In de maannacht sluipen zwaar beladen gestalten over het Langveld Bij de kribbe in de stcd NIEUWE LEIDSCIIE COURANT 8 MAANDAG 24 DECEMBER 1951 HALT! DOUANE! Koffie uit België voor Duitsers, duur maar lekker (Van onze redacteur) TWEEHONDERD VIIF-EN-DERTIG kilogram koffie hebben de Neder landse douaniers in het Zuid-Limburgse deze week in één nacht achterhaald bij een patrouille langs de grens. Het is een deel van de honderden kilo's, die in deze dagen voor Kerstmis van België over Nederland naar Duitsland worden gesmokkeld. blik gebeuren kan, als het ware in de lucht hangt en er opeens is. Gestalten in 't donker Over het Langveld bij Kerkrade loopt de grens. De streepje-puntje, streepje- puntje lijn van de atlassen is hier een langgerekt gelid, met grote plekken groene winterrogge ertussen. Van zand stenen grenspalen. De denkbeeldige lijnen, die deze palen verbinden, lopen door beekjes, over bruggetjes en langs landweggetjes, die van de weg naar Bocholt afbuigend, zó een tarweland in schieten, de grens over Het is voor de honderd en zeventien douaneambtenaren, die hier overal, maar vooral des nachts dienst doen, een gewel dige toer om de smokkelaars de baas te blijven. List staat er tegenover list. Een j enkele maal geweld tegenover geweld, j De douaniers Jan van der Belt uit hei Overijsselse en Machiel de Smet uit het Limburgse afkomstig weten wat het zeggen wil: Kerstmis in Duitsland. In België kost de koffie momentee1 acht gulden per kg. In Duitsland gaan de prijzen vandaag tot 36 mark voor het- zelfde kilogram. Dat is bijna f30. Be-1 zuiden Vaals namen de Duitsers zulke j drastische tegenmaatregelen en daai staan zoveel „ZoUbeamter" langs de grens, mannetje aan'mannetje plus pant serwagens om de gaatjes te vullen, dat de smokkelaars de wel bewaakte, maar minder hermetisch gesloten Nederlandse overgang voor lief nemen. Dat betekent voor hen: vier grensovergangen passe ren en drie douanes om de tuin leiden! Het beduidt ook. dat het materiaal, dat niet per auto vervoerd wordt, gedragen moet worden. Op de schouders soms zes tot acht uur aan één stuk! Wacht op het Langveld En dan nog kan het gebeuren, dat, voor de zaak in veiligheid is, het halt van de douane alle moeite tevergeefs doet zijn. Want Jan van der Belt en Machiel de Smet hebben, van het lichtworden deze morgen af. de sporen van de smokke laars in de amper bevroren lössgrond van het Langveld ontdekt. Zij zijn als jagers, die het wild nazitten. Het veld zegt hen, waar de illegale grensoverschrijders ge weest zijn. Soms heeft deze methode suc ces. Een ander maal laten de smokke laars zich daar niet meer zien. Wie kent hun spionnen in deze, van handlangers wemelende streek? Vraag het de eerste de beste boer, de bewoonster van de Nieuwstraat in Kerkrade, die het ijzeren Want over een buiging in het Lang veld zijn ze opeens uit de nevel te voor schijn gekomen en spoeden zij zich, Product of Brasil. Marceleino Martini Filoko en Co., Coffee exporteurs. Bra ziliaanse koffie, die goud waard is, vijf tig meter verder. Twee-en-zeventig hon derd en tachtig dure Duitse marken lig gen zo maar op dat Limburgse Lang- De koffie zal morgen naar de plaatse lijke voedselcommissaris gaan, om in de Nederlandse consumptie te vloeien. Maai ergens, aan de overzijde van de streep, die er niet is, maar nochtans bestaat, verwensen vijf mannen het moment, waarop ze, zo dicht bij huis, toch nog tegen de lamp liepen! Op het douanekantoor in Kerkrade is het feest. Behalve op het Langveld werd in Vaals in deze zelfde nacht een hoe veelheid van vijf-en-zeventig kg koffie uit een geheime bergplaats van een auto gehaald. In één nacht is dat voo: douane een groot succes. Te groter, omdat een auto pas wit is. hard lopend, struikelend bijna onder iets donkers dat op hen ligt, in de richting van de grens: vijf gebogen gestalten, die elk iets duisters torsen. Tussen hen en de Duitse grens ligt een strook grond van hoogstens vijftig meter. Maar als ze hun aanloop nemen is er de stem die de stilte van de avond stuk scheurt als zij roept: „Halt douane!" Meteen hebben Jan en Machiel en van andere zijden van het Langveld nog col lega's van hen ook de ren naar het groepje duistere gebogenen ingezet. Het is of die zich een seconde bedenken, te doen. Een ondeelbaar moment staan zij stil. Maar als ze, meteen daarop óók rennen gaan. zijn er vijf zwakke ploffen van neervallende zakken: de smokke- De eigenlijke smokkelaars zijn niet de, meest jonge. Duitsers, Nederlanders en Belgen, die het risico en de moeite ne men van een transport op de nek over een afstand van zes uren. Zij zijn de mannetjes, die het ruwe werk doen. De echte smokkelaars wonen niet in Limburg, maar.in steden in het Westen van het land. Zij komen van tijd tot tijd op inspectie om te zien, of alles wens verloopt. En delen verder salaris sen uit. Natuurlijk alleen >als de op dracht gelukt en de douane niet tussen beide springt. Gebeurt dat laatste wél, dan is de verdienste voor de sjouwers grotendeels weg. Onwaardige mensenjacht, het tegen gaan van smokkelarij? „Smokkelen", zegt een douane-autori teit „is naar twee zijden afkeurenswaar dig: het benadeelt de bonafide handel, omdat het die met goederen, waarvoor geen rechten betaald zijn, beconcurreert en het werkt de misdadigheid in allerlei vorm in de hand. Een voorbeeld daarvan vertellen in een volgende geschiedenis. Onbeschaamdheid in de kunstwereld t onze grote ontsteltenis lazen we in het Haags Dagblad het onderstaande stuk inzake het door de schilder J. J. Claes- gemaakte portret van wijlen ds D d. Bosch, over welk schüdery ook wij kort geleden schreven. We behoeven dit stuk niet van nader commentaar te den, daar het voldoende voor zich zelf spreekt en wij er volkomen mee unnen instemmen. „Enige tijd geleden publiceerden wij :n foto van een portret van wijlen ds D. van den Bosch, de in het concentratie kamp Amersfoort omgekomen predikant. Wij betreuren deze publicatie zeer. Ons blijkt namelijk, dat de vervaardiger van dit schilderij, de heer J. J. Claessen, zich tijdens de bezettingsjaren dusdanig ge dragen heeft, dat hij voor dit gedrag door tribunaal is veroordeeld tot een in ternering van anderhalf jaar. In October 1946 is hij voorwaardelijk in vrijheid ge steld, met een proeftijd van drie jaar, werd hij gesteld onder toezicht van de Stichting Toezicht Politieke Delin quenten. Deze heer Claessen, die gedurende de oorlog een portret schilderde van Musso lini, dat enige tijd in Kleykamp geëxpo seerd werd, heeft zich er na de bevrij ding op toegelegd schilderijen te vervaar digen van personen, wier gedrag er levenshouding wel lijnrecht in tegenstel ling staan tot de door hem vroeger zc vereerde figuren en systemen. Het begon met een portret van president Roosevelt, dat hij aan mevrouw Roosevelt aanbood tijdens haar verblijf in Nederland. Op grond van over de schilder inge wonnen inlichtingen heeft mevrouw Roo sevelt het betreffende schilderij niet willen accepteren. Hierdoor niet ont digd heeft de heer Claessen vervolgens een door hem geschilderd portret var Gandhi op de onafhankelijkheidsdag var India aangeboden aan de Indiase ambas sadeur. Thans is dus de figuur van de in het verzet tegen de onderdrukker omgekomen predikant uitgekozen om de herinnering te helpen uitwissen aan 's heren Claessen, laat ons zeggen „wei nig gelukkige", houding in de jaren, dat ds Van den Bosch zijn leven inzette en verloor. Het is niet onze gewoonte, en wij scheppen er geen behagen in om ex-po litieke delinquenten met de vinger na te wijzen. Wij menen, dat een delinquent na zijn straf ondergaan te hebben, de mogelijkheden moet krijgen om zijn plaats in de maatschappij te hervinden. Wij menen echter ook. dat de plaats, die de heer Claessen zich toedenkt, een wat al te opvallende is. Het getuigt, dunkt ons, van vergaande onbeschaamdheid, dat de heer Claessen figuren als Roose velt, Gandhi en ds Van den Bosch tracht te gebruiken als vlag om een lading, die bij velen op goede gronden in een kwade reuk staat, te dekken. Wij betreuren, nogmaals, dat wij deze inlichtingen niet bezaten op het tijdstip dat ons een foto van het schilderij van ds Van den Bosch ter publicatie werd aangeboden. Hopen kunnen wij slechts, dat dit artikel er toe moge bijdragen dat niet zoals in het voornemen schijnt te liggen kleurenreproducties van dit schilderij in omloop zullen worden ge bracht. Dit toch zou, naar ons inzicht, een belediging zijn aan de nagedachtenis van ds D. A. van den Bosch." Gevestigde en vertrokken personen In de week van 17 t/m 22 December Beroep ran N.S. tegen Sonnevanck- bus verworpen De Kroon heeft een beroep van Ned. Spoorwegen tegen het verlenen een vergunning vooi het rijden van speciale bus uit Zuid-Holland naar Chr. t.b.c.-sanatorium Sonnevanck Harderwijk verworpen In Leiden vestigden zich: A. P. A. Baelde en familie, monteur chauffeur, Zijlsingel 89; F. G. Bakker, inkoper, Morskade 15a; J. Blansjaar, huishoudster, Morsstraat 45; D. J. van Bodegraven en fam., hyp. bewaarder en cand. notaris, Cobetstraat 58; M. Bosman, soc. werkster, Merelstraat 21; S. I. Brus- see, orth. instrumentmaker, Boerhaaveln 22; T. M. H. Dorren, Rapenburg 12; J. KreeftDuim en fam., J. Perkstraat 9; J. C. Duijndam en fam.. concierge, Rapen burg 19; P. F. J. Gitmans, majoor aal moezenier. Morsstraat 55a; W. Gunst en fam.. Vliet 5a; T. K. Han, hoofdingenieur K.M., Rijnsburgerweg 18; W. F. Hanno, kleermaker. Prinsenstraat 59a; A. C. van Houten, corrector. Kruisstraat 50; G. J- Kiers, Vondellaan 27; R. van der Kleij, Aloëlaan 39; H. D. Kortekaas, vertegen woordiger, Morsweg 66; L. Kreeft, hoofd ass. dir. belastingen, J. Perkstraat 9; M. KokKuijf, Garenmarkt 48; F. J. de Lange, verpleeghulp. Hooigracht 38; L. S. v. Leeuwen en fam.. mecanicien KLM. Vondellaan 10; M. C. Mank. huishoudster, Tib. Siegenbeekstraat 3; A. M. van Bers Oudshoorn, Wald. Pyrmontstraat 23; B. Hogerzeil—van Paassen en fam., Rijns burgerweg 5; Wed. B. de HaanPaauw, Middelweg 5a; M. W. T. BartelsVan der Peet, Oude Vest 55a; P. A. Peijsel en fam., wachtm. Ie kl. Rijkspol., Balistraat 75; E. W. Rotteveel, tuindersknecht, Maredijk 167; A. Ruijgrok, le luit. K.L., H. Mors weg 128; A. Sloos, los-werkman, Caecilia- straat 69; A. M. J. BavelaarTneijs, Rijnstraat 17; J. D. M. Tobé, H. Geest hofje 7a; T. Vissers, verpleegster. Van Oldenb.veltstraat 29; H. van Vliet en fam., ambtenaar belastingen. H. Gorter straat 11; C. J. Wackwitz, Boerhaavelaan 16; A. van der Weij. typograaf, Drie Oc- toberstraat 45; J. H. Wiersma en familie, techn. ambtenaar, Morskade 15a; J. Wind- horst, v. Oldenb.veltstraat 29; C. Onder watervan Zeist en fam., Heemskerkstr. 79; C. D. van Zuijdam, Rijn- en Scbie- kade 115E; B. Zwaan en fam., hulpstoker S.L., L. van Deijsselstraat 2. Argentinië; A. G. C. Belle, Herengracht 19, Lisse, Hereweg 340; J. A. Benders er fam., M. Treublaan 48, Amsterdam, var Helt v. Stocadestraat 35 huis; J. Bloemen- gordijn der grensafscheiding vlak voor haar deur heeft en zij zullen u vertellen, dat zij nooit, maar dan ook nooit van smokkelaars hoorden de laatste tijd Ja, dan wordt het moeilijk de schapen van de bokken te scheiden! Maar deze nacht schijnt de maan over het Langveld. Er zijn nevelslierten ook, die het uitzicht over de akker belemme ren. De mijn Sophia blaast een witte rookpluim naar de hemel en over de sintelbergen, die iedere dag verder het Limburgse land invreten, lopen de witte en rode lijnen van vele lampen. Er is een gerucht van auto's over de wegen, verweg en dichterbij. Over het rriil- lioenenlijntje, dat Heerlen met Kerkrade verbindt, rammelt een kolentrein. De eerste winterkou bijt, dwars door de dikke, voor de gelegenheid aangetrok ken, extra jassen heen. Wachten en kijken. In een greppel een ambtenaar en achter een grenspaal een tweede. En de nacht, die verstrijkt uur na uur. Best mogelijk, dat alle wachten en uitzien tevergeefs is en alle kou-lijerij een risico, dat dit vak nu eenmaal mee brengt. Maar de ambtenaar kan over dat alles niet veel en niet lang nadenken. Hij moet overal op bedacht zijn. Het landschap is heuvelachtig. Er zijn vele holle vegen en beken, die zeker niet moeilijk te doorwaden zijn. Het talud van het millioenenlijntje loopt vlak langs de grens. Een smokkelaar, die zich daar langs laat afglijden, de Braamweg over steekt en het bos in de Ham induikt is over de weg, vóór de ambtenaren uit het struweel te voorschijn gesprongen zijn. Daarom zijn alle zenuwen gespannen en is elke vezel van het kouder en kou der wordend lijf gericht op wat elk ogen- laars zijn er vandoor gegaan. Hun smok kelwaar ligt op Nederlands gebied. Het blijken vijf zes-en-dertig kilogram zware zakken te zijn, die vol koffiebonen zitten. De geur ervan is prikkelend kruidig. Bij het licht van de zaklantaarn ontcijferen we de letters op de zakken: Zaak van ex-konstabel komt voor Hoge Raad De zaak van de ex-konstabel A. H. J. Fonteyn, die al vele jaren om zijn recht vecht (hij zou ten onrechte ontslagen zijn als marineman), komt voor de Hoge Raad. Hij heeft cassatie aangetekend te gen een Amsterdams vonnis, waaroij hij wegens smaadschrift tegen twee Heiaerse artsen tot twee maanden voorwaardelijk werd veroordeeld. In Zeeland is een comité opgericht om Fonteyn te steunen. Mr H. Smit uit Den Haag zal hem voor de Hoge Raad bijstaan. Ook brandstoffenbijslag voor werkloze handarbeiders Minister Joekes heeft goedgekeurd, dat van 28 Oct. 1951 tot 26 April 1352 ook aan tewerkgestelden ingevolge de ge meentelijke sociale werkvoorzieningsre geling voor handarbeiders een brand stoffenbijslag wordt verstrekt en wei voor kostwinners en alleenwonenden 2 per week en voor kostgangers f 1 per In Zandvoort ls, 72 jaar oud, over leden, Jan v. d. Berg, oud-dir. van het Olympisch Stadion te Amsterdam. binnenhof is de plaats, waar men de pak. zadels van de lastdieren kan afnemen en 's morgens de dieren weer kan beladen. Op die binnenplaats liggen dan 's nachts de viering'de kamelen en de ezels. Moeten wij de Heere Jezus gebruikte van het Avondmaal. En werkwoord, dat samenhangt met hetwas de herb d;, Griekse woord voor plaats dat „over- onwaarschijnlijk, nachten" betekent. Dus moet men in. 6 J Lukas 2 7 denken aan een opkamertje,! Is dan de kribbe in een woonhuis ge- zoals voor de profeet Elisa werd inge-> weest? Want een boerenhuis in Palestina richt door de Sunemietische vrouw (2 bestaat gewoonlijk uit één vertrek: alles Kon. 4 10). Zó opgevat is het dus: Jozef woont op de vastgestampte aarde ge- Maria vonden geen gastenkamertje in noeglijk bijeen, en een lammetje eet wel de herberg, maar vonden elders wèl een van de bete van de bewoner (2 Samuel opkamertje; daar werd de Heiland ge- 12 3). Alleen ligt het verblijf van de boren en gelegd in het wiegje aan de dieren iets lager; een paar ruwe treden zoldering ln het midden geven toegang uit die Evenwél, volgens bevoegde kenners, „stalling" naar het verhoogde gedeelte, staat hier tegenover, dat het woord in waar de mensen verblijf houden. Aan Lukas 2 7 voor „plaats" gebruikt, vol- weerszijden van die treden zijn voeder- strekt niet opkamertje betekent. Het wil bakken of kribben voor het vee. zeggen: een plaats, waar vrachten worden Is het -nu zó, dat Jozef en Maria daar losgemaakt en neergelegd voor een ver- op het lagere deel van de woning bij blijf. Een Nederlandse geleerde schreef: de dieren een plaats vonden en dat het De afspanning is de letterlijke en mis- Kind gelegd werd in de kribbe naast de schien ook de beste vertaling van het trap? Neen, want er was voor hen door Lukas gebruikte Griekse woord. Als geen plaats en dat ziet op de omstandig- wij dus lezen: er was voor hen geen heden, waarin Maria verkeerde. Want in plaats in de herberg behoeven wij dan een Palestijns huis heeft niet aan een opkamertje te denken be-woonte 1 hoeven wij ons geen gastenkamertje te stellen in het huis van een Beth- lehemiet. De hoofdvraag blijft: wat is de kribbe, of beter gezegd, wat wordt be doeld met het Griekse woord, dat door kribbe is vertaald? Letten wy er op, dat Lukas vier maal dat woord gebruikt. Drie maal in het Kerstverhaal (Lukas 2 7, 14, 16) Zij leide Hem neder in de kribbe. Gij zult het Kindeke vinden in doeken gewonden en liggende in de 'kribbe. De herders kwamen met haast, en von den Maria en Jozef, en het Kindeke lig gende in de kribbe. En dan nog eenmaal ln Lukas 13 15 waar Christus zegt: Maakt niet een iege lijk van u op de sabbat zijn os of zijn ezel van de kribbe los? Hier is het toch wel zeer duidelijk, dat men aan een kribbe voor het vee moet denken; daarover behoeft geen onzeker heid te bestaan. Buitendien, hetzelfde woord wordt in de Griekse vertaling van het Oude Testament genoemd, als daar sprake is over een kribbe, bijv. in Spreu ken 14 4. Als er geen runderen zijn, blijft de kribbe leeg, maar door de kracht van de pleogos is er een rijke opbrengst. Of in Jesaja 1 3 een ezel kent de kribbe van zijn heer. Daarom huldigen wij de opvatting, dat er sprake is van een kribbe voor het vee. i bevalling de kleine i Die millioenen eens zaligen zal Werd geboren tn Bethlehems stal. Zo zingen wij in het Kerstlied. d a: Want wij lezen in het Evangelie: Zij baarde haar eerstgeboren Zóón en wond Hem in doeken, en legde Hem neder in de kribbe. (Lukas 2:7). Zulk een kribbe denken wij ons in een stal, en van daar de voorstelling van de geboorte in een stal. Zelfs heeft men van de eerste eeuwen af de gedachte aan de dieren in de stal verbonden met het woord van Jesaja 1 3: Een os kent zijn bezitter en een ezel ként de krib van zijn Heer. Daardoor komt, dat alle kunstenaars, die de stal van Bethlehem in beeld brach ten, een os en een ezel by de kribbe lieten zien. Wanneer wij ons afvragen, waarom aan de geboorte in een stal wordt gedacht, dan zien wij. dat deze voorstelling berust op het woord kribbe. Dat is een ver taling van een Grieks woord. Zo lezen wij in het werk van O. Dapper, één van de oudste Nederlandse werken over Pa lestina: Zij leide hem neder in de kribbe. Te weten, het Grieksch wo?rd P h a t n e, dat Lukas gebruikt, bediet eigenlijk eene kribbe, daer in men beesten voeder geeft; gelijk nu de plaetse, de welke der beesten eigen is, stallen zijn: dienvolgens heeft men ook gewilt, dat de zoon Gods in eene stal geboren zij." Hy wijst er dan verder op. dat Augustinus zeide: „Hij was in de kribbe, en geleidde de Wijzen van het Oosten; Hij werd in de stal verborgen en in de Hemel bekend. MAAR nu is er een geleerde Duitser, Karl Bornhauser, die opmerkt: Het woord, dat in Lukas 2 7 voor kribbe wordt gebruikt, behoeft niet een voeder- kribbe op de grond te wezen. Welke moeder (aldus roept hij uit) zou haar kindje op de grond leggen? En daarbij, zo gaat hij voort, het woord voor kribbe gebruikt, kan best betekenen een schotel- vormig vat, een trogje. Zulk een trogje kon als wieg dienen, en met een touw aan de zoldering worden opgehangen, net als een hangmat. Zo lag dan het Kind in een voedertrog, die men een schomme lende beweging kon geven. In deze zin schreef een Nederlandse geleerde: „Nu kan het Kind geboren worden in een kleine opkamer, waar het wiegje aan de zoldering hing." Men ziet het, de gedachte wordt dan een wieg aan de zoldering. En men zou zich niet meer mogen voorstellen: de "PJE kribbe wijst op een stal, wijst op kribbe in de stal. J -L' een verblijfplaats voor dieren. Nu Is deze redenering goed? Moeten wij leest men in Lukas 2 7: Zij legde Hem de kribbe en de stal uit onze voorstelling j neder in een kribbe, omdat voor hen geen verbannen, maar in de geest vertoeven plaats was in de herberg. Zulk een in een opkamertje? herberg kan een karavanserai geweest Zij. die het pleit voeren voor een op- zijn, waar reizende kooplieden een nacht- kamertje, gaan uit van het woord „plaats" verblijf vonden. Het is een groot vierkant in Lukas 2 7. Zij legde Hem neder ln gebouw om een binnenplaats. In het ge- de kribbe, omdat voor henlieden geen i bouw zjjn beneden vertrekken: deze die plaats was in de herberg. Men redeneert nen als opslagplaats voor goederen, óf dan: Het Griekse woord, dat hier voor! als logeerkamer voor reizigers: boven- baldakijn de spinnewebben plaats staat, betekent eigenlijk „gasten- dien zijn zulke kamertjes vaak op de ring". kamertje". Want ditzelfde woord komt eerste verdieping. Een gast krijgt dan Over de grot, die de traditie voor in Lukas 22 11 en Markus 14 14, een ongemeubileerd vertrek, waarin als de plaats van de geboorte, is in 325 de waar het de zaal of kamer aanduidt, dit hoogstens een bodmat ligt De ruime 1 grootse basiliek gebouwd. Dat is de Basi- ning door de familie te doen ontruimen. De woning wordt verlaten, om de nodige rust voor de geboorte te verzekeren. Het is dus niet denkbaar, dat Jozef en Maria met een andere familie in één vertrek zouden gewoond hebben. Want als het uur van de geboorte daar was, zou naar 's lands zeden de familie moeten heen gaan, opdat er rust zou zijn en intimiteit. Dat rustige plekje heeft Maria niet in een huis kunnen vinden. Men heeft voor haar geen vertrek willen ruimen. Daar om wendden Jozef en Maria zich naar de stal. Als er dan nergens plaats is, zoeken zij die in een stal en zulk een stal werd volgens de toenmalige gewoonte by Bethlehem gevonden in een grot, in een klein rotshol aan de helling van een heuvel. Het getuigenis, dat Christus in een grot geboren werd, is zeer oud. Reeds Justinus de Martelaar (in 105 te Sichem geboren; hij kan omgang gehad hebben met personen, die de discipelen hebben gekend) deelt mede: Toen het Kind dan in Bethlehem geboren werd. nam Jozef, aangezien hij in het dorp geen plaats vond, om onder dak te komen, dicht bij het dorp zjjn intrek in een zekere grot dicht bij het dorp; en toen zij daar waren, baarde Maria den Christus en legde Hem in een kribbe. Later, in de derde eeuw, getuigt Ori- genes, dat de Heiland geboren werd in een stal in een grot en gelegd werd in een kribbe. En dan voegt hij er aan toe, dat deze overlevering algemeen bekend was, ook bij degenen, die buiten het ge loof stonden 1 de traditie. Bethlehem. Zij vinden nergens onderdak. Dan komen zij in de grot, die als stal diende. Dit j wordt weliswaar in de Bijbel niet uit-1 drukkelyk gezegd, maar ook niet tegen gesproken. „De in deze grot geboren Koning had in stede van een paleis een] stal. voor een troon een kribbe, voor eenj de zolde-i dal, v. Oldenbarneveltstraat 25, Apel doorn, Sprengenweg 68; V. M. van Bosse, Rapenburg 53, 's-Gravenhage, Gentsestr. 94; W. A. van der Burcht van Lichten- bergh, Jan van Goyenkade 17, 's-Graven hage, Koninginnegracht 63; G. N. W. MolCebol, Zoeterwoudseweg 2a, Kat- wyk, Sluisweg 67; H. van Coevorden, Zoeterwoudsew. 1, Utrecht. W. Heukels- laan 49; H. Coutinho en fam Plantsoen 41, Suriname; H. M. SwaakCrama en fam., Haven 32. Zuid-Afrika; D. Salo- monsonvan Duyvenbode, Druivenstraat 44, 's-Gravenhage, Van Beuningenstraat 43; C. Th. J. M. van Dyk, Rapenburg 123, Rotterdam. Nieuwe Binnenweg 64; A. J. Kesslervan Eek. Rijnsburgerweg 10, Amsterdam, O.Z. Achterburgwal 122 huis; J. van Gelderen en fam.. Nieuwe Rijn 13. Amsterdam, Grote Bickerstraat 20 I; F. P. van Gennep, Nieuwstraat 29. Amsterdam, Stromarkt 21 III; J. van Gorsel. Spieghel- straat 29. Lisse. Kanaalstraat 84; M. M. C. SchildHalbmeijer en fam., de M. van Streefkerkstraat 27, Zoeterwoude. woon schip terrein Firma Oosthoek; M. van Heusden. Herensteeg 21a, Voorschoten. Rijndijk 94; C. P. v. Houten, Pr. Frede- rikstraat 5, Wassenaar. Raephorstlaan 15; L. Hurkmans, Haagweg 22, Haarlem, Duinoordstraat 32; M. H. Jansen, de Sit- terlaan 106, Oegstgeest, W. de Zwyger- laan 18; D. H. de Jongh, Cobetstraat 32, Madrid, Spanje; M. J. M. Jordans, Boer haavelaan 4, Mook ca, A 99a; B. de Kleer, Rijnsburgerweg 10, Delft, Corn. Tromp straat 5; B. Knul en fam., Wielmaker- steeg 22, Zwolle, Nieuwe Markt 4; P. Lagrand en fam.. Driftstraat 76, Voor schoten, Prinses Beatrixlaan 76; P. J. van der Linden, Heemskerkstraat 69, Rotter dam, Zuidhoek 114; H. M. Meeuwisse, Utrechtse Veer 10a, Hooge en Lage Zwa- luwe, Steenweg 69; C. Nasveld, Trans- Visitatie op het brugje ou*, «e jeek. Het scheen erger dan het vaalkade 3a, Den Helder, Buitenhaven 5 WS; W. L. J. de Nie en fam., Stations weg 25, Oegstgeest, Pr. Hendriklaan 30; D. van Oostrum, Rijnsburgerweg 10, Oegstgeest, Valkenb.weg 12; P. L. Ouds hoorn en fam., Balistraat 75, 's-Graven hage, All. Piersonlaan 13; C. H. van der Ploeg, Hooigracht 13. Lisse. Hereweg 275; M. C. van de Poll, Hooigracht 21, Noord- wijk, Wilhelminastraat 15; C. Ravestein, Pieterskerkgracht 16, Utrecht, Obrecht- straat 33 bis; A. den BraberReindl en fam., Marienpoelstraat la, Arnhem, Roer domplaan 33; G. D. Rodenburg en fam.. Zijlsingel 89. Heemstede, Javalaan 2a; L. Rouwenhorst, Zijlsingel 29a, Rotterdam, West, Varkenoordseweg 179b; H. A. Rupp, Witte Rozenstraat 16a, Oostenrijk; A. G. Rusting, Rijnsburgerweg 10, 's-Graven- hage. Breitnerlaan 6: D. J. L. le Rutte en fam., Buys Ballotstraat 68, Geertrui- denberg: F. P. M. Schamper, H. de Groot straat 17. Tilburg, Bredaseweg 375; F. J. Schild, De Goejestraat 52. Zoeterwoude, woonschip terrein firma Oosthoek tegen over Hoge Rijndijk; P. Smit, Decimastr. 35, Rijnsburg, Burg. Meiboomstraat 32; W. Spies, Garenmarkt 46, Leidschendam, Veurse Achterw. 133; B. Terburgh, Rijns burgerweg 10, Oegstgeest, Duivenvoorde- straat 14; W. C. Timmer, Morsstraat 60, Zwolle, Korenbloemstraat 65; C. J. van der Toorn en fam., Cobetstraat 58. Rot terdam, Noorderhavenkade 38a; S. W. Tromp en fam., Cobetstraat 58, Rotterdam Noorderhavenkade 38a; J. de Ruijter Veerman, De M. van Streefk.straat 52, Leidschendam, Noortheijlaan 7; M. A. Vermet, Lorentzkade 45, Voorschoten, Leidseweg 172; A. H. Vierwinden, Zoe terwoudseweg 62, Alkmaar, Tienewal 27; H. van Vliet en fam., Spieghelstraat 23, Den Helder, Ooievaarstraat 102; P. J. van der Zeeuw en fam., Roomburgerweg 9, Uden, Smidstraat 14. Horizontaal: 2 ijzerhoudende aarde, 4 lyrische dichtsoort, 5 armoede, 7 hoofd deksel, 11 voordeel, 12 mandje, 14 berrie, 16 brandstof, 18 priem, 19 voorzetsel, 21 gevangeniskamer, 22 huid, 23 sieraad, 25 vluchtige stof, 26 platvis, 28 Ind. ge woonterecht, 30 dichtbij, 31 wandversie ring, 33 deel van de bijbel, 34 hals over kop, 37 wijn weder op verse druiven ge goten en daardoor sterker gemaakt. Verticaal: Wij wensen u 1 en 15, 2 ge hoororgaan, 3 vertragingstoestel, 5 hel der, duidelijk, 6 schapevacht waarvan de wol is afgeschoren, 7 rivier in Neder land, 8 geheel de uwe, 9 maanstand, 10 liek der Geboorte en daar vinden wy de kribbe. De vermaarde Palestina- kenner Prof. Dalman zegt, dat de oer oude traditie wel degelijk gelijk kan hebben. De Basiliek der Geboorte is een oude kerk van zware muren. De toegang tot dez>- oudste kerk van de Christenheid niet een statige poort, maar een heel laag deurtje, zó laag, dat ieder, die binnentreden wil, moet buigen. Wie tot de Kribbe komt, zal moeten bukken. Men kan er alleen komen in ootmoed. Bij het koor van de kerk zijn trappen, die afdalen naar de Grot der Geboorte. Daar is een nis, en op de bodem is een ster van zilver, en daaromheen in het Lrtijn de woorden: Hier is Jezus Christus uit de Maagd Maria geboren. Terzijde in de rotswand is de Kribbe. Hier grijpt de gedachte aan, dat Jezus Christus, Gods Zoon. gekomen is !n onze laagte, in onze duistere doodsspelonk, opdat Hij onze schuld zou betalen en ons voeren tot het Levenslicht. Dr A. van Deur ten foefje, 11 met gas gevuld omhulsel, 13 vaartuig, 14 hap, 17 woning, 19 gezinslid, 20 voorzetsel, 23 godsdienst, 24 zangnoot, 27 houten drinkbakje, 29 fraaie kleder dracht, 31 tijdperk, 32 zeeprijk water, 35 wintervoertuig, 36 verlaagde toon. Wassen is goedkoop in Sneek Als afwisseling v oorlogen is er nu machine-oorlog a kwam op het idee i vlees- en brood- i de gang. De parfumeriezaak twintig machi- verhuren. De volgende dag verscheen er in de bladen een adver tentie, dat de plaatselijke installa teurs met dertig machines van het zelfde merk zouden komen. Dat gaf ie stoot tot de openlijke strijd: adver tenties met steeds lagere prijzen. De man van de parfumeriezaak werd parfumerie-koninggenoemd, ie electro-technische installateurs .loodgieters". De machines worden t bestelauto's gratis gebracht en gt haald. De prijzen liepen al terug va 11 75 tot f 0 75 per twee uur. Concours voor pianisten De Internationale Muziekcompetitie, die de naam draagt van de Belgische Koningin Elisabeth, zal in Mei 1952 een wedstrijd voor pianisten houden, waar aan 600.000 Belgische frs. prijzen ver bonden zijn. Inlichtingen te verkrijgen bij de Internationale Muziekcompetitie, Paleis voor Schone Kunsten, Baron Hortastraat 11, Brussel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1951 | | pagina 6