kV
I
ZONDAGSBLAD 8 APRIL 1950
wrvofioiNO
GLASBEWERKINC,
riAS WEPE"
r-UUV>-7 gias
VEWItVERO
Cjebr 3)ulaart W
LEIDEN *"5
v QEHAPD
V W
Narm^traat3ielUS:
OFFICIELB PUBLICATIE
In Duitsland opgespoord
Nederlands kunstbezit
Van 20 AprU t/m. 9 Juni
ir.s. zal door d« Stichting
.Nederlands Kunstbezit In
een der zalen van het Rijks
museum te Amsterdam (in
gang Oost) een grote col
lectie schilderijen en tapij
ten worden tentoongesteld.
Deze kunstvoorwerpen zijn
.gedurende de bezetting uit
'Nederland weggevoerd en
na de bevrijding vanuit
Duitsland teruggekomen.
Onder de schilderijen bevin
den zich zowel diverse oude
meesters als moderne stuk
ken en stukken van qualita-
tief mindere aard. Rechtheb
benden, die menen aanspra
ken te kunnen doen gelden,
dienen een toegangskaart
aan te vragen bij de Stich
ting, adres Mauritskade 37
te s-Gravenhage. Toegang
lot de expositie wordt slechts
verleend op vertoon van deze
toegangskaart, welke op
naam zal zijn gesteld.
y v
Een prachtig boek voor alle jonge
ï'öfc u
vaders en moeders
AAN
H
MOEDERS HAND
Ami
Mm-ili-rs hond
TOT JEZUS
DOOR OR. J. WATERINK
•f lol .lo/.ll*
DE GODSDIENSTIG! OPVOEDINO
VAN DE KLEUTER EN VAN HET
KIND IN DE SCHOOUAREN
GEB. f. 3.90
Wie zijn kinderen het allerbeste niet onthouden wil, leze dit
mooie boek. Dat de 16e druk reeds is verschenen, zegt meer
dan alle aanbevelingen
In elke boekhandel verkrijgbaar
OIIL ZOMER I
en bij de
3'! UITGEVERSMAATSCHAPPIJ
TE KOOP GEVRAAGD:
alle eoorten en merken
AUTO'S EN
MOTORRIJWIELEN
J. C. d. VELDE, FUnJe-
kade 13, Den Haag. Telefoon
11.29.22.
DEKKLEDEN
TE KOOP TE HUUR
EL R. TROOST. Haven 14
Tel. 21664
UOklTCCDI a KJ ft HOTEL ..WELVANT", 's Heeren-
MUNI rcRLAND. berK. Tel. 287. Maakt U gaarne
offerte voor een diner of koffietafel. Ondanks de laagste
prijzen bent U bij ons verzekerd van de beste keuken.
Feestzaal voor 408 personen.
Qoal
Een
Koerier
de bekende kleine
advertentie m de
Nwe Leidsche Crt.
treft doel!
stelt ze onze agenten
en bezorgers ter hand
of breng ze even op
ons bureau. Hoge-
woerd 103 Tel 23375
Waar U ook bein;
Wat U ook doet:
Vergeet niet, dat VS
U altijd voldoet!]
VS de pepermunt
die ledereen
véél lekkerder vindt I
Zuiver als
JLILJJ 9 9 IJ 111* AJL5JJL
goud!
CHR. VACANTIEOORD „DE BIJENKORF"
biedt U ALLES voor een geslaagde vaoamitie. Vraagt
uitgebr. geïll. prospectus. Volledig weekverbl. 25.—.
Telefoon 2282 Nuns peet.
Witt U een rustige vacant ie Wij verhuren ZOMER
HUISJES met inventaris temidden der bossen. Momen
teel nog beschikbaar vóór 15 Juli of vanaf 26 Aug. InJ.s
Kam peercent rum „De Maarnse Berg", Post Maarn. TeC
K. 3432—284,
BOERDERIJ
BARNEVELD
pens. „Veller", Oud-Vellcr-
weg 1, prachtige rustige om
geving. Voll. pens. van 1
Mei15 Juni 4.50 p.d.p.p.
Na 15 Juni 5.50 p.d.p.p.
Ook 4 pers. zomerhuisje te
ZEIST
Mevr. HeydenrUk heeft ka
mers vrü van MeiAug;
51/6 p.d.p.p. Pr. Hen
driklaan 3, Telefoon 3692.
Eenvoudig degelijk pension.
Prachtige bossen. Zwembad,
echte natuur.
R. KLASEN
Hoofdstraat 41 Diever
(Drente).
VACANTIEG ANGERS
wordt aangeb. net deg. pen
sion ln Gld. Achterhoek.
Busverbinding, bd H. J.
Leerink, Halle Zelhem. Inl.
geven gaarne mej. C. Pen-
ningt, Leede 143 en Familie
Cornellssen, Wllgenstr. 74a,
Rotterdam.
PUTTEN (Veluwe)
Kamphuis „De Bosfluiter",
str. water, pr. keuken. Voll.
pension, 23 p.p.p.w. Vraagt
prospectus.
DE STEEG
Hotel „Vredelust?'. TeL 2601.
Rest Athlöne. Tel. 279».
p.p. f 6.75—f 8.50.
Vlieland, Vacantieland.
Prachtfg Noordzeestrand.
Grootse duinvormingen-
Schitterende bossen. Exclu
sieve Fauna. Uitgebreide
Flora Op zijn mooist in Mei
en Juni. V.V.V. „Vlielands
Belang" verstrekt U gratis
alle inlichtingen.
OTTERLO
Pension Westenegerdijk 16,
Prijs f 4.50 p.p. p.d. Kinderen
half geld.
■OS
RHENEN
Ned. Toeristenverbond
„NATURA"
Vacantiereizen Binnen- et»
Buitenland. Goed en goed
koop. Vraagt gratis prosp.
Alg. Secr. Moerbeiplein 2,
Den Haag Tel. 33.95.21
Leerling-verpleegsters
geplaatst worden.
Leeftijd nlert onder 20 jaar. Bij voorkeur
MULO-diploma. Sal. volgens Rijkeregelin.g.
Financiële hulp b(J eerste aanschaf van
dienstkleding.
aar kunnen we met Pasen
't best heengaan?
I^UNNEN wy nog ergens enthousiast
voor worden?
Of zijn wij enkel maar de lamlendigen
waarvoor we vaak uitgescholden worden
Hel is zo'n mooi woord „enthousiasme",
al valt het bijna niet in gewoon Neder
lands te vertalen. „God in" hebben
xou je kunnen zeggen, maar dat is geen
normaal woord. „Godbegeesterd" maar
dat is een gruwelijk germanisme. „Door
God gestuwd" maar dan gaal de klank
van het Griekse „en" ons „in" ver
loren. We kunnen het feitelijk alleen maar
omschrijven: God heeft je diep van bin
nen gegrepen. Hij brandt als een vuur in
je hart en die vlam zet alles in lichter
laaie. Maar wat helpt
al dat vertalen als
we het geheim ervan
niet kennen Zo komt
de vraag terug: kun-
wij
IN DE GROTE
VRAAG
machtigs geroepen
voelen, geroepen wé
ten door God Of is dat alles slechts
het voorrecht geweest van vroegere ge
slachten. en waar ligt dan do oorzaak
dat wij dit mysterie niet meer beloven
Y^AT de eerste vraag betreft: het schijdl
haast ondenkbaar dat wij nog voor
iets warm kunnen lopen. Natuurlijk zijn
er hier en daar enkelingen, die gegrepen
zijn door een drift om vooruit te komen
in de wereld, ofschoon we er meteen aan
toe kunnen voegen dat die enkelingen dan
bovendien nog maar heel sporadisch
voorkomen. De grote massa gelooft zelfs
dót wel en dat is helemaal geen wonder
in een tijd. die fantastische vermogens
waardeloos heeft zien worden. Schatrijke
bezitters zijn samen met arme slobbers
vergast en verast waarom je een on
geluk te werken als het ongeluk je toch
op de hielen sit En in het rijk der idea
len schijnt een krachtsinspanning nog on
eindig veel nuttelozer en onvruchtbaar
der. want in de trage stroop van de hui
dige wereld loopt elk ideaal zó vast, dat
er geen verwrikken en bewegen meer aan
is. En dus zitten we werkeloos neer.
Er schiet me een gedicht van Clara
Eggink te binnen. Hot heet „De Luiaard"
en het is al weer enige jaren oud, maar
het is nog typerend voor menig jong le-
Heet mij niet luL omdat ik vaak
De dagen in een nietsdoen slijt.
De kleine plicht die ik verzaak,
Is van geen nut verdient geen vlijt
Wat mij steeds heeft telourgesteld
Heeft anderen tot eer gestrekt
De mierenarbeid om wat gold
Heeft slechts in mij een drilt gewekt.
Toch liggen in mij krachten braak.
Misschien dat 't eens een tijd bohaagt
Ook mij te dwingen tot een taak:
Titanenwerk. dat niemand vraagt
Het is een triest gedicht; een vaal ge
dicht. Even glimt er oen héél klein spran-
keltje hoop in: „MisschienMaar die
walmende vlaswiek wordt moteen weor
uitgetrapt: „Titanenwerk dat niemand
vraagt". En heelt die regel het niet bij
het rechte eind. want ze kunnen toch on
mogelijk volhouden dat er nog belang
stelling voor Titanenwerk zou bestaan
Kom maar eens met grootse plannen voor
de dag en let op de reactie dor toeschou
wers. Ze halen hun schouders op on tik
ten tegen hun wijze voorhoolden. Ze vra
gen je stomverbaasd: „Mens. waarom zoa
je je zo sappel maken Ieder spaart lie
ver zijn krachten als een renner voor oen
belangrijke wedstrijd: zijn we soms bozig
om straks, als hot nodig is Rusland. H-
bom. nieuwe werkloosheid so hard mo
gelijk weg te draven en ons nog in vei
ligheid te stellen? Dan zijn we vrij naiove
schepselen, want die voiligheid zal noch
aan de evenaaT noch binnen de poolcir
kels te vinden zijn. We zullen hoogstens
ontdekken dat wo onze adem hebben in
gehouden om straks mot oen des te wan
hopiger kreet te kunnen sterven.
p*N nu die andere vraag: Waarom kon
den vorige geslachten dan nog wol
enthousiast zijn? Is dat alleen maar een
gevolg geweest van hst blijere wereld
beeld dat zij in gedachten zich geschapen
hadden? Moeten we hun ijver en idealis
me volledig op rekening zetten van een
levensbeschouwing, die rekende met on
uitputtelijke mogelijkheden van vooruit
gang? Vanwege de steed9 zich uitbrei
dende goll van nieuwe ontdekkingen, die
een gouden eeuw schenen naderbij te
brengen? Eerlijk gezegd geloof ik dat in
derdaad veel enthousiasme daaraan ont
sproten is. Het geluk scheen als een drui
ventros voor het plukken te hangen en
wie zou daarnaar zijn handen niet uit
strekken? Maar als ik dit toegeei. wil ik
dat men één ding dan ook erkent: dat
dit enthousiasme in wezen niets had uit
te staan met de we-
„THEOS": GOD. em9e
Ik weiger pertinent
om aan vorige ge
slachten het ereteken
van méér geloof, méér
vroomheid, méér we
zenlijk enthousiasme
toe te kennen. Wanneer zij deze
eigenschappen wezenlijk zouden bezeten
hebben, dan zouden zij niet zo zeer ge
laaid hebben toen de grote teleurstelling
kwam. Zij zouden hun kinderen boven
dien iets anders hebben meegegeven als
de schimmelige, verwarde geestelijke bo
dem waaruit lamlendigheid en luiheid
als dorre distels opschieten. Integendeel:
zij- zouden hebben durven verkondigen
dat het vuur Gods eer heller dan zwak
ker brandt in mensenharten, als alles
rondom du:- -»r wordt.
TENSLOTTE: de oorzaak van het gebrek
aan enthousiasme ol moet ik zeg
gen: van het totale gemis daarvan? Hebt
ge wel eens gelet op de groep jonge
m&Ri& imqö&LenA
(in jozePs hof)
Weer zocht Hij m' op in mijnen nood:
Hij leefd', ik zocht Hem in den dood,
Ik kon niet leven zonder Hem:
O, de muziek van Zijne stem,
Zij ging mij in mijn smart voorbij;
'k Herkende niet; vreemd was Hij mij
Toen sprak, o zalig-zoet geluid,
Hij mijnen naam nadrukk'lijk uit,
En door den mist van mijne tranen
Zag ik den hemel opengaan en
Aanbiddend wierp 'k me aan Zijn voeten:
„Rabbouni!" klonk mijn staamlend groeten.
Uit: „Het betere land".
A. WAPENAAR.
mensen op Paasmorgen? Heel deze
jeugd, waaruit de discipelkring gevormd
was. staat daar feitelijk op het zoveelste
plan. In Mattheus worden zij doodgezwe
gen. In Marcus eveneens. 'In Lucas go-
loven zij niet eens de boodschap der
vrouwen en zien we slechts Petrus in
diepe verwondering weggaan.
Zou het soms mogelijk kunnen zijn dat
hun èn ons gebrek aan enthousiasme te
maken had met een verleden waarin we
met Christus afrekenden door vlucht en
verloochening?
Zou het soms mogelijk wezen dat wij
juist vandaag niets méér nodig hebben
dan dat ons weer geboodschapt wordt
dat de verloochende en verraden Zoon
Gods lééft en dat Hij voor alles een spe
ciale tijding doet zenden aan Zijn jonge
Het zou waarlijk zo vreemd
als we met Pasen eens begoi
zelf ook het open grai te gaan bezien.
MAFIA MAGDALENA ONTMOET CHRISTUS ALS HOVENIER Bil HET
GRAF. Dil tchilderij is gemerkt Rembrand! 1638. Het behoorde tot de
verzameling van Z.M. de Koning van Engeland, die Ier gelegenheid
van hol S0-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina in hef
Mauritshuis te Den Haag was tentoongesteld.
OP ZIJN PAAS-BEST
Men kent in bepaalde delen van het
land omstreeks het Paasfeest nog ver
schillende handelingen, die soms oer-oud
zijn en die automatisch worden gehand
haafd. In streken, waar het gebruile
minder vast ingeburgerd is, raken oude
tradities gemakkelijk in onbruik en moet
men met kunst- en vliegwerk trachten
ze te handhaven. De diepere zin van de
gebruiken dreigt dan verloren te gaan.
Bladerend in oude boeken, of luiste
rend naar verhalen van vroeger, rustiger
tijden, kan ons soms een verlangen over
vallen naar de tijd, dat de poëzie in ons
dageljjks leven zulk een grote plaats
innam.
Welk een rflke geschiedenis ligt er
niet opgesloten ln de uitdrukking „Op
haar of zijn Paasbest zijn", een gevleu
geld woord, dat men nog vaak hoort ge
bruiken.
Vroeger was het een algemene ge
woonte zich met Pasen in iets nieuws
te steken en van dit gebruik zyn hier
en daar nog overblijfselen te zien. Vol
gens sommige folkloristen gaat dit ge
bruik terug op de heidense Ostara-fees-
ten. Men verbond er de gedachte aan.
dat ieder, die cr met Pasen fleurig uit
zag, een gelukkig jaar voor do boeg had.
Toen het Christendom zyn intrede deed
is het gebruik blijven bestaan, maar de
bijgedachte die er aan verbonden was,
verdween.
Jacob Cats zegt echter niet ten on
rechte, dat het moeilijk valt een oud ge
bruik tc ontwennen, want deze inge
burgerde gewoonte, zjj het sporadisch,
wordt hier en daar nog ais een onschend
baar ritueel in ere gehouden.
By het handhaven van dit gebruik
wordt weinig of geen rekening gehouden
met de weersomstandigheden. Pasen be
tekende het definitieve afscheid van de
winter en het begin van de zomer.
Dat „iets nieuws aan hebben" bleef
niet beperkt tot vrouwen en meisjes. In
sommige streken waarschijnlijk stamt
het uit Vlaanderen bezigt men het
„Hy heeft zyne Paasfrak aan". In klcino
landbouwgemcenten in Nederland zijn er
nog boeren die, weer of geen weer, met
Pasen zonder overjas in hun (al of niet
nieuwe) zwarte pak ter kerke tijgen.
Zy zyn in dit gebruik even standvastig
als de vooroorlogse Parisienne, die zich
persé ln Januari met een nieuw hoedje
De tijd dat dc boeren hun wlnterkle-
ding in de kast lieten hangen was zorg
vuldig bepaald. De eerste Zondag ln het
najaar dat de koeien de stallen weer
hadden betrokken, werd de overjas aan
getrokken. Ook nu ziet men in sommige
streken dit zeer oude gebruik nog ln ere
gehouden. Meer en meer wint echter de
zakelijkheid terrein; ook de moderne
vrouw is gemakkelijk bereid dergelijke
tradltlcH te laten varen. Zy vraagt Rich
voor alles af of zij niet handelt in strijd
met de mode.
Ook de oude gewoonte om persé voor
Pasen het huis met bezems te keren
(schoonmaak) verdwijnt langzamerhand.
Uit verschillende voortbrengselen van
onze letterkunde onz. blijkt, dat al deze
folkloristische gewoonten al zeer oud
zijn en dat is voor ons een reden ta
meer, om de laatste uitingen ervan de
belangstelling te geven waar zt) recht
op hebben.