Maar wij denken er zó over
rcL
NIEUWE LEIDSCHE COUKANT
5
ZATEHDAG 24 NOVEMBER 191
Alles
goed
en wel
(Ingezonden stukken)
Vrijwillig afstand van de
kinderbijslag
Nu het onderwerp „kinderbijslag" in
deze rubriek terecht is gekomen, wü
ook ik mijn mening ten beste geven. Dit
is m.i. de mening, die men allerwege
hoort. Er is nu een kans, die mening
niet onder stoelen of banken ic blijven
steken, maar eerlijk er voor uit te komen
en de storm te durven trotseren, die on
vermijdelijk moet komen. Maar het
eigenaardige is, dat de meeste lawines
komen uit de richting, waarop het spreek
woord: Wie de schoen past, trekke hem
aan, van toepassing is. Welnu, trek hem
aan en houd hem aan!
Met verwondering las ik, dat er geld
olj de kinderbijslag moet. Maar beste
vaders, hoe is dat toch? Zouden jullie
heus niet meer voor je kinderen willen
werken en ze geheel ten koste van ne
gemeenschap willen grootbrengen? Wat
was dat vroeger geen vreugde dit te
mogen doen, wanneer God je de gezond
heid schonk. Wat zou je niet voor je kin
aeren offeren; het eten uit je mond spa
ren. Is er die blijdschap van toen nog
wel. toen we met veel moeite en lang
sparen een goedkoop lapje op de kop
tikten, om daarvan een nieuw kleding
stukje voor de kinderen voor elkaar
konden boksen?
Onlangs hoorde ik van iemand (en 't
schijnt niet eens een zeldzaamheid te
zijn), die er zestig luiers op na hield. W ij
waren de koning te rijk met tien en
wij kwamen er even goed, misschien
zelfs beter! Er was in de goede oude tijd
een gezin, dat met veertien kinderen was
gezegend. Toen kwam er nog een „nako
mertje". Alle kindergoed was weg; de
vader verdiende heel weinig voor zo'n
groot gezin. Daar werd vroeger géén on
derscheid mee gemaakt. Ze waren ten
einde raad, maar liepen er niet mee te
koop, zoals tegenwoordig, nu het niet
eens nodig is. Alleen vertelden zij hun
hemelse Vader van hun zorgen en zij
vertrouwden volkomen op Hem. En Die
bracht uitkomst. Het kindergoed kwam
er en toen dankten zij.
Maar is het tegenwoordig nog nodig en
Er is beslist verband tussen gisteren
en vandaag; tussen de jeugd van gisteren
en dat zijn de ouders en ouderén uan
vandaag, vergeet dit niet! en de jeugd
van nu. Dit is een stokoude waarheid,
zult U zeggen. Dat u>lst U al lang, na
tuurlijk! Maar toch, in de praktijk van
het dagelijks leven wordt dit verband
toch heel dikwijls over het hoofd gezien.
Wij weten, dat in de wereld en in
het leven de gewone loop der dingen
geleidelijk geschiedt, niet met schokken.
Dat er een ontwikkeling is, een lange
keten van oorzaken en gevolgen. Dat de
toestand van vandaag te verklaren is uit
de voorgeschiedenis van lange jaren,
honderden jaren dikwijls. Dat wij profi
teren van ivat voorgeslachten voor ons
met grote inspanning op de natuur heb
ben veroverd.
Maar ook: dat wij het gelag dienen
betalen voor wat anderen vóór ons
goeder of te kwader trouw verzuimd of
bedorven hebben. Dit is de historische
wet der beschaving, een wet
baten en lasten.
Als wij menen over de jeugd van van
daag te klagen te hebben, dan is er alU
reden om ons eigen geweten te onder
zoeken. En niet alleen ten opzichte var
onze eigen kinderen laten we ver
onderstellen, dat U zich daaromtrent
niets te verwijten heeft. Maar aangaande
de gehele jeugd. De jeugd van Neder
land. Wij mensen leven immers niet los
van elkaar. Het is als in een bijenkorf:
met elkander, met duizenden verschil
lende functies en beroepen komt he
Nederlandse volksleven op.
En allen zijn wij gezamenlijk verant
woordelijk voor het gezamenlijk resul
taat. Met elkaar maken wij de wereld-
het Nederland van vandaag. En als
blijken, dat de jeugd ran vandaag daar
niet de toebereide plaats, het gunstige
klimaat, de „bakermat" heeft gevonden,
waar zij recht op heeft, ligt dan de
schuld niet bij ons ouderen (geza
menlijk)?
Het kind komt onbeschermd ter we
reld; aanleg en omgeving vormen samen
in wisselwerking zijn karakter.
Wat ouders verzuimden, aan „gees
telijk kapitaal", geestelijke waarden in
de ruimste zin van het woord, in eigen
persoonlijkheid te vergaren, dat konden
z\j dus ook niet als erfenis aan hun
kinderen schenken.
De wet der erfelijkheid schept de
plicht van verantwoordelijkheid. En wat
ouders verzuimden ten koste te leggen
aan de geestelijke stoffering van het
gezin, aan verstandig gezag, aan trouw,
aan aanhankelijkheid en begrip, aan
hulpvaardigheid en zichzelf op zij zetten,
aan liefde dus in de eerste plaats, dal
Verzuimden zij te doen aan de opvoeding
van onze jeugd, de jeugd van Nederland.
Als zij dit alles niet konden, niet be
zaten omdat zij het zelf niet gekregen
hadden, omdat al deze waarden mis
schien al generaties lang verloren waren
gegaan in de struggle for life, in de
wanhopige strijd met een samenleving,
die naastenliefde en mede-verantwoor
delijkheid voor elkander officieel ran
haar program had geschrapt, dan is het
misschien niet onze persoonlijke schuld,
maar wel een erf schuld, als wij nu moe
ten spreken van massamens en
ma s s a j eu g d. Erfschuld en ereschuld,
die wij ouderen van vandaag ver
plicht zijn in te lossen!
Niet alleen is dit de plicht. Het is ons
persoonlijk belang. Het is de laatste kans,
«ai deze wereld nog leefbaar te maken. Sassenheim
bestaat er de behoefte om elkaar te hel
pen? Het „laat de linkerhand niet weten,
wat de rechter doet" kan in onze omge-
ing haast niet meer in toepassing wor
den gebracht. De een heeft al meer dan
de ander en men steeks elkaar de ogen
soms uit. Ik bedoel natuurlijk niet dege-
die met ziekte en zo hebben te kam
en ook niet hen, die niet met geld
kunnen omgaan. En juist de grote gezin
die het vroeger wel moeilijk hadden,
toch ook de diepe vreugde ken
den; de voldoening van met een snipper
geld toch heel en schoon voor de dag te
komen, zijn er nu best aan toe. Men eet
en leeft immers door elkaar. Toch noe
men veel van die gezinnen steeds maar
op. wat zo duur is.
Hoe deden wij het vroeger? Niet direct
naar een winkel lopen, maar eerst zien,
of er nog iets gekeend of vermaakt kon
worden.
Ik vind, dat Christelijke ouders zich
die kindertoeslag moesten ontzeggen, al
zou dit ook een offer voor hen zijn. Want
wat is de reden eigenlijk geweest, om
deze toeslag er door te drijven! En niet
zeggen: ik heb er ook recht op; een an
der heeft het ook. Ik meen. dat de grote
fout zit in het feit. dat ieder probeert te
halen, wat er te halen is, ook al heeft
hij dit niet nodig. Het lijkt mij zelfs uit
moreel standpunt bezien inconsequent
dit geld te aanvaarden, indien het niet
broodnodig is. Want stellig wordt ten
koste van de gemeenschap dit geld niet
gegeven aan iemand, die zich nog luxueu
ze dingen kan aanschaffen, wat maar al
te dikwijls voorkomt.
Laat de Spreuk: Het is zaliger te ge
ven dan te ontvangen, weer In ere wor
den hersteld. Laten degenen, die hun kin
derbijslag gebruiken op andere wijze dan
voor hun kihderen, dit geld offeren tot
heil van ons land en onze samenleving.
Zo'n buitenkansje is wel verleidelijk,
maar doe het toch maar. Als „de gewo
ne man" het eerste stootje geeft,
weet, waar dit dan eindigt? Dan begint
ons land en volk het onderaan in
betere richting te brengen, zoals
zeker land bovenaan begon. En niet
de buurman kijken, want ieder draagt
rijn eigen verantwoordelijkheid.
WED. J. VAN HOUWE-
LINGEN—BAARS
Leiden, De Genestetstraat 89.
Kinderbijslag... en „eigc
werker" II
Onder de kop „Kinderbijslag...
eigen werker" kwam in de N.L.C. v
November een ingezonden stuk voo
de heer C. van Leeuwen. Mag ik
aanleiding daarvan enige opmerkingen
maken? Het ingezonden stuk van „Vader
van een groot gezin", die zich protestai
noemt, heb ik ook gelezen en direct r
het lezen was mijn ooi'deel: deze ma
heeft een goede kijk en een eerlijk oo
deel.
Nu ben ik zelf R K. en over alles w:
op 10 en 17 November over de R.K. is
geschreven, zijn wij het met zijn drieën
eens.. De R.K. hebben de grootste gezin
nen; dus hierover gaat het niet. De schrij
ver van het öerste stuk heeft geschrevei:
over de bedekte wijze van kinderbeper
king bij de Protestanten en dat noemt de
tweede schrijver (de heer Van Leeuwen
een grote leugen en vraagt dan: welke
pastoor heeft u dat verteld?
Mag ik u het antwoord geven? Geen
enkele pastoor. Die pastoor maakt
maar in uw eigen fantasie. Die eer
schrijver heeft het zonder pastoor zelfs
goed gezien. Het aantal wettig levend
geborenen per 1000 gehuwde vrouw
beneden de 50 jaar in 1938 bedroeg
Nederland: bij de R.K. 165,3; bij de Pro
testanten 113,1; bij de Joden 78
de niet-kerkelijken 59.2. In 1951 worden
de schoolbanken bezet door 54 pet R.K.
kinderen. Op grond van deze cijfers ver
zoek ik u beleefd intrekking van het
woord leugen. Dat de eerste schrijver
zijn stuk niet heeft ondertekend zegt mij
niets. Hij kan daar gegronde redenen
voor hebben en tenslotte is dit bij de
redactie bekend.
Wat de heer Varl Leeuwen schrijft
het betichten van de Protestanten is|
weer niet waar. Dat doet de eerste schrij
ver niet. Hij maant zijn mede-broedeis
juist aan om niet op de weg van ver
derf voort te blijven gaan. Afkammen
coet hij de Protestanten, geloof ik, ook
niet en zijn leerstelling weet hij heel
goed. Dit vond ik juist het mooie van
zyn schrijven: een goede kijk en een
eerlijk oordeel. Aan het slot schrijft u.
bedenk, dat alle mensen van God zijn.
Ook de Protestanten. Die slag is u. Maar
wü zijn nog geen kinderen van God.
Want willen wij dat zün, dan moeten wij
Zün wil en Zijn wet onderhouden. En
dat doet de eerste schrijver. Ik ken hem
niet, maar van harte: proficiat met zijn
kindschap van God.
C. LANGEZAAL.
Leiden, Stille Rijn 7 boven.
Dr Van Nes kunnen wij
niet missen 1
Het doet mU in de eerste plaats leed,
dat dit geval zo ver gekomen is, ofschoon
het mü al jaren bekend was. dat het
niet zo best boterde met het bestuur. Ik
ben patiënt van dr Van Nee.
Het is velen bekend, dat voor 75 pro
cent van de patiënten in andere zieken
huizen geen hoop meer was, om maar te
zwügen over de patiënten uit geheel
Europa, die werden opgenomen. En wat
mijn ogen gezien hebben in een drietal
jaren op orthopaedisch gebied, is over
honderden patiënten geweldig. Dit zullen
alle patiënten, die onder dr Van Nes in
behandeling zijn geweest, roerend met
zyn. Deze man kunnen en mogen
wü niet missen. Hier moet alles in het
werk worden gesteld, dat wü dr Van
Nes behouden, hetzij in de Annaklimek,
hetzy elders in onö land, want mü is uit
goede bron meegedeeld, dat, indien het
ontslag doorgang zou vinden, dr VanNes
gaat emigreren naar Amerika.
Van het personeel (althans het oudere)
kan ik mü goed voorstellen, dat het het
•erk per 31 December neerlegt, want
zü zien ook. dat dr Van Nes enorm veel
resultaten heeft geboekt in dienst van de
lüdende mensheid. Heeft er één dokter
had gewerkt, ja, zeer hard, voor het wel-
is het dr Van Nes.
Alle eer.
Nu doe lk een beroep op de lezers van
dit stukje, opdat er mensen gevonden
worden, die het kunnen bewerkstelligen,
dat wy dr Van Nes behouden.
A. P. VAN EGMOND
Hoofdstraat 26.
Relletjes Ambonnezen
Naar aanleiding van uw artikel „Rel
letjes in de Ambonnese woonoorden" in
NL.C. van 3 November wilde ik u
namens de Ambonnese jongens uit het
kamp Beenderibben dank betuigen voor
die beschouwing. Hieruit kan het Ne
derlandse volk tenminste vernemen, dat
wü, Ambonnezen, geen aanleiding hebben
gegeven. Dat de politie van haar knup
pels gebruik heeft gemaakt vinden wü
laag. Doch dit laten wü verder aan
Onze Lieve Heer over. Ik hoop in elk
geval, dat zich zoiets nooit meer zal
herhalen, zolang wü hier in Nederland
En ik hoop verder, dat ons land
eindelük eens erkend zal worden, zodat
naar óns geliefde Ambon terug hun
keren. Onze beste wensen met uw
mooie blad.
FRANSZ P. H.
Kamp Beenderibben.
De pensionnering van
politie-agenten
In de N.L.C. van 10 dezer las ik onder
het opschrift „Leidse burgerij wil iets
doen" een stukje in verband met het 40-
jarig politiejubileum van de heer R. J.
Meijer, commissaris van politie te Lei
den. Wat verder in die mededeling staat
vermeld, zal ik buiten beschouwing la-
Alleen wilde ik opmerken, dat de heer
Meijer het voorrecht heeft om zijn 40
tjaren vol te maken, dank zij het
feit, dat hij door de Króón is benoemd,
alhoewel hy de 60 jaren reeds is gepas-
Dat voorrecht is niet toegestaan aan
het andere politie-personeel, dat bij het
bereiken van de 55-jarige leeftijd
dwongen wordt de politie-dienst te
laten Aan hen wordt dan voor die
een kennisgeving uitgereikt, dat zij op
een bepaalde datum, niet op eigen
zoek. eervol uit de politiedienst worden
ontslagen. Er wordt dan niet gevraagd,
of het mogelük is van het pensioen, vol
gens dienstjaren, rond te komen.
Deze maatregel is indertijd genomen
door de burgemeester van Leiden i
overleg met de commissaris van politü
alhoewel de politiebonden als maatstaf
hadden aangenomen: 55 jaar vrUwillig en
60 jaar gedwongen.
Daar de meesten van de aldus gepen-
sionneerde politiemannen nog vitaal ge
noeg zijn om hun verdere leven n i e t als
een nul te slijten, wordt mede door de
omstandigheden een zgn. bijbaantje ge
zocht. om hetzelfde levènspeil te kunnen
handhaven
Ten slotte geloof ik wel. dat de burge-
ry het niet aangenaam vindt, dat al deze
geroutineerdle politiemannen de dienst
moeten verlaten, vooral de studenten ni
die in de regel van een oude politiem
wel een goede raad willen aannemen.
In de meeste grote steden is dan ook
deze dwaze maatregel geheel of gedeel
telijk 'ingetrokken.
EEN GEPENSIONNEERDE
Leiden POLITIEMAN.
Waarom niet één Protestants
front
Ja, waarom niet één Protestants front
bij de a.s. verkiezingen? Waarom moeten
wij door onze versnippering zetels ver
liezen aan onze politieké tegenstanders'
Christus wil dat we één zijn. Maar dan
toch zeker ook op staatkundig ge
bied Wanneer ln Engeland een Attlee
en een Bevan bij de verkiezingen
kunnen gaan om een hecht front
men tegen de conservatieven, v
kunnen wij Protestantse Christenen dan
chkwijls „van bovenaf geprobeerd, doch
tevergeefs. Zullen wy het daarom, nu de
nood steeds groter wordt in Nederland,
eens „van onderaf" proberen? Misschien
kan de N.LC., als Chr. Nationaal dag
blad voor Leiden en omgeving, for
mulieren voor adhaesie-betuiging af
drukken, opdat degenen, die met mijn
opvatting instemmen, zo'n formulier van
adres en handtekening kunnen
i om het vervolgens naar de
krant op te zenden. In andere streken
zouden soortgelijke bladen op dezelfde
nier medewerking kunnen verlenen,
lat zo'n actie uitgroeie tot een 1 a n-
1 ij k e actie. Teneinde de toenadering
•r de partijen te vergemakkelijken
zouden desnoods de behaalde zetels naar
•enredigheid over de huidige fracties
kunnen worden verdeeld. De Protestant-
partijen willen steeds het landsbelang
stellen boven het partijbelang. Welnu.
dsbelang. Voor
betere denkbeelden houd ik mü intussen
steeds aanbevolen.
J. L.
Dierenbescherming en
kistkalveren II
Op hetgeen de heer Van K. uit Rüns-
burg schryft in de N.L.C. van 17 Novem-
wil ik even terugkomen. Ik begrüp
standpunt best, meneer Van K,
Waarom verschuilt u zich achter de be
ginletter van uw naam? Bent u niet voor
100 zeker van uw zaak? Anders noemt
geen aterk front vormen tegen het VrOUWen achter Het StUUT II
RoomsSocialistische blok? Het is al
zün i
wel!
Heeft u wel eens een film aanschouwd,
waarin het leed der dieren zo duidelijk
werd vertoond, of de afbeeldingen gezien
de bladen van de dierenbescherming?
Daarin kreeg men iets veel minderwaar-
digers te zien dan u het tracht voor te
stellen. Dat sprak voor zichzelf. Op die
film zag men. dat de dieren niet eens
meer in staat waren te lopen, laat staan
zich levenslustig voor te doen. Was dat
misschien bü een enkeling zo, dan kwam
dit, omdat het dier eindelük even uit de
ellende was verlost. Is het geen schande,
heer Van K., een dier zo te laten lüde-n?
Daarom zien wü zo reikhalzend uit naar
een dierenwet!
Het zijn mensen, die zulks doen. Ze
mogen dan voorgeven een goed Christen
te zyn, het getuigt in ieder geval niet
van innerlyke beschaving. Maar heeft
u enkel maar het winstbejag op het oog
en cyfert u het werkelüke mens-zün weg,
dan heeft u jammerlyk gelük.
Leidén W. Huge,
Formosastraat 6.
De vreugde van geven
en dienen
Houtigehage: Eenvoudig lanttechap, een
voudige woningen, eenvoudige bewoners
Landstreek, waar vroeger in alle stilte
bittere armoede werd geleden^ Waar de
zegenrijke arbeid van ds J. A. Visscher
aanving in zijn strijd tegen onkunde,
geloof en bijgeloof, onmaatschappelijke
zeden en toestanden en ook tegen
armoede. Waar ^eel ten goede is v«
derd, maar waar ook nog een belangrijk
stuk werk valt te verrichten, geestelyk,
cultureel en maatschappelijk. Waar men
al dit werk tracht voort te zetten in de
geest van hem, die het eens is begonnen
van uit de bewogenheid van het Evan
gelie van Jezus Christus. Waar men dan
ook dit jaar weer het Kerstfeest met een
paar honderd kinderen, vele ouden van
dagen ©n een grogf aantal zieken en een
zamen zo graag wil makëh tót'één''Hoog
tepunt. En waar men dus hoopvol af
wacht wat er zal binnenkomen aan
speelgoed, boeken, versnaperingen, kle
dingstukken enz., maar ook aan giften
(gironummer 215563 ten name
Noord-Jeruel" te Houtigehage). Waar
men dankbaar is voor elke bijdrage, hoe
gering ook. en vanwaar ook u een kans
wordt geboden om deel te nemen in de
vreugde van geven en dienen.
Houtigehage (Fr.) H. HOFSTRA
Ds Visscherweg 26 Evangelist.
Ik beschik niet over een statistiek be
treffende de verhoudingen van uitge
reikte rijbewyzen aan dames ten opzichte
die aan heren. Ik schat 5 tegen 100.
één pennestreek veroordeelt u, ge
achte heer K., echter in uw ingezonden
stukje van 17 dezer alle autobestuursters.
Dit vind ik zeer unfair. Ik ken persoon-
zeer vele autorijdsters en ik verze-
u. dat vele mannelijke collega's
mochten willen, dat zij konden beschik-
over het reactievermogen en de ry-
capaciteit, die deze dames kenmerken.
Ik denk hierbij aan het prachtige werk
de vrouwen-hulpcorpsen in diverse
landen tijdens de laatste oorlog, soms on-
Br zeer moeilyke omstandigheden.
Zelf uit het motorvak komende en
sinds 25 jaar automobilist zijnde, heb ik
volutie van de automobiel medege
maakt en medebeleefd. Weet u, wat nu.
de hoofdoorzaken der verkeersongeval
len zijn. meneer K.? In de eerste plaats
de onbeschaafde haast, die iedereen
genwoordig ten toon spreidt, ook al heeft
hü plenty tijd. En, schenk ook eens aan
dacht aan de wielrüders en bromfietsers.
Zü vertegenwoordigen een categorie weg
gebruikers. die zich van verkeersregels
niets aantrekken, behalve als er politie
'n de buurt is.
Wat betreft het verbod om geen da-
nes naast de chauffeur te laten zitten
iaar wil ik alleen dit op zeggen: ieder
:ijn meug. Laat gerust uw vrouw achter-
n zitten als u een tocht maakt en spreek
ian vooral tijdens de rit niet met haar!
Dat lükt mü bar gezellig. Maar sta mij
echter toe. dat mijn vrouw naast mij
plaats neemt en wü een gezellig bab
beltje maken. Tot slot meneer K.: öij
die gonder zonden isenz.
D. SPOOR,
Leiden, Joh. de Wittstraat 16.
Noordwijks begroting werd (symbolisch)
aangeboden
£en zeer gezien raadslid nam afscheid
Onder voorzitterschap van burgemees-1 te stichten op het onlangs aangekochte
ter mr Van Berckel vergaderde de raad terrein van Dobbelmann. De voorzitter
herinnerde er aan, dat de algehele res-
Noordwijk gisteravond. Na de ope
ning las de voorzitter een schrijven voor
van de heer De Monye. waarbij deze
ontslag nam als raadslid. Een commissie
onderzocht de geloofsbrieven van de
heer P. H. Lindhout en adviseerde tot
toelating als raadslid.
Aan de Wilhelminaschool en de School
met de Bijbel werd medewerking ver
leend tot het aanschaffen van leermid
delen. Het crediet bij de Band voor Ne
derlandse Gemeenten werd vastgesteld
op ƒ1.250 000. Ook werden vastgesteld
de vergoedingen over 1950 aan de bijzon
dere scholen. Voor wegverbreding aan de
Nieuwe Zeeweg werden drie stroken
grond aangekocht, resp voor ƒ350,
ƒ507,50 en ƒ438.50.
Het behoud en het herstel van het
bosbezit onder Leeuwenhorst als deel
van de entree van Noordwük heeft reeds
jaren onze aandacht, aldus B. en W. by
het voorstel tot het geven van een on-
derhoudsbydrage voor dit doeL Gevraagd
werd globaal 5000 per jaar. B. en W
stelden voor, uit te spreken, dat de ge
meente zich in beginsel met de plannen
verenigt en bereid is een bijdrage te
geven. Hierover ontstond enige discus
sie. De heer Vogelaar wenste dit punt
in besloten zitting onder de loupe te
nemen, waartegen geen bezwaar bleek
te bestaan.
Enige bespreking ontstond ook over
een aanvrage tot opname in het gast
huis. Mevr. v. d. Wiel gaf in overweging,
een nieuw tehuis voor ouden van dagen
Predikbeurten voor Leiden en omgeving
LEIDEN: Ned. Hervormde Gemeente:
Pieterskerk 10 u. ds Kloek, Hooglandse
kerk 10.30 u. ds De Ruiter, 7 u. ds De
Wit (derde dienst; onderwerp: Ontker
stend volk onder Christus' critiek en
zegen; afscheid van de organist de heer
Piet Uiterlinden; medewerking van het
Ned. Herv. kerkkoor); Oosterkerk 10 u
ds Ottevanger, 5 u. ds Groot; Marekerk
10 u. ds Van Achterberg, 7 u. dr Oppen-
heimer; Kooikapel 10 u. ds Van der
Wiel; Morsweglokaal 10 u. ds Vossers;
jeugdkerk aula gymnasium 10 u. jeugd-
kerkdienst; tehuis voor ouden van dagen
Donderdag 7 u. de heer De Groot; Eglise
Wallonne 10.30 u. ds Blommaert van Rot
terdam; DiaBonessenhuis 1030 u. da Van
Everdingen; Academisch Ziekenhuis 10
u. ds Bijlefeld.
Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 u. ds Dron-
kert, 5 u. ds Hajer; Herengracht 10 u. ds
Maaskant, 5 u. ds Plomp; Oude Vest 10 u.
ds Plomp, 5 u. ds Maaskant; Mors-Rijn-
dijk 9 u. ds Hajer, 5 u. ds Dronkert; voor
diensten in de ziekenhuizen zie Her
vormde Gemeqnte.
Geref. Kerk art. 31: 10 en 5 u. ds
Keizer
Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u. ds Jansen.
Geref. Gemeen-te: 10 en 5 u. leesdienst.
Donderdag 7.30 u. ds Zwerus.
Evangelisch Lutherse Gemeente: 10.30
u. ds Lindijer van Rotterdam.
Remonstrantse Gemeente: 10.30 u
Poortman (H. Avondmaal).
Doopsgezinde Gemeente: 10.30 u.
Kraft-Rothfusz van Santpoort.
Vereniging van Vryzinnig-Herv or in
den: 10.30 u. ds Noorman van Zaandam.
Jeruel: 10 en 5.30 u. de heer Pasman,
Dinsdag 8 u. bijbelbesprekirog, Woensdag
8 u. jeugddienst, Vrüdag 8 u. bidstond.
Leger des Heils: hedein 7 u. bidstond,
8 u. openluchtsamenkomst, morgen 10 en
7.30 u. sergt.-maj. Malcorps van Amster
dam. Maandag 2.15 u. gezinsbond, Don
derdag 8 u. heiligingsdienst.
Evangelische Christen-gemeensrhap: 10
en 5 u. de heer Dikkes, Maandag 8 u.
j&igdsamenkomst. Dinsdag 8 u. bidstond,
Donderdag 8 u. bü'bellezing (de heer
Dikkes).
Oud-Katholieke Gemeente: 10 u. hoog-
ALPHEN AAN DEN RIJN: Ned. Her
vormde Gemeente: Julianastraat 9 u. d:
Lefeber. 10.30 u. ds Godthelp van Zwyn-
drecht, 6.30 u. ds Lambour; Gouwsluis
ds Stehouwer; Jonathan 6.30
Stehouwer; Martha-stichting 10.30
Meijer; Oudshoornseweg 10 u. ds Veenen-
daal; Hooftstraat 9.30 en 6.30 u. de heer
Van der Sluijs.
Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 u
Nijhuis van Gouda, 5 u. ds Nüenhuis
Den Haag; Noorderkerk 10 u. ds Brus-
saard van Oegstgeest, 5 u. ds Nyhuis; zegenen
aula Chr. lyceum 10 u. ds Nijenhüis. 5 u. Namens de R.K. fractie sloot de heer
ds Brussaard; Oudshoorn 10 en 6.30 u.Sedelaar zich bij de waarderende woor-
ds Tom.
Geref. Kerk art. 31: 10 e
Eenhoorn van Rozenburg.
Chr. Geref. Kerk: 10 en 6
Woensdag 7.30 u. ds Baaij.
Oud-Geref. Gemeente: 9
leesdienst. Woensdag 7.15 u.
Jong van Kralingseveer.
Leger des Heils: 10 u. heiligingsdienst, póogd mij nuttig te maken, gedachtig
30 u verlossingssamenkomst. aan het gebod: God lief te hebben boven
SCmonrgendS;nd levèrTgSt door.Tok in Noordwük. Spr.
de morgendienst). „.«.Me vervolgens waarderende woorden
het adres van de gemeentesecretaris
de ambtenaren en besloot met t
nfie)
10 pakjes (200 Cigarettes)
Leiderdorp, jong en snel groeiend,
heeft bevredigende begroting
Tal van openbare werken hebben de aandacht
OP DE BEGROTING 1952 van Leiderdorp worden de ontvangsten op 521.941,93
geraamd en de uitgaven op ƒ527.811,51. Zodoende bedraagt het zuivere tekort
ƒ5.869,58, iets meer dan het vorig Jaar. De reserve-büdrage uit de kapitaalsdienst
bedraagt ƒ20.000, zodat beschikbaar ls voor onvoorziene uitgaven ƒ14.130,42.
B. en W. noemen het eindresultaat van
de begroting niet onbevredigend. De
20.000 van batige saldi van vorige
dienstjaren zullen, blijkens de ervaring,
niet geheel worden gebruikt. De flinke
post onvoorziene uitgaven zal niet te hoog
zyn, omdat Leiderdorp als randgemeente
van een grote stad een uitzonderhjk ka
rakter draagt.
De onderwüsuitgaven bewegen zich in
een stijgende lyn. De kosten zijn met
bijna 1000 gestegen, doordat Leiderdorp
een zeer jonge gemeente is, wat de leef
tijdsgroepen der bevolking betreft. De
minder gunstige economische positie van
ons land komt tot uiting in de ongeveer
15.000 hoger geraamde post voor werk-
lozenuitkering. Deze kosten worden ech
ter bijna geheel van het rük terugont
vangen. De stijging der lonen vindt uit
drukking in de ruim 10.000 hoger ge
raamde post voor onderhoudswerken.
B. en W. delen in hun toelichting voorts
mee. dat de voorbereidingen voor ver
betering van de bediening en de sein-
verlichting van de Leiderdorpse brug in
vergevorderde staat verkeren. Ten be
hoeve van de verbetering van de Van
der Valk Boumanweg zal de Provinciale
Waterstaat voor de oeverbescherming dit
jaar nog 100.000 materialen kopen. Vol
gend jaar wordt met de werkzaamheden
begonnen. De nieuwe schoeiing komt ge
deeltelik binnen en gedeeltelük twee
meter uit de tegenwoordige schoeiing te
staan. De weg wordt dan ook gerecon-,
strueerd. De jaarlükse lasten worden ge
raamd op ƒ34.984,60. Er zyn reeds stap
pen gedaan, om een deel van dit bedrag
uit het gemeentefonds vergoed te krügen.
Lukt dit niet, dan wordt in ieder geval
de Kalkbrug verbeterd. De plannen voor
verbetering van enkele bruggen in de
Achthovenerweg zijn nog niet gereed.
Leiderdorp behoort tot de snelst
groeiende gemeenten van ons land. Na
de oorlog zyn 113 woningen gereed ge
komen, waarvan 10 voor dubbele bewo
ning. In aanbouw zün nog 79 woningen,
die het bevolkingscüfer gunstig zullen be-
invloeden. Rekening zal worden gehou
den met het feit, dat veel woningbehoe-
vende personen minder draagkrachtig
zü", zodat woningen moeten worden ge
bouwd met een schappelijke huurwaarde.
Vracht naar Amerika
10 pet duurder
De Holland-Amerikalün en negen bui
tenlandse scheepvaartmaatsehappüen
zullen de vrachtprüzen voor het vervoer
van Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen,
Bremen en Hamburg naar de Ameri
kaanse havens New York, Boston, Phi
ladelphia, Baltimore, Norfolk en New
port News met ingang van 1 Februari
a.s. verhogen met 10 pet. De oorzaak is
de stüging van de stookoliepryzen en de
stuwadoorskosten in Amerika.
Van der Heem moet
175 man ontslaan
Alname televisietoestellen
viel tegen
(Van een onzer verslaggevers)
Van der Heem heeft bü het Gew. Arbeids-
bur. te Den Haag een ontslag-aanvrage In
gediend voor 175 man personeel uit alle
takken van het bedrüf. De afname
radio- en televisietoestellen blijft
beneden de raming, met name voor
binnenlandse markt, zodat de tn de loop
van dit jaar opgevoerde productie vooi
radio- en televisie-apparaten In de fa
briek aan de Maanweg niet gehandhaafd
kan worden.
De door de overheid getroffen maat
regelen tot versobering en consumptie
beperking en daarbü vooral de verhoging
van de omzetbelasting tot 30 pet zün
schuldig aan deze maatregel. Ten
zien van de televisie-toestellen speelt
hlerbü ook een belangrüke rol, dat men
over het algemeen een toestel nog
duur vindt voor wat daar tegenover wordt
gesteld; een gering aantal programma'
waarbü de küker in Nederland nog niets
te kiezen heeft. Hoewel de afzet van d«
producten ln de fabriek in Utrecht en ook
de export zich gunstig biyven ontwikke
len, kan men de grote personeelsuitbrei
ding aan de Maanweg in Den Haag niet
in stand houden. De bezetting moet dan
ook teruggebracht worden tot het aantal,
dat aan het begin van dit jaar in dienst
was. Hieruit vloeit dus voort, dat v
de personeelsleden, die reeds langer
dienst zün bü Van der Heem zo goed als
niemand ontslagen zal worden.
De N.V. Vereenigde Nederlandsche
Rubberfabrieken Heveadorp (Gld) ver
trouwt over 1951 6 pet dividend te kun
nen uitkeren. Door vergrote omzetten ii
de winst ondanks gedaalde bruto-winst-
marge ongeveer even groot als in 1950.
van het gasthuis op het pro
gram staat, en wethouder Van Leeuwen
vond de plaats niet zo geschikt. Het oude
gasthuis staat zeer gunstig, precies in
het centrum van het dorp. Voor de ouden
in dagen is dit van zeer groot belang,
jv met het oog op de kerkgang.
Vrywel alle raadsleden voerden het
woord bij de (symbolische) aanbieding
der gemeentebegroting 1952. Na enkele
begrotingswüzigingen kwam de rond-
Ten afscheid
Als eerste nam de voorzitter het woord
n in een hartelijke toespraak zich te
richten tot het scheidende lid, de heer
De Monye.
Met groot leedwezen, aldus spr., heb-
;n we van uw besluit kennis genomen,
e motieven eerbiedigen wij, maar we
vinden het een somber teken des tijds,
dat vele flinke burgers gaan emigreren.
Andere landen profiteren van Neder
lands kracht en hierin ligt de grootste
lof die ik U kan brengen. Uw vertrek
stemt ons tot droefheid en we zullen
steeds terugdenken aan uw kwaliteiten
die U tot een sieraad van de raad maak
ten. U zult ongetwyfeld een voortreffe-
lyk burger zijn van uw nieuwe vader
land en we hopen dat U het oude Europa
niet vergeten zult Wy wensen U van
ganser harte veel geluk en voorspoed toe,
en we hopen dat God U rük zal zegenen
in uw nieuwe vaderland.
Als nestor van de raad onderstreepte
de heer Rippen de waarderende woor
den van de voorzitter. Spr. bood aan
het scheidende raadslid een gecalligra-
feerde oorkonde aan, bevattende de na
men der raadsleden, benevens van de
burgemeester en de secretaris. Tevens
bood de heer Rippen een polshorloge aan.
De heer Vogelaar, sprekend namens de
Prot.-Chr. fractie, herinnerde er aan, dat
de burgerij het allerwege betreurt dat
de heer De Monye vertrekt. Dit is een
zeldzaam teken van waardering, dat
slechts weinigen te beurt valt. Van af
1935 heeft spr. met de heer De Monye
samengewerkt, en de verhouding is al
tijd prima geweest. De heer De Monye
heeft zich nooit het Christen-zijn ge
schaamd. Spr. dankte voor de allerpret
tigste omgang en hoopte, dat God de heer
De Monye stoffelyk en geestelük zou
4.30 u. ds De heer De M0nye zeide in zijn af-
scheidswoerd, dat zyn besluit om te gaan
u. ds Baay, emigreren na ryp beraad is genomen.
Spr. dankte voor de waarderende woor-
30 en 4 u. den en verzekerde, dat hij zün vroegere
de heer De ieven niet licht zou vergeten. Ik beh,
aldus spr., op mijn eigen
leven gE
Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u. ds Oussoren. lvjïdd®/
HOOGMADE: Ned. Herv. Gemeente:
ds De Jong.
HILLEGOM: Ned. Herv.
10 u. ds Knottnerus 5 u. ds Heümans
Aalsmeer.
Geref. Kerk: 10 u. ds Telkamp van
Haarlem, 5 u. dr Richel van Heemstede.
Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u. ds Sluiter.
DE KAAG: Ned Herv. Gemeente: 10 u.
ds Knottnerus van Oude en Nieuwe
Wetering, 5 uur ds Van Leeuwen (her
denkingsdienst M.V.).
KATWIJK AAN DEN RIJN: Ned.
Herv. Gem.: 10 u. ds Gov erts, 6 u. ds
Broeüer van Den Haag.
Geref. Kerk: 9.30 uur ds Kuijper van
Sassenheim, 5 uur ds Van den Berg van
Sassenheim.
KATWIJK AAN ZEE: Ned. Herv. Ge
meente: Nieuwe Kerk, 10 u. ds Bouman,
mr ds Van der Krift; Oude Kerk, 10 u.
Monster, 6 u. de Bouman (H. Doop);
Kapel, 10 uur ds Pras. 6 u. ds Goverts
in Katwük aan den Rün.
Geref. Kerk: 9, 10.30 en 5 u. ds Pül-
Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds Van
der Byl.
Geref. Gem.: 10 en 5 uur leesdienst.
Geref. Kerk art 31: 10.30 en 5 uur
Boersema.
KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Ned.
Herv. Gemeente: 10 en 6.30 u. ds Poort
Geref. Kerk: 10 en 6.30 u. ds Bos van
Katwijk aan Zee.
LEIDERDORP: Ned. Herv. Gemeente:
t en 6.30 uur ds Honnef.
Geref. Kerk: 10 en 6.30 u. ds Pol van
Boskoop.
LEIMUI DEN: Ned. Herv. Gemeente:
30 uur ds Kruüne.
Geref Kerk: 9.30 en 2 30 uur ds Van
Wageningen van Schiedam.
LISSE: Ned. Herv. Gemeente: 9 en
10.30 uur ds Lambour van Alphen a. d.
Rijn, 5 uur ds Jongeboer.
Geref. Kerk: 10.30 en 5 uur dr RuüS
(H. Avondmaal).
Chr. Geref. Kerk: 9 en 3 uur ds Eer-
Gereformeerde Gemeente: 10 en 4 uur
ds De Gier.
Geref. Kerk art. 31: 10 en 4.30 uur ds
Verleur.
Oud-Geref. Gemeente: 9.30 en 3 uur
leesdienst
Ned. Prot. Bond: 10.15 uur ds Pols van
Hillegom.
NOORDWIJK AAN ZEE: Ned. Herv.
Gemeente: 10 en 5 uur ds Cupedo.
Geref. Kerk: 10 en 5 uur dr Westerink
NOORDWIJK-BINNEN: Ned Herv.
Gemeente: 10 en 7 u. ds Meurelaar.
Geref. Kerk: Vinkenlaan 9.30 en 5 unr
ds Wiersema: Van den Berghstichting.
11 uur ds Van den Berg van Sassenheim.
NOORDWIJKERHOUT: Ned. Herv.
Gemeente: 10 uur ds De Jong.
OEGSTGEEST: Ned. Herv. Gemeente:
Groene Kerk. 10.30 u. ds Visser; Paulus-
kerk, 10 u. ds Callenbsch, 5 u. ds Visser.
Hoge Mors, 10-30 uur ds Moerenhout van
Katwijk aan Zee.
Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds Eringa.
Geref. Kerk art 31: 8.30 en 4 u. ds De
Wal van Rünsburg.
Vereniging v Vrijzinnig-Hervormden:
1030 uur ds Kruüt van Den Haag.
OUDE EN NIEUWE WETERING: Ned.
Hervormde Gemeente: geen opgave ont
vangen.
Geref. Kerk: 9.30 uur prof Aalders van
Heemstede, 3 uur ds Plomp van Leiden.
RIJNSATERWOUDE: Ned. Hervormde
Gemeente: 9.30 uur ds Bos van Noorden.
6 30 uur ds Van Soest.
Chr. Gereform. Kerk: 9.:
leesdienst
RIJNSBURG: Ned. Herv. Gemeente:
Grote Kerk. 10 uur ds Bonling. 5 uui
ds Groenewoud; Kleine Kerk. 10 uur di
Groenewoud, 5 uur ds Bonting
Geref. Kerk: Voorhouterweg, 10 u. d:
Van der Linde, 5 uur ds Post; Rapen-
klaren. dat hü niet alleen ging. want:
wat dQ-to^Vymst brenEf" moge, npj ge
leidt des Heren hand.
De "Mema volgende rondvraag «aa
eer eens zeer gevarieerd. De heer Vo
gelaar informeerde hoe het stond met
de kwestie „Kareol" Het wordt tyd dat
beslissing genomen wordt, want het
gebouw wordt nu practisch gesloopt De
voorzitter deelde mede. dat het college
terzake diligent is. Het wachten is op
Den Haag.
Verder vroeg de heer Vogelaar naar
de mogelijkheid ven «en obligatielening
tb.v. de woningbouw. Dit zal worden
inderzocht. De heer Rippen zag graag de
sportstichting in het leven geroepen en
wilde meer licht over de kwest.e van
VVV Ook Informeerde spr. naar ae
juistheid van het teit als rouden een
aantal arbeiders reeds geruime tyd in
losse dienst van de gemeente zyn. Op de
laatste kwestie ging w^oud" „Van
Leeuwen uitvoerig in. Na nog enkele
vragen ging de raad in besloten zitting.
ds-
ds Van
u ds De
burg, 9 uur ds Post,
Broekstra van Oegstge<
der Linde.
Chr. Gereformeerde Kerk: 10 t
ds Brandsma; Donderdag 10 en
dankdiensten voor het gewas.
Geref. Kerk art. 31: 10 en 5.30
WaL
SASSENHEIM: Ned. Herv. Gemeente:
en 10.30 uur ds Jongeboer van Lisse
(om half 11 jeugddienst), 5 uur ds Kry-
kaGeref. Kerk: 9.30 u. ds Van den Berg,
uur ds Kuiper.
Chr. Gereformeerde Kerk: 10 en 5 uur
ds Visser.
Ned. Prot Bond: 10.30 u. dr Boersema
in Leiden.
TER AAR: Ned. Hervormde Gemeente:
30 en 6 30 u. ds Van Harten van Delft.
Geref. Kerk: 10 en 6.30 u. ds Wijma
an Alphen aan den Ryn.
VALKENBURG: Ned. Hervormde Ge
meente: 10 uur ds Baas. 6 30 u. ds Koer-
selman van Oegstgeest (Ind. predikant
met verlof).
Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds Nühuis.
Gereform. Kerk art. 31: 845 en 3 uur
ds Boersema (in morgendienst dankstond
voor het gewas)»
VOORHOUT: Ned. Hervormde Ge
meente. 10 u. ds Kalkman.
VOORSCHOTEN: Ned. Hervormde Ge
meente: Dorp 10 u. ds Groot van Leiden,
ir ds Gerritsen van R'dam (jeugd
dienst); Ründijk, 10 uur ds Fortgens.
Geref. Kerk; 10 en 5 u. ds Den Boer.
Geref. Kerk art 31: 10.45 en 315 uur
ds Selles van Voorburg.
WARMOND- Ned. Herv. Gemeente:
10 en 7 uur dr Zandee.
WOUBRUGGE: Ned Herv. Gemeente:
9.30 en 6 30 uur ds Van Dijk.
Geref. Kerk: 930 en 6.30 u. da Toorn
vliet van Leiden.
ZOETERMEER: Ned. Herv Gemeente:
10 en 6.30 uur dr Woldendorp (in mor
gendienst dankstond voor het gewas).
Geref Kerk: 10 en 6.30 uur ds Ger-
ritsma.
Geref. Gemeente: 10 en 6.30 ur lees
dienst
Hervormde Evangelisatie: 10 en 6.30 u.
de heer Kruithof van Monster.
Vereniging v. Vryzinnig-Hcrvormden:
10.30 uur de heer Pols van Lelden.
ZOETERWOUDE: Ned. Hervormde
Gemeente: 10 uur ds Postma.
Sfeer in 't gezin
De „Nieuwe Leuische
er u»/J