Taak van het Christendom om de West- Europese cultuur te redden? De mensheid kan alleen in Christus genezen Belangwekkende colleges vulden de Zaterdag Het gehele Nederlandse volk zou worden weggevoerd Afscheid van de Geref. Kerk te Katwijk aan Zee Zeeslepers: Hollands Glorie NIEUWE LEIDSCHE COUHANT 2 MAANDAG 12 FEBRUARI 1931 Diesviering (en einde H.M. de Koningin ook dit jaar in de Zuiderkerk luisterd door orgelspel van Piet Uiterlin- den. Gezongen werden „Grote God, wij loven U" en het zesde couplet van het Wilhelmus. ^PNIEUW HEEFT DE SLEUTELSTAD vier dagen in het teken gestaan van de diesviering. Naar traditie werd die viering ingezet op de verjaardag van de universiteit zelf ditmaal de 376ste verjaardag en op die 8ste Februari de op merkelijke oratie van de rector prof. dr S. T. Bok. Evenzeer is het de gewoonte dat op Zondag de plechtigheden worden besloten met een bijeenkomst van de Christen-studentenraad en een studium generale. Dat H.M. de Koningin zelfs ook dit jaar de laatste dag der viering heeft willen bijwonen, moge een sprekend bewijs zijn van Haar liefde voor onze stad en van Haar medeleven met onze universiteit. In de Zuiderkerk zou de vraag beant woord worden: „Kan het de taak van het Christendom zijn, de West-Europese cul tuur te redden?" Als sprekers waren uit genodigd dr L. G. Kortenhorst en prof. mr J. M. J. Schepper, die de kwestie resp. van R.K. en van Calvinistisch stand punt uit zouden benaderen. Dr Kortenhorst begon met zich af te vragen, of het Christendom werkelijk staat of valt met de Westerse cultuur. Stellig niet, want Christus overwint en regeert tot aan het einde der tijden. Een andere vraag is, of het Christendom de oude. vertrouwde beschaving kan en moet redden. Is deze beschaving de moeite waard van Christelijk standpunt uit? Spr. dacht dit zeer zeker het geval. Ofschoon de gevaren, die van Rusland en Azië uit dreigen, groot zijn, is het Westen nog steeds superieur in de lagere regionen van het culturele leven. De specifiek geestelijke terreinen echter worden hier steeds meer „onbekend land". Wat hebben wij aan geestelijke waarden in Azië gebracht, wat de hier studerende Oosterling meegegeven? Zeker, zending en missie zijn realiteiten, maar hoe sterk zijn zij t.o.v. de wereld handel, de wereldeconomie en de wereld politiek? De geest van liefde en vrijheid hebben wij verzuimd door te geven, ver zuimd ook na de Christelijke iedalen de beide andere componenten van onze be schaving mee te delen, t.w. het Aristote lisch denken en de Romeinse rechtsbe grippen. De vraag, of Azië wel in staat is de taak van het Westen over te nemen, moet dan ook ontkennend worden be antwoord. Spr. riep de Christen-studenten op in geestelijke zin samen met „de buren" op te trekken en de wereld van een cata strophe te redden door wereldhervor ming, die bjj onszelf begint. Prof. Schepper echter achtte het geen taak van Christenen speciaal om de Euro- Handelsreizigers bijeen G. P. Giskes De afdeling Leiden van de Ned. han delsreizigersvereniging vergaderde o.l.v. de heer J. van den Berg, die in het bij zonder de heer J. J. van Kooperen wel kom heette. Na het huishoudelijk gedeelte hield de heer Van Kooperen als belas tingconsulent een causerie over het be- lastingvraagstuk. Eerst gaf hij een alge meen overzicht van de verschillende be lastingen, die men in Nederland kent. Uitvoerig werd ingegaan op de loon- en inkomstenbelasting en op de verw ÏSKf'S r'0„r™.^?,dfl!fiel5i!e™e„ï,en een ongerept vertrouwen. De herder de handelsagent geldt, werd uitvoerig h«rt recht op de bezieling der gelovigen toegelicht. Er werden veel vragen ge- Pastoor Giskes legde in zijp prediking pese cultuur te redden. Daarvoor heeft deze beschaving teveel heidense elemen- is zij te on-Bijbels. Het kan hoog stens de taak van alle vrijheidlievenden jn voor haar te strijden. Christus' boodschap is een andere; Christenen mogen en moeten te allen tijde en onder alle omstandigheden Gods bondgenoten zijn bü de verwezenlijking het Godsrijk. Een andere taak van het Christendom Is cr niet, aldus spr., ant deze is de meest omvattende. De sprekers werden ingeleid door de praeses van de C.S.R.. de heer H. D. van Nieukerken. De samenkomst werd opge- Belangstelling Even na twaalf uur arriveerde Konin gin Juliana per auto voor de Zuiderkerk. Zij was vergezeld van haar secretaresse, mevr. Smit-Avis, en enkele vriendinnen en werd aan de ingang opgewacht door mej. mr M. E. Blok, secretaresse var bureau voor oud-alumni. Na de dienst begaf de Koningin zich te voet naar De Doelen, waar Zij temidden van haar studiemakkers en vele oud studenten ongedwongen de lunch ge bruikte. Het publiek, dat elk jaar meer belang stelling aan de dag gaat leggen, juichte H.M. aan de Zuiderkerk hartelijk toe, maar toonde verder zó weinig begrip voor de wens van de Koningin om incognito te blijven, dat de politie o.l.v. inspecteur Verzijden gedwongen was, de meehol- lende mensen op een. afstand te houden en ten slotte zelfs moest overgaan tol afsluiten van straten en bruggen. Later in de middag begaf de Koningin zich naar de Stadsgehoorzaal, waar prof. dr S. E. de Jongh, hoogleraar in de phar macologic. een studium generale hield over: „Het risico van het geneesmiddel" Prof. di A. C. Rüter. Pastoor Giskes voorganger der Oud- Katholieke Gemeente De Oud-Katholieke Gemeente heeft gistermorgen de opvolger van pastoor G. an Kleef ontvangen: pastoor G. P. Giskes, gekomen uit Gouda. De nie pastoor, die reeds 35 jaar herder leraar is geweest, werd geïnstalleerd door de aartsbisschop van Utrecht, mgr prof. dr A. Rinkel. Deze zei in zijn installatie-toespraak aanleiding apostel Paulus, dat arbeiden de eerste taak is. Pastoor Giskes is hier gekomen ;e zijn. En al is iet deel van de veg, dat hij i woord i de ïerder en leraar ïooit werken ut routine. De leer der Kerk ;al hem steeds veer de weg noeten wijzen. en mens. Is de prediking der verzoening verouderd? Is het aan te bevelen, dat we er langs heengaan? Als we zien op alles, wat er om ons is, zijn we geneigd dit te doen. Hoevelen zijn er niet, die van Jezus Christus niet meer willen weten, gaat deze mensen toch maar goed, zegt men dan. Dat is maer schijn. Als we iets grondiger de hedendaagse toestand on derzoeken, valt dit op, dat juist dat niet- in-Christus-zijn de voornaamste, de enige oorzaak is van de ellende der wereld. De verzoening is waard krachtiger te den verkondigd. Opdat ze de redding brenge, waar we anders tevergeefs zouden hopen. De mensheid kan alleen in Christus genezen. - Na afloop van de bijeenkomst hebben velen in de sacristie pastoor Giskes de hand ter begroeting gedrukt. Een halve eeuw natuur historische vereniging Vijftig jaar geleden werd de Nedcrl. natuurhistorische vereniging, afd. Lei den, opgericht. Dit feit hebben de leden Zaterdag herdacht. Op 10 Februari 1901 richtte een 8-tal H.B.S.-ers en gymna siasten de Leidse zoölogische vereniging „Darwin" op. Ook in andere steden wer den soortgelijke organisaties in 't leven geroepen. Op 27 December 1901 werd in Amsterdam de Ned. natuurhistorische vereniging opgericht, waarbij de reeds bestaande plaatselijke verenigingen zich toen als afdeling aansloten. De werk zaamheden omvatten het houden van lezingen, excursies en bijeenkomsten, waarop de leden de gelegenheid hebben zelf bezienswaardigheden uit de natuur te vertonen. In de loop der 50 jaren werden ook enige tentoonstellingen georgani seerd. De laatste in 1948, in samenwer king met de Jeugdbond voor natuurstu die. Ter viering van het gouden jubileum heeft de voorzitter, dr J. Th. Henrard, in het botanisch laboratorium een cause rie gehouden over „Het steenkoolwoud". De vorige avond hadden de leden een ge zellig avondje. Afdeling Leiden C.B.P.B. Er is een afdeling Leiden en omstreken opgericht van de bond van Chr. boerin nen, boerendochters, plattelandsvrouwen en -meisjes. De vergadering stond onder leiding van de heer H. Kranenburg, die in zijn openingswoord wees op de taak van de vrouw in het maatschappelijk de landelijke it Ede, gaf een uiteenzetting van het doel en het werk van de C.B.P.B. De organisatie kan ons helpen onze taak in gezin, bedrijf en maatschappij beter te zien. Zeventien personen hebben zich reeds als lid van de afdeling opgegeven. Mevr. B. KoningTolk uit Voorschoten werd tot presidente gekozen. Het voorlopige bestuur bestaat verder uit de dames W. C. M. Mechelsede Ruyter, secretaresse, W. de Zwijgerlaan 37, Voorschoten, M. E. de Witvan Egmond te Zoeterwoude, J. de Graafvan Bemmel te Leiderdorp en A. W. van EgmondHoogendoorn te Lei derdorp. Op 7 Maart hoopt men weei Cursus gezondheidszorg en praeventieve geneeskunde Woensdag begint (voor het eerst in Nederland) in het instituut voor prae ventieve geneeskunde te Leiden een cur sus gezondheidszorg en praeventieve ge neeskunde. die gedurende anderhalf jaar twee dagen per week door een aantal sociaal-geneeskundigen bedrijfsartsen directeuren van gemeentelijke genees kundige en gezondheidsdiensten e.d.) zal worden gevolgd. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN GEBOREN: Catharlna dr v. G. Brou wer en A. Laterveer; Abraham J. zn v. F. H. Franken en P. Heemskerk; Elisa beth C. dr v. C. Prins en M. C. Broers; Geertje dr v. J. Knecht en M. T. Kasi- mier; Petronella A. dr v. C. P. Touw en J. M. van Egmond; Gerda dr v. G. van der Luijt cn A. van der Plas. OVERLEDEN: A. Schregel, man. 72 jr; C. Kasteel, zoon, 4 dagen; J. Zwart, man, 54 jr; P. J. van Rijzen, man, 76 jr. GETROUWD: M. de Jonge en V. Abra- op de houding van de gemeente tegen- de pastoor. Die houding moet zo zijn, dat zij zijn arbeid wekt, stuwt en vrucht baar maakt. Pastoor en gemeente zijn j aangewezen op een onverstoorbare vrede steld. 'de nadruk op de verzoening tussen God ïo( slot opnieuw de musical comedy" ■^VERSCHEIDENE COLLEGES trokken Zaterdag grote belangstelling. Van dat van prof. dr J. P. B. de Josselln dc Jong over de nieuwe wetenschap Ethno- linguistiek gaven we reeds een overzicht. De gewelfkamer bleek te klein om de luisteraars naar prof. dr K. H. Miskotte te bevatten, waarom verhuisd werd naar het klein-auditorium. Prof. Miskotte zou spreken over Barth en zün houding tegen over Sartre. Het is een pleidooi geworden voor solidariteit tussen de beoefenaars van de theologie en de philosophic. Niet iedereen, die Christus niet gekend heeft, gaat verloren, aldus spr. Maar de de toekomende Sartre komt bij Barth aan het woord als wijsgeer, niet omdat Barth Sartres ideeën onderschrijft, maar als consequen tie van een houding, die gekenschetst kan worden als „verlegenheid". Barth laat Sartre aan het woord, als het probleem van de Voorzienigheid Gods hem be nauwt. en hij doet dit zonder Sartre te oordelen, laat staan te veroordelen. Im mers: de theologie concurreert niet met de philosophie. De theologie is dienst van het Woord Gods. maar de theologie kan in een door God gewilde impasse gera ken, een impasse, die erkend moet wor den, Dan komt de gast, de medemens, die langs een andere weg voor dezelfde muur kwam te staan. Barth geeft Sartre het recht van een gast, hy wijst verschillen de beschuldigingen tegen hem af, en valt diens zelfverdediging bij, aldus prof. Miskotte. Spr. ontkende in de loop van zijn be toog, dat Sartres „le néant" hetzelfde zou zyn als Barts „das Nichtige". Dat neemt echter niet weg, dat het onderhoud tus sen de theoloog en de philosooph zijn nut kan hebben. In de eerste plaats in de erkenning van ons aller „verlorenheid" en het gevoel van solidariteit, dat hieruit kan ontstaan. In de tweede plaats mag het niet uitgesloten worden geacht, dat de philosooph God vindt en niet de theoloog. En op de derde plaats is het mogelijk, dat uit het in cultuur-historisch opzicht, belangrijke samentreffen van theologie en philosophie een nieuwe ter minologie groeit, die het probleem zonde en voorzienigheid duidelijker kan for muleren. Zendingsmotieven Het tweede theologische middagcol lege was gewyd aan een critische be spreking van enige zendingsmotieven door dr E. Jansen Schoonhoven van Oegstgeest. Spr. achtte het na 2',k eeuw dynamisch zendingswerk noodzakelijk zich critisch te bezinnen op de motieven, die dit mo gelijk maakten. Zijn de beweegredenen gedurende geheel deze periode in het licht van het Evangelie rechtmatig ge weest Het grote motief van de Hernhutters zending was het medelijden. Maar dit me delijden was vaak sentimentaliteit en trok de verhoudingen scheef (het woord „hei denen"!». Bewuste Oosterlingen wijzen dit medelijden terecht af, aldus spr. Iets an- dex« is het Bijbelse woord „ontferming". Gods toch een redelijk zendingsmotief. De Gereformeerde zending gaat uit van de gehoorzaamheid aan het zendingsbevel van Christus. Als dit motief het enige is. bestaat het gevaar voor wettische ver starring. Ook het verlangen om hoge geestelijke waarden mee te delen, om de beschaving en de eenwording van de wereld te die nen, kunnen redelijke motieven zijn. Men brenge de volkeren niet a 11 e e n de tech niek van het Westen! Echter dreigt hier het gevaar van een on-Bijbels superiori teitsgevoel en van een ongerechtvaardigd cultuuroptimisme. Natuurlijk is zending nodig voor de inwendige ontwikkeling van het leven van de Kerk, maar doorslaand als- motief is de verwachting van het Ko ninkrijk Gods. Centraal moet daarin zijn: „De liefde van Christus dringt Man en vrouw Dat er voor het college van mevr. dr A. H. M. RomeinVerschoor grote be langstelling zou zijn, viel te verwachten. Het onderwerp was er dan ook naar: „Man en vrouw, iets uit de historie van een menselijke verhouding". Dat deze verhouding zeer „progressief" bekeken zou worden, was wel zeker. Spreekster zag in de geschiedenis van de verhouding man-vrouw een sterke sociale achteruitgang van de vrouw, ondanks „de pretentie" van het Chris tendom, de vrouw uit haar slavernij verlost te hebben. Onder het (mannelijk) monotheïsme van het Christendom werd de vrouw als waarde-factor in het leven wel hoger aan geslagen, aldus spreekster, maar zij werd daarbij meteen „van oer-moeder tot Adams rib!" „Thomas van Aquino pleitte voor haar verzorging, als zij oud en onvruchtbaar is geworden, maar dat is de verzorging, die je ook aan een oud karrepaard geeft!" aldus mevr. RomeinVerschoor. Gelukkig is deze verhouding steeds ge contrarieerd door de hersens van de vrouw en het hart van man en vrouw beide. Het verstand van de vrouw deed haar een geraffineerd gebruik maken van de enige wapenen, die haar gelaten wa ren: schoonheid en charme. De persoon lijke liefde tussen man en vrouw maakte Felix Kersten (niet Bernadotte) wist waan zinnige daad te voorkomen TEDER HERINNERT ZICH uit de laatste oorlogswinter het Zweedse wittebrood L en weet misschien, hoe gastvrij de Zweden geweest zün tegenover gevangenen uit Duitsland, die in hun land liefderijk ontvangen zijn. De naam van graaf Folke Bernadotte, die in 1948 in Israël vermoord werd, komt daarbij weer in de gedachten. Maar ten aanzien van Bernadotte's verdiensten in die winter 19441945 zijn be en gerezen. Een ander maakte ook aanspraak op dank van Nederlanders. Het Felix Kersten, de masseur van Himmler. Over deze twee figuren heeft de Leidse hoogleraar in de vaderlandse geschiedenis, prof. dr A. J. C. Riiter, in een diescollege gesproken. Bernadotte denken hy heeft veel goeds gedaan voor de mensheid zijn verdiensten bleven niet zonder tegenspraak. In een boek. Klerk en Beul, vertelt Felix Kersten, een man met een singuliere levensloop, wat hy bij Himmler bereikt heeft. Welke beve len hij ongedaan wist te maken, welke plannen op zijn aanraden niet zijn uit gevoerd. In dit boek kent hij zichzelf een. lange lijst van verdiensten toe. Kersten kwam in 1939 in contact met Himmler. Hij zorgt voor de gezondheid van deze Nazi-beul en krijgt meer hoog geplaatste patiënten, tot Ciano toe. Als de oorlog uitbreekt, interneert Himmler hem op zijn landgoed in Duitsland. Dat bevalt Kersten niet, maar op aanraden van de Finse gezant („u kunt nog veel goed doen") blijft hij. Nederlanders nemen een voorname plaats in bij Kersten. Hij woonde voor de oorlog in ons land en had Prins Hendrik onder zijn patiënten. Wanneer Hitier aan Himmler de opdracht geeft, het gehele Nederlandse volk naar Rusland of Polen te verhuizen, weet Kersten deze waanzin nige daad te voorkomen. Kersten gaat in Zweden wonen. Tezamen met de minis ter van Buitenlandse Zaken van dat land wil hij gevangenen uit Duitsland naar Zweden overbrengen. Het lukt hem, 40 000 mensen uit Himmlers handen te redden. Wie echter het boekje Het Einde van Bernadotte heeft gelezen, weet, dat Ber nadotte voor zich de eer opvraagt, deze 40.000 gered te hebben. Wie van tweeën spreekt de waarheid? Uit de rede van prof. Rüter viel op te maken, dat de balans in het voordeel van Kersten uit- Er zijn vreemde geruchten over Ker sten in de wereld gekomen, maar die zijn alle onhoudbaar gebleken. Zijn in het boek gepubliceerde briefwisselingen moeten wel echt zijn. Het is vrijwel on- meestal veel goed van de theoretische slavernij, waarin zij verkeerde. Maar dit bleek ook haar zwakke zijde, toen de vrouwen-emancipatie inzette. Die eman cipatie is door de zusters en de tantes, niet door de vrouwen en de moeders be vochten! Zij is bovendien nog lang niet voltooid. In gala De zo gunstig ontvangen „musical co medy" van Maxwell Anderson „Knicker bockers Holiday" werd Zaterdagavond in gala gebracht. Onder de officiële gasten was ook burgemeester Van Kinschot als curator van de universiteit. Het spel ver rukte de bezoekers. Na afloop prees prof. dr S. T. Bok in een hartelijke speech het werk van de uitvoerenden. Hij bood bouquetten aan namens de senaat en hemzelf. Mede namens de V.V.S.L. sprak de praeses van het L.S.C., de heer M. S. H. G. Heerma van Voss. Hij schonk een bloemenkrans. De praeses van het Leids Studenten- Toneel beantwoordde de redevoeringen mede namens zijn vrouwelijke collega. Er werden nog vele bloemstukken over handigd. mogelijk, hele series brieven te verval- lar bovendien: mensen die nog leven, bevestigen de echtheid van de door hen geschreven en in het boek af gedrukte brieven. Het valt natuurlijk moeilijker te bewijzen, of Kersten Himm- van waanzinnige plannen heeft kun- afhouden. En dan blijft nog altijd de vraag open: wat zou er gebeurd zijn, als Kersten zich met een dergelijke kwestie helemaal niet bemoeid zou hebben? Er zyn, meende prof. Rüter, drie aanwüzingen, dat het plan tot weg voering van de Nederlanders inder daad heeft bestaan. In de eerste plaats het dagboek van Kersten, dat een grote rykdom aan details be vat; in de tweede plaats een verkla ring van de secretaris van Himmler, die er van op de hoogte was, en ten derde het getuigenis van een Duitse generaal. Deze had van Himmler zelf gehoord, dat Kersten hem van het plan van de verhuizing had afge bracht. Uit dit alles mag men aan nemen, dat Kersten zyn invloed zeker heeft gebruikt. Wanneer dus Kersten ten aanzien van de bevrijding op het laatst van de oor log van die 40.000 gevangenen en hun overbrenging naar Zweden de waarheid spreekt, blijft eigenlijk voor Bernadotte weinig anders over dan de rol van com mandant over een aantal autobussen. Na onderzoek meende prof. Rüter te mogen verklaren, dat, hoeveel goeds Bernadotte icht heeft, de Zweedse graaf niet de loftuitingen toekomen, die hem zijn werk in de laatste maanden i oorlog zijn toegezwaaid. Nieuwe Kerkorde brengt ook in Zending grote veranderingen Belangrijke beslissing van de V. N. Z. Nu de nieuwe Kerkorde „er door" is, staan er ook voor de Zending grote veranderingen op til, zo schrijft dr W. F. Dankbaar te Oegstgeest in het pasver- schenen Ned. Zendingsblad. In de Kerk orde is vastgelegd, dat de Kerk zich in het werk der Zending in gehoorzaamheid aan het bevel van Christus met het Evan gelie des Koninkrijks richt tot de volke ren in de niet-gekerstende wereld. Verder staat er te lezen, dat er een raad voor de Zending zal komen, die belast is met de leiding van het Zendingswerk der Kerk, in naam van en onder verant woordelijkheid aan de Generale Synode. Deze raad leidt het zendingswerk in de gemeenten, de classes en de kerkprovin cies in gemeenschappelijke banen en treft de nodige voorzieningen voor de arbeid- in de zendingsgegbieden zelf. De dagelijkse gang van zaken berust bij een directorium. De Kerk zelf zendt voortaan haar zendingspredikanten en vicarissen uit, alsmede gegenen die in een bediening staan in het zendingswerk: evangelisten, artsen, verpleegsters en onderwijzers. In Maart komt de nieuwe Synode bij een om haar organen van bijstand, dus ook de raad voor de Zending te benoe men. De tegenwoordige raad voor uit wendige Zending houdt dan op te be staan. Maar het voornaamste is, dat het algemeen bestuur van de ver. Ned. zendingscorporaties heeft besloten, dat als de nieuwe Kerkorde van kracht wordt, de V.N.Z. zullen op houden te functionneren en dat zij niet alleen hun arbeid maar ook hun functionarissen, instituten en be zittingen aan de Ned. Herv. Kerk zullen overdragen. Het algemeen be stuur heft daarmee ook zichzelf op en draagt zyn bevoegdheid over aan de nieuwe raad. Het financiële be heer van de Zending komt onder controle \an een financiële commis sie en de Zendingsbegroting behoeft de goedkeuring van de generale fi nanciële raad der Kerk. De Geref. Zendingsbond heeft besloten zyn arbeid niet aan de Kerk over te dragen. Dr Dankbaar betreurt ditom dat er nu toch naast het officiële ker kelijke zendingswerk binnen de Her vormde Kerk corporatieve zendings- arbeid blijft bestaan. De beslissing van de V.N.Z. om hun arbeid over te dragen aan de Kerk is uitermate gewichtig. Het is ook een vreugdevolle beslissing. Meer dan 150 jaar hebben de zendingscorporaties hun arbeid verricht in het midden der Kerk en ook nqmens de Kerk. Thans is het ogenblik nabij, dat zij hun positie van „zaakwaarnemer" kunnen beëindigen, omdat de Kerk zelf bereid en gereed is zendingskerk te zijn. Hier hebben vorige generaties verlangend naar uitgezien Niemand minder dan Groen van Prin- sterer heeft in het midden van de vorige eeuw al uitgesproken, dat de Kerk zelf haar zending zou moeten behartigen, maar dat zij daarvoor dan ook een be lijdende kerk zou moeten zijn. Byzantijnse en Hellenistische Kring opgericht Op de dies van de Leidse Universitei is Zaterdag op initiatief van mevrouw professor Sophie Antoniades tijdens een bijeenkomst in het Universiteitsgebouw Byzantijnse en Hellenistische Kring opgericht, welke zich ten doel stelt de bestudering van de Byzantijnse en heden daagse Griekse cultuur. Besloten is om tweemaal per jaar bij een te komen. De eerste studiedag zal ge houden worden op 6 Oct. in de Leids» Universiteit. Prof. dr J. H. Kramer» heeft aan het Rapenburg, waar ook d» verzameling van Oosterse handschriften ls ondergebracht, aan de Kring ruimte beschikbaar gesteld voor het vestigen van een bibliotheek en leeszaal. Vader van zeven kinderen in mijn omgekomen Zaterdag werd de 36-jarige houwei J. L. Paotobier uit Heerlerheide in een steengang op 636 m. diepte in de staats mijn Hendrik door een ontspoorde wagen van een passerende kolentrein gegrepen en gedood. Het slachtoffer was gehuwd en vader van 7 kinderen. Ds W. van Boeijen gaat naar Eindhoven Ds W. van Boeyen heeft gistermiddag afscheid genomen van de Geref. Kerk van Katwyk a. Zee. Hy heeft deze gemeente drie en een half jaar gediend. Zoals be kend, wordt ds Van Boeyen predikant te Eindhoven. Het kerkgebouw was geheel bezet. Wij merkten o.a. op de predikan ten H. van Rhyn van Leiderdorp, H. de Valk van Katwyk aan den Ryn en E. Nyhuis van Valkenburg, J. J. van der Krift, J. G. van Ieperen en D. Bonman, namens de Hervormde Gemeente van Katwyk aan Zee. mr W. J. Woldringh van der Hoop. de burgemeester, en de heer D. J. Kleen, wethouder. Ds Van Boeijen bepaalde zijn gehoor bij Joh. 15 11 „Deze dingen heb Ik tot U gesproken, opdat Mijn blijdschap in u blijve en uw blijdschap vervuld worde". Wat aangenaam is in ons leven duurt naar kort, 3elangrijk i We zijn n Gevestigde en vertrokken personen In de week van 510 Februari Gevestigd A. Afersvoort en fam., kantoorbed., Me relstraat; C. E. Bos, Rijnsburgerweg 152; K. SchoutenVan den Bosch, huishoud ster, v. 't Hoffstraat 8; S. P. v. d. Bosch, slager, Haarlemmerstraat 268; M. A. Busé, lerares N.O., Vismarkt 3; W. A. Cupédo, leerl.-verpleegster, W. Singel 27; C. van Dam, huishoudster, Koninginnelaan 40; L. N. Delsasso, vertegenwoordiger, Lange Mare 39a; M. J, E. PoncinDexter en fam., Lcemansstraat 32; C. Dirkse, wijk verpleegster, Fagelstraat 17; J. L. J. M. Jonkh. van der Does de Willebois, Hout laan 15; J. C. van Eijden en fam., luit. der Intendence K.L., Aarstraat 4; A. E. Giskes, huishoudster, Zoeterw.singel 50; G. P. Giskes, pastoor, Zoeterw.singel 50; A. C. M. M. R. Hens, -Lijsterstraat 11; F. J. Heukshorst, Kagerstraat 18; A. Col- paHoogendoorn, Roodborststraat 41; J. C. Huizer en fam., brandwacht le klasse, Dijkstraat 21; C. van Iperen, Roodborst straat 40; G. M. M. Jansen, leerl.verpleeg- ster, Witte Singel 27; J. F. Keulemans en fam., bouwkundige, Irenestraat 19; R. L. Keu]s, leerling-stuurman, Breestraat 73; Kool, dienstbode, Rijnsburgerweg 143; C. G. Kostering, leerl.-verpleegster. Witte Singel 27; G. J. J. van der Linden fam., techn. employé. Morsweg 150a; W. A. Lucas. Morsweg 6a; B. P. Matze, verpleegster. Witte Singel 27; J. W. Geu- keVan der Meer. Marmxstraat 43; M. C. ter Meer, dienstbode, Thorbeckestraat 58; A. A. M. VianeMelis, huishoudster. O. Rijn 4a; A. J. H. van der Meijs, getouw baas, Koningstraat 15a; J. Nieuwenhuij- Oude Rijn 54; P. Nijholt, dienstbode, R. Visscherstraat 13; J. Nijland, hulp in de huishouding. Joh. de Wittstraat 18; M. Oskam. Sophiastraat 16; A. C. Ruardij, sergeant. Morsstraat 6264; H. A. Rupp, ingenieur. Witte Rozenstraat 16a; C. P. Saas, verpleegster, Rijnsburgerweg 10; H. van der Schaar. Braassemerstraat 2; B. Spence, H. de Vriesstraat 9; H. W. F. van der Steen. Haven 36; W. M. van de Stroet, v. d. huishouding, Rijnsburgerweg 10; H. Tan. Lijsterstraat 32; M. C. P. J. Uffink. automonteur, Moriaansteeg 6; A. Versfelt, Groenhovenstraat 10; F. v. Wal- linga. Rodenburgerstraat 70; G. Wester hout, Sterrenwacht 2; J. Wijfje, militair, Groenoordstraat 27. Vertrokken H. I. Altman, Rijnsburgerweg 10, Voor burg, Laan van Middenburg 2; S. van Amerongen, Haarlemmerstraat 233, Am sterdam, Jac. Obrechtstraat 92; T. G. Ap pelboom, Vondellaan 23, Indonesië; J. E. Benschop, Paul Krugerstraat 31, Voor hout, Loosterweg 10; J. R. J. van den Bergh, Rapenburg 52, Öirschot, A 128; W. A. P. van Beusekom, Burgsteeg 1, Gro ningen, Mozartstraat 29; H. J. P. Bleijie, Haagweg 18a, Australië; J. J. Bleijie, Haagweg 18a, Australië; R. C. Bodde Bou- Houtlaan 15, Haarlem, Kleverlaan J. Builtjes, Coornhertstraat 15, Nij megen, Da Costastraat 7; J. A. Boersema, Jan Lievensstraat 17, Amsterdam, Leidse- kade 89; C. T. Bogaards en fam,, Mare- singel 75, Warmond, Sweilandstraat 19; J. Bogaards en fam,, Maresingel 75, War mond, Sweilandstraat 19; S. C. Bone- meyer, Kernstraat 11, 's-Gravenhage, Interessante lezing voor K. en O. De Nederlanders waren de pioniers van de zeesleepvaart en het "heeft lang geduurd, voordat over dit werk een goed boek werd geschreven, aldus de heer C. J. M. van der Hidde. Jan de Hartog is dan ook een kunstenaar, dat hij na slechts één reis het boek „Hollands Glorie" kon schrijven. Maar de insider Van dei Hidde, die sinds zyn dertiende jaar in het vaik zit en Zaterdag de leden van K. en O. over de zeeslepers vertelde, had toch ook eritiek op het boek. Er zijn wat filmische effecten in verwerkt en veel van het succes is vol gens hem te danken aan de handigheid van de schrijver en de psychologisch ge kozen titel. De Nederlandse sleepvaart is ontstaan in 1842. toen zeilboten van Hellevoetsluis naar Rotterdam werden gesleept. In 1880 schakelde men over op de zeesleepvaart. De Nederlanders deden enorme ervaring op met het slepen van baggermolens. Zij waren èn bleven zodoende de anderen De naar Engeland uitgeweken boten deden zeer belangrijk werk tydens de oorlog, maaj dat kostte ons de helft vaa de vloot. Na het einde van de oorlog hadden Engeland en Amerika de kunst voor een gedeelte van ons afgekeken. Ze beschikten toen over 200 boten. De rou tine van het vak bezaten zij echter nog niet. Engeland verspeelde gemiddeld één maal per haand een sleep, de V.S. waren blij als er van een sleep van 12 landings vaartuigen twee aankwamen en Neder land verspeelde er geen enkele. Een grote slag trof ons echter, toen een drijvende bok in de Middellandse Zee zonk. Omdat de ponton in de oorlog gebouwd werd, was sabotage niet uit-ge- De heer Van der Hidde wist zijn toe hoorders te boeien inet tal van staaltjes uit de praktijk. Tenslotte vertoonde hij lantaarnplaatjes. Het verkeer met Madrid werd ge stremd en het gebruik van het vlieg veld Barajas onmogelijk gemaakt door een zware sneeuwstorm. Ruychrocklaan 56; F. H. van Buggenum. Marendorpsedwarsstraat 9, Oegstgeest, O. Rijnzichtweg 20; J. van den Burg, For- mosastraat 15a, Delft, v. d. Bosstraat 11; N. J. J. Büskens, Julianastraat 75, Roer mond, Dr Leursstraat 14; A. J. Couvreur, Breestraat 121a, Suriname; N: Cuperus, Utr. Jaagpad 35 Rheden (Gld.), Zuthemse Straatweg 38; J. M. van Dam, Hogewoerd 57, 's-Gravenhage, B. Hovylaan 8; G. Der- lagen. Rijnsb.weg 10, Oostzaan, Zuideinde A 218b; A. J. van Dongen, Rijnsb.weg 10, België; P. van Eik, 3 Octoberstraat 45a, 's-Gravenhage, Herderslaan 23; M. Fugli, Rijnsb w. 10, 's-Gravenhage, Goudsbloem laan 58; A. Geskus, Herenstr. 120, Noord- wijk, Piet Heinstraat 80; D. M. Graven, Hoge Rijndijk 184, Groot-Brittannië; Q. M. de Groot, Rijnsb.weg 10, 's-Gravenha ge; Prinssègracht 8; F. Guleij, Hooigracht 38, Alphen aan den Rijn, Raadhuisstr. 44; R. Kartodirdjo (Raden), Pesthuislaan 3, 's-Gravenhage, Tasmanstraat 151; L. H. Kikkert, Cobetstraat 11, 's-Gravenhage, Verdistraat 37; C. J. Klein, Hermanstraat 2, Lisse, Stationsweg 144; G. Klomp, Groenhovenstraat 13. Utrecht, Stolberg laan 51; A. M. KraaijKraaij, Hooigracht 94. Wassenaar, Korenlaan 7; H. G. Krans. Rijnsb.weg 10, Rotterdam, Coolsingel 117; E. A. G. Landré, Roodborststr. 34, Haar lem, Westerhoutpark 14; P. L. Leeuwen burg en fam., H. Rijndijk 10, Zuid-Afrika; D. Leugenng en fam.. Kort Rapenburg 2, Voorschoten, Leidse Straatweg 130b; E. Maatman. Du Rieustraat 2. 's-Gravenha ge, Kamillestraat 29; R. P. Miedema. J de Wittstraat 14. 's-Gravenhage. Z.O. Bui tensingel 191; A. Moens, 3 Octoberstraat 25, Den Helder, Buitenhaven 5; J. Mogen- dorff, Thorbeckestr. 37, Rotterdam, Herm Robbersstraat 110c; H. C. Mulder, Hoge Rijndijk 274, Leiderdorp, Groenendijk 7; W. J. de Mooij—Nieuwland. Lorentzkade 29, Rijnsburg, Spinozalaan 11; H. M. van Oosten, Uiterstegracht 107a, Groningen, Berkelstraat lib; J. W. van Oudheusden, Koninginnelaan 47. rommenie. Eikenlaan 63; C. J. H. Oudshoorn. Maredijk 147. Utrecht, W. Barentzstraat 14; E. G. Ouds hoorn, Rijnsb.weg 10, 's-Gravenhage. Z.O. Buitensingel 233; F. van der Pluijm, Jan- vossensteeg 51, 's-Gravenhage, Slicherstr. 15; M. S. G. Reinalda, Rijnsb.weg No. 10, Bloemendaal, Iepenlaan 10; H. A. van Riet, Pioenstraat 14, Utrecht, Emmalaan 27; C. Rietkerk. Lage Rijndijk 20, Canada; T. PinoRobson van Crevel, Boerhaave- Iaan 9, 's-Gravenhage, Gr. Hertoginnelaan 223; J. H. Savelkoud en famT. Siegen- beekstraat 21, Zoeterwoude, H. Rijndyk rat onaangenaam is evenzo echter wat eeuwig is. aan het eind gekomen va Katwijk. Zullen we die 3 casten en wat aangenaam e Dat kan ligt het Woord Gods. Dat is belangrijk. Hier ligt het eeuwige. Jezus heeft gezegd; Kom en Ik zal u rust geven. De Her» spreekt in de tekst ook afscheidswoor den. Het doel van Zijn woorden is om t» redden van ondergang. In deze geest is mijn opdracht geweest. In de uit ïring van die taak ben ik geweest da m van de Meester om u en mijzelf op roepen tot de echte blijdschap, di' Heiland zelfs vergezelde op de weg Gethsemane. Denkende aan 'n woord van Nietzsche, dat hij niet geloofde in Christus als Ver- bet ■mh Chri laai niet te zien ij Zijn volgelingen waren, wekte ds Vi Boeijen op een duidelijke geloofsbrief vt Hem te zijn aan de omgeving, de wereld en de duivel. Blijf in Hem, aldus besloot ds Van Boeijen. Namens de gemeente werd de schei dende predikant toegesproken door ouderling P. Ruwhof. De gemeente zong Psalm 121 4 toe. Na ds F. Pijlman sprak namens de classis Leiden ds Van Rhijn, Ds Van der Krift wees op de hechte band die heeft bestaan tussen ds Van Boeijen en de Hervormde broeders. De gedachte van de ene Kerk was een levende ge dachte. In velerlei opzicht was zij werke lijkheid geworden. Ds Van Boeijen dankte de sprekers nog. Auto verpletterd; inzittenden licht gewond Vijf mensen zijn Zaterdag in Voorscho ten als door een wonder aan de dood ontsnapt, toen een personenauto hoogte van de Badhuisstraat door de Blauwe Tram Den HaagLeiden werd gegrepen. De bestuurder van de auto. d» heer Sparendam uit- Voorschoten, man keerde niets, de overige inzittenden wer den licht gewond, maar de auto werd totaal vernield. 7; M. Scholtemeijer en fam., Jülianasti Amsterdam, KI. Kattenburgerstcaat 2 III; H. H. Sciarone en fam., Spieghel- straat 13, Indonesië; P. G. Sier, Stations plein 3. Gilze ca. Rijksweg 121; A. G. te Sligte, Pasteurstraat 4a. Bodegraven. Prin- senstraat 22; J. Smeele en fam.. Vondel laan 30. Zoeterwoude, Hoge Rijndijk 85; C. M. Smittenaar, Hyacinthenstraat 27, Bussum, Laarderw. 163; M. Sobus. Groe- nesteeg 14. Wageningen, Kortenburg 4; C. J. van Spall en famRijnsb weg 181, Oegstgeest, IV. de Zwijgerlaan 47; M. E. tenaarStroebei, Kamerl. Onneslaan 36a, Bussum. "Laarderweg 163; A. Suiters, Jan van Goyenkade 11. Suriname; Van Swaay. Mariënpoelstraat 29. 's-Gravenha ge, Nieuwe Parklaan 84; C. L. E. F. van Swieten, Koninginnelaan 66. Amersfoort, Leusderweg 455 (Willem Kazerne); Taconis, Rijnsburgerweg 10. Amsterdam, le Helmersstraat 104; W. Takes, Rijnsb. weg 10. Alkmaar, Wilhelminastraat 11; C. J. v. d. Veenv. d. Veen, Rijnsb weg 10, Indonesië; P. F. van der Veen. Rijnsb.- weg 50. Indonesië; A. J. Verdonk, Hoger- beetsstr. 7, Alphen aan den Rijn. Dorps straat 59; H. G Verkerk, Noordeinde 14a, Groot-Brittannië; C. M. E. Creyghton— Versteeg, Haven 28, Epe, Vaassen H 104 I; P. P. Vreede, Rapenburg 12. 's-Graven hage, Anna Paulownastraat 117; S. da Vries, J. de Wittstraat 55. Heerenveen, H.veen Kerkstraat 27; F. J. Wiessing, Roodborststraat 46. Indonesië. Van bloemen, groenten en fruit VAN BLOEMEN. GROENTEN EN FRUIT Veilingoverzicht „Flora". Bloemen-Rijnsburg mag niet mopperen! Het mag dan zo zijn, dat de bollen nu niet bepaald weinig hebben gekost, de bloemenprijzen zijn ook vast niet „boos" te noemen Zolang William Copland en Rose Cop land- waar men bij wijze van spreken de benen over breekt in goede kwali teit g-rif „afgedrukt" worden voor zeven tig en meer gedevalueerde centen per bos en doodgewone soorten als Krelage's Triumph, Prins van Oostenrijk, Crown Imperial, tegen de f0.70 of f 0.80 per bos kunnen -komen (wanneer het geen „licht" of afwijkend goed betreft) is de „broeiers-lucht" weinig bewolkt. Want er zijn natuurlijk verschillende soorten, die een heel eindje boven de genoemde prijzen uitkomen: White Seal (die, de eerste partijen uitgezonderd, eigenlijk de hele winter lage prijzen maakte) steeg tot ongeveer f 0.80. Cordell Hull f 1.05 1.10, Victoire d'Olivière maakte f 0.95, Couronne d'Or f 0.90. Gen. de Wet f l. Phillip Snowdon f 1.15. Miss Edith Eddy f 0.90, William Pitt f0.90. Red Pitt (een tulp. die tijdens de bezetting een zeer gewild „beleggingsartikel" vormde) kon slechts een dubbeltje per bos hoger halen: fl, Van der Eerde fl.105. Demeter f 1.20,, Peach Blossom f0.95. Mozart f0.80. Delioe f095 en Korne- forus f 0.85—0.90. En de narcissen? Er was iets meer aanvoer dan we de laatste tijd gewend waren, maar dit had niet veel invloed op de prijzen. Scarlet Elegans deed f 0.53. Helios f 0.480 54, King Alfred f 0.65, Victoria f 0.65. Laurens Koster (matige kwaliteit) f0 37 en Agnes f0.38. Hyacinten blijven schaars, maar de prijzen zijn er niet naar! Van f8 tot f 14 is de bollenprijzen gerekend niet lonend. Daarentegen maakten blauwe orooussen beste prijzen: f5.60 per 100, blauwe druifjes deden zo o f 0,18 per bosje, terwijl de prijs van f 0.12 per stuk konden halen, Weekoverzicht „Bloemenlust." De aanvoer was normaal en de pro ducten waren van prima kwaliteit, d« prijzen waren weer best. De handel wal vrij gra-ag, Vrijdag iets trager. Tulpei passeerden de klok in de volgende soor ten: Generaal de Wet 90—105; Pierson 60—70; Edith Eddy 85—100; C-rown Im perial 60—75; Sc. Admiraal 8595; Kor- neforus 95110; White Seal 7590; Wil liam Copland 7095; Piccadilly 95110. Narcissen; Helios 5565; King Alfred 6580; Queen o.t. Bicolor 4560. Cro- cussen: blauw p. bos 3540. 115. is. Waspeen in de eerste k van f 15 tot hoogstens f 20 de soort deed hoogstens van f 5—10 de sluitkoolsoorten gaat het all redelijk. Rode kool tot hoogst» wel een extra k» n gele kool van f7.20—10.20; spruit- 2010 geven ook maar een maUi :omst. Groene kool ging iets beter w irijzen van f 8—17 per 100 kg, zo ook d< loerenkool. die f 15—21 per 100 kg noteei Jien gaan ook slecht, van f3.50—6.10 en 25-32 g» Kro ït best 1 f 4.80—5.30 per 100 kg. «.40. d«

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1951 | | pagina 2