BEHANG? NAAISTERS LEERLING-NAAISTERS KRACHT ORGELS PIANOS DE 3 EENEN Leiderdorp 0, FIETSEN - DANSEN BIOSCOOPBEZOEK 8 ZONDAGSBLAD 11 FEBRUARI 1950 BEL ASTINGCON SULENT Inl. omtrent opl. examens en lidmaatschap bij het Secr. Ned. Coll. voor Belasting consulenten, Belg.plein Schcv TeL 551763. DEKKLEDEN TE KOOP TE HUUR H. R TROOST. Haven 14 Tel 21664 KUNST6EBST Gebroken, gescheurd of tan den gebroken Reparaties vanaf f 2.- in enkele uren gereed. Eerste en tweede HYPOTHEKEN op courante onderpanden. Billijke conditiën. Credieten, .INTERMEDIAIR" Regentesselaan 201. Den Haag. Telefoon 33.28.70. KINDERWAGENS 1 de nieuwste modellen. LANGEZAAL Stille Run 7 Tel. 26545 Aangesloten bij 't Financie ringsinstituut. TE KOOP GEVRAAGD: alle soorten en merken t AUTO'S EN MOTORRIJWIELEN J. C. v. d. VELDEN. l ijnjr- kade 13, Den Haag. Telefoon 11.29.22. s: .etihuitf «feugdigO? ...ohm, I n Amerika hebben 1285 vrouwen de Palmolive Schoonheidskuur gedaan onder controle van 36 doctoren. Twee van de drie hadden reeds na 14 dagen een huid en teint. Dit is de Palmolive Schoonheidskuur: Was Uw gezicht met Palmolive Zeep. Masseer Uw huid slechts één minuut met het weldadig-zachte Palmolive- schuim. Daarna afspoelen. Doe dit 3 keer per dag! Twee weken lang! De na-oorlogse jeugd in het bijzonder heeft Noorse levertraan van node om het lichamelijke weerstandsvermogen te verhogen. Noorse levertraan bevordert de groei kracht, versterkt beendergestel en gebit. Noorse Levertraan OMLIJSTINGEN r'RUN 51 - LEIDEN N.V. VERENICDE CONFECTIE- en TRICOTAGEFARIEKEN „CON- TRIC O" te Amsterdam VRAAGT: voor haar binnenkort te openen atelier te Alphen aan den Rijn. Julianastraat 34 Voor aanmeldingen en inlichtingen houden wij zit ting in Hotel „CENTRAAL", Hooftstraat, Alphen aan den Rijn, op Dinsdag 14 en 21 Februari a-s., 's avonds van half acht tot half tien, en op Zater dag 18 en 25 Februari a.s., 's middags van half drie tot half zes. LEERLING-VERPLEEGSTERS van pos. chr. beginselen plaatsen, leeftijd 1830 Jaar. Volledige opleiding voor het Rijksdiploma Ziekenverple ging B kosteloos. Salaris voor leerlingen 1480,tot 1720,— per jaar: na het behalen van het diploma is het salaris 1900^— tot 2800,— Voor kost en inwoning wordt 900,— ingehouden. Vacantie drie weken per jaar plus vacantiegeld De Stichting zorgr voor de dienstkleding MULO-diploma is niet vereist Schriftelijke sollicitaties gaarne spoedig aan" de GENEESHEER-DIRECTEUR Jeugdraad der Ned. Hervormde Gemeente TE LEIDEN, organiseer in samenwerking met de MARTHA STICHTING te Alphen a. d. Rijn, een FILMAVOND 18 FEBRUARI A.S.| Vertoond wordt de wereldberoemde Engelse Film if CHILDREN ON TRIAL" (KINDEREN VOOR DE RECHTER) Tnptrin? vrii In geb. „PREDIKER", Janvossenst. 17 1 uc&«,,,5 W,,I Gezien de grote belangstelling, 2 voorstellingen. Aanv. 7 uur en 9 uur. Leden Chr. Jeugdorganisaties komt allen! Muzikale medewerking Chr. Jongens Muziekvereniging „KUNST EN GENOT". ANTOON BRINKS LEIDS JUtfELIERSBEDRIJF BREESTRAAT 114 C. Wfl brengen U in onze gero-afdeling grootste keuze j 6- en 12-DELICE CASSETTES In prezen van f 147.95, f 187.f 196. f 299.65, f 818.50, f 438.20 en f 519.50. In diverse modellen. In het ACAD. ZIEKENHUIS TE LEIDEN kunnen UITWONENDE DIENSTMEISJES geplaatst worden. Schr. soil, te riohten aan de Adjunot-Directrlce. Coöp. Boerenleenbank „ALKEMADE" TE RIJPWETERING Voor het bijschrijven van de rente over 1949 en voor de contröle der spaar-, voor schot- en rekening-courant- boekjes wordt ten kantore der Bank zitting gehouden: op Dinsdag 14 Februari 1950 voor Hoogmade. op Woensdag 15 Februari '50 voor Kaag. Nieuwe-Wete- ring en verdere plaatsen en tevens voor inwoners van Rijpwetering en Oud- Ade. wier boekjes nog niet zijn nagezien. Gedurende die dagen is het kantoor der Bank geopend des voormiddags van 9-12. en des namiddags van 1.30 5 uur. HET BESTUUR. Mevr. M. Grootcndorst Groen, Rozenlaan 33, Bos koop, vraagt in haar gezin 2 personen, wegens ge zondheidsredenen, voor di eet een keurige HULP IN DE HUISH. die nog gelegenheid heeft voor zichzelf te studeren. Schriftelijke of persoonlijke aanbiedingen zo spoedig mo gelijk aan bovenstaand adres. RIJWIELEN en MOTOREN JONGEMAN GEVRAAGD enigszins op de hoogte met het rijwiel- en motorvak. In- of extern. Aanmelden zo spoedig mogelijk. Mosquito Service Station W. KARPES, Terweeweg 60, Oegstgeest- Tel. 23815. Administr. met technische oplei ding, voor fabrieks- en loonadministratie, correspondentie, enz. Brieven onder no 3165 bur. van dit blad. Machine bankwerkers CEVRAACD Geen massaproductie. Machinefabriek P. v. d. Rotte. Herengracht 27, Lei den. DE „AANVULLENDE BRANDPOLIS" de „ASSUMIJ" van 1896, VGravenhage Vooraanstaande Juristen en economen zeggen: „éven nuttig en éven noodzakelijk als de gewone Brandpolis". D. BOOT - BODEGRAVEN TELEFOON 141 KERKSTRAAT 28. Bizonder mooie sortering Huls- en Zaal orgels in alle merken en dispositiën. Zichtzendingen door geheel Nederland. Levering franco. Voile garantie. Brengt ons vryblyvend een bezoek of vraagt prysltyst. ZOEKT V Wy hebben een grote sortering. Prima papier VOOR AANTREKKELIJKE PRIJZEN. Haarlemmerstraat 111 - Telefoon 23867 EVANGELISATIESAMENKOMST KOOI KAPEL ZONDAG 12 FEBRUARI A.S. Onderwerp „GOD EN MENS IN ÉÉN VERBAND" AANVANG 7 UUR. TOEGANG VRIJ. DINSDAG 14 Febr. 7.30 D.V. OS P. ZANDT Delft in lokaal Linde- DEE-TAX 26000 6 pers. wagens oer3 en nog veel meer t"R zijn heel wat brieven binnenge- komen naar aanleiding van ons stukje over „Wat mag wel en wat mag niet". Wanneer ik die nieuwe vragen bundel, kom ik tot twee stro mingen onder de schrijvers, die ik beide recht wil laten ervaren en dus maar meteen het woord verleen, deze week èn de volgende. De eerste serie brieven wil nu toch wel graag eens klaarheid op verschil lende punten en een duidelijke uit spraak omtrent allerlei zaken of ver maken. De schrijvers zijn van mening, dat ons blad een handleiding moet verschaffen, waaruit we voortaan kunnen afleiden of bepaalde dingen tot de geoor loofde of ongeoor loofde behoren. Een kleine bloemlezing van de onderhavige kwesties omvat fietsen (wandelen, trammen, schaatsen, fotograferen en handwerken) op Zondag; voorts bios coopbezoek op werkdagen; dansen ja of neen; gebruik van alcohol en van vlees; gebruik van kerkgebouwen voor filmvoorstellingen; spraakwatervallen en bonte Dinsdagavondtreinen. En ik kan me voorstellen dat de vragenstel lers samen met de overige lezers in stilte zullen vragen: „Ik ben benieuwd hoe ze zich daar uit redden". Ik geloof dat het allemaal veel min der moeilijk is dan het wel lijkt. We hebben immers in de Bijbel heel dui delijke opsommingen van dingen, die wél en die niet mogen. De officiële naam daarvoor is „Zonden- en Deug- dencatalogus" en ik schrijf voor ons aller gemak er maar eens een over: „de werken nu des vleses zijn open baar; welke zijn overspel, hoererij, on reinheid, ontuchtigheid, afgoderij, ve- nijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, twee dracht, ketterijen, nijd, moord, dron- kenschappen, brasserijen en dergelijke maar de vrucht des Geestes is lief de, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid". En zeg nu asjeblieft niet dat dit geen antwoord is op de gestelde vragen, want dat is het wèL Het is het zelfs zó zeer, dat talloze verdere vragen niet gesteld zouden wórden, wanneer we eindelijk eens ernst gingen maken met deze apostolische aanwijzingen. Als ik in brieven lees, hoe spijkerhard de een de ander veroordeelt omdat zij bijvoor beeld wel op Zondag aan het handwer ken is en de ander dat verboden acht terwijl die ander er nooit eens met de vermeende zondaar over gepraat heeft dan zeg ik: probeer nu eerst eens de liefde in uw leven toe te laten en de venijngeving te overwinnen, en kom dan nog eens terug op die rest. Ik kan dat heel rustig zeggen omdat ik uit ervaring weet, dat men dan nooit terug zal komen. ONDERTUSSEN wil ik toch niet de indruk wekken dat ik me met dit antwoord van de hele zaak afmaak (al maak ik me zelfs met dit antwoord alleen dus niet van de zaak af). Want verschillende briefschrijvers hebben ont likt dat de grote moeilijkheid pas kwim, toen ze een bepaald verbod in stelden tegenover hun kinderen en die jongens en meisjes wat later merk ten dat ouderling of predikant of buur of onderwijzer het helemaal niet met vader of moeder eens waren. Daarom en k dat sommigen aandringen op dui- oelijke uitspraken: ze kunnen daar mee dan de andersdenkenden bestrij den en h'tn binnenshuise jeugd be schermen. Wonneer ze zich echter goed op hun vraag bezinnen, voelen ze terstond dat zulk ren uitspraak hier van geen door slaggevende waarde kan zijn: er staat geen kerk achler en zeker niet de mening der kerken, gezamenlijk sprv IN DE GROTE VRAAG kende. Mijn mening is ook maar een meninkje tussen die van anderen en ik heb geen enkel recht om die als dwingende leefregel af te kondigen. Ik heb dat voorrecht maar op één enkele plaats ter wereld en dat is in mijn eigen gezin. En nu proef ik in veler brieven juist daarover verontrusting, dat men telkens moet ervaren dat een bepaalde gezinsstijl door invloeden van buitenaf wordt ondermijnd. Die ondergraving kan geschieden uit pure vijandschap maar ook uit een zekeie domheid. Het laatste is het geval wan neer ouders zich in hun eigen huise lijke levensregel te gengewerkt voelen door de opvoeders van hun kinderen. Heel veel goedbe- ====y doeld gepraat en ge schrijf over „geoor loofde en ongeoor loofde" dingen, heeft die uitwerking. In een bepaald gezin, waar men niet wil dat de jongens en meisjes naar de bioscoop gaan, valt de pastorale uit spraak dat „daar geen kwaad in zit" zo ongeveer binnen als een bom. En daarom zou ik zelf geen uitspraak dur ven doen, zonder allereerst en met nadruk te zeggen: Vertrouw je ouders, die het allerbeste met je voor hebben en gehoorzaam aan hun geboden. Het woord „ieder zij in zijn gemoed ten- richt zich tot zeif in kan nooit een tussen ouder en volle verzekerd" standige gelovigen breekijzer vorn kind. dienen zich veel meer bewust te zijn dat hun eigen levensstijl voort durend wordt belaagd en becritiseerd. Dat zij bepaalde geboden geven is niet enkel hun goed recht, het is'zelfs hun opdracht. Maar een gebod is nooit een dood ding: het moet zin krijgen, het wil verklaard en verduidelijkt worden in een openhartig en blij ge sprek. Heel veel ouders doen dat vreemd genoeg wel, zolang de kleu ters klein zijn. Dan zeggen ze: „Pas op, niet aan de kachel komen, anders brandt je je Maar tegen oudere kinderen kunnen ze geen tekst en uit leg meer geven. Dan wordt het stom weg: „Dit mag niet en dat mag niet" zonder tekst of uitleg. Daardoor ver zwakken ze zelf hun woorden. De gro te reden en het grote antwoord op het „Waarom?" is dan een bits „Daar om" „daarom is geen reden Maar als er dan geen enkel goed argument voor een bepaalde overtui ging te vinden valt?, zult ge zeggen. Ik vrees dat die overtuiging in kwes tie dan niet zo heel erg schriftuurlijk is en meer behoort tot de adat van een of ander deel des lands. Zoals je bij voorbeeld in Zeeland op Zondag geen stap buiten de deur mag doen, maar in het soms veel „zwaardere" Fries land gerust twintig keer het dorp orn mag wandelen: bij voorkeur de jon gens linksom en de meisjes rechtsom, zodat je elkaar in elk geval tegenkomt En zoals je in Staphorst op een vol strekt andere manier op het vrijers- pad pleegt te gaan als in Breukelen aan de Vecht. Een bepaald gebod is dan alleen verantwoord wanneer het tot Christus heendrijft en wanneer Christus bij overtreding vergeten wordt. Het gebod brengt ons leven niet in de engte van zinloze bepalingen en beperkingen, maar in de ruimte van de omgang met God. En nu laat ik het maar weer aan de lezers over om na te gaan of hun privé-geboden werkelijk aan die vereisten beant woorden. Dit is de theologische student K. Paen- ga, studerende aan de Universiteit té Auckland Nieuw Zeeland), een Maori van de stam der Ngatiporou. De Maori's hebben lange jaren strijd ge voerd tegen de Britten en hun volle dreigde uit te sterven. Pas na 1930 is een andere politiek gevoerd. Vele Maori's zijn thans mannen van naam in de wetenschap en de politiek. Paenga deed vier jaar lang militaire dienst in de oorlog en vertoefde in het Midden-Oosten en in Italië. rouw tuóóen puinhopen Om de andere week reist ds Maan uit Roosteren naar Duitsland flEDERLAND is de eerste Rijnvaart natie. En wie dat hoort, kan eerst dan goed beseffen, wat dit inhoudt, als hij de haven van Duisburg-Ruhrort heeft gezien. Honderden Nederlandse sleep bootjes en Rijnaken varen dagelijks de Rijn op en zoeken ligplaats in Duis burgRuhrort, die 's werelds grootste binnenhaven is. Er wonen in Duitsland 100.000 Neder landers en van dit aantal vindt men een belangrijk deel in de industrie-gebieden van West-Duitsland. De mensen, die op de wal wonen èn de springvloed van schippers, die dagelijks uit Nederland komt, hebben in de loop der jaren op DuisburgRuhrort duidelijk hun stem pel gezet Van de jaren negentig al, toen de grote trek van Nederlanders naar Duitsland begon tot in de jaren vóór de oorlog, zijn die invloeden steeds groter geworden. In feite is DuisburgRuhrort het centrum van het Ruhrgebied, echter een internationaal brandpunt van arbeiders en varenslieden, want ook de Italianen zyn, toen de Duitse industrie vóór de oorlog begon op te komen, bij tiendui zenden uit hun land vertrokken, om ia het Ruhrgebied een stuk brood te ver dienen. Maar voor een Hollander die voor het eerst in Duisburg—Ruhrort wandelt, is het tóch opvallend, dat de winkels zoveel Hollandse of ver- Hollandste opschriften dragen als „Hoek van Holland" „Schoenreparatie" en „Nicht viel betalen". Trouwens, bijna iedereen in DuisburgRuhort verslaat Nederlands en iedere winkelier kan een aardig woordje Hollands spreken. „Ka op de stoep sitten".... Vijftig jaar Gereformeerde Kerk Malaise in Nederland bracht dus vele Nederlanders er toe, naar Duitsland te gaan. Het spreekt vanzelf, dat de ker ken In Nederland hen niet in de steek wilden laten. Wij brachten een bezoek aan de enige Nederlandse Gerefor meerde ke'rk in Duits land, aan de Dr. Ham- machcrstrasse in Duis burg—Ruhrort. Een zaal van de Evangelische Gemeinde: een klein preekstoeltje en een huisorgel. Om de ande re week preekt daar ds. C. Maan, die in Ruhrort nog geen pas- kaï vinden steeds uit Roosteren moet kleine Gereformeerde Die tofste binnenhaven Oa&ttlyk» k ti Ulmq Juf( i Nederlandse Rynvuurds^h kerk van Duisburg—Ruhrc. oud. Zij bestaat reeds vanaf de eer ste tijd, toen Nederlanders naar Duits land verhuisden, dus bijna 50 jaar! Maar, er is ook in do Gereformeerde kerk veel veranderd in de halve eeuw. Vroeger was een opkomst van 200 300 normaal, doch tegenwoordig is het aan tal kerkgangers veel en veel kleiner. Hoe dat komt? Ds. Maan schrijft dit o m. toe aan het feit, dat de oudere ge neratie langzamerhand uitsterft, terwijl de jongere generatie zich meer en meer aansluit aan het Duitse leven. Veel jon gere Nederlanders, die in Duitsland zija geboren vaak uit het huwelijk tussen een Duitse man en een Nederlandse vrouw en omgekeerd gaan onder in de massaliteit van het Duitse volk en (Voor vervolg pag. 6J.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1950 | | pagina 9