Zal er spoedig aan aantal nieuwe woningen begonnen worden? Bouw van nieuwe tuinbouwdagschool wordt binnenkort aanbesteed nieuwe leidsche coubant WOENSDAG 13 FEBRUARI 1952 Alles goed en wel Het brood(prijs)vraagstuk Steun de carillon-actie Heer Eelink, in gedachten geef ik je Hoewel ik het volmaakt eens ben met een stevige knuist, man. Er moest veel diegenen, die er Amerika, respect, de meer gezonde critiek op de hedendaagse Angelsaksische landen, een verwijt van prijspolitiek zijn. Het is door en door maken, dat hun politiek t.a.v. NederL- droevig, dat er in ons landtje, over- Indië ons onnoemelijke schade berokkend vloeiende van melk en melkproducten, heeft, zou ik de carillon-plannen daarvan wordt voorgerekend waarvan men leven toch gescheiden willen houden. Het des- moet en kan. Dat hebben we nog nooit betreffende geschenk gelieve men uit- beleefd. Ook niet ir. de vooroorlogse tijd. sluitend te zien als een bewijs van dank- Heus, ik zal die tijd nooit terugverlan- baarheid van het Nederlandse volk aar gen met zijn grote werkloosheidsproble- het Amerikaanse volk voor de geweldige men en zijn crisisperikelen. Toen was (militaire) hulp, welke de Ver. Staten ons alles spot-goedkoop en moest men ook zowel vóór als na de bevrijding geboden drommels goed uitkijken. De steun was1 hebben. Ik zou dan ook menen, dat wy '»e laag hoewel dat niet nodig was ge- j die dank wel degelijk moeten betuigen weest. Er was geld genoeg toen. En al|en dus voor de aanbieding van dat ge- ben ik nooit een vereerder geweest van1 schenk onze volledige steun moeten de vooroorlogse politiek, ik kan megeven. Trouwens, de gang van zaken met ioch niet herinneren, dat er toen Nederl. Oost-Indië moet voor een groot dergelijke berekeningen zijn gemaakt. I deel aan onze eigen regeerders worden Ik weet ook nog heel goed dat er intoegeschreven, die verzuimd hebben tij die tyd een grote mond werd op-dens de Ronde Tafel Conferentie eer gezet in het S.D.A.P.-kamp. En nu? krachtige houding aan te nemen. Zi; Eigenlijk ben ik voor de P.v.d.A. van toch hadden minstens een status „domi- nu even bang, omdat er in haar zo-|nion" moeten eisen, naar Engels voor- veel liberale elementen zijn ingeslopen. I beeld. Dan waren we in elk geval „meest Na de bevrijding meende men: de P.v.d.A. begunstigde natie" gebleven. En dan had- is niet rood, maar rose. Maar da* er velen den we ongetwijfeld geen Nieuw-Guinea- zijn, die zich daarin vergist hebben, is kwestie gekregen, terwyl West-Indië - wel gebleken, toen: er later kopstukkenvoor welks onvruchtbare gebieden we a. uittraden. zulke grote financiële offers hebben ge- Er is een berekening gemaakt voor ge-1 gezoïgen~hadV zinnen met vier personen. Me; welke «ezon«en naa* leeftijden is dan rekening gehouden?! Een gezin met kinderen van dertien maanden en een maand bestaat ook uit IS dat geen goed idee? vier personen. Dan is het misschien mo gelijk, dat men aan zeven of ach; bro den per week genoeg heeft. Maar dan is het toch nog maar één brood per dag. Maar als het nu eens een gezin '.■chooleaaiide kinderen w nemen cht B"dl0 Ver M het CN V Ook op politiek terrein is men er langzamerhand doordrongen, dat slechts één grote toontje lager J. M. Groot is nog de verdeeldheid onder >ns, Protestanten. Nochtans beschikt Ne derland over Chr. organisaties, wi i Protestanten van diverse schakering a drachtig samenwerken, zoals de Ned. 1 dertien 1 elf jaar? Stel je voor: dan één brood per dag! Dat is een half per maaltijd. Vader gaat met ee". broodzak voor twee vooruitstrevende Protestantse partij maallyden weg. Hij is geen grote eter, machtige tegenhanger kan zijn var maar zes boterhammen per maaltijd is grote K.V.P. en de andere partijen. De toch niet te veel. D n twee gezonde kin-'chr. Volkspartij (C.V.P.) verricht in deze deren, die (schraal genomen) drie bo- baanbrekend werk en tracht hieraan ge- irhammen eten; wat schiet voor moeder. Neen, één brood van 800 gram per dag is veel te weinig. En dan je beleg. Verder is er berekend: vijf zes pak jes margarine. Is dat dan alleen voor de boterham? Ik ken gezinnen, waar nooit meer pakjes margarine in huis komen dan 5 a 6. Daarvan worden er dan eerst twee afgenomen om jus van te maken, omdat er geen geld afkan voor rundvet. Dan blijven er nog drie of vier over om de boterhammen te smeren. Nu, dat kan dan ook geen ve voedingswaarde heeft margarine nog? Want daarin kunnen toch nooit die werken? Voor de kerkbouw vetstoffen zitten, nodig voor het stadswijken zijn kapitalen nodig, ter- lichaaam, die in dierlijke vetten, zoals wyl toch onderscheidene kerkgenoot- rundvet, reuzel of schapenvet, aanwezig1 schappen met grote financiële tekorten zijn. Wat nu eenmaal nodig en goed is. worstelen. Moet dan toch blijft voor velen met een weekinkomen 1 ied?r kerkgenootschap stalte te geven. Maar wat is toch de diepere oorzaak van ons gescheiden op trekken? Uitsluitend onze dieptreurige kerkelijke verdeeldheid. Waarom konden we elkaar in de nood van de bezettings tijd wél vinden? Uit ervaring weet ik gelukkig, dat ook nu het merendeel der Hervormden en Gereformeerden inter kerkelijke samenkomsten zou toejuichen. Jammer echter, dat de instanties, die hier over te beslissen hebben, nimmer het initiatief durven te nemen. Hetzelfde wijk z'n eigen kerkgebouw hebben? Het moet toch mogelijk zijn, dat Hervormden en Gereformeerden samen de gelden bij een brengen voor één gemeenschappelijk kerkgebouw! Zulke gemeenschappelijke kerkgebouwen, met de bijgebouwen, kun nen dan ook veel intensiever worden be nut. Op tal van plaatsen in ons land wor den, door de nood gedreven, toch her haaldelijk de kerkgebouwen interkerke lijk gebruikt. Dat heeft bovendien nog het grote voordeel en misschien is dit wel het voornaamste dat er mee nadering ontstaat tussen hen, die, de eis van Gods Woord, als broeders in één huis dienen samen te wonen. Kunnen wij, met Gods hulp, werkelijk niet méér geestelijke kracht opbrengen om nader tot elkaar te komen? Het zijn ten slotte - t - maar mensen geweest, met menselijke de andere een Plakje tekortkomingen, die de huidige verdeeld- geen margarine); dubbel wordt het <*an.heid yan ong Protestantisme veroorzaakt 1 45 tot 50 buiten het bereik, als hij tenminste geen schulden wil maken. De arbeider, die werkt en strijdt voor zijn gezin, moet zich veel ontzeggen. De rekenkundige grapjas moest maar eens een winter in het kleiland gaan werken. Al kwam hij in de schafttijd maai* eens in de schaftlokalen. Dan zou hij eens zipn wat er genuttigd wordt. Misschien zou hij schrkiken van de sta pels brood. Menigmaal laat men het el kaar zien en dan zegt men wel tot elkaar: Ga een beetje om; ik heb wat lekkers op mijn brood en ik wil je niet graag maken; ik heb Verkade-spek,dat is: ont bijtkoek. Er zijn er ook, die worst op hun brood hebben. Maar dan gaat het :o: op de ene boterham margarine, op opgegeten. Aan het eind van de week zijn er ook, die zeggen: Ik heb brood met brood. Het brood dient soms buikvulling dan voor voeding. Als je me nu vraagt: Had je van deze regering zo iets verwacht?, dan zeg ik met overtuiging: neen. Veel verwachting heb ik er nooit van gehad. Maar ik er nog bij: de hele loon- en prijspoli tiek is maar snipperpolitiek. In Decem ber 1951 bleek, dat we ongeveer 20 cent tekort hadden verdiend. Nu ja, die mochten nog wel uitbetaald worden. Maar het hoefde niet volgens sluit van de rijksbemiddelaars. Ze zijn er ook niet bijgekomen. En nu weer 5(0) cent duurder brood per week. Waar is het einde? We hebben te groot geleefd. Van lening op lening. De Marshall-hulp. Geen reserves meer. Steeds groter wor dende defensie-uitgaven. Straks rente en aflossing van de Marshall-hulp met zes- en-een-half milliard per jaar. De buik riem zal nog wel strakker aangehaald worden. Kom, kom, hoor ik al zeggen, nu ja, voor de verkiezingen nog niet, hoor. Er zal ons eerst nog wel wat wor den beloofd. Maar maak je om beloften niet blij. Koudekerk aan den Rijn. R. Schellingerhout, Lagewaard. Prijsverhoging Het brood duurder en de margarine goedkoper. Dit is één van de vele ver haaltjes, die de minister opdist om ons er van te overtuigen, dat wij er niet slechter van worden. Heeft het laatste jaar het ons nog niet later, zien: de toe nemende werklooshéid, de steeds erger wordende woningnood en de armoede der arbeiders? Het wordt tijd, dat de minister daar eens verandering in brengt. Wat schieten wij er mee op, dat er op allerlei manieren geld uit onze zak wordt geklopt. Zijn wij nu al de jaren 1940 1945 met alle narigheid vergeten? Leiden. WERKLOZE ARBEIDER. De ramp met de Alkmaar Wi*v treft de schuld aan de ramp van de Alkmaar (IJM 31)? Met aandacht heb ik het ingezonden stuk in deze rubriek gelezen en herlezen. Als het waar is. wat deze visser uit Katwijk schrijft, moet dan niet hoog no dig de alarmklok \vorden geluid? Het gaat toch om mensenlevens, die zo op het spel worden gezet. Als het waar is, dat een bewijs of certificaat van zeewaar digheid wordt afgegeven, omdat de in stanties, die voor de afgifte hebben te zorgen, wel theoretici maar geen mensen van de practijk in dienst hebben, dan moet er toch zijn een roep hebben. Daarom, wie durft in deze het initiatief te nemen? „Eén Naam is onze Hope Eén grond heeft Christus' Kerk". J. MEYLL, Voorburg. Westvlietweg 139. (Te Leiden zou bijvoorbeeld, wat de kerkbouw betreft, door de Hervormde Gemeente en de Geref. Kerk kunnen worden samengewerkt in het Morskwar- tier. Wij zouden over dit idee eens graag de mening van c N. L. C.). 1 lezers horen. Red. is het ook onverantwoord, dergelijke I bestreden? schepen te bemannen en naar zee te -• J - -iet'ri Waarom doet de politie dat Dezer dagen las ik, dat een motor rijder, met zijn vrouw op de duo, tussen Almelo en Tubbergen achterop twee Maréchaussees reed. Beide politie mannen fietsten zonder licht. De botsing had tot gevolg dat 3 van de 4 personen naar het ziekenhuis moesten. Zou dat ongeluk ook gebeurd zijn, als deze fietsers met achterlicht hadden ge reden? 'k Geloof het niet, maar waarom gedraagt de politie zich dan zo? De po litie heeft toch tot taak voor onze vei ligheid te zorgen? Wanneer zij meent, uit bepaalde overwegingen zonder licht te moeten rijden, laat ze dit dan alleen doen op behoorlijk verlichte wegen. Maar niet, zoals veelvuldig geschiedt op donkere buitenwegen, waar zij voor zich zelf en voor anderen le vensgevaarlijk zijn. Vooral wanneer men als autobestuurder te maken krijgt met een tegenligger. Want dan is het meer geluk dan wijsheid, wanneer men zo'n onverlicht rijwiel opmerkt. Het lijkt me daarom gewenst, dat zowel rijks- als gemeentepolitie ook wat dit betreft het goede voorbeeld geven. M. K. Tegen elke dictatuur Op zijn artikeltje van vorige week zou ik de heer De V. het volgende willen antwoorden: Wist U, mijnheer De V.: Dat er ook mensen bestaan, die het le en ook het 7e kind als een Godsgeschenk beschouwen, zodat voor die mensen pas- toorsinvloed een fabeltje is? Dat er in de Noordelijke provincies zeer vele zeer grote Protestantse gezin-' nen bestaan? Dat U het communisme, fascisme en katholicisme niet op één lijn kunt rtel- len, daar b.v. het katholicisme staat en valt met de tien geboden, in tegenstel ling tot beide andere „totalitaire mach ten". Dat juist die tien geboden voor U een waarborg zijn, dat, zelfs ingeval van een 100 pet R. K. regering, andersdenkenden recht. Dan niet te 1 te zwaard zullei worden Kiie u __f Dat in een millioenenvereniging, zoals Sturen." Of evengóed de'Alkmaar niet'de R. K. kerk, het vry normaal is. dat had kunnen vergaan, is een andere vraag, er iedere dag weer mensen afvallen en Het gebed om bescherming en Gods hulp bijkomen, dat b.v. de man, die als Pro- woMt echter een vloek, wanneer van te testant de internationale bidweek instel- voren vaststaat, dat het schip, waarmee de. hierna tot het Katholicisme overging men vertrekt, niet volkomen zeewaardig en pastoor werd? ig S. Dat ik echter het geschryf over deze wederzijdse bekeerlingen nogal kinder achtig vind? Dat het vreemd is, dat de R. K. kerk in een niet-Rooms land, als het onze, toch een R. K. getinte regering kan vormen? Dat ik het idee heb, dat dit komt door een hecht R. K. blok, tegenover een Pro testantse verdeeldheid, waar de Katho lieken tenslotte niets aan kunnen doen? Zodat ik me wel in een andere rich ting zou beramen. Begraven of cremeren Iemand vroeg over dit punt de mening van anderen. Maar hierover valt moei lijk te corresponderen of te confereren. De man, die zegt, dat begraven eis is, zal zich niet gemakkelijk laten winnen voor crematie. En iemand, die voorstan der is van crematie, zal zich er niet ge makkelijk van laten overtuigen, dat be graven eis is. Inzender B. haalde nog aan Genesis 3 vers 19. Toch geeft de Bij bel geen enkel overtuigend bewijs, dat begraven een gebiedende eis is. Wel word; in de Bijbel gesproken van begra fenissen en begraven. Dat zal het ge bruik geweest zijn en daarnaar zal ook de formule van de Christelijke geloofs leer zijn opgemaakt. Deze stelling heeft allerwegen aanhang gevonden. Maar het blijft voor my een open vraag, of veras sing zonde is, wan; dat wordt door de tegenstanders toch altijd gezegd. Als ondernemer hoor je wel, dat de gekste gedachten zijn over en vo stellingen van verassing. Ik geloof, dat onbekendheid hiervan de grootste zaak is. Als men eens een plechtigheid in Driehuis-Westerveld meemaakte, zou men wel tot andere gedachten komen. De rust en de wijding, die er van uit gaan, en de sfeer, die er heerst, zijn vaak beter dan bij een begrafenis. In het graf is er een langdurig ontbindingsproces. Bij de crematie gaat dat vlugger. Maar in beide gevallen ziet men Genesis 3 be waarheid worden. Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Als wij Genesis 3 vers 19 in zijn band lezen, dan is het graf, de dood een schande, die over het mensdom is uitge sproken, want het is de vloek van God, die over het aardrijk ligt. Maar God dank was bij die vloek een belofte: Ge nesis 3 15. Die belofte is in Jezus Chris tus vervuld. Voor de wereld is dit het Kerstfeest, feest van licht, vrolijkheid opluchting. Maar in feite moest het geen feest zijn, maar een aanklacht tegen de mens. Het was een geboorte in vernede ring en die vernedering ging steeds door in het leven van Christus, in Zijn sterven en in het begraven worden. De kerkelijke geloofsleer zegt van dat be graven wotden: nedergedaald ter helle. Op grond daarvan heeft de Chr. Kerk ge leerd: begraven. In begraven en verassen zie ik het zelfde. Uit stof is de mens en stof zal hy weer worden. Dit is de vernedering de mens. Wegen9 zijn zonden. Als de voorstander van begraven denkt, dat hij er beter aan toe is dan degene, die zich laat verassen, dan is hy absoluut fout. En als een voorstander van crematie denkt, dat hij door zich te laten veras- en de grauwe werkelijkheid van graf denkt te ontlopen, dan is hij ook absoluut fout. Graf of oven, het zegt niets meer voor de doden. We moeten in het leven de zekerheid hebben, dat wij Christus gevonden hebben als onze per soonlijke Borg en Middelaar. Al wat na het sterven met het ontzielde lichaam gebeurt, het betekent niets. Uit achting en piëteit kan men de dode een eervolle begrafenis geven of een keurige uitvaart naar Westerveld. Het zijn slechs bijkom stigheden. Het leven zou mooier en rij ker zijn voor elke mens, als we ons eens minder druk maakten over bijkomstig heden en meer ernst maakten met de vraag: Wat heeft Christus voor mij te betekenen? Dan zal er meer blijdschap zijn en minder afstand tussen de men sen onderling. Koudekerk aan den Ryn. R. C. Schellingerhout, Lagewaard 68. De verkiezingen zijn weer in aantocht 1 Onlangs hebben we weer kunnen lezen, hoe in een vergadering ik meen te Hilversum door een voor aanstaand spreker werd opgemerkt, dat de salarissen der rijksambtenaren veel te laag zijn. En wel zó laag, dat wan neer die ambtenaren de kans krijgen, zij overstappen naar het particuliere bedrijf. Deze spreker had gelijk. Alle ambtenaren, met uitzondering van een enkele hoog gesalarieerde, weten dit uit ervaring. Maar aan wie de schuld? Aan niemand anders dan aan dat soort organisaties, waarvoor die spreker het woord voerde: de vakorganisaties. Im mers. in overleg met deze organisaties worden de salarissen vastgesteld. Maar ja, de verkiezingen zijn weer in aan tocht We hebben hier dan ook te doen met een verschijnsel, dat steeds terug keert H. D. Reactie uit Australië Ook ik hier in Brisbane zag een afbeelding van het schilderij „D e Visvrouw" waarvoor nota bene de Jacob Marisprijs 1951 werd uitgereikt! Toen ik het zaakje eens rustig bekeken had, vroeg ik mezelf af, of deze vis vrouw misschien de echtgenote van „Va der en Zoon" was. Laten zulke schilders toch liever een dubbeltje besteden bij het rijksmuseum in Amsterdam. Dan dringt het misschien nog eens tot hen door, men eigenlijk onder schilderen behoort te verstaan. M. HAAGSMA, 422 Beaconsfield Terrace Brisbane. Brighton Sandgate. Zoveel mensen... zoveel gedachten Ja, dat valt me steeds op, als e uw rubriek „Alles goed en wel onderwerp wordt aangesneden. Zaterdagavond gaf de heer Marbua commentaar op een ingezonden stuk over vogels in gevangenschap. Hij heeft in Avifauna de prachtige vogels bewon derd, in kooien geheel aangepast aifh de natuur. Aan het slot schrijft hij ook nog: Hoe is uw mening over de kanarie in een kooitje, over vissen in een aquarium, over dierenparken? Dat is toch precies hetzelfde. Mogen zij (de dieren) niet dankbaar zijn, dat er zulke tuinen of parken bestaan? Ik kan niet het nvt inzien van het gevangen houden van deze dieren. Voor al in deze tijd, waarin wij dieren in hun natuurlijke omgeving kunnen bewonde ren, al is dit dan op een natuurfilm of in plaatwerk. Wij moeten ons dan wel iets ontzeggen, maar dit weegt niet op tegen hetgeen de dieren in gevangen schap wordt onthouden, alleen al de vrijheid. Moeilijk kan ik mij voorstel len, dat deze gevangen dieren ook maar in enig opzicht dankbaar kunnen zijn. Misschien heb ik echter de heer Mar- bus verkeerd begrepen en bedoelt hij, dat wijzelf daarvoor dankbaar moeten zijn. Ik meen toch, dat wij dan op eer verkeerde weg zijn. Bij het zien van dieren in hun ver blijven zal men toch in elk geval mede lijden krijgen. Hoe is het mogelijk, dat men bewondering kan voelen voor dier, dat in hunkering naar vrijheid de volle lengte van zijn verblijf afrent, der ophouden, dag in dag uit. Daaraan zou ik nog willen toevoegen: tot e dood op volgt. Is het dwaas om dierentuin te vergelijken bij de bezetting van ons land gedurende vijf jaren? Wa ren wij niet in ons element, konden wij geen dankbaarheid koesteren en staak ten wy niet een zucht van verlichting bij het aanbreken van de nieuwe dage raad in Mei 1945? Laten wij dan niet eens spreken van hen> die gedurendê die tijd in concentratiekamp of gevangenis gezucht hebben. Want dan eerst krijgt men de werkelijke vergelijking bij ge kooide dieren. Rijnsburg JAC. P. NOORT. Dubbele Buurt 15. Steun Wettig Gezag II Volgens L. U. zou S. W. G., waaraan ook socialisten meewerken, het wettig gezag onder een rechts kabinet niet steunen. Hoewel ik er zelf ook wel eens zo over gedacht heb, zeg ik nu toch als vrijwilliger volmondig, dat men daar niet bang voor behoeft te zijn. Deze onderstelling gebruiken wij toch ook niet bij onze land- en zeemacht? Wil L. U. weten, waarom wij met vele Protestan ten ons hebben aangesloten bij de Na tionale Reserve? Omdat ons land in ge vaar verkeert. Omdat wij gelukkig nog een Oranje op de troon hebben, die wij gaarne willen schragen. Omdat wij een wettige regering, zoals wij die nu toch hebben, op Bijbelse gronden gehoorzaam heid verschuldigd zijn. En omdat wij geen vriendelijk knikje van Paul de Groot willen hebben door ons afzijdig te houden. Zou het geen rare wereld worden, wanneer wij het goede zouden nalaten, omdat wij bang zijn, dat een ander misschien het verkeerde zoekt? VRIJWILLIGER N. R. Steun Wettig Gezag III Naar aanleiding van het stukje van de heer L. U. en zijn onbegrijpelijke vraag, of de mannen, die nu voor S.W.G. zijn, ook hun plicht zullen doen onder een rechtse regering, moet ik opmerken dat deze mannen niet hun plicht doen voor de politiek van.de een of andere partij. Zij doen hun plicht voor ons hele volk, in de ruimste zin des woords en zij staan klaar om het wettig gezag te steunen, onverschillig of de regering links is of rechts. Bovendien is het gros der vrijwilligers in de organen van S.W.G. van Christe- lijken huize, hetzij protestant of rooms- katholiek en nog geen 2 pet behoort tot de door L. U. bedoelde richting. De zaak is maar, dat ons volk voor een groot deel geen volk van daden meer is en dat men niet meer bereid is een offer te brengen en dan worden daarvoor vele vondsten gezocht. VRIJWILLIGER v. D. Steun Wettig Gezag IV Wat ik Zaterdag jl. in deze rubriek las van L. U. over de Nationale Reserve leek mij wel wat ver gezocht. In Amerika, Engeland, Noorwegen enz. worden im mers weerbaarheidskorpsen opgericht om in tijd van oorlog de vijand, overal waar hij opdoemt, zoveel mogelijk te bestrij den. Wij hier in Nederland zijn allen wel degelijk verplicht, ons aan te sluiten. Het geeft niet, van welke partij men is, wil men strijden voor eigen land, dan be hoort men zich te melden. Wanneer er nu eens vele aanmeldingen kwamen, dan konden overal schietbanen geopend wor- en zou men niet, zoals nu, grote af standen moeten afleggen. De kleinere af stand zal weer nieuwe aanmeldingen op leveren. Nu moeten we allen eens één zijn. Dat waren we toch ook in de bezet tingsjaren. EEN GEREFORMEERDE. Zuiver stellen... In de rubriek „Maar wij denken er zo rer" kreeg ik een artikeltje onder het )g met als opschrift „Mijn ervaring als socialist". Naar aanleiding hiervan zou ik gaarne enkele opmerkingen maken. De ondertekenaar, zich noemende oud socialist, begint met de vraag, of een Christen op de P. v. d. A. kan stemmen, waarop zijn antwoord luidt: Een goed Christen kan dat niet. Dit lezende meen de ik een principieel betoog tegemoet te gaan, waarbij deze Christen, zijn dwaling ingezien hebbende, met bewogenheid zijn mede-Christenen, die nog in de P.v.dA. vertoeven, het foutieve van hun politieke keus voorhield. Doch ik had my vergist. De schrijver bracht in het begin dezer eeuw nog uit politieke onervarenheid zyn stem uit op de S.D.A.P. en daar hij ook spreekt over partijgenoten neem ik vanzelf aan, dat hij ook lid der S.D.A.P. was en dus geen principiële bezwaren had om toe te tre den tot en te stemmen op de S.D.A.P. Voor mij persoonlijk was de S.D.A.P. verwerpelijk, gezien haar beginselpro gram en al gooit de schrijver P.v.d.A. en S.D.A.P. op één hoop, dat ik als Christen lid ben van de P.v.d.A. is alleen gemoti veerd, doordat het beginselprogram der P.v.d.A. voor mij aanvaardbaar is en dat van de S.D.A.P. niet. P.v.d.A. en S.D.AJ?. op één lijn te stel len is in strijd met de waarheid, gezien het beginselprogram van de P.v.d.A. dat van de vroegere S.D.A.P. Dan geeft de schrijver een relaas zijn vroegere partijgenoten, van wie m weinigen begaafd waren met een vo uitziende blik en de houding van socialisten in die tijd wordt eveneens de de loupe genomen. Mijn consciëntie gebiedt mij eerlijk toe te geven, dat vroeger door de socialisten dingen zijn gedaan (en meer dan mij lief is), die ten enenmale verwerpelijk waren e heb dan ook geen behoefte om wat zwart was thans als wit voor te stellen. Maar dan moet deze oud-socialist toch ook ten, onder welke moeilijke omstandig heden de arbeidersklasse leed en streed, dat haar door de maatschappij dikwijls groot onrecht werd aangedaan en dat wij er voor moeten waken om de zaak één kant te bekijken. De naamsverandering van S.D.A.P. in P.v.d.A. zou volgens de schrijver een 6luwe daad zijn geweest, waardoor veel argeloze arbeiders er zouden zijn inge- tippeld. Maar dan ook mensen als prof. Lieftinck, dr Van Rhijn, mr Van Wal- sum enz. De kopstukken in de partij zijn volgens deze oud-socialist nog allen „ul tra-rooien". Ik zou de schrijver de raad willen geven om bijv. de bestuurssamen- voorgaande jaren, namelijk 62. De burgemeester gaf vervolgens overzicht van de werkloosheid. Voorna melijk ten gevolge van seizoenwerkloos heid waren op 1 Januari 41 arbeiders opgenomen in de overbruggingsregeling, vijf ontvingen sociale bijstand en 22 per sonen werken bij de D.U.W. Constante bedrijvigheid kon dank zij de gunstige financiële toestand van de gemeente wor den bereikt op het terrein van de open bare werken. Van de verbeteringen noemde spr. o.a.: de verbetering op drie plaatsen van de entree van Rijnsburg, t.w. Oegstgeesterweg, Katwijker halte (nu ook Oegstgeesterweg) en de nieuwe ver bindingsweg bij de Meyboomstraat. De burgemeester nam nog enkele andere ver beteringen aan wegen onder de loupe en kwam daarna aan de woningbouw toe, die door regeringsmaatregelen werd be lemmerd. Er is nu grote kans, dat door samen werking tussen de bouwvereniging Spi noza en de gemeente weldra een aantal nieuwe woningen zal kunnen worden ge bouwd, aldus deelde burgemeester Hö- De bouwbedrijvigheid bepaalde zich het afgelopen jaar tot de herbouw van de boerderij aan de Kloosterschuur, de bouw van het kerkgebouw van de Geref. Kerk Art. 31 k.o. aan de Langevaart en Gemeenteraad van Rijnsburg EMIGRATIE BELEMMERDE DE GROEI van de bevolking van Rijnsburg, er werd in 1951 veel gedaan op het terrein van openbare werken en de resultaten op woningbouwgebied waren niet best ten gevolge van de regeringsmaatregelen. Dit waren drie markante punten in de nieuwjaarsrede, die burgemeester P. N. Höweler gisteravond voor de gemeenteraad uitsprak. Verder zal de veelomstreden Voorhouterweg (het grintgedeelte) door Ged. Staten op het tertiaire wegenplan worden gebracht en een verbetering ondergaan. Zowel voor het gemeentebestuur als voor de velen, die deze weg dagelijks gebruiken, zal deze mededeling grote blijd schap veroorzaken. het bouwen aan de Burg. Hermansstraat van een nieuwe pastorie voor de derde Geref. predikant. De pastorie van ds Post De bevolking liep in 1951 terug van 6024 tot 6005 zielen, ondanks het gun stige geboortecijfer. Er emigreerden 148 - personen en 166 nieuwe levensburgers werd ingericht tot jeugdhuis. Er werden zagen het levenslicht. In de gemeente 24 bouwvergunningen verleend met vestigden zich 134 personen, terwijl er totaal aan bouwsommen van f 201., 24 overleden en er 295 (exclusief de ge- Spr. wees ook op de belangrijke nieuwe emigreerden) vertrokken. Ondanks dephase op het gebied van de theoretische woningnood trouwden er meer paren dan I ontwikkeling van de jeugdige a.s. kwe kers: de stichting van een tuinbouwdag school. Thans moet deze school zich be helpen met de spaarzame ruimte in Con cordia, maar zeer binnenkort zo hulde de burgemeester zal de besteding van het schoolgebouw woning voor het hoofd der school plaats vinden. Het wederwoord werd gesproken door het oudste raadslid, de heer W. De agenda De raad stelde vervolgens 250 be schikbaar voor dt aankoop van een film- strokenprojector voor de Herv. school. Hoewel het aantal leerlingen van de openbare lagere school beneden het wet telijk vereiste aantal (50) is gedaald tot 462/3, stonden Ged. Staten niet toe, dat deze school zou worden opgeheven, dat er in de gemeente of in de omgeving geen andere gelegenheid is. Daarom ver klaarde de raad, dat de instandhouding van deze school wordt gevorderd. Om bouwplannen te kunnen ver wezenlijken, kocht de raad van de wed. C. de MooyDe Mooy 4100 m5 grond, gelegen aan de Burg. Her mansstraat, voor ƒ10.800. Dokter Van der Laan vond het niet goedkoop. lonji it Ou&a K«lcv/«^ Uoe^maU maar wilde de grond toch wel gauw kopen. Ook wethouder Kralt vond de prijs wat hoog. Hij onthulde ech ter, dat in een geheime vergadering meer over de plannen van het col lege met diverse stukken grond zal worden bekend gemaakt. De gemeentebegroting 1952 werd hier na aangeboden, evenals de begroting van het waterleidingbedrijf. De gemeentebe groting sluit met ƒ650.387 en heeft een post onvoorzien van 35.149. De kapi- taalsdienst laat de volgende cijfers zien: inkomsten ƒ1.520.827, uitgaven ƒ1.503.651 en een batig slot van ƒ17.176. De begro ting van het waterleidingbedrijf sluit met 23.955. De winst voor dit jaar wordt ge raamd op 3125. Dokter Van der Laan zag het bedrag per leerling l.o., dat op 22 was bepaald, gaarne verhoogd. Op voorstel van de voorzitter zullen de vragen en wensen van de raadsleden in een volgende ver gadering bij de begrotingsdebatten wor den behandeld. Wethouder T. Kralt gaf de raadsleden een taak op. Hij gaf hun in overweging de begroting eens extra goed te bekijken, nu de samenstelling anders is dan tot dusverre gebruikelijk was. Spreekbeurt Ds J. van der Haar, Hervormd predi kant te Waddinxveen, hoopt Vrijdag avond om half 8 in Vliethof voor te gaan. N.Z.H. nieuws Voor de bordenwedstrijden werden nog de volgende partijen gespeeld: J P Noort—D v d Vijver 1—W van EgmondG van Egmond 1—0; A Ravens- bergenW van Egmond 10; H Binnen dijk—A Ravensbergen W M de Kluiver—D Tijsterman 0—1; D v d Vij ver—Jac Noort 1—0; H Tijsterman—H Binnendijk 0—1; R Tijsterman—G Krom hout 1—0; A v d Eykel—P Brandsma %-%. Jaarvergadering Geref. kerkkoor De jaarvergadering van het Geref. kerkkoor, in Concordia gehouden, stond onder leiding van de heer W. Timmer, die bij de opening het nut van het koor aanwees. Het jaar kenmerkte zich door stabiliteit, zowel wat het ledental als de financiën betreft. De avond werd hoofd zakelijk gevuld met zang en voordracht. Spreekbeurt voor de Zending Ds P. van der Bijl van Katwijk aan Zee sprak gisteravond in de Chr. Geref. Kerk voor de buitenlandse Zending. Zijn on derwerp luidde De burgers van Sion, naar psalm 874: Ik zal Rahab en Babel ver melden onder degenen, die Mij kennen, zie de Philistljn en de Tyriër met de Moor, deze is aldaar geboren. God heeft Sion gegrond en gebouwd, aldus ds Van der Bijl. Uit alle volken zoekt en zaligt Hij de verkorenen. Daarom zal Hij de Zending zegenen. De arbeid van de Zen ding en het gebed er voor zijn niet tever geefs. Gods Koninkrijk zal komen. Opkomst en collecte waren goed. De collecte bracht 75 op. Semi-arts ging buiten zijn boekje Een semi-arts mag wel assisteren, maar niet „waarnemen". Dit werd uitdrukke lijk gezegd ter zitting van de rechtbank, waar opnieuw de Amsterdamse semi- arts I. moest terechtstaan. Het vorige jaar was hij in eerste instantie veroor deeld tot een geldboete van f 75 wegens het onbevoegd uitoefenen van de ge neeskunst. Daarna diende deze princi piële zaak in hoger beroep voor de Am sterdamse rechtbank, waar bevestiging van de straf werd geëist. Alvorens uit spraak te doen, wenste het college ech ter nog als getuige-deskundige de heer dr Rijkels, geneeskundig inspecteur in algemene dienst te horen. Aangezien deze inmiddels een functie heeft aanvaard te Genève, kon daaraan niet worden vol daan. Toen verscheen als getuige een Amsterdamse arts, bij wie de verdachte I. enige tijd als semi-arts had gewerkt. Hij was van oordeel dat hier niet gespro ken kon worden van „waarnemen". Aan gezien de provinciaal inspecteur der volksgezondheid, dr de Groot, er anderi over dacht, was tot vervolging overge gaan. In de zitting van vandaag hield de officier van Justitie mr J. F. Hartsuiker requisitoir. Hij achtte het feit bewezen, maar een zo hoge boete niet noodzake lijk. Het ging er in deze principiële zaak slechts om vast te stellen, dat assisteren „op deze wijze" beschouwd moest wor den als „waarnemen". Zijn eis luidde 25 gulden boete of 10 dagen. De verdediger vroeg vrijspraak, subsidiair ontslag van rechtsvervolging. De rechtbank zal op 26 Februari uitspraak doen. Paartje moest omweg van 55 km maken Limburgse grens over afstand van 70 km gesloten Een jong paar, waarvan de ene helft in de grensstrook van Noord-Limburg woonde en de andere op nauwelijks kilometer afstand in de Duitse, moest onlangs een reis van 55 km maken toen het er op aankwam de wederzijdse bij dragen in de uitzet bij elkaar te bren gen. De oorzaak is dat Noord-Limburg het verkeer met Duitsland uitsluitend is aangewezen op de grensovergangen bij Venlo en te Beek, bij Nijmegen. Tus sen deze plaatsen, over een afstand van 70 km, is langs de grens geen enkel kantoor open dan voor het zgn- kleine grensverkeer. Onder leiding van burgemeester van Bergen is nu actiecomité gevormd dat wil trachten meer officiële overgangen te krijgen- Dr Rinchard in hoger beroep De Belgische chirurg dr Rinchard, die wegens diverse criminele daden werd veroordeeld tot levenslange dwangar beid, is in hoger beroep gegaan. stelling van de P.v.d.A. eens te bestu deren. Wellicht komt hij dan tot een an dere conclusie. In de laatste opmerking zet de schrij ver het socialisme en communisme op één lijn, zijnde zusje en broertje. Deze uitlating is niet van recente datum. Dit geluid is al meer gehoord en gebruikt als boemerang tegen het socialisme. Wie communisme en socialisme als hetzelfde brandmerkt, doet groot onrecht aan het socialisme. Laten wy terwille van de waarheid de 6ituatie zo zuiver mogelijk stellen. Want dit eist God van ons, ook in het politieke teven. JAC. VAN DER PLAS, Katwijk aan Zee. Parklaan 36. Sassenheim Twee koren zongen in de Geref. kerk Twee vocale ensemble's uit de buur gemeenten Voorhout en Sassenheim, resp. de Chr. gemengde zangvereniging Melodia en het Sassenheims Chr. ti nenkoor concerteerden gisteravond de ruime Geref. kerk. Muziekminnend Sassenheim had grotendeels verstek la ten gaan; de belangstellenden bezetten nog niet eens alle plaatsen onder de galerij. De koren hebben ons in alle eenvoud een mooi anderhalf uur bezorgd. Daar was allereerst het programma, v over we ons konden verheugen. Het ge tuigde van de nog niet algemeen door gedrongen waarheid, dat ook in tech nisch niet zo veeleisende composities veel schoonheid kan zijn gevangen. Beide dirigenten hebben naar die schoonheid gezocht enze gevonden Al wa waarde van alle werken niet even groot, geen enkele behoorde tot de helaas nog steeds gangbare quasi-belangrijke prul- Melodia zong onder leiding van de heer Dirk van Vliet, die ook nu 1 toonde zijn goede reputatie waard te zyn. De klank was mooi en homogeen, doordat de stemmen keurig tegen elkaar uitgewogen waren. Zelfs de tenoren de den geen moeite, om op te vallen. In deze groep kan een lichte neiging tot onzuiverheid in de voge tonen nog wor den gecorrigeerd. Het koor bezit in de sopranen een wel luidend en toonvast zingend melodie voerend team. De heer Van Vliet zal nog kunnen werken aan de uitspraak en de zeggingskracht Drie koralen van Bach werden eenvoudig en stijlvol uitgevoerd. Evenzo Mozarts Laudate Dominum (Psalm 117) en Ave Verum. Alleen was het tempo van het laatste iets te snel. Van Handels overwinningskoor uit Jo- sua gold juist het omgekeerde. Hier had ook de uitdrukking vreugdevoller kun nen zijn. Met het mooie „Hoort, het ruist in alle sferen" van Beintema was het koor geheel in zijn element. De steeds meer populair wordende slavenzang uit Verdi's Nabucco werd niet slecht gezon gen, de moeilijkheden in aanmerking genomen, die de Italiaanse taal en het speciale melodie-eigene hier opwerpen. Het mannenkoor van Sassenheim heeft nog maar zeventien leden en trad bo vendien gisteravond voor de eerste keer in het openbaar op. Zonder nu reeds een voorbarige prognose te willen maken, durven we echter met zekerheid te voor spellen, dat dit koor het met ernstige en doorzettende studie zeker ver zal kunnen brengen. Alle voorwaarden voor deze opgang zijn aanwezig. De jonge dirigent, de heer Job de Vries, is er reeds in geslaagd een mooie, gave klank te bereiken. De aandacht en de bescheiden heid van de koorleden betekenen belang rijke voordelen. Nu zal men ook nog moeten komen tot een correcte, duide lijke uitspraak en een sprekender uit beelding. De zangers moeten nog meer „los" komen. De dirigent gaf zich veel moeite en bezit ook ongetwijfeld talent. Dit jonge koor verdient om zijn nu reeds duidelijk getoonde capaciteiten een ruime belangstelling. Het is bij de heer De Vries in goede handen. De keus van werken als Psalm 36 (in de originele zetting van Louis Bourgeois, met de cantus firmus in de eerste bas) en Christe Eleison van Clemens non Papa is zeer lofwaardig. We releveren verder nog Beethovens Vesper, drie delen uit Schuberts Deut sche Messe en de keurig gezongen Bede Bach. De P. van den Berg sprak het openings- t slotwoord. Joh. van W,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1952 | | pagina 4