ilaar wij denken er zó over
nieuwe leidsche COUEANT
3
ZATERDAG 2 JUNI 1951
Alles
goed
en wel
(Ingezonden stukken)
Betekenis van melk als voe
ding voor het schoolkind
De waarde van de melk als voedings
middel wordt niet in de eerste plaats
bepaald door het aantal calorieën, maar
in het bijzonder door de samenstelling
van de verschillende stoffen. Melk is
het meest volwaardige product onder
onze voedingsmiddelen. Er komen prac-
tisch alle stoffen in voor. die het
lichaam nodig heeft nl.; eiwitten, vetten,
koolhydraten, voedingszouten en vita-
Melk behoort onder de voedingsmid
delen die wij kennen, tot de z.g.n. „be
schermende voedingsmiddelen", dat zijn
stoffen welke onmisbaar zijn voor het
leven en de groei en bovendien nog van
een samenstelling en een voedingswaar
de, welke uniek zijn. En het zijn juist
de kinderen, die voor het groeiproces
dat zij doormaken deze „beschermende
stoffen" het meest nodig hebben.
Bij een onderzoek in Leiden naar de
voedingstoestand van schoolkinderen
uit verschillende bevolkingsgroepen is
onder meer gebleken dat er bij vele kin
deren ernstige tekorten bestonden in
het gehalte aan eiwit en vitamines. Het
onderzoek wees verder uit, dat deze te
korten voor het merendeel bestonden
bij die kinderen die weinig of geen melk
kregen.
Eiwit is het duurste voedingsmiddel
dat wij kennen (vlees, vis, eieren). Dit
is voor velen vrijwel niet te betalen.
Maar nu hebben wij in de vorm van
melk verreweg het GOEDKOOPSTE en
BESTE voedingsmiddel,
gehalte aan eiwit heeft.
Wie dus zijn geld besteedt aan melk
krijgt verreweg de meeste „waar voor
zijn geld".
Een halve liter melk dekt voor een
kind van 7 a 9 jaar ongeveer de helft
van de totale dagelijkse behoefte aan
dierlijk eiwit, drie-vierde van die aan
kalk en een belangrijk deel van die aan
Niet alleen in theorie, maar ook in
werkelijkheid is gebruik van melk van
grote invloed op de gezondheid. Dat to
nen de talrijke voedingsproeven wel aan.
Zo bleek uit een onderzoek bij school
kinderen in Engeland, dat de kinderen,
die geregeld schoolmelk kregen, gemid
deld 25% meer in lengte en gewicht wa
ren toegenomen dan kinderen, die geen
schoolmelk kregen. Bovendien was het
schoolverzuim door ziekte lager en wa
ren de gemiddelde schoolprestaties be
ter, dan bij de groep die geen school
melk kreeg. En dit lijkt mij toch wel
een zeer sterk argument om wederom
met klem te pleiten voor melkverstrek-
king op school.
Ten slotte nog dit: herhaaldelijk hoor
ik de vraag of de tussen de maaltijden
in gegeven melk de eetlust doet ver
minderen. Dit is bepaald niet waar. Het
is gebleken dat de hoeveelheid voedsel,
door kinderen genuttigd in periodes van
schoolmelk en géén schoolmelk, precies
dezelfde blijft.
Gezien de voedingstekorten bij be
paalde bevolkingsgroepen en de enorme
betekenis van melk voor het groeiende
kind, wil ik er derhalve met klem op
aandringen dat de ouders, voor zover
zij dit nog niet deden, hun kinderen la
ten deelnemen aan de schoolmelkver-
strekking. Door een verbeterde subsi
dieregeling is dit mogelijk voor 20 cent
per liter per week. Zij kunnen zich
daartoe opgeven bij de hoofden der
scholen.
Leiden.
J. G. Bazuin,
schoolarts.
Waarom zo enghartig
Zelden heb ik gelegenheid om te
reageren op een in deze rubriek geplaatst
stukje, dooh nu wil ik toch gaarne mijn
stem even laten horen n.a.v. een oproep
van prof. G. Wisse, om hulp bij het be
antwoorden van vragen uit Spanje inzake
geloofszaken. Prof. Wisse vroeg nl.
speciaal om een theoloog van beslist
Geref. richting. Doch
Spaanse mensen, indien
theoloog bereid gevonden wordt. Want
dan zullen zij niet meer voorgelicht wor
den, dan moeten zij maar dom blijven,
want op een Herv. of andere Protestantse
theoloog stelt prof. Wisse blijkbaar geen
prijs. O, hoe haat ik die hokjesgeest.
Gaat het er hier om, die mensen in
Spanje de opvattingen van een bepaalde
Protestantse geloofsrichting bij te bren
gen, of hen God te leren vinden? Als het
om dit laatste gaat, wat geeft het dan, of
zij God vinden door verklaringen en uit
leggingen van een Geref. theoloog, dan
wel door die van een theoloog van een
andere Protestantse richting!
C. VAN DER L.
Partijbestuur en kiezers
Met meer dan gewone belangstelling
hebben we uitgezien naar de jaarverga
dering der Chr. Hist. Unie, omdat wt
daar een voorstel hadden verwacht tót
samensmelting met de A.R. Partij. Op de
voortgezette vergadering nam toen de af
deling Tiel het initiatief tot een voorstel,
om te streven naar samensmelting en
hiertoe te bevorderen, dat er binnen een
half jaar een gecombineerde vergadering
van beide partijen zou worden gehouden.
Doch op advies van het hoofdbestuur ging
de vergadering hierop niet in, aangezien
zulk een geforceerd geachte handelwijs
eerder verstorend dan saambindend zc
werken? Waarom, zo vragen wij ons s
werd het lofwaardig initatief van Ti
door het hoofdbestuur der C.H. Unie de
kop ingedrukt? Zijn
een tegemoet treden van Protestanten als
verstorend wordt gekwalificeerd? Klaar
blijkelijk was het hoofdbestuur bevreesd
voor de uitslag van een te houden
ming. Doch reeds vroeger hebben
toogd dat de beslissing over deze kwestie
in het verleden nog nimmer een zaak
was van C.H. en A.R. kiezersm
(hoofd)best uren beider partiji
laas vinden we nog heden ten dage de
bevestiging van onze zienswijze. Aan de
hand van de ons ter beschikking staande
gegevens staat de afdeling Tiel niet alleen
in haar streven naar samensmelting met
de A.R.P. Omdat wij weten wat wij wil
len en we de moed hebben ons smartelijk
verbrokkelde Orthodox Protestantisme
wakker te schudden roepen we Anti-Re-
volutionnairen en Christelijk Historischen
toe, het belang van samensmelting tot
één Prot. Chr. Volkspartij toch te willen
inzien en de besturen der kiesverenigin
gen daarvan op de hoogte stellen. Zulks
ter bereiking van het ideaal: Prot. Chr.
Nederland in cén politiek verband!
J. MEYLL, voor
A. FENNEMA, s
Comité Prot. Chr. Volkspartij
Voorburg Westvlietweg 139
Weèr huurverhoging
Weer kondigt minister In 't Veld een
huurverhoging aan, na de verhoging van
15% van pas vijf maanden geleden. Weer
worden de arbeider en de middenstander
de dupe als dat voorstel wordt aange-
Waar blijft het protest van arbeider
en middenstander? Protest van de ar
beider kan niet komen, want die zit on
der de druk van KVP of PvdA. Het pro
test kan enkel komen van de eigen-wer
ker en dat protest komt vroeg of laat.
Want wat doet de huiseigenaar (enkele
goeden niet te na gesproken)?
Ik woon al 18 jaar in hetzelfde pand
en heb iedere week trouw mijn huur be
taald, wat mijn plicht is. Maar toen ik
er in kwam was het al haveloos. Ruim
f 2500 heeft het me gekost om het van
binnen op te knappen. Nu wil mijn huis
baas het laten schilderen van builen,
mits ik de helft van de kosten betaal,
terwijl mijn huisbaas de winst van 18
jaar heeft opgestreken.
Waar blijft in Leiden de schoonheids
commissie? Wanneer men een reclame
bord ophangt, dan moet dat voldoen aan
kleuren-eisen. Maar een hoekpand, gele
gen aan een hoofdstraat als de Hoge-
woerd, dat er in een woord schandelijk
uitziet, wordt niet bekeken door de
schoonheidscommissie. De mensen spre
ken er over, zó erg ziet het er uit.
Het wordt tijd, dat de huiseigenaren
verplicht worden de gevels op tijd te la
ten schilderen, opdat het stadsschoon er
niet op achteruit gaat en de huiseigena
ren geen melkkoetjes van de huizen ma
ken, wat in veel gevallen gebeurt.
Nu zal de vraag zijn, of die huiseige
naar de kasmiddelen heeft. Indien dat
niet zo is. laat hij het huis dan verkopen
aan iemand, die wel zijn plichten kan
doen en niet enkel aanspraak maakt op
zijn rechten.
C. VAN LEEUWEN.
Leiden. Hogewoerd 117
Vacantie-ervaring
Terwijl ik hier met vacantie vertoef
Agereres,
van Ootmarsum.
sterk heeft ge-
1 nl. talloze boe
ben ik Maandag 21 Mei
onmiddellijke omgeving
getuige geweest van
Twentse traditie, die mi
troffen. Die dag kwam.e:
ren in het open veld bijeen om een oogst
offer te brengen voor ontvangen zege
ningen. Jaren geleden werd in heel deze
streek de oogst vernield. Alleen die in
Agereres bleef gespaard. Uit dankbaar
heid hiervoor brachten deze boeren ook
nu weer grote roggebroden van ca 10
kilo per stuk mee. Zij knielden bij die
broden neer, ze aldus zegenend, en baden
drie keer het Onze Vader. Vervolgens
werden de broden uitgedeeld aan de aan
wezige armen. En hetgeen overbleef werd
ter beschikking gesteld van de St Vincen-
tius Stichting. Aan deze Stichting deelde
men tevens mede. dat wanneer er hog
meer broden nodig waren, men ook die
disponibel zou stellen. Daarop knielde
men andermaal neer en herhaalde drie
keer het Onze Vader. Wij Protestanten,
en ook de niet-kerkelijken, maakten een
kniebuiging en sloegen onze ogen ten
hemel, vragend of God het gebed wilde
verhoren en een overvloedige oogst wilde
schenken.
Wat zou het toch mooi zijn als Pro
testanten en R.K. steeds eendrach-
t i g wilden knielen voor God. Misschien
werd dan de wreedheid van de oorlog
van ons af gewend en kwam er een ge
zamenlijke opbouw voor in de plaats.
Moge het tóch nog eens v r ij w i 11 i g
tot één Algemene Christelijke Kerk ko
men. Want gebeurt dat niet, dan zal God
ons eenmaal naar elkander toe slaan.
Ootmarsum. C. T.
Hoe zit dat eigenlijk?
Ons land heeft een regeringscrisis ach
ter de rug en het was de minister van
Buitenlandse Zaken, die als hyperbe-
kwaam staatsman niet kon worden ge
mist, als ik mij niet vergis. Nu leest
iedereen de verslagen van de vergade
ringen van deze minister in Parijs. De
voorlaatste duurde één minuut, de laat
ste een halve minuut Gaarne a
of minister Stikker deze
wenste? vergaderingen ook bezoekt
zo ja of het geen tijd wordt voor
de Regering hem te verbieden althans
daar heen te gaan. Daar kunnen wel
lieden van mindere bekwaamheid
toe. En die zouden er nog voor passen.
Laat Nederland nu eens kloek van wal
steken en achter deze zaak een punt zet
ten. Het is nu, geloof ik, welletjes. Of
gebeurt al dat werk in Parijs gratis!
Want heus, onze berooide staatskas kan
zich die weelde niet veroorloven.
Leiderdorp. c. J. V.
Waarom niet
Met belangstelling heb ik uw hoofd
artikel „Waarom niet?" gelezen en ik
ben het daar volkomen mee eens.
Zeker zullen zeer velen geluisterd heb
ben naar die laatste uitzending. Ik had
al aan mijn huisgenoten voorspeld, dat
de heer Johan Bodegraven een onder
scheiding zou worden toegekend. Jam
mer genoeg is dit niet gebeurd. Als er
iemand is, die een onderscheiding heeft
verdiend, dan is hij het wel.
De regering heeft genoeg tijd van
voorbereiding gehad. Hij is de man, die
het algemeen belang diende op gewel
dige wijze. Er worden heus wel onder
scheidingen toegekend voor mindere ver
diensten. Het had een spontaan gebaar
moeten zijn. Zijn werk zal ten goede ko-
aan de lijdende mensheid van elke
richting of kleur. Mede door zijn door
zettingsvermogen is een werk tot stand
gekomen, dat alle verwachtingen over
treft. Wij, Nederlanders, zijn trots op
Johan Bodegraven en wij hadden ons
mede verheugd, als de regering de ver
diensten van deze harde werker bekroond
had met een onderscheiding. Wij weten
wel, dat het de heer Bodegraven zelf
weinig verschil maakt; hij deed zijn werk
in alle eenvoud en volkomen onbaat
zuchtig. Maar hier is van toepassing: Ere
wie ere toekomt.
G. A. JASPERSE,
Hogewoerd 152.
Leiden.
Ere wie ere toekomt
Ofschoon het niet mijn gewoonte is de
pen op te nemen, kan ik mij ditmaal niet
bedwingen. Met uw hoofdartikel „Waar
om niet?" ben ik het geheel eens. hoe
wel het naar mijn smaak wel wat te
bescheiden was. Mr Roosjen heeft vele
goede en mooie woorden gebruikt, maar
het was nog beter geweest als in de
lede van mr Roosjen de volgende zin
was voorgekomen: „En nu. dames en
heren, stel ik de heer Bodegraven in de
gelegenheid het bedrag aan de voorzitter
van het Kan. Wilhelminafonds ter hand
te stellen".
Dat zou een goede daad geweest zijn.
Maar nog erger'vond ik, dat mr Roosjen
het niet nodig heeft geacht de heer Bo
negraven met een enkel woord toe te
spreken. Een kleine hulde was hier toch
wel op zijn plaats geweest. Mr Roosjen
was vergeten, dat heel Nederland had
afgestemd op Haak-in en zat te wachten
op een huldiging van de heer Bode
graven die niet kwam.
Het was dan ook zeer gelukkig, dat
H.K.H. Prinses Wilhelmina er anders
over dacht dan het bestuur van de
N.C.R.V. Wat zou van dit alles toch de
reden zijn? Ik zou zeggen: Ere wie ere
toekomt!
Leiden. j. y.
Bomschuiten, geestplankjes en
Katwijkse gewoonten
i Zaterdag 19 Mei
stond het historische artikel „Toen de
bomschuiten nog uitvoeren". Dergelijke
stukken hebben over het algemeen ook
de belangstelling van ondergetekende.
Te verwonderen is dat niet, omdat hij
zelf van eind 1899 tot eind 1903 schipper,
vroeger heette het stuurman, op zo'n
bom was. Ik heb wel eens de neiging ge
had, dergelijke artikelen wat aan te vul
len, eventueel te verbeteren. Voor deze
keer wil ik daar nu eens aan toegeven.
Ik meen, dat de lezer er recht op heeft,
dat de historie zo zuiver mogelijk wordt
voorgesteld.
In het artikel lees ik, dat de z.g. kruis
jesdag tot ongeveer 1870 stand heeft ge
houden. Na die kruisjesdag, die op 12
September viel, voer dan de bommen-
vloot uit. Nu heb ik altijd gemeend, dat
die kruisjesdag verband hield met het
feit, dat onze platboomde vaartuigen al-
Bespaart 50% op
Uw suikerrekening.
uko«biiii—
«et de helft suiker volstaan. «n
ï£i U SU KRISTOL toevoegt.
c!c„ b,,s».A
InklikdoosiactoJ"^?
i VJ" •»ke'> 60
500 stuks 75 cent
Alléén bij Apotheek en Drogist
$uhu6iol
zu/vea ais kristal
M HER KEU HILVERSUM
leen steurharing mochten maken. Ze
mochten niet voor 20 September hun net
ten in zee zetten. Eind 1854 is er een ar
tikel in de visserijwet ingelast, dat ook
de platboomde vaartuigen verlof gaf hun
haring te kaken. In begin Juni 1856 zijn
dan ook reeds vijf bommen uitgevaren
ter haringvangst.
De stuurlieden van twee dezer schui
ten waren Willem van Beelen. bijge
naamd de Noordendse en de Zuidendsc
W. van Beelen, van welke laatste nu nog
vele nakomelingen bekende visserslui
zijn. De andere mij bekende stuurman
was Piet Guyt, de grootvader van onder
getekende en bij zeer oude Katwijkers
wel bekend.
Over de duur der reizen van de bom
men wordt gezegd, dat ze zes weken of
langer duurden. Dat „langer" is menig
maal héél wat langer geweest. In 1899
heeft de KW 33 van N. Parlevliet, stuur
man L. van Beelen D.Zn, een reisduur
gehad van even 15 weken. In datzelfde
jaar maakte de bom Sch 70 van H. A.
Roovaart, stuurman Jacob Groen, -15%
week vol.
Ook over de merken van de bomschui
ten wordt iets gezegd. Het is de heer
Poort er niet om te doen geweest een
volledige lijst te geven. Een kleine aan
vulling is mij dus wel vergund. De heer
D. Zwanenburg had zwanen tot merk;
L. van Duvn een flinke rood-wit-blauwe
vlerk; Philippes rood-wit-blauwe vlag
getjes; Willem Dubbeldam rood-wit-
blauwe „oogjes"; de weduwe Schaddé
van Doorne sterren, ook rood-wit-blauw.
In het midden „der vorige eeuw had er
reeds een maatschappij bestaan, waar
van de vier bommen met sterren ge
merkt waren. Een rijmelaar heeft er van
gezegd: dit zijn geen sterren, die de he
mel beschijnen, maar het zijn sterren,
die van zelf verdwijnen.
Hij raadde dat goed. De maatschappij
bestond maar kort.
Over wat er wel of niet op de geest
plankjes gestaan heeft, is ook wel wat te
zeggen. Doch eerst dit: de term „God-
zaelig manneke" zullen velen met mij
nooit hebben gehoord. De algemeen-ge
bruikte term was „vrome man". In die
eerste term zit toch soms een lichte spot.
De versjes op de geestplankjes, door
de schrijver naar voren gebracht, zullen
wel tot de hoge uitzonderingen behoord
hebben. Ik kan mij moeilijk indenken,
dat een protestantse Katwijker het eerst
aangehaalde versje op zijn plankje
hebben gezet. Het tweede versje, r
dan veranderd in „wij staan gereed met
schuit en vleet" enz., is een veel-gebruikt
rijmpje. Of het zijn ontstaan te danken
heeft aan een versje op een geestplankji
Advertentie)
zou mogelijk zijn. Rest nog het derde
vers. "t Mag zeker wel als bekend ver
ondersteld worden, dat onze oude bom
schuiten-zeelieden en de schippers o!
stuurlieden leefden bij de Psalmen. Ze
hebben daar op meer dan een wijze blijk
van gegeven. Bij onze godsdienstoefe
ningen aan boord zijn, zover ik weet
uitsluitend Psalmen gebruikt. Dat is ook
op het geestplankje tot uitdrukking ge
komen. Een paar herinneringen uit mijn
jongensjaren mag ik nog wel ten beste
geven. De bekende stuurman Klaas
der Plas had op zekere tijd twee versjes
op zijn plankje staan, nl. Ps 20 ve
en 5. Een andere Katwijker, Corn,
der Plas (Kees Dirk) heeft ons twee
versjes, nl. Ps 107 vers 12 en 22 te lezen
gegeven. Een derde, eveneens bekende
Katwijker, nl. Corn. Haasnoot (Kees
Leen) had twee verzen uit Psalm 119 op
zijn plankje laten zetten, nl. 43 ei
Haasnoot had omstreeks 1885 of '86 het
Herv. kerkgenootschap verlaten,
hem nogal last bezorgd heeft. Vandaar
deze beide versjes.
Men ziet, dat hetgeen op de geest
plankjes stond niet altijd betrekking
had op het uitoefenen van het visserij
bedrijf, 't Was menigmaal een uiting var
vroom gemoed. Het afscheid nemer
vrouw en kinderen aan het strand
de regel zeer hartelijk geweest. Het
'aar wat schrijver daarvan ge
heeft, doch er zijn wel uitzonderingen
geweest.
Noordduinse en Zuidduinse paarden-
ploegen moet zijn Noordendse en Zuid-
endse. Hoofdlieden waren o.a. Jan van
Rijn (Jan van Fijte), Maarten Vooys,
Dirk Verdoes en Dirk van Duyn (Dirk
Huige).
Als de schuit op twee rollen werd ge
trokken (bij het groter worden der bom-
zijn er wel eens drie gebruikt) moest
getracht worden haar in evenwicht te
houden. Bij het aanleggen om de bom
voort te trekken werd er „hauwair" ge
roepen. Ging ze eenmaal voort, dan
;t er tijdig „ho" geroepen worden.
De losgekomen rol werd door twee man-
naar zijn bestemming gesleept en
de steven geplaatst. De gegadigden
plaatsten zich dan aan iedere kant van de
steven onder boeg of bil en onder 't geroep
an „Sta je he he riez" werd getracht
r de rol zo ver onder te krijgen, dat
et weer mogelijk was de bom over het
.g. stelhout (planken, die als een vloer
op het strand gelegd werden) naar be
neden of naar boven te trekken. Dat rij-
had wel eens wat voeten in de aar
de, vooral wanneer de bom wat zwaar
neergevallen was. Bij het vooruittrekken
ir de zeekant ging dat in de regel niet
moeilijk. Anders was dat. wanneer de
bom achteruit naar de duinkfnt werd
getrokken. De rol moest dan onder het
g. valhout door, waardoor de bom ho
ger opgelicht moest worden. Een nogal
sterke Katwijker, Arie Guyt (Aai Dam)
placht dan vooral bij bommen waar hij
belang bij had: hij zat nl. van zeer na-
in redersfamilies een schop (graaf)
de grond te steken, waartegen hij zijn
voeten zette om meer kracht te ontwik
kelen.
Nog las ik, dat het hoofd- of oorijzer
afgezet werd als de reis was begonnen
niet eerder werd opgezet, of de reis
moest „alles wel" geëindigd zijn. Van
)"n gewoonte heb ik nooit iets gehoord,
et is mogelijk, dat ik het vergeten ben.
De leeftijden van de jongens, die voor
het eerst naar zee gingen, lagen vroeger
veel lager dan nu. Negen of 10 jaar is
dan eens voorgekomen. Als het
vas om de netten te gaan binnenha-
was het in Katwijk usance, dat de
van de wacht „lerië" riep. Ik denk,
er mee bedoeld is: steek je zelf in
het leer. Men had vroeger niet alleen
lederen laarzen, doch ook lederen mou-
en een schootsvel. De roep „lerië"
nog lang in gebruik, toen de lederen
laarzen al lang in onbruik waren. Wat
u bij deze gelegenheid roepen is mij
niet bekend. Doch ik vermoed, dat ze er
wel geen geheel versje bij zullen zingen.
Dat gedoogt onze tijd zeker niet.
Woerden.
JACOB GUYT,
Leidse straatweg 94.
Zonder de scheiding zou zij nooit tot nadenken
zijn gekomen en zeker zou zij niet met haar va
der gesproken hebben; over haar moeder sprak
zij liever niet.
En weet je wat tenslotte de oorzaak is?
vroeg Kees.
Arie kon er niet naar gissen.
De oorlog, zei Kees.
De oorlog... Arie begreep het verband niet.
Kees zou het hem wel even duidelijk maken. Ali
was erg kinderachtig grootgebracht, maar zon
der de oorlog zou het niet zo erg geworden zijn.
De ontelbare vliegtuigen en een paar bominsla
gen in de buurt hadden Ali's moeder van alle
redelijk denken ontroofd. Angst over haar kind
beheerste haar leven, en zij kon niet slapen als
Ali niet bij haar in bed lag. Deze angst, die een
gevolg was van de oorlog, vernietigde bijna een
huwelijk.
Maar nu is alles dik in orde, jubelde Kees.
Dat heb ik vanmorgen gezien, zei Arie droog.
Gezien..?
Ja, nooit heb je aan boord water op je ge
zicht gehad, en nu was je uit pure blijdschap
de boot aan 't boenen.... wat een ommekeer in
een mens... wat een ommekeer...
Een stroom van scheldwoorden raasde over
zijn hoofd heen en lachend vluchtte hij naar de
tent waar Jacques een soort van legerstede in el
kaar geknutseld had.
Zwijgend naast Jacques overdacht hij de ver
klaring van Kees. Zij bevredigde hem niet, te
grote en daarom verkeerde moederliefde was de
klip waarop Kees bijna zijn huwelijk zag stran
den. Maar onder ongunstige omstandigheden kon
een verkoudheid zich ontwikkelen tot een gevaar
lijke ziekte... Dus toch de oorlog... met deze ge
dachte sliep hij in.
Het experiment met Kees was volledig ge
slaagd, maar aan boord maakte een onzichtba
re lijn scheiding tussen het gezelschap. Kees
en Ali waren weer het paar waarvan voor hun
trouwen gezegd werd: die twee eten elkaar nog
eens op. Zij zaten bij elkaar of leunden op el
kaar, en Arie was met Jacques niet meer dan
een slechts node gedulde gast op eigen schip.
Kees kommandeerde als een echte gezagvoerder,
hij beval waar aangelegd moest worden en waar
gewandeld, terwijl zijn vrouw voorschreef op wel
ke tijden gegeten kon worden en wat de pot zou
schaffen.
Het heerlijke vagebonderen was voorbij, orde
en regelmaat beheersten het leven. Geen kom
werd meer ongewassen weggezet en de koffie
pot werd slechts op gezette tijden aangesproken.
Elke morgen opnieuw moest de boot geboend wor
den en Ali had een oude baalzak gereed gelegd
waarop bij het aan boord komen de voeten moesten
worden geveegd.
De vrouw monsieur... 't is de vrouw, zei
Jacques deskundig.
Arie knikte toestemmend, hij begreep niet hoe
de ruige Kees zo veranderd kon zijn en zich toch
gelukkig gevoelen. Geen grap kon het meer lij
den en aan de wal liep Kees stijf en statig naast
zijn vrouw, hij was een saaie kerel geworden.
Arie liet hem voorlopig betijen, hij geloofde
niet dat hij de gehele reis aan boord zou blij
ven, Ali zou hem wel eerder overhalen naar huis
terug te keren. Een paar maal had zij al geïn
formeerd naar de duur van de tocht.
Een paar maanden, had Arie ontwijkend
gezegd. Haar gezicht was na dit antwoord don
ker geworden, maar zij had gezwegen. Terwille
van Kees bleef zij, zij wilde haar fouten boeten,
maar zij bleef een vrouw en te eniger tijd
zou zij gebruik maken Van haar macht over
Kees en hem bewegen met haar terug te keren.
Kees had nu nog wel een groot woord van
men uit, samen thuis; maar zo als alle getrouw
de mannen zou hij zwijgen voor een nog groter
woord van zijn vrouw. Getrouwde mannen zagen
minachtend neer op een vrijgezel, maar het was
een minachting welke geboren werd uit jaloezie.
Zij moesten toch wel zien hoe gebonden zij
ren en hoe vrij een ongetrouwd man door het
leven ging.
Wijsgerig beredeneerde Arie de vele voorde
len van de vrijgezellenstaat, doch diep verborgen
in zijn hart was een vaag verlangen naar een
harmonische samenleving met een ander mens.
Bovendien was hij zich bewust van de Goddelijke
eis aan ieder mens om uit te groeien tot de
volle rijkdom van het leven. Als er ooit
vrouw op zijn weg zou komen die hij boven alle
vrouwen zou verkiezen, zie dan was hij bereid
zijn vrijheid op te offeren en te worden als Kees.
Neen, als Kees niet, hij zou terwille van eer
vrouw zijn vrienden niet verraden, want dat deed
Kees. In een kleine gemeenschap mocht de een
de ander niet over het hoofd zien.
Een paar dagen wilde Arie deze negatie wel
verdragen, doch daarna zou hij Kees en Ali
eens wijzen op hun plichten tegenover hun mede
mens.
(Wordt vervolgd).
Heeft chauffeur schuld aan
dood van bromfietser?
Zes maanden geëist
Een 42-jarige chauffeur moest voor de
Haagse rechtbank verschijnen omdat
het zijn schuld zou zijn geweest dat hij
in Leimuiden op een avond in aanrij
ding was gekomen met een bromfietser,
waardoor deze ernstig werd gewond
was overleden.
De bromfietser had geslingerd op het
moment dat de vrachtauto van verdachte
hem inhaalde. Er waren aanwijzingen
dat dit slingeren zou zijn veroorzaakt
doordat de bromfiets door het spatbord
van de auto zou zijn geraakt. Een ge
tuige verklaarde echter dat het z.i. zeei
wel mogelijk was dat de bromfietser
wiebelde door de geringe snelheid \v
mee hij reed. Hij herinnerde zich niet
of het achterlicht van de bromfietser
brandde.
De chauffeur had verklaard dat de
bromfietser -goed rechts reed, doch de
getuige die achter de bromfietser reed,
zei dat er nog ruimte was om naar
rechts uit te wijken. Op het rechter-
lüel lied dei
aethergolven
ZONDAG 3 JUNI.
HILVERSUM I (402 m).
NCRV 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Morgen-
'ijding. 9.15 Vocaal kwartet. KRO 9.30 uur
Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. 11.30 Gram.
11.40 Klankbeeld over emlgraUe. 12.00 Gram.
12.15 Apologie. 12.35 Gram. 12.40 Lunchcon
cert. 12.55 Zonnewijzer. 1.00 Nieuws. 1.20
Amus.muz. 1.45 Kamerorkest en solist. 2.30
„Uit het Boek der Boeken". 2.45 Pianotrio.
3.20 Gram. 3.35 Reportage. 3.45 Utr. Sted.
Orkest. 4.10 „Katholiek Thuisfront overal!"
4.15 Sport. 4.30 Lof. IKOR: 5.00 Friese Ned.
Herv. Kerkdienst. 6.15 Korte kerkdienst. Na
afloop: Gram. NCRV. 7.00 I
(Advertentie)
Sproeten? SPRUTOL
spatbord van de vrachtwagen was
beschadigingsplek aangetroffen en op de
handle van de bromfiets bevond zich
lak van de auto. De hoogte klopte pre
cies, doch verdachte zei dat de bescha
diging van het spatbord er reeds v
De off. van justitie vond de verkla
ringen van de getuigen a decharge
overtuigend. De officier was ervan c
tuigd dat de vrachtauto de bromfiets
had geraakt en dat de bromfietser daar
door aan het slingeren was gegaan. De
officier van justitie eiste zes maanden
gevangenisstraf.
De verdediger betoogde dat verdachte
met 20 km snelheid reed. Op het punt
van het ongeval stond een bakfiets aan
de kant van de weg geparkeerd, maar
er was nog voldoende ruimte over voor
vrachtauto en bromfietser.
De raadsman toonde dit met maten
aan. Voorts kon z.i. de kras op het spat
bord nooit veroorzaakt zijn door de aan
raking met de handle. Er zou wel een
ster in het lak kunnen ontstaan door
dat model handle. Mocht de rechtbank
aannemen, dan valt die aanraking
weg en moet de bromfietser dus om
andere reden aan het wiebelen zijn ge
raakt. De raadsman verzocht vrijspraak.
Uitspraak 14 Juni a.s.
Zij was een
bijzondere dichteres
Ja, er moest wel een zéér bijzondere
dichteres voortkomen uit een zó
dromerige familie als die der Laraa-
rottes. Toen kon voor haar 70-ste
verjaardag freule Charlotte's lang
verbeide verzenbundel voltooid
was, ontdekte men, dat er niets op
het papier stond. Occulte poëzie
dus? Of had de goede ziel vergeten
inkt in haar vulpen te doen?
Verstrooide mensen, die familie
De Lamarotte. De totale verveloos
heid van het familie-slot spreekt
boekdelen. Van jaar op jaar wordt
de huisschilder vergeten. Al het
houtwerk verrot. Nü wordt het ver
zakte kasteel nog door de spinne-
webben bijeen gehouden, maar
over een poosje zal het te liitzijn...
te laat voor deze edel
lieden om nog te
luisteren naar de
alarm-roep van het
familiespook:
„Gedenk te verven
Ver! met
In 2 jaar bijna 100.000 nieuwe
N.C.R.V.-leden
Blijkens het jaarverslag van de Ned.
Chr. Radio Vereniging bedroeg het leden
tal op 31 Dec. 1950 240.114. tegen 206.318
op 31 Dec. 1949. Daar het aantal op 31
Dec. 1948 nog maar 145.452 bedroeg, be
tekent dit een aanwas in twee jaren 1
bijna 100.000.
Lichtpetroleum 1 cent
per liter duurder
Ais gevolg van het prijsverloop op
wereldoliemarkt en de vrachtenmarkt
zijn de prijzen voor tractorpetroleum
met ingang van vandaag met f0£5 per
100 liter, de prijzen voor licntpetroleum
met 1 cent per liter en die voor gasolie,
afhankelijk van de wijze van levering,
met f 031 tot f 0,81 per 100 liter ver
hoogd.
ichter
md". c
7.30
Nieuws. KRO 7.45 De Zaligverklaring van
Z. H. Paus Pius X. 752 Boekbespreking. 8.05
De gewone man. 8.12 Gev. programma. 10.45
Reportage. 11.00 Nieuws. 11.15—12.00 Gram.
HILVERSUM II (298 m).
VARA 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Ge
sprek over het zilveren Jubileum van de
Ncderl. Culturele Sportbond. 8.40 Gram. 9.45
„Geestelijk leven", causerie. VPRO 10.00 uur
„Geef het door". 10.05 Voor de Jeugd. IKOR:
10.30 Ev. Luth. Kerkdienst. AVRO 12.00 „Mu-
ziekótalage". 12.40 Voor de Jeugd. 1250 Or
gelspel. 1.00 Nieuws. 1.20 Amus.muz. 150
„Even afrekenen. Heren!" 2.00 Gram. 2 05
Boekbespreking. 2.30 Brabants Orkest. 3.45
Film. 4.00 Dansmuziek. 430 Sport. VPRO 5.00
„Een eigen geluid", toespraak. 530 „Een
Kerklied". VARA: 5.30 ..Martin's geheime
raketvlucht naar de maan", hoorspel. 550
Pianospel. 6.00 Sport. 6.15 Nieuws. 6.30 uur
Gram. 7.00 „Radiolympus". 7.30 Intern, volks
liedjes. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Strijkorkest.
8.45 „De Forsyte Sage: Een man van fortuin",
hoorspel. 935 Operaconcert. 10.00 abaret. 10.30
Dansmuziek. 11.00 Nieuws. 11.15—12.00 Gram.
ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.
12.30 Voordracht. 1.00 Nieuws. 1.10 „Coun
try Questions". 1.40 Operamuziek. 2 05 Wen
ken voor de tuin. 2.30 Gram. 4.30 Hoorspel.
5 00 Voor de kinderen. 5.30 Causerie. 6.00 uur
Nieuws. 6.15 Operamuziek. 7.00 Crltleken.
7.45 Kerkdienst. 835 Liefdadlghetdsoproep.
9.30 Hoorspel. 9.00 Nieuws. 9.15 Causerie. 9.30
Klankbeeld. 10.30 Viool en clavecimbel. 1052
Epiloog. 11.00—11.03 Nieuws.
ENGELAND, BBC Light Programme,
1500 en 247 m.
12.00 Verzoekprogramma. 1.15 Gev. progr.
50 „Welcome Stranger". 2.30 Lichte muziek.
3.00 Gram. 3.30 Meisjeskoren. 4.00 Hoorspel
muziek. 4.30 Gram. 5.30 Hoorspel. 6.00
6.30 Lichte muziek. 7.00 Nieuws. 7.30
Lichte muziek. 8.30 Community singing. 9.00
Gev. programma. 10.00 Nieuws. 10.15 Plano-
voordracht. 10.30 Muzikale causerie. 10.45
Orgelspel. 11.15 Lichte muziek. 1156—12.00
Nieuws.
BRUSSEL 484 nt
12.08 Gram. 1.00 Nieuws. 1.15 Verzoekpro
gramma. 230 Lichte muziek. 3.00 Orkestcon-
ccrt. 4.15 Gram. 4.30 Dansmuziek. 7.00 Gods
dienstig halfuur. 7.45 Nieuws. 8.00 Omroepork.
en solisten. 10.00 Nieuws. 10.10 Dansuzlek.
10.30 Jazzmuziek. 1055 Nieuws. 11.00 Gram.
11.55 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
11.45 Gram. 12.15 Radiojournaal. 12.30 uur
Weerber. 12.32 Lichte muziek. 1.00 Nieuws.
1.15 Gram. 1.30 Voor de soldaten. 2 00 Gram.
3.00 Voetbalreportage. 4.45 Marsmuziek. 5.00
Symphonie-orkest, koor en soliste. 6.30 uur
Godsdienstig halfuur. 7.00 Nieuws. 7.30 Gram.
8 00 Actualiteiten. 0.15 Gev. programma. 10.00
f/s. 10.15 Verzoekprogramma. 11.00 uur
Nieuws. 11.05 Gram. 11.30—12.00 Dansmuziek.
MAANDAG 4 JUNI.
HILVERSUM I (402 m).
RV 7.0 Nieuws. 7.15 Gewijde muziek.
7 45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.10
Sport. 830 Gram. 9.15 Voor de zieken. 9.35
Gram. 10.00 Predikantenforum. 10.15 Gramof.
10.30 Morgendienst. 11.00 Pianorecital. 11.30
Gram. 12.30 Land- en Tuinbouw. 12.33 Orgel-
ert. 1.00 Nieuws. 1.15 Mandollne-ensem-
1.45 Gram. 2.00 Schoolradio. 2.35 Gram.
Voor de vrouw. 3.15 Gram. 3.35 Strljk-
rtet. 4.00 Bijbellezing. 4 45 Vocaal ensem
ble en orgel. 5.00 Voor de kleuters. 5.15 Or
gelspel. 5.45 Voor de kinderen. 6.00 Zigeuner
kwintet. 6.15 Sport. 6 25 Gram. 6.30 Boekbe
spreking. 6.45 Engelse les. 7.00 Nieuws. 7.15
„Volk en Staat", causerie. 730 Gram. 7.40
Radiokrant. 10.00 Nieuws. 8.05 Omroeporkest
en solist. 8.40 „De Delftsc Wonderdokter",
hoorspel. 9.30 Planoconcert. 10.00 Gram. 10.10
Strijkorkest en solisten. 10.45 Avondoverden
king. 11.00 Nieuws. 11.15—12.00 Gram.
HILVERSUM n (298 m).
AVRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnas
tiek. 730 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9 00
Morgenwijding. 9.15 Gram. 10.30 Voor de
vtouw. 10.35 Gram. 1100 „De betekenis van
de moderne fotografie", causerie. 11.15 Om
roeporkest. 12.00 Orgel cn accordeon. 12.30
Land- en Tuinbouw. 123 Dubbel mannen-
kwartet. 12.50 Gram. 1.00 Nieuws. 1.15 Mede
delingen. 130 Dansmuziek. 2 00 „Wat gaat er
n de wereld?", causerie. 230 Gram. 2.30
dracht en harpspel. 2.45 Kamerorkest.
3.15 Voor de wouw, 4.15 Strijkorkest. 4 45
Musicalender. 5.30 Voor de padvinders. 5 45
Regeringsuitzending: J. A. van Beuge „Eco
nomische aspecten van Nleuw-Gulnea". 6.00
Nieuws. 6.15 Militair commentaar. 6.30 Ame
rikaans orkest. 6.40 „De wereld herbouwen",
causerie. 7.00 Piano-recital. 7.30 Muzikale
causerie. 7.45 Regeringsuitzending: Land-
bouwrubriek. 8.00 Nieuws. 805 Radloscoop.
10.40 Orkestconcert. 11.00 Nieuws. 11.15 Re
portage. 11.20—12 00 Gramofoonmuzlek.
ENGELAND. BBC Home Service, 330 m.
12.00 Gram. 12 25 Wedstrijd ln het verha-
len-vertellen. 12.55 Weerber. VOO Nieuws.
I.10 Lichte muziek. 1.55 Cricket. 2.00 Voor de
scholen. 330 Interviews. 3 50 Orkestconcert
4.20 Gram. 4.45 Voor de vrouw. 5 00 Voor de
kinderen. 6.00 Nieuws. 6 15 Sport. 6 20 Ster-
rckundlge causerie. 6.30 Orkestconcert. 7 30
Klankbeeld. 7.45 „Junior Crazy Gang". 8.15
Twintig vragen. 8.45 Amerikaans commen
taar. 9 00 Nieuws. 4.15 Hoorspel. 10.45 Par-
lcmentsoverzicht. 11.00—11.03 Nieuws. 12.00
Sluiting.
ENGELAND. BBC Light Programme,
1500 en 247 m.
12 00 Voordracht. 12.15 Orgelspel. 12.30 uur
Sport. 1 00 Orkestconcert. 1.30 R A C. Festi
val of Britain Rally. 1.45 Voor de kinderen.
2 00 Voor de vrouw. 3 00 Hawaiian muziek.
330 Sport. 3.30 Voor de soldaten. 3 45 Dans
muziek. 4.15 ..Mrs Dale's Dagboek". 4.30 uur
Hoorspel. 6 00 Orgelspel. 6.15 Lichte muziek.
6 45 Hoorspel. 7.00 Nieuws en radiojournaal.
735 Sport. 7.30 Gev. programma. 8 00 Revue.
9.00 Gev. programma. 9.45 Voordracht. 10.00
Nieuws. 10.20 Dansmuziek. 11.00 Voordracht.
II.15 R.A.C. Festival of Britain Rally. 1120
Lichte muziek. 11.56—12.00 Nieuws.
BRUSSEL 484 m.
12.05 Lichte muziek. 1.00 Nieuws. MO Gram.
1.30 Dansmuziek. 3.00, 4 00, 4.30. 4.45. 5.10,
5 45. 630 en 7.00 Gram. 7.45 Nieuws. 8 30 uur
Gram. 9.00 Omroeporkest, koren *en solisten.
9 45 Gram. 10.00 Nieuws. 10.40 Gram. 10 55
Nieuws. 11.00 Dansmuziek. 11.55 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
11 45 Gram. 12.30 Weerber. 12 33 Voor de
landbouwers. 12 40 Gram. 1.00 Nieuws. 1.15
Pianospel. 1.30 Gram. 1.45 Pianospel. 2 00 uur
Voor de vrouw. 3.00 Gram. 4.00 Internat.
Radio Universiteit 30 Pianorecital. 5 00 uur
Nieuws. 5.10 Lichte muziek. 6.00 Franse les.
6.20 Gram. 635 Ftn. kroniek. 6.30 Voor de
soldaten. 7.00 Nieuws. 7 30 Radio-bioscoop.
7.50 Radiofeullleton. 8 00 Koorzang. 9 30 Gr.
10 00 Nieuws. 10.15 Vlaams programma. 11.00
Nieuws. 11.05—12.00 Verzoekprogramma.