SSS
Met drie Duitse studenten aan een
tafeltje in Hilversum
b.i
Toestanden in Holland deden hen van de
ene verbazing in de andere vallen
Coquette laarsjes en laag uitgesneden
schoentjes in de winter
Chefarine 4
Meer contact gezocht met
de Chr. Geref. Kerken
5253
Toch is het zo
2
WOENSDAG 10 SEPTEMBER 1952
Zomercursussen voor buitenlanders aan de V.U.
en in ons land soulaas gevonden heeft.
Een tweede beroemde Cameron was
Verney Lovett, die het werk van Living
stone in 1874 voortzette. Hij was de eerste
Europeaan, die dwars door het vaste land
van Afrika trok.
Wat Hector Cameron met hen gemeen
heeft is in de loop van het gesprek met
deze degelijk zwijgende jongeman niet
geheel duidelijk geworden. In ieder geval:
hij verkent thans het Nederlandse Cal
vinisme en als wijlen Richard Is hij ook
theoloog. Hij beëindigde zijn wetenschap
pelijke studies en maakt zich thans ge
reed om als predikant der Free Church
in Edinburgh op te treden.
Het Schotse Calvinisme is meer be
spiegelend, doch minder practisch van
aard dan het Nederlandse. In zijn land
is de modernistische invloed op de weten
schap sterk en hij was dan ook zeer ge
boeid door hetgeen er in Amsterdam ge
schiedt aan de V.U. Hij zou best iets van
die Nederlandse activiteit naar Schotland
willen overbrengen.
Ook: Letland
(Van onze §~redacteur)
DE ZOMERCURSUSSEN voor buitenlandse studenten, die de Vrije
Universiteit te Amsterdam sinds vorig jaar organiseert, blijken onder
de studerende Europese jeugd een goede naam te hebben. Met name naar
Duitsland zijn vorig jaar talrijke, enthousiaste propagandisten voor de
Amsterdamse cursus teruggegaan. Het gevolg is geweest, dat thans een
klein leger van studenten van Duitse universiteiten in Amsterdam verblijft.
Van de zeventig cursisten zijn er zes uit Frankrijk en België, er is voorts
één eenzame Schot, de rest kwam uit Duitsland. Er waren meer dan hon
derd aanmeldingen, maar omdat het huisvestingsprobleem moeilijkheden
gaf, beperkte men het aantal cursisten tot 70. Zij logeren in Amsterdam
en Hilversum bij allerlei mensen, die de Vrije Universiteit een warm hart
toedragen. De voertaal op deze cursus is Duits. De Franse en Engelse gas
ten ontvangen Franse uittreksels van het gesprokene.
Vorige week Maandag is de cursus be
gonnen. Vrijdagavond a.s. is het afgelo
pen. In die tussentijd worden er weten
schappelijke referaten gehouden door de
hoogleraren van de V.U. op filosofisch,
natuurkundig, sociologisch, politiek, theo
logisch en internationaal gebied. En om
dat de boog niet altijd gespannen kan
zijn, maakten de cursisten tochten: door
Amsterdam, naar de sluizen te IJmuiden
en Maandag j.l. „naar de radlostad Hil
versum, waar mén te gast was bij het
gemeentebestuur in Dudoks raadhuis en
bij de N.C.R.V. in de studio.
Radio-discussie
Daar heeft zich, na een inleiding van
de heer J. de Jong Czn. van de N.C.R.V.,
een interessante discussie ontwikkeld,
waaruit bleek hoezeer dit fenomeen in
Europa: een radio-omroep, die zichzelf
bedruipt en het eigendom van de leden
der omroepverenigingen is, de belang
stelling wekte.
„Als U 25 procent van de beschikbare
zendtijd hebt, hoe zit dat dan met de ver
deling over de zenders? Hoeveel zenders
hebt U? Controleert de Staat de uitzen
dingen ook? Zendt U de diensten van
één kerk uit of van verschillende? Doet
U ook aan frequentie-modulatie? Welk
aandeel neemt U in de televisie-uitzen
dingen? Hoe realiseert U de Protestantse
opvatting in de uitzending van muziek?
Geeft U Protestantse nieuwsberichten
ook? Hoe kunt U Protestantse sport
slaan? Krijgt U wel eens brieven
luisteraars?" („Ongeveer 200 per dag," zei
de heer De Jong).
Als de ontvangst in die cantine va
N.C.R.V.-studio nóg een half uur geduurd
had, zouden er nog veel meer van
gelijke vragen gekomen zijn. En uiter
aard ook antwoorden. Het principe van
de N.C.R.V.: datgene geven wat in het
Christelijk hulsgezin gewaardeerd ei
accepteerd wordt, vond veel instemming
én begrip.
Wij zaten aan een tafeltje met de jonge
lieden Werner Panne uit Ludenscheid
Westfalen en Gerhardt Schmidtmann uit
dezelfde Westfaalse plaats. Beiden stude
ren aan de universiteit van Keulen. De
eerste economie en de tweede rechten. Zij
vertelden, dat zij van de ene verbazing
in de andere vielen hier. Eigenlijk vonden
zij die principes, die uit een christelijke
universiteit en een dito radio-omroep
naar voren komen, ook al belichaamd in
het Nederlandse huis, dat een fraaie
burcht van individualisme is. In Hilver
sum, dat zich, onder een milde zon,
zoveel dahlia's en africanen in de parken
natuurlijk dubbel mooi voordeed, kwam
dat individualistisch element uiteraard
sterk tot uiting.
Werner Penna vooral had grote w
dering voor Dudoks raadhuis, dat hij
profetie in steen noemde. „Het is gebouwd
in de dertiger jaren en de stijl ervan is
nü pas modern," zo zei hij. „De bouw
meester is zijn tijd dus vooruit geweest.'
De uitnodigingen voor deze cursus had
den deze Duitse jongelieden gekregen var
hun studenten-predikant. Deze heren zijn
er uitermate kwistig mee geweest, want
er bevinden zich onder de deelnemers
niet alleen Duitse Lutheranen, Franse
Calvinisten en de ene Schotse Free
Church-aanhanger, maar ook een aantal
Rooms-Katholieke studenten. Die ijverig
meeknabbelen aan de Calvinistische
vruchten van de boom der wetenschap
Cameron
De Franse groep is samengebracht door
de Parijse predikant Marcel. De twee
meisjes uit Parijs zijn: Antoinette Theis
en Denise Durlf. Bij haar bevindt zich
Madeleine Dedye uit Brussel. Zij waren
alle drie zeer tevreden over dit uitstapje
naar Nederland en zeer verrast, toei
in de hoorspel-studio opeens haar eigen
stemmen hoorden, opgenomen zonder
dat zij het wisten in de studio waaruit
de dominee de morgenwijding, de Bijbel
lezing of de avondsluiting uitspreekt. Die
plotselinge confrontatie met zelf gemaak
te opmerkingen vonden zij nog aardiger
dan de repetitie met het kamerorkest
onder leiding van Maurits van den -Berg.
Een groepsfoto van de zeventig
buitenlandse studenten die de
zomercursus aan de Vrije Univer
siteit volgen. In het midden ziet
men mevroüw prof. dr G. H. 3. van
der Molen. Geheel rechts prof. dr
G. H. A. Grosheide.
het eerst, dat zij een radio
studio van binnen zagen of een orkest
hoorden repeteren. Zij meenden dat de
figuur van de componist, wiens werk
vertolkt werd, in een Protestantse studio
zeker thuishoorde: waarschijnlijk zou hi
óók hebben geprotesteerd! Maar, zoals ge
zegd, het was een repetitie en bij het
afscheid nemen zei Maurits" v. d. Berg:
vanavond doen wij het nog eens!
In het gezelschap van deze Franse-
Belgische meisjes vonden wij ook de enige
onderdaan van Koningin Elizabeth II,
de Schot Hector Cameron. Die naam
heeft ons terstond aan het denken
gezet. Ene Richard van die naam stichtte
in de zeventiende eeuw de secte der Ca-
die later de kern vormde
hen genoemde regiment in
Engelse leger.
Deze Richard was een gestreng heer,
die ook de regering van zijn tijd aanviel
Dames voortaan op een smallere leest geschoeid
(Van onze moderedactrice)
De nieuwe schoenenmode brengt geen
emmekeer in onze voetbedekking U
weeg, dat hebben we gistermiddag kun
nen constateren op de keurig verzorgde
(Advertentie)
't Begon
met een echeut ol steek
Kruschen Salts bracht de
bevrijding. Maar anders...
Er zijn talloze gevallen ook onder Uw
bekenden waar de wereldberoemde
Kruschenkuur op korte termijn verlos
sing bracht van die slopende rheuma-
tische pijnen. De aansporende werking
van Kruschen op de bloedzuiverende
organen kan ook bij U dat wonder te
weeg brengen. Begin c'taarom vandaag nog
met de heilzame Kruschenkuur. Dan
smoort ge Uw rhéumatiek in de kiem, in
plaats van to komen van kwaad tot erger.
show, die het Modecentrum voor
schoen- en lederbranche in het Victoria-
botel te Amsterdam heeft gehouden.
We waren zelfs verbaasd zoveel flats
te zien, laag uitgesneden om de wreef.
De zware sportschoen heeft afgedaan.
Mooie gladde leersoorten en hunting-
suède hebben de grovere en gevette
leersoorten vervangen. Trouwens de
schoenen hebben alle een verfijnder
uiterlijk gekregen. Bleef vroeger de ver
siering beperkt tot het voorblad, tegen
woordig krijgt ook de hielpartij zijn deel
Veterltjesi, strikjes, een klepje of een
gespje vinden daar dikwijls een plaatsje.
De semi-sportlevc schoen met de en-,
velopperand „Canasta" is nu in het
middelpunt van de aandacht. De schoe
nen maken dan n.l. de voet wat kleiner.
Ook de smalle leest, welke we over het
algemeen in de nieuwe modelijn vinden,
heeft dit effect.
Zelfs de laarsjes, die we zeker niet
kunnen missen. wiUen we ons niet in
overschoenen steken, zijn eleganter dan
in vroeger jaren.
Er zijn hele lage, juist tot oyer de
wreef, die om de enkel sluiten; dan vol
gen de „kozak" laarsjes, die iets stoer
der zijn, waarna de „Texasboats" ko-
Deze reiken tot over de enkel, zijn
wat wijder en van achteren laag inge
sneden. Ten slotte zagen we nog een
paar kuitlaarzen van soepel suède met
;n driekwart hak.
Geklede schoentjes zijn blijkbaar voor
namelijk uitgedacht voor het vrouwen
dat alleen per auto zich verplaatst
want de modelletjes zijn zo laag uitge
sneden, dat we maar niet aan natte, dus
Ook Letland is op deze
tegenwoordig in Dace Osis-Muriks, ge
boren in Tukun in Letland en thans, met
haar man, economie studerend in Bonn.
Een jonge vrouw, die zo het een en ander
meemaakte. De toren van het Hilver-
sumse raadhuis beklimmend heeft zij
daarvan wat verteld. In 1940 kwamen de
Russen. Zij voerden het achtste deel va
de Letlandse bevolking meteen weg, naa
Siberië. Op een nacht reden de auto'
door de straten. Een uur kregen de ge
doemde families om zich gereed te
ken. De mannen gingen apart, de vroi
apart en de kinderen apart. Waarheen
weet nu nog niemand. Toen kwamen de
Duitsers. Bij hun vlucht namen zij de
Letse bevolking mee. Wie niet wilde
werd ter plaatse doodgeschoten. Wat tóch
bleef is later door de Russen op de reeds
geschetste manier weggevoerd. Mannen
apart, vrouwen apart, kinderen apart. Zo
veel heeft zij wel gehoord, dat, wie nu
door een straat van een Letlandse stad
loopt, geen enkele Let meer ontmoet.
Alleen nog maar Russen.
Dace woont dus in Bonn. Haar ouders
emigreerden naar Australië. Zij
het oude Letland welgesteld,
ginnen daar opnieuw.'
Haar studie wordt grotendeels door de
universiteit van Bonn bekostigd. Maar
levensonderhoud moeten zij en haar
zelf zorgen en dus werken,zij. Vorig
jaar was zij fabrieksarbeidster. Dit uit
stapje naar Amsterdam is haar vacantie.
Zij logeert nu in Hilversum en was daar
Zondag in een kerk. „Wat een belang
stelling, een enthousiasme en een aan
dacht in die diensten," zei ze. „En wat
kinderen. Al begrijpen ze er dan ook
nog niets van, wat is het goed de kin
deren van jongsaf daaraan te wennen."
et wat het waard is: Christelijk
leven en een Christelijke cultuur. Zij
heeft de vernietiging ervan gezien. En
ins kijkt ze als naar mensen, die
een woord voor de wereld hebben,
de anderen nemen dat woord, aan
de V.U. gesproken, wel mee naar hun
landen.
Laten wij de Dace's en de Gunters, de
Madeleine's, de Denises en de Camerons
uit Schotland maar niet beschamen!
Op een* vergadering in Den Haag
n de int. ver. van politieke wetenschap
de Duitse vereniging, wier toetreding
ee jaar geleden werd geweigerd, thans
toegelaten als lid.
4 middelen in 1 tablet
doen wonderen!
Wanneer U zich onbehaaglijk voelt,
hevige pijnen hebt, doet 'n enkel
tabletje Chefarine „4" wonderen.
Door de samenwerking van 4 beroem
de geneesmiddelen, in één tablet
verenigd, voelt U zich een ander
mens, weer in staat met plezier Uw
werk te doen.
'n 4lje doet wonderen
Keik en School
Beioepingsweik
Ned. Herv Kerk
Beroepen: te Krimpen aan de Lek
G. C. Severijn te Hoogeveen.
Beroepbaar: H. J. Smalbrugge,
legerpredikant, Poortdijk 3, IJsselstein
Geref. Kerken
Beroepen: te Blija dr E. Smilde
te Wateringen; te Heerenveen (vac.- W.
Kreuzen) J. H. Post te Wieringerwerf.
Geref. Kerken (Art. 31 K.O.)
Beroepen: te Vollenhoven-Cadoelen
J. D. Houtman te Overschild; te Ooster-
beek-Wolfheze F. van Dijk te Heeren-
Chr. Geref. Kerken
Bedankt: voor Soestdijk drs J. van
Genderen te Zutphen.
Dr. K. H. E. GravemeUer eind October
naar Z.-Afrika
Dr K. H. E. Gravemeijer uit Den Haag,
algemeen gedelegeerde van de ge
nerale synode der Ned. Herv. kerk, die
beroep aannam naar Zuid-Afrlka, is
voornemens 28 Oct. a.s. daarheen te ver
trekken.
BENOEMINGEN CHR. ONDERWIJS.
Pr. °J uhai^asch""^? Ve^rüngen" J*M
tinga te Oostwold (Gr.); aan de Chr.
LO school te Apeldoorn mej. G Hakman
de Prinses Irene (BLO
Synodeblijdschap en teleurstelling"
Verdere samensprekingen om te komen
tot convent van Gerei, belijders
(Van onze Kerknieuwsredacteur)
T"\E GENERALE SYNODE van de Gereformeerde Kerken heeft gisteren
U besloten de handelingen van deputaten voor de bevordering van de
eenheid onder Gereformeerde belijders goed te keuren en opnieuw deputa
ten te benoemen" met dezelfde opdracht als in 1949. Zij sprak haar blijd
schap uit over het aanvankelijk tot stand gekomen contact, doch was
teleurgesteld dat de samensprekingen niet meer resultaat hebben opge
leverd. Zij besloot accoord te gaan met de suggestie om de Chr. Geref.
Kerken opnieuw te verzoeken naar elkanders synodes een afvaardiging
te zenden.
In de avondzitting aanvaardde de
synode met algemene stemmen het
voorstel, deputaten vrijheid te verle-
chool
de hec
lontar
_.i Vilt
Chr. school te Els
dooi
Donderdag 18
,s. wordt ln Bennel
gehouden
i Kerk onder leldlnj
- In h
3d de be
C. Maan,
arbeid in dit sehlppi
de Geref. Kerken dt
(Advertentie)
(Advertentie)
't Is of gij de vlam uitblaast
zó prompt dooft zuurbranden op
de maag - met één of twee Rennies.
Het snerpendste branden in de maag,
ims tot in de keel toe, dooft U onmid
dellijk. Talloze lijders aan brandend
maagzuur nemen ook Rennies bij voor
baat. Bij wijze van sluitstuk op hun
maaltijd, 't Is oök zo simpel, gewoon
maar laten smelten op c"ie tong. En
Rennies zijn nog smakelijk óók.
laat staan aan besneeuwde straten dur-
;n denken.
De avondschoentjes zijn meestal
goudleer, we zagen een exemplaar met
gerolde banden, heel bijzonder. De hoge
stijle hak biedt bij deze modellen nog
vele mogelijkheden tot verslering.
Naast zwart suède zagen we ovi
algemeen veel zachte kleuren, vooral
geel-beige tinten en van zelfsprekend
deg emetalllseerde leersoorten in anthra-
:n brons met hun prachtige glans
Het zwarte lak schijnt hierdoor ver
drongen te worden.
Tot slot nog de herenschoen. Die is
vaar en stoer met grote gespen, die
eer versierd zijn. Er was ook een „old
finished" paar; dat is beige leer met
zwarte schoenpoets bewerkt! Waarom
ook niet?
(Advertentie)
het betere damesverband
Na veitiek van Fairsea
Emigrantendochter weer
opgedoken
Een van de drie emigrantendochters die
vóór het vertrek van Fairsea naar Austra
lië zijn ondergedoken, de 17-jarige Joke
de Vries uit Schiedam, is plotseling weer
te voorschijn gekomen. Volkomen onver
wacht stond zij dezer dagen voor de ver
baasde ouders van haar verloofde. Haar
a.s. schoonvader wist niet beter te doen
dan het meisje naar het politiebureau te
brengen, waar zij de nacht doorbracht.
Later heeft zij voorlopig ergens in
Schiedam onderdak gekregen. In overleg
met de kinderrechter en de voogdijraad
wordt voor het minderjarige meisje een
oplossing gezocht.
Haar „onderduiktijd" had Jóke doorge
bracht bij kennissen in Rotterdam. De
Fairsea dobbert inmiddels in de Middel
landse Zee. i
nen om' verdere besprekingen te
houden, ten einde te komen tot een
convent' van Gereformeerde belij
ders. Hiermee gaat men in de lijn der
historie: reeds voor de oorlog was
van de stichting van zulk een co
vent sprake.
Teleurstelling
In de discussie over de eenheid werd
door verscheidene synodeleden teleur
stelling uitgesproken over het feilt, dat
de samensprekingen met de Chr. Geref.
Kerken zo weinig resultaat hebben ge
had; met name werd betreurd dat de
Chr. Geref. synode van 1950 geen gron
den heeft aangegeven voor haar besluit
om geen afvaardiging naar elkanders
synodes te zenden. Bevreemding werd
uitgesproken over een uitlating van
J. H. Velema, Chr. Geref. predikant
Zwolle, die in een brochure onlangs
heeft geschreven, dat de Geref. Kerken
,de veronderstelde wedergeboorte leren",
loe is dat mogelijk, vroeg dr Van de.
Zanden, na de samensprekingen die
met deputaten deT Chr. Geref. Kerken
hebben plaats gehad?
Prof. D ij k wees er op, dat wat ds
Velema had geschreven, volledig voor
zijn eigen rekening blijft. De brochure
was nog niet versohenen toen de laatste'
samenspreking plaats had. Ds Var
K^rksen had gevraagd of het mei
beter is eerst de Vervangingsformule var
1946 weg te nemen (dat zou het struikel
blok bij de samensprekingen zijn ge
weest) voordat verder saimenigesproken
wordt; prof. Dijk deelde echter mede,
dat in het geheel niet is gebleken dat
er niet broederlijk zou kunnen worden
saon en gesproken. Met klem bepleitte
professor Dijk voortzetting van de samen
sprekingen.
En wat het conivent van Geref. belij
ders betreft: ds D, S c h e e 1 e vroeg zich
af of men nu wel moest doorgaan met
de pogingen om tot dit conivent te ge
raken. Zou het niet beter zijn eerst met
de Chr. Geref. deputaten te spreken over
de .ontzaglijk grote verschillen" die
tussen beide kerken zijn? vroeg hy. Prof.
Dijk wees echter op het feit, dat dit
al vele jaren geleden werd
Radicaal hoogleraren
Gisteravond kwam aan de orde de
kwestie of hoogleraren in de facul
teit der letteren en wijsbegeerte aan
de V.U. die predikant zijn geweest
en die colleges geven welke voor
theologische studenten verplicht zijn.
hun radicaal van dienaar des Woords
kunnen behouden of niet. Er waren
/er deze zaak verschillende missi-
pn ter tafel.
De kerk van Delft wees op de Inconse
quentie van de huidige toestand. Predi
kanten in algemene dienst hebben hun
radicaal behouden, terwijl prof. dr D. H.
Vollenhoven en prof. dr S.
Zi'idema, die colleges geven voor
propaedeutische opleiding, niét n
mogen preken. Doch de rapporterende
Het lied der aethergolven
DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1952.
Iversum I, 402 m. AVRO: 7.00 Nieu>
Dagopening. AVRO
VPRO:
8.00 Nieuws. 8.10 en 8.45 Gr;
'ljding. 9,15 Gram. 9.30 Di
faterstanden. 9.40 Grar
9.00 Morge
f35 „Ik
ededeltngen. 12.33 Exotische muziek,
ram. 13,00 Nieuws. 13 15 Mededelingen. 13 20
4.00 Cabaret. 14 30 Orgelc.
zieken. 16.00 „Van v
38 kwijt en ze weet niet, waar hij heen is gegaan, op herexamen uitlopen, als hij niet alle zeilen
Lien geeft hierop een bevestigend antwoord, Dat er meer reden is; tot hopen dan tot vrezen, bijzet,
maar vindt het beter, dit gesprek te eindigen, weet ze wel, maar ze zou zekerheid willen heb- Daar zijn nog zoveel andere dingen. De oor-
Zoals die Koos met zijn moeder gesproken heeft... ben en die kan niemand haar geven. Niemand? log heeft ontreddering gebracht op velerlei ge-
Nee, zo is hot hier in huis nooit gebeurd. Zij Ja, één. Maar die zwijgt. bied. Heeft hij niet horen vertellen, dat schilder
kan zich niet voorstellen, dat ze ooit tot een der- Jongeneel totaal ongelovig is geworden en bo-
gelijke vertrouwelijkheid zou kunnen geraken en -aj.il vendien zijn gezin verwaarloost? En de oude
ze weet, dat het ook Dick onmogelijk is geweest. Wanneer Harders dagen lang in school me- Baak verzuimt weer eens de kerk. Dominee Ek-
In haar donker gemaakte kamer heeft me- chanisch zijn werk heeft gedaan, komt er een k<?rs is niet te best in orde, dus zal hij die za-
vrouw Harders Ant gehóórd en ze heeft gedacht ogenblik, dat hij zichzelf hervindt. Zo kèn het., kén moeten aanpakken.. De eerste kerkeraads-
ran 'de breedvoerige verhalen, die ze soms over niet langer en zo mag het niet langer. Als een leden zijn om deze tijd van het jaar te zeer be-
Koos aanhoren moest. Het heeft haar wel eens j0b moet hij leren zeggen: de Here heeft ge- zet, zijn er ook lang niet allemaal geschikt voor.
verveeld en soms gehinderd. Och, zo'n enig kind! geven, de Here heeft genomen, de naam des Iemand als Bloemers heeft wel tijd, maar die
Dat wordt nu eenmaal anders opgevoed dan kin- Heren zij geloofd. Bovendien moet hij er naar hoeft bij Baak en Jongeneel niet aan te komen.
deren uit een groot gezin. En ze had vaak ge
noeg gehoord, dat die laatsten een betere kans p
hadden dan eenlingetjes, om dit te geloven en
te menen, dat het met haar gezin voor honderd
procent in orde was. Thans weet ze beter, nu
ze tijd tot nadenken heeft. Er gaat zoveel om in
haar ziel en ze moet dit alleen verwerken. Ze
voelt nu, hoe ze te kort schoot. Ook in een groot
gezin kan een moeder vertrouwelijk zijn met haar
kinderen. Zij heeft echter alleen op het uiterlijke
gelet, was tevreden, als de kinderen
uitzagen, goed leerden
OEN DE
VESTING VIEL
door D. MENKENS-v. d. Spiegel
Baak zal weer zo'n bui hebben, om te willen
kerken in „Gods vrije natuur". Dat is hem wel
vaker overkomen. Als men maar weet, hoe men
hem moet aanpakken zijn z'n bezwaren gauw ge
noeg weggeredeneerd. En zo'n man als Jonge
neel hij is onder dienst geweest en dat daar
de nodige ongeloofstheorieën worden verkondigd
is bekend. Wie niet vast in zijn schoenen staat,
dwaalt gemakkelijk af. Die man moet opgericht
worden.
Al deze gedachten vervullen Harders van nieu-
levensmoed en, zodra hij begint aan het ten
netjes handelen. Tot aan de tiende Mei was het gemak-
zich behoorlijk gedroe- kelijk geweest, God te loven, maar het is eis
gen. Haar godsdienstige opvoeding heeft bestaan voor alle tijden en onder alle omstandigheden, uitvoer brengen van zijn plannen, voelt hij zich
in een meenemen naar de kerk, een overhoren Het kruis moet gedragen worden en niet ge- ook met nieuwe krachten toegerust. Men verwon-
van het Maandagse psalmversje en later een sleept. dert zich in Groenkerk. Die verwondering begint
vragen, of het werk voor de catechisatie wel werd Daar is de school. De tijd der examens staat bij het personeel, dat zijn patroon in één nacht
geleerd. Zij was tevreden met het terugvertellen voor de deur en er is de laatste weken slecht verandert ziet en eindigt bij dominee Ekkers,
van een Bijbelverhaal, zonder dat ze zich ooit gewerkt. Iedereen is uit het evenwicht geslagen, waar ze overgaat in bewondering,
afvroeg of er een kinderzieltje door werd ge- maar dat mag zo niet blijven. Ze zullen met 't Personeel volgt het goede voorbeeld van de
raakt, of er in een van die hartjes liefde woon- elkaar moeten aanpakken, onderwijzers en leer- chef en werkt met de oude energie, de jeugd
de tot de grote Kindervriend. Zij had vertrou- lingen samen. Dat zal gebeuren. ziet zich gedwongen tot groter inspanning! Do-
wen gevraagd noch gegeven. En als men zo han- Daar is het gezin. Lien heeft feitelijk de lei- minee Ekkers kan met een gerust hart een deel
delt met betrekking tot zijn kleine kinderen, hoeft ding en dat is niet goed.- Onder andere omstan- der lasten overladen op zijn meest toegewijde
men niet te verwachten, dat de groten hun hart digheden zou het ook een heel ding voor haar ouderling. Zo'n prettige man, die Harders. Treedt
zullen ontsluiten. zijn, maar nu gaat het beslist haar krachten te altijd zo verstandig op en weet ook in de meest
Ze heeft het voldoende gevonden, als hun va- boven. Lien is niet, die ze was. Natuurlijk heeft delicate gevallen de rechte toon te treffen, be-
der met ze sprak. Nu blijkt, dat die van Dick het verlies ook haar geducht aangepakt en dari reikt daardoor zo goed als altijd gunstig resul-
evenveel afweet als zij. nu nog de zorgen om moeder er bij... Bovendien taat. Bovendien laat hij zich nooit voorstaan op
De gedachten vermenigvuldigen zich en een moet er op Joop worden gelet. Die zwerft vee! zijn kwaliteiten, weet afstand te bewaren, tracht
gesprek met Ant begeert ze niet. Dat zou haar te vaak weg en het is zaak, dat hij hard niet de dominee voorbij te streven, wat men an-
nog ellendiger maken. Ze is haar lieve oudste werkt, 't Paasrapport was niet best en 't zal ders bij zulke persoonlijkheden wel eens aantreft.
ding. 18.00 Nieuws. 18.15 Sportproblemen
18.25 Lichte muziek. 18 55 Discogram. 19.3(
Orkestconcert. 20.00 Nieuws 20.05 Residentie-
Orkest. 20 35—20.50 Voordracht. 22.10 ..Babv"
hoorspel. 22.40 Gram, 23.00 Nieuws. 23,11
Sportactualitelten 23.30—24.00 Gram.
KRO: 7,00 Nieuws
7.15 Ochtendgyi
7.45 Mo.
d". 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Voo
rouw 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Ge
iziek. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.0
zieken. 11.45 Gram. 11.50 Causerie
Zonnewijzer. 13.00 Nieuws. 13.20 Gram. 13.35
Pianorecital. NCRV: 14.00 Promenade orkest
14.45 Voor de vrouw. 15 15 Gram. 15.30 Harp-
ensemble 16.00 Bijbellezing. 16,30 Vocaal en
semble. 17.00 Voor de Jeugd. 17.30 Pianospel.
17.35 Gev. muziek. 18.00 Gram. 18.15 Vocaal
ible. 18.40 „Op de stelling". 18.50 Gr;
19 00 Nieuws, 19.10 Ca
19.40 Radiokrant 20.00 Gev
Gram. 20.45 Cau
19.25 Pianoi
muziek 20.30
21.30 „Hi
21.55 Buitenlands
Orgelconcert. 22.45 Avondoverdenking
Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
12.00 Hammondorgel
commissie stelde voor, op al deze ver
zoeken niet in te gaan, omdat deze geen
enkel perspectief openen voor een ver
antwoorde wijziging van de bestaande
regeling.
In het debat waren verschillenden het
met de commissie niet eens. Ds
Meyster vergeleek de zaak met
Paul us, die tijdens zijn gevangenschap in
Rome aan ketenen was gebonden. Wat
moet dat toch voor een gevoel voor deze
man zijn geweest om wel te willen predi
ken, maar niet te kunnen? Wij hebben
ook twee eminente hoogleraren aan ae
letting gelegd. Maar voegoe ds
Meyster er aan toe we hebben ook
predikanten die we aanelastiek
leggen. Als dat nu maar rekbaar genoeg
is, kunnen ze de kansel bereiken! Zouden
we nu maar niet zowel de ketting als
het elastiek verbreken?
Ts M u n n i k meende dat de arbeid
van prof. Vollenhoven en prof. Zuidema
de evangelisatieverkonoiging raakt en
een geestelijk karakter da-aagt. Ze
doceren dezelfde vakken voor de pro
pedeuse als de hoogleraren in Kampen
doen. En prof. Grosheide zei, dat de
Geref. Kerken wat royaler moesten zijn.
Door de huidige regeling loopt geen
draad. Ds Van A n d e 1 (Utrecht) vond
dat de commissie er zich wat te ge makke-
had afgemaakt en stelde voor
deputaten te benoemen om deze hele
zaak te bestuderen. Ds Goris zei, dat
ïissie zich te weinig heeft afge
vraagd of hier geen sprake is vam het
recht om het radicaal te behouden. En
professor D ij k wees, evenals prof. Gros
heide, op de geestelijke verzorgers in
stichtingen, die door verenigingen wor
den benoemd, zonder enige toestemming
van de synode of van deputaten, en die
toch ook hun radicaal behouden. Hij
drong er bij de synode op aan, een einde
maken aan de ongewenste toestand en
Voelde veel voor het voorstel-Van Andel.
Vanmorgen beantwoordde de rappor
teur. ds Van L o o. de sprekers
Bij de behandeling van de zaken be
treffende de theologisohe hogeschool en
de theologische faculteit van de V.U.
herdacht de synode, de overleden curato-
G. Diemer en ds N. Duursema,
dr C. Bouma en ds W. W.
Meynen als deputaten voor het verband
met de V.U,, en prof. dr V. Hepp, ln
leven hoogleraar in de dogmatiek aan
de V.U.
De synode ging niet in op een ver
zoek om het vraagstuk van het hulp-
prediikerschap naar 'zijn verschillende
aspecten in studie te nemen, omdat
vroegere uitspraken genoegzaam lichit
bieden.
2.15 Voor de boer
/eerberichten. 13.
elingen. 13.20 Fill
rkest 15.00 Hoorspel 16.30 Grai
12 25 Gev progr.
Nieuws. 13.10 Mede-
14.00 Strijk-
ïindere
17.55
17.00 Vo.
•berichten. 18.00 Nws
kest. 19.00 Hoor
18.15 Sport. 18 20 Coi
spel. 1930 Orgelcc
20.30 Twintig vragen. 21.00 Nieuws 21
~iuserie. 21.30 Planotrio. tenor en piar
.30 Cabaretmuzlek. 23 00—23 03 Nieuws.
Engeland. BBC 1500 en 247 m. 12.00 Llch
uziek. 12.45 BBC Midland Light Orchesti
13.45 Voor de kleuters 14.00 Voor de vroU'
,00 Lichte muziek. 15.30 Pianospel. 15.
:cordeonorkest 16.15 Mrs. Dale's dagboe
16.30 Gram. 16 45 Amusementsmuziek 17
:lspel. 18.00 Variété. 18 45 Hoorspel 19
ws. 19.25 Sport. 19.30 Gev nrnoram' on
„Prisoner at the Bar", 2030 Vei
21.00 Gev progr. 21.30 Hoorspel.
Actualiteiten. 22,20 Dansmuziek 23 00
dracht. 23.15 Orgelspel, 23.56—2-1.0Ó Nws
.nkrijk. Nat. program, 347 m. 12 30 Ope-
icert, 14.00 Nieuws. 14.05 Gram, 14.25
spelen. 16.52 Gram, 17.10 Orgelconcert
Gram. 18.30 Amertk. uitz. 1900 Gram.
20.02 Nat. orkest 22.00 Lichte muziek 23.15
sekprogra
Gram
Grar
arkest
12.30
Niei
12.50 Koersen
13.15 Sollstencc
14.15 Gra
I Orgelconcert. 16 00 Gram. 16 15 Mi
orkest. 17 00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15
de kinderen. 18.15 Gram 1830 Voor de
iten. 19.00 Nieuws 19 40 Politieke caus
.50 Gram. 20.00 Klankbeeld 20 20 Verz
22,55—23.00 Nieuw
22.1;
21.45 Ver
lello
13.10. 14,00 15.00 e
17.15 Amus.orkest
ïram. 19.45 Nieuv
ram. 2250 Nieuws.
16.00 Gram. 17 0
18.30 Zangrecital
20.00 Hoorspel
jjE geweldige landoppervlakte
wat nu de V.S. zijn, werd gekoloni
seerd van uit het Oosten, waar de
grote steden lagen en waar zich ook
de grote massa van het (aldus ge
noemde) fabrieksproletariaat bevond.
Hier, aan de kust, arriveerden ook de
honderdduizenden emigranten
landverhuizers, die behoudens ee..
kele uitzondering, eveneens bezitloos
waren. De pioniers van deze, op
bestaan azende massa, trokken steeds
verder naar het Westen om nieuwe
landstreken in bezit te nemen en wer
den op de voet gevolgd door een be
zitloze menigte die door armoede uit
de steden was verdreven en op het
land nieuwe mogelijkheden hoopte te
vinden. Omstreeks een eeuw geleden
had dit „cultuurfront" Kansas bereikt
en het enige wat hier geboden werd
was uiteraardland.
Nu is het een bekend gezegde, dat
men geen boer kan wórden, dóch
dat men dit moet zijn. De boer heeft
zorg voor de grond en hij zal zich niet
verrijken ten koste van de bodem.
Het is dan ook opmerkelijk dat in alle
oude samenlevingen de boeren sedert
duizenden jaren instinctief met de
grond hebben gedaan, wat momenteel
door de weténschap als juist wordt
erkend (China, Java, West-Europa,
enz.). De methoden mogen dan primi
tief geweest zijn, de werkwijze was
in ieder geval goed.
Maar niet alzo in Kansas en vele
andere staten van de U.S.A., waar
geen boeren op het land neerstreken,
maar „moneymakers". Zij moesten
geld verdienen en wel in de kortst
mogelijke tijd. Zorg voor de bodem
was er niet en het land werd
verlaten, zodra zich eldèrs betere
mogelijkheden boden. Bovendien ge
selde de zon 's zomers genadeloos op
de ploegers en daalde 's winters de
temperatuur tot een onbarmhartige
koude. Men gunde zich de tijd niet
om tot-werkelijke gemeenschappen te
komen waardoor de bezwaren van de
natuur gedeeltelijk ondervangen had
den kunnen worden. Ieder bleef op
zichzelf en had maar één doel: geld
verdienen. Doch deze slagzin veran
derde geleidelijk van karakter toen
de geteisterde natuur rampen over
mens en gewas bracht, zodat de zin
spreuk werd: „In leven blijven!" De
uitgeputte grond, waarin door roof
bouw elke bacterie-werking verdwe
nen was, nam wraak: de rulle akkers
werden door de wind de hoogte in ge
blazen, of weggespoeld door de re
gens. Het land werd onbewoonbaar
en één voor één trokken de families
iveg naar andere oorden. Meer dan
2000 plattelandsplaatsen verdwenen
van de kaart van Kansas in 80 jaar
tij cis!
Vindt U dat woord tachtig niet een
beetje zonderling, zou het eigenlijk
niet „achtig" moeten zijn, zoals zeven
tig, negen-tig? Mis, tachtig is goed
én eigenlijk hadden zèventig en ne
gentig ook éen t moeten hebben, dus:
eventig en triegèntig.
Daarover morgén.
(Nadruk verboden)