Dale's dagboek". 5 30 Orgelspel. 6 0<
Variété Orkest en solist. 6.45 Verzoekorogr
00 Klankbeeld 7.30 Hoorspel. 7.45 Idem 8 0<
"icuws en radiojournaal. 8.25 Sport 8 30 Gev
rogramma 9.00 Gram. 9 45 Hoorspel me
ïuztok. 10.15 Discussie over actuele vraag,
tukken 11.00 Nieuws. 1120 Dansmuziek 00!
:oordracht. 0.20 Lichte muziek. 0.56—1.0t
Frankrijk. Nat. Program 347 m. 12.30 Con-
ert. 1.00 Nieuws. 1.50 Idem. 6.30 Amerlk. uit-
ending. 7.10 Klassieke muziek. 8 02 „La Ro-
sserle de la Reine Pédauque", opera 9.1!
La Rntisserie de la Reine Pédauque". oper:
(3e bedrijf) 3 30 Grj
4.40 Cram. 3 00 Nieuws 3 10 Gram. 5 3
5.45 Idem. 6.05 Viool en piano 6.30 Voc
soldaten 7 00 Nieuws en persoverzicht
Gram 8 00 Idem. 8.15 Symphonie-orke?
soliste 8 50 Kunstoverzicht. 9 05 Svraphor
4 Gram, io 00
ritern Radio-
55—11.00 Nleu
Brussel 484 in
1.10. 2 00. 3.00 en 3,
5 00 Nieuws. 5.15 Gram 5 30 Pianorecital 5.50
Gram 6 30 Filmmuziek 7.00 en 7.40 Gram
"45 Nieuws 8,00 Gev program. 10.00 Nieuws
Wat de prijsbeheersing van landbouw-
gronden betreft, meende minister Mans
holt. dat het niet meer nodig was. hier-
een uitvoerig pleidooi le houden, j
De georganiseerde landbouw acht vrij
lating van de prijzen ongewenst, in ver
band met de bevolkingsdichtheid en de
onmogelijkheid van uitbreiding van -het
landbouwareaal.
Met nadruk verklaarde de minister,
dat de regering de wet niet wil binden
een termijn van vijf jaar, zoals de
heer Droesen (K.V.P.) had voorgesteld.
De regering wijst dit af. omdat er dan
een element van onzekerheid op het
platteland zou ontstaan.
De normen, waarop de grondkamers
zich bij het vaststellen van de prijzen
moeten baseren, worden vastgelegd in i
een algemene maatregel van bestuur, die
na aanneming van de wet nog in het I
najaar zal verschijnen, zo deelde de
minister mee.
Vanmiddag zouden de replieken wor
den gehouden en de nu al bijna dertig
ingediende amendementen op het wets
ontwerp worden behandeld.
Vereniging opgericht
Herstel van eenheid
der Geref. kerken
Het comité tot het houden van gebeds
samenkomsten om te komen tot her
eniging der Gereformeerde Kerken heeft i
zichzelf opgeheven en is overgegaan tot
oprichting van de Vereniging tot herstel
van de eenheid der Gereformeerde Ker
ken. Contact zal worden gezocht met
allen die met doel en streven instem- I
Het voorlopig bestuur heeft zich met j
een getuigenis tot alle gedeformeerdtn I
gericht. Het spreekt zijn bezorgdheid uit
over de toenemende verkilling tussen
de leden der gescheiden Geref. Kerken.
Steeds meer worden onderlinge contac
ten verhinderd. Na de beide laatst ge-
houden synoden acht het bestuur de
situatie zo, dat naar menselijk inzicht 1
de mogelijkheid van hereniging vrijwel
uitgesloten is en het noemt de kerke
lijke gespletenheid zonde voor God.
Daarom past volgens het bestuur geen
berusting.
Het bestuur doet een appèl uitgaan tot
alle leden der Geref. Kerken om in het
persoonlijk ambt der gelovigen zo te I
handelen, dat de onderlinge band weer
gezien worde, die hen als broeders en i
zusters in Christus verbindt.
Sympathiebetuigingen kunnen gezon
den worden (naam. adres en kerkelijke
staat) aan een der leden: R. v. d. Wal,
Groningen (voorzitter. Vrijgem. Geref.);
J. A. Nap, Rotterdam (vice-voorzitter,
Geref); J. W. de Roon, Rotterdam
(Vrjgem.); dy. A. van Deursen, Gronin- i
gen (Geref.)F. A. v. d. Mey, Zwolle I
'(Vrljgom.); H. J. v. Westenbrugge.
Z-tvolle (Geref.); mej. H. van Zyl, Den
Haag (Vrijgem.); F. Bossenbroek. Zeist
(Geref.) en A. Groenendijk, Schiebroek-
selaan 32, Rotterdam-Noord (Geref.)
secretaris-penningmeester.
unie) N.V. te Den Haag is het dividend
vastgesteld op 9 pet. De heer P. A. Huet 1
werd-als commissaris herkozen.