Haar wij denken er zó over Predikbeurten voor Leiden en omgeving Het bioscoop vraagstuk NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 20 OCTOBER 1951 Alles goed en wel (Ingezonden stukken) De restauratie van de Hooglandse kerk II verscheidene malen afvragen, hoe het i de deur! Beseft ge wel goed m mogelijk Is, dat die en die kerk het nog chris tenen wat dit betekent niet heeft afgelegd. Iemand zei eens: onze bruine broeders? Stelt ,„We zijn cultureel te zwaar belast". dat ge noodgedwongen met uw gehele ii rubriek als deze| Als er dan niet voldoende geld is, hoe gezin naar Groenland zoudt moeten ver- ieder, die daartoe kon het dan, dat er toestemming werd huizen, alleen voorzien van het hoog Het schrijven in staat open voor e de behoefte gevoelt. Of ieder, die zich gegeven tot wederopbouw van de^ Euse- op dit pad begeeft, zich wel bewust is biuskerk in Arnhem en de Laurenskerk van zijn persoonlijke verantwoordelijk- in Rotterdam, waarmee ettelijke millioe- heid ten aanzien van het behandelde nen gemoeid zijn? Vooral ten onderwerp, trek ik enigszins in twijfel, van de Laurenskerk, die zich nu al tien Een delicaat onderwerp als de restau- jaar in het hart van Rotterdam als ratie van de Hooglandse kerk werd in i naar alle kanten gapende steenklomp uw blad van 13 October door ene Van heeft vertoond, zou algehele afbraak wel der L. naar voren gebracht op eenjjn de lijn der verwachting hebben wijze, die bij elk lid van de Hervormde Gemeente van Leiden stomme verbazing zal hebben gewekt. Genoemde Van der L. stelt op de voorgrond, dat deze kerk het waard is behouden te blijven, alleen reeds piëteit ten opzichte van onze vaderen, die zich tijd noch moeite hebben ge spaard om zulk een machtig bouwwerk neer te zetten. Maar waar niet liest zelfs de keizer zijn recht, aldus Van der L. Ik mag Van der L. hierop antwoorden, dat onze voorvaderen dit bouwwerk hebben opgetrokken uit liefde tot God. Het zal hem bekend zijn, dat alles wat gedaan wordt uit liefde tot Hem zijn waarde behoudt en blijft be staan. U geeft toe, dat de Kerk niet tot taak heeft bewaarster te zijn van schoonhe den, al dan niet met historische of cul turele waarde. Zy heeft de plicht het Evangelie te verkondigen. Deze op merking is volkomen juist. Maar ik be grijp niet. dat u de uitdrukking durft bezigen: Zo er geen geld is voor her stel, dan desnoods deze kerk maar af breken. Dat alles in het belang van d goede zaak. Laten wij denken aan he offer, dat God ons schonk in Zijn Zoo: tot redding uit armoede en ellende. Laten wij met vereende kracht strijden en pal staan ook tot behoud van onze kerken, tot eer van Hem. Die was en is en komen zal. Leiden a.JD. De restauratie van de Hooglandse kerk III Met belangstelling las ik in het n'um- mer van Zaterdag het stukje van Van der L. met als titel „Restauratie van de Hoog landse kerk". Een ingezonden stukje van soortgelijke strekking stond onlangs in het weekblad „De Hervormde Kerk", reactie hierop bevatte het weekblad 13 October een ingezonden artikel, dat als volgt luidde: Men kan de geestelijke toestand van een Gemeente aan de wijze, waarop zi haar kerkgebouwen verzorgt. De Her vormde Kerk heeft anderhalve eeuw vac verval en achteruitgang achter zich. Geen wonder dus, dat juist de oudere kerken daarvan de sporen tonen. Zo'n verwaar loosde oude kerk wordt dan tot sief verwijt in hout en steen en ik kan me begrijpen, dat sommige mensen zeg gen: Sloop alsjeblieft dat ding, dan zijn wij dit verwijt kwijt. Maar dat is slechts zelfbedrog. Nog iets: Ik dacht, dat de Hervormde Kerk volkskerk wil zijn, dus een greep wil doen naar het gehele volksleven, ook naar de cultuur. Want ook de cultuur is van God. Het is eigenaardig, hoe onze kerkmensen nog dikwijls Christendom er cultuur als twee machten tegenover el kaar willen stellen, terwijl ze één be horen te zijn. Want de aarde is des Heren, mitsgaders haar volheid en God is de op perste Kunstenaar en Bouwmeester. Tot zover de schrijver in het week blad „De Hervormde Kerk". Ik kan deze mening ten volle onderschrijven en 1 er van overtuig'd, dat vele anderen ook zo over denken. Sassenheim j. p. Vis. De restauratie van de Hooglandse kerk IV Het ingezonden stukje over de restau ratie van de Hooglandse kerk heeft my onprettige ogenblikken bezorgd. Daarin werd gesuggereerd om deze kerk des noods maar af te breken. Ik heb de schrijver beschuldigd van kortzichtigheid, want laten we aannemen, dat er nu geen geld is, maar wie zal voorspellen, hoe het er over vijf of tien jaar voorstaat? Moeten we in alle defaitisme dan maar aannemen, dat de toestand van vandaag bestendigd blijft? Laten we toch in ieder geval hopen, dat de spanningen in deze wereld nog wel eens zullen afnemen. Met vertrouwen moeten we de toekomst tegengaan. En we zullen alles op alles moeten zetten om te behouden wat we hebben. Hoe verschrikkelijk groot zou de spijt niet zyn, als wij in een toekomstige „goede tijd" zouden moeten terugzien op een afbraak van een monument als de Hooglandse kerk in alle opzichten is. We moeten over deze zaak vooral niet tetèrdam "het lichtvaardig gaan denken. In het verle den zijn er ook wel moeilijke omstandig heden geweest, die ook niet hebben leid tot een dergelijke destructie. Per slot van rekening is het niet te woorden, een bouwwerk uit de veertien de eeuw te vernietigen onder bepaalde omstandigheden, waarvan men niet weet hoe lang ze voortduren. De schrijver wees verder op de nieuw bouw, die de Hervormde Gemeente bin nen afzienbare tijd wil ter hand nemen. Ik vraag mij nog steeds af, of deze wel nodig is. Voor het Morskwartier wil ik het toegeven, maar voor de Professoren- wijk vooralsnog niet. Bovendien is het altijd een vreemde figuur, aan de ene kant te bouwen en aan de andere kant af te breken. Ik zou dan zeggen: be houdt wat er Is en bouwt dan voorlopig niet. Dat is ook psychologisch veel beter. Afbraak zal een grotere negatieve in vloed op de Gemeente hebben dan uit stel van nieuwbouw. Nu is het gelukkig, dat het woord „afbraak" nog niet officieel is uitgespro ken. De Hooglandse kerk is slecht, maar toch nog niet zó slecht, dat afbraak on middellijk voor de deur zou staan. Hoe wel: sluiting betekent al afbraak. Want een kerk, die niet wordt gebruikt, gaat, vooral in omstandigheden als waarin de Hooglandse kerk verkeert, spoedig ten onder. Het ten-ondergaan van kerken krijgt in ons land zo langzamerhand een bekende klank. Ik denk aan de Oude Kerk in Amsterdam, die gesloten moest worden en natuurlijk met de dag minder wordt, terwijl er geen perspectief is. De Noordhollandse plaats Graft ziet op het ogenblik, hoe de 17de eeuwse Hervorm de kerk onder slopershanden valt. In Jorwerd stortte een toren ineen, terwijl de kerk nu ook is gesloten, omdat ook zy op haar laatste benen schijnt te staan. fietstocht door bepaalde legen, temeer omdat deze kerk staat in een omgeving, waar in de toekomst al leen fabrieken en kantoren zouden wor de geplaatst, zodat zij alleen voor bijzon dere doeleinden zou worden gebruikt. Er schijnt toch wel geld te zijn. Urgenter is nu het tegengaan van verwaarlozing van het bestaande, opdat men over enige tijd niet voor nog gigantischer uitgaven komt te staan. Leiden. g. Zaterdags thuis Met grote vreugde las ik, dat tal van ambtenaren binnenkort 's Zater dags thuis kunnen blijven. Vanzelf sprekend niet uit overwegingen van ge makzucht de verloren werkuren moe ten trouwens op een andere dag worden ingehaald maar uit het oogpunt van economie. Want aan deze kwestie zit méér vast dan besparing van brandstof. In tal van gezinnen is men nl. verplicht allerlei karweitjes door de timmerman, de smid, de schilder etc. te laten opknap pen omdat men als vader nu eenmaal de nodige vrije tijd mist om zoiets zelf te doen. Thans heeft men er een volle dag ter beschikking. Welk een bespa ring dit op het huishoudelijk budget kan betekenen wanneer men althans over enige handigheid beschikt laat zich niet moeilijk raden. Ik denk b. schoenreparaties. ECONOOM Kinderen zonder Moeder Naar aanleiding van uw bericht vt 9 October over het onderwerp „Kinderen zonder „goede nacht" naar bed," de titel van een lezing, die voor de leden de vereniging van ex-politieke gevange- uit de bezettingstijd werd gehouden, ik toch ook wat willen zeggen vragen. Toen ik 1M jaar oud was, verloor ik mijn moeder en werd in een R.K. ge sticht gezet. Ook ik had dus geen der, die mij goede nacht wenste kende geen moederliefde. Jaren heb ik daar gezeten. Op Woensdag- en Zater dagmiddag mocht je een wandeling ma ken door Amsterdam, maar in de rij. Probeerde er niet één stap naast te z want dan was er bij aankomst het gesticht een rel. Maar wat weet als kind zonder moeder. Je bent slaaf. Je moest gehoorzamen en niet i ders, maar liefde was er niet. Doordat mijn vader met een Protes tantse vrouw hertrouwde, werden wij bevrijd van het gestichtsleven. Maar kwam er nog een erger hel; ik be klaag het kind, dat wordt overgeleverd aan een „andere" moeder. Kort daarna werd ik weer in het gesticht gestopt en vandaar uitbesteed op het platteland. Laat ik niet beschrijven, wat ik daar beleefd heb. Ik zal verder gaan na mijn 21ste jaar. Op mijn 21ste verjaardag kwam myn voogd en feliciteerde mij hartelijk. Wat ik kreeg was overstelpend: een grote Bijbel met de woorden er bij, dat ik oud genoeg was om op eigen wieken te nagaat, dat ik op die leeftijd 0,65 aan contanten bezat, één pak en twee stel onderkleren, kunt wel begrijpen hoe ik er voor stond. Ik schrijf dit niet om mijn nood te klagen, daar ik door hard werken dat heb gekregen waarnaar ik verlangde. Ik schrijf het alleen om het bedrog, dat het stukje staat: iemand zou 1300, hebben terugbetaald, zijnde de onkosten van zijn opvoeding. Als men dit bere kent over al die jaren, kan men wel be- kunnen r dat kleine bedrag grijpen wat hij heeft gekregen. Nu wil men kinderen zonder moeder gelukkig maken en opvoeden. Doe dit niet in een gesticht, maar breng ze onder bij ouders, die er graag een kind bij willen hebben. Het gestichtsleven is voor de meeste kinderen fataal. En ik geloof wel, dat er veel mensen zijn, die graag klein kind zouden willen hebben. Mocht de inspectrice een kind willen onderbrengen, dan wil ik het gaarne aannemen, maar op voorwaarde, dat het kind mijn gehele leven mijn bezit blijft. Kinderen zijn geen slaven. Kinderen :ijn schepsels van God en die moeten wij behandelen als zodanig. Leiden.' EEN LEZER. Koperslager ging failliet Onlangs meldde de N.L.C., dat in Rot- opgebouwde be drijfje van een koperslager was ver kocht, omdat hij een schuld had van 2500 bij de Raad van Arbeid, respect, bij de Fiscus wegens nog niet betaalde om zetbelasting. Deze schuld ontstond ech ter door het failliet gaan van een zijner grootste klanten. Toen er na de verko ping van het bedrijfje toch nog 10C0 moest worden aangezuiverd, moest ook het huisraad van de koperslager onder de hamer, hetgeen hem zo wanhopig maakte, dat hy het grootste deel der meubelen op straat smeet. Dit had weer tot gevolg, dat de man in een psychiatri sche inrichting werd geplaatst nodige. Voor onze Ambonnezen wordt gezorgd. Maar het is vanzelfsprekend, dat hun alleen het hoog nodige verstrekt wordt In de winter, vooral als het strenge winter mocht worden, zullen met genoegen twee truien over elkaar aantrekken, waar wij genoeg zullen heb ben aan één. En denk dan eens aan de kindertjes, die reeds geboren zijn en die in de winter geboren moeten worden. Vergelijk dat eens met hetgeen hier al gedaan is voor de hongerende kindertjes in het zo ver afgelegen India! Waarom, vraag ik me af, zonder me op politiek terrein te begeven, liefdadigheid zover buitenshuis gezocht terwijl er in eigen huis op dat gebied nog zoveel te doen valt? Hier is een prachtwerk te doen. niet door een centrale organisatie, want dat kost weer tijd en geld, maar door de be volking van de omliggende dorpen der woonoorden. Daarom geachte lezer, zend deze courant na lezing, eventueel verge zeld van uw commentaar, door n van uw familieleden of bekenden, de In de buurt van één der Ambonnese woonoorden. En dan moet men geen geld, geen klederen e.d. verzamelen. Neen! Wol, flanel, garen, naalden, breinaalden, haak pennen, naaimachines, enz. Want de moeten, evenals dat een gebiedende s voor de mannen, aan het werk. Vooral in de komende lange wintermaan den. Voor een ieder is ledigheid des dui vels oorkussen! En nu geen tegenwerpingen van uw zijde als bijv. „Wat doen die mensen hier? Wij hebben er maar last van! Onder elkaar doen ze niets anders dan krakelen en ruzie maken", Ik kan u daarop onmiddellijk woord geven en wel: Is het niet logisch, dat deze mensen, hier neergepoot ver van hun warme geboorteland, na al hetgeen ze hebben moeten ondervinden, volkomen uit hun evenwicht zyn geslagen? En steek eerst eens de hand in eigen boezem, iets wat voor menigeen o zo moeilijk is, en kijk eens naar al dat geharrewar in po litieke en in Christelijke kringen! Dan zijn wij geen haar beter! Er zijn inder daad belhamels, kwajongens onder (in land percentsgewijze minstens even veel!), die ten nadele van hun eigen land genoten verkeerde dingen doen. Maar laten we aan generaal Scholten overlaten die knapen zonodig eens flink de oren te Halen wat er te halen is? Vermoedelijk denkt de tolhouder van het Warmonderhek er zo over. Want op 10 September 1951 zijn mijn vrouw en ik per bromfiets op familiebezoek te War mond geweest. Bij de Tolbrug gekomen gaf ik de tolhouder tien cent voor ons beiden, waarop hij mij meeieelde: nog tien cent mijnheer. Waarop ik protes teerde en hem zei, dat een bromfiets toch met een rijwiel wordt gelijkgesteld. Maar de man bleef er bij: U betaalt er tien cent bij. Bij onze terugkomst hetzelfde. Op 2 October kwamen wij weer op de bromfiets in Warmond. Dus voor ons beiden twee keer heen en terug f0,80. Heeft de tolhouder daar nu recht op? C. VAN E„ Leiden. Kapteynstraat. Nylons ladderen op de dijk De bewoonsters van de Rotterdam se wijk Kralingseveer zijn hoogst ver ontrust over een vreemd verschijnsel: wanneer zij op de dijk lopen, begin nen nylonkousen op onverklaarbare wijze te ladderen. Tientallen paren zijn op deze wijze al bedorven. In de wijkraad Kralingseveer, waar het probleem dezer dagen aan de orde is gesteld, i3 het ladderen toegeschre ven aan de dampen van een chemi sche fabriek, die klaarblijkelijk in werken op het nylonweefsel. Men zal LEIDEN: Ned. Hervormde Gemeente: Pieterskerk 10 u. ds De Wit (onderwerp: Simons geloof ondanks7 u. ds Meuzelaar van Noordwijk-Binnen (bijzon dere dienst: onderwerp: „Het gezin, dat jeugdig blijft"; medewerking van het mannenkoor „Kunst na Arbeid"); Hoog landse kerk 10.30 u. ds Vossers (H. Avondmaal)), 5 u. ds Kloek (H. Avond maal en dankzegging); Oosterkerk 10 u. ds Groot (H. Avondmaal); Marekerk 10 u. ds Ottevanger; Kooikapel 10 u. ds Van der Wiel; Morsweglokaal 10 u. ds Van Achterberg (H. Doop); jeugdkerk (aula gymnasium) 10 u. jeugdkerkdienst; te huis voor ouden van dagen Donderdag 7 de heer De Groot; Eglise Wallonne 10.30 u. ds Boogaart van Groningen; Dia- conessenhuis 10.30 u. da Van Everdingen; Academisch Ziekenhuis 10 u. ds Maas kant. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 u. dr Weste- Monteban van Oegstgeest (jeugddienst) Geref. Kerk: 10 en 5 u. ds Bouma. NOORDWIJKERHOUT: Ned. Herv. Ge meente: 10 u. ds De Jong. OEGSTGEEST: Ned. Herv. Gemeente: Groene Kerk 10.30'u. ds Kroon van Am sterdam (jeugddienst), 5 u. ds Visser; Pauluskerk 10 u. ds Visser; Hoge Mors 10.30 u. de heer Sierat. Geref. Kerk: 10 en 5 u. ds Harrenstein van Amsterdam-Zuid; voor Mors-Ryn- dijk zie men Leiden. Vereniging van vrijzinnig-Hervormden: 10.30 u. dr Van Iterson. Geref. Kerk art. 31: 8.30 u. ds Verleur van Lisse; 3 u. ds De Vries van Den Haag-Oost. OUDE EN NIEUWE WETERING: Ned. Herv. Gemeente: 10 u. ds Knottnerus. Geref. Kerk: 9.30 en 3 u. ds Van Swigchem. RIJNSATERWOUDE: Ned. Herv. Ge- Rijbewijzen en geldklopperij Onlangs heeft de heer H. J. van Balen, voorz. van het Centraal Bureau voor Rij vaardigheidsbewijzen, het nuttig geacht op een persconferentie te verklaren „Voor de heren die rijproeven afnemen is het minder prettig om in het boze ge rucht te staan dat zij geldkloppers zou den zijn. De sprookjes over het herhaal delijk zakken van examinandi zijn non- nk. 5 u. ds Plomp; Herengracht 10 u. ds meente: 9.30 u. ds Van Soest. Toornvliet, 5 u. dr Ruys van Lisse; Oude Chr. Geref. Kerk: 9.3 Vest 10 u. dr Ruys, 5 u. ds Toornvliet; 1 Mors-Rijndijk 9 u. ds Plomp, 5 u. ds Wes terink; voor diensten in de ziekenhuizen zie men Hervormde Gemeente. Geref. Kerk art. 31: 10 en Keizer. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u. ds Jansen 1 (H. Avondmaal). Geref. Gemeente: 10 en 5 u. leesdienst, Vrijdag 7.30 u. ds Vergunst van Zeist. Evangelisch Lutherse Gemeente: 10.30 u. ds Scharten van Rotterdam (H. Avond maal). Remonstrantse Gemeente: 10.30 u. prof. Van Leeuwen van Rijswijk. RIJNSBURG: Ned. Herv. Gemeente: Grote Kerk 10 u. ds Groenewoud, 5 u. ds Bonting; Kleine Kerk 10 u. ds Bonting (H. Doop), 5 u. ds Groenewoud. Geref. Kerk: Voorhouterweg 10 u. ds Van der Kwast van Zwaagwesteinde, ds Van der Linde; Rapenburg 9 u. ds Van der Linde. 10.30 en 5 u. ds Post, ds Van der Kwast. Geref. Kerk art. 31: 10 en 5.30 u. lees dienst. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u. Brandsma. TER AAR: Ned. Herv. Gemeente: 10 6.30 u. ds Van Amstel. Geref. Kerk: 10.30 en 6.30 u ds Wijma van Alphen aan den Rijn. VOORHOUT: Ned. Herv Gemeente: 10 u. ds Kalkman. 6.45 u. ds Voorsteegh Den Haag (jeugddienst). - VOORSCHOTEN: Ned. Herv. Gemeen- Tot slot! Vergeet niet, dat we hier te minder prettig om in hét boze ge- Bruin (in „Prediker")" te: Dorp 10 en 5 u. ds Fortgens maken hebben met uiterst ontvlambare mcht te staan dat zy geldkloppers zou- Oud-Katholieke Gemeente: 10 u. Hoog- Avondmaal); Rijndijk 10 u. ds Van Iepe- Vaatjes buskruit. Vooral de jon- den zijn. De sprookjes over het herhaal- mis. ren van Katwijk aan Zee. geren. Een ontactvol vonkje in de buurt delyk zakken van examinandi zyn non- Leger des Heils: heden 7 u. bidstond. Geref. Kerk: 10 en 5 u. ds Volten van de ontploffing is er! Ontvangt ze in sens." 8 u. openluchtwerk, Zondag 10 en 7.30 u. i Wageningen. huizen zo nu en dan. Dat deden zy Doch nu een ervaring mijnerzijds. Nog kol. Van Eeken uit Amsterdam, Maandag! Geref. Kerk art. 31: 11.15 u. ds Loop- toch ook met de Hollandse militairen, niet zo lang geleden moest Ik zelf proef 2.15 u. gezinsbond, Dinsdag 7.30 u. solda-|stra van Den Haag, 7 u. ds Jansen van toen die noodgedwongen een periode in rijden en ontving daartoe, ter doorzen- tensamenkomst, Donderdag 8 u. heili- Rijswijk. Indonesië moesten meemaken? Dat zal ding aan de examinator, de benodigde gingsdienst. WARMOND: Ned. Herv. Gemeente: 10 hun afleiding geven, iets wat ieder mens formulieren van het Centraal Bureau. Evangelische Christen-Gemeenschap:u- ds Goverts van Katwijk aan den Rijn nodig heeft en dat zal hen ook rustiger Dat was pl.m. een week vóór m'n va-.morgen 10 en 5 u. de heer Dikkes, Dins-!7 u. de heer Van den Berg van Valken maken. cantie, een tijdruimte dus, die te klein dag bidstond, Donderdag Bijbellezing burg. Ze hebben, gepaard aan een gepaste was om vóór de vacantie nog een proefdoof de heer Dikkes. WOUBRUGGE: Ned. Herv. Gemeente: vrijmoedigheid allen de aangeboren af te leggen. Op 21 Juli zond ik daarom ALPHFN aan nrv rttn- v»h 830 en 1030 u- ds Van Dijk, 6.30 u. ds wellevendheid van de Oosterling, waar- de papieren in met het beleefde verzoek. |G Julianastraat n' 7. qJKï?' Van Soest van Rijnsaterwoude. vele Nederlanders nog een voorbeeld mij géén oproep te zenden vóór 6 Aug.l 1030 ll dr Dp Wild* van n*n Geref. Kerk: 8.30 en 2 30 u. ds Wyma Toen ik van vacantie terugkwam vond ik 'r®ï' va" De" van Alphen aan den Rijn echter toch een oproeplngskaart in de b' Go j J°630jji^mbour* ZOETERMEER: Ned Herv Gemeente: brievenbus, met het bericht, dat ik 2 ^rthasUchtTng O^O u ds S^^ 10 en 630 u. dr Woldendorp. Augustus examen had moeten doem Deze "rdam Oudshoornseweg fo u ri« Vpp" Geref- Kerk: 10 en 6 30 u. ds Gerritsma. datum was inmiddels verstreken. Tijdens i ierafm; uuasnoornseweg 10 u. ds Vee- dr Heering. Doopsgezinde Gemeente: 1030 dr Sevenster. Vereniging van vrijzinnig-Hervormden: 10.30 u. dr Boersema. Jeruel: 10 en 5.30 u. de heer Staalman, Dinsdag 8 u. bidstond, Woensdagavond 8 openluchtwerk. Vrijdag 8 u. de heer Bruin (in „Prediker"). Oud-Katholieke Gemeente: 10 u. Hoog- "LIET IS EEN verblijdend verschijnse -®- dat hpt rhristpliilr HaohlnH Den Haag. A. M. SIEREVELT Oud-Territ.-Commandant van Ambon Wat was de bedoeling? Onlangs meldden de bladen dat, blij' kens een recente enquête, van de f 215 millicen, welke op de Rijksbegroting staat het uitkeren van kinderbijslag, op verhaal te komen. Doch hiermee is |,lKhtl de hel„ goede kom, en. Toch it> vai tracht, die kinderbijslag op te de i R.K zijde nog ge- te werken, ofschoon de tydsomstandig-1 heden hier te lande juist eisen, dat - hard gewerkt wordt! Bent u dus ook niet! -. jCgrjp' l..e,r ee zinnen zyn, die deze by^jag onmogelyk kunnen ontberen, wijst een en ander er van mening, dat het publiek zich geval van kopen moet onthouden, gelijk bij het tweede deel van de verkoping in derdaad is gebeurd. Bent u voorts niet van mening, dat de rechterlijke macht in zo'n geval haar diensten moest kunnen weigeren, opdat zo'n kleine wer ker niet zoveel leed wordt aangedaan? Bent u niet van oordeel, dat een maat- schappy, waarin zulke schanddaden wet- telyk zijn toegestaan, een onrechtvaar dige is? En vindt u niet dat de Kerk, dat zUn dus alle Christenen, nu eindelijk eens prediken èn brengen het Ko ninkrijk Gods, waarin geen toch ook op, dat voor tal van gezinnen de kinderbijslag jeen absolute noodzaak is. Immers het kopen van bontmanteltjes en het maken van reisjes etc. kunnen moeilijk tot de noodzakelijke levensbe hoeften worden gerekend Myns inziens is het daarom dringend nodig, dat voort aan eerst wordt nagegaan, of een gezin inderdaad met een kinderbijslag dient te worden tegemoet gekomen Bij een gezin, waarvan de vader f 12.000 'sjaars ver- dient zoals mij een geval Lekend is zfgk kan de noodzaak van kinderbijslag Onze Ambonnezen in Nederland streken van ons land maakt, moet zich I warme Zuiden. En nu staat de winter Hulde aan Uw tekenaar vóór zijn schit terende plaat over de doorgezaagde Ger- mania. Houdingen, gelaatsuitdrukkingen. De herfst ls begonnen. Zomer hebben compositie, aUes prachtig! e bijna niet gehad. Kou en nog eens kou H. KERREMANS uit het Breda nendaal; Hooftstr. 9.30 u. ds Kleermaker ,.Gc"' G™cente: 10 en U.3U u. lees- van Leiden, 6.30 u. ds Ottevanger van Leiden i Hevormde Evangelisatie: 10 en 6.30 Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 u. ds Mul- u',?e h*" Z-UMn*?» van Utrecht, der, 5 u. ds Dronkert van Lelden; Noor-'YfËnlJinSvan vrijzinnig-Hervormden: 10-30 u. ds Thomson van Utrecht. ZOETERWOUDE: Ned. Herv. Ge- dere school St Jorispleln 10 u. ds Dron- mee"ic; 10 ds Postma. 7 u. dr Zandee derkerk 10 u. ds Lambers Heerspink t Soestdijk. 5 u. ds Mulder; lokaal bUzon- lft Hprp cohfini Rf Tnrieninin in i~i.»^ meente. 10 u. ds Postma, 7 u Warmond (jeugddienst). Mr Jelger de Jong zal Piet Bruin verdedigen onderhoud met de betrokken exami nator vernam lk, dat hem nog 7 S soortgeiyke verzoeken hadden bereikt, doch dat hij daarmee nu eenmaal geen rekening kon houden en daarom allen toch een oproep had gestuurd. Deze exa minator wist dus vooruit, dat de candi- daten niet zouden komen en dat hU zjjn honoraria zou incasseren zonder er iets kert- 5 u- ds Lambers Heerspink; Ouds voor te hebben gedaan. My zyn meer hoorn 10 en 6.30 u. ds Tom. van zulke gevallen bekend en daaromGeref. Kerk art. 31: 10 en 4.30 u. ds zou ik het op prijs stellen, van deze i Van Herwijnen van Vianen. slachtoffers een en ander goed omschre-j Chr. Geref. Kerk: 10 en 6 u. leesdienst. ven te mogen vernemen. Het gaat niet in I Oud-Geref. Gemeente: 9.30 en 4 u. lees- de eerste plaats om die 5 voor een dienst. Woensdag 10 en 7.15 u. de heer Pi.t Brtli_ nidf nieuwe aanvraag, maar om het onrecht. De Redelykheid van Ouderkerk aan de Februari 1952 tar^htataannl»r nLfi dat hier m.i. gebeurt. Want dit begint IJssel (dankdag). I „e,'%UJrJ? o-> toch verdacht wrtop geldkloppertj -e i Leger deS Heil,: 10 heillgingedlenct,1 ex-gemeeute-ambtenï,r "S AmsteSm 7.30 u. verlossingssamenkomst. worden geopend Bruin wordt verdedigd men mil dat hPt RiuVau nn' ^m»!1 BENTHUIZEN: Ned. Herv. Gemeente: i door de Amsterdamse advocaat mr Jei- St&nh hgSï ma" I Sd30 J?S T G°^ d venI ger de Jong. 5U„UwteeXn Öetef Ge™"Sc"9a30 u. ds De WH vj minatoren moeten leren, in zulke geval- Moerkapelle (H. Avondmaal). 2.30 u.| Zilverpnjs te Amsterdam verhoogd len soepeler te zijn. iia?™ DoopLMO u. idem. in navolging "an de prijsstijging te Zeventien dagen na het laten verlopen HAZERSWOUDE: Ned. Herv. Gemeen- Londen is ook de zilverprljs te Amster- van de my gezonden oproep ontving ik u* ^an ^er Deeden (H. dam verhoogd. Deze is met ingang van de mededeling, dat ik .wegens het ni»t Avondmaal). u_j._ op het vastgestelde tydstip verschynen" Geref' Kerk: 93 opnieuw geld moest sturen. Dertig dagen na inzending ontving ik de geneeskun dige verklaring terug. Eveneens dat het christelijk dagblad zich 1 de film en de bioscoop wil bezig hou den. Dat moest er wel van komen. Wai waar men zich in de perswereld bewu maakt, dat men tegenover zyn lezers e plicht heeft, en waar de christelijke pei 1 zich bewust is dat men primair teget over God verantwoording draagt de inlichting en voorlichting van lezerskring, daar kan men niet ten zichte van de film en de bioscoop langt struisvogelpolitiek toepassen. Meer dan eens heeft men zich dan oo agt met het vraagstuk, dat hierbij opnieu aan de orde gesteld is. bezig gehoudj en er verschenen daarover meerdere pi ?er blicaties. Het is goed als wij in 't oo ]fei houden, dat hier twee dingen ten minsl „;z aan de orde zijn. Daar is eerst het vei schijnsel, dat wij aanduiden met „d Wa film" en dan vervolgens het comple d vraagstukken dat zich groepeert om het phaenomeen: bioscoop. Wat een film is, weet langzamerhan iedereen. Maar niet iedereen is er doordrongen dat er met de film nieuwe kunst is ontstaan met een eigetpt; taal, eigen logica, eigen stijl. Hier won r t niet alleen gewerkt met de abstracti qoc van woorden en met concrete dingei aaE maar men vormt een wereld van eige ,ins vondsten met behulp van de techniek as Het is een afzonderlijke kunst, die nie aai< op een lijn is te stellen met gefotogra 1W£ feerd toneel. Bij het toneel blijft er altiji3\ de afstand tussen speler en toeschouwei |e De uitwendige afstand nu wordt i film weggenomen. Daardoor komt dkkei toeschouwer in zyn besef midden in he film-gebeuren te staan, vlak oog fn oog met de acteur en daardodt2 wordt hij bij het spel zo fel betrokkenf dat hij zich zelf vergeet en de grei tussen subject en object uit het oog ve liest. Deze identificatie van subject ei cbject is een der belangrijkste facettei het filmprobleem, en wij moetei daarop nader terugkomen. tweede probleem. Geortfj Schmidt heeft in een artikel, waarin h( de tentoonstelling: „De film in econo misch, maatschappelijk en artistiek op 'fin; HILLEGOM: Ned. Hervormde Ge- leente: geen opgave ontvangen. Geref. Kerk; 10 en 5 u. ds Krabbe. Chr. Geref. Kerk: lOen 5 u. ds Sluiter. KATWIJK AAN DEN RIJN: Ned. Herv. War- inzending van het eerste stel for mulieren ontving lk de daarby beho rende foto's terug. Ik moest inmiddels nieuwe laten maken, om het tweede stel formulieren in te kunnen zenden! Neen. dan sta ik meer achter de heer Gosschalk Gemeente: 9 30 u. dr Zandee van de griffie, die tegen het artikel van mond, 6 u. ds Goverts. de heer Van Balen in het geweer kwam Geref Kerk: 9 30 en 5 u ds De Valk Myn rybewys had lk tenminste vry snel! KATWIJK AAN ZEE: Ned. Herv Ge- Woerden. J. J_ KONSTAPEL. meante: Nieuwe Kerk 10 u. ds Van den Berg van Den Haag; 5 u. ds Moerenhout; Oude Kerk 10 u. ds Bouman, 5 u. ds Van Ieperen; Kapel 10 u ds Monster. 6 u. ds Van der Krift. Geref. Kerk: 9. 10.30 en J Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 Geref. Gemeente: 10 en 5 Geref Kerk art. 31: 10.3 KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Ned. Herv. Gemeente: 10 en 6.30 u. ds Poort (H. Avondmaal). Geref. Kerk: 10 en 6.30 u. ds Wielenga Kollumerpomp. Groepscommandant Rey gehuldigd (Van onze correspondent) In de raadszaal van Leidschendam had gistermorgen de huldiging plaats van de groepscommandant van de Rijkspo litie, C. Ph. Rey, n.a.v. zyn zilveren iu- bileum. Nadat de jubilaris met zijn ge zin was ontvangen, voerde burgemeester H A. C. Banning als eerste spreker het woord- De tijd, aldus de burgemeester, is niet zo belangrijk. Wel het werk, dat die periode was verricht. Spr. is als burgemeester voorstander van gemeente politie, zodat zyn tevredenheid over de groep en de commandant wel iets zegt. Mocht t.z.t de gemeentepolitie terugke ren dan zal hij de eis stellen, dat de heer Rey commandant wordt. De districtscommandant, majoor A. Wolter, schetste de goede geest in de groep, waarvan de eer toekomt aan de jubilaris. Spr. hoopte nog vele jaren on der Gods zegen met commandant Rey te mogen werken. Namens de groep sprak opperwachtmeester Schmal. De Jubilaris Geref. Kerk art 31: 10 heeft altüd een open oog voor het wel, Verleur (H. Avondmaal). leesdienst. leesdienst. en 5 u. ds illlllliilllllilllülii LEIDERDORP; Ned. Herv Gemeente:zijn wy niet af emoties en houdingen beïnvloed worden Kan het onrustig hart rust vinden in God. Alleen: hier zal de pers in de meest letterlijke zin des woords moeten voor lichten. Dat vordert een diep inzicht en waarachtig christelijke bewogenheid en christelijk geloof, naast wetenschappe lijke scholing. Want hierbij gaat het niet om een luchtigjes weergeven van wat men gezien heeft en een verhaal daar over, maar om een intensief ondergaan van de film en het ontleden van de gevoelens die men onderging. Het gaat er om: onderging ik die film met haar suggesties en werd ik geestelijk passief of actief? Wat wilde de film mij doen geloven en is het verantwoord dat te ge loven? Maakte het mijn diepste ik wak ker en werkzaam of was het zo, dat ik weerloos alles onderging' Natuurlijk wie nooit een film ziet. kent voor zich zelf dit probleem niet. Wie nooit een roman leest. kent het probleem niet: moet ik lezen en hoe? Maar daarmee ds Honnef. Geref. Kerk: 10 en 6 30 u. ds Spilker van Bennebroek. LEIMUIDEN: Ned. Herv Gemeente: geen opgave ontvangen. Geref. Kerk: 9.30 en 2.30 u. ds Bouke- ma van Den Haag (H. Avondmaal). LISSE: Ned. Herv. Gemeente: de verantwoorde- lijkheid voor al die anderen die wel gaan. gN WIJ ZIJN ook niet af van de vraag. Is dit middel in dienst van het Evan gelie te gebruiken? De boekdrukkunst, de radio om een paar voorbeelden te hebben ook heel wat slachtof- zljn manschappen en hun1 Oud-Geref, Gemeente: <=w gezinnen. Hij overhandigde de heer Rey dienst. ...m d Prot. Bond: geen dienst. 10.30 u. ds Jongeboer, 7 u. ds Van Gelder |fers °P hun geweten. Maar daarmee (s van Haarlem (jeugddienst) niet de boekdrukkunst, de radio uit ons Geref. Kerk: 10 en 5 u. ds Wildschut van leven gebannen. Wy maken het in Gods Amsterdam. naam dienstbaar aan de verbreiding van Chr. Geref. Kerk: 10 en 4 u. ds Eerland.l Zijn Woord. Welnu: dit voor velen on- Geref Gemeente: 10 en 4 u. ds De Gier. zer volkomen nieuwe middel kan dan u. ds eerst verworpen worden als is aangc ]toond, dat het niet in staat is, krachtens Pluim een scki'dery, terwyi bloemstuk ontving. Van enkele inwoners bedrijven kreeg de jubilerende com mandant nog andere geschenken. De adjudanten Haenseler en Rooms van de districts-recherche schonken bloemen, aardige speech bracht Luit.-kol. Art. KNIL b.d.1 Rey dank voor de huldiging, waa Seeligsingel 14 nog enige tijd bijeen bleef. lees-1 zijn innerlijk wezen, het Evangelie te verbreiden, de mensen aan zich zelf ontdekkend en hem stellend voor Gods NOORDWIJK-BINNEN: Ned. Herv Ge-'genade. meente: 10 u. ds Meuzelaar, 7 u. ds Baas' Dus dan toch maar naar de bioscoop van Valkenburg (jeugddienst). gewapend met de een of andere hand- Geref. Kerk; Vinkenlaan 9 30 en 5 u.leiding van filmcritici? Neenstellig ds Wiersema; v. d. Berghstichting 11 u. n'at- heer ds Spier van Rijswyk. j Maar mag ik daarover in een volgend NOORDWIJK AAN ZEE: Ned. Herv. artikel iets zeggen? Gemeente: 10 u. ds Siddré, 5 u. cand. zicht 1943" toelicht, het begrip democra tisering in de kunst ingevoerd. HU in de uitvinding van fotografie een mocratisering van de schilderij: goedkope familieportret in zovele af drukken komt in de plaats van het def tige. enige familie-schilderij, het vroege re privilege van de adel. Deze democra tische drang naar eindeloze vermenig vuldiging van het vroeger als privilege aan de enkeling toebehorende is gevolg'P_ van het industriële nationalisme In onze tijd tot de massa-productie. Zof) ontstaat met dezelfde historische nood- wendigheid het product van de wereld- economische grootindustrie: de film. Hel goedkope beeldverhaal en amusement voor en van de massa. De film als derdeel van het massaficatie-proces, waarin de mens. het mens-zy'n verliest.007 u-g TTET IS duidelijk, dat wij met het oog M15 -*J-op deze twee aspecten (er zijn er'n€ veel meer) tot de vraag komen: Welke invloed heeft de film op de mens tijd? Van de beantwoording deze vraag hangt af, welke houding wij r tegenover film en bioscoop hebben Erzijn, uiteraard, allerlei wonderlijkheden pro en contra te berde gebracht. Gelukkig dat de laatste jaren de bespreking van de film op weten- p schapDelyk peil is gebracht. Het „Insti-Ly tuut Film en Jeugd" dat in 's-Graven- hage gevestigd is. onderzoekt de zaakpr psychologisch, paedagogisch en sociolo- gisch. en heeft daarbij vooral de jeugd n op het oog Hier ligt een noodzaak, die r beseft als men bedenkt hoe straks r by het gebruik der televisie de film derom haar plaats zal opeisen. Wie het 'e" antwoord hoort op de vraag. de bioscoop gaat, en men I daarnaast de analyse van de inhoud i :n belangrijk aantal films, kan /eëerlei conclusie komen. Enerzyds wordt gezegd dat de inhoud p- der films een soort projectie i onderbewuste, de bevrediging dromen, waaruit de aantrekkelijkheid der film verklaard wordt. Anderzijds spreekt men van het verschijnsel der identificatie als kenmerk van het film- beleven. De identificatie betekent, dat r de toeschouwer zo zeer door de film wordt in beslag genomen, dat hij zich <s zelf ident maakt, gelijk maakt met de^ speler Daardoor treedt een toestand geestelijke passiviteit op, die op hyp-fncj nose gelijkt, waardoor een vernauwing [9 of verlaging van het bewustzijn optreedt: een uitschakeling van de critiek. Maart tegelijkertijd zijn de instincten ties hoogst actief. En wat volgt hieruit? Dat de film zelf de toeschouwers niet van hun innerlijke L conflicten kan bevryden, maar wel hen [1 y dat conflict kan doen gevoelen, sexueel-prikkelende film kan zich na af- bik loop nog doen gelden, maar naar twee L kanten. Of de hypnotische bioscoop-toe- f, stand ontlaadt zich daarna of de schouwer brengt het geziene op een der plan. laai Hevig ondergaat menig jong mens de jnri inwerking van de film. Ideeën, zedelyke ft j beoordeling van het gedrag, politieke |pe inzichten worden uit de film overgeno- jw men en werken angstig na Er zijn ge- p-g gevens bekend omtrent deze ,naw~~ king". Holaday en Stoddard hebben derzocht hoeveel door kinderen onthou den werd van de film, die zij zagen. Hoe het hun houding beïnvloedde emotionaliteit, hoe het gedrag beïnvloed L verd. AL DIE dingen kan ik niet dieper "a* ingaan Maarvast staat dat ieder weet in deze wereld te staan met veranwoordelijkheid voor zijn naas te, die God hem in het groot gebod der liefde gegeven heeft, niet anders kan, hoewel hij wellicht anders zou willen, dan zich met de film bezig te houden. •erdovingsmiddel heeft zozeer ouderen en jongeren aangetast, dat elke bioscoopbezoeker gehouden is zich af te vragen: Wat heeft deze film my inner lijk gedaan? Heb ik hier mij zelf ondekt? En is die ontdekking van mij zelf mij bevrijding of een nog diepere ellen digheid geworden' Kan de film een ot zelfontdekking brengen? En is mogelijkheid dat de film een niet alleen psychische maar ook een gods dienstige bevrijding geeft? Met het oog op deze problemen is de Christelijke Filmactie in 't leven geroepen. Daarbij het om de bestudering van c' vraag of het mogelijk is de techniek de kunst van de film zodanig aan wenden, dat de film brengt tot het inne lyk losmaken van de boeien, waarin ingekrampt. Door hen te laten zien hoe het geloof in Jezus Christus c... Zyn kruisdood de innerlyke bevrijding geeft uit de kwelling van vrees en pijn. j zonde en dood. Met een dusdanige film kan het verdovingsmiddel tot genees- üdii nei verdovingsmiddel tot gene Ds H. J. Groenewegen. I middel worden. Kunnen de instincten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1951 | | pagina 4